View Full Version : UAZ:n katsastus
äänisenkiertäjä
07.12.2012, 22:21
Mikäpä olis sopivin ohjauslukko Uasukaisen tolppaan nakerrella?
Kuinkas nuo turvavyöt, vaatinevat? Ainakin edellisessä Ussessa, jonka ajattelemattomuuksissani pois menin myymään, oli vyöt. On kymysyksessä vm. -88 "UAZ-jeep".
Punanenä
08.12.2012, 20:22
Sitten piti vissiin olla kokoon menevä rattiakseli,E-hyväksytyt lasit,ovien lukot,TÖRMÄYSTESTIT??? ja vielä jotakin muuta... Rattilukkoja muistaakseni on otettu vanhoista Fiateista, Joku tarkentakoon asian, Oman Uazin vyöt on otettu ladasta, kiinnityspisteet olivat olemassa valmiina, ainoastaan pultit puuttuivat. Eteen tulee kolmipistevyöt ja taakse lannevyöt.
VM-87 ei muistaakseni vaadittu törmäystestejä tai muuta ihmeellistä....
Tyyppikatsastustodistus 5873 ja lopuist numeroist en sa selvää toteaa auton täyttävän määräykset seuraavin poikkeuksin:
-Sisustuksen turvallisuus (tää koskee nykyisin vissiin vaan linja-autoja tai sit ei)
-Tuulilasi ja muut ikkunat (tilaa venäjältä uudet ikkunat, nykyisin niisä on e-merkit)
-Sivusuuntavalojen näkyvyys sekä roiskesuojat määräysten vastaiset (helppo nikkaroija kuntoon)
-Runkoon meistetty valmistenumero (tee)
-Luvattoman käytön estävä lukkolaite (asenna rattilukko)
-Turvavyöt, pääntuet sekä ajoneuvoasetuksen täytääntönpanoasetuksen mukaiset selvitykset pakokaasujen saastepitoisuudesta, palovaaranvälttämisestä, tuulilasin laitteista, nopeusmittarista sekä sivuovien saranoiden ja lukkojen lujuudesta ja toiminnasta puuttuvat.
Tuo viimeinen litania sitten hiukka hauskempi fixata kuntoon, päästöt menee kannen vaihdolla ja katilla, muut saat ettiä ite :-)
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf
Kannattaa käydä konttorilla vähän kyselemässä asenteita noiden leimaamisen. Kyllä sieltä joku toimisto sitte kiinnostuu ja selittää mitä pitää laittaa. Oma projekti sai kilvet rattilukolla, katalysaattorilla ja jarrujen säädöllä. Rattilukko tosiaan joku Fiat motonetistä ja katalysaattori löyty romuttamolta. Katalysaattorin ei sinäänsä tarvi toimia, mutta pitää olla asennettu.
Varashälytin jossa käynnistyksen esto… ei tarvii rattilukkoo askarrella…
Varashälytin jossa käynnistyksen esto… ei tarvii rattilukkoo askarrella…
Tää on varmaa jonkuu pätevän museotarkastajan tulkinta asiasta, trafille ei kelpaa.
Tää on varmaa jonkuu pätevän museotarkastajan tulkinta asiasta, trafille ei kelpaa.
Mihinkäs perustelet väitteen, ettei kelpaa.
Mihinkäs perustelet väitteen, ettei kelpaa.
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...jaVersio20.pdf ja jos perusteluita ruetaan kyselemään olisi kiva niitä saada myös toiselta puolelta.
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...jaVersio20.pdf ja jos perusteluita ruetaan kyselemään olisi kiva niitä saada myös toiselta puolelta.
Älä jaksa… toi sun linkkis ei mene mihinkään… ja jos luovuus ja kokemus ei sun mielestä riitä niin älä muita kiusaa…
Älä jaksa… toi sun linkkis ei mene mihinkään… ja jos luovuus ja kokemus ei sun mielestä riitä niin älä muita kiusaa…
No montas Uazia olet kilvittänyt trafin kanssa kun millään konttorilla ei onnistunut, ite kilvittäny 1 ilman mitään muutoksia ja 2 vuotta eteenpäin sama konttori ja sama katsastaja kieltäytyi koskemasta autoon, että se siitä luovuudesta, ja voihan se konttorin setä antaa leiman vaikka ilman moottoria mutta se on sitten sen ongelma eikä osoitus siitä että moottoria ei autossa tarvitse olla, tuossa tuo linkki korjattuna http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf
En tuota luovuus asiaa oikein ymmärtänyt mutta saattaa liittyä esim omien topiccien poistamiseen jos niissä on itselle epämieluista asiaa.
Ja nuo luovuus ja kokemus saattavat auttaa joillakin konttoreilla mutta tuon minun antaman vikalistan korjaamisen jälkeen asia ei ole mitenkään konttori tai katsastaja riippuvainen. tai kivahan se on selittää kun kymppitonnin auto ei menekän seuraavasta vuosikatsastuksesta läpi ja selittää kun on se aina ennen menny :-)
Noh, itse en ensimmäistäkään topiccia ole poistanut, ja toisekseen UAZin olen maahan tuonut , katsastanut 2 vuoden välein ilman isompia ongelmia… ainoa ongelma oli, kun katsastaja repi pysäköintijarrulla vetonivelen rikki… noh, toki korvasivat vastuuvakuutuksen kautta vaivan ja osat…
No oikeastaan, ostaa tuosta aihion (paperit) http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90325 ja vie museokatsastukseen niin selviää kaikkein helpolla, pikku eroista ei kai tarvitse välittää, teetättää muutostyön vaikka venäjällä.
ainoa ongelma oli, kun katsastaja repi pysäköintijarrulla vetonivelen rikki… noh, toki korvasivat vastuuvakuutuksen kautta vaivan ja osat…
Miten toi auto kestää ajaa liikenteessä, jos jarruttamalla vetolaitteet hajoaa?
Punanenä
09.12.2012, 18:57
Noh, itse en ensimmäistäkään topiccia ole poistanut, ja toisekseen UAZin olen maahan tuonut , katsastanut 2 vuoden välein ilman isompia ongelmia… ainoa ongelma oli, kun katsastaja repi pysäköintijarrulla vetonivelen rikki… noh, toki korvasivat vastuuvakuutuksen kautta vaivan ja osat…
Miten kardaanikäppärillä voi saada nivelen rikki:confused:
Miten kardaanikäppärillä voi saada nivelen rikki:confused:
Kätevästi… vuosia yhteen suuntaan pyörinyt nivel pannaankin väkisin seis ja voima toiseen suuntaan…
Kielsin jarrudynossa käyttämästä käsijarrua, hemmo sanoi, että tässä se pitää testata…Remontin jälkeen, katsurille näytin ohjekirjan sivun, jossa kerrottiin, että PYSÄKÖINTIJARRUA saadaan käyttää auton pysäyttämiseen ainoastaan hätätapauksessa…
Punanenä
09.12.2012, 19:13
Ettei nyt olisi tullut vähäsen puhuttua paskaa:)
Tää on varmaa jonkuu pätevän museotarkastajan tulkinta asiasta, trafille ei kelpaa.
Trafille kelpaa VAT-hyväksytty ajonestolla varustettu häläri rattilukon korvikkeeksi. Löytyy mustaa valkeellakin.
Trafille kelpaa VAT-hyväksytty ajonestolla varustettu häläri rattilukon korvikkeeksi. Löytyy mustaa valkeellakin.
OK, miulla onkii vähä vanhat tiiot ku en työksein tee, pari vuotta sitten ei kelvannu, tosin sillo tais viel GPS kelvata nopeusmittariks toisin ku nykyään, nuo trafin ohjeet vaihtelee melko nopeesti nykyään ja Peuranen ja kumppanit vaihtanu parempii hommii.
Ai nii, miul oli mustaa valkosel aikoinaa joltai tarkastajalt et pelkkä katti riittää päästöihi, eiköhä perkule katsuri soittanu jollekii ylitarkastajalle et eipä muute kelpaakaa ku moottorin vaihon yhteydessä, no vaihoinpa kannen ni päästiin soveltamaan sitä asetusta :-)
Kätevästi… vuosia yhteen suuntaan pyörinyt nivel pannaankin väkisin seis ja voima toiseen suuntaan…
Kielsin jarrudynossa käyttämästä käsijarrua, hemmo sanoi, että tässä se pitää testata…Remontin jälkeen, katsurille näytin ohjekirjan sivun, jossa kerrottiin, että PYSÄKÖINTIJARRUA saadaan käyttää auton pysäyttämiseen ainoastaan hätätapauksessa…
Entä jos olis tarvinnu vaikka pakittaa ylämäkeen? Aika huono turva olis hätätapauksessa jos hölkkäysvauhdissa osat antautuu..
Missä kohtaa käsijarrun ja renkaan välissä on vetonivel?
Tuli kerran vastaan tapaus, jossa työkaveri testasi Uazin seisontajarrun dynolla sillä seurauksella, että kardaanin ristinivel antautui. Asiakkaalle luonnollisesti korvattiin osa ja työt.
Mutta harva katsuri asiaa tietää, kun leimalle vie. Kannattaa ehdottomasti mainita asiasta ja näyttää vaikka käyttöohjekirjasta kopiota.
Trafille kelpaa VAT-hyväksytty ajonestolla varustettu häläri rattilukon korvikkeeksi. Löytyy mustaa valkeellakin.
Tässä tuo mustaa valkeella, en tiedä miten on yleisesti asemilla tiedossa.
http://img171.imageshack.us/img171/6789/ajonestolaite.jpg
äänisenkiertäjä
10.12.2012, 19:38
Kiitoksia hyvistä vinkeistä. Turvavyöhomma jäi sen verran epäselväksi, että mihinkäs sen kolmipistevyön ylänurkan Uasussa kiinnität, kun ovien yläpuolella ei ole kun ne 'sufletin' kaaret?
Kiitoksia hyvistä vinkeistä. Turvavyöhomma jäi sen verran epäselväksi, että mihinkäs sen kolmipistevyön ylänurkan Uasussa kiinnität, kun ovien yläpuolella ei ole kun ne 'sufletin' kaaret?
Taitaa ton ikäseen vielä kelvata lannevyöt joille löytyy tehtaan kiinnitykset ?
Onko rattilukon ja virtalukon oltava yhtä puuta?
Miten jos sen suomalaisen abloy rattilukko laitteen elvyttäisi vaikka pienin muutoksin eli moottoripyörän rattilukon putkeen asentaisi?
Vaihdelukkohan myös kelpaa eli sopiva kulissi johon keppi uppoaa pakilla ja siihen tappi-säppimallin avain lukko? Sellainen joka työntää tapin esille avainta käännettäessä.
Kiitoksia hyvistä vinkeistä. Turvavyöhomma jäi sen verran epäselväksi, että mihinkäs sen kolmipistevyön ylänurkan Uasussa kiinnität, kun ovien yläpuolella ei ole kun ne 'sufletin' kaaret?
Mulla on 6-pistekaarissa 4-pistevöiden olkaremmit kiinni. Alaremmit on alkuperäisissä rei'issä. Ei käy kun ei oo testattu se yläkiinnityspiste:rolleyes: Pitää olla kolmipistevyöt ja niiden alkuperäinen yläkiinnityspaikkahan on just siinä huterassa rättikaton kaaressa. Se on kuulemma oikeen hyvä:p
Mulla olisi yhdessä Bertassa kelvannut avona lannevyöt, mutta ei kolmipisteet joiden yläkiinnitys KUNNON kaaressa. Orkkishan irtokaton "vahvassa" pokkauksessa.
rattilukon suhteen lienee helpon hanke kuitenkin hakea motonetistä se fiiatkin lukko tai ladan, maksaa alta 30 e ja askarrella se paikoilleen.
Aiheesta keskusteltiin joskun muutama vuosi sitten, en nyt enää löytänyt sitä viestiketjua.