View Full Version : Rengastyöt rengasraudoilla
helmapelti
07.12.2012, 13:14
Ostin biltemasta rengasraudat, kuvassa alin musta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3584&pictureid=119589
Kuvittelin irroittavani creepy crawlerit vanteilta mutta toisin kävi.
Mikä irroituksessa on oikea tekniikka?
Fairilla liukastin renkaan ja vanteen ja parhaimmillaan sain renkaan vanteen yli n 20cm leveydeltä jolla raudatkin oli. Rengas piti pientä ritinää ja tiukka venytys oli päällä, siitä homma ei enää edennyt vaikka laitoin lautoja rautojen alle lisä nostoksi ja nylkytin renkaan reunaa ylöspäin.
Onko hommassa jotain mitä en tajua? Jos lisää voimaa niin vannekin on kovilla ja rengas kärsii.
Täytyy kysellä mahtuuko 38" paikallisten koneisiin, omiin halkaistaviin lukkovanteisiin sitten saakin paikoilleen.
Jos muuten on ongelmia renkaan vanteella pysymisessä eikä halua liimailla tai tehdä beadlokkeja niin kokeilisin vanteen "humpin" kasvattamista maalilla. Noi lukkovanteeni maalasin myös sisäpuolelta sutilla konemaalilla(paksua) ja HJ:n keulan paino ei meinannut riittää kumin painamiseksi sen yli.
Vaati n. 5krt painamista eri kohdista ja hullua hyppimistä renkaalla(3h).
Rengas oli laitettu paikoilleen miedolla fairilla. Maali oli kovalla kovettajalla ja varmaan huokoista, siihen rengas istui kuin tauti. Takaisin menee helposti liukkarilla ja paineella.
Noi joita olen irroittamassa tehdasvanteelta putosi ekalla tunkkauksella ja parilla polkaisulla (10min)
hiluvitkutin
07.12.2012, 13:43
Painathan sinä vastapuolelta rengasta poispäin vanteen reunalta kun toisessa laidassa on rengas raudat? Iso kumi lähtee yleensä helpommin pois kuin "normaali" rengas.
...parhaimmillaan sain renkaan vanteen yli n 20cm leveydeltä jolla raudatkin oli. Rengas piti pientä ritinää ja tiukka venytys oli päällä, siitä homma ei enää edennyt vaikka laitoin lautoja rautojen alle lisä nostoksi ja nylkytin renkaan reunaa ylöspäin.
Vähän vaikee selittää... mutta kuulostaa siltä että yrität vääntää rengasta vain yhdestä kohtaa "20cm leveydeltä". Ota toinen rengasrauta pois ja laita vaikka joku latan pätkä pitämään rengasta ettei se muljahda takaisin vanteelle. Nyt toista "vääntöliike" mahdollisimman läheltä sitä kohtaa mistä rengas on jo pois vanteelta, samalla paina jaloilla rengasta toiseltapuolen vanteen "syvimpään kohtaa".
helmapelti
07.12.2012, 14:14
10" vanteessa ei ole erityisen syvää kohtaa ja rengas oli toki siinä syvimmässä, jos yhdellä raudalla kampee kumin lähellekkään vannetta niin en saanut toista enää väliin.Toi 20cm väli oli maksimi kahdella raudalla.
Tää tarvis kerran nähdä jonkun tekevän niin onnistuis, kyllä tässä kikkailtiin ja kokeiltiin hiki päässä.
...eikä rengas missään vaiheessa pure taas kiiinni vanteeseen...? Hieman tulkinnanvarainen toi kertomus mutta luulen kyllä että teet oikein. Olen käsin murtanut matalaprofiilirenkaita aluvanteilta ja maastonakkeja peltivanteilta ilman sen kummempia ongelmia, tai siis, helevetinmoista puuhaahan se on. Enemmän ongelmia mulla on yleensä siinä vaiheessa kun uusi rengas laitetaan vanteille! Rengasraudat kumin ja vanteen väliin vaan ja sitten hitaasti siirtämällä raudat sivusuunnassa eri suuntiin pitäisi kumi kyllä irtoa...
Jos kumi on tautisen leveä vanteen nähden siinä voi toki tulla sellainen ongelma vastaan että kumi "nostaa" vannetta lattialta jolloin toisen sivun "huuli" ei nouse vannetta pitkin vaan paketti käyttäytyy kuten kumi olisi vulkanoitu vanteeseen kiinni.
Andy
Transistori
07.12.2012, 17:23
Toki oikialta puolen aloit kampiaan nakkia vanteelta? Sieltä missä syvennys on likempänä vanteen reunaa.
Racingrabbit
07.12.2012, 17:25
Toki oikialta puolen aloit kampiaan nakkia vanteelta? Sieltä missä syvennys on likempänä vanteen reunaa.
Eli oikea puoli voi ollakin se sisempi puoli,jos vanteet on reilusti ulospäin levittävät
Creepyt osaa olla vähä tiukat, jos vanteessa ei oo kunnolla syvennystä. Itelläki on yhet 10" vanteet, joissa on aika matala keskiura, ja vaikka kuinka reilun liukkarin kanssa creepyjä niille raudalla masensin, niin melkonen rutina vaan kuulu.
Irti kävin suosiolla otattamassa tutulla isommassa rengaskoneessa, johon mahtu 37".
Kyllä noihin tavallisiin koneisiin aika isot renkaat menee. Mun koneessa menee pienellä kikkailulla 39,5" rengas 13,5" leveellä vanteella, eikä se ole mitenkään iso kone.
Kuorkin renkaat 19,5" vanteella mahtuu kanssa.
Kaikista pahimpia on kuorkin vanhat lukkovanteet, joissa rengas on turvonneen ruosteen takia jumissa. Sitäkään ei tiedä kun vasta sillon kun saa jotain irti.
On nuo rengasliikkeet nykyään niin halpoja, etten ihan helpolla ala taistelemaan mitään kolmea tuntia renkaan kanssa. Raskaan kaluston rengaskoneilla nuo vittuilevat renkaat antautuu sekunneissa ja niissä vehkeissä ei ole kokorajoituksia.
helmapelti
08.12.2012, 09:40
Noi vanteet taitaa olla suunniteltu konevaihtoihin, tiedustelen lähimmät rengaskoneet.
BJ-40/76
09.12.2012, 01:49
10" vanteessa ei ole erityisen syvää kohtaa ja rengas oli toki siinä syvimmässä, jos yhdellä raudalla kampee kumin lähellekkään vannetta niin en saanut toista enää väliin.Toi 20cm väli oli maksimi kahdella raudalla.
Tää tarvis kerran nähdä jonkun tekevän niin onnistuis, kyllä tässä kikkailtiin ja kokeiltiin hiki päässä.
Siis taannoin väänneltiin käsin renkaita (155-13.... 185/70-14) peltivanteille, että saatiin tehdä mustaa viivaa ja savua....
Siis "minikumeja", mutta näytti nuo temput tehoavan 38" renkaaseenkin:rolleyes: (siis traktorin takarenkaaseen, olikohan 14.9 vai 15.5-38?)
Ja tuo renkaan vaihto oli taito/tekniikkalaji, tuo voitelu tehtiin mäntysuovalla, ja kumi nostettiin 2:lla raudalla ylös/pois vanteelta, ja kolmas rengasrauta oli semmoinen "käkkärä, purkinaukaisija, suorakulma....", että noin halkaisijaltaan 8mm ja pituudeltaan n. 3 cm kieli, joka meni tuosta kumin ja vanteen välistä, siis siitä missä kumi normaalisti on, ja tuo "kieli" oli n. 90 asteen kulmassa puolen metrin varressa, ja vääntöliikettä varten tuossa "kielen" ja varren välissä oli tappi, joka otti kiinni vanteen ulkoreunaan.
Siis kun kumi saatiin nousemaan vanteelle, niin tuo 3:s rauta lyötiin vanteen reunan ja kumin väliin, ja alettiin nostamaan kumia pois vanteelta noin 5mm. kerralla, ja tuolla normaalilla rengasraudalla seurattiin perässä, siis muutaman sentin päässä.! yleensä noita rengasrautoja siirreltiin moskalla, siis kilosella lekalla, mutta tuo ulkolaita irtosi yleensä aika äkkiä. sisälaidassa oli se ongelma, että 13" ja kolme rengasrautaa ja moska ei tahtonut sopia kahden käsiparin sekaan:eek:
-> tee semmoinen rengasrauta, että kumin ei tarvi tulla vanteen yli rengasrauta välissä.
Ja tätä olen käyttänyt alle 38" vanteille viimmeksi 199x, ja maasturin renkaille en koskaan:o
Komppaan edellistä :) on tosissaan teknikka laji.
ja noista bilteman raudoista ostaa nuo kaikki kolme niin rupee vaihtumaan, kahdella raudalla onnistuu hyvin mut kolmas on jo plussaa. Voin seuraavan kerran kuvata videon kun vaihdan kummit, tämä aikasintaan keväällä ja youtube on pullollaan erilisia kohelluksia.
Reilusti luikastetta, pätee moneen hommaan. Apukädet ei ole myöskään pahitteeksi.
Mulla on kaks nuita mustia rautoja, ja kyl niillä on renkaat saanu pois vanteelta. Pidempi aika ku on väliä ni unohtuu tekniikka, mut äkkiä se palautuu mieleen. Creepyt on tosiaan hieman tiukemmat irrottaa raudoilla, tais mennä 20-30 minuuttia/rengas, ku jotain vaikka 33x12,5-15 BFG MT-renkaita oon irrotellu puoleen tuntiin neljä kappaletta.
youtube on pullollaan erilisia kohelluksia
Tää vaihe taitaa olla se vaikein ainakin ittelle niinkuin tykylevitsillekin, itse vääntämisestä en oo videoo löytänyt .
http://www.youtube.com/watch?v=7BV-NrogUKU:D
Ja tässä toinen video, äkkiseltään näyttää melko pätevälle viritykselle ja ei paljon tarvii ähistä ja painia...:), liekkö toimis isommilla kumeilla? Rautakangen kokonen rauta käteen ja kyllähän te tiedätte, liukkaria reilusti niin kyllä se siitä..:). Ja tuollasta telinettä vois käyttää hyväksi muuhunkin esim. putkentaivuttimen pidikkeeksi vink.
No perhana,siis tässä https://www.youtube.com/watch?v=Sn2KQgQvyH4
Tästä on paha laittaa paremmaksi edes rengaskoneella:
https://www.youtube.com/watch?v=LHTwwmq2dmo
koko hommahan perustuu siihen, että renGas putoaa "humpilta" pois, eli asettuu sinne vanteen syvennykseen - tällöin ei juuri voimaa tarvita, koska renGas ylettyy mukavasti yli vanteen reunuksen ja tulee pois ilman isompaa väkivaltaa
vaikeutta tuottaa sitten määrätynlaiset vanteet, useimmiten omatekoiset, tai matalaprofiiliset renkulat ja tietty kovin tiukasti humpilla istuvat
tekniikka haltuun, niin vaihtuu korkinkin renGas ihan tavan raudoilla
EDIT: AlluK linkkaskin just oikean videon ;)
Tästä on paha laittaa paremmaksi edes rengaskoneella:
https://www.youtube.com/watch?v=LHTwwmq2dmo
Loistava pätkä! Kolmen minuutin jälkeen etsin yleensä vielä rasvat ja raudat.. :D
Andy
BJ-40/76
10.12.2012, 13:50
No perhana,siis tässä https://www.youtube.com/watch?v=Sn2KQgQvyH4
Tuon sisärenkaan asennukseen: tuolla loppusekunneilla lähti vääntämään rengasta luvattoman läheltä venttiiliä vanteelle! ja pikkasen ilmaa sisärenkaaseen, niin pysyy paremmin poissa ahtaista paikoista....
Siis minusta venttiili pitäs sijaita siinä kohtaan, mistä rengas ei missään olosuhteissa pääse painamaan venttiiliä poikki. (siis minä lähtisin vääntämään noin 10-15 cm myöhemmästä kohtaa
p.s kokeileppa tuota joillakin 20v kovettuneilla pinnoitettuilla renkailla, ja karvasessa ruosteessa olevilla vanteilla 20 asteen pakkasessa....
No perhana,siis tässä https://www.youtube.com/watch?v=Sn2KQgQvyH4
Löytyyköhän tuota rengasrautaa jossain? Tuon loppuvärkinhän nyt tekee helposti itsekin, mutta äkkiseltään näyttää että tuo rengasrautaosuus voi vaatia muutaman iterointikerroksen jotta saa toimivan. Katsoin että Ausseissa maksaa reilu 380 sikäläistä rahaa tuo joten en ajatellut valmista ostaa.
Kaitsu67
10.12.2012, 16:58
Toi Aussivehje olis kyllä aika pätevä kotikäyttöön....
yks ei niin digitaalinen ;)
http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/client/view/16049/951
Löytyyköhän tuota rengasrautaa jossain? Tuon loppuvärkinhän nyt tekee helposti itsekin, mutta äkkiseltään näyttää että tuo rengasrautaosuus voi vaatia muutaman iterointikerroksen jotta saa toimivan. Katsoin että Ausseissa maksaa reilu 380 sikäläistä rahaa tuo joten en ajatellut valmista ostaa.
Mitä useammin tuon viteon kahteloo niin sitä paremmalta ja toimivammalta tuo vaikuttaa,joskus yksinkertainenkin voi olla toimiva... Ja ei tuo rauta nyt kovin vaikealle näytä valmistaa,jos ei muuten niin eikun paikalliselle sepälle toimeksianto että pistäppä ahjo kuumaks ja paukuttele alasimella tuollanen rauta..:)
Tästä on paha laittaa paremmaksi edes rengaskoneella:
https://www.youtube.com/watch?v=LHTwwmq2dmo
Keskustelin kerran amerikkalaisen kanssa ja suomalaisen joka jenkeissä ajanut rekkaa ammatiksi, niin molemmat kertoi, että jenkkien rekan vanteen reunus on tavan autonrenkaan reunusta matalempi suhtvähäisen sivuvääntö rasitteen vuoksi ja tiellä kumin vaihdon helpottamiseksi eli ei välttämättä onnistu maasturin vanteelta noin nopeasti suomessa vaikka samat raudat kyseessä olisikin ja videon kaverihan tekee hommaa 8h/5pv viikossa ammatiksi.
Jos joku teettää noi ammatti raudat ja saa järkevän harraste budjetin hinnan niille olisi kyllä itsekkin kiinnostunut sarjan ostamaan.
Muutamilta katellut kommentteja ja kukaan pirulainen ei suostu kuulemma kertomaan piirrustuksia noihin rautoihin tai sitten bead brakeriin :mad:
http://youtu.be/3GgF6lbDv9Q
BJ-40/76
10.12.2012, 23:37
Löytyyköhän tuota rengasrautaa jossain? Tuon loppuvärkinhän nyt tekee helposti itsekin, mutta äkkiseltään näyttää että tuo rengasrautaosuus voi vaatia muutaman iterointikerroksen jotta saa toimivan. Katsoin että Ausseissa maksaa reilu 380 sikäläistä rahaa tuo joten en ajatellut valmista ostaa.
Jos itsellä pitäis alkaa tuommoinen rauta tekemään, niin hakisin varmaan rommarista vajaan metrin pätkän paksuhkoa harjaterästä, ja keskelle metrin pätkä 40x40x3 tai 50x50x2.5 neliöputkea, siis kansankielellä RHS:ää, mutta älä hitsaa kiinni lopullisesti, ennenkä olet todennut, että putki on juuri oikeassa kulmassa työpintaan nähden.
Ja tuo varren pienellä kulmamuutoksella saa tuon liukupinnan juuri oikean asentoon... P.S paljon helpompi lämmittää esim. saunan kiukaassa tms. 25cm kappale karkaistavaksi, kuin puoli toista metriä pitkä:rolleyes:
Ja nyt kerrankin ne halpakaupan siirtopihdit ovat hintansa arvoisia, siis niillä käsitellään tuota tulikuumaa rautaa, mutta esim. Knipeksi- merkkiset siirtopihdit menee pilalle:)
Siitä sitten takomalla (mahdollisesti ensin rälläkällä pikkasen muotoa/ harjat pois) muoto kohdalleen, migillä tuo apusarvi toiseen päähän, hiotaan kaiki ylimääräinen pois ja sitte se kaikkein tärkein, eli lämpökäsittely.
Tuo karkaisu onnistuu vaikka isohkossa nuotiossa tai kotitekoisessa "nestekaasuahjossa", pääasia olisi että koko karkaistavan kappaleen alueen saa lämpenemään samaan lämpöön....
Netistä löytyy paljon ohjeita, mutta jos itse yrittäisin "pystymetsästä" niin veteen karkaistessa raudan väri voisi olla esim. tällä palstalla olevien tekstien oranssi, tai tuo Offipalsta.com tekstin com- punainen, tai ehkä JOPA vieläkin tummempi.
Jos karkaiset liian kuumasta, niin tulee liian kova, ja murtuu, jos karkaiset liian kylmästä, niin jää pehmeäksi ja vääntyy,,, mutta voi oikoa ja karkaista uudelleen, sillä kulumaan nuo raudat eivät varmaankaan harrastekäytössä kerkeä.
Ja kun lämmität tuota rautaa, niin tuo ohut pää, siis se missä kaikkein suurinta lujuutta tarvitaan, kuumuu nopeimmin, ja jäähtyy nopeimmin, myös karkaisussa: Siis lämmitä kappale pikkasen liian kuumaksi, ja anna jäähtyä hetki ennen karkaisua veteen (siis esim. nuo raudan ulkokulmat voivat olla jo syvän tummanpunaisia)
Itse karkaisisin ehkä huoneen lämpöiseen veteen, siis sankkoon, missä vettä on vähintään 10cm karkaistavan kappaleen ympärillä.
p.s.s Kokeile tuota karkaisua esim. 8mm harjateräksellä, niin valkenee noiden lämpötilojen merkitys, ja sitten kun tuo karkaiseminen on hallinnassa kuin vettä vaan, niin sitten voidaan opetella "päästämistä", sillä saadaan lisää sitkeyttä yms. ja tuo puhtaaseen veteen karkaiseminen ilmasta on vasta alkua....
Mutta jos tuolla rengasraudalla ei ole tarkoitus vuolla lastua vanteesta, niin tuommoinen "saunassa" tapahtuva karkaisu on paljon parempi, kuin ei mitään.
Ja kun on saatu karkaistua tuo rauta, niin sitten hiotaan kiiltäväksi esim. lamellilaikalla ja sitten kiillotuslaikalla ja kiilloitustahnalla, Autosol on hyvä! ja tämä ei ole vitsi!
Kerran veikan päältä tein 12mm harjateräksestä metallisorviin terän jonka karkasin saunassa veteen, jolla sorvasin "50" akseliterästä, toki tuo terän teroitusväli oli tiheä, mutta lastusi kun kaikki oli kunnossa, mutta ei pitkään:o
...eli ei välttämättä onnistu maasturin vanteelta noin nopeasti...
Juu, tämmöstä puuhasteluahan se tahtoo normaalisti olla.
https://www.youtube.com/watch?NR=1&v=sshtOLCld1I&feature=endscreen
Tässä aikas pätevä työkalu;), eipä ois muuten tullut mieleen.
http://www.youtube.com/watch?v=ktSebuq-Z-o
Piti ihan kokeilla tänään romuauton renkaaseen, senverran oli vanne ruosteessa ja rengas kovettunut että kylki repes, mutta kyllä irtos:rolleyes:.
Tässä aikas pätevä työkalu;), eipä ois muuten tullut mieleen.
http://www.youtube.com/watch?v=ktSebuq-Z-o
Piti ihan kokeilla tänään romuauton renkaaseen, senverran oli vanne ruosteessa ja rengas kovettunut että kylki repes, mutta kyllä irtos:rolleyes:.
Joo tostahan on ollut täällä monestikkin puhetta, vielä kun laittaa liftin jalan toisinpäin niin saa likemmäs tukipistettä puristuksen (reikätankoa)ja aivan vanteen reunan viereen. niin ei repee niin helposti ;)
Onhan täälläkin ollut jopa myynnissä asti liftiin bead breaker talloja.
^ Joo ja saippualiuvosta väliin ja painelee useammasta kohtaa, tolla murtuneella pattinentaalilla ei ollut väliä muutakuin että pääsi testaamaan.
Ompa mennyt täysin ohi, vastaavaa jo ittekin suunnittelin.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=64420&highlight=bead+breaker
^ Joo ja saippualiuvosta väliin ja painelee useammasta kohtaa, tolla murtuneella pattinentaalilla ei ollut väliä muutakuin että pääsi testaamaan.
Ompa mennyt täysin ohi, vastaavaa jo ittekin suunnittelin.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=64420&highlight=bead+breaker
Noita on viel pari jäljellä ;)