View Full Version : Volvo FL4 nelipiirisuojaventtiilin säätö
Killer-Wo
04.12.2012, 13:52
Ostin tuollaisen Volvon FL408 -88 kuorma-auton. Moottorista öljyt ja vedet sekaisin. Eli paisunta-astia täynnä öljyä.
Kysymys koneesta? Onko tuo volvon moottori märkäputkikone. Eli voisko olla että sylinteriputkenja lohkon välistä tulee öljyt pihalle. Vai voiko olla jotain muuta. Kansi tietenki.
Voiko suuttimien välistä päästä öljyä jäähdytys järjestelmään.
Putki kone on, voi tietysti olla kupariset suutin holkit jotka vuotaa.
Killer-Wo
04.12.2012, 15:18
Voiko tuon vuodon nähdä jollain tapaa. Vai vaihtaa uudet holkit ja testata??
Joo lisää infoo. Kansi halki, tiiviste rikki tai öljynlauhdutin puhki. Jos öljyä on paljon paisarissa niin tod. näköisesti se lauhdutin. Jos öljyä vain pinnalla niin epäilyt kansipahville. Voi myös olla sylinteri putki puhki puristus renkaiden alapuolelta, voi olla pienen pieni reikä josta mäntä "pumppaa" öljyä vesitilaan. Joka tapauksessa kansi pois. ja kone pitäs olla TD 41.
Joo lisää infoo. Kansi halki, tiiviste rikki tai öljynlauhdutin puhki. Jos öljyä on paljon paisarissa niin tod. näköisesti se lauhdutin. Jos öljyä vain pinnalla niin epäilyt kansipahville. Voi myös olla sylinteri putki puhki puristus renkaiden alapuolelta, voi olla pienen pieni reikä josta mäntä "pumppaa" öljyä vesitilaan. Joka tapauksessa kansi pois. ja kone pitäs olla TD 41.
Mie kyllä ihan ensin vaihtasin ne öljynlauhduttimen tiivisteet, ennenku irrotasin kannen. Jos putki olisi halki, niin öljyt olisi harmaat, nesteet puhtaat, jos taasen kansi halki, niin nestettä vaan häviäisi.
Öljyä ei oikein muualla pääse yhteen suuntaan kun siellä öljyn lämmönvaihtimessa. Ja useissa muissa kuorma-autoissa korjaantuu ihan vaihtamalla sinne tiivisteet...
Niin onko siellä öljyn seassa vettä?
Tuota öljynjäähdyttäjän kennoa minäkin lähtisin ekana tutkimaan. Kenno voi itsessäänkin olla rikki.
Killer-Wo
04.12.2012, 22:15
Auto ollut ihan normi ajossa. Aamulla ennen töihin lähtöä tarkastettu öljyt jolloin tikku näyttänyt lähes tyhjää. Sitten ihmettelyä mihin öljyt yönaikana kadonnut niin paisunta-astia täynnä öljyä. Eil ole oireillut aikaisemmin. Ja nyt siis auto minulla, mutta pakkasesta johtuen en ole haalannut vielä lisä tutkimuksiin.
Joo ja kone voi tosiaan olla TD41.
Öljynjäähdytinpuolella vuoto, jopa jonkinasteiseksi tyyppi"viaksi" luettava juttu. Aikaa päälle varmaan kaikkiin noihin volvon koneisiin tuleva vika, tosin yleensä ikää alkaa silloin olla.
Killer-Wo
17.12.2012, 10:46
Tänään pitäis auto siirtää. Onkohan suurta haittaa jos imaisee paisuntasäiliöstä öljyä vähemmäsi ja laittaa uutta öljyä koneeseen. Sen jälkeen täräyttää koneen tulille ja siirtään kolmekilometriä tallille. Ei kait se öljy siellä koneen vesitilassa haittaa mutta onko jotain muuta mitä se haittaisi
Kunhan ei oo hyhmänny syylaria umpeen...
Killer-Wo
20.12.2012, 20:42
Auto vihdoin tallissa. Oli pientä puuhastelua jäätyneen käsijarrun kanssa mutta ántoi periksi kun aikansa kikkaili. No siirsin auton ajamalla sen 3km omaan talliin. Kone kävi todella sievästi eikä mitään poikkeavia äänia tai tärinöita ollut.
No nyt tyhjensin paisuntaastian joka oli aivan täynnä öljyä. Samoiten paisunta letku (t).
Lämmityslaitteen letkuista ei tullut öljyä.
Ylävesiletkussa oli pelkkää öljyä
Syylärin tyhjennyksestä tuli vettä noin 10l jonka jälkeen alkoi tietenkin tulla öljyä, jota on sinne mennyt ylävesiletkun kautta.
No sitten itse öljynjäähdytin oli vain hieman öljyinen. No tämä ei varmaan kerro vielä mitään koska virtaus jäähdyttimessä on tod.näk kova jokahuuhtoo öljyn mukaansa ja päätyy koneen yläosaan. No huomenna koe ponkaisen tuon jäähdyttimen.
Sitten taas viisaammille kysymys. Miten ja millä tuon koneen nyt saa pestyä sisäisesti kun se on aivan tervassa. Samoiten syyläri?????
Pitäiskö uppopumpulla kierrättää polttoöljyä koko järjestelmässä, vai oisko helpompaa tai fiksumpaa keinoa.
Pistät uudet nesteet sisään ja "ylitäytät" paisuntasäiliötä säännöllisin väliajoin. Se ylimääräinen öljy kyllä kulkeutuu sinne paisuntasäiliöön pinnalle ja siitä sen saa helposti nostatettua ulos.
Polttoöljyllä saa puhdasta, mutta tiivisteet ja letkut ei siitä tykkää. Esim. se paisuntasäiliön korkin kumitiiviste turpoo dieselillä melkein kaksinkertaiseksi :/
Kidesoodalla pojat noita puhdisteli. Haet vaan rautakaupasta pussin, pari ja kuumaan veteen liotat ne ja sitten koneeseen. Tietty vika ensin korjattava,eli onko se sitten öljynjäähdytin tai joku muu.
astianpesukoneaineet totesin aika hyviks, ja apkoneiden kirkastusaineet kans, kun tuota Discon konetta sisuspesin ...
Ite laittasin korkeintaan fairyä, jos on vanha, alumiininen syyläri. Konetiskiaineet on melkostä myrkkyä alumiinille yhdistettyinä rautaisiin osiin...
Killer-Wo
21.12.2012, 21:50
No nyt on öljynjäähdytin ponnistettu vesipuolelta. Ja pettymyksesti vaikuttais pitävältä. Olisi ollutkin liian helppo rasti jos vika ois tuossa ollut. En sitten tiedä voiko vuoto olla sellainen että vuotaa vain öljypuolelta vesipuolelle. Pitää sepätä jonkinlainen laippa jotta onnistuu näin koeponkaisemaan. Vesipuolen ponkaisin vesijohtopaineella eli jotain 5 bar.
Mut vaikuttais nyt äkkiseltä että vika on muualla eli kansi pois.
Öljynjäähdyttimen o-rengasvuoto on sellainen, että vuotaa vain kuumaa öljyä öljypuolelta nestetilaan. Vaihda sinne ensin ne tiivisteet ja kokeile, selviät halvemmalla. (jos on siellä se vuoto)
Killer-Wo
22.12.2012, 11:24
hetkinen, mitkä o renkaat pitää vaihtaa. Tässä autossa öljyn jäähdyttimessä on kaksi o rengasta. Ja ne on öljyn tulo ja paluu putkessa. Jos ne vuotaa niin öljy valuu joko ulos päin tai öljyn tuloputkesta paluu putkeen. Itse neste puolu on prässätty eli lämmönvaihdin on putkimallinen ja päätyt on prässätty. Vesi tulee lämmönvaihtimen alapäätyyn ja poistuu yläpäästä. Eli sinne ei voi vaihtaa tiivisteitä.
No pitää viel yrittää ponnistaa tuo öljypuoli.
Killer-Wo
22.12.2012, 12:17
nyt painekoe tehty uudelleen ja sieltä se vika löyty. Eli lämmönvaihdin täyteen vettä jonka jälkeen 5 bar ilmaa. Odottelua 10 min ja vettä siirtynyt jonkin verran. Arki kun tulee niin pitää kysyä volvolta mitähän kyseinen lämmönvaihdin maksaa.
Posted via Mobile Device
Killer-Wo
19.06.2013, 20:29
Volvossa sellainen ongelma että kompura hakkaa täydet paineet siis yli mittarin asteikon 10bar. Ja kompura ei kevennä. No aloittelin huollon nelipiirisuojaventtiilistä koska sieltä kuului melkoinen tuhina. Wetteriltä sain rebuilt kitin. Nyt venttiili on huollettu ja asennettu paikoilleen.
Ongelma on nyt selleinen että 2 säiliön paine nousee sinne 9bar tuntumaan. 1 säiliön paine jää noin 5 barin. Nelipiirisuojaventtiilien kuvuissa on sellaiset pienet kuusiokolo säätö pultit. Mutta mites tuo säätö tapahtuu?? Oli muuten kaikki tiivisteet sökönä tousta nelipiirisuojaventtiilistä.
No perimmäinen ongelma joka siis oli kompuran kevennyksen toimimattomuus vaivaa edelleen.
Pitää ilmeisesti purkaa seuraavasti paineensääöventtiili ja tutkia mitä se on syönyt. Siinäkin on säätöpultti kuvussa. Alkaako kompura keventää pienemmässä paineessa jos säätömutteria aukaisee??
Heikki L
20.06.2013, 01:19
Onkohan volvossa kovastikkin erillainen systeemi kuin Mersussa.
Mulla kompuran vapautus on kuivaimen jalassa, joka on nelipiiriventtiilin vieressä.
Kun tarvittava paine on säiliössä, venttiili vapautaa kierron kuivaimeen ja siitä ulos.
Eli kuivattaa kuivainta vapaalla ollessaan. Näin ainakin raskas asentaja kertoi kun hain saman ongelman takia uuden kuivaimen jalan.
Killer-Wo
20.06.2013, 15:29
Nyt on oikea paine järjestelmässä. Paineensäädintä piti hieman virittää.
Vielä on noin 1,5 bar paine-eroa 1 ja 2 säiliön välissä. Mutta kyllä tuo nyt saa hetken kelvata.
Onkohan volvossa kovastikkin erillainen systeemi kuin Mersussa.
Mulla kompuran vapautus on kuivaimen jalassa, joka on nelipiiriventtiilin vieressä.
Kun tarvittava paine on säiliössä, venttiili vapautaa kierron kuivaimeen ja siitä ulos.
Eli kuivattaa kuivainta vapaalla ollessaan. Näin ainakin raskas asentaja kertoi kun hain saman ongelman takia uuden kuivaimen jalan.
Volvoissa on ainakin kolmea erilaista järjestelyä, yksi on kuten tuo mersun systeemi.