View Full Version : SAATANAPERKELE!
Jotain meni paskaksi ja auto päin miestävahvaa koivua. Voitte arvata kuinka kävi? Vittuko vituttaa...
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/598638_469896699719898_342345745_n.jpg
Henkilövahingoilta vältytty ja peltiä saa aina uutta. Parempi näin kuin et ois porukkaa ollu kyydis. Turhapa siin on itteesä syyttää osien valinnasta. Se ole kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Pistä nyt kuitenkin kuva osasta ja tulleesta tuhosta liikkeeseen. Hyvässä lykyssä ehkäiset vastaavaa tapahtumasta.
Henkilövahingoilta vältytty ja peltiä saa aina uutta. Parempi näin kuin et ois porukkaa ollu kyydis. Turhapa siin on itteesä syyttää osien valinnasta. Se ole kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Pistä nyt kuitenkin kuva osasta ja tulleesta tuhosta liikkeeseen. Hyvässä lykyssä ehkäiset vastaavaa tapahtumasta.
Juu luojankiitos ettei ollut ketään kyydissä, aika ikävää lasisilppua tuli sivulasista. Kuvia tulee, jos tätä itse koskaan puran. Pikkasen kahden vaiheilla.
Murros, vai pyöränlaakeri? Ei oo mulla kyllä hajonnu murros ikinä jumitellu rengasta... Mut kaikkihan on mahollista.
hj 60/61
30.11.2012, 07:20
Mulla kun räjähti murros ja ajelin viel pari viikkoo takavedolla, niin välillä jumitti ohjaus, että ei kääntynyt oikealle :eek:, mut vain tosi pienissä nopeuksissa... Vaihtelin silloin tilalle uuden, mallia tamgears :o ... No toistaiseks on kyl kestänyt... Mut joo, onneks kait miehistö vauriot on pääosin henkisiä :confused: Ei muuta kun cromoa alle...:rolleyes:
Janne1986
30.11.2012, 08:22
Ja myös nuo hienot automaattiset napalukot voivat tehdä tuon.
Näin kävi esimerkiksi isälleni onneksi oli hiljanen metsäautotie eikä muita autoilijoita niin selvisi vain säihkähdyksellä ja vinssauksella...
_kekkula_
30.11.2012, 08:42
Niin kyllä se murros on jo mettässä hajonnu.
Eikä se ny murroksen myyjän vika oo että se hajoaa.
Mun veikkaus on kyllä että joku muu on hajonnu kun murros. Pyöränlaakeri on TOP 3 ssa.
Pura se ite niin nähdään kaikki mikä aiheutti hienon Hj:n tuhoutumisen.
Täytyykö mun ny vaihtaa käyttö hj:sta tamgears murrokset pois jo ne hajoaa tiellä? Hä?
Jälki on kyllä melko ilkeetä ja ainekset pahempaankin ollut mutta ei ihan suinpäin myöskään syyttäis murrosta tuosta.
Oliko lukkoakselit?
Josko se syypää on murros niin saanut reilusti kipeetä mettässä ja nyt vasta lopullisesti antautunut.
Syyllisiä tuohon on monta vaihtoehtoa eli purkua vaan ja tutkimaan ;)
Itsellä ei ainakaan ole moittimista tamgearsin murroksista.
helmapelti
30.11.2012, 09:13
Kyllä varmasti vituttaa,onneks ei tullut henkilövahinkoja.
Hyvä jos viittit purkaa ja varmistaa syyn, jokatapauksessa huonoa tuuria sulla oli.
Ei kai pronssiholkin jumahtaminenkaan jaksaisi pyörää lukita?
Tsemppiä uuteen projektiin, kyllä sää HJ:n tarttet.
Harvoin se oma vika on, kun auto pois tieltä lipsahtaa ;) Varmasti vituttaa, oli syy sitten minkä/kenen tahansa.
Eikai sen pyörän tartte lukkoon mennä, riittää ku murros leviää kunnolla ja jumii käännön.
oojiikoo
30.11.2012, 10:19
omasta mielestä kyllä pyöränlaakeri on mahdollisempi kuin murros joka aiheutti että pyörä menee jumiin. Mutta kaikkihan on mahdollista.. Onneksi ei tullut isompaan vahinkoa.
Nooh, mesoaminen helpotti vähän. Auton tulevaa kohtaloa voi muuten käydä äänestämässä 4x4 Maailman Facebook-sivuilla tai voi sitä toki vaikka tähänkin kommentoida.
Haukutko paikallisen Expertin paskaksi kun sieltä ostettu Samsungin telkkari hajoaa?
Haukutko paikallisen Expertin paskaksi kun sieltä ostettu Samsungin telkkari hajoaa?
Miä haukun ainakii jos se hajoaa kesken salkkareitten!:D:D:D
Sorry OT:o:o
Tän topicin otsikko on kyllä tyhmintä mitä oon hetkeen lukenu.
Vedä sitä murrosta turpaan niin että rystyset aukee.
No muutetaan ny otsikkoa kun porukkaa vituttaa. Kiitos ja anteeksi.
Heikki L
30.11.2012, 21:06
Nonin nyt on hyvä otsikko:)
Auto huutokaupalla pålstalle myyntiin tottakai!!
Kyllä tuon toivottavasti joku pelastaa, ehkä minäkin voisin;) on komee hojo kuitenkin.
Arvon Late, vituttaisiko itseäsi yhtä paljon Samsungin teeveen hajoaminen kuin auton meno lunastuskuntoon? HÄH?!
Nonin nyt on hyvä otsikko:)
Auto huutokaupalla pålstalle myyntiin tottakai!!
Kyllä tuon toivottavasti joku pelastaa, ehkä minäkin voisin;) on komee hojo kuitenkin.
Joo, foorumeille alkolukko.
No tämähän on ainakin toistaiseksi 4x4 Maailman Facebook-äänestyksen ansiosta menossa korjaukseen. Ideana siis jokatapauksessa tehdä lehteen juttu auton kohtalosta, oli se sitten minkälainen tahansa. Vielä voi toki vaikuttaa tai ehdottaa muitakin vaihtoehtoja. https://www.facebook.com/4x4Maailma
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/486352_470294023013499_1322813572_n.jpg
Asiaan. Jos tuossa olisi mekaaninen vinssi nii tuossa olisi hyvä kokeilu kohde sille että kiepoo sitä vinssivaijeria niin paljon kuin riittää kopan ympäri,laittaa vedon päälle ja kattelee vierestä ja kuvaa notta mitä tapahtuu...
Vaan v..ttumainen homma. Hyvä ettei käyny pahemmin.
Pura vielä se jumittunu pyöränseutu ja selvitä tarkkaan mitä kävi, se voi ennalta ehkäistä vielä jotakin.
Vaan laakeri on omakin veikkaus. Apparin laakerikun leikkaa kiinni niin se pyötittää vielä kiristysmutteriakin tiukemmalle mikä vielä antaa lisämakua hommaan...
Asiaan. Jos tuossa olisi mekaaninen vinssi nii tuossa olisi hyvä kokeilu kohde sille että kiepoo sitä vinssivaijeria niin paljon kuin riittää kopan ympäri,laittaa vedon päälle ja kattelee vierestä ja kuvaa notta mitä tapahtuu...
Vaan v..ttumainen homma. Hyvä ettei käyny pahemmin.
Pura vielä se jumittunu pyöränseutu ja selvitä tarkkaan mitä kävi, se voi ennalta ehkäistä vielä jotakin.
Vaan laakeri on omakin veikkaus. Apparin laakerikun leikkaa kiinni niin se pyötittää vielä kiristysmutteriakin tiukemmalle mikä vielä antaa lisämakua hommaan...
Mekaaninen vinssi löytyy kyllä, ei ole vaan juuri nyt paikallaan.
Ongelman lähde selvitetään varmasti, paitsi jos auto myydään tuollaisenaan pois.
Arvon Late, vituttaisiko itseäsi yhtä paljon Samsungin teeveen hajoaminen kuin auton meno lunastuskuntoon? HÄH?!
Ihan sama, molemmissa vakuutuksissa on sama omavastuu :)
Mutta jos et ymmärtänyt niin pointtina oli että onko sopivaa mollata Tamgearsia jos heidän myymä murros (ehkä) hajoaa? Tuskin ne sitä ovat valmistaneet kun ei kuulemma Motonetkaan tee varaosiaan itse.
Ihan sama, molemmissa vakuutuksissa on sama omavastuu :)
Mutta jos et ymmärtänyt niin pointtina oli että onko sopivaa mollata Tamgearsia jos heidän myymä murros (ehkä) hajoaa? Tuskin ne sitä ovat valmistaneet kun ei kuulemma Motonetkaan tee varaosiaan itse.
Niin minähän olen säästänyt jo yhden HJ:n hinnan kun en ole pitänyt kaskoa, eikä siinä mitään järkeä olekaan kun autolla ajetaan metässäkin.
Ymmärsin kyllä pointin.
BJ-40/76
30.11.2012, 21:34
Siis ajoit tiellä, ja tapahtui mitä? ajoitko nelivetopäällä, siis napalukot myös kiinni, vain takavedolla napalukot kaikenvaralta kiinni, vai takavedolla napalukot kiinni.
Oliko nopeutta kuinka paljon/vähän kun tilanne alkoi/ sattui puuhun? ja kuinka kaukana tuo katon lytännyt koivu oli, kun otit tuon kuvan? onko se tuo vasemmassa laidassa näkyvä puupari? olisko mennyt katon kautta ympäri, jos ei olis ollut tuota puuta
Ja oliko auto "normaali" edellisen maastoajon jälkeen? siis toimi normaalisti?
Siis A) "jumiko" ratti, ettei lähtenyt kääntymään?
B) vai Nykäisikö ratista voimakkaasti kohti tuota koivua?
C) ravisti rattia ja lähti kohti koivua?
p.s Niin hullunkuriselta kuin se kuulostakin, niin sulla oli onni onnettomuudessa; tuo puu sattui kuvasta päätellen juuri vänkärin renkaan ohi, ja kiertoliike alkoi todenteolla vasta silloin kun puu oli muokannut lokasuojan, oven, tuulilasin ja katon etureunan; noihin muodonmuutoksiin meni Joule (siis törmäysenergia) poikineen, ja tuo "sivuttain kääntyminen" alkoi hitaasti, verrattuna että puu olisi sattunut pikkuisen keskemmälle....
Törmäyskelkassa Normi ihminen ei halua kahta kertaa peräkkäin tuota muutama km/h törmäystä normaaleissa turvavöissä, ja kun ramppia nostettiin noin tuplaksi, niin parin laskun jälkeen ei ollut vapaaehtoisia, ja ramppia olis vielä voinut korottaa saman verran, mutta kukaan ei halunnut kyytiin:o
Siis ajoit tiellä, ja tapahtui mitä? ajoitko nelivetopäällä, siis napalukot myös kiinni, vain takavedolla napalukot kaikenvaralta kiinni, vai takavedolla napalukot kiinni.
Oliko nopeutta kuinka paljon/vähän kun tilanne alkoi/ sattui puuhun? ja kuinka kaukana tuo katon lytännyt koivu oli, kun otit tuon kuvan? onko se tuo vasemmassa laidassa näkyvä puupari? olisko mennyt katon kautta ympäri, jos ei olis ollut tuota puuta
Tiellä nelivedolla. Nopeutta about 40 km/h. Vasemmassa laidassa oleva koivu on itseasiassa miestävahva, josta lähtee vielä pari haaraa. Autoa on siirretty jo poishinaamista varten. Kallistus on niin pieni, että en ainakaan usko että olisi kaatunut, mutta vaikeapa sitä sanoa.
Ja oliko auto "normaali" edellisen maastoajon jälkeen? siis toimi normaalisti?
Siis A) "jumiko" ratti, ettei lähtenyt kääntymään?
B) vai Nykäisikö ratista voimakkaasti kohti tuota koivua?
C) ravisti rattia ja lähti kohti koivua?
No auto oli teloilla pari kuukautta ja tehtiin peltiremonttia yms. Ennen tuota olin ajanut pelkästään maantieajoa about 300 km. Ratti jumitti ja auto tuntui menevän puuta päin.
p.s Niin hullunkuriselta kuin se kuulostakin, niin sulla oli onni onnettomuudessa; tuo puu sattui kuvasta päätellen juuri vänkärin renkaan ohi, ja kiertoliike alkoi todenteolla vasta silloin kun puu oli muokannut lokasuojan, oven, tuulilasin ja katon etureunan; noihin muodonmuutoksiin meni Joule (siis törmäysenergia) poikineen, ja tuo "sivuttain kääntyminen" alkoi hitaasti, verrattuna että puu olisi sattunut pikkuisen keskemmälle....
Törmäyskelkassa Normi ihminen ei halua kahta kertaa peräkkäin tuota muutama km/h törmäystä normaaleissa turvavöissä, ja kun ramppia nostettiin noin tuplaksi, niin parin laskun jälkeen ei ollut vapaaehtoisia, ja ramppia olis vielä voinut korottaa saman verran, mutta kukaan ei halunnut kyytiin:o
Itseasiassa se isku tuli ehkä jotakuinkin suoraan tuohon lokasuojan takaosaan. Juttuhan ois toki täysin eri jos puu olisi sattunut keskelle keulaa, en edes halua tietää...
Kuten totesit, tällihän ei ollut paha kun auto liikkui puunmyötäisesti.
Paljonko oli nopeutta? Ja pitkänkö matkan kynti kasvikkoa?
Edit: vastaus tulikin ennen kysymystä...
BJ-40/76
30.11.2012, 22:41
Tiellä nelivedolla. Nopeutta about 40 km/h.
Tuota asiaa utelin sen takia, että tuohon episodiin syihin sopii monta vikaa:
Kertomasi perusteelle MINUSTA on muutama vaihtoehto siihen, mitä kerroit:->
Lähtötilanne; Neliveto päällä (siis ts. keskitasauspyörästö 100% lukittu) nopeutta noin 40 km/h.
Ja tuo tilanteen alkaminen: "Ratti jumitti ja auto tuntui menevän puuta päin"
Minusta tuo yllämainittu tuntemus voi johtua seuraavista seikoista:
MINUSTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!??????????????????
Helpoin, ja todennäköisin syy olisi vetonivelen "räjähtäminen"ja palojen jumittaminen käännön.
seuraava vaihtoehto on kuluneen jarruleyvyn ja kuluneen palan kiilautuninen jarrusatulan väliin. ->aiheuttama etupyörän jarrutus, siis lähtee 3 renkaan vedon ja yhden jarrutuksen takia kuin "joku olis pyöräyttänyt"
Samaan otsikkoon kuuluu myös pronssiholkkien jumiminen (itse olen k.o "syytetyn" toimittamia kiinnileikanneita holkkeja vaihtanut hdj-80:een muutaman, ja tuo hdj:n puslan kiinnileikkaaminen on ollut pahimmillaan "nykimistä", ja tätä ongelmaa ei ole ollut kenellään muulla, pientä vihjailua kyllä...
Nuo jarrupalan/levyn ja satulan jumiminen vois katsoa purkamatta...
Helpoin, ja todennäköisin syy olisi vetonivelen "räjähtäminen"ja palojen jumittaminen käännön.
seuraava vaihtoehto on kuluneen jarruleyvyn ja kuluneen palan kiilautuninen jarrusatulan väliin. ->aiheuttama etupyörän jarrutus, siis lähtee 3 renkaan vedon ja yhden jarrutuksen takia kuin "joku olis pyöräyttänyt"
Samaan otsikkoon kuuluu myös pronssiholkkien jumiminen (itse olen k.o "syytetyn" toimittamia kiinnileikanneita holkkeja vaihtanut hdj-80:een muutaman, ja tuo hdj:n puslan kiinnileikkaaminen on ollut pahimmillaan "nykimistä", ja tätä ongelmaa ei ole ollut kenellään muulla, pientä vihjailua kyllä...
Nuo jarrupalan/levyn ja satulan jumiminen vois katsoa purkamatta...
Etuakseliremontin jäljiltä on ajettu niin vähän että levyt ja palat eivät ole voineet kauheasti kulua. Pronssiholkkeihin hioin asennuksen yhteydessä väljää, oliko se sitten riittävästi. Paha sanoa.
helmapelti
01.12.2012, 15:51
Ei tässä mielestäni mitenkään Tamgearssia vastaan ole hyökätty vaan sitä tosiasiaa vastaan että vahvempiakin niveliä löytyy. Jos ostan burmalaisten joulutinasta tehtyä tavaraa niin voin haukkua sitä kun en ostanut parempaa.
Kyllä sä tuosta vielä kelpo ajokin leivot ja paljon enemmän. Talvella purkaa ja keväällä rakentaa, korinvaihdolla tai ilman:)
_kekkula_
01.12.2012, 15:58
No eihän se nivel ny hajoa jos ajaa tiellä suoraan neliveto päällä. Oli se sitten tml,toyota,longfield tai tamgears.
Joku muu juttu siellä on pettänyt, varsinkin ku ei oo edes ajettu koko autolla ku on ollu telakalla viimmeset kuukaudet.
tapsa4x4
01.12.2012, 16:20
Kyllä mulla meni napa täysin jumiin ruttutukku hj61 kun murros hajos ei saatu halliin sisälle niin piti purkaa pakkasessa hallin pihassa napa.murroksesta oli lohjennut pala ja junttas lopun murroksen ja navan väliin kiinni ja napalukko ei pelannut oli kokoajan kiinni asennossa. sain vielä lukko päällä halliin revittäessä vetarin pään paskaks kun saman murroksen malja oli kanssa halki.
tästä pelistä oli puhetta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1608&pictureid=26504
Joku muu juttu siellä on pettänyt, varsinkin ku ei oo edes ajettu koko autolla ku on ollu telakalla viimmeset kuukaudet.
Niin no kyllä noille nivelille on sikaa annettu mm. Nokialla. Ei sillä mielestäni ole mitään tekemistä sen kanssa jos auto seisoo välissä pidemmän aikaa...
lacrits68
01.12.2012, 16:40
moi!
dejavu :O oli sulla onnea ku omin jaloin kävelit autosta ulos! Se on maailman xittumaisin tunne kun sä tajuat että nyt men xituks! siihen menee se sekunnin kymmenys! :( sella kylmä ikävä koura ku kuoraisee!
Onneksi ei käynyt pahemmin!
//Janne
_kekkula_
01.12.2012, 16:59
No tulihan se sieltä että mettässä hajotettu jo sit tiellä petti ja men jumiin.
Noista aikasemmista vaan sai sen käsityksen että on ajettu tiellä uudella murroksella ja naps,pam meni hajalle kun oli ostettu valkeakosken suunnalta.
edit. joskus nokialla mulla kesti valkeakoskelta ostettu murros 3h paiskomista umpihangessa 38,5" renkailla. Aamulla ennen lähtöä vaihdoin ja kotona vaihdettiin taas.
gr patrol
01.12.2012, 17:55
mulla on aina hajonnut hj:sta murros niin että pyörä on jäänyt aina jumiin.. 5 kpl tullut niitä pienistettyä.. ja olen joutun purkaan navan siinä paikas että saan palaset pois välistä. niin murros on varmaan tuos hajonnut kans niin...
gr patrol
01.12.2012, 18:01
eikö ole kaikein selevin kun purat navat ja kattot hajosko se murros vai mikä sielä jumitti?? niin tiedät sitte jumittumisen syyn...
BJ-40/76
01.12.2012, 22:20
Etuakseliremontin jäljiltä on ajettu niin vähän että levyt ja palat eivät ole voineet kauheasti kulua. Pronssiholkkeihin hioin asennuksen yhteydessä väljää, oliko se sitten riittävästi. Paha sanoa.
Oliko nuo pronssiholkit samasta firmasta, kuin vetonivelet?
Ja vian etsimista jatketaan: toimiiko sinulla napalukot?
Helpoin testata seuraavasti:
Ensiksi jakolaatikko takavedolle, jos alipaineohjattu neliveto, niin neliveto lähtee pois päältä vain, jos alipainetta ja "vääntöä ei ole,-" siis jos ei ajokuntoinen auto, niin alipainetta toisesta autosta, ja eturengas tunkilla ylös.....
Ja kun neliveto pois päältä, napalukot auki, niin;
Siis molemmat napalukot auki, etukardaanin pitäs pyöriä vapaasti, ja kun pyörii niin;
a) kuskin napalukko kiinni (pitäs etukardaanin edelleen pyöriä, jos ok)
b) vänkärin napalukko kiinni edellisen lisäksi (ei pitäs etukardaanin edelleen pyöriä, jos ok)
c) edellinen toisin päin, siis ensin molemmat auki, ja sitten vänkärinp. lukko kiinni, pyöriikö? sitten kuskinpuoli kiinni, pyöriikö?
Noilla päästään eteenpäin...
Ja hj-6x; "kaikki" kytkettävällä nelivedolla, ja manuaali napalukoilla.
Ja jos vetari "räjähtää" siis "malja" menee kappaleiksi, niin silloin navassa teräsmurskaa, joka voi jumittaa ohjauksen milloin tahansa, ja mihin asentoon vain....
Itse olen ajanut "hiljaisuudessa-" oman bj-n; "pienehkön siirtymätaipaleen", siten että tuo ohjaus oli jumissa siten, että kulki suoraan,jos poikkesi asteen, niin pakilla linjaan...) ja käänty oikealle senverran, että kun "kääntyi rekkamiehenä" niin kävi vastaantulijan kaistalla:cool: (yht. kolme kääntymistä oikealle, niin oli hallissa....
mulla on aina hajonnut hj:sta murros niin että pyörä on jäänyt aina jumiin.. 5 kpl tullut niitä pienistettyä.. ja olen joutun purkaan navan siinä paikas että saan palaset pois välistä. niin murros on varmaan tuos hajonnut kans niin...
Mullakin se yks mikä hajos(ennenk vaihoin akselit:D) yritti lyyä pyörää lukkoon. Mut se kesti ajaa reilun kilsan mateluvauhtia suoraa tietä kärrille.
Heikki L
16.12.2012, 21:57
Joko niitä kuvia saa siitä hajonneesta klimpistä?
Just tulin kotio ja heti kysellään kuvia. :D
Laitetaan kunhan ehditään.
Nappaan myöhemmin putsatusta murrosjäänteestä kuvan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3062&pictureid=120385
helmapelti
18.12.2012, 16:14
No kyllä sä oikeassa olit, kai näillä "offipeleillä" on turvallisinta ajella tiellä takavedolla. Kovasti kannustin auton elvyttämistä mutta toki itse paremmin tiedät. Itse oon 4v turannut ja 4tkm ajanut, hyvä suhde:)
No kyllä sä oikeassa olit, kai näillä "offipeleillä" on turvallisinta ajella tiellä takavedolla. Kovasti kannustin auton elvyttämistä mutta toki itse paremmin tiedät. Itse oon 4v turannut ja 4tkm ajanut, hyvä suhde:)
Nojaa, pitäis tarkistaa noi vermeet aina mettäajon jälkeen. Mulla ei vaan oikeasti aika riitä, eikä ole lainkaan tiloja, eikä liioin vermeitä riittämiin. Aika tarkkaan kolme vuotta oli auto ja kilsoja tuli vissiin 35 tkm jollen vallan väärin laskenut.
Porvoon Hilma
18.12.2012, 16:51
Saaks tässä topicissa kysäistä samalla, että mistä tunnistaa, että noi vetoakselit tai murrokset ei ole ihan kunnossa avaamatta napaa ? Mä vaan mietin, että tunnistaako ehjääkään oikeasti täysin ehjäksi jos ei tee ultraäänitarkastusta ?
Heikki L
18.12.2012, 18:36
Kyllä tää auto voi vielä mjoonalle päätyäkkin;)
Itse olen joka vuosi purkanut ja putsannut tallissa murrokset, joskus 2kert vuodessa.
Aika hyvin niistä on pystyny katsomaan pesun jälkeen kuntoa.
Pienikin halkeema maljassa tai välys niin lentää romulaariin. t
JOs on ehjä ja suht jämy, niin takas uusilla rasvoilla. Eikä ole mettässä tälleen tarvinnu vaihtaa kuin kerran.
Kaikkea muuta voimansiirtoa sitten onkin menny:) (pari pinjonia, kardaaneja, laatikon pää akseli.)
Autonahan mulla on aina ollu joku ryhävalas