View Full Version : HJ ja kierrejouset
helmapelti
26.11.2012, 09:24
Katselin HJ:n taka lehtijousia ja ne on aika huonossa kunnossa, tuli mieleen että jos laittais sinne seuraavaksi kierrejouset ja tukivarret.
Nyt sais kertoa mielipiteitä ja kokemuksia miten jousitus kannattaisi toteuttaa hyvin ja edullisesti.
Nykyiset taotut ja kevennetyt lehtijouset toimii aika hyvin mutta rajoittaa tietysti joustoja ja akselin liike rajoittaa pyörän tilaa.
Auto on tarkoitus pitää leimassa eikä maantie ominaisuudet saa huonontua, extreme joustoja ei haeta mutta saisi joustella hieman herkemmin.
-Rangen jakarit ja panhard olis kai helpoin ja halvin, tarviiko traction baria lisätueks?
-Gen2 pajeron jakarit olis vahvemmat ja rangen yläkolmio tuki vois parantaa liikerataa.
-Patrollista nelilinkki ja panhard?
Kiertojäykkyys olis tärkeä ettei riko uusien välitysten pinionia.
Etulehtijouset on niin hyvät ettei niitä muuteta vähään aikaan. jos laittais ensin jakarit taakse niin ne voisi joskus siirtää eteen ja laittaa nelilinkin taakse jos tuntuu tarpeelliselta.Toisaalta etutukivarsissa sais olla renkaanväistömutka tilaa tuomassa..
Mitä rajoituksia jousten ja tukivarsien sijoittelussa on?
HJ:ssä lukot rajoittaa tukivarren kiinnitystä, saisko kuitenkin laittaa rungon sisäpuolelle lukkovipujen alle?
Jos laittaa jousipedin kohdalle niin saako laittaa vinoon ja etukiinnikkeen rungon sisäpuolelle.
Jouset on pakko laittaa rungon alle ja akselin päällä ei ole tarpeeksi tilaa, voisiko jousen laittaa akselin etupuolelle alapää akselin alapinnan korkeudelle?
Se tekis turhaa kiertoa akseliin mutta sais sen tuettuakin.
toyota4x4
26.11.2012, 09:44
hdj 80 4 linkki olis paras ja kestävin vakio osa. patrollin ja rangen takatukivarret on huonekaluputkee.
tai laita landroverin a-tuki ylös ja toyota land cruiserin alatukivarret vaikka modatut jakarit.
kestää ja joustaa monta kertaa paremmin kuin pelkkä jakari takapää.
Raakakone
26.11.2012, 10:13
Konttori ilmeisesti ei ilahdu jousitusmuodon muuttamisesta..?
Jotenkin näin olen itselleni antanut uskotella..
Konttori ilmeisesti ei ilahdu jousitusmuodon muuttamisesta..?
Jotenkin näin olen itselleni antanut uskotella..
Jos homma on tehty kunnolla ja dokumentit on kunnossa niin ei mitään ongelmaa. Jos nikottelevat niin vaihtaa konttoria, vaikka samat säännöt niillä pitäis olla kaikilla.
Toisin sanoen, jousitustyypin vaihto on laillista, on ollut jo vuosia.
-Rangen jakarit ja panhard olis kai helpoin ja halvin, tarviiko traction baria lisätueks?
Ei tarvi traction baria, rangen jakari on kahdesta kohtaa kiinni akselissa.
helmapelti
26.11.2012, 12:32
Ajattelin että jos ne rangen huonekaluputkijakarit pettää niin sen huomaa varmaan siitä kun pinioni katkee:o
Ne gen2 pajeron tai hdj varret varmaan kestäis paremmin yksinkin hj:n hurjaa vääntöö:)
Alle on siis menossa 5.29 välit ja 38"kumit.
A-tuki siis nimeltään se yläkolmio ja sen kans ei tarvi panhardia?
Leima pitäis saada jos osat on tehdastekoisia, sitä A-tukeakan ei varmaan saa tehdä itse.
Noi sijoittelut sensijaan saattaa aiheuttaa närää, ilmeisesti helpoiten menis suoraan rungon alle.
Katselin että runkoa muokkaamalla vois jouselle saada n 8cm lisätilaa akselin päälle.
Kun tuenta olis edessä niin takarunko ei ehkä olis niin kriittinen leimallakaan, toki se yhtä vahvana säilyis ellei tukevampanakin.Meen tänään leimaan käyttiksen ja kyselen samalla.
Sisäänjousto ei sais huonontua eikä auto nousta korkeemmalle, sopivan jousen löytäminen olis tärkeetä.
HDJ:n osat on varmaan hinnoissaan mutta olisko patrollin nelilinkki kuitenkin parempi kuin vahvat jakarit ja A-tuki? Missä patrollissa ne on?
Heikot nelilinkin varret voi olla ongelma jos niitä ei saa uusia ja konttorilla voi tulla ongelmia niiden vahvistelujen kanssa. Muutenkin olis parempi että tehdastekoinen kestää, käyttöhän on aika kevyttä lällyoffia ja maastonopeuksien pitäis pysyä rauhallisina 5,29 välityksien kanssa.
Missä kaikissa niitä A-tukia on jotka kävis pajeron jakareiden kanssa vai pitäiskö kaikki osat olla samasta autosta?
Mitä muuten tarkoitit jakareiden modaamisella? Prässillä mutkia vai mitä?
Modattu jakari = toinen silmukka pois. Käytetään mm. sen yläkolmion kanssa.
Kaikki tukivarret pitää olla tehdastekoisia, eikä niiden tarvi olla samasta autosta, kunhan akselimassat on riittävät.
helmapelti
26.11.2012, 14:34
Se modaus voi koitella katsastussedän ymmärrystä, joustavammat puslat vois kans auttaa.
A-tuki varmaan vastustaa akselin liikettä mutta sopivasti.
Riitikö se rangen A-tuen kantavuus HJ:n taakse?
Konttorilla sanottiin että varsinkin rungon muutoksesta kannattaa käydä näyttämässä suunnitelma eikä muuta ihmeellistä. Nelipyörä suuntauksen lisäks haluaa.
Nyt taitaa jäädä tractionbar taakse tekemättä jos enskesäks turaiskin vieterit taakse.
Jos homma on tehty kunnolla ja dokumentit on kunnossa niin ei mitään ongelmaa. Jos nikottelevat niin vaihtaa konttoria, vaikka samat säännöt niillä pitäis olla kaikilla.
Toisin sanoen, jousitustyypin vaihto on laillista, on ollut jo vuosia.
Mutta vain ns. parempaan suuntaan jollei ole vertailumallia. Eli lehdet saa vaihtaa kierteisiin mutta toisin päin ei onnistu.
Mulla olisi muuten jämäkkä kolmiotuki joutilaana, riittää massat, kotoisin 25t ilmajousi Actrosin vetoakselilta.
helmapelti
26.11.2012, 15:51
Laita vaan kuva, mitat ja hinta niin menee paremmin kaupaksi vaikkei mulle sopiskaan.
A-tuen puslissakin sais olla vähän joustoa niin tulis letkeempi jousitus.
Rangen A-tukea ja gen2 pajeron jakareita sais tarjota jos kantavuus riittää HJ:lle.
A-tuen puslat ei saa olla löysät, akseli liikkuu "vapaasti" a-tuen ja akselin välissä olevan pallonivelen varassa, a-tuen etupää nivelöity runkoon sallien ainoastaa ylös-alas liikkeen.
A-tuen kanssa ei käytetä jakareita, korkeintaan perimmäinen reikäpää katkaistuna (laiton).
Jos laitat jakarit, siis kahdella pultilla akseliin/puoli, älä laita a-tukea vaan panhardi.
Tää systeemi siis lantikasta.
Laita vaan kuva, mitat ja hinta niin menee paremmin kaupaksi vaikkei mulle sopiskaan.
Jos ei sulle sovi ni mä voisin hyödyntää kyseisen osan.
helmapelti
26.11.2012, 17:06
Jos ei sulle sovi ni mä voisin hyödyntää kyseisen osan.
Osta vaan ohi jos tarvit, mulla homma on vielä suunnitteluvaiheessa:)
Kerro silti mitä olet tekemässä ja voi ne tuen kuvat tähänkin laittaa.
Laittakaas nyt mulle kuvia miten ne A-tuet ja jakarit ja nelilinkit on alumperin.
Mutta vain ns. parempaan suuntaan jollei ole vertailumallia. Eli lehdet saa vaihtaa kierteisiin mutta toisin päin ei onnistu.
Mistä olet näin antanut itsellesi ymmärtää? :confused: Tietenkään muutokset eivät saa heikentää auton liikenneturvallisuuteen vaikuttavia ominaisuuksia, mutta mikä jousityyppi muka on toista "parempi"? Corvetessakin yks poikittainen lehtijousi eessä ja takana vielä nykyäänkin.
Mutta vain ns. parempaan suuntaan jollei ole vertailumallia. Eli lehdet saa vaihtaa kierteisiin mutta toisin päin ei onnistu.
Ettet nyt sekoita akseliston muutokseen, erillisjousitettua akselistoa ei saa vaihtaa jäykkään ilman poikkeuslupaa.
Osta vaan ohi jos tarvit, mulla homma on vielä suunnitteluvaiheessa:)
Kerro silti mitä olet tekemässä ja voi ne tuen kuvat tähänkin laittaa.
Suunnitteluvaihe mullakin menossa, Dodgeen ilmajousitus taakse. Nelilinkkiä meinasin alunperin, mutta alas pitkittäiset ja ylös kolmio olisi helpompi toteuttaa. Pitkittäiset varret mulla jo on, Volvossa oleva kolmio ei käy sen pallonivelen takia, Scaniassa olisi parempi versio kumipuslien kanssa. Mersun kolmiota en ole vielä tukinu.
Mutta ei tosta rojektista enempää tässä topikissa.
helmapelti
27.11.2012, 08:57
Suunnitteluvaihe mullakin menossa, Dodgeen ilmajousitus taakse. Nelilinkkiä meinasin alunperin, mutta alas pitkittäiset ja ylös kolmio olisi helpompi toteuttaa. Pitkittäiset varret mulla jo on, Volvossa oleva kolmio ei käy sen pallonivelen takia, Scaniassa olisi parempi versio kumipuslien kanssa. Mersun kolmiota en ole vielä tukinu.
Mutta ei tosta rojektista enempää tässä topikissa.
Älä ny kun kiinnostaa:) Sulla on siis yksireikäiset alatukivarret ja ylös A-tuki?
Sellainen ilmeisesti munkin kannattaisi tehdä, nyt päätin kiltisti elvyttää takajousia ja tehdä traction barin.
Noita voi suunnitella rauhassa ja toteuttaa sitten kun osat on löytynyt.
Älä ny kun kiinnostaa:) Sulla on siis yksireikäiset alatukivarret ja ylös A-tuki?
Sellainen ilmeisesti munkin kannattaisi tehdä, nyt päätin kiltisti elvyttää takajousia ja tehdä traction barin.
Noita voi suunnitella rauhassa ja toteuttaa sitten kun osat on löytynyt.
Scanian reaktiotangot löytyy x4, ne ei vaan sellasenaan ole parhaat offikäyttöön. Siinä ei ole reiällistä puslaa, vaan tappi menee puslan läpi ja tuo tappi kiinnitetään kahdella pultilla akseliin/runkoon (profiilista löytyy kuva). Siihen tarvii tehdä joku patenttiratkaisu että joustaa paremmin. Tokihan se on tollasenaan helpompi asentaa kun korvakkeet voi olla melko yksikertaiset. Periaatteessa noista voisi tehdä useamman erilaisen ratkaisun; nelilinkki panhardilla, nelilinkki missä varret ovat V-muodossa (joko toinen pari tai molemmat), sekä kolmilinkki panhardilla.
Mistä olet näin antanut itsellesi ymmärtää? :confused: Tietenkään muutokset eivät saa heikentää auton liikenneturvallisuuteen vaikuttavia ominaisuuksia, mutta mikä jousityyppi muka on toista "parempi"? Corvetessakin yks poikittainen lehtijousi eessä ja takana vielä nykyäänkin.
Katsastusmiehen lausunnoista.
Ettet nyt sekoita akseliston muutokseen, erillisjousitettua akselistoa ei saa vaihtaa jäykkään ilman poikkeuslupaa.
Tosin saattoi olla tästä kyse minun ymmärryksessä.
toyota4x4
27.11.2012, 21:34
land roverin a- tuessa riittää kyllä kantavuutta kun niitä on 3500kg malleja 2000kg taka akseli massoilla, landroverissa ei ole sitä boge iskaria niin kuin rangessa.
vilenius
28.11.2012, 17:03
mullon beejiisä rangen yläkolmio rangen tukivarret jotka vahvistettu laillisesti ja kestää!! nii ja rangen jouset.erttäin miellyttävä paketti!muutama kuva profiilisa bj40