View Full Version : Jutustelua Xenoneista
En haulla löytäny hirveesti tietoa eri xenon merkkien vertailusta ja kansalaisten kokemuksia yms. kysellään täältä
Aikomus on laittaa noihin bilteman h11 umpiohin xenonit. Kuinka paljon noilla merkeillä on väliä esim biltemasta saa muutossarjan tohon umpioon noin 50e ja Suomen erikoistekniikalta saa ultra super hyvät 55w xenonit: http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/luminalights-xenon-muutossarja-h11-70w/1010500150/ (http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/luminalights-xenon-muutossarja-h11-70w/1010500150/) kun normaalisti niitä saa vaan 35wattisina mutta kuinka paljon eroa silmämääräisesti noilla on.
PS. aikomus ei ole kuitenkaan halogeeni ajovaloja räplätä xenoneiksi ja suunata ne päin vittua muita häiritsien vaan lähinnä turvallisuutta ajatellen laitan ne tohon biltsun umpioon ja hyvissä ajoin vaihdetaan lyhkäsille. Jimnyssä ei viitsi hirveen montaa 100w halogen polttimoita poltella laturia ajatellen ja ei ne umpiotkaan pitkässä juoksussa tykkää.
Nyt lähinnä kaivataan jotain kokemusta xenoneista niin saan jotkut muutossarjat ostettua.
Ewerglade
24.11.2012, 19:02
http://www.elekma.com/muutossarjat
Tommoset on itellä boschin 225sten sisällä, eikä voi kyllä valittaa. Enkä kyllä ole kokenut, että olisin myöskään kaivannut noihin tehoa enempää.
Minkäslaisia valokuvioita on irronnu lisäpitkistä muutossarjoilla?
Mulla siriuksen ns2100 umpiot ja halpisxenonit käytössä ja kuvio on ihan ok.
Pari kirkkaampaa pistettä on, mutta eipä haittaa kun valoteho on melko brutaali halogeeniin verrattuna.
kyllä 55 w ja 35 w eron huomaa, xenoneissakin ...
Tommoset on itellä boschin 225sten sisällä, eikä voi kyllä valittaa. Enkä kyllä ole kokenut, että olisin myöskään kaivannut noihin tehoa enempää.
Varmasti halvimmat mitä oon nähny. Vois ihan asentaa vielä pari lisää noita umpioita ja kaikkiin noi ollo xenonit sais varmaa sopivasti leveän näköalan... On kyllä varteenotettava vaihtoehto.
Kuinka paljon noi on härinny sun radioo kun tolla canbus väylällä varustettu maksaa +40e. Ja kauan meni lähetyksessä?
Elekmaa voin kyllä suositella, pariin otteeseen tavaraa tilannu tuolta.
Varmasti halvimmat mitä oon nähny. Vois ihan asentaa vielä pari lisää noita umpioita ja kaikkiin noi ollo xenonit sais varmaa sopivasti leveän näköalan... On kyllä varteenotettava vaihtoehto.
Kuinka paljon noi on härinny sun radioo kun tolla canbus väylällä varustettu maksaa +40e. Ja kauan meni lähetyksessä?
Käyttiksessä vastaan tulijoita häikäsemässä on Cobran setti digibalasteilla lyhkäsissä ja pitkissä jo monta vuotta käytössä ollut Ollon perussetti, Elekmasta hankittu.
Pikkusen radio kohahtaa kun pitkille vaihtaa, mutta tasottuu hetken päästä. Ja toki tuossa suhteessa laadukas soitin kompensoi kohinaa huomattavasti. Nämä siis "ei-canväylä-autossa"...
Lähetysajoista niin toimitukset tulee raahesta, posti lienee se hitain lenkki kun olen elekmasta tavaraa tilannu... Mutta eivät siis turhaan tupeksi siellä lähetyspäässä, ainakaan tähän asti.
BJ-40/76
24.11.2012, 21:52
En haulla löytäny hirveesti tietoa eri xenon merkkien vertailusta ja kansalaisten kokemuksia yms. kysellään täältä
Aikomus on laittaa noihin bilteman h11 umpiohin xenonit. Kuinka paljon noilla merkeillä on väliä esim biltemasta saa muutossarjan tohon umpioon noin 50e ja Suomen erikoistekniikalta saa ultra super hyvät 55w xenonit: http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/luminalights-xenon-muutossarja-h11-70w/1010500150/ (http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/luminalights-xenon-muutossarja-h11-70w/1010500150/) kun normaalisti niitä saa vaan 35wattisina mutta kuinka paljon eroa silmämääräisesti noilla on.
PS. aikomus ei ole kuitenkaan halogeeni ajovaloja räplätä xenoneiksi ja suunata ne päin vittua muita häiritsien vaan lähinnä turvallisuutta ajatellen laitan ne tohon biltsun umpioon ja hyvissä ajoin vaihdetaan lyhkäsille. Jimnyssä ei viitsi hirveen montaa 100w halogen polttimoita poltella laturia ajatellen ja ei ne umpiotkaan pitkässä juoksussa tykkää.
Nyt lähinnä kaivataan jotain kokemusta xenoneista niin saan jotkut muutossarjat ostettua.
Tuo, että "vaan lähinnä turvallisuutta ajatellen laitan ne tohon biltsun umpioon ja hyvissä ajoin vaihdetaan lyhkäsille. " tarkoittaa sitä, että jos vastaantulijalla lailliset valot, ja sinulla 3-5 kertaa enemmän, niin saatte ajaa lyhyillä Piiiitkäään, ja kun pudotetaan SikaHomo lisäpitkiltä vanhoille, hapettuneille lyhyille, niin katse kohdistuu joko keskiviivaan tai sumupaaluihin:cool: siis vajaa kilometri tietä, jolla peurat ja hirvet voi ihmetellä tai nuolla suolaa....:rolleyes:
Ja jos tosiaan olet siellä eteläisimmässä suomessa, niin paljonko tulee ajoa pitkillä?
Jos vielä koeajamatta k.o bilhelveten pitkät, niin kokeile mukanaolevilla polttimoilla, ja jos tuntuu, että ruuhkasuomessa ei näe riittävän kauas pitkillä, ehkä 100w polttimoilla, niin osta nuo 35w xenonit sitten.
Itse ajelen tätä suomea itä/länsisuunnassa poikki harvakseltaan, ja nyt on tulossa katsastuskelpoiset xenon umpiot lyhyille, niin myös pitkät pitää saada xenoneille.
Elekmaa voin kyllä suositella, pariin otteeseen tavaraa tilannu tuolta.
Käyttiksessä vastaan tulijoita häikäsemässä on Cobran setti digibalasteilla lyhkäsissä ja pitkissä jo monta vuotta käytössä ollut Ollon perussetti, Elekmasta hankittu.
Pikkusen radio kohahtaa kun pitkille vaihtaa, mutta tasottuu hetken päästä. Ja toki tuossa suhteessa laadukas soitin kompensoi kohinaa huomattavasti. Nämä siis "ei-canväylä-autossa"...
Lähetysajoista niin toimitukset tulee raahesta, posti lienee se hitain lenkki kun olen elekmasta tavaraa tilannu... Mutta eivät siis turhaan tupeksi siellä lähetyspäässä, ainakaan tähän asti.
Joo noita voi kyllä hintansa puolesta laittaa vielä toiset parit biltsun h11 umpioita niin saa valoa mukavan leveällä, mutta kuinkahan pahasti kohahtaa radio jos laittaa neljä kappaletta ollo xenoneita. Eihän tuo kohahdus haittaa jos ei oo jatkuvaa?
Mulla riippuu ainakin radion kanavasta onko vaan alkupoksahdus vai jatkuva kohina. Vois poistua kokonaan kun maadoittais ballastit, nykyään ovat muovisessa tuulettimenrungossa kiinni nippusiteillä.
Ewerglade
24.11.2012, 22:29
Ootas ku asentelen Patrolliin ration antennin niin voin kertoa :D. Yleensä Ipad mankassa kiinni ja musa sen kautta. Tässä käytössä ei ole vaikuttanut millään lailla.
Lerssinen
24.11.2012, 22:38
Tekee lähes poikkeuksetta kaikki kenonivalot uskomattoman radiosaasteen näin radistin silmin..
Ei onnistu käyttää xenoneita ainakaan ajoautossa jos meinaa vähääkään lälläriin / muihin radioihin huudella ja kuunnella niin päteviä valoja kuin muuten ovatkin :(
kyllä 55 w ja 35 w eron huomaa, xenoneissakin ...
Tästä oon täysin samaa mieltä.
Xenoneitahan mulla on ollu jo pitkän aikaa monessa autossa. Tällä hetkellä tossa hodarissa on lyhyissä 35w sarja, merkkiä en muista, Keskisen Veskulta hain. Hyvin toiminut, kerran pääs vesi lirahtamaan ohjainboksiin, je ei enää sammuneet viiksestä, kuivaus+CRC auttoi. Valokuviokin sellainen ettei älyttömästi hajavaloa ylöspäin synny.
Kattopitkissä sitten on Bilteman umpioissa saman puljun 35w sarja. Umpiot on ihan jees, mutta muutos-sarjaa en halpuudesta huolimatta suosittele kellekään. Melko harvoin kummatkin syttyy yhtä aikaa, monesti toinen syttyy minuutin parin viiveellä, ja silloin tällöin jättää syttymättä kokonaan. Plussaa kuitenkin on se, että tehoa tuntuis olevan ainakin se 35w, mikä luvataankin.
Ässäs mulla oli aikanaan 55w xenonit, niidenkään merkkiä en muista, mutta olivat jo pitkästi toista sataa hinnaltaankin. Ne kyllä toimi kuin unelma, ja projektoriumpio antoi nätin, teräväreunaisen valokuvion ilman minkäänlaista hajavaloa. Oli muuten tehoakin!
Joo noita voi kyllä hintansa puolesta laittaa vielä toiset parit biltsun h11 umpioita niin saa valoa mukavan leveällä, mutta kuinkahan pahasti kohahtaa radio jos laittaa neljä kappaletta ollo xenoneita. Eihän tuo kohahdus haittaa jos ei oo jatkuvaa?
No yhden parin aiheuttamat kohinat ei ainakaan minua haittaa. Mutta siis jos vertaa noita cobran digibalasteihin, ni tuohon minun auton radioon ei vaikuta, sitten kun laittaa pitkät päälle (eli ollon) ja polttimo/balasti on "kylmä" (mikä lienee oikea termi aiheesta, mutta siis kun syttyy hitaasti) niin hieman tulee kohinaa radioon, joka sitten väheneei. Tosin onhan ollon tuotteissa voinu kehitystäkin tapahtua, nuo omat muistaakseni aikalailla neljän vuoden takaa. Radio on uudehko Kenwoodin tuote, ei halvimmasta päästä, ja tuossa on muutenkin tosi hyvä kohinan poisto, että se voi auttaa asiaa.
Lerssisellä oli kyllä pointtia kirjoituksessa, mutta onneksi peruspenaa nuo vähäiset häiriöt ei häiritse. Esim. itellä tuossa jahtiooppelissa tulee enempi radiohäikkää muista maadotusongelmista johtuen kuin lisäpitkien ksenoneista. Ootko Lerssinen testannu näitä uudempia paremmin häiriösuojattuja ksenoneita, kuten tuo hehkuttamani Cobran digibalasti?
Mulla on käyttiksessä (-04 vw) lyhyillä ja pitkillä nuo Elekman myymät Ollon h7 35w sarjat.
Pelaa hyvin, ei tee häiriötä radioon eikä sytytä vikavaloja vaikkei olekkaan lisävastuksia.
Huono puoli on että nuo ovat vain 12voltin ballasteilla, ei voi laittaa maasturiin ilman jännitteen alenninta.
Tästä oon täysin samaa mieltä.
Xenoneitahan mulla on ollu jo pitkän aikaa monessa autossa. Tällä hetkellä tossa hodarissa on lyhyissä 35w sarja, merkkiä en muista, Keskisen Veskulta hain. Hyvin toiminut, kerran pääs vesi lirahtamaan ohjainboksiin, je ei enää sammuneet viiksestä, kuivaus+CRC auttoi. Valokuviokin sellainen ettei älyttömästi hajavaloa ylöspäin synny.
Kattopitkissä sitten on Bilteman umpioissa saman puljun 35w sarja. Umpiot on ihan jees, mutta muutos-sarjaa en halpuudesta huolimatta suosittele kellekään. Melko harvoin kummatkin syttyy yhtä aikaa, monesti toinen syttyy minuutin parin viiveellä, ja silloin tällöin jättää syttymättä kokonaan. Plussaa kuitenkin on se, että tehoa tuntuis olevan ainakin se 35w, mikä luvataankin.
Ässäs mulla oli aikanaan 50w xenonit, niidenkään merkkiä en muista, mutta olivat jo pitkästi toista sataa hinnaltaankin. Ne kyllä toimi kuin unelma, ja projektoriumpio antoi nätin, teräväreunaisen valokuvion ilman minkäänlaista hajavaloa. Oli muuten tehoakin!
Onko nuo isommat xenonit sitten 50wattisia vai 55wattisia??
Kun sais jostain räjäytys kuvat noista "isommista" xenoneista :eek:
mie tarvisin myös lisäpitkät hojoon ja kaippa niitä xenoneja pitäis rahia kokeilla....
mites ne muuntosarjat jos vaihtais noi ajovalotkin xenoneihin?
Siis 24V valoja, saa tarjotakin ja ostolinkkejä kaivataan ja onko nuo hankala kytkeä?
mie tarvisin myös lisäpitkät hojoon ja kaippa niitä xenoneja pitäis rahia kokeilla....
Siis 24V valoja, saa tarjotakin ja ostolinkkejä kaivataan ja onko nuo hankala kytkeä?
Älä laita ajovaloihin meinaa semmoset turaukset häikäsee vastaantulijan silmiä ihan koko matkan ja jos siinä vaiheessa vastaantulijan silmät omistaa poliisi niin saattaa sakko rapsahtaa. Jos meinaat laillisesti laittaa ajovaloihin xenonit niin umpiot täytyy olla xenoneille hyväksytyt ja pesulaite umpioille ja siltikin katsastussetä voi hylätä jos ovat päin persettä suunnattu eli jättäisin itse suosiolla tekemättä tai noh kukin tavallaan.
^ +1
Mitä minä oon käsittäny 35 ja 55w xenonien eroista, niin 55w hitaampi syttymään ja tehoa huomattavasti enemmän.
Älä laita ajovaloihin meinaa semmoset turaukset häikäsee vastaantulijan silmiä ihan koko matkan ja jos siinä vaiheessa vastaantulijan silmät omistaa poliisi niin saattaa sakko rapsahtaa. Jos meinaat laillisesti laittaa ajovaloihin xenonit niin umpiot täytyy olla xenoneille hyväksytyt ja pesulaite umpioille ja siltikin katsastussetä voi hylätä jos ovat päin persettä suunnattu eli jättäisin itse suosiolla tekemättä tai noh kukin tavallaan.
eli vaa lisäpitkät noista xenoneista?
Onko nuo isommat xenonit sitten 50wattisia vai 55wattisia??
Kun sais jostain räjäytys kuvat noista "isommista" xenoneista :eek:
On näköjään typo tullut, eli 55wattisia tarkoitin, ja sellaiset minulla oli.
eli vaa lisäpitkät noista xenoneista?
Juu se lienee viisainta. Esim Hellan Luminatorit umpioiksi, ja sinne 55w muutos-sarja, niin paljoa parempaa ei voi enää edes vaatia. Valoa tulee tajuttomasti. Harmi vain että Luminatorit on uutena 300€/pari, mullakin olis nokka täynnä niitä jos halvemmalla sais (tällä hetkellä yksi pari, tosin 100w halogeneillä). Tsekkaapa palstan myyntiosio, siellä oli hiljattain myynnissä juuri tuollainen Luminatot+xenon paketti.
Ennen kuin aloitat yhden miehen valosodan koko muuta maailmaa vastaan niin vaiha ensin uudet umpiot niiden vanhojen homeisten tilalle ja kunnon polttimot, esim. osram truckstarit tms. EI siis mitää xsenonbluelookalike 2001:siä.
Vittu että vituttaa kaikki omat muutossarja turaukset varsinkin lyhkäsillä. Joku kyrpäjooseppi ajeli semmosilla viime yönä perässä ja pakko oli bertasta käännellä tausta peili muualle ja pitää hihaa sivukikkunan edessä ettei paista valot peilistä silmään. Pistää melkein asentamaan itelle jotkut lisäpitkät taaksepäin...
Yleensä vastaan tulevan häikäisevistä valoista,pitkätpäällä ajeluista ym. selviää kun kattoo hieman ojaan päin tai varjostaa kädellä mutta nuo vitun teiniksenonit pistää pimeänäön pois pelistä pitkäksi aikaa vaikka mitä tekisi kun ei oikein silmiäkään voi kiinni pistää.
Ugh.
Edit. Siis lisäpitkät on okei.
mistä suikkaan 7 tuumaiset Xenon umpiot
^ +1
Mitä minä oon käsittäny 35 ja 55w xenonien eroista, niin 55w hitaampi syttymään ja tehoa huomattavasti enemmän.
Mä oon käsittäny että se riippuu ballastista esim. 55w ballasti sytyttää 35w xenon polttimon heti ja noi mitkä mulle on todennäköisesti tulossa on 70w ballasti missä 55w polttimot eli polttimot herää heti eloon http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/luminalights-xenon-muutossarja-h11-70w/1010500150/ (http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/luminalights-xenon-muutossarja-h11-70w/1010500150/)
Tästä herääkin kysymys että kuinka isot noi 70w ballastit on :eek: pitää varmaan kysästä tuolta erikoistekniikalta mittoja.
Tästä herääkin kysymys että kuinka isot noi 70w ballastit on :eek: pitää varmaan kysästä tuolta erikoistekniikalta mittoja.
Ei kai se teho ulkomittoihin vaikuta, tai ei mulla oo koskaan ollut niin.
Varmaanki ihan peruskokoa ne, miniballastit sitte erikseen.
Ei kai se teho ulkomittoihin vaikuta, tai ei mulla oo koskaan ollut niin.
No hyvä tärkeintä on että se mahtuu tohon biltsun umpioon luulis ainakin menevän kun ovat aika ämpärimäiset. Mites jos ballastia ei laittais umpion sisälle vaan vaikka konehuoneen pelteihin, onko sillä käytännön merkitystä?
Parempi muualla kuin siinä umpiossa, ei tule lämpöongelmaa umpiossa.
Porvoon Hilma
25.11.2012, 16:10
Ennen kuin aloitat yhden miehen valosodan koko muuta maailmaa vastaan niin vaiha ensin uudet umpiot niiden vanhojen homeisten tilalle ja kunnon polttimot, esim. osram truckstarit tms. EI siis mitää xsenonbluelookalike 2001:siä.
Vittu että vituttaa kaikki omat muutossarja turaukset varsinkin lyhkäsillä. Joku kyrpäjooseppi ajeli semmosilla viime yönä perässä ja pakko oli bertasta käännellä tausta peili muualle ja pitää hihaa sivukikkunan edessä ettei paista valot peilistä silmään. Pistää melkein asentamaan itelle jotkut lisäpitkät taaksepäin...
Yleensä vastaan tulevan häikäisevistä valoista,pitkätpäällä ajeluista ym. selviää kun kattoo hieman ojaan päin tai varjostaa kädellä mutta nuo vitun teiniksenonit pistää pimeänäön pois pelistä pitkäksi aikaa vaikka mitä tekisi kun ei oikein silmiäkään voi kiinni pistää.
Ugh.
Edit. Siis lisäpitkät on okei.
Tollasta on kokenut pari kertaa kun oon sinne Imatran suuntaan aamuaikaisella körötellyt. Yks, mikä ainakin hiukka tasoittaa peliä on noiden lavavalojen unohtuminen hetkeksi päälle... Ksenonkryptonheliumsäätäjä saa muuta pohdittavaa ja sit kohta ajeleekin ohitse kun toteaa edessä ajavan vanhan tojotalavapaskan... 80 km/h körövauhdilla :D. Oikeasti on jotenkin autojen lähivalot kirkastuneet niin paljon, ettei meinaan mullakaan silmissä riittää säätöalue vaan on pakko katella ojaan tai sitten kädellä varjostaa. Toivoo vaan ettei just tuolloin ala tapahtumaan mitään erityisen kiinnostavaa tuossa autojen välissä esim hirvi tunge metästä tuohon valoshowhun.:eek:
Mites jos ballastia ei laittais umpion sisälle vaan vaikka konehuoneen pelteihin, onko sillä käytännön merkitystä?
Jatkojohdot väliin niin on helppo laittaa ballastit jemmaan konehuoneeseen. Mullakin opelissa maskin takana ballastit, ei ees tarvinu jatkoja. Pajeroon menevään settiin on metrin jatkot, makso vissiin 9€ pari ja vedenpitävät liittimet löytyy.
Porkkanaporalla vaan parikytmillinen reikä umpion perseeseen ja polttimn johdot siitä läpi, tietty ne matalan jännitteen johdot pitää karsia siitä läpivientikumesta pois.
Oikeasti on jotenkin autojen lähivalot kirkastuneet niin paljon, ettei meinaan mullakaan silmissä riittää säätöalue vaan on pakko katella ojaan tai sitten kädellä varjostaa.
Uskallan väittää että jos oman auton valot on huonot, niin silmä on tottunut siihen kellertävään valoon siinä edessä. Sitten kun xenon tai ledilyhtyinen auto tulee vastaan niin häikäisee ihan pirusti. Tiedän kun omassa autossa on luokattoman huonot lähivalot. Kaukovaloilla kun ajaa pitkään niin se ei ole niin paha vaihtaa lyhkäsille vastaantulijan kohdalla kuin että enimmäkseen ajaa lyhkäsillä.
Porvoon Hilma
26.11.2012, 02:19
Uskallan väittää että jos oman auton valot on huonot, niin silmä on tottunut siihen kellertävään valoon siinä edessä. Sitten kun xenon tai ledilyhtyinen auto tulee vastaan niin häikäisee ihan pirusti. Tiedän kun omassa autossa on luokattoman huonot lähivalot. Kaukovaloilla kun ajaa pitkään niin se ei ole niin paha vaihtaa lyhkäsille vastaantulijan kohdalla kuin että enimmäkseen ajaa lyhkäsillä.
tossa on varmaan perää. Mustan sateisena aikaisen aamun tunteina ei tuosta tien pinnasta tai metsästä saa mitään valoapuja, ja valot tuntuu katoavan ihan lähietäisyydelle. Pitäisi siis jotenkin saada laillisesti lisää valotehoa, mutta mites toi sitten tapahtuisi ? täytyy koettaa hakea ettei mee tää jalokaasutopicci tärviölle..:cool:
tossa on varmaan perää. Mustan sateisena aikaisen aamun tunteina ei tuosta tien pinnasta tai metsästä saa mitään valoapuja, ja valot tuntuu katoavan ihan lähietäisyydelle. Pitäisi siis jotenkin saada laillisesti lisää valotehoa, mutta mites toi sitten tapahtuisi ? täytyy koettaa hakea ettei mee tää jalokaasutopicci tärviölle..:cool:
No jos ne xenonit unohdetaan, niin uudet umpiot ja jotkut Nightbraker polttimot. Luulis jotakin tapahtuvan. Onko muuten Hiluxin umpiot lasia vai muovia? Muoviset pystyy hiomalla ja kiillottamalla saamaan uudenveroisiksi, ei tarttis niitä ostaa. Tuohan auttaa tietenkin vain ulkopuolelle.
Pitkälle puolelle parhaan avun saat tietysti lisävaloilla. Enpä muistakaan onko sulla sellaiset? Jos ei, niin sellaiset keulalle seuraavaksi. Niihin voi sitten ne xenonit laittaa, jos siltä tuntuu.
kyllä normi ballasti menee bilteman umpioon kun pikkuisen jyrsii paria jäykkäriä matalaksi, minulla ei ainakaan ollu lämpöonkelmia tuolla kokoonpanolla.
en kyllä keksi mitään järkevää syytä miksi ballasti pitäisi laittaa erikseen autoon ja alkaa reijittämään umpiota xenonin johdoille.
http://i256.photobucket.com/albums/hh175/liero_/ballastin_asennusMedium.jpg
kyllä normi ballasti menee bilteman umpioon kun pikkuisen jyrsii paria jäykkäriä matalaksi, minulla ei ainakaan ollu lämpöonkelmia tuolla kokoonpanolla.
en kyllä keksi mitään järkevää syytä miksi ballasti pitäisi laittaa erikseen autoon ja alkaa reijittämään umpiota xenonin johdoille.
http://i256.photobucket.com/albums/hh175/liero_/ballastin_asennusMedium.jpg
Näppärän näköinen. Onko tuo 35w vai 55w lähinnä ajattelin jos 55w lämmittää enemmän.
Menikö valokuvio minkä näköiseksi? Toi biltsun umpio näyttää etenkin lähialueelle paljon valoa eli ne täytyy suunnata aika pitkälle ainakin mulla. Sit ku saa ne pitkälle suunatuks ja kääntää pikkasen toisen oikeelle ja toisen vasemmalle niin avot! noi on kyllä parhaimmat hintaalaatu suhde valot mitä tiedän.
tuo on 35w paketti. valokuvio on aika pistemmäinen kuten kuvista näkyy, nuo on tosin ensi testiajolta ja suuntaus pielessä vielä, ja kamera hämää myös. kaikenkaikkiaan olin tyytyväinen viritykseen ja hommaan saman paketin uudelleenkin jos/kun auto vaihtuu sellaiseen johon voi noin isot mötkäleet keulaan ripustaa.
http://i256.photobucket.com/albums/hh175/liero_/metstieMedium.jpg
http://i256.photobucket.com/albums/hh175/liero_/suoraaMedium.jpg
tuo on 35w paketti. valokuvio on aika pistemmäinen kuten kuvista näkyy, nuo on tosin ensi testiajolta ja suuntaus pielessä vielä, ja kamera hämää myös. kaikenkaikkiaan olin tyytyväinen viritykseen ja hommaan saman paketin uudelleenkin jos/kun auto vaihtuu sellaiseen johon voi noin isot mötkäleet keulaan ripustaa.
http://i256.photobucket.com/albums/hh175/liero_/metstieMedium.jpg
http://i256.photobucket.com/albums/hh175/liero_/suoraaMedium.jpg
Joo just tossa vikassa kuvassa näkee hyvin ton suuntauksen tärkeyden.
Oliko moni kelvin asteinen toi valon väri?
Porvoon Hilma
26.11.2012, 17:12
No jos ne xenonit unohdetaan, niin uudet umpiot ja jotkut Nightbraker polttimot. Luulis jotakin tapahtuvan. Onko muuten Hiluxin umpiot lasia vai muovia? Muoviset pystyy hiomalla ja kiillottamalla saamaan uudenveroisiksi, ei tarttis niitä ostaa. Tuohan auttaa tietenkin vain ulkopuolelle.
Pitkälle puolelle parhaan avun saat tietysti lisävaloilla. Enpä muistakaan onko sulla sellaiset? Jos ei, niin sellaiset keulalle seuraavaksi. Niihin voi sitten ne xenonit laittaa, jos siltä tuntuu.
Tänks, kryptoniittituikut saa olla toistaiseksi. Lasiumpioissa on himmeää sisällä, tarttee kiillottaa tai uusia. Lisävalot on ja niissäkin on hiukka himmeyttä havaittavissa, joten melko himmeetä hommaa on tää valotouhu mulla. Noi naitkräkkerit vois tutkia, umpiotkaan ei oo kalliit, kiitti vinkistä.:)
35w ja 55w xenonit tesmattu, ja ero huomattu. Kukaan testannu noita 75w tai 100w xenon muutos settejä?
edit. joku olikin jo testannu: http://www.youtube.com/watch?v=jPKy1KAz8OM
Oliko moni kelvin asteinen toi valon väri?
juu kyllä ne suuntaamalla parani tuosta .
4300k on väri
35w ja 55w xenonit tesmattu, ja ero huomattu. Kukaan testannu noita 75w tai 100w xenon muutos settejä?
Siinä kunnon xenonpornoa. Eipã kovin älytöntä eroa näyttänyt olevan, onko päällä kolme vai seitsemän 100 wattista.
HiluxMan
26.11.2012, 18:44
No NBB Alpha 225 + 75 W HID setti valaisee kyllä mustankin tien ihan mukavasti. Kaksi kappaletta riittää oikein hyvin.
Ruotsalainen autolehti http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/092003.pdf on myös kokeillut ja todennut että kyllä valaisee, jösses sentään. Katso sivu 5.
Ei taida ainakaa Suomen markkinoilla olla noita 75w puhumattakaan 100wattisista.
Luulis noitten kattovalojen pikkasen häikäisevän konepelliltä kimpoen ajajan silmiin. Tollaselle määrälle valoa tarvii jo aurinkolasit :D
toyollavaan
26.11.2012, 22:20
Ainakin erikoistekniikka myy 70w sarjoja,
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/luminalights-xenon-muutossarja-h7-70w/1010400170/
Ainakin erikoistekniikka myy 70w sarjoja,
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/luminalights-xenon-muutossarja-h7-70w/1010400170/
Jeps eli noissa ballasti on sen 70w ja polttimot 55w mikä tekee sen että polttimot herää samantien eloon kun kääntää valot päällä eikä vie aikaa siihen "lämpenemiseen" tämä on ominaisuus mikä saadaan pois laittamalla isommat ballastit.
Et kai helvetti ole suunittelemassa noita 55wattisia ajovaloihin kun H7 muutossarjaa kattelet?
toyollavaan
26.11.2012, 22:33
En, sattu ensmäisenä silmään 70w sarjoista.
Tuosta ruottin puolelta 100w sarjoja
http://www.oljebaren.se/fi/xenon/xenon-muutossarjat/100w/xenon-kit-100w-12v.html
välijäähdytin
26.11.2012, 22:58
Mulla on maasturin nokalla hella 3003 lisäpitkät xenon muutossarjalla. Valokuvio on hyvä näyttää riittävän leveälle ja kauas plussana että tuo hellan umpio on laillinen xenon umpio. Erikoistekniikka myy valmiina pakettina samaa umpiota mutta hinta suht suolainen jos vertaa itse tehtyyn. http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/hella-3003-cobra-xenon-lis%C3%A4valo/3010310100/
Jeps eli noissa ballasti on sen 70w ja polttimot 55w mikä tekee sen että polttimot herää samantien eloon kun kääntää valot päällä eikä vie aikaa siihen "lämpenemiseen" tämä on ominaisuus mikä saadaan pois laittamalla isommat ballastit.
Vaikuttakohan tuo isomman ballastin käyttö polttimon käyttöikään? Vai miten se näissä menee? Jos se ei hirveästi vaikutais niin tuollainen vois olla hyvä vaihtoehto lisävaloihin.
Ei vain ole kovin halpoja edes ebay:ssä nuo 75w ballastit.
Vaikuttakohan tuo isomman ballastin käyttö polttimon käyttöikään? Vai miten se näissä menee? Jos se ei hirveästi vaikutais niin tuollainen vois olla hyvä vaihtoehto lisävaloihin.
Ei vain ole kovin halpoja edes ebay:ssä nuo 75w ballastit.
En ainakaan ite keksi syytä miks se kuluis enemmän tai noh ensimmäiset xenonit mulla ja jotenkin tuntuu että näistä tiedetään vitusti vähemmän kuin halogeeneista vaikka xenonitkin on ollu nyt jo aika pitkään maisemissa.
Toi 75w ballasti kuitenkin ottaa kaiken irti siitä 55w polttimosta kun erikoistekniikalta kyselin.
HiluxMan
27.11.2012, 20:07
En ainakaan ite keksi syytä miks se kuluis enemmän tai noh ensimmäiset xenonit mulla ja jotenkin tuntuu että näistä tiedetään vitusti vähemmän kuin halogeeneista vaikka xenonitkin on ollu nyt jo aika pitkään maisemissa.
Toi 75w ballasti kuitenkin ottaa kaiken irti siitä 55w polttimosta kun erikoistekniikalta kyselin.
Periaatteessa se ikä lyhenee, koska elekrodeihin ajetaan suurempi virta ja ne näin ollen kuluvat enemmän. Kuinka paljon enemmän, en tiedä.
Itsekin tuuppaan 55 W ballasteilla virtaa 35 W polttimoihin yhdessä virityksessä. Tässä tulee tosin esiin polttimoiden laatu, kehnolaatuisista polttimoista ei irtoa juurikaan lisää valotehoa, sen sijaan esimerkiksi Philipsin D2s antaa ihan mukavasti lisää luxeja, kokolailla ballastien tehojen suhteessa.
Mainitaan nyt vielä, että hyvälaatuinen 35 W ballasti ja hyvälaatuinen 35 W polttimo, kuten vaikka mainitsemani Philips, tuottaa saman valomäärän kuin perussetti 55 W ballasti/polttimo, huonoimmillaan 55 W jopa vähemmän. Väitteeni perustuvat luximittarilla tehtyihin mittauksiin samassa paikassa samalla tavalla paljaalla polttimolla, jolloin valaisin ei vaikuta lopputulokseen.
Sitten kannattaa vielä huomata, että jos polttokammio ei osu valaisimen polttopisteeseen, valokuviosta tulee enemmän tai vähemmän alkuperäistä halogeenipolttimolla tuotettua kuviota epämääräisempi. H3 polttimolla toimivat valaisimet ovat hankalimpia, kun halogeenipolttimon lanka on poikittain ja yleensä H3 xenonit on pitkittäin paitsi H3c -versio, joka näyttääkin H3 polttimolta kaikin puolin.
Jaa mutta nyt lähti rönsyilemään, riittää tällä erää.
Mites nuo ksenonit suhtautuu jännite muutoksiin??
Eli kun meitsillä on Bertassa sähkö pumppu auralle mikä ottaa reilusti virtaa niin miten nuo ksenonit pelaa siinä kun jännite heittelee paljon?
Työvaloista on kyse.
Ainakin hoijakassa toimii ihan hyvin. Tosin 24v ja 4 akkua...mutta laaja jännitealuehan noissa on.
Periaatteessa se ikä lyhenee, koska elekrodeihin ajetaan suurempi virta ja ne näin ollen kuluvat enemmän. Kuinka paljon enemmän, en tiedä.
Itsekin tuuppaan 55 W ballasteilla virtaa 35 W polttimoihin yhdessä virityksessä. Tässä tulee tosin esiin polttimoiden laatu, kehnolaatuisista polttimoista ei irtoa juurikaan lisää valotehoa, sen sijaan esimerkiksi Philipsin D2s antaa ihan mukavasti lisää luxeja, kokolailla ballastien tehojen suhteessa.
Mainitaan nyt vielä, että hyvälaatuinen 35 W ballasti ja hyvälaatuinen 35 W polttimo, kuten vaikka mainitsemani Philips, tuottaa saman valomäärän kuin perussetti 55 W ballasti/polttimo, huonoimmillaan jopa vähemmän. Väitteeni perustuvat luximittarilla tehtyihin mittauksiin samassa paikassa samalla tavalla paljaalla polttimolla, jolloin valaisin ei vaikuta lopputulokseen.
Sitten kannattaa vielä huomata, että jos polttokammio ei osu valaisimen polttopisteeseen, valokuviosta tulee enemmän tai vähemmän alkuperäistä halogeenipolttimolla tuotettua kuviota epämääräisempi. H3 polttimolla toimivat valaisimet ovat hankalimpia, kun halogeenipolttimon lanka on poikittain ja yleensä H2 xenonit on pitkittäin paitsi H3c -versio, joka näyttääkin H3 polttimolta kaikin puolin.
Jaa mutta nyt lähti rönsyilemään, riittää tällä erää.
Tuo kyllä pätee monessakin asiassa tuo laatu hommeli, mutta ainakin noita h11 polttimoita on tosi vaikee löytää eri merkkeinä ja laatuisina.
Vähän OT mut esim. halogeeni polttimona kun lähin etsimään noita h11 polttimoita 100wattisina niin ei löytynyt Suomen markkinoilta, biltemasta mistä nuo umpiot hainkin niin löyty 80wattisena
Mistäs muuten tietää onko can väylää vai ei tai noh mikä tuo can väylä ylinpäänsä edes on?? :o
Nuhapumppu
30.11.2012, 22:52
Mistäs muuten tietää onko can väylää vai ei tai noh mikä tuo can väylä ylinpäänsä edes on?? :o
Automaatio ja mittausväylä http://fi.wikipedia.org/wiki/CAN-v%C3%A4yl%C3%A4
Automaatio ja mittausväylä http://fi.wikipedia.org/wiki/CAN-v%C3%A4yl%C3%A4
Joo olin just antamassa samaa vastausta itelleni tohon perään :o
Xenonien syttymisvaiheessa saattaa väylä
ottaa häiriöitä jos valojen johdot ovat samassa nipussa väylän kanssa. Tosin tuohon ilmiöön olen törmännyt vain puoliperävaunu-vasikka yhdistelmässä, eli 4-6 lyhtyä ja parikymmentä metriä kaapelia.
aika hyvin nuo kestää jönnitevaihtelua, mulla ballastit toimii tarran mukaan 9 - 32 V jännitteellä ...
BJ-40/76
01.12.2012, 23:05
Joo olin just antamassa samaa vastausta itelleni tohon perään :o
Nyppäse se lanpun liitin irti, ja jos alkaa auto alkaa kertoa näytöllä, että nyt on polttimo palanut! ja yleensä vilkkuu...
Ja sitten kun pistetään pienempi nimellistehoinen hid-poltin ?(kaasupurkauspoltin) isompi tehoisen ballastin perään, niin uskoisin että tulee ongelmia kestoiän suhteen, mutta ei samalla tavoin kuin mekaanisesti yhteensopivat 12v ja 24v polttimot, joiden elinikä noin 4x teholla on sekuntteja/minuutteja:rolleyes:
p.s eihän sinulla ole tulossa lähivaloihin nuo xenonit ?
Nyppäse se lanpun liitin irti, ja jos alkaa auto alkaa kertoa näytöllä, että nyt on polttimo palanut! ja yleensä vilkkuu...
Ja sitten kun pistetään pienempi nimellistehoinen hid-poltin ?(kaasupurkauspoltin) isompi tehoisen ballastin perään, niin uskoisin että tulee ongelmia kestoiän suhteen, mutta ei samalla tavoin kuin mekaanisesti yhteensopivat 12v ja 24v polttimot, joiden elinikä noin 4x teholla on sekuntteja/minuutteja:rolleyes:
p.s eihän sinulla ole tulossa lähivaloihin nuo xenonit ?
Ei tule ajovaloihin. Vain pitkiin.
ite on tullut nyt 2 vuotta ajeltua tollaset 100w xenonin lisäpitkissä. (hellan 3003 pitkät)
sen enempää ole huomannut onkos mitään eroa ton 75w sarjan kanssa kun että poltin lämpeää ihan jumalattoman paljon jos paikoillaan poltattaa. (ei sovi työvaloihin)
mut valokantama on noin +1km.
en suosittele kenellekkään noita lisäpitkiä jos auton omat valot on huonot!
pitkiltä valoilta kun laittaa lähivaloille on vähäsen sama olo kun heittäis pussin päähän ja juoksis seinään.
ite on tullut nyt 2 vuotta ajeltua tollaset 100w xenonin lisäpitkissä. (hellan 3003 pitkät)
sen enempää ole huomannut onkos mitään eroa ton 75w sarjan kanssa kun että poltin lämpeää ihan jumalattoman paljon jos paikoillaan poltattaa. (ei sovi työvaloihin)
mut valokantama on noin +1km.
en suosittele kenellekkään noita lisäpitkiä jos auton omat valot on huonot!
pitkiltä valoilta kun laittaa lähivaloille on vähäsen sama olo kun heittäis pussin päähän ja juoksis seinään.
Mistä noita satawattisia oot saanu? Jotain tilauskamaa vissiin?
Joo mulla ainakin on omat ajovalot kunnossa vaikkakin halogeenit niin jimnyssä on positiivista nuo umpiot koska ovat jättiläismäiset pikkumaasturiksi. Ja polttimoina laadukkaat General Energyn +90 polttimot nääkin oli vissiin jotkut testi voittajat muistaakseni ja voin suositella lämpimästi ja makso moponetistä 15e pari eli ei paha verrattuna philppiin tai muihin laatu plussa polttimoihin.
Ja minä ainakin polttele niitä pitkiä niin kauan kunnes tiedän mitä sieltä tulee vastaan esim. jos vastaan tulevalla palaa vaan yksi umpio tai muuten vaan niin paskat valot että ei saa ollenkaan selvää onko se joku liikenteen ohjaus kyltti vai ihka oikea auto.
Joo mulla ainakin on omat ajovalot kunnossa vaikkakin halogeenit niin jimnyssä on positiivista nuo umpiot koska ovat jättiläismäiset pikkumaasturiksi. Ja polttimoina laadukkaat General Energyn +90 polttimot nääkin oli vissiin jotkut testi voittajat muistaakseni ja voin suositella lämpimästi ja makso moponetistä 15e pari eli ei paha verrattuna philppiin tai muihin laatu plussa polttimoihin.
Ja minä ainakin polttele niitä pitkiä niin kauan kunnes tiedän mitä sieltä tulee vastaan esim. jos vastaan tulevalla palaa vaan yksi umpio tai muuten vaan niin paskat valot että ei saa ollenkaan selvää onko se joku liikenteen ohjaus kyltti vai ihka oikea auto.
kiinan ihmeellisestä maailmasta tilattu. ebay kautta tilatut.
BJ-40/76
02.12.2012, 23:35
Juurikin tämä, mitä juurikin yllä kerroit, on se minkä takia moni näennäisesti hyvä ja kätevä juttu "palaa pohjaan"
Siis kun "MINÄ, MINÄ, MINULLA ON NIIN MINÄ KÄYTÄN, MITÄ MUUT PASKAT LAINKUULIJAISET EIVÄT USKALLA..."
"Ja minä ainakin polttele niitä pitkiä niin kauan kunnes tiedän mitä sieltä tulee vastaan"
Ja yleensä näitä näkee juurikin 18v lippalakkimiehillä, joilla pimeänäkö/kontrastien erottaminen ja reaktiot on parhaimmillaan, kuten esim. minulla taannoin, niin ei ymmärretä sitä, että vanhemmilla vastaantulijalla on hätä, kun ei käytännössä näe mitään, ajetaan vaan tuota valoparvea kohti....
kerran seurasin k.o episodia oulu-kuusamotiellä, ajoin rekan perässä, ohituspaikka odotellessa, missä ei ollut kovin hyvät valot (mutta paremmat kuin minulla) rekka vaihtoi lyhyille varmaan lähes kilometrin ennen tuota lippalakin valohelvettiä, mutta lippalakilla pysyi pitkät, muutaman sekunnin kuluttua rekka räppäsi pitkiä, ja ei vaikutusta! sitten rekka vaihtoi pitkille, näytti vilkulla keskelle tietä, ja ajoi keskiviivaa..., itse nostin jalan kaasulta, ja odotin mitä tulemaan pitää....
No homma purkaantu reilussa kymmenessä sekunnissa; lippalakkimies tuli kävelyvauhtia aurausviittoja hipoen lyhyillä, ja rekka palasi takaisin reunaan.
p.s Sen verran "pelotti tuo että yritin herättää rekkasuskin huomiota pitkillä, josko sieltä tulisi toinenkin auto"
-> Tummiin pukeutunut lippalakkijantteri, ja vieressä tummiin pukeutunut nuori neiti, oli suu auki!
Valitettavasti oli pikkasen kiire, ja hf oli jäänyt toiseen autoon, eikä pimeässä nähnyt kirjoittaakaan-> rekkakuski pääsi varmaan pälkähästä?
No, tämäkin olis paremmin sopinut jonnekkin, esim chit....
Juurikin tämä, mitä juurikin yllä kerroit, on se minkä takia moni näennäisesti hyvä ja kätevä juttu "palaa pohjaan"
Siis kun "MINÄ, MINÄ, MINULLA ON NIIN MINÄ KÄYTÄN, MITÄ MUUT PASKAT LAINKUULIJAISET EIVÄT USKALLA..."
"Ja minä ainakin polttele niitä pitkiä niin kauan kunnes tiedän mitä sieltä tulee vastaan"
Ja yleensä näitä näkee juurikin 18v lippalakkimiehillä, joilla pimeänäkö/kontrastien erottaminen ja reaktiot on parhaimmillaan, kuten esim. minulla taannoin, niin ei ymmärretä sitä, että vanhemmilla vastaantulijalla on hätä, kun ei käytännössä näe mitään, ajetaan vaan tuota valoparvea kohti....
kerran seurasin k.o episodia oulu-kuusamotiellä, ajoin rekan perässä, ohituspaikka odotellessa, missä ei ollut kovin hyvät valot (mutta paremmat kuin minulla) rekka vaihtoi lyhyille varmaan lähes kilometrin ennen tuota lippalakin valohelvettiä, mutta lippalakilla pysyi pitkät, muutaman sekunnin kuluttua rekka räppäsi pitkiä, ja ei vaikutusta! sitten rekka vaihtoi pitkille, näytti vilkulla keskelle tietä, ja ajoi keskiviivaa..., itse nostin jalan kaasulta, ja odotin mitä tulemaan pitää....
No homma purkaantu reilussa kymmenessä sekunnissa; lippalakkimies tuli kävelyvauhtia aurausviittoja hipoen lyhyillä, ja rekka palasi takaisin reunaan.
p.s Sen verran "pelotti tuo että yritin herättää rekkasuskin huomiota pitkillä, josko sieltä tulisi toinenkin auto"
-> Tummiin pukeutunut lippalakkijantteri, ja vieressä tummiin pukeutunut nuori neiti, oli suu auki!
Valitettavasti oli pikkasen kiire, ja hf oli jäänyt toiseen autoon, eikä pimeässä nähnyt kirjoittaakaan-> rekkakuski pääsi varmaan pälkähästä?
No, tämäkin olis paremmin sopinut jonnekkin, esim chit....
En nyt oikeen saanut selvää tosta sössötyksestä mutta joo kuten itsekkin mainitsit jo että kannattaa kirjotella tonne "miksi vituttaa" tai mikä lie osastolle tästä lähin jos ahdistaa...
Ja edelleenkin jos vastaantulevalla on oikeasti niin huonot lyhdyt että en erota onko siellä mummo kävelemässä saunalyhdyn kanssa vai mikä sieltä tulee vastaan niin aivan varmasti polttelen pitkiä oli sitten xenonit tai ei.
Kyse ei ole toisen kiusaamisesta ja oon pari kertaa joutunutkin polttelee pitkiä kun vastaan tulevalla toiminut yksi polttimo ja sekin on ollut jotain mallia biltema superultra keltainen vielä tosi pienessä umpiossa mistä ei todellakaan erottanu onko kyseessä auto vai muuten vaan joku liikenteen ohjaus valo. Kuitenkin silloin olisi kuka muu tahansa myös tehnyt saman.
Peuhaa emäntäs kanssa enemmän niin piristyt !
En tiiä mutta kävin tänään pistämässä yhden ksenon työvalon mustuneen h3:sen tilalle...Tästäkö se varustelukierre alkaa??
Intiassahan tämä on tietääkseni ihan maan tapa tai siis siten että muuten ajetaan lyhkäsillä mutta kun joku tulee vastaan niin vaihetaan pitkille että se vastaantulija varmasti näkee että täältä tullaan...
Meni Ot:xi mutta what ever...
http://www.youtube.com/watch?v=2UMlUfBbc1M
Mistähän näitä sais? Pystyykö tämänkaltaisilla sarjoilla tekemään laillisen(laillisemman?) xenonmuutoksen umpioon jossa on sähköinen korkeudensäätö? Siis ihan varsinaisiksi ajovaloiksi.
BJ-40/76
08.12.2012, 14:29
http://www.youtube.com/watch?v=2UMlUfBbc1M
Mistähän näitä sais? Pystyykö tämänkaltaisilla sarjoilla tekemään laillisen(laillisemman?) xenonmuutoksen umpioon jossa on sähköinen korkeudensäätö? Siis ihan varsinaisiksi ajovaloiksi.
Siis jos haluat halvalla lailliset xenonit, niin mene paikalliseen varaosaliikkeeseen, ja tilaa sieltä hellan pyöreät xenonumpiot, ja niihin kiinasta polttimot ja pallastit.
Ainakin 90mm halkaisijaa löytyy ainakin Oulussa hyllystä, tai ainakin parin päivän toimitusajalla. Hinta kyllä kasvaa, jos pitää olla myös pitkät.....
Ja muistaakseni löytyy vielä pienempiäkin, mutta hinta.....
http://www.myhellalights.com/index.php/default/auxiliary-lamps/modules/90mm-xenon-headlamp-modules/90mm-bi-xenon/
p.s Nyt Led- muutokset on uusinta uutta lyhyissä....
Joo pitää olla myös pitkät. Nooh.. se laillisuusasia nyt ei oo ihan just, kunhan toimii eikä aiheuta turhaa häikäisyä.
Noissa mitkä linkitin tuskin on täkäläisiä hyväksyntöjä, mutta todennäköisesti toimivat silti ihan kelvollisesti.
Siis jos haluat halvalla lailliset xenonit, niin mene paikalliseen varaosaliikkeeseen, ja tilaa sieltä hellan pyöreät xenonumpiot, ja niihin kiinasta polttimot ja pallastit.
Ainakin 90mm halkaisijaa löytyy ainakin Oulussa hyllystä, tai ainakin parin päivän toimitusajalla. Hinta kyllä kasvaa, jos pitää olla myös pitkät.....
Ja muistaakseni löytyy vielä pienempiäkin, mutta hinta.....
http://www.myhellalights.com/index.php/default/auxiliary-lamps/modules/90mm-xenon-headlamp-modules/90mm-bi-xenon/
p.s Nyt Led- muutokset on uusinta uutta lyhyissä....
Onkos nuo perhanat lailliset kun ei noista esitteistä oikein saanu tolkkua muuta kuin että DOT/SAE compliant??? Nii että mitä hä?
BJ-40/76
08.12.2012, 18:52
Onkos nuo perhanat lailliset kun ei noista esitteistä oikein saanu tolkkua muuta kuin että DOT/SAE compliant??? Nii että mitä hä?
Siis ainakin nuo minun ostamat 90mm lyhyet on nimenomaan lailliset, ja vain ja nimenomaan xenoneilla, toki pitää olla pesurit, ja jos jotain päivämäärää uudempi, niin automaattinen korkeudensäätö.
pitkiksi valoiksi minulla tulee hellan ff200 apupitkät, ja apupitkiksi boschin profit
Tuo alkuperäisten umpioiden (hdj-80) ja noiden hellalaisten risteytys asiallisesti oli vaan oletettua vaikeampaa/työläämpää, kun tarkoitus oli käyttää alkuperäistä lähivalojen säätöjä, automaattisäätöä ei tule.
Toki taka-akselille olisi odottamassa ilmapussit jousten sisään, paineensäätöventtiilit, kompuroineen, korkeuden tunnustelu ja säätö painonapit.....
No nyt alkoi tulla jo faktaakin kehiin...
No nuo pesuri ym. jutut on hanskassa.
Mitähän tommoset aarteet mahtaa kustantaa ?? Noin suunnalleen?
Ja millä meinasit tehdä sen tason säädön ? Siihenhän riittää yksi mikrokytkin vaikka iskariin upotettuna ja pari relettä ja diodia, ja käyttönappula.
BJ-40/76
08.12.2012, 21:54
Pari noita varaosaumpiota maksaa reilun 200e (saa toki muutossarjana mutta maksaa mansikoita)
Noissa varaosaumpioissa mukana säätöruuvit, siis umpion saa kiinni esim. alumiiniseen taustalevyyn.
Ja kiinasta täydellinen d2s xenon sarja alkaen 30e.
Ja jos haluaa pikkasen satsata lisää, niin laadukkaita polttimoita saa jo alle 100e pari, ja laadukkaita ballastejakin varmaan alle 100e pari. siis vajaasta 250e-400 euroon lyhyet, 400 eurolla kaikki kaikki muu paitsi polttimen kannat hellaa, phillipsiä tms. jostain kumman syystä reilu vuosi sitten tuo hellan polttimon kanta olisi maksanut omaisuuden, mutta kiinassa oli halpoja, toki ei varmaan yhtä hyviä, mutta jos tulee ongelmaksi, niin eiköhän noita kantoja ala ilmaantumaan romuloihin....
Noissa d2s polttimoissa pitää olla oma "kantaliitin", siis polttimo tulee umpioon kiinni polttimon kannalla, ja noita "kantaliittimiä" ei ole kaikissa xenonsarjoissa, esim. Factorkiss (?) ei suostunut koskaan toimittamaan kuin yhden, mutta viimmeinen sarja joka tuli, niin oli kaikki mukana.
Ja siis tässä on vain lyhyet valot, pitkiksi laitan aivan normaalit hellan ff200 apupitkät, maksoikohan jotain 40e sarja tarjouksessa Kärkkäisellä?
Nuo H3 versiot, mutta kun on tuo DC hyväksyntä vai oliko DR pitkillä? niin saatan tietämättömyyttäni pistää sinne H3 xenon muutossarjan... (siis laiton, mutta kun asiaa ei tiedä..... ja juurikin samaista ff200 löytyy oikeana xenonina... erottaa vain kopan takaosasta ja polttimen kiinnikkeestä; siis pitää oikeasti olla tietoa, ei riitä että osaa hakea kirjaimia)
Tuota tason säätöä olen suunnitellut seuraavalla reseptillä: vesitiivis vetokytkin, siis käytännössä moottoripyörän/mopon takajarrun jarruvalokytkin pohjaan, ja jousella/vaijerilla veto jarrupaineensäätimen tangosta: siis valo syttyy sitten, kun perä säädetyllä korkeudella.
Toinen vaihtoehto on pienet induktiiviset rajakytkimet ja peltilevy jarrupainesäätimen tangossa taikka ylätukivarressa, siis ylä ja alarajat, ja sen verran elektroniikkaa että viive olisi esim 15 sekunttia... saisi automaattiseksi.
Joo tuo DC on hyväksyntä lyhkäsille ja DR pitkille jollen aivan väärin muista.
Vaan menee niihin sitä paalua näköjään ihan reippaasti sittenkin...
Tuon tason säädönautomatiikan kun osaisi toteuttaa niin että se säätää aina kun vauhti pysähtyy tai laskee alle tietyn niin sehän olisi paras systeemi. Ja niin kai se toimii noissa isommissa ilmajousivehkeissäkin.
Nuo induktiivi systeemit vaatii vielä vahvistimet ja pelit ja himmelit eli helpompaa on toteuttaa vielä ihan perinteisillä mikrokytkimilllä.
Siis ainakin nuo minun ostamat 90mm lyhyet on nimenomaan lailliset, ja vain ja nimenomaan xenoneilla, toki pitää olla pesurit, ja jos jotain päivämäärää uudempi, niin automaattinen korkeudensäätö.
pitkiksi valoiksi minulla tulee hellan ff200 apupitkät, ja apupitkiksi boschin profit
Tuo alkuperäisten umpioiden (hdj-80) ja noiden hellalaisten risteytys asiallisesti oli vaan oletettua vaikeampaa/työläämpää, kun tarkoitus oli käyttää alkuperäistä lähivalojen säätöjä, automaattisäätöä ei tule.
Toki taka-akselille olisi odottamassa ilmapussit jousten sisään, paineensäätöventtiilit, kompuroineen, korkeuden tunnustelu ja säätö painonapit.....
Millä tapaa sait naitettua ne yhteen?
BJ-40/76
09.12.2012, 11:15
Millä tapaa sait naitettua ne yhteen?
Tuo naittaminen edelleenkin vaiheessa, mutta demo ver. 1.0 on 6mm koivuvaneripala, joka tulee rikottuun umpioon H4 heijastimen säätöruuvien kiinnikkeeseen, mutta käytännössä tuo kiinnitys on liian hepponen(tuo 90mm umpio on melko syvä polttimonpitimineen), ja tilanpuutteen vuoksi myös umpion alla oleva koriste lista pitää jättää pois.
Demo 2.0 vielä vaiheessa mutta se tulee varmaan olemaan pohjalevy, joka kiinteästi asennetaan alkuperäiseen umpioon kiinni, ruuvaamalla, ja säädöt tehdään tuon 90mm umpion säätöruuveilla, suurin ongelma on taasen tuo tila.
Ja nuo umpiot, siis 90mm ja tuo ff200 pitkä olisi tarkoitus peittää lasikuituisella kehyksellä, joka on sama molemmilla puolilla, siis symmetrinen....
Omaan käyttötarkotukseen olis pakko olla Bi :D, ei vaan sovi ylim. ämpärit kyseisen auton keulalle.
theretrofitsource.com myy kaikenlaisia bi-xenon projektoreita ja asennustarvikkeita joista voisi askarrella. Esimerkeistä löytyy Porsse jossa asennettu projektorit pyöreän 7" sisään ja jotain tollasta olen itsekin suunnitellut sitten joskus. Joitain perusprojektoreita tuolta kerran kysyin, alle satasen kappale olisi ollut kuluineen ja sähkökamat sitten oman maun mukaan jostain muualta jos halpaa ettii.
theretrofitsource.com myy kaikenlaisia bi-xenon projektoreita ja asennustarvikkeita joista voisi askarrella. Esimerkeistä löytyy Porsse jossa asennettu projektorit pyöreän 7" sisään ja jotain tollasta olen itsekin suunnitellut sitten joskus. Joitain perusprojektoreita tuolta kerran kysyin, alle satasen kappale olisi ollut kuluineen ja sähkökamat sitten oman maun mukaan jostain muualta jos halpaa ettii.
http://www.theretrofitsource.com
Kiitos. hyvä linkki ja paljon tietoutta.
Dodgessahan on luokattoman huonot valot, joten ostin alkuviikosta Jarilta ja Kimmolta lähivaloille projektoriparin, ~120€, ja niiden kaveriksi ajattelin hankkia xenonsarjan. Ei tosin tullut mieleen että oishan noita projektoreita saanut ihan xenon hyväksyttyinä, Meronetin verkkokaupassa näyttäis olevan hintaan 125€/kpl. Kaukovaloina mulla on Boremanin sinilasiset lyhdyt joista lähtee valoa ihan sopivasti.
HiluxMan
09.12.2012, 14:41
Laitetaan nyt kiusaksi pari kuvaa yhdestä omasta projektista. Theretrofitsourcen Mini D2s projektori ja motonetin kirkaslasiumpio yhdistyi melko helposti. Lisäksi löytyi käyttöä nurkissa pyörineille kromatuille vanteiden keskikupeille.
Automaattista korkeussäätöä ei ole rakenneltu, nämä on vain "off-road käyttöön".
Eipä taida mikään kuitenkaan olla katsastuslaillista. Paitsi hellan Bi-xenonit noin 500 dollaria kpl, eivätkä ole likimainkaan "bolt-on".
Jos sijoittaa noihin retrofit tyylisiin Bi-xenoneihin ja asentaa ne orkkis valojen tilalle, pitää kuitenkin olla joka s**tanan katsastukseen mentäessä vaihtelemassa koko etuvalot säätömoottoreineenpäivineen alkuperäisiin, joka taas tarkoittaa sitä että pitää olla kahdet kokonaiset etuvalaisimet että pärjää. Ihanan kallista. Ja työlästä. Kyseessä siis perus H4 valot vuoden -99 autossa.
Taitaa olla "parasta" laittaa vaan perus muutossarja ja vaihtaa katsastukseen pelkät polttimot.
Hyvä kompromissi saattaisi olla käyttää jotain e-hyväksyttyä Bi-halogeeni projektori umpiota ja vaihtaa siihen pelkkää poltinta halogeenin ja xenonin välillä.
Onko kukaan tehnyt näin? Miten onnistuisi? Muita hyviä ideoita?
Tai hetkinen, onhan tuolla tämmönen-> http://www.theretrofitsource.com/product_info.php?cPath=25&products_id=92 BI-XENON: HELLA EVOX-R 150$ pari. Onkohan noissa e-merkintä kun ovat ameriikassa myynnissä.. Jos nuo kävis, ei enää jää uupumaan kun pesuri..
Pitääkin käydä varaosa putkassa kysymässä mitä noi täällä maksaa..
edit: Jos jollakulla on jotain tuon tyyppistä ylimääräsenä, niin saa tarjota!
Onkos kukaan ajatellu tai jopa kokeillu xenoneita sumuvaloissa? Sais peurat ja hirvet näkyviin? Paljonkohan tollaisista tulee hajavaloa tavan "helloissa"?
Onkos kukaan ajatellu tai jopa kokeillu xenoneita sumuvaloissa? Sais peurat ja hirvet näkyviin? Paljonkohan tollaisista tulee hajavaloa tavan "helloissa"?
Hajavaloa tulee niin perkeleesti, että älä ees mieti. Koko etusumuvalot saisi kieltää lailla, kun juuri kukaan ei niitä osaa käyttää. Käytetään lisävaloina ja pillurallivaloina sun muina, häikäisee ja vituttaa vastaantulijoita..
Pistä autoos valot kuntoon muuten, niin ei tarvi sumarien kanssa kikkailla.
Ja ihan varoituksena, Puuilon myymä Werder HID tai mikä se nyt olikaan-xenonmuutossarja on ihan paska. Tasavirtaballastit ja vielä todella huonot sellaiset. Valo elää koko ajan ihan älynä, lisäpitkissä oli todella rasittava kun valokeila tanssii naaman edessä.. Työvaloihin nuo sopii ehkä hätäsesti, mutten kyllä siihenkään suosittele.
Hajavaloa tulee niin perkeleesti, että älä ees mieti.
Pistä autoos valot kuntoon muuten, niin ei tarvi sumarien kanssa kikkailla.
Sitä vähän pelkäsinkin. Valot on kunnossa, paitsi offi-Badtrolli toistaiseks kokonaan ilman... :confused: Mun mielestä sumarit nimenomaan oikein käytettynä ovat mainio keksintö. Olis "halpis-xenonit" saatavilla ja olis kiva kokeilla. Harmi vaan että ovat hitaasti syttyvät niin ei oikein apukaukoiksikaan innostaisi...
Harmi vaan että ovat hitaasti syttyvät niin ei oikein apukaukoiksikaan innostaisi...
Hyvin ne toimii lisäpitkissä. Ensimmäinen syttyminen on hidas, sitte syttyy nopeasti, kun esim. vastaantulijan kohdalla joutuu ottaa pois päältä. Saa olla hetken pois päältä, ennenkuin syttyminen on taas hidasta.
Hessu888
12.12.2012, 12:26
Tai hetkinen, onhan tuolla tämmönen-> http://www.theretrofitsource.com/product_info.php?cPath=25&products_id=92 BI-XENON: HELLA EVOX-R 150$ pari. Onkohan noissa e-merkintä kun ovat ameriikassa myynnissä.. Jos nuo kävis, ei enää jää uupumaan kun pesuri..
Pitääkin käydä varaosa putkassa kysymässä mitä noi täällä maksaa..
edit: Jos jollakulla on jotain tuon tyyppistä ylimääräsenä, niin saa tarjota!
Tais olla kuutisen vuotta takaperin kun ostin saksan ebaystä 200€:lla E65-koppasen 700-sarjasen bemarin etu-umpiot ja purin niistä tollaset bi-xenonit kaikkine tarvittavine osineen ja installoin ne omaan bemariin. Oli kyllä järjettömän hyvät valot.
Tuota tason säätöä olen suunnitellut seuraavalla reseptillä: vesitiivis vetokytkin, siis käytännössä moottoripyörän/mopon takajarrun jarruvalokytkin pohjaan, ja jousella/vaijerilla veto jarrupaineensäätimen tangosta: siis valo syttyy sitten, kun perä säädetyllä korkeudella.
Toinen vaihtoehto on pienet induktiiviset rajakytkimet ja peltilevy jarrupainesäätimen tangossa taikka ylätukivarressa, siis ylä ja alarajat, ja sen verran elektroniikkaa että viive olisi esim 15 sekunttia... saisi automaattiseksi.
Kolmas vaihtoehto on vaikka Scanian hytin tasonsäätöventtiili. Sopivan pieni virtaus ettei jousitus jumppaa jatkuvasti edes takas. Omaan rojektiin ajattelin käyttää niitä kunnes saan hankittua jostain ihan oikean ilmajousituksen ohjainpurkin :)
wuntzikka
12.12.2012, 19:43
mitkä olisivat jälkiasennus xenon sarjalla varustettuna hyvä lisäpitkä?
hella rallye 3003? bosch 225?
ja mielellään aikaisempien kokemuksien johdosta kovin kalliita, eli joku max 70€/kpl
HiluxMan
12.12.2012, 20:26
http://www.ojanpera.net/index.php?sivu=tuote-esittely&tuoteid=461&tuoteryhmaid=101
Ja niissä 75 W HID setti.
Vilkaise tämän ketjun postaus #42.
BJ-40/76
13.12.2012, 02:26
http://www.ojanpera.net/index.php?sivu=tuote-esittely&tuoteid=461&tuoteryhmaid=101
Ja niissä 75 W HID setti.
Vilkaise tämän ketjun postaus #42.
Siis olihan tuo http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/092003.pdf
tuo mihin viittasit?
Itse olen ajanut autolla, missä nuo "verrokit" siis Bosch Navigatorit, ja noilla halogeeneilla(?) huomattavan hyvät valot! 2000 luvun maasturin keulassa apupitkillä+omilla pitkillä vastaantulijat vaihtoi lyhyet jo huomattavan aikaisin, siis piti jopa ajella lyhyillä liian paljon minun mielestä. (Jokaisella on...)
Ja tuossa ruottalaisten testissä nuo "verrokit" " Räckvidd: 360 m"
ja tuolla kyseessä olevalla "NBB ALPHA 225 MED 70W-XENONSATS" Räckvidd: 1 050 m
Siis valoa riittää 3 kertaa kauemmaksi! ja MINUSTA tuo uusi verrokkikin oli pari vuotta sitten jopa liian tehokas?
Ja tuon johtopäätöksen tein sillä perusteella, että itse aina vaihdan lyhyet,kun vastaantulija tulee lyhyillä.
-> jos minulle vaihdettiin lyhyet "liian aikaisin" noiden 360m näyttävien pitkien takia, kun ajan autoa jossa pitkät "marginaaliset" noihin navigaattoreihin???
Tuon "paremman" NBB ALPHA 225 MED 70W-XENONSATS Räckvidd: 1 050 m kuulostaa jotenkin erikoiselta, siis olisko siellä vastaantulijassa yhteysymmärrystä vaihtaa lyhyet vielä 700-800 metriä aikaisemin?
No, vaihtoehtojahan on
a) siellä etelässä? teillä vähän liikennettä ja pitkiä suoria?
b) vähän liikennettä ja tiukkoja mutkia/jyrkkiä mäkiä, jolloin tuo kilometri pitää nähdä? siis missä?
c) Mihin tiellä tarvitsee kilometrin näkyväisyyttä pitkillä? siis jos jätetään vastaantulijan kyykyttäminen pois?
No, pikkasen repesi taas!
(ajelin iltasella hodarilla rantatietä, siis E8? Oulu raahe välillä, ja tuossa hodarissani alkuperäiset valot, toki uudet H4 night breaker? polttimot, nuo h1:t on edellisiltä omistajilta, samoin kuin umpiot)
Ja noita vastaantulijoita riitti, mutta tuo: Minua häikäisee, vaihdan lyhyet; toimi aina alle 2:ssa sekunnissa:)
HiluxMan
13.12.2012, 12:50
No olipa siinä BJ-40/76:lla pohdintaa kerrakseen.
En tiedä kilometrin näkyvyystarpeesta tai näyttääkö ne sinne asti todellisuudessa mitään, mutta tien penkat valaistuu hyvin leveän valokeilan ansiosta. Ja keila ei ole mikään littana sumarityyppinen, vaan korkeuttakin on sopivasti.
Ja vastaantulijoita ei ole tapana häikäistä. Sitten niille lisäpitkille on oma katkaisija, jolla voi ottaa ne pois käytöstä jos siltä tuntuu.
Hyvää päivänjatkoa:)
BJ-40/76
13.12.2012, 14:01
No olipa siinä BJ-40/76:lla pohdintaa kerrakseen.
En tiedä kilometrin näkyvyystarpeesta tai näyttääkö ne sinne asti todellisuudessa mitään, mutta tien penkat valaistuu hyvin leveän valokeilan ansiosta. Ja keila ei ole mikään littana sumarityyppinen, vaan korkeuttakin on sopivasti.
Ja vastaantulijoita ei ole tapana häikäistä. Sitten niille lisäpitkille on oma katkaisija, jolla voi ottaa ne pois käytöstä jos siltä tuntuu.
Hyvää päivänjatkoa:)
Joo, olen täysin samaa mieltä; nimenomaan leveä/korkea ja tasainen valokuvio on se, mitä itse arvosta.
Ja kaikki nuo "ultra pitkälle" näyttävät, mitä itse olen päässyt vertailemaan, tekevät valokuvioon kirkkaan keskiosan, joka minusta on huono asia, sillä esim. mutkaan tullessa metsä valaistuu ulkokurvista tosi hyvin, ja tuonne mutkaan ei sitten näe, kun tuota valoa on vähemmän.
Nuo valokuvio "kartat", kuten esim. tuo likin ruotsalaisten mittaamat, antaa hyvän kuvan tuosta valonjakautumasta vaakatasossa.
Jos/kun joskus tarvitsee lähteä valokauppaan, niin nuo TM:n testivoittajat ovat juurikin nuo leveällä/korkealla ja tasaisella valokuviolla (x-vision)
Jos hinnalla ei olisi merkitystä, niin tuo Xenon navigator olisi varmaan vielä mukavampi, molemmille ilmoitetaan kantamaksi noin 300 metrin luokkaa
(tuolle NBB:lle 1050 Metriä, siis 3x)
Ja tuo vestailuvalona oleva halogeeni navikaattori on huomattavan hyvä apupitkä!, kymmenen vuotta sitten parhaat olivat tuota luokkaa?
(siis katulailliset, itselläni oli BJ:ssä pahimmillaan yksi 450W lentokoneen laskeutumisvalo apupitkänä, sähkö vaan ei riittänyt, mutta näki pitkälle, HJ-61:ssä sähkö riitti, siis paloi tosi kirkkaana, mutta en viitsinyt laittaa...)
Siis nuo NBB:t ovat varmasti todella tehokkaat, en ollenkaan epäile, että vastaantulija vakiovaloilla viitsii ajaa pitkillä muutamaa sataa metriä lähemmäksi, ja kun pudottaa sitten lyhyille, niin kirjaimellisesti ei näe kuin juuri senverran, että tähtää valojen ja penkan välistä vastaan...
Olisipa lyhyillekkin valoille vastaavia parannuskeinoja!
Miksihän henkilöautossa/pakussa ei saa olla vaihtokytkintä apupitkille, siis kuten esim. rekoissa on.
HiluxMan
13.12.2012, 14:33
Olisipa lyhyillekkin valoille vastaavia parannuskeinoja!
No sen verran on, että noilla theretrofitsourcen FX-R bi-xenon projektoreilla (tmv.) on ihan mukavasti lähialuenäkyvyyttä. Eikä häikäise vastaantulijoita kuten halogeeniumpiossa oleva H-kannallinen jälkiasennusxenon.
Miksihän henkilöautossa/pakussa ei saa olla vaihtokytkintä apupitkille, siis kuten esim. rekoissa on.
Kuka tai mikä kieltää?
AKE:n sivuilla luki aiemmin osa-alueella: katsastus ja ajoneuvotekniikka > usein kysyttyä > valot.
Kysymys: Nykyään on myynnissä lisäkaukovaloja, joiden lasin väri on sinertävä ja referenssiluku on 37,5. Ovatko laillisia tieliikenteessä vaikka olisi E-hyväksynnät ym. merkinnät kohdallaan ja ylipäätään mitä merkintöjä lasissa pitäisi olla? Asennushan lienee laillinen, jos vain lisäkaukovalot palavat, jolloin referenssiluku ei ylitä arvoa 75.
Vastaus
Kyllähän nuo sinertävät lasit on hyväksyttäviä, mikäli ne ovat E- tai e-hyväksyttyjä. Tärkeintä on se, että minkälaista valoa se näyttää eteenpäin.
Asennus on laillinen, mikäli 37,5 ref. valaisimet kytketään vaihtokytkimen avulla, jolloin kuljettaja voi valita kumpia kaukovalaisimia hän käyttää ja samaan aikaan palavien kaukovalojen referenssiluku ei ylitä arvoa 75. Kaukovaloja saa olla enintään 4 kpl.
Siis nuo NBB:t ovat varmasti todella tehokkaat, en ollenkaan epäile, että vastaantulija vakiovaloilla viitsii ajaa pitkillä muutamaa sataa metriä lähemmäksi, ja kun pudottaa sitten lyhyille, niin kirjaimellisesti ei näe kuin juuri senverran, että tähtää valojen ja penkan välistä vastaan...
...
Vaikka tuo kaksien apupitkien laitto vaihtokytkimen kanssa ei olekaan henkilöautossa sallittua, niin esittämääsi ongelmaan on käsittääkseni olemassa ihan laillinen ratkaisu. Kun autossa on vain alkuperäiset kaukovalot ja niiden lisäksi yhdet lisäpitkät, niin niille lisäpitkillehän saa olla oma kytkin, jolla voi vilkkaammin liikennöidyillä tieosuuksilla jättää käyttöön ainoastaan alkuperäiset kaukovalot. Pidemmillä korpitaipaleilla ottaa sitten apupitkät käyttöön.
HiluxMan
13.12.2012, 19:55
Tuota, en tiedä lainsäädännöstä, mutta olen kyllä ihan katsastuksessa joskus kun oli lisäpitkien yhteenlaskettu referenssi 75 Bosch 225:lla, niin esitellyt katsastajalle vaihtokytkimen, jolla vaihtui omat/lisät ja jos lisät niin omissa jäi lyhyet palamaan. Hyvin kelpasi.
wuntzikka
13.12.2012, 21:27
tuollaisethan saattaisi sitten olla hyvät. minulle niitä tulisi käyttöön neljä kpl gemssiin, vois noi vanhemmat pitkät päivittää vaikka ovatkin xenoneilla.
ja sitten jos lisätään toiveisiin vielä 2x leveä ja 2x pitkä kuvio
mites tuo BOSCH RALLYE 225 menee xenonien kans? jos ottas pari normaalilla kuviolla ja pari pistekuviolla... onkos noissa jotai eroa oikeesti, kun näytti joku olevan sinisellä lasilla, toine kirkkaalla ja seuraava olikin jo parkilla, mutta sitä seuraava halvempi malli ei ollut enää e-hyväksytty?
mitkä olisivat jälkiasennus xenon sarjalla varustettuna hyvä lisäpitkä?
hella rallye 3003? bosch 225?
ja mielellään aikaisempien kokemuksien johdosta kovin kalliita, eli joku max 70€/kpl
Mulla noi bilteman testivoittajat keulilla ja oletukset oli korkeat kun asensin xenonit ja jumantsuikka ku ylitti kaikki oletukset näyttää oikeesti pitkälle ja tapeeks leveelle mun makuun eli ojan penkat yms. näkyy selkeesti. Iso plussa myös umpion suuruudesta ainakin mulla mahtu koko setti hienosti umpion koteloon ja ilman lämpeämis onkelmaa.
Mun mielestä paras hintalaatusuhde xenonsetti mitä markkinoilta löytyy! biltsun TM testivoittajat makso 80pari ja siihen toi suomenerikoistekniikan 70w xenonsetti makso 130e eli karvan yli 200e ja tuo 70w setti herättää xenonit heti eloon eli ei sitä xenon tyyppivikaa että kestää lämmetä ja paljon tehokkaammat kuin normi 35w setti.
Voin sanoa rehellisesti että en ole tämän jälkeen enää koskaan palaamassa halogeen lisäpitkiin ja siihen 100w rumbaan mikä tappaa laturin ja umpion jotta näkisi jotain...
Voin suositella kaikille xenonlisäpitkistä haaveileville :D
HiluxMan
14.12.2012, 05:57
NBB:stä muuten sellainen huomio, että niihin käy kolme eri polttimomallia:
-H1 halogeeni
-H1 HID ja
-jättämällä soviteprikan pois, D2s
Polttimon pesä on siis muotoiltu D2s polttimolle jossa on irrallinen soviteprikka H1 polttimoille.
Josta tulee mieleen, että onkohan se kuinka pitkälle sama lyhty NBB:n HID version kanssa.
NBB:hen mahtuu miniballasti sisälle kans.
Ihan kohtuulliset valot nuista sai muutossarjalla mutta minusta paremmat oli Boschin 225 muutossarjalla varustettuna.
Mulla noi bilteman testivoittajat keulilla ja oletukset oli korkeat kun asensin xenonit ja jumantsuikka ku ylitti kaikki oletukset näyttää oikeesti pitkälle ja tapeeks leveelle mun makuun eli ojan penkat yms. näkyy selkeesti. Iso plussa myös umpion suuruudesta ainakin mulla mahtu koko setti hienosti umpion koteloon ja ilman lämpeämis onkelmaa.
Mun mielestä paras hintalaatusuhde xenonsetti mitä markkinoilta löytyy! biltsun TM testivoittajat makso 80pari ja siihen toi suomenerikoistekniikan 70w xenonsetti makso 130e eli karvan yli 200e ja tuo 70w setti herättää xenonit heti eloon eli ei sitä xenon tyyppivikaa että kestää lämmetä ja paljon tehokkaammat kuin normi 35w setti.
Voin sanoa rehellisesti että en ole tämän jälkeen enää koskaan palaamassa halogeen lisäpitkiin ja siihen 100w rumbaan mikä tappaa laturin ja umpion jotta näkisi jotain...
Eiköhän tuon tehoinen Xenon setti vie tehoa jo ainakin saman verran kuin 100w halogeeni polttimotkin, toki valotehokin on jotain ihan muuta kuin halogeeneillä.
Itselle laitoin Hella 3000:siin xenonit, 50w ballastit ja polttimot 35w kun en heti muitakaan löytänyt. Syttyvät nopeasti ja ovat kyllä kirkkaat mutta saapa nähdä kauanko polttimot kestävät isommilla ballasteilla?
Mulla on ollut jälkiasennus xenonit käyttöauton lisävaloissa n. 3v. Plussaa se, että näkee ihan hyvin. Ei voi moittia. Huonoa on se, että joka vuosi on mennyt rikki yksi ballasti (ajan n. 40-45.000km vuodessa) ja kun ne on ballastit "piilotettu" puskurin sisään niin vaihtamista varten pitää irrottaa koko puskuri. Ihan perssssiistä se työmäärä ja maksaakin jotain. Ja tietenkin katsastukseen pitää ottaa pois. Lisäksi ne on tosiaan niin kirkkaat, että vastaantulijat alkaa räpyttelemään valoja niin kaukaa, että joutuu puottamaan lyhyille aivan liian aikaisin kun ei kehtaa olla mulkero. Nyt meinaisin heittää ne roskiin (okei, sen toisen ehjän ballastin hyödynnän maasturin työvalona) ja laittaa perinteiset hyvälaatuiset lisävalot vaikka vähän isommatkin...ja laitan niihin 100w polttimot. Käytettävyys paranee, näkyvyys on riittävän hyvä ja kauas, ei tarvi irrotella (riippuu nyt sit vähän referenssistä) ja polttimot ei maksa kuin muutaman euron.
HiluxMan
14.12.2012, 11:24
NBB:hen mahtuu miniballasti sisälle kans.
Ihan kohtuulliset valot nuista sai muutossarjalla mutta minusta paremmat oli Boschin 225 muutossarjalla varustettuna.
Joo kuvio ainakin voi vaihdella riippuen polttimon asemoinnista. Tuossa asentamassani sarjassa piti toisen polttimon asentoa korjata jollain pikku prikalla kun oli valmistusvaiheessa kaikki toleranssit menneet väärään suuntaan aika reilusti.
Kun polttokammio on oikeassa kohdassa, kuvio on hyvä ja leveä. Siitä en kinaa etteikö Bosch olisi vielä parempi.
Mulla on vähän eriävä mielipide Bilteman valoista. Sellaset mulla on katolla, ja niissä on 35w muutos-sarja. Keulalla sitte Luminatorit 100w halogeneillä. Valoja asentaessa odotin enemmän, Luminatorit kyllä näyttää pitkälle, ja leveälle. Samaa odotin Bilteman valoilta, kirjoitetusten ym. "valokuviokarttojen" perusteella. Ainut mitä ne valaisee hyvin on kirkas V:n muotoinen alue noin 40m päässä, toki ne valaisee pidemmällekin, mutta ei läeskään niin kirkkaasti kuin pitäisi. Hyvää niissä on sitte se, että yhden Luminatorin hinnalla saa 4kpl Bilteman umpioita.
wuntzikka
14.12.2012, 13:04
no pitänee laittaa harkintaan bosch 225, nbb ja biltsun isot valot.
Nuhapumppu
14.12.2012, 13:15
Joo kuvio ainakin voi vaihdella riippuen polttimon asemoinnista. Tuossa asentamassani sarjassa piti toisen polttimon asentoa korjata jollain pikku prikalla kun oli valmistusvaiheessa kaikki toleranssit menneet väärään suuntaan aika reilusti.
Kun polttokammio on oikeassa kohdassa, kuvio on hyvä ja leveä. Siitä en kinaa etteikö Bosch olisi vielä parempi.
Ja itse olen huomannut,että polttimoissakin on eroja. Kaverilla on Bosch225 xenonit ja kuvio on oikeinkin siedettävä ja valoa tulee tarpeeksi,kun taas toisella kaverilla valokuvio oli tyyliin 30m eteenpäin ja 100m ylöspäin,toisella setillä sitten korjaantui tuokin valokuvio homma kohdalleen. Selitystä ei oikein tuolle keksitty.
HiluxMan
14.12.2012, 13:57
Ja itse olen huomannut,että polttimoissakin on eroja. Kaverilla on Bosch225 xenonit ja kuvio on oikeinkin siedettävä ja valoa tulee tarpeeksi,kun taas toisella kaverilla valokuvio oli tyyliin 30m eteenpäin ja 100m ylöspäin,toisella setillä sitten korjaantui tuokin valokuvio homma kohdalleen. Selitystä ei oikein tuolle keksitty.
Niin polttimoista minäkin tuossa kirjoitin:)
Ja lisätään vielä, että saatava valomäärä vaihtelee aikalailla, riippuen millainen satsi on sattunut tehtaalla tulemaan.
Mulla on vähän eriävä mielipide Bilteman valoista. Sellaset mulla on katolla, ja niissä on 35w muutos-sarja. Keulalla sitte Luminatorit 100w halogeneillä. Valoja asentaessa odotin enemmän, Luminatorit kyllä näyttää pitkälle, ja leveälle. Samaa odotin Bilteman valoilta, kirjoitetusten ym. "valokuviokarttojen" perusteella. Ainut mitä ne valaisee hyvin on kirkas V:n muotoinen alue noin 40m päässä, toki ne valaisee pidemmällekin, mutta ei läeskään niin kirkkaasti kuin pitäisi. Hyvää niissä on sitte se, että yhden Luminatorin hinnalla saa 4kpl Bilteman umpioita.
Jep suuntaus on aika tärkeä noissa biltemoissa. Kannattaa laittaa osoittamaan mahd. kauas ja toinen vähän oikeelle ja toinen vähän vasemmalle niin ainakin itellä ja toi lähi valon määrä muuttu pitkäks ja leveeks.
Eli suuntaus aika tärkeä! Toki nää on loppujen lopuks maku kysymyksiä iha niinku koira sano kun pallejaan nuoli :D
onkos kukaan laittanut xenoneita noihin maxtelin umpioihin? miten tuommoinen sininen linssi muuten käyttäytyy xenonin kanssa?
Jep suuntaus on aika tärkeä noissa biltemoissa. Kannattaa laittaa osoittamaan mahd. kauas ja toinen vähän oikeelle ja toinen vähän vasemmalle niin ainakin itellä ja toi lähi valon määrä muuttu pitkäks ja leveeks.
Eli suuntaus aika tärkeä! Toki nää on loppujen lopuks maku kysymyksiä iha niinku koira sano kun pallejaan nuoli :D
Juu jotakin kyl niille keksin, kun innostun.
onkos kukaan laittanut xenoneita noihin maxtelin umpioihin? miten tuommoinen sininen linssi muuten käyttäytyy xenonin kanssa?
ei ainakaan britaxeissa oo huomannu mitään outoa, on sitten sininen tai vihreä linssi niin xenonin kanssa kyllä näkee
santikko
15.02.2013, 19:12
onkos kenelläkään käsillä tuommosta nordicin xenon-umpioo? kutakuinkin tuommosta: http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/imagecache/149x112_69-1605-N200HID-24V.jpg mulla on tommonen irrallisena, näky olevan polttimo vaan rikki. ainoo ongelma on kun tuossa on tuo kaks napanen johtoliitin vaan, niin pitäisi saada selville kumpi napa on kumpikin. onko konstia selvittää?
eikös se oo deutsin liitin?
eikä ne taida kokeilusta hajota
santikko
15.02.2013, 20:47
niin sepä siinä arveluttaakin että hajoaako kokeilusta? tuskin, mutta on niin suatanan kallis vehje ettei viittis hajottaa :)
wuntzikka
15.02.2013, 21:16
itse kokeilleena kaks ballastii menny mykäks ku laittanu ajatuksissaan piuhat väärinpäin.... että kyllä se melkein kannattaa aukasta ja kattoo mikä johto on mikäkin, siis jos on mahdollista tutkia.
kiinalaiset ballastit ainakin kestää kokeilla :D:D
Tomppaa_
15.02.2013, 22:55
Bilteman valokuvio on pikemminkin iso T kuin V. Nuo tosiaan pitää suunnata näyttämään "liian ylös" ja toinen näyttämään hieman oikealle ja toinen hieman vasemmalle niin näkee todella hyvin.. Jos valopisteen säätää tiehen niin näkyvyys on aivan onneton, joten puiden latvoihin ne valot!
santikko
16.02.2013, 08:04
itse kokeilleena kaks ballastii menny mykäks ku laittanu ajatuksissaan piuhat väärinpäin.... että kyllä se melkein kannattaa aukasta ja kattoo mikä johto on mikäkin, siis jos on mahdollista tutkia. pitää katsoa, ballasti on kiinteänä tossa umpiossa, josko siitä sais edes liittimen irti persiistä.
Onko foorumilaisilla ollu 75w xenon muutos-sarjoja?
Onko käytännössä miten paljon tehokkaammat,kuin 55w xenonsarja?
Toinen kysymys kestääkö umpiot,jotka on kestäny 100w normihehkulankapolttimon, 75w xenon polttimoa?
Eli tuottaako xenonpolttimo, miten paljon enemmän lämpöä kuin "normipolttimo"?
Toinen kysymys kestääkö umpiot,jotka on kestäny 100w normihehkulankapolttimon, 75w xenon polttimoa?
Markkinoilla myytävät 75w xenonsarja tarkoittaa usein sitä että ballastit on 75w ja polttimot on 55w näin saadaan nopeampi syttyminen.
Ei kai se tuota enempää lämpöä kuin sama vastaava halogeeni, mutta tästä en oo ihan varma?
Mitä ne nää Philipsin X-tremeVision xenonit on? +50% lisää tehoa tyhjästä?
http://www.newscenter.philips.com/fi_fi/standard/about/news/press/2012/20120911-xenon.wpd#.USlLYhnB1FQ
Xenon X-tremeVision
X-tremeVision-halogeenivalo on voittanut monia palkintoja ja Philips esittelee nyt lampun Xenon-version.
Ensimmäisessä +50 % Xenon -lampussa tiivistyy koko Philipsin kokemus valaisimista. Xenon X-tremeVisionin myötä yhtiö tuo markkinoille kaikkien aikojen kirkkaimman Xenon-lampun. Kirkkaus saavutetaan optimoidun polttimen geometrian ansiosta, jonka hienosäätö tuottaa lisää valaistusvoimakkuutta silloin kun sitä eniten tarvitaan.
Valo kohdistuu juuri oikeaan paikkaan, jolloin sillä suuri vaikutus näkyvyyteen. Suuremman värilämpötilan ansiosta myös reunanäkyvyys on laajempi. Xenon X-tremeVision lisää siis ajoturvallisuutta merkittävästi.
Taitaa vähän höpöhöpöä olla, kuten yleensäkin polttimoiden tehonlisäykset. Vaihdoin just viikko pari sitten GE:n +120% H4:t entisten normaaleiden tilalle, eikä silmin nähden kovin kummosta eroa ole. Hivenen kirkkaampi toki, mutta että 120%...
Noilla xenoneilla hintaakin ihan reippaasti, 69€ ja siitä ylöspäin jopa reilua satasta kappaleelta. Normaaleita Philipsin D2S-mallia saa 50€/pari.
Tuskin tuota lampun muotoilua on tehty alkujaan niin surkeasti että siinä olisi varaa parantaa 50%. Etenkään noissa alkujaan xenoneiksi suunniteltujen polttimoiden ja umpioden kanssa.
Noissa halogeeneissä on yleensä saatu se parempi kirkkaus ohentamalla sitä lankaa. Sen takia monesti ovat lyhyempi ikäisiä.
HiluxMan
24.02.2013, 09:11
Taitaa vähän höpöhöpöä olla, kuten yleensäkin polttimoiden tehonlisäykset. Vaihdoin just viikko pari sitten GE:n +120% H4:t entisten normaaleiden tilalle, eikä silmin nähden kovin kummosta eroa ole. Hivenen kirkkaampi toki, mutta että 120%...
.
Hivenen jos sitäkään. Mittasin H7 polttimoiden luximääriä joku aika sitten, mittari vakiomatkan päässä paljaasta polttimosta. Tulokset 13,4 V ja 14,65 V (Motonetin hakkurivirtalähde jälkimmäisessä)
Philips 55 W, musta kantaosa; 365/482 luxia,
Philips 55 W, sinertävä kantaosa, Longer Life: 330/435 luxia,
GE Mega 55 W +50 350/480 luxia,
GE Mega 55 W +120 385/500 luxia ja
Au-Lite 100 W 500/705 luxia.
Aika mitätön tuo valon lisäys +120 polttimossa verrattuna Philipsin polttimoihin. Philipsit oli irrallaan pakkauksistaan, joten en tiedä oliko ne jotain tehopolttimoita. Jaa sinikantanen on LogerLife malli, sain selvitettyä.
.
BJ-40/76
24.02.2013, 12:50
Mitä ne nää Philipsin X-tremeVision xenonit on? +50% lisää tehoa tyhjästä?
http://www.newscenter.philips.com/fi_fi/standard/about/news/press/2012/20120911-xenon.wpd#.USlLYhnB1FQ
Noilla xenoneilla hintaakin ihan reippaasti, 69€ ja siitä ylöspäin jopa reilua satasta kappaleelta. Normaaleita Philipsin D2S-mallia saa 50€/pari.
Siis onko tosiaankin pudonnut hinnat noin alas? vuosi sitten maksoi kappale reilusti enemmän?
Ja on noin edullisia, niin missä?
Siis onko tosiaankin pudonnut hinnat noin alas? vuosi sitten maksoi kappale reilusti enemmän?
Ja on noin edullisia, niin missä?
http://item.mobileweb.ebay.de/viewitem?itemId=170925547363&index=7&nav=SEARCH&nid=87025518655
Postikulut vitosen Suomeen.
HiluxMan
24.02.2013, 14:37
http://item.mobileweb.ebay.de/viewitem?itemId=170925547363&index=7&nav=SEARCH&nid=87025518655
No jopas on hinnat tippunu. Noita kun polttaa 50 W tai 55 W ballastilla, niin saa edukasta tehoa. Käyttöiän lyhynemisen määrästä en tiedä, mutta hyvin toimii.
BJ-40/76
24.02.2013, 15:12
No on näköjään hinnat tippunut! Ei kyllä kannata alkaa muoviumpioita tuhoamaan kiinalaisilla UV säteilijöillä!
No jopas on hinnat tippunu. Noita kun polttaa 50 W tai 55 W ballastilla, niin saa edukasta tehoa. Käyttöiän lyhynemisen määrästä en tiedä, mutta hyvin toimii.
Onko tietoa kestävyydestä/valon lisäyksestä verrattuna normaaliin 35w asennukseen.
Ja syttyykö kuinka nopeasti kylmässä? nuo 55w kiinalaiset syttyy kiusallisen hitaasti, varsinkin ensimmäisellä sytytyksellä.
HiluxMan
24.02.2013, 17:48
Philips D2s 35 W poltin tuottaa n. 50 % enemmän valoa 55 W laadukkaalla ballastilla verrattaessa laadukkaaseen 35 W ballastiin.
Syttyy luonnollisesti nopeammin 55 W ballastilla.
Kiinan HID-polttimoiden syttyminen ja valontuotto vaihtelee aikalailla. CNLight on hyväksi todettu merkki. Huono poltin taas juuri ja juuri pärjää 55 W halogeenipolttimolle, eikä suurempitehoinen ballastikaan silloin paljoa paranna tulosta.
Sitten olen huomannut senkin, että jotkut polttimo/ballasti -yhdistelmät toimii yhteen (=syttyy hyvin, tuottaa runsaasti valoa) paremmin kuin jotkut toiset, siis Kiinan tuotteissa. Tähän ei oikein sitten voi antaa suosituksia, vaihtoehtoja on maailmalla vaikka kuinka. Olenpahan vain kokeillut niitä mitä sattuu milloinkin käsiilä olemaan ja kirjannut tulokset muistiin.
Philips D2s 35 W poltin tuottaa n. 50 % enemmän valoa 55 W laadukkaalla ballastilla verrattaessa laadukkaaseen 35 W ballastiin.
Syttyy luonnollisesti nopeammin 55 W ballastilla.
Ihan mielenkiinnosta, miten olet tämän mitannut, vai onko perstuntuma?
HiluxMan
24.02.2013, 19:37
Ihan mielenkiinnosta, miten olet tämän mitannut, vai onko perstuntuma?
Luximittarilla, paljas polttimo kiinni pitimessä ja mittari n. 60 cm päässä. Peräkkäiset mittaukset samoissa olosuhteissa. Ei siis valaisimen tuottama valoteho maantielle, sitä en ole mitannut, mutta tuo antanee osviittaa. On kyllä selvästi nähtävissä, että maantiehenkin tulee valoa enemmän.
Minkälaisia luxeja mittari antoi?
100w xenon on viileämpi kuin 100w halogeeni, ballasti kuulemma lämpiää mukavasti mutta sehän ei umpion sisälle tule muutenkaan.
HiluxMan
24.02.2013, 20:29
Minkälaisia luxeja mittari antoi?
2020/3120 luxia. Tässä nyt on vain muistettava se, että mittausarvot eivät ole vertailukelpoisia jossain muualla tehtyihin mittauksiin. Ainoastaan tässä paikassa tekemäni mittaukset ovat keskenään vertailukelpoisia.
Tuloksiin kun vaikuttaa esimerkiksi seinien väri ja etäisyys. Mittaukset on tehty pimeän aikaan, joten ulkoa ei tullut valoa sekoittamaan, samaten tilan valo oli sammutettuna mittauksen ajan.
Silti nämä ei ole mitään laboratoriotason mittauksia. Omaksi huvikseni vain, kuten varmaan kaikki ymmärtävät.
Onko foorumilaisilla tietoa näistä pienemmistä "kaupan"xenon lisäpitkistä(ei muutos-sarja)?
Mitkä olis ostamisen arvoisia ja mitkä kannattas kiertää kaukaa?
Tulis pieneen henkilö farkkuun.
Eikä tarviis olla isoumpioiset halkaisijaltaan.
Onko foorumilaisilla tietoa näistä pienemmistä "kaupan"xenon lisäpitkistä(ei muutos-sarja)?
Mitkä olis ostamisen arvoisia ja mitkä kannattas kiertää kaukaa?
Tulis pieneen henkilö farkkuun.
Eikä tarviis olla isoumpioiset halkaisijaltaan.
Mulla on Hellan Comet 200 Xenonit keulalla ja ovat kyllä kokoisikseen kivan tehoiset.
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0CFcQFjAE&url=http%3A%2F%2Fajv.kapsi.fi%2Fgallery2%2Fmain.ph p%3Fg2_view%3Dcore.DownloadItem%26g2_itemId%3D1575 6&ei=gbyLUteoI6q64AS02YCQAQ&usg=AFQjCNGoAU6WTQ2pZ6-cEho9ksB27oSMHg&sig2=R2K-XrJBd3uMO2SA0uqS7w&bvm=bv.56643336,d.bGE&cad=rja
[QUOTE=-MaTTi-;1068414]Mulla on Hellan Comet 200 Xenonit keulalla ja ovat kyllä kokoisikseen kivan tehoiset.
Itse suosittelen kanssa näitä kokoonsa nähden on todella hyvät. Noin 2vuotta tainnu olla käytössä itsellä
Elikäs autossa (skoda fabia) on bi-halogen ajovaloumpiot.
Auton valot varsinkin kaukovalot on todella surkeat.
Voiko autoon laittaa xenonpolttimot vaatii tietysti ballistit?
Meneekö valokuviot huonoiksi ja muita autoilijoita häikäiseviksi?
Vai vaihdanko autoon 75wattiset polttimot?
Auton polttimo on tällä hetkellä h7 55w.
Mitäs raati on näistä ajatuksista mieltä?
Laita normaalit halogeeni lisäpitkät keulalle, pääset helpolla ja on varmasti laillinen ratkaisu eikä häiritse (oikein käytettynä) muita tiellä liikkujia. Noi xenonit ei ole mitään huippuhyviä kaukovaloja, enempi lähivaloina hyviä.
Tossakin Skodassa on kai projektoriumpiot? Niihin kyllä voi muutos-sarjan laittaa, ei mee valokuvio paskaksi. Ja joku 55w sarja, ni on melko varmasti parannusta havaittavissa lyhyillä ja pitkillä. Ja niiden lisäksi, laittasin noi jo mainitut lisävalot. Niin ja heijastinumpioon ei muutos-sarjaa!
E: Eiku se oliki Fabia. Ei kai siinä projektoreita oo.
Tossakin Skodassa on kai projektoriumpiot? Niihin kyllä voi muutos-sarjan laittaa, ei mee valokuvio paskaksi. Ja joku 55w sarja, ni on melko varmasti parannusta havaittavissa lyhyillä ja pitkillä. Ja niiden lisäksi, laittasin noi jo mainitut lisävalot. Niin ja heijastinumpioon ei muutos-sarjaa!
E: Eiku se oliki Fabia. Ei kai siinä projektoreita oo.
Kyllä tässä fabiassa taitaa olla ne projektoriumpiot.
Piti ihan googlesta varmistaa,miltä ne näyttää,etten puhu ihan höpöjä:)
Pitää kokeilla niitä xenoneita,yhet hyllyssä joutilaana!
HiluxMan
26.09.2014, 07:26
Ehkä tähän keskusteluun sopii jatkoksi tämä Jussinmäen tekemä testi.
http://www.jussinmaki.net/blogi/jattimainen-kaukovavertailu/#prettyPhoto
Mielestäni varsin mielenkintoinen ja kertoo hyvin eri valaisimien valaisukuvioista.
Mukana maantiekäyttöön olevia ja eri tavoin viriteltyjä (jota varmaan muutamakin täällä harrastaa) valaisimia.
Vilkutin
26.09.2014, 12:18
Comet ff200 + xenon ääni täältäkin, parit tehny ja näyttää kauas ei minää superleveä kuvio mutta hyvä kyllä.
Ja lisäksi lailliset, DR merkintä eikös se sen taannut erillisissä lisäpitkissä?
HiluxMan
26.09.2014, 18:48
Comet ff200 + xenon ääni täältäkin, parit tehny ja näyttää kauas ei minää superleveä kuvio mutta hyvä kyllä.
Ja lisäksi lailliset, DR merkintä eikös se sen taannut erillisissä lisäpitkissä?
Oikeastaan ei takaa. Syynä se että sama lasi sekä halogeeni- että xenonvalaisimessa mutta eri heijastin.
Mutta kuka sen huomaa. Tarkka jos on, tajuaa että umpiossa on H3 kannalla xenoni ja H-kantaiset xenonit ei ole laillisia.
Sitten taas joku NBB Alpha 225, jossa on sekä HR että DR merkki ja siihen saa laitettua joko H1 tai D2s polttimon, niin voisi olettaa olevan oikeasti laillinen. Sitä en tiedä, onko heijastin sama vai eri.
Sitten taas joku NBB Alpha 225, jossa on sekä HR että DR merkki ja siihen saa laitettua joko H1 tai D2s polttimon, niin voisi olettaa olevan oikeasti laillinen. Sitä en tiedä, onko heijastin sama vai eri.Jussinmäki myy D2H-polttimolla, joten ei 100% rehti, mut käytännössä mahdotonta puuttua: http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/nbb_alpha_225_cobra_xenon_kaukovalo-p-22635-0/
Aika hyvin loimottaa hintaisekseen ja referenssi huomioiden:
http://www.jussinmaki.net/blogi/wp-content/uploads/2014/09/NBB-Xenon-73lux-piste-INFO.jpgKyseessähän vain 1 kpl valoja.
Kingslander
01.10.2014, 12:44
Olivat ne näköjään päivittäneet tuon Cobralaisen virityksen kaveriki Osramin tekniikalla ja 5000K polttimolla olevan NBBn ja on jopa edullisempi kun X-Visionin Dominaattorit. :O
NBB Osram tekniikalla (http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/abl_nbb_alpha_225_special_edition-p-33896-77/)
Itellä kans nuot nbb:t 20.5 ref..ja jollaki kiinalaisella (merkistä ei tietoa) xenonilla oli aivan surkiat...mutta esim luminalightsin senoneilla ihan hyvä..ainaki 70/55w yhistelmällä.
Xenonilla ja xenonilla on eroa.
Tuli itsellekki laitettua nuo NBB:t 70w/55W xenon-setillä. Oli vähän kiire lapin reissun takia saada valot keulaan ja asennusta nopeuttaakseni otin mukaan valmiin relesarjan, joten asennuksen piti olla nopea.
Noh relesarja oli valmis kuten ilmoituksessa luvattiin ja liitokset jne hyvin tehtyjä. Sulake 15 amppeeria eli tuolle setille sopiva. Jäin vain miettimään että riittääkö 1,5mm2 johdot tuolle setille. Releeltä valoille varmasti riittää mutta akulta releelle menevä johto? Tuossakin hyvä asennussarja pilattu alimitoitetuilla johdoilla. Ei luulisi niin kova kustannus olisi ollut 2,5mm2 johdot. Eikös 15 amppeerin sulakkeen kanssa pitäisi muutenkin jo käyttää 2,5mm2 johtoa. Tuo asennussarja on tehty niin ettei johtojen vaihtaminen paksumpiin onnistu releen liitoksien takia.
Xenonien kanssa pieni jännitehäviö ei niin haittaa koska ei vaikuta valotehoon. Oli virtaa valolla 12,5v tai 13v. Lämmöksihän se kuitenkin muuttuu mikä taas ei ole hyvä asia. Suurempi juttu on että ballasti ei taida pitää jos saa syttymisvaiheessa virtaa liian vähän.
Killer-Wo
27.10.2014, 10:36
Oletteko laittaneet itse xenonit nuihin Hella comet 200 umpioihin. Mahtuuko Cobran polttimo sisään ja onko valokuvio hyvä. Aika hyvin hintaa orkkis xenoneilla, reilu 500e
Tuli hairahuttua tuohon ebayhin ja siellähän alkaa olla 7" projektoria jo tarjolla vaikka kuin.
Sekä myös ledinä joka oisi vielä dot leimalla eli saanee laittaa vanhempiin Berttoihin ym. vehkeisiin...ei tosin halpoja.
Itse vartun katsastusta, ennen xenonien asennusta. Ikh:sta ostettu setti H3-kannalla. Käykö ihan tavis umpio lisäpitkiksi vai vaatiiko nuo jotkut erikoiset eli hintavammat umpiot? Jos vaatii niin mistä ja millaiset?
HiluxMan
14.11.2014, 20:16
Tulipahan sitten tutkittua paljonko hiusnaarmuilla oleva muovi heikentää ajovalon tehoa täysin uuteen ja kirkkaaseen verrattuna.
Tutkinnan kohteena Subaru Outbackin ajovalo jonne tungettu Mini H1 bi-xenon projektori.
Ihmettelin heti koeajon jälkeen valojen himmeyttä verrattuna toisen ajoneuvon pari vuotta käytössä olleisiin. Hajavaloakin tuntui tulevan.
Mittailin ensin tuolla naarmuisella "lasilla" ja vertailuarvoksi tuli 225 luxia keskellä.
Muovi pois, pelkkä projektori, 377 luxia!
Ja lopuksi uusi muovi hollille, 373 luxia.
Valon heikkeneminen oli siis noin 40 % eli todella paljon.
Nopeasti vilkaistuna ja varsinkin kun valot eivät olleet päällä, "lasi" näytti ihan ok:lta. Mutta lähempi tarkastelu valot päällä tai kirkkaalla taskulampulla paljasti karun totuuden, pinta oli täynnä luultavasti pinnan puhdistuksesta tulleita naarmuja että maantiellä saadusta rapasuihkusta johtuvaa pientä jälkeä.
Mietityttämään jäi miten noita muovipintoja puhdistaisi ettei olisi pelkoa naarmuttaa niitä.
Kyllä muoviset ajovalot on todella syvältä. Pajerossa on oikeat lasit ja niitä voi putsata huolettomasti.
Tuo ainaki kirkastaa.. http://m.motonet.fi/fi/tuote/602396/Turtle-Headlight-Restorer-Kit-ajovalojen-kirkastaja
Mut ei ole kyl tullut lähempää katsottua et minkälainen pinta jää..
Saiskos tähän vielä neuvoja.., alkaa olla pimeä ajella!
HiluxMan
17.11.2014, 09:10
Saiskos tähän vielä neuvoja.., alkaa olla pimeä ajella!
Jos viittaat ylempänä olevaan viestiisi, oletan että olet ostanut HID-sarjan H3 kannalla.
Hommaa vaikka nuo jos mitään H3-kannalla olevia lisävaloja ei ennestään ole.
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/bosch-rallye-225-lis%C3%A4valo-kirkas-lasi-kirkas-lasi/3030130007/
HiluxMan
17.11.2014, 16:10
Niin siis periaatteessa mikä tahansa H3 polttimoa käyttävä lisäpitkä toimii jollain tasolla. Pienissä voi joutua muokkaamaan koppaa että polttimo mahtuu peräpäästään paikoilleen. Sillä heitin tuon perusvarman ison lampun joka on suht edullinenkin.
Ite en osta ennää nuita possilaisia.
Tuo 75€ nbb on mokinkerroin parempi ja siihen lakiki sallii xenonit. Lisäksi ref on melkeen puolta pienempi niin saa palaa melkeen aina auton omien valojen kans.
HiluxMan
17.11.2014, 20:43
Ite en osta ennää nuita possilaisia.
Tuo 75€ nbb on mokinkerroin parempi ja siihen lakiki sallii xenonit. Lisäksi ref on melkeen puolta pienempi niin saa palaa melkeen aina auton omien valojen kans.
Kysyjällä on H3 sarja joten siihen suosittelin. Muuten kyllä NBB, itselläkin on yhdet, tosin vanhemmat kovemmalla referensiillä.
Nbb:t on kyllä hyvät mutta tuo umpion kiinnitys koppaan tuntuu löystyvän aikaa myöten. Tarttis varmaan alareunaanki lukitusruuvin.
Koitan tähän liittää kuvan, kun Hellan 3003:ssa on toisessa valossa xenon polttimo ja toisessa vakio. Ero on aika huomattava!
Ebaysta tilasin Fast Bright 55w ballastit ja CnLight 45w polttimot n. 75€, asennus Bilteman 9" lisäpitkiin 24,90/kpl. Miniballasti sopii lampun sisään ja on näin ollen helppo asentaa.
On hintaansa nähden melkosen valaiseva paketti.. katuauto.comista sama muutossarja n.120€, jos Suomitakuun haluaa.
Itelle ainakin noi NBB Alpha oli lievä pettymys. Toki valossa ei ollut sinällään mitään vikaa, näyttää pitkälle niinkun luvataankin, mun käyttöön/makuun jopa turhankin pitkälle.
"vika" oli siinä että 35w xenoneilla tuli keskelle ärsyttävä selvästi kirkkaampi kohta, helvetin tarkka valo säätää näyttämään tielle. Jos kontissa on oli reilummin tavaraa(niinkuin tollasessa syncro transporterissa välillä tuppaa olemaan) niin se kirkas kohta näytti kuusenlatvoja. Ei maistunu mulle, kokeilin siirtää polttimoakin mutta ei niin ei. Tavan H1-polttimoilla ei tullut edes kokeiltua.
Jos haluan vielä laittaa jälkiviritellyt xenon-lisäpitkät niin itelle laitan hyväksi havaitut Hellan 3003 joko 17,5 tai 25 referenssillä. Jotkut ei taas tykkää noista yhtään, ei näytä mahdottaman kauas mutta valoa tulee tod. laajalla säteellä, näkyy ojanpenkat hyvin eikä tartte ajaa "pimeenä" mutkaan pienemmillä teillä (ja näitä pikkuteitä tulee ite ajettua enimmäkseen).
Skoodan keulaan laitoin nbb alphat viimeviikolla. Auton eteen tulee ärsyttävä kirkas läikkä mutta näkee silti hyvin ja kauas.
Totken katolla nbb toimii tosi hyvin. Katon reuna leikkaa tielle tulevan läntin pois.
Mulla molemmissa autoissa cobran 55w xenonit.
Moi,
onko kaikki bi-xenon H4 muutossarjat katulaittomia?
-Paavo
Kaikki H -jotain muutossarjat on katulaittomia koska H on halogeniumpion polttimon kantatyyppi ja halogeniumpioon ei saa laittaa Xenon polttimoa.
Kaikki H -jotain muutossarjat on katulaittomia koska H on halogeniumpion polttimon kantatyyppi ja halogeniumpioon ei saa laittaa Xenon polttimoa.
Miten sitten umpioon jossa leimat DR/HR tai DC/HC?
Minun käsitys on että umpiosta pitää löytyä nuo D-alkuiset merkinnät jos meinaa xenonit laittaa pykälien mukaan. H4-kannalla tosin ei varmasti löydy yhtään sopivaa umpiota.
HiluxMan
09.10.2015, 05:42
Miten sitten umpioon jossa leimat DR/HR tai DC/HC?
Minun käsitys on että umpiosta pitää löytyä nuo D-alkuiset merkinnät jos meinaa xenonit laittaa pykälien mukaan. H4-kannalla tosin ei varmasti löydy yhtään sopivaa umpiota.
Tästäkin aiheesta on varmaan foorumeilla ollut juttua runsaasti.
Jos mennään pilkkua viilaten, niin umpiossa voi olla merkinnät sekä halogeenille että xenonille (HID). Silti heijastinosa voi olle vain jommalle kummalle suunniteltu. Se, kummalle umpio on tarkoitettu, selvinnee kuitenkin helposti katsomalla, käykö siihen H-kantainen vai D-kantainen polttimo.
Siis kirjaimellisesti, vaikka on xenon hyväksyntä lasissa, mutta umpioon menee vain esim. H1 kantainen polttimo, niin se H1-kannalla varustettu xenoni (ja kuten yllä todettu, kaikki H-kantaiset xenonit) ovat tieliikenteeseen kelpaamattomia.
Sitten on ainakin NBB 225 malleja, joihin käy molemmat (H1 ja D2s), koska siinä on irrallinen adapteri H1-polttimolle ja tosiaan molemmat hyväksynnät.
lacrits68
14.11.2015, 21:17
moi!
Hörhöt vei Skodan keulilta 3xlightforceja..talissa olis setti arpajaisista voitettuja NBB 225 valoja. Paketissa lukee NBB alpha HID xenon, mutta etiketissä "driving light alpha 225 H1" mutta lamppusettejä ei ollut mukana...!
Kysymys kuuluu....35w vai 50/55w 90% Matkoista haja-asutus alueilla ( Uumaja-Kuusamo väliä)...! Millaset ballastit mahtuis valon sisään? tuleeko lämmön kanssa ongelmia?
ajatuksia?
//Janne
Perus nbb:t siis. Normi cobran ballasti ei mahu millään opilla. Täytyy olla joku miniballasti.
Mulla on molemmissa autoissa tommoset 55wattisilla ja valoa riittää. Veikkaan että 35 näkee kans tarpeeksi.
Itelle ainakin noi NBB Alpha oli lievä pettymys. Toki valossa ei ollut sinällään mitään vikaa, näyttää pitkälle niinkun luvataankin, mun käyttöön/makuun jopa turhankin pitkälle.
"vika" oli siinä että 35w xenoneilla tuli keskelle ärsyttävä selvästi kirkkaampi kohta, helvetin tarkka valo säätää näyttämään tielle. Jos kontissa on oli reilummin tavaraa(niinkuin tollasessa syncro transporterissa välillä tuppaa olemaan) niin se kirkas kohta näytti kuusenlatvoja. Ei maistunu mulle, kokeilin siirtää polttimoakin mutta ei niin ei. Tavan H1-polttimoilla ei tullut edes kokeiltua.
Jos haluan vielä laittaa jälkiviritellyt xenon-lisäpitkät niin itelle laitan hyväksi havaitut Hellan 3003 joko 17,5 tai 25 referenssillä. Jotkut ei taas tykkää noista yhtään, ei näytä mahdottaman kauas mutta valoa tulee tod. laajalla säteellä, näkyy ojanpenkat hyvin eikä tartte ajaa "pimeenä" mutkaan pienemmillä teillä (ja näitä pikkuteitä tulee ite ajettua enimmäkseen).
Mulla nyt jo viime talvesta ollut käytössä noi valmiit NBB Alpha Xenonit eli sisällä Osramin tavarat. Todella hankalat säätää, se kirkas keskikohta pistää silmiin. Valoa on muuten riittävästi
Aiemmin oli eri autossa noi Hella 3003 täyskokoset valot muunnosarjalla. Tosi hyvä valo kyllä
Mulla nyt jo viime talvesta ollut käytössä noi valmiit NBB Alpha Xenonit eli sisällä Osramin tavarat. Todella hankalat säätää, se kirkas keskikohta pistää silmiin. Valoa on muuten riittävästi
Aiemmin oli eri autossa noi Hella 3003 täyskokoset valot muunnosarjalla. Tosi hyvä valo kyllä
35w huomasi tuon läikän, 70w ei enää juurikaan ja onhan ero muutenki kuin yöllä ja päivällä. 70W on yhtä kirkas syttyessään kuin 35w kirkastuneena. Ja ainakin luminalightsin mini canbusballasti mahtuu kuupan sisälle.
Onko kellään tuossa nbb alphassa noita 110w muunnossarjoja? Onko ollu mitään ongelmia lämmön kanssa? kun tuolla erikoistekniikan sivuilla sanotaan että ei suositella muoviseen umpioon.
Missä vika kun ksenon-polttimot ei syty joka kerta?
Ongelma alkoi kun vasemman ajovalon D2S meni pimeäksi ja vaihdoin uuteen polttimoon (Philips). Ei syttynyt joka kerta enää, välillä rämpyttämällä valokatkaisijaa. Vianhakemiseksi ostin vielä toisen uuden polttimon tähän vasempaan ja siirsin aiemmin ostetun oikeaan ajovaloon(joka toimi moitteetta vielä).
Nyt kummatkin toimii samalla lailla yhtä huonosti.
Liittimiä olen puhdistellut ja näyttäisivät silmämääräisesti olevan kunnossa.
Voiko molemmat ballastit olla tiensä päässä polttimonvaihdon jälkeen?
Ballastit on Rx400:n alkuperäiset Densot, ajettu parisataatuhatta.
Ballastien syöttöjännite näyttisi olevan kunnossa. Vai pitäisikö ostaa vielä Osramit polttimoiksi?
Kovasti ballastilta kuulostaa.
Maadoituksia vielä varuiksi rapsuttelisin.
Meillä d2s ruvennut räpsimään.. aluksi vain joskus nyt usesti. Tänään hain osramit kummallekkin puolelle joten toivotaan että loppuisi.:o
DemonaZ*
11.03.2016, 14:05
Onko kellään tuossa nbb alphassa noita 110w muunnossarjoja? Onko ollu mitään ongelmia lämmön kanssa? kun tuolla erikoistekniikan sivuilla sanotaan että ei suositella muoviseen umpioon.
Mulla on 110W satsi NBBeessä. Kyl se lämpenee mut ei kuiteskaan kuumaksi tule. On aika iso ja tilava umpio. En tiiä sit jos monta tuntia pitää taotta lamppuu päällä kuin kuumaks tulee...