PDA

View Full Version : DexronII vai dexronIII


Tapero
24.11.2012, 17:57
No niin... Pajeron gen2 -99 laatikkoöljyt pitäisi vaihtaa, mut mikä noilla on erona? DexronIII(mobil ATF320) löytyis tallista ja ohjekirjassa lukee dexronII tai vastaavaa...

Meneekö reisille jos tuota tuonne laittaa, vai pitikö mennä kaupoille hakeen tuota mobil ATF220:stä?

Viisaimmille kiitokset jo etukäteen!!

-Epeli
24.11.2012, 19:13
Eivät ole lähellekään samanlaisia öljyjä.
220 on kitkalisäaineistettu ja 320 on luistolisäaineistettu. Pajeroista ei ole kokemusta mutta mersuissa jotkut laittelee tuota 320 laatikoihin ja alkaa turbiinit luistaa ihan liikaa...
Eli hae vaan suosiolla 220 tai sitten jos haluaa pelata varman päälle niin hakee mitsulta tynnyritavaraa, mitsuissa on usein sellaisia öljyjä joita ei tee kuin yksi valmistaja.

Ozzyy
24.11.2012, 19:18
20l pytty Dx2sta, joskus 2007 oli sen 70e ite laitoin 780volvon tomaattiin.

Rytari
24.11.2012, 19:29
DIII on alaspäin yhteensopivaa vanhempien Dexron, Type-A/Suffix-A kanssa

2e ja 2d luokituksessa on yritetty parantaa öljyn korroosionkestävyyttä ja kondenssiveden sekaantumista öljyn joukkoon

3 on sitte päivitetty korvaamaan kaikki noi vanhemmat ja olemaan sähköä johtamaton ettei mene solenoidit oikkariin laatikossa.

Timo_L
24.11.2012, 19:31
Dexron III on uudempi versio Dexron II:sta, ja lähes kaikkiin Dexron II:ta käyttäviin laatikoihin yhteensopiva - Dex II:ta ei ole enää vuosikausiin tehty. Dexron III:a tekee nykyisellään useampikin firma, mutta GM:n viralliset lisenssit ko. aineen valmistukselle on jo vanhentuneet eikä GM missään määrin enää tarkkaile niiden valmistusta. Samaa ainetta toki entisten lisenssivalmistajien Dex III:n luulisi olevan kuin ennenkin :)

Teoriassa myös Dex VI pitäisi olla taaksepäin yhteensopivaa, mutta ei välttämättä kaikkien vanhempien Dex II- aikakauden eikä edes Dex III- laatikoiden kanssa.

edit: Niin ja en lähtisi välttämättä luottamaan muutenkaan Mobil ATF 220 tai 320 öljyihin, vaikka purkin kyljessä sanotaan Dex II tai Dex III yhteensopiva. En ole asiasta ihan 100% varma, mutta käsittääkseni noi ei koskaan olisi ollut GM:n virallisesti hyväksymiä Dex II ja Dex III yhteensopivia öljyjä. Viralliset luokitukset oli kait Voithin, ZF:n ja joihinkin mersun juttuihin liittyviä?

Tapero
24.11.2012, 20:35
No näin mäkin ton kattelin, että olis toi III olis korvaava ton II suhteen,eli vois käyttää...
Joo,en mikään mekkiuskollinen ole, mut kun tuota litkuu tuolla tallissa on ja muutakaan käyttöö tuolle ei varmasti ole, niin rahan tuhlausta jos menis toiset litkut ostaan.

Ku vaan tietäs, uskaltaako tuota tuonne laittaa... Mobilin sivuilta katoin ja tuota vois noiden mukaan käyttää.

Josko jollain olis kokemusta, vai vaihdanko suosiolla toiseen öljyyn?

BJ-40/76
24.11.2012, 20:39
Yritin hakea jonkun jenkkiläisen automaattilaatikko tms. tekemää testiä, missä verrattiin d-2 ja d-3 öljyjä ja myös fordin ja olikohan mopen öljyjä; mutta en löytänyt mistään sitä yht`äkkiä.

Mutta siinä verrattiin muistaakseni viskositeetia kuuman, kitkalevyjen märkäpitoa/lukittumista ja turbiinin toimintaa.

Nuo dexron 2 ja 3 olivat aika likellä toisiaan, mutta oliko ford vai moppe, jonka toiminta turbiinissa oli aikalailla eri, ja kuumaviskositeettikin oli aika paljon eri.

Itse olen yrittänyt hakea/kysellä tuon hdj-80 automaatin öljyjen vaatimuksia, ja jopa toyotan omat luokitukset kääntyy nimenomaan dexron 2- öljyyn, vaikka tuo d-3 luokitus on ollut jo 80 luvulla.
toyota info arveli, että jos tuosta dexron-3 öljystä löytyy dexron 2 hyväksyntä, niin sitä voitanee käyttää.
Mutta kun ainakaan teboilin dexron-3 tuotteesta ei löydy halaistua sanaa tuosta dexron-2!

Toki tuo automaattien öljyt; tiede on aivan oma tieteenala:
Kun ostin ensimmäisen automaattilaatikolla olevan mersun, niin ainut oikea öljy oli mersun osanumero xxx.yyyy ja mikään tarvikeöljy ei täytä vaatimuksia tuohon reilu 10v vanhaan mersuun.
Siispä menin paikalliselle korjaamolle, 10 litran pesty öljytonkka kainalossa, ja olisin ostanut sen täyteen tuota "merkkiöljyä", mutta kun jouduin odottamaan että herra asentaja tulee laskemaan tuota öljyä hanasta, niin huomasin että yksi pumppu oli mobilin 220 pöntössä, ja tuo rasvaletti meinas laskea siitä öljyt minulle.... Mutta huomasin että lompakko unohtu kotiin, siis ilman öljyä, hymy naamalla, ja tarviketorille, säästin puolet markoista, ja sain 20 litraa...

Ja tuo viittaus, että kehitetty edelleen... siis onko sama kuin bensassa; aikanaan lyijyllinen 92, ja korvattiin lyijyttömällä 95, ja sitte pistettiin viinaa 5% ja tuli 95e ja senkin piti käydä lähes kaikkiin, samoin kuin nykyinen 95e10... ja säätämällä RE85:confused::confused:

Timo_L
24.11.2012, 20:43
Jos on luokitusten mukaista Dex III:a niin lähes poikkeuksetta voi 80- luvulla tai 90- luvun alussa tehtyyn laatikkoon laittaa sitä jos tehtaan manuaali kertoo että Dex II (joku niistä kolmesta vai neljästä tyypistä). Hassua sinänsä että '99 mallin Pajeroon edes käsketään Dex II:ta laittaa.. Dex III tuli markkinoille '93, ekat versio Dex II:sta 70- luvun alussa. Mikä automaattilaatikko Pajerossa on, joku Aisini vai mikä?

Jeep Cherokeen Aisin Warner AW4:ssä on vanhemmissa Dex II:t sisällä tehtaan jäljiltä, uudemmat laatikot jotka on sisukaluiltaan käytännössä täsmälleen samoja niin luokituksena Dex III.

BJ-40/76
24.11.2012, 20:47
Dexron III on uudempi versio Dexron II:sta, ja lähes kaikkiin Dexron II:ta käyttäviin laatikoihin yhteensopiva - Dex II:ta ei ole enää vuosikausiin tehty. Dexron III:a tekee nykyisellään useampikin firma, mutta GM:n viralliset lisenssit ko. aineen valmistukselle on jo vanhentuneet eikä GM missään määrin enää tarkkaile niiden valmistusta. Samaa ainetta toki entisten lisenssivalmistajien Dex III:n luulisi olevan kuin ennenkin :)

Teoriassa myös Dex VI pitäisi olla taaksepäin yhteensopivaa, mutta ei välttämättä kaikkien vanhempien Dex II- aikakauden eikä edes Dex III- laatikoiden kanssa.

edit: Niin ja en lähtisi välttämättä luottamaan muutenkaan Mobil ATF 220 tai 320 öljyihin, vaikka purkin kyljessä sanotaan Dex II tai Dex III yhteensopiva. En ole asiasta ihan 100% varma, mutta käsittääkseni noi ei koskaan olisi ollut GM:n virallisesti hyväksymiä Dex II ja Dex III yhteensopivia öljyjä. Viralliset luokitukset oli kait Voithin, ZF:n ja joihinkin mersun juttuihin liittyviä?


Siis tuota dexron 2 öljyä löytyy ainakin noilta yleisimmiltä toimittajilta, siis ainakin öljyä valmistetaan. esim teboil tarjoaa suoraan tilattavaksi 1L, 20L, ja 170 kg (siis tynnyri)

Ja kun puhutaan virallisesti hyväksytyistä öljyistä, ja tuo gm on jenkkifirma, niin enpä yhtää ihmettele että puhutaan dexron-2 luokan öljystä, siis ei dexron-2 hyväksytystä öljystä.

Timo_L
24.11.2012, 20:50
Mutta siinä verrattiin muistaakseni viskositeetia kuuman, kitkalevyjen märkäpitoa/lukittumista ja turbiinin toimintaa.

Nuo dexron 2 ja 3 olivat aika likellä toisiaan, mutta oliko ford vai moppe, jonka toiminta turbiinissa oli aikalailla eri, ja kuumaviskositeettikin oli aika paljon eri.

Näin pitäisikin olla, ne on ko. ominaisuuksiltaan hyvin lähellä toisiaan. Moparin ATF:t on ihan eri tavaraa, ja esim. Jeepeissä monet on pilanneet laatikkonsa tunkemalla sinne Dexronien tilalle joko Moparin ATF +4:ää tai jotain täyssynteettistä litkua. Ei pidä pakat ja laatikko kyrvähtää..

Samoin vaikka Dex IV on periatteessa yhteensopivaa alaspäin, niin sen viskositeettiä on aika lailla muutettu juoksevammaksi polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi -> vanhemmissa laatikoissa ei välttämättä toimi, jollei ole peruskorjattu uusilla osilla tai laitettu shift kittiä että on kovemmat linjapaineet yms...

Itse olen yrittänyt hakea/kysellä tuon hdj-80 automaatin öljyjen vaatimuksia, ja jopa toyotan omat luokitukset kääntyy nimenomaan dexron 2- öljyyn, vaikka tuo d-3 luokitus on ollut jo 80 luvulla.

Kuinka voi olla Dex III- luokitus jo 80- luvulta, kun ko. liemi on tullut markkinoille vasta 90- luvun alkupuolella ;)

toyota info arveli, että jos tuosta dexron-3 öljystä löytyy dexron 2 hyväksyntä, niin sitä voitanee käyttää.
Mutta kun ainakaan teboilin dexron-3 tuotteesta ei löydy halaistua sanaa tuosta dexron-2!

Kannattaa ostaa vain luotettavien/ tunnettujen valmistajien Dexroneita; tuokin kun on GM:n liemiä alunperin niin itse ainakin kallistun siihen suuntaan että ostan sellaista merkkiä joka on uudelta mantereelta kotoisin ja josta on hyviä arvosteluja tarjolla. Ihan samalla lailla kun en vaikkapa ZF:n lootaan ihan äkkiseltään tunkisi mitään jenkkipuljun aineita.

Automaatit on siitä vittumaisia kavereita, että voivat olla kovinkin herkkiä loukkaantumaan väärästä aineesta. Jos lootassa pyörinyt 10+ vuotta tietyt aineet ja sen jälkeen vaihtaa väärät aineet niin tykkää helposti kyttyrää.

Ja tuo viittaus, että kehitetty edelleen... siis onko sama kuin bensassa; aikanaan lyijyllinen 92, ja korvattiin lyijyttömällä 95, ja sitte pistettiin viinaa 5% ja tuli 95e ja senkin piti käydä lähes kaikkiin, samoin kuin nykyinen 95e10... ja säätämällä RE85:confused::confused:

No vähän sinnepäin, mutta sanotaanko että toi Dex VI olisi se 95E10 joka korvaa punaisen 92:n :D

BJ-40/76
24.11.2012, 21:22
Kuinka voi olla Dex III- luokitus jo 80- luvulta, kun ko. liemi on tullut markkinoille vasta 90- luvun alkupuolella ;)


No, jos kerran tuota dexron-3 ei ollut noissa th700; sa toinen oli corvete 1989(tai 88/87?) ja toinen trans-am 5,7 Tpi joka oli myös suurin piirtein samanikäinen, niin ainakkaan tuo dexron 3 päivitys ei aiheuttanut mitään ongelmia, ja tuota dexron 3 öljyä piti tilata erikseen, siitä en ole varma, oliko vuosi mikä, olisko ollut. 1991-92? voi olla toki myos muutama vuosi myöhemmin.

Ja edelleen muistinvaraisesti

Vai olisko ollut juuri tuo uusi öljy syynä?

Timo_L
24.11.2012, 21:51
No, jos kerran tuota dexron-3 ei ollut noissa th700; sa toinen oli corvete 1989(tai 88/87?) ja toinen trans-am 5,7 Tpi joka oli myös suurin piirtein samanikäinen, niin ainakkaan tuo dexron 3 päivitys ei aiheuttanut mitään ongelmia, ja tuota dexron 3 öljyä piti tilata erikseen, siitä en ole varma, oliko vuosi mikä, olisko ollut. 1991-92? voi olla toki myos muutama vuosi myöhemmin.

Ja edelleen muistinvaraisesti

Vai olisko ollut juuri tuo uusi öljy syynä?


No, internet- pohjaiset tietolähteet voi olla yhtä luotettavia kuin oma muisti :D

Sen tiedän että oman '90 mallisen xj:n laatikkoon pitää tehtaan alkuperäisen ohjekirjan mukaan kaataa dex II:ta, kun taas johonkin 90- luvun myöhempiin ohjekirja muistaakseni kertoo dex III. Nettilähteiden mukaan dex III olisi speksattu vuodeksi '93, mutta voihan olla että joihinkin gm- tuotteisiin olisi tullut jo aiemmin.. tiedä häntä :confused:

Tapero
24.11.2012, 23:04
Yritin hakea jonkun jenkkiläisen automaattilaatikko tms. tekemää testiä, missä verrattiin d-2 ja d-3 öljyjä ja myös fordin ja olikohan mopen öljyjä; mutta en löytänyt mistään sitä yht`äkkiä.

Mutta siinä verrattiin muistaakseni viskositeetia kuuman, kitkalevyjen märkäpitoa/lukittumista ja turbiinin toimintaa.

Nuo dexron 2 ja 3 olivat aika likellä toisiaan, mutta oliko ford vai moppe, jonka toiminta turbiinissa oli aikalailla eri, ja kuumaviskositeettikin oli aika paljon eri.

Itse olen yrittänyt hakea/kysellä tuon hdj-80 automaatin öljyjen vaatimuksia, ja jopa toyotan omat luokitukset kääntyy nimenomaan dexron 2- öljyyn, vaikka tuo d-3 luokitus on ollut jo 80 luvulla.
toyota info arveli, että jos tuosta dexron-3 öljystä löytyy dexron 2 hyväksyntä, niin sitä voitanee käyttää.
Mutta kun ainakaan teboilin dexron-3 tuotteesta ei löydy halaistua sanaa tuosta dexron-2!

Toki tuo automaattien öljyt; tiede on aivan oma tieteenala:
Kun ostin ensimmäisen automaattilaatikolla olevan mersun, niin ainut oikea öljy oli mersun osanumero xxx.yyyy ja mikään tarvikeöljy ei täytä vaatimuksia tuohon reilu 10v vanhaan mersuun.
Siispä menin paikalliselle korjaamolle, 10 litran pesty öljytonkka kainalossa, ja olisin ostanut sen täyteen tuota "merkkiöljyä", mutta kun jouduin odottamaan että herra asentaja tulee laskemaan tuota öljyä hanasta, niin huomasin että yksi pumppu oli mobilin 220 pöntössä, ja tuo rasvaletti meinas laskea siitä öljyt minulle.... Mutta huomasin että lompakko unohtu kotiin, siis ilman öljyä, hymy naamalla, ja tarviketorille, säästin puolet markoista, ja sain 20 litraa...

Ja tuo viittaus, että kehitetty edelleen... siis onko sama kuin bensassa; aikanaan lyijyllinen 92, ja korvattiin lyijyttömällä 95, ja sitte pistettiin viinaa 5% ja tuli 95e ja senkin piti käydä lähes kaikkiin, samoin kuin nykyinen 95e10... ja säätämällä RE85:confused::confused:

Juu, en sitä nyt niin tarkoittanutkaan, että aina korvaa tuon DexII:en.
Tuossa nyt katellut, niin muutamat öljytoimittajat tarjoo juurikin tuota DexIII:sta ja toiseksi vaihtoehdoksi II:sta.

Ja tuossa kun oli puhetta, että jos siellä laatikossa on pyörinyt DexII:set, niin voipi laatikko tykätä huonoa...sepä se, kun ei tietoo mitä sinne on täs vuosien varrelle työntänyt, ei merkistä eikä laadusta...ja että millon on edes vaihdettu. Se tässä vähän askarruttaa.

Ite en ole mikään virtuoosi näissä öljyhommeleissa, joten hyvä että saadaan mielipiteitä näistäkin:confused: Taitaa ajattaa tuonne kylille ja haettaan tuota II:sta. Eipähän sitte niin vi****a jos ongelmia tulee jatkossa:)

Viipo
25.11.2012, 00:49
Kerran täällä on puhetta GM:stä ja Dexron luokituksista, niin kertokaas tyhmälle voinko mie huoletta vaihtaa Camaroon Teboilin Fluid E:t kun pitäs vissiin olla Dexron 6 (mitä vittua sekin on?). Keskustelufoorumit kertoo, et Dexron 3 semi-synteettinen olis parempi...

Timo_L
25.11.2012, 01:12
Kerran täällä on puhetta GM:stä ja Dexron luokituksista, niin kertokaas tyhmälle voinko mie huoletta vaihtaa Camaroon Teboilin Fluid E:t kun pitäs vissiin olla Dexron 6 (mitä vittua sekin on?). Keskustelufoorumit kertoo, et Dexron 3 semi-synteettinen olis parempi...

Kerro nyt ihmeessä auton vuosimalli ja laatikko vielä, helpottaa kummasti.. mutta kyllä noissa jenkkivermeissä monesti sikäläiset palstat kertoo varsin lähellä totuutta olevaa tietoa :)

Viipo
25.11.2012, 01:37
Kerro nyt ihmeessä auton vuosimalli ja laatikko vielä, helpottaa kummasti.. mutta kyllä noissa jenkkivermeissä monesti sikäläiset palstat kertoo varsin lähellä totuutta olevaa tietoa :)

-96 ja 4L60-E

Timo_L
25.11.2012, 01:42
Laittaisin itse tuohon dex III:a, lodjun tyyppi ja auton ikä vahvasti viittaisi siihen suuntaan..

HiluxMan
25.11.2012, 09:17
No niin... Pajeron gen2 -99 laatikkoöljyt pitäisi vaihtaa, mut mikä noilla on erona? DexronIII(mobil ATF320) löytyis tallista ja ohjekirjassa lukee dexronII tai vastaavaa...

Meneekö reisille jos tuota tuonne laittaa, vai pitikö mennä kaupoille hakeen tuota mobil ATF220:stä?

Viisaimmille kiitokset jo etukäteen!!

Olen ymmärtänyt, että Mitsuihin kannattaa laittaa sen omaa ATF-öljyä, sillä saa laatikon elinikää optimoitua.
"Kaikkiin Mitsun automaatteihin suositellaan Mitsu SP3-öljyä."
Tuolta hakua: http://www.mitsubishiclubfinland.com tai kuukkelointia.

Toimii se aski muillakin öljyillä, mutta elinikäodote olisi lyhyempi. Näin olen ymmärtänyt. Itse laitan Mitsun tiskiltä omaan kannuun haettua.

RIPAX
25.11.2012, 11:04
Jälleen pätee ristuksen aikanen totuus joka on taivahan tosi: kun laitat sinne sitä mitä valmistaja suosittelee!! Eli uudet/vanhat specksit öljylle/autolle voi mennä iloisesti ristiin moneen kertaan ja tietolähteen mukaan vaihtelee miten sattuu. Varmin tapa on selvittää esim. maahantuojalta ja vielä niin että näyttävät tehtaan toimittamasta kuvasta mitkä specksit pitää aineesta löytyä. EI MUISTIN VARASTA!!! Juurikin Tojotan tiskillä viimeksi huolto insinjeurin puupää kertoi että erääseen lootaan tulee GL4 tai GL5 öljy. Ei niissä mitää lukkoja oo ollu. Kunnes katottiin oikein tunniste tiedot ja sitte tarkat tehtaan specksit öljylle ni ylläri GL5 ja LSD!! ja olin kerenny laittaa jo väärät öljyt... Tai vaikkapa Gran vian atf,speckseissä lukee jossain DXIII ja jossain DXIIe ja öljytikussa Dexron II. Eli vielä kerran: Aina tiukka fakta autovalmistajalta ja sitte samat litanniat pitää löytyä öljypurkin kyljestä ni toimii. Jos ei toimi ni sillon on vastuussa öljy/autovalmistaja.

RAF
25.11.2012, 11:59
Jos on luokitusten mukaista Dex III:a niin lähes poikkeuksetta voi 80- luvulla tai 90- luvun alussa tehtyyn laatikkoon laittaa sitä jos tehtaan manuaali kertoo että Dex II (joku niistä kolmesta vai neljästä tyypistä). Hassua sinänsä että '99 mallin Pajeroon edes käsketään Dex II:ta laittaa.. Dex III tuli markkinoille '93, ekat versio Dex II:sta 70- luvun alussa. Mikä automaattilaatikko Pajerossa on, joku Aisini vai mikä?

Jeep Cherokeen Aisin Warner AW4:ssä on vanhemmissa Dex II:t sisällä tehtaan jäljiltä, uudemmat laatikot jotka on sisukaluiltaan käytännössä täsmälleen samoja niin luokituksena Dex III.

Kävisköhän Shell Donax TA ll D 1993 zj Jeeppiin,kun on 20 pytty tallissa.

Timo_L
25.11.2012, 13:26
Kävisköhän Shell Donax TA ll D 1993 zj Jeeppiin,kun on 20 pytty tallissa.

Jos on kasikoneella niin ei ole Aisinin loota vaan Moparin oma ja litkuna silloin ATF +4. ZJ:ssä vain '93 mallivuoden autoissa 6- koneen perässä on voinut olla AW4, muuten siellä on aina Moparin automaatti. Noihin 6- koneisiin '93 mallin vermeisiin jopa tehtaan ohjeet taitaa virheellisesti ilmoittaa Mopar ATF +4 (tjsp.) vaikka pitäisi olla Dex III, samoiten jossain vaiheessa on ollut XJ:hin väärää tietoa käytettävästä aineesta tehtaan huolto- ohjeissa.

Jokainen voi tietysti kaataa "säästömielessä" sinne laatikkoon ihan mitä paskaa ikinä haluaa, mutta ei kannata ihmetellä jos muutaman kympin säästön takia joutuu tekemään tonnin hintaisen laatikkoremontin... Johan nää vehkeet kuluttaa bensaakin siinä määrin ettei luulisi kymmenen litran vaihteistoöljykannun vievän taloutta konkurssiin.