PDA

View Full Version : rangen jarrut


05.05.2005, 18:59
roover miehet hoe! onko rangen jarrujen ilmaamisessa joku jippo? ko ei tunnu ilmat lähtevän njormaalilla polje/ilmaruuvi auki konstilla,pääsylinterin kumit on uutet samoin pyörien sylinterien kumit ja männät,levyt palat on ok- mut ei vaan jarruta? auto vm.-79





Note! This message was posted anonymously!

offbros
05.05.2005, 19:17
Joskus tappelin saman ongelman kanssa silloin auttoi kun avasin oikealla edessä moottorin vieressä olevan haarottimen letkuja, siitä lähtee johto on kai jonkunlainen paineen tunnistava varotus palikka. anna nesteen valua hetken aikaa ja jos ei tuu polje hitaasti poljinta.

T€€MU
06.05.2005, 00:24
wanahat jarruletkut ovat suattaneet turvota
nesteen läpipääsemättömiksi.. vanhoona tuloo meille samanmoosia oireeta verisuoniiihin...

*pres play on the tape*

07.05.2005, 16:58
Kyllä se onnistuu sillä konstilla mutta voi olla vaikea saada alkuun kun pääsylkky on täynnä ilmaaa. Huomasithan että pääsylinterissä on yksi kumi eripäin kun muut.Etupyörät pitää ilmata oikeassa järjestyksessä,muistaakseni sivuroput ensin ja päältä viimeksi,en nyt voi tarkistaa kun kirja on tallilla.

Note! This message was posted anonymously!

ozi
14.05.2005, 19:56
[quote]
roover miehet hoe! onko rangen jarrujen ilmaamisessa joku jippo? ko ei tunnu ilmat lähtevän njormaalilla polje/ilmaruuvi auki konstilla,pääsylinterin kumit on uutet samoin pyörien sylinterien kumit ja männät,levyt palat on ok- mut ei vaan jarruta? auto vm.-79

jou! nytpäse ränts rooveri jotennii jo jarruttaa,oli piäjarru ja apujarrupiirin letkut vähä ristiinkytketty etu oikialla ja ilimoo huarottimessa(saatananmoinen revohka)polettiin jarrupolinta ku urkuharmoonia kansakoulun uamunavvaaksessa- minä kiitän ja ylistän herroja offbros,6lpk,että anonyymi, vinkkilöistä!

Vilkutin
19.01.2010, 07:10
Lainaisin hieman tätä topiccia... jos tietäjiä osuisi kohdalle.

Kyseessä siis ylöjärveltä haettu vihreä range jeepin akseleilla.

Vaihdoin taakse jarrukengät ja as. sarjan... letkuja en siis aukonut, kiristin kylläkin molemmilta puolilta sylkyille tulevia letkuja.
Liinat on mielestäni säädetty tarpeeksi lähelle, rummun kun pistää paikoilleen niin mahtuuu hieman elämäään liinojen ympärillä.
Auto käynnissä poljin vaan menee pohjaan lähes tunnotta, takajarruja ilmailtiin niin vasemman puoleista ilmatessa poljin tuntuu menevän normaalisti pohjaan kun kaveri aukasee ropun. Oikealla puolelle taas ruuvin auettua poljin ei painu kuin sentin jonka jälkeen jo pohjassa.

Ulkoisia vuotoja ei näy... en keksi muuta kuin pääsylkän kumit? Onko millaset vaihtaa?

nixu
19.01.2010, 21:40
Ei ne pääsyl kumit oo pahat vaihtaa, kun kahtoo että tulevat oikeinpäin. Siis se yksi kumi "väärinpäin". Uudesta (paddokilta tilattu) rangen pääsylinteristäkin löytyi rikkinäinen kumi kun ei lähtenyt toimimaan, lienevät särkeneet tehtaalla. --> turha luottaa uuteenkaan osaan!

Ilmaukseen pikkuvinkki:
Paineilmaa korkin reiästä, sitten ilmausruuveja auki. Välillä varmistaa ettei neste pääse loppumaan säiliöstä. Ei tarvii pumpata eikä veivata.

Paineilman laitto onnistuu helposti kun poraa korkkiin tubeles venttiilille sopivan reiän ja vetää tubeless venttiiliilin paikalleen. Muovisäiliöön ei kauheita paineita kannata laittaa, joten kannattaa ruuvata letkupaine kompurasta max 1bar? ettei räjäytä säiliötä silmilleen.

pjtk
19.01.2010, 21:54
Lainaisin hieman tätä topiccia... jos tietäjiä osuisi kohdalle.

Kyseessä siis ylöjärveltä haettu vihreä range jeepin akseleilla.

Vaihdoin taakse jarrukengät ja as. sarjan... letkuja en siis aukonut, kiristin kylläkin molemmilta puolilta sylkyille tulevia letkuja.
Liinat on mielestäni säädetty tarpeeksi lähelle, rummun kun pistää paikoilleen niin mahtuuu hieman elämäään liinojen ympärillä.
Auto käynnissä poljin vaan menee pohjaan lähes tunnotta, takajarruja ilmailtiin niin vasemman puoleista ilmatessa poljin tuntuu menevän normaalisti pohjaan kun kaveri aukasee ropun. Oikealla puolelle taas ruuvin auettua poljin ei painu kuin sentin jonka jälkeen jo pohjassa.

Ulkoisia vuotoja ei näy... en keksi muuta kuin pääsylkän kumit? Onko millaset vaihtaa?
Ei oo pahat vaihtaa. Mä oon ne siihen joskus joutunut vaihtaan. Ajallisesti pääsylinterien kumien ei pitäs olla vielä kypsät, mutta mistäpä tuota koskaan tietää. Irroitus menee suunilleen seuraavasti. Jarruputket irti pääsylinteristä ja pääsylinteri lähtee irti kahdella pultilla tehostajasta. Pääsylinterin sisältä lukkosokka irti ja sit onkin männät/jouset sylissä. Muistaakseni eka mäntä ja jousi pari tuli ulos aika vauhdikkaasti.

Vilkutin
19.01.2010, 22:11
juuu aika ripeesti tuli eka mäntä...

osaatkin kertoa että saako tuohon yksilöön kuinka hyviä jarruja, leima setä tahto että näytetään jarruja uudestaan. apparin takajarru, kengät on uudet.

Ongelma on se et jarrupoljin painuu pohjaan ilmaa ei tule... ulkosia vuotoja ei näy... en ymmärrä mikä mättää.
Voisko kengät olla liian kaukana? Niitä ei taida päästä ulkoa päin säätämään? Olikohan säätöreijät peitossa?

toisessa, ei siis ensimmäisessä männässä oli ensimmäinen tiiviste todella väljä... hölskyvä suorastaan. Sarjan mukana tuli samanmuotoinen mutta ei väljä joten laitoin sen sinne. Pitääköhän sen tiivisteen olla niin väljä?


Oletko vaihtanut koskaan takasylintereitä?


jarruissa muuten oli hieman kuraa, liekko joskus jouduttu ajamaan jossain huonolla tiellä?
http://www.vilkutin.1g.fi/kuvat/15012010149.jpg

apparinpuolen takapyörän laakeri kohtuu loppu, huomatkaa väli akselin ja stefan välillä :D
Otin tuon levyn pois, ei näkyny mitään kivaa, miten tuo lähtee siitä purkaantumaan lisää kun rupean laakeria vaihtamaan?
http://www.vilkutin.1g.fi/kuvat/16012010154.jpg

vasemmanpuoleisesta palasta "puuttuu" aika paljon pintaa, ed. paloissa oli hieman enempi. Kai tuo noin kuuluu olla?
http://www.vilkutin.1g.fi/kuvat/16012010155.jpg

pee
19.01.2010, 22:14
oiskos nyt kuitenkin niin, että alkup pääsylkyn isku ei riitä rumpujarruille, rangessahan lienee alunperin levyt aina takana...

ei muuta kuin toista sylkkyä sovittelemaan jollei repairkitti auta,,,

moggirange
19.01.2010, 22:44
oiskos nyt kuitenkin niin, että alkup pääsylkyn isku ei riitä rumpujarruille, rangessahan lienee alunperin levyt aina takana...

ei muuta kuin toista sylkkyä sovittelemaan jollei repairkitti auta,,,
Hyvin riittää moggiakseleiden jarruillekkin. Silloin akseleita asentaessa vertailin sylkkyjen kokoa ja rangessa taisi olla tuuma ja unimogissa 25mm vai olikohanse toisinpäin?

pee
19.01.2010, 23:02
Hyvin riittää moggiakseleiden jarruillekkin. Silloin akseleita asentaessa vertailin sylkkyjen kokoa ja rangessa taisi olla tuuma ja unimogissa 25mm vai olikohanse toisinpäin?


ok - mulla vaan stRangessa ei meinannu volvoakseleilla takajarruja aina löytyä... jotta siitä tämä pohdiskelu

puikkis
19.01.2010, 23:20
Lainaisin hieman tätä topiccia... jos tietäjiä osuisi kohdalle.

Kyseessä siis ylöjärveltä haettu vihreä range jeepin akseleilla.

Vaihdoin taakse jarrukengät ja as. sarjan... letkuja en siis aukonut, kiristin kylläkin molemmilta puolilta sylkyille tulevia letkuja.
Liinat on mielestäni säädetty tarpeeksi lähelle, rummun kun pistää paikoilleen niin mahtuuu hieman elämäään liinojen ympärillä.
Auto käynnissä poljin vaan menee pohjaan lähes tunnotta, takajarruja ilmailtiin niin vasemman puoleista ilmatessa poljin tuntuu menevän normaalisti pohjaan kun kaveri aukasee ropun. Oikealla puolelle taas ruuvin auettua poljin ei painu kuin sentin jonka jälkeen jo pohjassa.

Ulkoisia vuotoja ei näy... en keksi muuta kuin pääsylkän kumit? Onko millaset vaihtaa?

Oikeaalla puolella joku nyt ahistaa, Ota ilmaruuvi kokonaan pois ja pumppaa nestettä kunnolla, meneekö poljin nyt pohjaan? Onko välissä joku paineenrajoitusventtiili?
Ota oikealta takajarrusylkältä putki pois ja varmista, että neste tulee kunnolla joka polkaisulla.
Avaa se jarrusylkkä ja kaikki osat pöydälle.

Jos auto käynnissä poljin menee pohjaan tunnotta, ja kun oikea ruuvi avataan, niin polkimen tulee edelleen mennä pohjaan tunnotta ja vähän enemmänkin.
Ihan ekaks ota se oikean puolen ruuvi pois ja paina kunnolla. Pitää mennä pohjaan ja kovaa. Muuten on putki jostain tukossa.

pjtk
20.01.2010, 22:40
juuu aika ripeesti tuli eka mäntä...

osaatkin kertoa että saako tuohon yksilöön kuinka hyviä jarruja, leima setä tahto että näytetään jarruja uudestaan. apparin takajarru, kengät on uudet.

Ongelma on se et jarrupoljin painuu pohjaan ilmaa ei tule... ulkosia vuotoja ei näy... en ymmärrä mikä mättää.
Voisko kengät olla liian kaukana? Niitä ei taida päästä ulkoa päin säätämään? Olikohan säätöreijät peitossa?

toisessa, ei siis ensimmäisessä männässä oli ensimmäinen tiiviste todella väljä... hölskyvä suorastaan. Sarjan mukana tuli samanmuotoinen mutta ei väljä joten laitoin sen sinne. Pitääköhän sen tiivisteen olla niin väljä?

Oletko vaihtanut koskaan takasylintereitä?


Kyllä mulla siinä ihan ok jarrut oli aina. Katsatuksessa ei koskaan pompannu jarruista. Joka vuosi en ees takajarruja leimalle säätänyt.
Kyllä niitä kenkiä pääsee säätään ulkokautta. Sen säätöpyörän takana jarrukilvessa on ruuvarin mentävä reikä mistä pääsee pyöritteleen.

Omasta mielestä tiiviste ja väljyys ei sovi yksiin ja en usko että kuuluu olla niin.
Takasylinterit muistaakseni käytin auki ja putsasin, mutta ei sitten muuta.


jarruissa muuten oli hieman kuraa, liekko joskus jouduttu ajamaan jossain huonolla tiellä?
http://www.vilkutin.1g.fi/kuvat/15012010149.jpg

Joskus ehkä oon ajanut huonolla tiellä. Offiakin joskus vaan vahingossa :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1910&pictureid=46653
Tainnu paskat tulla rumpuun juurikin tuolta kyseiseltä reissulta. Toiseen suuntaan ajettaessa se suolerva sinne takaluukkuunkin hiipi.


apparinpuolen takapyörän laakeri kohtuu loppu, huomatkaa väli akselin ja stefan välillä :D
Otin tuon levyn pois, ei näkyny mitään kivaa, miten tuo lähtee siitä purkaantumaan lisää kun rupean laakeria vaihtamaan?
http://www.vilkutin.1g.fi/kuvat/16012010154.jpg

Tuon levyn jälkeen vetaria pitää paikallaan vetarin ulompi stefa. Rengas parilla pultilla kiinni vetariin ja kiskasee renkaasta, niin pitäs vetarin lähtee. Oon tuolta myös ite kaivellut neliön muotoisia rullalaakereita. Ne piti pyöriessään melko pahaa ääntä.
Jos ei huvita maksaa kovasti noista ulommista pyörän laakereista ja stefasta, niin hakee moponetistä muistaakseni 200 sarjan Volvon peränlaakerit. Laakeri, krymppi ja ulompi stefa on ihan passelit. Akselin sisempi stefa ei oo volvosta passeli.
Aikanaan halvempi sarja moponetissä oli Timkenin tekemä ja kalliimpi SKFän. Tiedä siittä sitten mitä nykyään tarjolla.


vasemmanpuoleisesta palasta "puuttuu" aika paljon pintaa, ed. paloissa oli hieman enempi. Kai tuo noin kuuluu olla?
http://www.vilkutin.1g.fi/kuvat/16012010155.jpg

Kyllä kait jos tommosen paketin on 44:seen myyneet.

Vilkutin
21.01.2010, 11:45
kiitoksia vinkeistä, meinasin tossa että pistän lukkopihdeillä takajarrut letkuja lukkooon... niin näkee varmaan jos liinat on liian kaukana. Jos poljin ei lukkopihtien kanssa mene pohjaan ni tarkottaa aika pitkälti että vika on takana, ja ja varmaan kengät liian kaukana, rupee ite jo epäileen sitä... kun loppuuu ideat kesken.

ippemattsson
23.01.2010, 23:40
Meidän Rangessa ei meinannut pääsylkyn tiivisteiden vaihdon jälkeen tulla jarruja millään, tiiviste oli menettänyt palan asentaessa, samoin teki vanha tiiviste sitä laitettaessa, ratkaisuna oli uusi pääsylkky, paddockilta 69.03€ + rahti (15£), ei hirveästi huvittanut hakea toista korjaussarjaa enää...

Vilkutin
24.01.2010, 10:43
jooo... en tiedä tänään taas pulaan, nyt liinoja kiristetty niin että rummut on paikallaan... ei apua.
jotn tars keksiä...