View Full Version : hojon mekaaninen vinssi, mitä rikoin???
Elikkäs kunnostin vinssiä tänää.., uudet öljyt ja vaijeri....
sain hienosti ajettua uuden vaijerin kerälle, mutta unohdin voiman ulosoton päälle kun siirsin autoa n.10metriä ja jokin sitten antoi vinssin puolelta periksi. Kardaani pyörii, kela niin tiukassa etttei saa vapautettua.
ristinivel näyttää ehjältä mutta se linkki jolla se kiinni vinssissä on eloton.
millä se ristinivel yleensä purkaantuu? otin ne lukkoprikat irti mut ei apua ja se booritus iha vitun tiukassa.
APUVA TYHMÄLLE!!!
Siellä vinssin juuressa on kartaanin lähdössä sellanen sulake, joka katkee ekana aina. Onko se nyt joku 5-6mm pultti vakiona tms, katteleppas. Sieltä tampilla ja vasaralla entiset rojut pois ja uutta tilalle. Kantsii porata se vähän isommaks ja laittaa vaikkapa 12.9 pultti ni ei tartte joka suossa olla vaihtamassa...
okey, jotai sellasta olin näkevinäkin... piten saan tuon ehjättyä? sorry, mut oon vähän tällänen "kädestä pitäen" tyyppi :)
hj 60/61
23.11.2012, 17:19
juu, "momenttisokka" ilmeisemmin poikinut. Mulla joutu edellisestä vinssistä, sokan katkettua, poraamaan reikää isommaks, et mahtu M6 pultti. Sokka tai pultti löytyy vinssin ja kardaanin yhtymäkohdasta. Sit jos saa viel isommilta samalla kysellä, ni onks M6 8.8 vahva pultti tarpeeks vahva, kun mulla ainakin poikinut monta kertaa, uskaltaaks laittaa vahvempaa pulttia?
Nuhapumppu
23.11.2012, 17:43
Hiltin naula on hyvä tuohon sokaksi,ei tarvitse porailla reikää isommaksi ja mitä kestää vetää 8mm vakio sinkin poikki asti. Mutta kyllä sinne pulttikin käy,kaverilla tais olla 8mm 8.8 niin silloin hajosi ensin kulmavaihde ennenkuin sokka,eli tuo 6mm 12.9 on varmaan aika sopiva.
slipoveri
23.11.2012, 17:44
Laita putkisokka niin on vahvempi ja on helpompi kaivaa poiss jos hajoaa
Nuhapumppu
23.11.2012, 20:27
Laita putkisokka niin on vahvempi ja on helpompi kaivaa poiss jos hajoaa
Oletko koskaan kaivanut katkennutta putkisokkaa pois tuollaisesta paikasta,nimittäin putkisokalla on pahatapa levitä ja se on sitten tiukassa. Tuo hiltin naula on vähän väliä tuohon reikään ja on varmasti 1000kertaa helpompi kaivaa tuollaisesta paikasta pois kuin putisokka. Oma mielipiteeni on että ei missään nimessä putkisokkaa.
Jos kestävän haluaa, ni voihan sen vaikka kempata umpeen. Sen sokan tarkotus on kuitenki katketa sopivassa kohassa. Tuolla perus M6 12.9 pultilla on katkottu lukemattomia kertoja 8mm vaijeria ja 10mm dynexiä sekä ekan mekaanisen rattaaat alko olla kohtalaisen kuluneet ni tuli jo toinen tilalle. Luulis siis että on ainakin riittävän kestävä, jopa liian? Mielipide kysymyksiä. :) Itekään en laittas putkisokkaa sinne, tuollanen kovempi pultti ainakin katketessaan tulee lähes itestään pois.
Oletko koskaan kaivanut katkennutta putkisokkaa pois tuollaisesta paikasta,nimittäin putkisokalla on pahatapa levitä ja se on sitten tiukassa. Tuo hiltin naula on vähän väliä tuohon reikään ja on varmasti 1000kertaa helpompi kaivaa tuollaisesta paikasta pois kuin putisokka. Oma mielipiteeni on että ei missään nimessä putkisokkaa.
X2 Eli komppaan tätä. Eli hiltin naula sinne tms. mutta ei hitsaten. Tai siis vaikka joku muu naula,ohut pultti tai mitä vaan kunhan se on se mikä antaa ensin periksi niin kauan kunnes älyät aina varmistaa ettei se ulosotto ole päällä.
Jos tuo sokka ei olisi katkennu niin seuraava paikka on sitten se matopyörän koppa.
Ja ihan huojennukseksi et ole ainoa kenelle on noin käyny...
Itellä on M8 pultti ja kyllä, sitä vinssiä on sittemmin hitsailtu,oiottu, ja vaijeria solmittu metässä ja muualla...:eek:
Tuon kun jämyttää niin voimaa on sitten niin paljon että se vinssi vetää puut nurin, jouset mutkalle, akselit irti, vaijerin poikki, hinattavan vehkeen silmukat irti, tai sen Hj:n poikki jos se on perseestään jossain kiinni. Eli järkeä sen kanssa, ettei lähe henki,käsiä,jalkoja,tai päänahka.
Miä katkoin(patrollista tosin) vissiin neljä 8mm pulttia.. Nyt katkasin 8millisen poranterän sinne ja on toistaiseks kestäny.:) Seuraavaks hajoo sit vinssi tai ulosotto..
Edit; nii ja 12.9 6millin pultteja meni joka vinssauksella vähintään kaks kpl..:(
Mulla oli 5mm putkisokka sokkana ja erittäin veemäinen kaivaa pätkät pois. Porasin reijän 6mm ja laitoin sokaksi 6mm 8.8 pultin jossa on kierre koko matkalla, taitaa olla aika sopivan luja.
Ensin katkesi vaijeri kaksi kertaa alkupäästä rispaantuneesta kohdasta ja nyt kun rispaumia ei enää ole niin sokka katkeaa jos hulluttelee.:D
Porvoon Hilma
24.11.2012, 09:55
Tuon kun jämyttää niin voimaa on sitten niin paljon että se vinssi vetää puut nurin, jouset mutkalle, akselit irti, vaijerin poikki, hinattavan vehkeen silmukat irti, tai sen Hj:n poikki jos se on perseestään jossain kiinni. Eli järkeä sen kanssa, ettei lähe henki,käsiä,jalkoja,tai päänahka.
Mites paljon tossa on vetovoimaa arviolta ?
Mites paljon tossa on vetovoimaa arviolta ?
Kait tuo vetää mitä vaan mutta muut paikat poikii.
Joskus YK-joukoissa oli murheita noiden sokkien kanssa, muistaakseni 1500kg laskettu noille kestoa ja auton omapaino jossain 2250kg nurkilla niin eihän se kestä kun kiinni jää.
Kempillä tai polttomoottorihitsillä korjattiin ja alko kestämään.
Mielestäni ei ole ongelma jos hitsaa ja käyttää ohkaisempaa vaijeria niin silloin se vaijeri on sulake mikä antaa periksi ensin, helpompaa "korjata" paikanpäällä jos on kurassa akseleita myöten kun vaihdella sitä hiltin naulaa.
Aika helpolla noi vaijerit sai poikki kun pikkujokien yli vissailtiin tuolla jossain silloin joskus:D
Kait tuo vetää mitä vaan mutta muut paikat poikii.
Joskus YK-joukoissa oli murheita noiden sokkien kanssa, muistaakseni 1500kg laskettu noille kestoa ja auton omapaino jossain 2250kg nurkilla niin eihän se kestä kun kiinni jää.
Kempillä tai polttomoottorihitsillä korjattiin ja alko kestämään.
Mielestäni ei ole ongelma jos hitsaa ja käyttää ohkaisempaa vaijeria niin silloin se vaijeri on sulake mikä antaa periksi ensin, helpompaa "korjata" paikanpäällä jos on kurassa akseleita myöten kun vaihdella sitä hiltin naulaa.
Aika helpolla noi vaijerit sai poikki kun pikkujokien yli vissailtiin tuolla jossain silloin joskus:D
juu ja ristikon vaihto on helvetin helppo homma kun on hitsannu sen kiinni
ittelä on m5 10.9 osakierteinen murtopultti 10mm naru katkeaa enne kuin pultti
mikäli kartaanissa on väljää niinkun niissä yleensä on niin se on syyllinen suurimpaan osaan pultien katkeamiseen
juu ja ristikon vaihto on helvetin helppo homma kun on hitsannu sen kiinni
ittelä on m5 10.9 osakierteinen murtopultti 10mm naru katkeaa enne kuin pultti
mikäli kartaanissa on väljää niinkun niissä yleensä on niin se on syyllinen suurimpaan osaan pultien katkeamiseen
En nyt muista miten tuo akseli meni ja miten ne nivelet on kun aikaa jo alkaa olemaan 20v . Mutta eiköhän siihen saa tehtyä vaikka holkin päälle minkä hitsaa niin helppoa purkaa.
Ristikkoja ei mennyt meillä tuolla mutta noita sokkia kyllä, kesti vaikka hitsattiin ne kiinni, offikäytössä sitten voi asia olla eri.
Noita vinssin ristikkoja ei varmaankaan kovin usein tarvitse vaihtaa?
Vinssin vaijeri on sitten aika ikävä sulake... Umpioita yms. on tuolla sulakkeella rikottu, omalle kohdalle ei onneksi ole sattunut että kukaan henkilö olisi ollut sen piiskan tiellä.
helmapelti
24.11.2012, 17:03
Mulla taitaa olla heikoin sokka eli m5pultti ja katkee kierteettömältä osalta. Oon vinssannu max hitaalla kakkosella tyhjäkäynnillä, sillä oon pärjänny ja kun auto pysähtyy niin nostetaan keulaa maastotunkilla.
Ylipäätään vältän vinssin tarvetta ja silloin harvoin kun tarvii niin ei siinä mihinkään kiire ole, kivet ja kannot kannattaa ylittää maastotunkin avulla eikä 5tn vinssin vedolla.
Toi kun katkee niin hiltin naula menee paikalleen, millä sen ootte lukinnu paikoilleen?
Kai sen vois vaikka liimatakin..
Pylpyrää en ole vielä testannut kun suht kevyellä vedolla on edennyt, kun toi sokka katkee njiin tietää paremmin koska sitä pitäis käyttää. Toisaalta 12mm vaijerikin on hyvä kun sen voi vetää kokonaan kelalta ja alkuun saa kovan vedon pienelle rullalle.
On tossa vinssissä kyllä voimaa niin maan.... oli pakka niin jumissa niin fiksuna poikana nykästiin vaijerista sen verran että pakka alkoi pyörimään, niin on mahdollista se sokan reijän auki poraaminen.
mutta kas kummaa, vetolenkki irtosi sitten samalla tuosta vaijerin päästä...
missähän tuon vetolenkin saa takasin vaijeriin kiinni ettei tarvis uutta vaijeria ostaa? mittaa näkyi olevan 50m....
Pakka oli tosiaa niin tiukassa ettei auttanut rautakanki eikä mikään muukaan, ennenkuin opelilla (joka hätäpäissään tiputti pakoputken siihen allesa), jolla nykästiin vaijeria ulospäin.
missähän tuon vetolenkin saa takasin vaijeriin kiinni ettei tarvis uutta vaijeria ostaa? mittaa näkyi olevan 50m....
No eihän toi oo muutako vaijerilukoilla tekee uuden lenkin siihen.
Jollain vois olla kuvakin tästä prosessista, lähinnä siitä miten ne lukot pitää asemoida.
se oli sellasella alumiinin värisellä holkilla prässätty ite vetolenkkiin. en vaa tiedä kuka noita korjauksia tekee...
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Td5-vaijerilukko.jpg
kilopultti hyllystä vaijerilukkoja ja onnistuu ihan kotikonstein
se oli sellasella alumiinin värisellä holkilla prässätty ite vetolenkkiin. en vaa tiedä kuka noita korjauksia tekee...
Joo mut sen voi korvata vaijerilukoilla. Jos koussi (se pisaran mallinen osa) on ehjä, niin riittää kun hankit kolme vaijerilukkoa ja niillä paketti nippuun, siten että se lukon u-pultti on siellä vaijerin lyhyellä puolella, ja lukon satula pitkällä puolella.
edit/ vexi kerkeski postaamaa kuvan mitä just etin.
edit2/ Ja tuol keskustelua aiheesta -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=40254
ok, kiitos taasen paljon! pitänee laittaa vimpaksi sellanen sakkeli, joka sopii auton vetokoukkuun, niin on mukavampi nykiä etuvetosia pellolta :)
lavanelikko
25.11.2012, 12:01
No eihän toi oo muutako vaijerilukoilla tekee uuden lenkin siihen.
Jollain vois olla kuvakin tästä prosessista, lähinnä siitä miten ne lukot pitää asemoida.
Hankkii vaan sopivan kokosen koussin ja kolmella vaijerilukolla kiinni. Kaiketikin paras tapa on sijoittaa lukot niin päin, että kaareva osuus tulee "irtohännän" päälle. Näin ainakin hisseissä on laitettu...
Mites paljon tossa on vetovoimaa arviolta ?
Kai se teoriassa jossain 50 tonnin hujakoilla lienee mutta sanomattakin selvää että jotain lentää ja kovaa ennenkuin kone sammuu...:D
Porvoon Hilma
25.11.2012, 18:14
Kai se teoriassa jossain 50 tonnin hujakoilla lienee mutta sanomattakin selvää että jotain lentää ja kovaa ennenkuin kone sammuu...:D
Huh:eek::eek::eek:, Kauhia peli :eek: :D
BJ-40/76
25.11.2012, 21:14
Alkuperäisellä sokalla kestää vetää sen 1500-1800 kg, jos sekä akseli että ristikon reikä on alkuperäisessä kunnossa.
Ja jos käyttää alkuperäistä, tai jotain muuta sokkaa ylikuormitussuojana, niin kannattaa pistää vaijerin koukku 3:lla vaijerilukolla kiinni; saa koukun irti, jos tarve vaatii....
Ja se tarve vaatii yleensä silloin, kun auto on nokallaan jossain kanavassa, sokka poikki, ja vaijerilla kiinni miehenkokoisessa petäjässä uudella puunsuojaliinalla niin tiukassa että vaijeri soi! ei lähde edes traktorilla vetämällä perääntymään enenkä saa vaijerin irti, ja rumpuhan ei pyöri sokka poikki, eikä kytkentähaarukka liiku voima päällä....
Tuolle hiltin naulalle ääni, saa pysymään paikallaan, kun palauttaa tuon teräsprikan pois, ja lyö paikoilleen kun sokkanaula paikoillaan.
Itselläni hitsattu tuo ristikon runko akseliin, 2 kertaa kuoret haljennut, kun vinssi mennyt itsekseen päälle, 10mm torninosturin vaijeri kestää aika paljon:o, ja auton moottori ei ole se "sulake", voimaa riittää varmaankin aina niin paljon että tulee romua. -> siis "ylikuormitussuoja" on Penkin ja Ratin välissä.
-> kun sokka tarpeeksi luja, niin rikkoutuminen siirtyy muualle, yleensä vaijeriin, mutta myös vinssipetin pultteja on pettänyt, kouria haljennut, kardaaneja katkennut, ja kaikkein vaarallisimpana on hinauspisteiden/koukun pettäminen; kun hinauspiste (vetokoukku) petti, niin sivustaseurannut katsoja menetti henkensä, oli täällä videolinkki joku aika taaksepäin.
Siis vauhtia noilla kilon teräsmönteillä sen verran, että menee tuulilasista ja takalasista läpi, jos mitään ylimäärästä ei satu tielle:(, osumaenergiaa sen verran että hirvikivääri taitaa jäädä toiseksi?
Jos et ymmärrä, mitä ylläoleva tarkoittaa, niin alkuperäinen sokka tai sähkövinssi olisi turvallisempi vaihtoehto.
Itse olen ainakin oppinut kääntämään vinssin aina vapaalle vinssauksen jälkeen niin ei tule vahinkoja ku menee itestään päälle.
Sähkövinssikin meni joskus päälle itestään ku releboksi joutu veden alle.
Se vetokoukku irtosi pomppuliinalla mutta silti...
Ja se tarve vaatii yleensä silloin, kun auto on nokallaan jossain kanavassa, sokka poikki, ja vaijerilla kiinni miehenkokoisessa petäjässä uudella puunsuojaliinalla niin tiukassa että vaijeri soi! ei lähde edes traktorilla vetämällä perääntymään enenkä saa vaijerin irti, ja rumpuhan ei pyöri sokka poikki, eikä kytkentähaarukka liiku voima päällä....
Tuttu tilanne. Piti kaataa se puu.