View Full Version : Maastoautosta pakettiauto
Arska-tehtaalta
21.11.2012, 18:30
Etiskelin täältä ja tuolta, enkä löytäny etsimääni :confused:
Lakiteksteistä tulee auktoriteetti-ihottumaa ja mikreeni :rolleyes: , joten selkokielellä kiitos :)
Mitkä oli ne kriteerit, jonka mukaan pakettiautoutus onnistuu?
Mulla ainakin riitti joku noin vuosi sitten että kääntää takapenkit ja köyttää ne niin ettei niitä saa "normaalein käsityökaluin" takaisin ylös tai sitten vaan poistaa ne niin mulla ei ainakaan ollut ongelmaa vaikka oli vielä kiinnityspisteet ja turvavyöt paikallaan... tuskimpa ne siitä on muuttuneet:) Nii mulla oli kyllä farmari auto kyseessä mut käsittääkseni pätee kaikkiin
apupoika
21.11.2012, 19:11
muistaakseni kun jussi muutti palleronsa pakuksi niin se otti takapenkin pois ja taisi juotua laittamaan niihin kiinnitysreikiin jotkut lätkät pulteilla kiinni, turvavöistä en kyllä ole varma.. minkä oot muuttamassa pajero :D ,,??
BJ-40/76
21.11.2012, 19:12
käyty muutaman kerran läpi, mutta en minäkään osaa oikein käyttää tuota hakua...
Mutta idea on se, että vanhasta ei saa kuin huoltoauton, uudemmista, täyden autoveron vehkeistä saa helpommin muun pakettiauton, kun tuo kantavuus on riittävä.
Ja saa toki vanhastakin, mutta saattaa räpsähtää kymppitonni veroja....
Etiskelin täältä ja tuolta, enkä löytäny etsimääni :confused:
Lakiteksteistä tulee auktoriteetti-ihottumaa ja mikreeni :rolleyes: , joten selkokielellä kiitos :)
Mitkä oli ne kriteerit, jonka mukaan pakettiautoutus onnistuu?
No vältetään ihottuma, kerroppa minkä ikäisestä autosta on kyse niin yritän löytää palstan haun kautta sulle vastauksen. Siis varmana asia on käsitelty kattavasti, ja jopa veikkaan että löydän sen haulla...;)
Arska-tehtaalta
21.11.2012, 20:20
Auto on -99.
Kiva jos löydät ajantasalla olevan topikin (heh, androidi tarjos topikin sijaan ripulin)
Mitkä oli ne kriteerit, jonka mukaan pakettiautoutus onnistuu?
-farmari, tila-auto tai maasturimallinen koppa
-takaistuin pois (jos et halua kaksikäyttöautoa), kiinnityspisteet poistettava käytöstä (sillälai ettei niitä saa normaalein käsityökaluin irti)
-80-tarra jos yli 1800 kg omamassa (1875 kg jos 1.1.1995 tai uudempi) ja autossa ei ABS:ää ja kuskin bägiä
(-vyöt saa jäädä)
Jos autosta ei ole maksettu täyttä autoveroa, auton on täytettävä autoverolain 23§:n mittavaatimukset (3m3) tai siitä tehtävä huoltoauto. 3.5.1993 jälkeen tullatuista maastureista on maksettu täysi autovero.
Jälleen matti oli nopeempi ja kerto vastauksen. Tosta olis vissiin löytyny kanssa...
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93774
ja näppärä konsti tukkia takapenkin kiinnitys / ym. reikiä on pop-niitti ;)
mikkoimp
21.11.2012, 23:37
koska tuo laki noiden katolla olevien ruuhien avulla pakuksi muuttoon on muuttunut?
koska tuo laki noiden katolla olevien ruuhien avulla pakuksi muuttoon on muuttunut?
Ei se mikskään ole muuttunut. Kukaan ei vaan oo niitä halunnu sen jälkeen ku huoltoautoksi muuttaminen hoksattiin ehkä joskus 2000-luvun puolivälin aikoja. Huoltoautossa ei tila/kantavuusvaatimuksia.
-80-tarra jos yli 1800 kg omamassa (1875 kg jos 1.1.1995 tai uudempi) ja autossa ei ABS:ää ja kuskin bägiä
(-vyöt saa jäädä)
Tämä auttaakin kovasti jos vyöt saa jäädä paikoilleen.
-03 ML mersussa on takapenkin vöissä noita takaistuimien airbägi tunnistimia. Jotka sytyttää vikavalot mittaristoon jos eivät ole paikoilleen kytkettynä.
Eli tuolta ei ihan ykskaks saa vöitä poistettua.
Mutta tuossa on omapaino 2175kg. Aiheuttaako se jotain toimenpiteitä?
Mistä pystyy varmistaan millä verokannalla oma auto on tuotu suomeen? Ettei tule yllätyksiä verojen muodossa. Oma suzuki on tuotu ruotsista -90 luvun alussa ja pakuksi sitä haaveilen.
Mitenkäs Matti tuon henkilö/tavara kantavuus homman kanssa näissä huoltoautoissa.:rolleyes:
kiinnityspisteet poistettava käytöstä (sillälai ettei niitä saa normaalein käsityökaluin irti) Miten tuo muuten toimii jos laittaa niille kuorman kiinnityspisteen? Siinähän on yleensä valmiiksi jokin pultin reikä niin se ois todella helppo toteuttaa ja myöhemmin helppo ottaa pois. Kiinnityspisteitä tarvii aina :D
BJ-40/76
23.11.2012, 19:24
Itse jätin turvavyöt paikoilleen, humattavan käteviä tavaroiden liikkeiden hillintään.
ja ainakin Oulussa on kelvannut sidontapisteet penkkien reikiissä, mutta esim ylösnostettavan penkin silmukka osa pitää vaihtaa erilaiseen! siis ei saa jättää alkuperäistä penkin kiinnikepistettä.
Laitoin vanerisen laatikon, jonka pulttasin kiinni penkin kiinnitysreikiin, niin kelpasi kans...
Tai aluksi oli kyllä kuormansidontalenkkejä 4 kpl penkin kiinnitysreikiin kiinnitettynä ja pari reikää popniiteillä peitettynä ja minun mielestä mainitti jotain turvavöiden poistosta konttorilta kun etukäteen kyselin... saatan kyllä muistaa väärinki
...auton on täytettävä autoverolain 23§:n mittavaatimukset (3m3) tai siitä tehtävä huoltoauto. 3.5.1993 jälkeen tullatuista maastureista on maksettu täysi autovero.
Mitens kun autoverolaki 23 § finlexissä sanoo...
"23 § on kumottu L:lla 9.1.2009/5."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941482#L5P23
Onko väärä sivu vai mistä näitä mittoja kannattaa etsiä vai onko ne nyt hiljan vanhentuneet?
Itsellä vuosimalli-99 ja otin penkit sekä pari kiinnityskoukkua lattiasta pois ja loput pultit ruuvailin takas lattiaan kiinni.
Kaikki muut jäi paikalleen, turvavyöt kans.
Konttorille sitte ja paku siitä tuli. Tarkisti vain, että penkkejä ei saa tuosta vaan laitettua kiinni takaisin.
Mistä pystyy varmistaan millä verokannalla oma auto on tuotu suomeen? Ettei tule yllätyksiä verojen muodossa. Oma suzuki on tuotu ruotsista -90 luvun alussa ja pakuksi sitä haaveilen.
Trafi varmasti selvittänee pyydettäessä, sehän se jälkiverotkin maksattaa jos maksattaa. Jos tiedät missä tullipiirissä tullattu niin löytynee sieltäkin.
Mitenkäs Matti tuon henkilö/tavara kantavuus homman kanssa näissä huoltoautoissa.:rolleyes:
Ei minimikantavuutta huoltoautolla. Pitääkö vähintään puolet kantavuudesta olla tavaroille ja loput henkilöille? Asianhan voi näinkin tulkita tämän perusteella (9§): http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021248#e-25 Mutta täältä löytyy kuitenkin ko. ehto koskien vain täyden autoveron pakettiautoja: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/af8699ae9c5faea17cfa07bb20873b32/4727-Istuinten_hyvaksyminen_pakettiauton_ja_kuorma-auton_ohjaamoon_tai_kuormatilaan.pdf Mun käsityksen mukaan huoltoautossa ei tarvii tuota kantavuutta tavaroille yli puolta, mutta en ala vannomaan. Ei oo koskaan ollut puhetta/mitään ohjetta missään.
Miten tuo muuten toimii jos laittaa niille kuorman kiinnityspisteen? Siinähän on yleensä valmiiksi jokin pultin reikä niin se ois todella helppo toteuttaa ja myöhemmin helppo ottaa pois. Kiinnityspisteitä tarvii aina :D
Voit joihinkin järkeviin kohtiin laittaa, mutta et kaikkiin.Mitens kun autoverolaki 23 § finlexissä sanoo...
"23 § on kumottu L:lla 9.1.2009/5."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941482#L5P23
Onko väärä sivu vai mistä näitä mittoja kannattaa etsiä vai onko ne nyt hiljan vanhentuneet?
Päätös on kumottu, mutta sitä sovelletaan sen voimassaoloaikana käyttöönotettuihin/Suomessa ensi kertaa verotetuihin autoihin.
Tuolta löytyy 23§: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19941482
ja sen viimeisin korjaus: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20061450
Niinpä Matti mutta onkos se ajoneuvoluokaltaan enää N1 jos siinä ei ole tuota tavara kantavuutta ;)
Niinpä Matti mutta onkos se ajoneuvoluokaltaan enää N1 jos siinä ei ole tuota tavara kantavuutta ;)
No ainahan siinä kantavuutta on. Tuota "vähintään puolet kantavuutta"-ehtoa käsitellään aina vain kaksikäyttöautojen yhteydessä.
N1-luokan ehtonahan on vain:
Pakettiauto, N1-luokka, on tavaran kuljetukseen tarkoitettu auto, jonka kokonaismassa on enintään 3.5 tonnia.
Mutta kaksikäyttöautolla on myös tuo kantavuusvaatimus:
Kaksikäyttöauto on
N1-luokan ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi istuinpaikat enintään kuudelle henkilölle. Kaksikäyttöauton suurimmasta sallitusta kokonaismassasta auton tavarakuorman massa on suurempi kuin 68 kg:n massaisiksi katsottujen matkustajapaikkojen (ilman kuljettajaa) yhteen laskettu massa.
ARVA 21 b §, 703/98
Kerro mistä ja miten olet käsittänyt toisin? Saatanhan siis olla väärässäkin.
Mie selvittelen asiaa ensi viikolla ja laitan sulle siitä lisää tietoa. Voithan tuota kysyvä tuolta meijän Firman teknisestä tuesta kun ollaan saman Firman leivis;)
Mie selvittelen asiaa ensi viikolla ja laitan sulle siitä lisää tietoa. Voithan tuota kysyvä tuolta meijän Firman teknisestä tuesta kun ollaan saman Firman leivis;)
Enpä tuota tiennykkän, sittenhän meitä täällä palstalla on ainakin 4 tällä alalla. Sieltä T-alkusesta firmasta kukaan mitään vastaa, hankala saada ketään kiinni edes sähköpostilla. Mut jos saat vahvistettua faktaa pöydälle niin hienoo. Mutta jos siis kantavuusasia vaikuttaa etupenkkiläistenkin lukumäärään niin loppuu ne 3-paikkasten LäJien leimaus.
Jos autosta ei ole maksettu täyttä autoveroa, auton on täytettävä autoverolain 23§:n mittavaatimukset (3m3) tai siitä tehtävä huoltoauto. 3.5.1993 jälkeen tullatuista maastureista on maksettu täysi autovero.
Kysyin tätä asiaa konttorilta mutta en saanut vastausta...
Kuinka on PV autojen laita?
Harkinnut tässä BJ75 vm -85 liikenteeseen ottoa. Auto on ostettu puolustusvoimien huutokaupasta ja tornipapereissa lukee maastohenkilöauto. Ei siis pakettiauto. Kuinkas tällaisen otto kaksikäyttöautoksi menee kun liekö valtio maksanut ollenkaan veroa? Henkilöautonhan kai saa kaksikäyttöautoksi mutta onkos tässä myös jotain ikä/verorasismia.
No niin Matti ei myö nyt ihan samassa firmassa oltukkaan mutta samalla allalla.:D
Mutta asiaan http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/21f6b09a795987118228628abca4630c/4717-Edellytykset_pakettiauton_luokitteluun.pdf tuolta löytyypi tällainen kohta:
"Vaadittava kantavuus
Pakettiauton tavarakantavuuden tulee olla suurempi kuin autoon hyväksyttyjen matkustajien lukumäärä x 68 kg (A 1248/2002 9§ 1 mom.). Istumapaikkojen vähentämisestä on kerrottu AKEn ohjeessa 793/208/2009"
Jeep-Ukko
02.12.2012, 14:23
Kysyin tätä asiaa konttorilta mutta en saanut vastausta...
Kuinka on PV autojen laita?
Harkinnut tässä BJ75 vm -85 liikenteeseen ottoa. Auto on ostettu puolustusvoimien huutokaupasta ja tornipapereissa lukee maastohenkilöauto. Ei siis pakettiauto. Kuinkas tällaisen otto kaksikäyttöautoksi menee kun liekö valtio maksanut ollenkaan veroa?
Henkilöautonhan kai saa kaksikäyttöautoksi mutta onkos tässä myös jotain ikä/verorasismia.
Puolustusvoimien vehkeistä en tiedä.
Joutuuko niistä maksamaan autoveron nyt, kun otat siviili käyttöön???
-93 ja vanhemmat MAASTOhenkilöautot, ovat vajaan verotuksen autoja, ja niitä ei saa pakettiautoksi, paitsi sillä 3kuution tavaratilalla, kuten tuolla jo aikaisemmin mainittu.
Mutta sitä en tiedä saako tuollaista vanhempaa kaksikäyttöiseksikään???
Mutta onko kaksi käyttöisestä mitään hyötyä???
Minun ymmärtääkseni hyöty on vain, jos ostat uuden, josta joudut maksamaan autoveron (eli ei puhuta nyt käyttömaksuista).
???????
Eikös kaksikäyttöisestä makseta täysi henkilöauton käyttömaksut eli ei halpaa pakettiauton maksua.
Mutta osto hinnasta pakettiautona/kakskäyttöautona yrittäjät (ja maanviljelijät), saa uuden auton autoverossa edun.
-----
Olisi itsellänikin aiheeseen kysymys.
Jeep XJ -90 dieseli, maastohenkilöauto.
Huoltoautoa ei saa, vaaditaan yli 1800 kg omamassa, Jeepissä vain 1540 kg.
P-A:ksi tarvitaan se 3kuution tila.
Mutta millaisilla mittaus perusteilla tuo 3 kuution tavaratila mitattaan.
-takaluukusta etupenkkien selkänojaan, (joltais määrätyltä korkeudelta?)
-leveys suunnassa joku määrätty korkeus kohta (kuitenkin takarenkaiden kaaret kaventaa lattiaa)
-Onko minimi korkeus?? (joskus kuullut siitä, että esim lava-autossa saa olla pressu, mutta ei kovaa katetta, korkeuden takia, ja nimen omaan vanhoisa pick-up. uuden verotuksen pick-upit saa olla kovia, koska tilavuusvaatimusta ei ole)
BJ-40/76
02.12.2012, 17:00
Tuossa yksi hyvä linkki noihin muutoksiin:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/pakettiauto_2
Kuitusen kuution mittaaminen: (onko enää käytössä, ei tietoa)
en löytänyt täsmätietoa, mutta suurin piirtein seuraavasti, jos näyttää menevän lähelle, niin tarkista jostain......
Siis ulkomuistista, tarkista!
Tilavuuden mittaamiseksi muodostetaan 3 suuorakulmiota auton lattian suuntaan, alimmainen lattiapinnan tasoon, saa käsittää pyöräkotelot; siis leveys esim 1,25 metriä, ja pituus vaikkapa 1,5 metriä;
toinen jollekkin korkeudelle, olikohan 0,5 metriä?
kolmas vähintään 1,3 metrin korkeudelle ja näiden muodostama kuutioiden
ovat mitoiltaan seuraava; kuutioiden pituus on se, mikä mitta jää kaikkien suorakulmioiden sisään, ja alemman kuution leveys on kapeamman suorakaiteen leveys ja korkeus tulona, josta vähennetään pyöräkotelot.
Ylempi kuutio lasketaan samalla tavoin.
Ja tilavuutta pitää olla vähintään 3m3
BJ-75 ei täytä k.o tilavuusvaatimusta, muuten kuin Hyvin täpärästi mittaamalla, minun bj-75 ei täyttänyt minun mittaamana ilman kattokorotusta, noin 7cm korotuksella litroja tuli muistaakseni 3120 katsastusmiesten mittaamana. -> ei taida jeepissä riittää tilavuus alkuakaan?
Tuossa yksi hyvä linkki noihin muutoksiin:
Jeep-Ukko
02.12.2012, 18:49
Tuossa yksi hyvä linkki noihin muutoksiin:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/pakettiauto_2
Tuolta aken linkistä jos oikein ymmärsin, niin kaksi mittaa täytyy täyttyä, minimi korkeus 1,3 metriä ja tilavuus 3 kuutiota.
Tarkemmat mittaus kriteerit 23§ 2-4 momentit.
Ja sen verta oli mittauksesta selvitetty, että esim. helposti irroitettavat hyllyt, eivät vaikuta mittaus tulokseen.
Ja vaikkapa takaoven käsinoja olisi ulkoneva, niin ei vaikuta tulokseen, jne.
(ei ole auto nyt omassa pihassa, niin ei pääse mittailemaan)
No tuota 23§ en löydä vaika kuinka googlettaa, on niin sekava tuo Finlex.
Jossain oli joku viite teksti, että 23§ olisi kumottu??
Ja näiden lisäksi vaatii minimi 525 kg kantavuus.
Jeep
omamassa 1540 kg
kokonais 2120 kg
kantavuus 580 kg
580 - 525 = 55 kg
Eikös istumapaikka ole 68 kg??
Kuski sisältyy tuohon 1540 kg.
Onko tuohon 525 kg valmiiksi huomioitu apukuljettajan paikat.
Vai tarviiko tuo 525 kg + paikka luku x 68 kg.
Autoon on joka tapauksessa moottorin vaihtoa tulossa ja näin ollen muutoskatsastus.
Täytyy yrittää köykästää autoa niin paljon kuin vain pystyy, että muutoskatsastuksessa saisi omamassaa vielä alaspäin :D
Ja sitten joskus myöhemmin yrittää pa:ksi, jossa autoa ei punnittaisi, vaan käytetään moottorin vaihdon yhteydessä otteeseen saatua painoa...
Tääkin tuleva ikuisuus projekti, kerkiää laki muuttua, ja hyvällä tuurilla poistuu koko diesel vero :eek:
BJ-40/76
02.12.2012, 22:18
Tuolta aken linkistä jos oikein ymmärsin, niin kaksi mittaa täytyy täyttyä, minimi korkeus 1,3 metriä ja tilavuus 3 kuutiota.
Tarkemmat mittaus kriteerit 23§ 2-4 momentit.
Ja sen verta oli mittauksesta selvitetty, että esim. helposti irroitettavat hyllyt, eivät vaikuta mittaus tulokseen.
Ja vaikkapa takaoven käsinoja olisi ulkoneva, niin ei vaikuta tulokseen, jne.
(ei ole auto nyt omassa pihassa, niin ei pääse mittailemaan)
No tuota 23§ en löydä vaika kuinka googlettaa, on niin sekava tuo Finlex.
Jossain oli joku viite teksti, että 23§ olisi kumottu??
Ja näiden lisäksi vaatii minimi 525 kg kantavuus.
Jeep
omamassa 1540 kg
kokonais 2120 kg
kantavuus 580 kg
580 - 525 = 55 kg
Eikös istumapaikka ole 68 kg??
Kuski sisältyy tuohon 1540 kg.
Onko tuohon 525 kg valmiiksi huomioitu apukuljettajan paikat.
Vai tarviiko tuo 525 kg + paikka luku x 68 kg.
Autoon on joka tapauksessa moottorin vaihtoa tulossa ja näin ollen muutoskatsastus.
Täytyy yrittää köykästää autoa niin paljon kuin vain pystyy, että muutoskatsastuksessa saisi omamassaa vielä alaspäin :D
Ja sitten joskus myöhemmin yrittää pa:ksi, jossa autoa ei punnittaisi, vaan käytetään moottorin vaihdon yhteydessä otteeseen saatua painoa...
Tääkin tuleva ikuisuus projekti, kerkiää laki muuttua, ja hyvällä tuurilla poistuu koko diesel vero :eek:
Jeepistä ei kokemusta/tietoa, mutta muistini mukaan pieni auto? olisko hj-60 kokoluokkaa tavaratilaltaan?
Siis tuossa bj-75:ssa sisätilaa sen verran että jos mitattas sikaosaston tilan esim. pingispalloilla, niin tilaa olisi varmasti 4-5m3, ja korkeutta reilusti tuo 1,3m mutta kun sitä 1,3m korkeaa pitää olla paljon! mulla muistaakseni jotain 1,7x1,1m?, kun koko katossa korotusta muutama sentti.....
Toki tuolla kattokorotuksella tuon varmaan saa kasvatettua tarpeeksi korkeaksi, mutta normaali suksiboksi ei taida riittää....
p.s jos sulla riittää kantavuutta, korota oikein kunnolla, niin saat lisäistumapaikkoja tavaratilaan, hj-60:een olisi kerran saanut muistaakseni 2 paikkaa, kun olis tehnyt 2 metriä! korkean aaltopelti wc:look korotuksen.
Taannoin ainakin oli korkeus rajoitettu vakoialustalla 4,2metriin.....
Nyppi sen verran tuo herra Kuitunen, että talkooporukka olisi ollut kasassa, ja matskut olisi maksanut muutaman satasen, ja valtakunnallinen näkyvyyskin olisi varmaan järjestynyt:D Ujous meni pöksyyn....
Olisi itsellänikin aiheeseen kysymys.
Jeep XJ -90 dieseli, maastohenkilöauto.
Huoltoautoa ei saa, vaaditaan yli 1800 kg omamassa, Jeepissä vain 1540 kg.
P-A:ksi tarvitaan se 3kuution tila.
Pistä jeeppi lihotuskuurille. Varustelet reilun 200kg edestä työkaluilla, panssareilla, järeämmillä puskureilla ym. ja sitten muutoskatsastat huoltoautoksi.
Kysyin tätä asiaa konttorilta mutta en saanut vastausta...
Kuinka on PV autojen laita?
Harkinnut tässä BJ75 vm -85 liikenteeseen ottoa. Auto on ostettu puolustusvoimien huutokaupasta ja tornipapereissa lukee maastohenkilöauto. Ei siis pakettiauto. Kuinkas tällaisen otto kaksikäyttöautoksi menee kun liekö valtio maksanut ollenkaan veroa? Henkilöautonhan kai saa kaksikäyttöautoksi mutta onkos tässä myös jotain ikä/verorasismia.
Kysyin 2007 Trafista ja sain vastauksen:
"Hei
Kyllä tuo alla kirjoittamani pitää edelleen paikkansa. Henkilö, jolta asiaa tiedustelitte oli (aivan oikein) pyytänyt Teitä esittämään kirjallisen tiedustelun AKElle.
Jos tuollainen auto olisi rekisteröity uutena tavalliseen rekisteriin pakettiautona (tai erikoisautona), se olisi ollut sen aikaisten säännösten perusteella autoverosta vapaa. Sellaisen muuttaminen henkilöautoksi ei olisi edelleenkään mahdollista ilman autoveron maksamista. Jos auto olisi ollut armeijan rekisterissä henkilöautona, sen voisi rekisteröidä henkilöautona riippumatta siitä onko siitä maksettu autoveroa vai ei. Valtiota ei ole vapautettu autoveron maksuvelvollisuudesta, mutta autot on saatettu vapauttaa verosta erillisellä päätöksellä ehdolla että niitä ei myydä tietyn ajan sisällä (yleensä 3 vuotta).
Terveisin
Jorma Kurtelius"
Tosin nykyisin Trafissa on porukka noista ajoista vaihtunut ja mennyt moniasia paljon hankalammaksi.
pahapaimen
02.12.2012, 23:08
Voipi olla tyhmä kysymys kun en asiasta tiedä mut miten esim. 306 pösön saa pakettiautoks mutta jeeppiä sitten ei saisi. Onhan jeeppi pikkusen isompi tiloiltaan kuitenkin kuin vaikka tuo pösö ja sit on kaikenmaailman farmari escortit ja muut vastaavat kinnerit pakettiautoja:confused:
Voipi olla tyhmä kysymys kun en asiasta tiedä mut miten esim. 306 pösön saa pakettiautoks mutta jeeppiä sitten ei saisi. Onhan jeeppi pikkusen isompi tiloiltaan kuitenkin kuin vaikka tuo pösö ja sit on kaikenmaailman farmari escortit ja muut vastaavat kinnerit pakettiautoja:confused:
Ei oo tyhmä kysymys mutta vastaus on helppo. Siks ku tästä ko. jeepistä ei ole ensirekisteröinnin yhteydessä maksettu täyttä autoveroa, kuten noista sun mainitsemista henkilökuljettimista.
pahapaimen
02.12.2012, 23:19
Ei oo tyhmä kysymys mutta vastaus on helppo. Siks ku tästä ko. jeepistä ei ole ensirekisteröinnin yhteydessä maksettu täyttä autoveroa, kuten noista sun mainitsemista henkilökuljettimista.
Ok, tuotapa en tosiaankaan edes tullut ajatelleeksi.
BJ-40/76
03.12.2012, 00:48
Voipi olla tyhmä kysymys kun en asiasta tiedä mut miten esim. 306 pösön saa pakettiautoks mutta jeeppiä sitten ei saisi. Onhan jeeppi pikkusen isompi tiloiltaan kuitenkin kuin vaikka tuo pösö ja sit on kaikenmaailman farmari escortit ja muut vastaavat kinnerit pakettiautoja:confused:
Sorry, h?k vastasi jo, mutta "jankkaan vielä"
Siis karrikoiden; jokaisesta suomessa rekisteröidystä henkilöautosta, joka on farmari, saa pakettiauton.
Ja se, mikä maksaa; on se, että kokonaispainanon 3500 kg alapuolella on pääsääntöisesti vain N1 ja M1 autoja;
ja maastureita M1 on tullut alennetulla autoverolla maahan, vero 0%-100% riippuu lähinnä milloin.
Ja se suurin KYRPÄ! , siis ongelma on se että jos noita havemmalla verolla olevia muutetaan jotenkin, esim, hj-60 vm.84 haluttas tehdä muu pakettiauto, kun noita perhonsidontapenkkejä ei tarvita, ja se on rekakisteröity nyt huoltoautoksi, niin tuon perhonsidontapenkin poisto saa tuon YLI 30v sitten maksamatta jääneen veron erääntymiseen!
Ja minun "vaikka poltat auton, niin ei vapauta verosta, riittää että on tapahtunut! ulosotossa peritään! ja suurin ongelma on ollut noissa piiloharmareissa, mallia usa, esim chevy caprise?, 15000 Markan autosta räpsähtää enemmän veroja 10v kuluttua , kun venäjältä tullessa tulli huomaa pehmeät penkit? oli pehmeät takapenkit noiden 50mm vahvojen tilasto pakupenkkien suhteen!
siis aina pitää muistaa se että "maahantuonnin yhteydessä-" siis maksat sen mikä maahan tuonnin yhteydessä ei ole tarvinnut maksaa, koska alennettu vero....
Jeep-Ukko
03.12.2012, 19:50
Pistä jeeppi lihotuskuurille. Varustelet reilun 200kg edestä työkaluilla, panssareilla, järeämmillä puskureilla ym. ja sitten muutoskatsastat huoltoautoksi.
Pilkkua jos nusastaan, niin lisävarusteita ei lasketa omaksi massaksi.
Missä menee panssareiden, ym. lisävarusteiden raja, milloin ne punnitaan ja milloin ei punnita omaksi massaksi.
-----
Mutta periaatteessa joo. Käytännössä lihottamalla onnistuu.
Moottori/vaihteistopaketti jota olen keulaan suunnitellut, niin silläkin jo tulee painoa jonnin verran.
Ajatus oli keulasta jättää kaikki ylinmääräinen paino pois. Ja akkukin jos olis taka kontissa, jne.
Saa etuakselimassan pysymään rajoissa.
Missä menee panssareiden, ym. lisävarusteiden raja, milloin ne punnitaan ja milloin ei punnita omaksi massaksi.
Henkilöautoissa 3 % massamuutos on merkitsevä, pakuissa pitää muuttua min. 5 % ennenkö alkuperäistä omaamassaa voidaan muuttaa.
Ja ennen 1.11.1983 käyttöönotetun huoltoauton voi muuttaa takaisin henkilöautoksi ilman veroseuraamusta, uudempia ei. En tiedä liittykö tuohon BJ-40/76:n perhonsidontalenkkeihin vai ei. :D
BJ-40/76
04.12.2012, 13:37
Henkilöautoissa 3 % massamuutos on merkitsevä, pakuissa pitää muuttua min. 5 % ennenkö alkuperäistä omaamassaa voidaan muuttaa.
Ja ennen 1.11.1983 käyttöönotetun huoltoauton voi muuttaa takaisin henkilöautoksi ilman veroseuraamusta, uudempia ei. En tiedä liittykö tuohon BJ-40/76:n perhonsidontalenkkeihin vai ei. :D
Joo, taisin muistaa väärin vuosiluvut:o
p.s oliko joskus/onko vielä jokin asetus, että määrättyjä varusteita ei laskettu omaan massaan? liitty muistaakseni siihen, että kun 80 luvun alun hiacen omapaino nousi joillakin varusteilla , olikohan hyllyt? yli 1800kg, niin niitä ei laskettu omaan massaan, vaan sai edelleenkin ajella 100km/h
En tiedä mihin perustuu, mutta (verolliseksi) matkailuautoksi kun muutoskatsastaa henkilöautoa niin punnitaan istuinpaikkojen vuoksi ja merkitään uusi omamassa otteeseen, vaikka olisi muuttunut alle noiden prosenttien. Mutta varmaankin juuri tuon takia että riittääkö "läskimpien" matkailumatkustajien kuskaamiseen kantavuus.
Jeep-Ukko
04.12.2012, 17:46
Joo, taisin muistaa väärin vuosiluvut:o
p.s oliko joskus/onko vielä jokin asetus, että määrättyjä varusteita ei laskettu omaan massaan? liitty muistaakseni siihen, että kun 80 luvun alun hiacen omapaino nousi joillakin varusteilla , olikohan hyllyt? yli 1800kg, niin niitä ei laskettu omaan massaan, vaan sai edelleenkin ajella 100km/h
Jossain tuolla pykälistössä oli maininta, että esim kevyt rakenteiset helposti pulttaamalla irroitettavat hyllyt ei vaikuta.
Lavalle asennettu pikku Hiab, etuaura, hiekoitin, jne, ovat lisävarusteita joita ei lasketa omaksi massaksi.
Mutta jos hyllyistä tekee liian kiinteät, niin sitten menee punnittavaksi omaan massaan.
Jos auto olisi ollut armeijan rekisterissä henkilöautona, sen voisi rekisteröidä henkilöautona riippumatta siitä onko siitä maksettu autoveroa vai ei.
Kyllä tämä jo riittää asiasta kinaamiseen trafin kanssa... Kiitos
Mutta onko kaksi käyttöisestä mitään hyötyä???
Minun ymmärtääkseni hyöty on vain, jos ostat uuden, josta joudut maksamaan autoveron (eli ei puhuta nyt käyttömaksuista).
???????
Eikös kaksikäyttöisestä makseta täysi henkilöauton käyttömaksut eli ei halpaa pakettiauton maksua.
Hyöty idea on siinä, että henkilöautoa en saa yrityksen verotukseen mutta pakettiauton saa. Yritys maksaa vuotuiset maksut versus itse riipii lompakosta 1200€/vuosi. Ja lisäpenkit on aina kivoja.
Henkilöautoissa 3 % massamuutos on merkitsevä, pakuissa pitää muuttua min. 5 % ennenkö alkuperäistä omaamassaa voidaan muuttaa.
Ja ennen 1.11.1983 käyttöönotetun huoltoauton voi muuttaa takaisin henkilöautoksi ilman veroseuraamusta, uudempia ei. En tiedä liittykö tuohon BJ-40/76:n perhonsidontalenkkeihin vai ei. :D
Onko kukaan muuttanut omamassaa tuota 5% alaspäin verotusmielessä?
Miten käytännössä onnistuu jos onnistuu?
Mihinkäs verotukseen se omamassa liittyy? Niinhän se onnistuu että muutoskatsastuksessa punnitaan auto.
Onko kukaan muuttanut omamassaa tuota 5% alaspäin verotusmielessä?
Miten käytännössä onnistuu jos onnistuu?
Omamassa ei vaikuta vuotuiseen verotukseen.
Sekin kannattaa huomioida että kun auto muutetaan huoltoauto-luokan alle niin se on sitten aina ja ikuisesti huoltoauto, **vaikka siitä olisi maksettu aikoinaan täysi autovero.**
Kerran huoltoauto = aina huoltoauto. Joten että olkaapa tarkkoina kun noita -93 ja uudempia maastureita muuttelette. Ne nimittäin menevät ihan normi N1G pakuiksi muutoskatsastuksella ilman mitäänn vitun höyläpenkkivirityksiä koska niistä on maksettu verot.
Juju tässä on se että jos joskus alkaa olla tarvis takapenkeille niin ei muuta kuin penkit paikoillen ja leimalle ja hups entinen N1G maastopakettiauto onkin M1G eli maastohenkilöauto.
Nimim. did that and oops I did it again...
Ja ilman yöunien menetystä autoveron uudelleen maksuunpanosta.
Eli ihan simppelisti esimerkkinä Gen II pitkä pajero joka ensirekisteröity jälkeen 3.5.1993 menee
- 2 hlö N1G maastopakettiautoksi (ei siis huoltoauto, vaan maastopakettiauto)
- 1+5 hlö kaksikäyttöautoksi jossa ajoneuvoluokka on N1G eli maastopakettiauto
Ja voi muuttaa takaisin 5/7 paikkaiseksi M1G-luokan maastohenkilöautoksi ilman mitään jälkiveroseuraamuksia.
Koko roska muutoskatsastuksella ilman mitään eri vipuiluja tai kikkakolmoskonsteja.
Laillisesti ja helposti.
vm. -98 esimerkkiauto seisoo juurikin tälläkin hetkellä tuolla parkkipaikalla.
Sama koskee myös käytettyinä ja tullin mukaan verotettuja joista on maksettu autovero
Muuten noin, mut päivä on 3.5.1993 jälkeen tullatut.
Mihinkäs verotukseen se omamassa liittyy? Niinhän se onnistuu että muutoskatsastuksessa punnitaan auto.
Pitäisi saada tuontimaasturi alemmanveroluokan pakuksi muutettua, jonka kantavuus on 665kg ja ilmeisesti vaatii minimissään 680kg. Muut ehdot auto täyttää.
Eli voiko autosta penkkien irroituksen lisäksi mitä muuta ottaa pois lainpuitteissa, että saisi omamassan pienemmäksi ja kantavuuden suurennettua?
BJ-40/76
23.04.2013, 20:12
Kannattaa huolella selvittää, mitä sanktioita tuosta oman massan pienentämisestä seuraa.
Yksi hyvä esimerkki oli yksi 2+4 h paku BJ-42:n siitä oli otettu vinssi pois ja vararengas telineineen korvattu pienellä kompressorilla ja paikkauspullolla: omapaino 1780 kg, ei tarvitse 80 lätkää.
Mulle minun bj:n 80 lätkästä naureskeli, että jotkut ottaa tuon 80 lätkän tyhmyyttään:o
Asiasta keskusteltiin pariin otteeseen, ja ei ymmärtänyt vaikka yritin kertoa noita veroseuraamuksia (olikohan vuosi ollut 1995?), mutta kun tarvitsi pari vinkkiä myös tekniikasta, niin lupasi tarkistaa tutulta katsastusmieheltä tuota kevennyksen ja veron suhdetta;)
Viikon päästä bj:ssä oli sekä vinssi, varapyörä ja 80 Lätkä:D (katsuri oli tuumannut että ei mitään merkitystä; mutta oli käynyt sitten kotona kertomassa tuosta veron lankeamisesta.... oli katsastettu kaikessa hiljaisuudessa leveämmät renkaat.... ja omapaino ja vinssi takaisin alkuperäistä vastaavaksi.
Tarinan opetus: verokikkailusta voi tulla kallista..... siis aina dsl tankissa dsl autossa, penkit/matkustajapaikat pakussa otteen mukaiset, ja painoja ei kannata muutella tutkimatta! (ja suomalainen yksin ei saa ajaa ulkomaille rekisteröityä autoa, jos ei ole ministeri; toki juttu vielä lienee kesken?)
Eli voiko autosta penkkien irroituksen lisäksi mitä muuta ottaa pois lainpuitteissa, että saisi omamassan pienemmäksi ja kantavuuden suurennettua?
No ainakin vararenkaan.
no miten matti kun näitä pätkäpatrolleja on 2+3 Tai 2+2 paikkasina pakuina. Esim mun tuotumaahan 82 luutavasti autovero 0 Nii, saako nuo lisäjakkarat heivata mäkeen ja eihän näissä millään laskuopilla ole 3 kuution tavaratilaa:D eli oiskihan nöö ollu pakuja jo tänne tullessaan epäilen kyllä vähän että ei
Ja ennen 1.11.1983 käyttöönotetun huoltoauton voi muuttaa takaisin henkilöautoksi ilman veroseuraamusta, uudempia ei. En tiedä liittykö tuohon BJ-40/76:n perhonsidontalenkkeihin vai ei. :D
Heps, mitenkä on, voinko muuttaa v.82 käyttöönotetun huoltoautoni maastohenkilöautoksi ja sitten mahdollisesti tulevaisuudessa joko takaisin huoltoautoksi tai maastopakettiautoksi?
Tarviiko tän ikäisessä autossa olla takapenkeillä turvavöitä muutoskatsastuksen yhteydessä? Tarkoitus on toki turvavyöt geehen laittaa, toteutus on vaan auki ja autoon pitäisi saada yksi lastenistuin laillisesti lisää (onko lastenistuin laillista kiinnittää vaikka kuormaliinoilla?) Ja jos joku tietää, saako sikaosaston 1+2 tai 2+2 keskelle katsovaa istuinta ilman turvavöitä mukaan otteeseen?
Kiitos!
/Tommi
Katsastin vm-92 gen2 pajeron pakettiautoksi paripäivää sitten.
Meinas olla hankala tapaus kun inssit eivät olleet yhteistyöhaluisia.
Ensin heille piti selittää miksi saan tämän pakettiautoksi, eli tämä on tuontiauto.
Eivät alkaneet heti muutoskatsastaan, vaan käskivät soittaa tulliin ja varmistaa onko täysvero maksettu.
Tämä olikin sitten melkonen soittorumba kun kukaan ei halunnut kertoa mitään ja aina vaan seuraava tullimies käski soittaa seuraavalle.
Meinasivat siellä että salaistatietoa, ei saa kertoa.
No vihdoin sieltä kerrottiin että soita trafiin.
Soittelin sinne ja trafin täti sano että mikä tässä on epäselvää, minä sanoin että ei minulle vaan inssille.
Tämä puhelun jälkeen menin takasin konttorille ja yllättäen muutoskatsastus onnistuu mutta 90e hintaan.
Pidin hintaa kovana ja inssi inisi että oli alennushinta oikeasti 120e.
Lähdin pois, menin toiselle konttorille ja hinta 45e.
Näin yksinkertaisesta asiasta saa helkutin hankalan.
Heps, mitenkä on, voinko muuttaa v.82 käyttöönotetun huoltoautoni maastohenkilöautoksi ja sitten mahdollisesti tulevaisuudessa joko takaisin huoltoautoksi tai maastopakettiautoksi?
Tarviiko tän ikäisessä autossa olla takapenkeillä turvavöitä muutoskatsastuksen yhteydessä? Tarkoitus on toki turvavyöt geehen laittaa, toteutus on vaan auki ja autoon pitäisi saada yksi lastenistuin laillisesti lisää (onko lastenistuin laillista kiinnittää vaikka kuormaliinoilla?) Ja jos joku tietää, saako sikaosaston 1+2 tai 2+2 keskelle katsovaa istuinta ilman turvavöitä mukaan otteeseen?
Kiitos!
/Tommi
Joo. Ei. Ei.
BrahesoundS
29.04.2013, 10:06
Juuri palstalle liittyneenä ja ensimäistä maasturia haaveilevana ajattelin kysyä aiheeseen liittyviä "tyhmiä" kysymyksiä.. Voi olla, että on suoraan tai epäsuoraan tähänkin vastaus..
Eli olen tuossa katsellut kakkosautoksi Mitsubishi Pajero 2.5 Comfort Wagon TD IC vm.90, eli GEN I pitkä koppaista. Koska auto tulisi olemaan työautona, niin verot pitäis saada mahdollisimman pieniksi. Kiisseliverollinen auto kun jo löytyy taloudesta ennestään. Monenmoista lakitekstiä on kirjoitettu tähän ketjuun ja ilmeisesti tuollaista -90 vuosimallin pajeroa koskee pakettiautoksi muuttamisessa 3m3 tilavuus pykälä? Eli saako kyseisen auton käytännössä rekisteröityä pakuksi vai onko huoltoauto ainoa vaihtoehto, ilman että pitäis mitään jälkiveroja autosta maksella? Ilmeisesti huoltoauton vero on jossain 400-500€ tienoilla vuodessa ja perään pitäis lyödä 80 lätkä kun taas pakuna vero 100€ kieppeillä?
ilmeisesti tuollaista -90 vuosimallin pajeroa koskee pakettiautoksi muuttamisessa 3m3 tilavuus pykälä? Eli saako kyseisen auton käytännössä rekisteröityä pakuksi vai onko huoltoauto ainoa vaihtoehto, ilman että pitäis mitään jälkiveroja autosta maksella? Ilmeisesti huoltoauton vero on jossain 400-500€ tienoilla vuodessa ja perään pitäis lyödä 80 lätkä kun taas pakuna vero 100€ kieppeillä?
Huoltoauto ainoa vaihtoehto jos et halua laminoida jotain jollaa kattokorotukseksi.
Huoltoautoksi rekisteröidyllä pakettiautolla ja normaalilla pakulla samat vuotuiset verot/maksut, eli n. 420 € henkilöautoa pienemmät.
Jeep-Ukko
01.05.2013, 09:22
Katsastin vm-92 gen2 pajeron pakettiautoksi paripäivää sitten.
Meinas olla hankala tapaus kun inssit eivät olleet yhteistyöhaluisia.
Ensin heille piti selittää miksi saan tämän pakettiautoksi, eli tämä on tuontiauto.
Eivät alkaneet heti muutoskatsastaan, vaan käskivät soittaa tulliin ja varmistaa onko täysvero maksettu.
Tämä olikin sitten melkonen soittorumba kun kukaan ei halunnut kertoa mitään ja aina vaan seuraava tullimies käski soittaa seuraavalle.
Meinasivat siellä että salaistatietoa, ei saa kertoa.
No vihdoin sieltä kerrottiin että soita trafiin.
Soittelin sinne ja trafin täti sano että mikä tässä on epäselvää, minä sanoin että ei minulle vaan inssille.
Tämä puhelun jälkeen menin takasin konttorille ja yllättäen muutoskatsastus onnistuu mutta 90e hintaan.
Pidin hintaa kovana ja inssi inisi että oli alennushinta oikeasti 120e.
Lähdin pois, menin toiselle konttorille ja hinta 45e.
Näin yksinkertaisesta asiasta saa helkutin hankalan.
Sen verta aihetta pähkäillyt, että kun itselläni on tuo diesel XJ Jeeppi projekti.
Valmistenumeron mukainen mallivuosi -90
Käyttöönottopäivä 5.6.91
Ajoneuvoluokka M1 / henkilöauto.
Mutta lisätiedoissa on maininta: "Tarkempi nimitys: Maastohenkilöauto"
Lisäksi maininta: "Pakokaasupäästöt hyväksytty ANA 65 PYK:n perusteella. 01.01.93 alkaen käyttöön otettaville autoille uudet mallitiedot tyyppikoodilla 5055052817"
----
Autossa ei ole ulosottoa, jonka tuo M1G/maastohenkilöauto virallisesti tarvitsisi.
Lisäksi tuo pakokaasu päästö teksti juttu, viittaisi siihen, että olisi suomeen tuotu/rekisteröity vuoden -93 jälkeen, mutta koska alkuperäinen käyttöön otto ollut jo -91, niin menee vanhan tyypin mukaan.
Mutta sen lisäksi, ei ole erikseen mitään mainintaa, että edellinen rek.no olisi jotain.
Olen omistanut muutaman auton, jotka ovat 2000-luvulla maahan tuotu, ja niiden rek.otteessa ulkomaalainen rek.no näkyy.
Vähän niin kuin siihen liittyen, pystyykö rek. otteen perusteella toteamaan, olisiko kyseessä mahdollisesti täydenveron auto, tuontiauto, tai jotain.
Trafi sen kertoo kun kysyy. Täytyy sieltä sitä jossain vaiheessa kysellä.
Lähinnä juurikin tuon pakettiauto muutos jutun takia, että olisiko se kuitenkin mahdollista ilman mitään isompia kommervenkkejä.
Huoltoautoksi en mielelläni muuta, koska jos ja kun, joskus mahdollisesti ehkä diesel vero jutut muuttu (vero pois, ja mittarille litra hinta ylös), niin sitten olis kiva ajaa henkilöautolla (enempi istuma paikkoja), kun sitä huoltoautoa kun ei saanut muuttaa takaisin, pakettiauton sai.
Toki turha toivo, että suomessa tuo diesel vero muutos tulisi ihan heti...
^^
Kyllä ne katsatuskonttorilla näkevät koneelta milloin tuotu suomeen.(katsoivat pajeronki)
Tuossa minun tapauksessa inssi halusi vain tehdä homman hankalaksi minulle.
Kovasti kyseli että miksi et halua huoltoautoksi.
Tämä mun pajero on tuotu vm-94/12 suomeen ja tämä tafin täti sano että tässä ei ole mitään epäselvää> täysivero maksettu.
Kerto vielä että 93/6 tapauksissa missä kuukauden ylittynyt, voidaan epäillä ja tarvittaessa tarkistaa onko taysivero maksettu.
Trafilla eivät oikeen millään ymmärtänyt miksi inssi kyseenalaisti tämän pajeron.
Tuossa haukiputaan konttorilla on se paksu-elvis joka on välillä vähän jokaisella hankala.
Sen verta aihetta pähkäillyt, että kun itselläni on tuo diesel XJ Jeeppi projekti.
Valmistenumeron mukainen mallivuosi -90
Käyttöönottopäivä 5.6.91
Ajoneuvoluokka M1 / henkilöauto.
Mutta lisätiedoissa on maininta: "Tarkempi nimitys: Maastohenkilöauto"
Lisäksi maininta: "Pakokaasupäästöt hyväksytty ANA 65 PYK:n perusteella. 01.01.93 alkaen käyttöön otettaville autoille uudet mallitiedot tyyppikoodilla 5055052817"
----
Autossa ei ole ulosottoa, jonka tuo M1G/maastohenkilöauto virallisesti tarvitsisi.
Lisäksi tuo pakokaasu päästö teksti juttu, viittaisi siihen, että olisi suomeen tuotu/rekisteröity vuoden -93 jälkeen, mutta koska alkuperäinen käyttöön otto ollut jo -91, niin menee vanhan tyypin mukaan.
1.8.1990 jälkeen rekisteröidyssä maasturissa ulosottopakkoa ei ole.
Tuo teksti viittaa suomiautoon, ulkoota tuodulle ei tuollaisia tulostuis.
Jeep-Ukko
01.05.2013, 20:23
1.8.1990 jälkeen rekisteröidyssä maasturissa ulosottopakkoa ei ole.
Tuo teksti viittaa suomiautoon, ulkoota tuodulle ei tuollaisia tulostuis.
OK. Selvitellään asiaa...
Tilavuuden mittaamiseksi muodostetaan 3 suuorakulmiota auton lattian suuntaan, alimmainen lattiapinnan tasoon, saa käsittää pyöräkotelot; siis leveys esim 1,25 metriä, ja pituus vaikkapa 1,5 metriä; toinen jollekkin korkeudelle, olikohan 0,5 metriä?:
Toinen 0,6 metriä
kolmas vähintään 1,3 metrin korkeudelle ja näiden muodostama kuutioiden
ovat mitoiltaan seuraava; kuutioiden pituus on se, mikä mitta jää kaikkien suorakulmioiden sisään,:
"Mainittujen suorakulmioiden pituus on ensiksi alkavan ja ensiksi päättyvän suorakulmion alku- ja päättymiskohtiin asetettujen pystysuorien tasojen välinen etäisyys."
Tässäpä pulma. Missä lainkohdassa on mainittu mistä päin aloitetaan laskea ensimmäistä ja viimeistä? Edestä taakse vai toisin päin vai mitenpäin vaan?
Tässä tulee helposti isokin ero tilavuudessa riippuen mittaussuunnasta.
Esim. Jos korotus katolla on puoli metriä lyhyempi lattiaa etupäässä kuin takapäässä niin ylimmän ja alimman tason mittaustulokseen tulee puolen metrin ero pituudessa riippuen mittaus suunnasta.
Vai tarkoittaako tämä, ensiksi alkava ja ensiksi päättyvä, jotain muuta mitä en ymmärrä?
alemman kuution leveys on kapeamman suorakaiteen leveys ja korkeus tulona, josta vähennetään pyöräkotelot.
Ylempi kuutio lasketaan samalla tavoin.
Tilavuus on pinta-alojen keskiarvon ja korkeuden tulo, pois lukien pyöräkotelot yms.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19941482#Pid1888327
BrahesoundS
02.05.2013, 16:12
Huoltoauto ainoa vaihtoehto jos et halua laminoida jotain jollaa kattokorotukseksi.
Huoltoautoksi rekisteröidyllä pakettiautolla ja normaalilla pakulla samat vuotuiset verot/maksut, eli n. 420 € henkilöautoa pienemmät.
Ok. Eli ei muutakuin penkit pois ja reiät umpeen popniiteillä ja kuorman sidonta rakseilla. Miten turvavyöt, pitääkö poistaa kokonaan? Saako takatilaan tehdä vaneerista kiinteitä säilytys/kuljetus laatikoita ja vetää pohjan muuten tasaiseksi kokoalueelta vaneerilla? Oliko niin, että huoltoautoon löydään 80 lätkä persiiseen?
elhapero
05.05.2013, 16:34
Missä hyväksytään huoltoajoneuvoksi muuttaminen kun auton omamassa on alle 1800kg???? Forssassa tuli ehdoton ei kun ehdotin että autoon tulee helmapalkit,vinssi ja turvakaaret millä saan auton painon ylittämään tuon 1800kg.
Missä hyväksytään huoltoajoneuvoksi muuttaminen kun auton omamassa on alle 1800kg???? Forssassa tuli ehdoton ei kun ehdotin että autoon tulee helmapalkit,vinssi ja turvakaaret millä saan auton painon ylittämään tuon 1800kg.
Kuka semmosta on täällä kertonu? :confused:
Ja tottakai omamassaa voi ja saa muuttaa. Yli 5%:n muutokset huomioidaan pakuissa.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja w460 http://forums.offipalsta.com/ModernBlue/buttons/viewpost.gif (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=998809#post998809)
Heps, mitenkä on, voinko muuttaa v.82 käyttöönotetun huoltoautoni maastohenkilöautoksi ja sitten mahdollisesti tulevaisuudessa joko takaisin huoltoautoksi tai maastopakettiautoksi?
Tarviiko tän ikäisessä autossa olla takapenkeillä turvavöitä muutoskatsastuksen yhteydessä? Tarkoitus on toki turvavyöt geehen laittaa, toteutus on vaan auki ja autoon pitäisi saada yksi lastenistuin laillisesti lisää (onko lastenistuin laillista kiinnittää vaikka kuormaliinoilla?) Ja jos joku tietää, saako sikaosaston 1+2 tai 2+2 keskelle katsovaa istuinta ilman turvavöitä mukaan otteeseen?
Kiitos!
/Tommi
ja MaTTi vastasi: Joo. Ei. Ei.
1. Moi taas, onko nää vastaukset ekaan kysymykseen, eli voi muuttaa maastohenkilöautoksi, mutta ei enää takasin miksikään muuksi?
2. Toinen kysymys, jos menen muuttamaan tän v.82 ensimmäistä kertaa käyttöönotetun geen maastohenkilöautoksi, niin minkä vuoden mukaan sitä vuosikatsastetaan vastaisuudessa? Vuoden 1982 mukaan, jolloin mm. pakkivalo, nopeusmittari, takapenkin turvavyöt eivät olleet vielä pakollisia vai v2013 sääntöjen mukaan? Vai meneekö tuo sen mukaan, onko auto joskus aikaisemmin ollut henkilöautoksi rekisteröity?
3. Trafin nettisivuilta näin, että autolla on ollut kahdeksankymmentäluvulla kolmekin muutoskatsastusta, tää kait viittaa ajoneuvotyypin muutoksiin?
Dänks!
/Tommi
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja w460 http://forums.offipalsta.com/ModernBlue/buttons/viewpost.gif (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=998809#post998809)
Heps, mitenkä on, voinko muuttaa v.82 käyttöönotetun huoltoautoni maastohenkilöautoksi ja sitten mahdollisesti tulevaisuudessa joko takaisin huoltoautoksi tai maastopakettiautoksi?
Tarviiko tän ikäisessä autossa olla takapenkeillä turvavöitä muutoskatsastuksen yhteydessä? Tarkoitus on toki turvavyöt geehen laittaa, toteutus on vaan auki ja autoon pitäisi saada yksi lastenistuin laillisesti lisää (onko lastenistuin laillista kiinnittää vaikka kuormaliinoilla?) Ja jos joku tietää, saako sikaosaston 1+2 tai 2+2 keskelle katsovaa istuinta ilman turvavöitä mukaan otteeseen?
Kiitos!
/Tommi
ja MaTTi vastasi: Joo. Ei. Ei.
1. Moi taas, onko nää vastaukset ekaan kysymykseen, eli voi muuttaa maastohenkilöautoksi, mutta ei enää takasin miksikään muuksi?
2. Toinen kysymys, jos menen muuttamaan tän v.82 ensimmäistä kertaa käyttöönotetun geen maastohenkilöautoksi, niin minkä vuoden mukaan sitä vuosikatsastetaan vastaisuudessa? Vuoden 1982 mukaan, jolloin mm. pakkivalo, nopeusmittari, takapenkin turvavyöt eivät olleet vielä pakollisia vai v2013 sääntöjen mukaan? Vai meneekö tuo sen mukaan, onko auto joskus aikaisemmin ollut henkilöautoksi rekisteröity?
3. Trafin nettisivuilta näin, että autolla on ollut kahdeksankymmentäluvulla kolmekin muutoskatsastusta, tää kait viittaa ajoneuvotyypin muutoksiin?
Dänks!
/Tommi
1) Voit muutella rauhassa Henkilöauto <-> Huoltoauto väliä vaikka kuinka monesti.
2) Ihan v. 82 sääntöjen mukaa. Henkilöautossa pitää olla etuvyöt vuodesta -71 lähtien, takana -81 lähtien. Pakettiautossa taasen edessäkin vasta -84 lähtien.
Mitenhän tuollainen "kaksikäyttöauto" ilman takapenkkiä...saako siihen kolme istumapaikkaa sellaisella leveällä vänkärin penkillä kuten huoltoautoihin, jos vaan se ohjaamon leveys riittää? Lähinnä G-mersua mietin....
Ulkomuistista 110 senttiä ratin keskeltä apparin oveen ni onnistuu.
Kiinnostaisi tuoda esim Virosta maasturi (joka olisi kuitenkin siellä ollut hyvin vähän aikaa), jolla on vetopaino 3500 kg (tai lähellä sitä). Auto tulisi peräkärrynvetokäyttöön eikä sitäkään kovin usein, joten 2 paikkaisena pärjäisi mainiosti.
Yhtenä vaihtoehtona Jeep Grand Cherokee 3.1TD (tai V8) -99...-02
Tossa tullin tilastoja katselin, niin siellä oli toteutuneissa autoveroissa pakettiautojen puolella muutamia dieselmaastureita (ML, Frontera, Pajero jne).
Siis mitä iloa on tullata/rekisteröidä se suoraanpakettiautoksi, onko muitakin syitä kuin alv yrityskäytössä?
Tuontimaasturi joka on maastohenkilöautoksi rekisteröity Suomessa ja verot maksettu. Niin siitä saa pakettiauton ongelmitta, mutta tuliko huoltoautopuolella ongelmia, jos omapaino ylittyy 1800 kg?
Ajatuksena on 2000 -paikkeille soveltuva auto, missäs kohtaa painon perustainen käyttömaksu muuttuu CO2 pohjaiseksi, tuollainen olisi edullisempi... 2002 olis ainakin kokonaispainoon perustuva, jos kokonaismassa yli 2500 kg.
Pohdintaa:
Grand Cherokeen on kokonaismassa on alle 2500 kg :/. Siis pitäisi olla 2001 tai vanhempi. Mutta löytyykö 2002 dieseliin CO2 arvoja,?
Näköjään löytyy 2002
Grand Cherokee 3.1 TD A4 Laredo 308 11,7 9,7 14,9 3120 103 1973 4V 5 0,077 65450
Grand Cherokee 4.7 A5 Limited 530 16,8 13,6 22,5 4700 164 1973 4V 5 0,114 83100 (miehekäs Trafin mukaan 2002 4.7 V8 CO2 530 g/km)
jatkaa tutkiskelua
j.h
Tuontimaasturi joka on maastohenkilöautoksi rekisteröity Suomessa ja verot maksettu. Niin siitä saa pakettiauton ongelmitta, mutta tuli huoltoautopuolella ongelmia, jos omapaino ylittyy 1800 kg?
En ymmärrä tuota, mitä haet ja miks sotket huoltoauton tähän asiaan?
Muuten oot oikeilla jäljillä.
En ymmärrä tuota, mitä haet ja miks sotket huoltoauton tähän asiaan?
Muuten oot oikeilla jäljillä.
Tuli epäselvästi, kieltämättä...
Siis dieselillä varustettu "tuontiauton" omamassa yli 1800 kg, onnistuuko huoltoautoksi? Vai oliko siinä jotain ongelmia?
j.h
Tuli epäselvästi, kieltämättä...
Siis dieselillä varustettu "tuontiauton" omamassa yli 1800 kg, onnistuuko huoltoautoksi? Vai oliko siinä jotain ongelmia?
j.h
Huoltoauton pitää painaa aina vähintään 1800 kg (1.1.1995 jälkeen 1875 kg), mutta huoltoautossa ihan yhtä iso autovero mitä henkilöautossa. Eli pelkkä rasite näissä 3.5.1993 jälkeen maahantuoduissa. 1.4.2009 asti sai huoltoautona tuotua pienemmillä veroilla, mutta ei oo enää siis viiteen vuoteen saanu mitään hyötyä.
PunisherFIN
11.05.2014, 00:20
pikku offtopic, saakos esmes vm 90 GR patrollia millään ilmeellä useampi kun 2 paikkaseksi, ellei halua sohvapenkkiä etupenkiksi? siis jos se muutoskatsastetaan huolto/pakettiautoksi?
pikku offtopic, saakos esmes vm 90 GR patrollia millään ilmeellä useampi kun 2 paikkaseksi, ellei halua sohvapenkkiä etupenkiksi? siis jos se muutoskatsastetaan huolto/pakettiautoksi?
Saa kun maksaa autoveroa maahantuontihetken hinnoilla. Useempipaikkaisessa (etuistuinten lisäksi istuimia) pakussa ei tosin ideaa kun on aina täysi diiselvero, jos ei oo tilapäisistuimia. Niitä ei ole taas saanut 1.7.1999 jälkeen alle 7m3 tavaratilalla olevaan autoon.
PunisherFIN
11.05.2014, 12:53
joo, vittu se on tuo 7m^3 säädös kun pilaa hyvin meikäläisenkin työhommat, tarvetta on normisti aina vaan kahelle, mut sitten välillä joutuu ottamaan sen kolmannen pyörän kyytiin ja maksaahan siitä saa kun autot piettävä henkilöautona.
eipä kait se paljoo koske, tai koskis jos perseaukinen oisi, terranos auki 900 verot ja käyttömaksu niin lie patrolliilla saa maksaa reilusti touhutonnin, että saa pitää kakkosautoa :D Suomen valtio kyl hoitaa tehokkaasti sen et yrittäjyys ei kannata ja töissäkäyviä kuritetaan sen verran, et ainoo työ mikä kannattaa on pimee työ :P
Saahan se kolmas penkki olla keskelläkin erillisenä istuimena, 40cm etupenkkien keskilinjasta taaksepäin.
Saahan se kolmas penkki olla keskelläkin erillisenä istuimena, 40cm etupenkkien keskilinjasta taaksepäin.
Ei keskilinjasta vaan istuinosan ja selkänojan yhtymäkohdasta:
2. Istuimen katsotaan olevan sijoitettu kuljettajan istuimen taakse, jos kuljettajan istuimen istuinosan ja selkänojan yhtymäkohdan etäisyys auton pituussuunnassa on yli 400 mm taakse sijoitetun istuimen istuinosan ja selkänojan yhtymäkohdan etupuolella molempien istuinten ollessa takimmaisessa valmistajan tarkoittamaan ajonaikaisessa käyttöasennossa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021248
Eli penkit taakse vedettynä max 40cm taaempana. Mutta tässäkin tilanteessa pitää täyttyä se 110cm ratin keskeltä apparin oveen?
PunisherFIN
12.05.2014, 22:40
joo vaan ei tuollasella virityksellä istu perkelekään, ellei se jakkara ole selekä menosuuntaan päin :D liekö ottaa laki kantaa, miten päin sen jakkaran pittää olla?
joo vaan ei tuollasella virityksellä istu perkelekään, ellei se jakkara ole selekä menosuuntaan päin :D liekö ottaa laki kantaa, miten päin sen jakkaran pittää olla?
Ei lue laissa, mut Trafista kysyneenä vastaus oli että naama menosuuntaan oltava.
Ei lue laissa, mut Trafista kysyneenä vastaus oli että naama menosuuntaan oltava.
Ihana trafi, voikos lava muuten olla katolla, ei kai koko kuormaa ole pakko lavalle laittaa :-) mahtaako kenenkään katsurin pokka/huumorintaju moiseen taipua ?
PunisherFIN
13.05.2014, 20:24
Ei lue laissa, mut Trafista kysyneenä vastaus oli että naama menosuuntaan oltava.
eli jos sitä ei ole erikseen kielletty niin senhän voi pokkana riitauttaa.. tosin valtion kanssa riitely on tyhjä arpa aina :D
Ihana trafi, voikos lava muuten olla katolla, ei kai koko kuormaa ole pakko lavalle laittaa :-) mahtaako kenenkään katsurin pokka/huumorintaju moiseen taipua ?
Nii ja onks missään määritelty, et lavan tarvii olla vaaterissa... Vinoon vaan takapuskurista ja ylimääräiset katon päälle... :D
Landcruisaaja
14.05.2014, 11:55
Varmaan väärä paikka mut kysyn kuitenkin. Miten hj:tä voi olla n1 ja n1g ajoneuvoluokissa kun on kuitenkin ihan samanlaiset.Saako muutettua tuota luokkaa mitenkään? Vaikka en noist g-jutuist tykkään yhtään niin nyt ois kiva saada yks g-kirjain otteeseen.
Varmaan väärä paikka mut kysyn kuitenkin. Miten hj:tä voi olla n1 ja n1g ajoneuvoluokissa kun on kuitenkin ihan samanlaiset.Saako muutettua tuota luokkaa mitenkään? Vaikka en noist g-jutuist tykkään yhtään niin nyt ois kiva saada yks g-kirjain otteeseen.
Seuraavassa määräaikaiskatsastuksessa pyydät katsuria lisäämään sen G:n sinne otteeseen, ei edes maksa mitään.
Landcruisaaja
14.05.2014, 12:58
Juu niin teinkin ja herra sanoi että ei voi tehä asialle mitään.Oli muutenkin offiharrastus vastainen kaveri tai ainakin jäi semmoinen tunne.
Ite joskus katsastelin jeeppiä, niin siitä g-kirjaimesta oli puhetta. Hommahan menee niin, ettei sitä g-kirjainta oltu keksitty sillon, ku HJ:t ja jeepit oli vielä nuoria ja viattomia. Silti niitä kaikkia kohdellaan maastoautoina, vaikkei sitä kirjainta siellä otteessa olekkaan. Eikä tartte lisätäkkään jos ei huvita.
Kun ne kuitenkin on tuotu autoverosta vapaina maastoautoina aikanaan.
Eli vaikka otteessa lukee vain n1, niin sitä saa silti korottaa sen 150mm jne...
Ite joskus katsastelin jeeppiä, niin siitä g-kirjaimesta oli puhetta. Hommahan menee niin, ettei sitä g-kirjainta oltu keksitty sillon, ku HJ:t ja jeepit oli vielä nuoria ja viattomia. Silti niitä kaikkia kohdellaan maastoautoina, vaikkei sitä kirjainta siellä otteessa olekkaan. Eikä tartte lisätäkkään jos ei huvita.
Kun ne kuitenkin on tuotu autoverosta vapaina maastoautoina aikanaan.
Eli vaikka otteessa lukee vain n1, niin sitä saa silti korottaa sen 150mm jne...
mutta ilman geetä vähäpäästöisen ikäraja 91 ja geellä 1993
Landcruisaaja
14.05.2014, 22:27
Ite joskus katsastelin jeeppiä, niin siitä g-kirjaimesta oli puhetta. Hommahan menee niin, ettei sitä g-kirjainta oltu keksitty sillon, ku HJ:t ja jeepit oli vielä nuoria ja viattomia. Silti niitä kaikkia kohdellaan maastoautoina, vaikkei sitä kirjainta siellä otteessa olekkaan. Eikä tartte lisätäkkään jos ei huvita.
Kun ne kuitenkin on tuotu autoverosta vapaina maastoautoina aikanaan.
Eli vaikka otteessa lukee vain n1, niin sitä saa silti korottaa sen 150mm jne...
Juurikin tuo korotus jutusta se g nousi esiin kun katsuri sanoi että ei voi korottaa kuin 51 vai 55mm. Että näin. Voipi olla että oli tasan viimeinen kerta kun tuo katsuri mun autoi tutki:rolleyes::D
Eli vaikka otteessa lukee vain n1, niin sitä saa silti korottaa sen 150mm jne...
Saahan sitä korottaa vaikka metrin mutta ei sillä lain mukaan ole asiaa liikenteeseen ja tuo g tarvitaan säädöksen mukaan tuohon 150mm korotukseen jos tieliikenteeseen halajaa. Ilman geetä 100mm. Se on sitten aina oma tulkintansa kun muutoskatsastetaan, sitä kun ei tee kone vaan ihminen.
779/1998
Liikenneministeriön päätös
auton rakenteen muuttamisesta
15 §
Auton korkeuden muuttaminen
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.
Seuraavassa määräaikaiskatsastuksessa pyydät katsuria lisäämään sen G:n sinne otteeseen, ei edes maksa mitään.
Tätä kysyin katsurilta määräaikaisessa mutta ei halunnut laittaa sitä ilman muutoskatsastusta. Oli nihkeänä kolmannesta istuimestakin edessä. Oveen on 1100mm mutta ovenkahva ja ikkunaveivi olis pitänyt hänen mielestä poistaa. Seuraavalla kerralla menen työstään kiinnostuneemmalle katsurille/asemalle.
Tätä kysyin katsurilta määräaikaisessa mutta ei halunnut laittaa sitä ilman muutoskatsastusta. Oli nihkeänä kolmannesta istuimestakin edessä. Oveen on 1100mm mutta ovenkahva ja ikkunaveivi olis pitänyt hänen mielestä poistaa. Seuraavalla kerralla menen työstään kiinnostuneemmalle katsurille/asemalle.
Kai se virallisesti vaatii erillisen muutoskatsastuksen mutta tulkinnat vaihtelee asemakohtaisesti. Itse sain G:n papereihin siinä normikatsasstuksen ohessa.
Varmaan väärä paikka mut kysyn kuitenkin. Miten hj:tä voi olla n1 ja n1g ajoneuvoluokissa kun on kuitenkin ihan samanlaiset.Saako muutettua tuota luokkaa mitenkään? Vaikka en noist g-jutuist tykkään yhtään niin nyt ois kiva saada yks g-kirjain otteeseen.
Tulosta finlexistä ne maastoauton määritteet ja ne kourassa oikeat kohdat vaikka alleviivattuna pyydät että korjaa merkinnän oikeaksi...
Jos tuon yritykselle ulkomailta (eu tyyppihyväksytty ja siellä N1G ja korimalli BE ) luokkaan 5-hlölle rekisteröidyn lava-auton, mutta suomessa alennettuun pakun autoveroon kantavuus ei riitä ja teho/painosuhde menee myös yli.
Pysyykö N1G ajoneuvon tyyppinä jos poistan takapenkit (eli muutos 2hlö) vai meneekö M1:ksi?
Alvillisenä olisi tarkoitus saada pysymään.
Pysyykö N1G ajoneuvon tyyppinä jos poistan takapenkit (eli muutos 2hlö) vai meneekö M1:ksi?
Pysyy, etkä M1:stä saa vaikka haluisit.
Pysyy, etkä M1:stä saa vaikka haluisit.
Kiitos Matti!
Pykälät kun muuttuu jatkuvasti niin pystyykö nykyään ha- maasturin muuttamaan kovalla takapenkillä 2+3 pakuksi?
Pykälät kun muuttuu jatkuvasti niin pystyykö nykyään ha- maasturin muuttamaan kovalla takapenkillä 2+3 pakuksi?
Ei oo pystynyt sitten 1.7.1999
Ei oo pystynyt sitten 1.7.1999
Harmi.
Kiitos, Matti, vastauksesta!
Finnhopper
24.01.2023, 14:15
Ei keskilinjasta vaan istuinosan ja selkänojan yhtymäkohdasta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021248
Olisiko tällainen järjestely mahdollinen VW T5 pakussa(ei väliseinää)? Eli tuplapenkin muuttaminen erillispenkeiksi tähän tyyliin(ascii grafiikkaa): --_--
Jos mahdollista niin pitänee varmaan muutoskatsastaa koska nyt lukee ajoneuvon tiedoissa:
"
Istumapaikkojen lkm 3
Istumapaikkojen lkm kuljettajan vieressä 2
"
Eli vieressä 1 takana 1 ?!?
Olisiko tällainen järjestely mahdollinen VW T5 pakussa(ei väliseinää)? Eli tuplapenkin muuttaminen erillispenkeiksi tähän tyyliin(ascii grafiikkaa): --_--
Jos mahdollista niin pitänee varmaan muutoskatsastaa koska nyt lukee ajoneuvon tiedoissa:
"
Istumapaikkojen lkm 3
Istumapaikkojen lkm kuljettajan vieressä 2
"
Eli vieressä 1 takana 1 ?!?
En tiedä onko sääntö enää voimassa, mutta ennen sallittiin max. 400mm ero keskimmäisen istuimen sijoituksessa, eli sai olla taaempana tuon verran.
Miten tänä päivänä? Vieläkö onnistuu muuttaa vm. 91 Pajero pakuksi ja jos onnistuu niin tuleeko veroseuraamuksia?