Kirjaudu sisään

View Full Version : Parsitaan Hiljalleen Nissan KingCap:ä TD25 -90 MYYDÄÄN


Smuli
19.11.2012, 18:18
Juuh tuommonen KingCap tuli ostettua Volkkarin tilalle. Aluksi vähän faktoja pöytään. Pellin alla jyllää vapaasti hengittelevä TD25, Kilometrejä tämä mylly on kerennyt pyörittelemään mittariin kohtuulliset 398tkm. Vasta siis sisäänajettu. Sähköiset napalukot on joku edellisistä omistajista vaihtanut manuaalisiin ja tästä on molemmat laatikot rempattu ja sen kyllä tuntee, noin jämäkkää laatikkoa ei noilla kilometreilla uskoisi saavan. Kori on hitsattu ja runkoonkin oli joitain paikkoja laitettu ihan ammattihitsarin toimesta. Vehje on myös käytetty jollakin diesel korjaamolla pumpun säädössä, tässä vähän viellä ihmeteltävää kun startatessa heiluu ja keikkuu kuin mikäkin.

Noh tokihan tästäkin jotain sanomista löytyy. Molemmat ovet roikkuu melko pahasti, näihin hain jo ensiavuksi uudet saranatapit. toivotaan ettei ite saranat oo kauheen kuluneet. Edellisten omistajien jäljiltä sähkötyöt autossa on näin sänhköasentajan silmään vähintään hirveetä katseltavaa ja toimminnassakin olisi toivomisen varaa. Tankin luukku on joskus poistettu ja tilalle hitsattu vaan ihan peltiä ja siitä täyttöputki näkyviin, tiedä sitten että onko tuossa kohtaa käynnyt joku kämmi kun tankkiin syntyy melkoinen alipaine.

Sitten jokunen kysymys. Ekaksi paljonko muilla nämä kyseiset suunnilleen kuluttavat? ja onko näitä jollain viellä jokapäiväisessä ajossa? Itseä palvelee tällähetkellä ihan työmatka kulkineena.

Rakentelen tästä pikkuhiljaa Mieleistäni ja korjailen vanhoja virityksiä. koetetaan saada jotain rojekti kertomusta aikaseksi. Muutama kuva liitteenä.

zille2.5
20.11.2012, 10:38
Täältä löytyy yksi epäilyttävästi samannäköinen kapine jokapäiväisestä ajosta. :D

Omani vm. -87, tekniikka ainakin kerran vaihdettu, nyt TD25, kilometreistä ei mitään tietoa, rengastus vastaava? (31x10.5, kuviolta ainakin vastaava.)

Mittarin toimimattomuudesta johtuen tarkasta kulutuksesta ei ole tietoa, mutta korvakuulolta ja tankilta seurailtuna taitaa soppaa maistua 11-13l / 100km. Kohtuullisen lyhyttä pätkää tuolla ajelen viikot ja eteneminen on rivakammasta päästä.

Alkuperäisiin sirkkeleihin verrattuna kulutus nousi noilla renkailla varmaankin litran verran? Syöttöpumpulla on käyty ja ahdin vauhdittaa laitosta 0,3bar avustuksella.

Kerran tuo humma on jättänyt välille, syynä startin solenoidin huono liitos.

Sähköjen kanssa saa pelata, liitokset tahtovat olla järjestänsä huonot ja oireilevat aina väärässä paikassa. Onneksi tuota sähköä ei tämän ikäisissä ole paljon.

Aloitteleppa projekti ahtimen laittamisella, niin ei tarvitse aina jäädä täysin muun liikenteen jalkoihin

Smuli
20.11.2012, 19:14
Vai rupeaa ne heti ahdinta ehdottelemaan, hiukkasen kyllä kuulostaa pelottavalta idealta tuollaseen 400tkm ajettuun pataan laittaa ahdin...

Laiskahan tuo tosiaan on ja vedättää saa jos haluaa johonkin päästä mutta kyllähän nuo jo ostaessa tiedettiin.

Sähköjä aletaan pikkuhiljaa käymään läpi ja laitellaan valot sun muut mieleisiksi. Ensi kesän rojekteja sitten varmaankin vinssiä keulalle ja tuollasta pikkusta. Hain tänään puuilosta 15W ledivaloja 4 kappaletta ja viikonloppuna motonetistä tarttui matkaan kunnollinen töötti kun tällä hetkellä käytössä joku helvetin alppitorvi.

Huomenissa olis töitten jälkeen tuo operaatio saranatappien vaihto, katellaan kuin niitten kanssa käy.

jyrden
20.11.2012, 19:58
Mitä sitä turhaan pelkään... Sieltä koneesta ylimääräset tiukkuudet ajettu pois, että ahdinta vaan piristään. Ku vakiokumeilla kyllä jotenkin pysyy liikenteen mukana, mutta isommilla sit tuppaa ne vähäset tehotkin puutuvan.
Itse omaan teen turbopadan, kun ehdin ja saan selville et mistä pumppu siihen. Ahdonalasella säädöllä oltava (Terranon käy, mutta ei tahdo olla tarjolla), niin saa paremman hyödyn vielä ahtimesta.

Lerssinen
20.11.2012, 22:13
Kympin alapuolen huiteilla nuo nelikot on syöny, takapotkut litran pari vähemmällä.. Koskien siis kinkäppejä :)

Justiin laskin että olen rullannu vuodessa 48 tkm tällä että liekkö se sitä jokapäiväistä ajoa :D

Paa vaan turbo niin saat latoa pykäliä vähä nopeempaa pesään ;)
http://www.youtube.com/watch?v=HCwaYVi6H9s

zille2.5
21.11.2012, 09:01
Vai rupeaa ne heti ahdinta ehdottelemaan, hiukkasen kyllä kuulostaa pelottavalta idealta tuollaseen 400tkm ajettuun pataan laittaa ahdin...

Laiskahan tuo tosiaan on ja vedättää saa jos haluaa johonkin päästä mutta kyllähän nuo jo ostaessa tiedettiin.
Mikäli pystyt tuon laiskuuden kanssa elämään, niin unohda turhat mutkat pakosarjassa. Henkilökohtaisesti en vain yksinkertaisesti kyennyt siihen.

Sähköjä aletaan pikkuhiljaa käymään läpi ja laitellaan valot sun muut mieleisiksi.
Hehkuille kannattaa melkein samalla kiskoa oma nappi + johdotus... Hehkujen "automaatti" näissä tahtoo hajota + huonot liitokset + muu iän ja kilometrien tuoma ratistus nakertaa helposti alkuperäistä järjestelmää...

Smuli
21.11.2012, 20:10
Jooh tänään vaihtelin kuskin oveen saranatapit, olihan seki homma ylempi tappi niin julmetussa juntturassa että huih. no molemmat kuitenkin tuli vaihdettua ja nyt ovi menee kiinni ilman että tarvii nostaa paikoilleen. hieman olis voinnu tulla viellä parempi jos olis vaihtanu kaikki irtoavat osat mutta en nyt tilannut ku tapit ja lukko sokat joten saa kelvata.

Sisälle autoon sovittelin Maxonin laalaa puhelimen, sähköt tälle täytyy tehdä samalla kun vähän muitakin sähköjä tekee niin ei tartte purkaa niin pirun montaa kertaa.

Täytyy tuota hehkua jooh miettiä. Tähän liittyen sellainen kymysys että Onko noissa koneissa minkään sortin ryyppyä?? Meinaa kun tän laitoksen luo käymään niin se ravisdtaa ja heiluu aivan ku kävis kolmella ja tämä siis joka kerta. ajattelin johtuuko siitä että saa vähän liian vähän soppaa kylmänä koska lämpimänä ei ole mitään ongelmaa tyhjäkäynnillä.

zille2.5
22.11.2012, 09:10
Täytyy tuota hehkua jooh miettiä. Tähän liittyen sellainen kymysys että Onko noissa koneissa minkään sortin ryyppyä?? Meinaa kun tän laitoksen luo käymään niin se ravisdtaa ja heiluu aivan ku kävis kolmella ja tämä siis joka kerta. ajattelin johtuuko siitä että saa vähän liian vähän soppaa kylmänä koska lämpimänä ei ole mitään ongelmaa tyhjäkäynnillä.
TD25 koneessa olis ainakin jonkin sortin solenoidi säätämässä kylmäkäynnistyksessä pumpun ennakkoa.
Tuo ongelma voi johtua myös hehkuista tai ilmasta polttoainejärjestelmässä.

Jos koet ettei auto saa tarpeeksi soossia kylmäkäynnistyksessä niin painappa hiukan kaasua, näissä kun ei oo kaasuläppää tms. niin vaikutus on sama.

Smuli
22.11.2012, 16:44
Juuh lähtee vähän kivemmin käyntiin kun tuppaa vähän kaasua.

Tuossa työmatkalla mietin että mitäs kaikkea se ahdin homma mahtaa tarvita? No tietysti ahtimen, coolerin, uuden pakosarjan ja vissiin pumppu pitäs vaihtaa toisenlaiseen?? Ja millaisilla ahdoilla noin paljon ajettua myllyä uskaltaa kiusata?? Joutuuko kytkimen vaihtamaan kestävämpään jos ajatellaan että ei oteta "kisa" tehoja myllystä irti??

Mistä ja mitä osia sitten?? En nyt viellä sano että lähden toteuttamaan mutta laskeskellaan ja tuumaillaan.

Sitten samaan hätään kysellään että mitenkäs arvon raatilaiset on mieltä, kun omasta milestä tuo auton keula roikkuu jotenkin kauheen alhaalla?? eli pitäisi kulkea suoremmassa?? riittääkö vääntövarsien kiristys vai mikä tuohon auttaa?? en ole katsellut kylläkään että missä jamassa jouset tai iskarit on.

Smuli
25.11.2012, 16:09
Tuli tänään vähän taas väkerreltyä eli laittelin nuot työvallot kokonaan uusiksi. vanhojen todella huojen halogeenien tilalle 4kpl puuilon paljon eriäviä mielipiteitä saanneita 20 euron ledivaloja. Nyt näkee jopa ne kriittisimmät eli lavan reunat takaa. Kuva näistä tulee myöhemmin.

Samalla tuli sitten vahingossa konehuoneen puolella koskettua pissapojan napin johsdotuksiin sillä seurauksella että se lakkasi toimimasta. Noh tuli sekin sitten johdotettua uudestaan ja ihan kunnon johdolla ja liittimillä eikä millään 0.25mm2 kaiutin johdolla ja surri liitoksilla.

Noita surriliitoksia autosta löytyy viellä vaikka muille jakaa ja niitä pikkuhiljaa karsitaan pois ja tehdään asiallisemmiksi.

Kellään ei kommenttia tuohon edelliseen viestiin?

Smuli
25.11.2012, 21:23
Ja sitten niitä kuvatuksia ko ne on sen verta kivoja näissä rojekti topikeissa.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5538&pictureid=118861

Uudet työvalot ruuvailtu paikoilleen ja sähköt kötöstelty kuntoon.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5538&pictureid=118864

Aika mukavasti ne näyttää antavan valoa. itselle ainakin kelpaa.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5538&pictureid=118865

Ja hyvin riittää tuohon sivullekkin valoa.

zille2.5
26.11.2012, 08:50
Tuossa työmatkalla mietin että mitäs kaikkea se ahdin homma mahtaa tarvita? No tietysti ahtimen, coolerin, uuden pakosarjan ja vissiin pumppu pitäs vaihtaa toisenlaiseen?? Ja millaisilla ahdoilla noin paljon ajettua myllyä uskaltaa kiusata?? Joutuuko kytkimen vaihtamaan kestävämpään jos ajatellaan että ei oteta "kisa" tehoja myllystä irti??

Mistä ja mitä osia sitten?? En nyt viellä sano että lähden toteuttamaan mutta laskeskellaan ja tuumaillaan.

Ensimmäisenä tulis miettiä sitä tehotavoitetta, kattella osat sit hiukan sen mukaan.
Halvimmillaan ja yksinkertaisimmillaan et tarvitse oikeastaan muuta kun öljyn meno + paluu, ahdin, muokattu pakosarja, muokattu pakoputki, ilmanputsari, ja käynti syöttöpumpulla. Noilla muutoksilla pääsee vähän paineen puolelle ja kulku paranee vakioon verrattuna.

Tuo syöttöpumpun vaihtaminen vaikuttaa lähinnä kulutukseen, tuo vakio piisaa hienosti kevyeen paineistukseen.

Kytkin on tosiaan se ensimmäinen joka antautuu, käsittääkseni 1,5bar alkaa olemaan ehdoton maksimi tuolle vakiolle.

Smuli
26.11.2012, 15:38
Mitähän tuolle edes mahtaa tehdas luvata hevosia alunperin?? taisi olla 55kw. Mutta mitä mahtaisi saada aikaan jollakin0.3-0.5 ahdoilla, onko tuollasesta muuta kuin nimellinen ilo vai kannattaako suoraan yrittää jotakin 0.8??

Ideana ei oikeastaan ole niinkään se älytön voima niin että paikat hajoaa vaan jos tuohon ratkasuun päädytään niin hiukkasen saataisiin helpotusta tuohon kiihdyttämiseen jne.

Nippan
26.11.2012, 19:28
Mitähän tuolle edes mahtaa tehdas luvata hevosia alunperin?? taisi olla 55kw. Mutta mitä mahtaisi saada aikaan jollakin0.3-0.5 ahdoilla, onko tuollasesta muuta kuin nimellinen ilo vai kannattaako suoraan yrittää jotakin 0.8??

Ideana ei oikeastaan ole niinkään se älytön voima niin että paikat hajoaa vaan jos tuohon ratkasuun päädytään niin hiukkasen saataisiin helpotusta tuohon kiihdyttämiseen jne.

Kaveri kävi tänään penkittämässä oman TD25 kinginsä, turbona -07 hiluksin vakio ahdin, oisko IHI merkiltään, lie 0,5 tai 0,6 ahtoja ni rapiat sata kaakkia tuli dynolta... rekisteriin jos meinaat turbottaa ni pittää dynolapussa olla vähintään se 0,5bar ahtoja... ei vissiin matalemmilla saa koittaa katsastusta tai sitte riippuu asemasta...

Smuli
26.11.2012, 21:03
Hmm okei, kuulostaa hassulta että pitää tietyn verran olla ahtoja mutta eikai tuo nykybyrokratialla mahdottomuus ole.

Sittempä melkeen voisi raameina pitää sen noin sata kaakkia ja 0.6 ahtoja.

zille2.5
27.11.2012, 08:48
Eipä kaivannut oman raaserin katsastaja puolen baarin ahtoja (mistä edes moinen sääntö keksitty? Mikään konttori ei moisesta mitään maininnut ja soittelin kuitenkin kolmeen).

Omani dynottiin mitsun pikkkumutkalla (TD04-11B) 450x300x76 välijäähyllä 0,3bar ahdolla. Tuloksena koneen päästä 78kW, 217Nm.
Muistelisin että vakiokoneen huippuvääntö saavutettiin 1400rpm (huippu rapia 2000 rpm) ja veto jatkui aina rapiaan 4000 asti, olisiko ollut peräti 4500 rpm.

Ei tuota raketiksi voi kehua, eikä vielä edes pirteäksi, mutta riittäväksi muun liikenteen seassa pärjäämiseen. Niin kuin olettaa saattaa niin ero vakioon on kuitenkin huimattava!

Saipahan tuolla vielä henkisen rauhan siitä että koneen pitäisi olla suurinpiirtein kunnossa :D

zille2.5
27.11.2012, 08:51
Kaveri kävi tänään penkittämässä oman TD25 kinginsä, turbona -07 hiluksin vakio ahdin, oisko IHI merkiltään, lie 0,5 tai 0,6 ahtoja ni rapiat sata kaakkia tuli dynolta... rekisteriin jos meinaat turbottaa ni pittää dynolapussa olla vähintään se 0,5bar ahtoja... ei vissiin matalemmilla saa koittaa katsastusta tai sitte riippuu asemasta...
Tehot koneelta vai pyöriltä? Välijäähyä?

jyrden
27.11.2012, 15:47
Ylleensä ne taitaa ilmotta pyöriltä tehon... Paikasta riippuen on muunnin kampuralta tehoon olemassa.
Kyllähän se välijäähy tekee hyvää, ja samalla sen sinne laittaa ku muutostaakin turbolle. EI tarvi sit jälestä päin sitä olla lisään otteeseen.

Joskus katsuri tuumas et ahtoja pitää olla enemmän ku 0.1 vai 0.2... Velillä 2.0 dsl jälki ahdettu ja tehtaan jäliltä tehoa kampuralla 65hv ja ahtamisen jälestä 114.7hv pyöriltä ja ahtojen ollessa 0.7... Nissani tääkin ja välijäähytetty versio. Tuolla lapulla leima ja teidot paperille, eikä ollut valittamista (enemmänkin ois saanut olla tehoa ku vrt olis ollut Nissanin 1.8bensa turboon).

Smuli
27.11.2012, 20:00
Jooh no jos nyt sitä sataa kaakkia pyöriltä pitäs sellasena optimistisena raamina niin mitenkäs sitten osat??

Pakosarjaa ei taida oikein löytyä valmiina, vaan se täytyis tehdä/teetättää??

Minkämoinen turbo sitten olisi passeli?? mitä siinä pitää olla ja mitä ei??
Turbo käytettynä vai uutena??

Välijäähy ei vissiin ollu pakollinen mutta kuitenkin laittais samalla vaivalla??

Sitten vähän muuta.

Tuli tänään turailtua nuot jyrdenin lähettämät osat paikoilleen ja ai että kun muuttui ajotuntuma ison ratin myötä. Tuollahan jopa viittii ajaa nyt.

Tuli tuossa hantin peili särettyä kun koitin kirrailla sitä vähän tiukempaan ettei keikkuis niin pirusti ja huonostihan siinä kävi. Kiristys ruuvi poikki ja pelastus yritys meni sekin reisille eli täytyy metsästää uusi peili hantin puolelle.

Smuli
27.11.2012, 20:34
Laitetaampas viellä pari kuvaa tuosta ruori hommasta

Vanha:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5538&pictureid=118988

Uusi:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5538&pictureid=118989

Näkyy myös hieno väliaikais peili kuvassa:D

ratsunriisel
27.11.2012, 20:44
moikka! kerrotko minkä nissanin ratti toi on! tahtoo samanlaisen näyttää hyvältä.

Smuli
27.11.2012, 21:09
Jyrden tietää mikä tuo on mutta muistanko väärin että ois ollu N13 synnyn??

Edit: kumpaa rattia tarkotit??

macro
27.11.2012, 21:30
Jyrden tietää mikä tuo on mutta muistanko väärin että ois ollu N13 synnyn??

Edit: kumpaa rattia tarkotit??

90-lukuisesta saniaisesta ite ruuvasin ratin ex kingiin, hyvin saman näköinen.

jyrden
28.11.2012, 12:18
moikka! kerrotko minkä nissanin ratti toi on! tahtoo samanlaisen näyttää hyvältä.

P10 Primera ja 2.0SLX on mallina, joissa noita ylleensä on... Mullakin vielä yks varastossa odottaa, että vaihdan sen omaan N14:Sunnyn ratin tilalle...

Ja on sit hyvän tuntonen ratti, kun itse noita laittanut melkeen järkiään kaikkiin Nissaneihin mitä ittellä ollu ajossa... N13 Sunnyihin laitttanut... Blebirdiin... Ja Kingiin laittamassa...

ratsunriisel
28.11.2012, 18:51
kiitoksia! hieno homma ku selvis että minkä ratti toi on ite kattellu jo pidemmän aikaa tommosta.nyt vaan jostain rompparilta hakemaan p10 primeran rattia. ei kellään olis myydä tollasta rattia edukkaasti?

Smuli
28.11.2012, 21:42
Juuh tuo on kyllä helkutin hyvä ruori nissaniin, sopivan paksu kehä ja sopivan iso että on kevyt käännellä. Ei tarvii urakkanuppia enään että jaksaa kääntää parkkiruutuun.

Kertokaahan joku että mites tuossa TD25 Myllyssä säädetään tyhjäkäynti?? pitää pumpunajotusta muuttaa vai kuin. Vähän tekisi mieli nostaa kun tuntuu että vois olla hippasen korkeempi. Vai onko nopein ja helpoin säätää kaasun vaijerista??

Ja sitten mitäs raatilaiset on mieltä mikä tuota etupäätä rieppoo kun roikkuu noin alhaalla?? kuolleet jouset ja iskarit ois itellä veikkaus mutta onko näissä jotain muuta?

cybress
29.11.2012, 06:46
Juuh tuo on kyllä helkutin hyvä ruori nissaniin, sopivan paksu kehä ja sopivan iso että on kevyt käännellä. Ei tarvii urakkanuppia enään että jaksaa kääntää parkkiruutuun.

Kertokaahan joku että mites tuossa TD25 Myllyssä säädetään tyhjäkäynti?? pitää pumpunajotusta muuttaa vai kuin. Vähän tekisi mieli nostaa kun tuntuu että vois olla hippasen korkeempi. Vai onko nopein ja helpoin säätää kaasun vaijerista??

Ja sitten mitäs raatilaiset on mieltä mikä tuota etupäätä rieppoo kun roikkuu noin alhaalla?? kuolleet jouset ja iskarit ois itellä veikkaus mutta onko näissä jotain muuta?


pumpun päässä mihin kaasuvaijeri tulee kiinni niin siinä on se peltimurkula pumpun kylessä mitä se vaijeri kääntää niin siinä on säätöruuvi tyhjäkäynnille

taitaa olla vääntösauvat melko kuolleet jos keula roikkuu alhaalla,kiristämällä nousee jos niitä ei oo tiukattu jo,ne pultit löytyy sieltä auton alta ,siellä on 2 kpl semmosia pitkiä sauvoja mitkä menee keskipalkista auton etuosaan,.

zille2.5
30.11.2012, 14:49
Jooh no jos nyt sitä sataa kaakkia pyöriltä pitäs sellasena optimistisena raamina niin mitenkäs sitten osat??

Pakosarjaa ei taida oikein löytyä valmiina, vaan se täytyis tehdä/teetättää??

Minkämoinen turbo sitten olisi passeli?? mitä siinä pitää olla ja mitä ei??
Turbo käytettynä vai uutena??

Välijäähy ei vissiin ollu pakollinen mutta kuitenkin laittais samalla vaivalla??


En itse alkaisi tällaiseen "parin tonnin romuun" laittamaan kovin paljon uutta kilkettä...
Pakosarjan kanssa omassa ratkaisuna vakio + sovitemutka turbolle. Mallia tein itse ja säästin. tarviit siis vakiopakosarjaan sopivan laipan + turbonlaipan + tiivisteet + pätkän putkea. Hinta 40€?

Turbo jostain vastaavan kokoisesta dieselistä ja hukkaportillisena, muista varmistaa että toimii paineella, niin et joudu patentoimaan... omani oli alunperin 325 td bemarista, noita pieniä mitsun mutkia käyttää monikin laites. Hinta n. 50-200€?

Välijäähy, omani mallia motonetistä ja kiinalainen, vähän turhankin järeä, olisko ollut 150€. käytettyä pienempää kympeillä.

Ahtoputket (välijäähylliseen keulalla), tässä tahtoo mennä yllättävän paljon rahaa! Omat mallia rst mutkia romuläjistä + jäähdyttimen letkuu + klemmarit (noissa ei oikein auta säästää) omaani taisi mennä likemmäs 100€.

Sitten vielä turbon voiteluun muutama €, pakoputki €, ahtopainemittari € jne. Kyllä tuohon helpon 500€ saa laitettua...

Jos tuossa haluaisi järkevästi säästää niin pienempi cooleri ja koneen päälle? säästyisi monelta kelmmarilta, mutkalta jne. Omani oli tuohon tarkoitukseen 10cm liian leveä...

Smuli
30.11.2012, 18:22
Kiitokset Zillelle vinkeistä ja ohjeista. Pitänee tässä talven aikana katella josko sais osia haalittua ja tuolleensa ni vois sitten keväällä koettaa saaha etiäpäin tuon ahtamishomman.

Smuli
30.11.2012, 20:43
Tietääkö kukaan mistä löytyy sähkökaaviot nissaniin??. Alfamer tarjoaa noita kirjoja mutta ovat vain bensaversioihin.

Sitten sähköihin liittyen, missäpäin jakista ja pää laatikkoa mahtaa sijaita pakkivalon kytkin ja sitten kytkin joka sytyttää mittaristoon sen nelikon valon? Olis aika kiva kun sais pakkivalot toimimaan niin ymmärtäis kanssaautoilijatkin että liikutaan tarkoituksella taaksepäin.

Smuli
01.12.2012, 18:16
Itse itselleni vastaten, löytyi nuot kykimet sieltä ja saimpahan pakkivalot toimimaan, oli joku hiiri varmaan järsiny toisesta johdosta sentin pätkän pois välistä. Mutta kuis toi jakiksen sähköt?? sinne menee 2 johtoo ja sit siellä 2 niit kytkimii mut ne kytkimet on sarjassa ja menevät vaan toiseen johtoon, toinen on kyllä ollu jossain kiinni ku näyttää että on vaan katkennut liittimen juuresta. Toisella jotakin tekoa niitten sähkösten napalukkojen kaa??

Löytyi ne vääntövarsien pultitkin sieltä mutta ei nyt jaksanut ruveta kirrailemaan kun oli vaan tarkoitus pikasesti kävästä makaamassa auton alla. Näyttävät siltä että ei ois juurikaan koskaan kirrailtu/koskettu.

Lerssinen
01.12.2012, 18:50
Coupesunnyn ratti on vielä parempi :D

Mutta esim 200SX:ssa on vakiona samannäköinen kuin tuo mutta vielä paksummalla kehällä.. Minulla on ja tykkään :)

Smuli
06.12.2012, 21:14
Tuli tänään kirrailtua nuo vääntövarret ja mukavasti nousi etupää. Näyttää vähän hölmöltä noilla pienillä nastarenkailla mutta kesäksi sitten vähän korkeutta. Nostaessa meni sitten aurauskulmat aika huolella persiilleen, tämä todettiin 2 kilsan testilenkillä. Ei muutakun kulmat kuntoon ja kovaa ajoa. Saa nähä sitten että mitä mahtaa tulla kun laittaa kesällä taas isot pyörät alle.

Samaan hätään tuli taas revittyä liuta edellisten omistajien sähkövirityksiä poies. löytyy mitä ihmeellisimmistä paikoista ja mitä ihmeempiä viritelmiä...

Maastori
07.12.2012, 19:34
Makee peli sulla! Oletko päässyt jo mehtään ajelemaan? Otahan kuvia miten se menee siellä sitte :)

Smuli
07.12.2012, 19:53
En oo viellä päässy kun viikonloput täynnä muuta ohjelmaa mutta vuodenvaihteen jälkeen olisi tarkoitus lähteä kokeilemaan. Jotakin lumipenkkoja on tullu kiipeiltyä ja kyllä tuo niihin kiipee kivasti.

Smuli
07.12.2012, 21:07
Laitellaas vähän kuvia taas. Muutama kuva tuosta keulan nosto operaatiosta.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5538&pictureid=119622

Tuon verran sieltä siis löytyi viellä kiristettävää, nyt on kaikki otettu mitä irti saa.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5538&pictureid=119620

Nyt näyttää jo suhteellisen suoralta.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5538&pictureid=119621

Vähän se on pienen näkönen tuo talvikiekko tollasessa kaaressa.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5538&pictureid=119623

Tuollanenkin löytyi eli toinen vakaajatangon pää näköjään vähän loppu. tarttee vissiin molemmat vaihtaa leimalle.

Artzi_ip
07.12.2012, 21:14
heitä mettään koko tanko.. siis jos tällä oikeesti meinaat mehtäskin ajella.. :D
en ainakaan itse ole vielä huomannut mitään eroa noissa maastureiden ajo ominaisuuksissa vaikka kaikista on tullut noi turhat tangot riisuttua..

Ponssekuski
07.12.2012, 21:31
Nousee tosiaan tassu kannolle helpommin, kun ton vakaajan heittää varaston nurkkaan. Pohjan panssarointi tuntui ennemminkin rauhoittavan kallistelua mutkissa, kuin vakaaja :confused: (ehkä turhan vankka runko miul panssarissa) :D

Smuli
07.12.2012, 21:44
Kuis nuot leima sedät tykkää jos tuon tangon nakkaa kuikkaan?? muistelisin että tulis napinaa??

Ponssekuski
07.12.2012, 21:56
Katastukseen ruuvaat sen takas kiinni. Ei mee, ku muutama minuutti ;) Toki onhan se kyl vissii lain vastaista, enkä minä ainakaan niin tee :D:D:D Ja jos se auto ny ihan hervottomaksi muuttuu tiellä ajaessa ni anna olla paikoillaan tai sit vaan hiukan hölläät muttereita.

Smuli
07.12.2012, 21:59
No pitääpä koittaa jossain välissä millanen tulee ajaa jos ottaa pois.

Artzi_ip
07.12.2012, 22:09
Kuis nuot leima sedät tykkää jos tuon tangon nakkaa kuikkaan?? muistelisin että tulis napinaa??

muistaakseni vuosimallista jotain ja jne eteenpäin ei saa poistaa. ja vanhempi kuin "joku" saa poistaa.. en muista vuosia nyt tarkasti...

zille2.5
10.12.2012, 09:28
Mikäs on kun insat on myynnissä ja tuollaiset kiekot on alla?
Mitäs tän alle keväällä ruuvataan...?

Smuli
10.12.2012, 10:07
Talveksi ihan oman mielenrauhan takia ruuvasin nuot nastat. Tippu kulutus varmaan puoleen noilla. Ei oo viellä ihan ideaa mitä ruuvataan keväällä alle mutta jotakin kokoluokassa 31" se tulee olemaan. Ideoita otetaan vastaan. Eikä noista insoista tiiä vaikka jäisikin alle jos ei mee kaupaks.

Guffaw
10.12.2012, 20:43
Mikä vanneleveys tuossa on 7,8,9?
Ja mikä ET vanteella että mahtuu pyöriin KC:n tuo 31x10,5x15?

Smuli
10.12.2012, 21:07
Tulinkin tuossa toisiin aatoksiin että taidan kuitenkin pitää nuot saharat alla. kuitenkin sellaset renkaat että ovat saannet aika paljon kehuja. Jää kuitenkin yks 31x10.5R15 renkaille sopiva vannesarja ylimääräseks. Tulee varmaankin myyntiin ellen sitten kehittele siitä jotakin mielenkiintoista.

Veikkaisin että noi ois 8" tai 8.5" vanteet ja ET:stä ei nyt oo hajuakaan.

Smuli
28.12.2012, 18:33
Noniin turitaampa taas vähän. Eli on tullut haudottua jo jonkun aikaa ideaa lavakaaresta nissaniin mutta sitten tuli mieleen että mitä jos luopuisikin tuosta alkuperäisestä lavasta ja kyhäilisi tilalle flatbed lavan. jonin verran toki tulee lavalla kuljeteltua tavaraa mutta onnistuuhan se tuolla flatbedilläkin kun laittaa sopivasti sidonta pisteitä.

Jonkun verran kaivellu kuvia erinäisistä flatbed toteutuksista ja seuraavanlainen:

http://www.frontrange4x4.com/forums/attachment.php?attachmentid=16879&stc=1&d=1295829610

Oma ideani olisi että runkoa ei tarvisi lyhentää, eli lava olisi "normi" mittainen ja täyttäisi ne katsastus setien vaatimukset lavakoosta. Tuosta häkistä lavanpäällä en viellä tiedä tekisinkö, metsässä tuo toki kallistellessa sitten nojailee puihin. Tasainen pohja ja jonkunlaiset irrotettavat laidat tms.

Olisi mukava kuulla kommentteja kokeneilta tekijöiltä. lavakaari ja orkkislavan plussat ja miinukset verrattuna flatbed toteutukseen.

Pohdin myös että mistä mahtaa lavakaaret olla tehty, itselle nyt tulisi mieleen esim pakoputki, eihän siitä mitään kaatumarautaa tehdä vaan lähinnä koriste. Etäpä miten tuollasen flatbedin runko?? mistä ja miten??

jyrden
28.12.2012, 18:39
Kyllä itte tekisin vesijohtoputkesta nuo kaaret lavalle... Painoahan niille kertyy, mutta siltikkin vahvempaa. Ei ne tehdastekosetkaan oo tuota pakoputkivahvuutta ihan. Löytyshan sit toki tuubiputkeekin, joka esim. 76,1:sessä on jo seinämältään 3.4mm. Vesijohtonen vastaavassa koossa tais olla 2mm seinällä (tästä ittellä pakari)...

cybress
28.12.2012, 18:50
Mä turasin omaani tuommosen viime talvena

miinuksia:kaikki romu pitää AINA sitoa kiinni

plussta:lumet lentää helpommin pois kyydistä talvi aikaan ja ei tarvi korjailla mätiä kaaria,


http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/nissan%20kc/0122.jpg


http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/nissan%20kc/0026.jpg

ja just näissä romujen kuskaus hommissa ei oikein saa lavalle kunnolla romua mahtumaan kun ei oo laitoja... ja jos jotain laittaa ni pitää kunnolla sitoa kiinni,tietysti pitäähän se sitoa jos on lavakin mutta ei niin monella liinalla...

http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/nissan%20kc/0095.jpg

Smuli
28.12.2012, 19:16
Niin tuossa sun versiossa on runkoa lyhennetty takaa?? Vähän tuon tyylistä itsekkin mietin, mutta pidemmällä lavalla. Laitoja mietin että jos tekisi jotkut kevyet jotka voi tarvittaessa vaan nakata paikoilleen. rakenteeltaan jotain kalusteputkea ja kanaverkkoa tms.

richa
28.12.2012, 19:32
Tervehdys smuli. Ei oo vielä tullut Espoossa vastaan sun kinkku... Itellä samanmoinen sininen.. Mikäli meinaat luopua niistä insoista taikka lavasta niin laitatko yv:tä , olisin meinaan kiinnostunut. Itellä kesätassuina loppuunajetut 33" ja lavaa joku ammattilainen korjaillu ennen tuon ostoa...

Smuli
28.12.2012, 19:49
sellanen vähän rähjänen tummansininen?? taisit tänään tulla vastaan öö oisko ollu jossain espoonkeskuksen alueella.

cybress
28.12.2012, 20:10
Niin tuossa sun versiossa on runkoa lyhennetty takaa?? Vähän tuon tyylistä itsekkin mietin, mutta pidemmällä lavalla. Laitoja mietin että jos tekisi jotkut kevyet jotka voi tarvittaessa vaan nakata paikoilleen. rakenteeltaan jotain kalusteputkea ja kanaverkkoa tms.

Joo sitä on pätkästy melko reippaasti....

richa
29.12.2012, 01:14
sellanen vähän rähjänen tummansininen?? taisit tänään tulla vastaan öö oisko ollu jossain espoonkeskuksen alueella.

Rähjänen joo mut vaaleansininen... Se tummempi taitaa asustella jossain nupurin tietämillä... Multa vois irrota noi ahdin romut jossain vaiheessa kun aletaan tunkemaan isompaa fööniä alle mikäli kiinnostaa. En ees haluais tietää kuin laiska toi voi olla ilman ahtoa...

Edit. Profiilista löytyy kuva...

Smuli
29.12.2012, 14:52
Ihan näppärän näkönen tuo on sullaki. Ois kiva kurkata pellin alle että kuin oot sen turbon toteuttanu. Itellä viellä mietintä asteella toi turbotus. Toi takennus paikan puute vähän rajottaa tota tekemistä.

richa
29.12.2012, 15:01
Täytyy pistää viestii kun ollaan tallilla taas jotain paikkaa korjaamassa... Ei meilläkään kunnollista tallia ole mut firman tiloissa saa onneksi värkkäillä iltaisin ja viikonloppuina...

Smuli
29.12.2012, 23:30
Jooh laitahan viestiä niin käyään turisemassa.

Tuli tuossa tilattua DX.com:sta muutamia ledejä, ideana siis rakentaa noihin kopio nordic työvaloihin ledit sisään ja laittaa ne näyttämään etiäpäin. Lopulliset valot selviää kunhan saan kasaan nuot ledit, katsotaan sitten laitetaanko valmiit kaupan ledit vai ne.

Laittelen jotakin projekti kuvaa kunhan saan ledit käsiini.

Smuli
01.01.2013, 15:16
Sitten taas pähkähullua pohdintaa. Onkos kellään tietoa tai kokemusta pick-up mallisen liikuttimen kabiinin katolle tehtävästä safari telineestä? Onko ylipäänsä laillinen? Kun tuohon kinkkukaappiin ei kattotelineitä taida saada kovin helposti niin ainoa olisi katon läpi pulteilla. Tuli tuossa yön pikkutunneilla tuollanenkin mieleen.

jyrden
01.01.2013, 15:34
Sitten taas pähkähullua pohdintaa. Onkos kellään tietoa tai kokemusta pick-up mallisen liikuttimen kabiinin katolle tehtävästä safari telineestä? Onko ylipäänsä laillinen? Kun tuohon kinkkukaappiin ei kattotelineitä taida saada kovin helposti niin ainoa olisi katon läpi pulteilla. Tuli tuossa yön pikkutunneilla tuollanenkin mieleen.

Ei, mutta tuossa aikoinanaa (auto edelleen liikenteessä) yhdellä jahtikaverilla Hiluxissa lavakaaret ja niihin oli integroitu katon päälle putket... Lisänny jälestä päin ne, kun oli kerran jo ohjaamon vaihtanut. Eli oli pistännyt katon sisään kaataen joskus aikoinaan... Hiluxi leimassa ja kaaret kii, eikä oo ollu sanomista mitään. Tuossa tuo putki kuulemma 76.1x3.4 tuubiputkee... Kaaret myös samaa ainesta. Jäykkä akselinen Hiluxi, ja tehty siis joskus 80-luvun lopulla, tai -90 alussa...

Smuli
01.01.2013, 20:41
Juuh no tuo kävi kanssa mielessä kun oon mielestäni jossain nähny sellasen jossa on lavan päällä häkki ja sitten häkin päällä ns. safari teline joka jatkuu hytin päälle. Toimii vissiin jonain asennusalustana tms.

Smuli
02.01.2013, 19:07
Sitten taas tietämätön kyselee tyhmiä. Täällä palstalla on joitakin topikkeja patrollien ja hojojen lisäkierrejousista. Ovat siis ilmeisesti lailliset, tuli lähinnä mieleen että kuinkkas kinkäpissä. mahtaisivat vähän helpottaa noiden etupään vääntövarsien taakkaa ja takana myös antaa vähän lisää joustoja.

Eli saako rakentaa vai ei? jotkut halkaisijaltaan pienet jouset eikä mitään äly jäykkiä.

cybress
02.01.2013, 19:35
Sitten taas tietämätön kyselee tyhmiä. Täällä palstalla on joitakin topikkeja patrollien ja hojojen lisäkierrejousista. Ovat siis ilmeisesti lailliset, tuli lähinnä mieleen että kuinkkas kinkäpissä. mahtaisivat vähän helpottaa noiden etupään vääntövarsien taakkaa ja takana myös antaa vähän lisää joustoja.

Eli saako rakentaa vai ei? jotkut halkaisijaltaan pienet jouset eikä mitään äly jäykkiä.



Taakse saat laittaa mutta etupään jousitus hommasta kannattaa käydä juttelee katsurin kanssa konttorilla....

Smuli
02.01.2013, 19:46
Eihän tuo toki mikään helppo operaatio ole edessä kun tuo risukeula, ovat vaan niin sairaan hintaset noi vääntövarret.

JJ90
02.01.2013, 20:45
Eihän tuo toki mikään helppo operaatio ole edessä kun tuo risukeula, ovat vaan niin sairaan hintaset noi vääntövarret.

Dectanelta kannattaa kysellä sitten kunhan saa Pajeronsa kasaan ja ajokuntoon. Sieltä nimittäin löytyy ne lisäjouset retkukeulasta.

Smuli
02.01.2013, 20:47
Dectanelta kannattaa kysellä sitten kunhan saa Pajeronsa kasaan ja ajokuntoon. Sieltä nimittäin löytyy ne lisäjouset retkukeulasta.


No vietävä olin jo kuoppaamassa tän idean ja kuumeisesti etsin uusia alkuperäisiä eteen. Pitänee kysellä Dectanelta YV.llä asiasta.

Dectane
02.01.2013, 22:58
Dectanelta kannattaa kysellä sitten kunhan saa Pajeronsa kasaan ja ajokuntoon. Sieltä nimittäin löytyy ne lisäjouset retkukeulasta.

Tai itseasiassa ne ei oo lisäjouset vaan ainoat jouset :O

cybress
02.01.2013, 23:35
Tai itseasiassa ne ei oo lisäjouset vaan ainoat jouset :O


mutta kurkkaappa tuota Limingan paronin :D:D topiccia ni siellä on niinku lots of kuvia siitä jousitus toteutuksesta.....

Smuli
05.01.2013, 21:54
Noniin tänään tuli taas jokunen tunti turailtua kingin parissa. Aluksi oli tarkoitus laittaa yhdet lisäpitkät tuohon karjarautaan, mutta siinä suunnitellessa rupesin taas tarkemmin tutkimaan tuota karjaraudan kuntoa ja kiinnitystä. Noin tuntia myöhemmin muutaman sadan ärräpään jälkeen oli karjarauta tallin lattialla ja vitutus käyrä hyvässä nousussa. Joku helvetin kyläseppä hitsannu karjaraudan tuohon orkkispuskimeen kiinni ja viellä niin perkeelen paksulla saumalla ettei meinannu laikkakone riittää.

Noh karjarautaa irti repiessä totesin että jaah, orkkispuskin on toisesta päästä irti. No ajattelin tietenkin aluksi että se on vain pultti joka on irronnut, paskan marjat. Kun se kyläsepän kulli on tuota koria nostellu ja siinä samassa puskinta niin oli sitten se puskimen nosto toteutettu sellasilla millisestä pellistä leikatuilla kolmioilla jotka kiinni kahella wronic ruuvilla. Toinen noista pelleistä oli haljennut poikki.

Tähän tyyliin:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5538&pictureid=121402

No tuo nyt korjattiin sitten pulttaamalla alkuperäinen kiinnike runkoon ja saatiin puskuri pysymään matkassa. Pitää purkaa koko puskin pois ja tehdä paksummasta tavarasta kunnolliset korvakkeet.

No se alkuperäinen lisävalojen asennus sitten siirtyi, mutta kun kerta olin ne ajatellut laittaa niin kyllähän ne tuli laiteltua.

Ensin kuva ilman karjarautaa:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5538&pictureid=121400

Sitten valot laiteltu:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5538&pictureid=121405

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5538&pictureid=121407

Tuli samalla heitettyä paikoilleen bilteman valojen releytys sarja ja nait preikkerit ajovaloihin, nut nakee!

Albumista löytyy viellä muutama kuvatus kyläsepän hitsaus taidoista.

Huomenna täytyy mennä jatkamaan, sais sisälle laitettua vähän poppeja ja johdotettua nuita kojetaulun kytkimiä.

Smuli
06.01.2013, 21:02
Jooh tulihan sitä taas hääräiltyä kingin kimpussa. En sin aloteltiin vaihtamalla sekasikiö poppis härvelit yhteen honkkarin laadukkaaseen BOSS erillissarjaan. Samaan hätään sitten taas parsittiin kojetaulun sisältä kilometrin verran edellisten 16 omistajan tekemiä viritelmiä.

Sitten käytiin taas listaa läpi että mitä on tekemättä, no olihan siellä pissapoika oli laitettu napin taakse kojetauluun --> korjasin alkuperäiset johdot 3 kohtaa ja kas kas sehän alko toimimaan ihan omasta paikastaan.

Sitten katselin että haa jotaain mystisiä johtoja katkottu konehuoneen puolella, olivat jarrunesteen pinnan ilmasimen johdot, no ne juoteltiin nippuun. pitää viellä mittaristoon lamput vaihtaa että sais sen valonkin rokkaamaan.

Loppu ilta kuluikin sitten selvitellen että miksi takavalot polttavat jatkuvasti sulaketta. Selvää syytä ei löytynyt mutta purkamalla kaikki mahdolliset viritykset pois vetokoukun ja takavalojen välistä väheni ainakin vikapaikat noin potenssiin 1000. Tulihan siinä purkaessa naureskeltua taas kyläseppien hitsaus taitoja kun oli takarunkoa vähän korjailtu...

Joutuu muutaman lavan kannakkeen hitsaamaan kesällä uusiks, olivat menneet hieman reikäjuustoksi.

hitoy
06.01.2013, 21:21
Puskimeen en näkisi hirveesti vaivaa kun kummiskin virveli lötköttää kohta keulalla ja putki/palkki korvaa tuon alkuperäisen version.. ;)

cybress
06.01.2013, 21:57
Puskimeen en näkisi hirveesti vaivaa kun kummiskin virveli lötköttää kohta keulalla ja putki/palkki korvaa tuon alkuperäisen version.. ;)



samaa mieltä hitoyn kanssa,ainoo mitä voit tosta hyödyntää on puskimen päät,leikkaa 3 osaan puskuri,keskiosan heität mettään ja päädyt säästät,saat pidettyä original vilkut paikallaan jos haluat tai sitten teet tälläisen tai tämän tyylisen tai jotain :D

http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/nissan%20kc/0084.jpg

tuo rauta itessään on pulteilla kiinni noissa taaemmissa palkeissa ja tuohon päälle saa sitte lisävalot...

Smuli
06.01.2013, 22:19
Täytyy kehitellä ajatusta tuolle etupäälle. Ajan kuluks kesällä tehä tosta orkkispuskimesta siisti.

Tuli mieleen että jos joku kaipaa noissa alkupään kuvissa näkyvää karjarautaa niin suopi ostaa pois.

Smuli
08.01.2013, 19:13
Tuli tuossa mieleen tuosta vinssi asiasta että minkä kokosta vinssiä tuollaseen kinkkuun kannattas harkita?? Luulen että Käyttö vinssillä tulee olemaan aika vähäistä, mutta se olisi kuitenkin kiva sitten kun sitä tarvitsee.

Omamassa tuolla kinkulla taisi liikkua siellä 1700-1800kg luokassa? riittääkö 9000lbs?? lähinnä siis kuvitellaan vinssille tilanne että auto ylös ojasta tai ajopäivällä vähän jeesiä mäkeen. tokihan taitaa 9000lbs ja 12000lbs välillä olla eroa hinnassa 100-150 euroa jos nyt siis puhutaan näistä kiinan vinsseistä.

Kokemuksia, ehdotuksia, ideaoita ottaa tietämätön vastaan.

cybress
08.01.2013, 19:24
Tuli tuossa mieleen tuosta vinssi asiasta että minkä kokosta vinssiä tuollaseen kinkkuun kannattas harkita?? Luulen että Käyttö vinssillä tulee olemaan aika vähäistä, mutta se olisi kuitenkin kiva sitten kun sitä tarvitsee.

Omamassa tuolla kinkulla taisi liikkua siellä 1700-1800kg luokassa? riittääkö 9000lbs?? lähinnä siis kuvitellaan vinssille tilanne että auto ylös ojasta tai ajopäivällä vähän jeesiä mäkeen. tokihan taitaa 9000lbs ja 12000lbs välillä olla eroa hinnassa 100-150 euroa jos nyt siis puhutaan näistä kiinan vinsseistä.

Kokemuksia, ehdotuksia, ideaoita ottaa tietämätön vastaan.


mulla oli tuossa kingcapissa 9000 lbs vinssi mallia made in china:D ja hyvin jakso kiskoo pahastakin paikasta.....