PDA

View Full Version : Talvirengas vai ei ?


Porvoon Hilma
17.11.2012, 21:06
Onko niin, että jos renkulatyyppiä / -valmistajaa ei ole mainittu STROn talvirengaslistassa, niin kyse ei ole virallisesta talvirenkaasta? Onko noitten muta- ja muiden offirenkaiden käyttö talvella sitten ihan virallisesti kiellettyä ?:confused:

H&K
17.11.2012, 21:08
Jos renkaassa lukee m+s niin on hyväksytty myös talvirenkaaksi.

Porvoon Hilma
17.11.2012, 21:53
Jos renkaassa lukee m+s niin on hyväksytty myös talvirenkaaksi.

juu, mä oikeastaan ajattelin sitä, että jos ei ole tossa strossa eikä m+s merkintää, niin voisiko silti olla käypä talvirenkaaksi ? Strossa ei taida olla ihan kaikkia renkaita ?

LaaLaa
17.11.2012, 21:56
Kerro vaan rohkeasti, mistä renkaasta on kysymys, niin on helpompi vastata tai spekuloida.

Porvoon Hilma
17.11.2012, 22:11
Kerro vaan rohkeasti, mistä renkaasta on kysymys, niin on helpompi vastata tai spekuloida.

juu, hyvä ohje :) insa sahara..., mutaa lennättää, mut onko talvirenkula virallisesti ?

JariKoo
17.11.2012, 22:44
Minun insoissa on ainakin m+s merkintä mutta siitäkään huolimatta en oman turvallisuuteni vuoksi niitä "normaali" käytössä pidä alla, on kyllä sellaset luistimet nastoihin verrattuna...

sisua45
17.11.2012, 23:17
juu, hyvä ohje :) insa sahara..., mutaa lennättää, mut onko talvirenkula virallisesti ?

Minkä kokoinen Insa, jos ei STRO:sta löydy?

Esim 235/85-16 koko löytyy kuorma-auton renkaista, eli osasto L.

Ja multakin löytyy m+s omista Insoista, vaikkei sillä ole mitään tekemistä talvirenaiden kanssa. Tai no, jos pakkaslunta on 30-40 cm niin siinä aika hyvä. :D

rocky86
17.11.2012, 23:55
eikös se m+s meinaa mud and sand.
ite ritkuttelin yhen talven mutiaisilla en kyllä enää viitis nyt all terrain saippauksella ja nastoilla ja on hyvät.

sisua45
17.11.2012, 23:56
Se on mud and snow.

Viipo
18.11.2012, 01:05
ja se M+S merkintä löytyy likimain kaikista jenkkirenkaista, sekä likimain kaikista maasturirenkaista. Ja se tyypittäminen on kiinni siitä, viittiikö valmistaja/pinnoittaja paistaa moisen merkinnän kylkeen.
Osapuileen kaikki jenkkien leveet katurenkaat on M+S merkattu, koska joissain osavaltioissa on vaan oltava :P

Myöskin joitani Camacin 4x4 renkaita on jääny ilman M+S merkintää... :P

Porvoon Hilma
18.11.2012, 06:45
Minkä kokoinen Insa, jos ei STRO:sta löydy?

Esim 235/85-16 koko löytyy kuorma-auton renkaista, eli osasto L.

Ja multakin löytyy m+s omista Insoista, vaikkei sillä ole mitään tekemistä talvirenaiden kanssa. Tai no, jos pakkaslunta on 30-40 cm niin siinä aika hyvä. :D

koko on 235/70-16. Täytyy koettaa tihrustaa tuota kylkeä jos olis merkintä. Netistä löytyy STRO talvirengaslistaus, josta en tuota Insaa löytänyt. Tää on tän nyybikyssärin alkuperäinen syy...

Porvoon Hilma
18.11.2012, 11:47
No niin..... Sorry tyhmät kysymykset.... Siellähän se M+S olikin renkaan kyljessä vaikkei kylläkään tuossa STROn luettelossa. Asia on siis kunnossa. Saa nähdä onko tuo sitten millainen ajaa kun on liukasta ja jäätä...

wikke
18.11.2012, 11:59
Tietämättä mitkä kumit kyseessä, niin veikkaampa silti että paskat luistimet...

ariman
18.11.2012, 12:52
Pitäminen riippu aika paljon pinnotusmateriaalista, pehmeä kumiseos saattaa jotain pitääkin.

Jari
18.11.2012, 12:52
Tietämättä mitkä kumit kyseessä, niin veikkaampa silti että paskat luistimet...

Josta selviää helposti.

Sovittamalla tilanne nopeutesi oikein. Mäkiin vähän pohjavauhtia ja tasasella riittävän rauhallisesti ja tarpeeksi ajoissa hidastetaan risteyksiin. simple as that.

"hyvin" pärjäs venäjän reissun mutikoilla, vaikka oli oikeasti tosi liukas keli (jää ja vesi päällä, syvät urat)

Tietysti jos on aina "kiire" niin sitten jotkin "oikeat talvirenkaat"

Porvoon Hilma
18.11.2012, 13:16
Josta selviää helposti.

Sovittamalla tilanne nopeutesi oikein. Mäkiin vähän pohjavauhtia ja tasasella riittävän rauhallisesti ja tarpeeksi ajoissa hidastetaan risteyksiin. simple as that.

"hyvin" pärjäs venäjän reissun mutikoilla, vaikka oli oikeasti tosi liukas keli (jää ja vesi päällä, syvät urat)

Tietysti jos on aina "kiire" niin sitten jotkin "oikeat talvirenkaat"

Tänks, mä jo ajattelin laittaa " myydään paskat luistimet" myynti-ilmon, mutta ehkä mä nyt kuitenkin ajaa pärryyttelen nuilla edes sen aikaa että alkaa jäätä ja lunta näkymään muuallakin kuin pakastimessa. :D. Kiire mulla ei oo tän kanssa ja tuo tilannenopeus on aivan ehdoton juttu muulloinkin kuin talvella.

Mulla on kyllä varastossa rengasmyyjän kehumat erikoispehmeät Bridgestone kitkarenkaat, mutta kun ne on niin kapeat, ettei ne nyt mee alle, mutta onpahan varalla.

helmapelti
18.11.2012, 13:41
Ajelin insa saharoilla kesät-talvet muistaakseni 4 talvea ja se viimeinen oli selkeästi liikaa.
Kun ajeli maantiet takavedolla niin muisti kuinka liukasta oli, välillä joutui risteyksessä käymään kääntämässä napalukot päälle kun jäi jumiin.

Kilometrin turvaväli oli sopiva ja vain kerran sattui läheltäpiti tilanne kun hatanpään valtatiellä pökkäsin bussin perään. Oli oikein kunnolla sudittu tie liukkaaks.

Lerssinen
18.11.2012, 18:41
Tuota mutikoilla luistelua talvella minä en tajua..

"selviää sitä kun ajaa hissuksiin ja ennakoi" .. Samaa tuubaa ne suoltaa kitkarengasmiehetkin :D

Valitettavasti siellä liikenteessä ei olla yksin ajamassa, jos just SINÄ et töhöile niin joku toinen tempaisee eteesi eikä siinä auta enää avemariatkaan jos jarrulla seisoo ja vauhti kiihtyy..

Jos tuntuu nastarattaat kalliilta niin hakekaa niitä ruuvinastoja ja tikatkaa niitä mutikkaan, sekin on jo perkeleen paljon parempi oikeastaan kaikille..

-MaTTi-
18.11.2012, 18:41
Kilometrin turvaväli oli sopiva ja vain kerran sattui läheltäpiti tilanne kun hatanpään valtatiellä pökkäsin bussin perään. Oli oikein kunnolla sudittu tie liukkaaks.

Niin, ei se ennakointi aina pelasta kun tiellä liikkuu muitakin, välillä arvaamattomastikin. Kannattaako nyt oikeesti kikkailla näillä mutaluistimilla ja vaarantaa sekä oma että muiden turvallisuus?

Edit: Lerssisellä oli samat ajatukset samaan aikaan

helmapelti
18.11.2012, 19:01
Ei missään tapauksessa mitään järkeä ja nykyään maasturi onkin pelkästään sulankauden ajokki.
Toisaalta jos talvella offailee niin harva maastoon siirtyessä vitsii vaihtaa sirkkelit maastokumeihin.

Porvoon Hilma
18.11.2012, 19:12
Tänks, tää galluppi alkaa pikkuhiljaa etenemään kohti maalia eli alkuperäisen kysymyksen "Talvirengas vai ei" turvallinen vastaus on ei. Mutta kuitenkin kun noissa nyt on tuo M+S niin ei ne laittomatkaan ole... . Ehkä ne ei oo kaikkein pitävimmat, mutta aivan varmasti paremmat kuin sileät kesärenkaat. Vai onko tämäkään edes näin ?

Mulla on käyttöautossa aina ollut nastarenkaat ja ne toimii ihan hyvin. Tää Hilma ei oo jokapäiväinen käyttis, siihen käyttöön mulla on vekotin, joka syö enemmän sähköä kun bensaa.

Kokeilen hetken varovasti noilla ja sitten jos ei toimi edes pikkunopeuksissa niin menee noi kitkat alle. Oikeesti kai olisi hyvä olla nastarenkaat.

Tänks.:)

sisua45
18.11.2012, 19:14
Strossa ei taida olla ihan kaikkia renkaita ?

Ei ole kaikkia mahdollisia kokoja. Se onkin Skandinavian Tire & Rim Organization. Myös ryssän koot puuttu, esim Krazin 1300x530-533, ja Uazin 215/90-15 jne.

-MaTTi-
18.11.2012, 19:34
Tänks, tää galluppi alkaa pikkuhiljaa etenemään kohti maalia eli alkuperäisen kysymyksen "Talvirengas vai ei" turvallinen vastaus on ei. Mutta kuitenkin kun noissa nyt on tuo M+S niin ei ne laittomatkaan ole... . Ehkä ne ei oo kaikkein pitävimmat, mutta aivan varmasti paremmat kuin sileät kesärenkaat. Vai onko tämäkään edes näin ?


Ehkäpä vois yleistää että se M+S siinä renkaan kyljessä ei vaikuta muuta kuin tekee renkaasta talvellakin ajellessa laillisen. Pito ei välttämättä poikkea yhtään huonosta kesärenkaasta.

Lumihiutale-symboli (Three Peak Mountain Snowflake) kun löytyy niin sitten voi olettaa renkaan pitävän edes jollain lailla talvellakin, tämähän on suosituksena monessa maassa, en tiedä onko pakollinen missään. Tuolta saattais löytyä: http://www.etrma.org/activities/transport/winter-tyre
http://www.autotoday.fi/modules/utility/files/panorama_normal/Rengas_3pmsf-merkinta-talvi.jpg

tekniikkamies
18.11.2012, 19:58
Yksi selkeä ajatus on jos renkaat ei kunnolla pidä, niillä ei ole syytä yleisellä tiellä ajaa talvella vaikka olisi mitä merkkejä renkaassa.

JariKoo
18.11.2012, 20:58
Meikäläinen tökkäs ens lumilla insat alle ja ajattelin että jospa sitä tulis toimeen kun hissukseen ajelee... Tiedossa oli että eihän ne talvirenkaat ole mutta kaikkee pitää kokeilla. Mutta oli se kuitenkin yllätys että miten paskat ne on,oikeasti! Saman päivän iltana ruuvasin nastarenkaat alle enkä vaihda insoja kuin korkeintaan metsään mennessä tai sitten vasta ens keväänä...:)

Bj Andy
18.11.2012, 21:08
Jos nuo insat on edes yhtään samanlaiset kuin fedimat niin niillähän pärjää ihan mallikkaasti. Mutikat ny on ihan legendaarisen paskat,ilmeisesti, en ole niillä ajanu.

Eli anna mennä ja jos alkaa jännittämään niin sitten talvikumia alle. Nii ja ne napikset kannattaa olla kytkettynä niin löytyy vetoja aina kepistä kun tarvii.

RIPAX
18.11.2012, 21:27
Emmää ny oikeen menis mihinkään leiriin,itte oon ajanu M+S renkailla 10 vuotta mut en viitti enää. Nelivedolla pääsee ja riittävällä turva välillä pärjää,yhtään kolaria en oo ajanu. Tie liikenteessä muistan yhden kerran ku ei meinannu päästä mäkeä ylös,piti nuohota ojanpenkkoja et pääsi ylös. Tosi on seki kun varsinki ruuhkassa joku mulkku aina tunkee eteen. Tänä talvena oikeen törsään ameriikan malliin ja ostan ihka uudet nastarenkaat,en viitti enää kytätä kaikkia eteen/taakse tunkijoita ja kusi sukassa kaheksaakymppiä motarilla. Jos et tykkää jännityksestä ni hommaa nastarenkaat,ja unohda ulkonäkökysymykset. Itellä on sen verran tiuhat välitykset et ei ollu helppo löytää sopivan kokosta rengasta. Loppujen lopuksi sopivaa ei löytyny ja melkeen sopivaa oli kaikki kaks vaihtoehtoo.

lavanelikko
18.11.2012, 21:33
Itellä on 235/75/15 Insam saharat nastoitettuna ihan rengasliikkeessä ja toimii ihan yhtä hyvin kun perus nastarengas Viton alla... Molemmista kahden talven kokemus...

Jari
18.11.2012, 21:54
Niin, ei se ennakointi aina pelasta kun tiellä liikkuu muitakin, välillä arvaamattomastikin. Kannattaako nyt oikeesti kikkailla näillä mutaluistimilla ja vaarantaa sekä oma että muiden turvallisuus?

Edit: Lerssisellä oli samat ajatukset samaan aikaan



Kannattaako yrittää käyttää maastoon rakennettua apinakiikkua käyttöautona yleisessä liikenteessä, siihen on olemassa oikeitakin autoja. Tiellä liikkuu muitakin eikä kaikilla ole 5mm teräksestä rakennettuja puskureita ja turvakehikkoa ympärillä. Ajatteles jos joku kitkarengas kalle kiskasee sun keulaan kehällä. ja sitten sun ARB puskuri repii sen liisinki priuksen kyljen auki.



Niin ja tää nyt ei ollut sitten kuitenkaan ihan suoraan matille eikä lerssiselle, vaan tämä taso millä "ajetaan" liikenteessä, vaihtelee joka kuskilla aika paljon.

pikkuinen :) siihen loppuun, ettei oo liian vakavaa.

Porvoon Hilma
18.11.2012, 22:15
Ehkäpä vois yleistää että se M+S siinä renkaan kyljessä ei vaikuta muuta kuin tekee renkaasta talvellakin ajellessa laillisen. Pito ei välttämättä poikkea yhtään huonosta kesärenkaasta.

Lumihiutale-symboli (Three Peak Mountain Snowflake) kun löytyy niin sitten voi olettaa renkaan pitävän edes jollain lailla talvellakin, tämähän on suosituksena monessa maassa, en tiedä onko pakollinen missään. Tuolta saattais löytyä: http://www.etrma.org/activities/transport/winter-tyre
http://www.autotoday.fi/modules/utility/files/panorama_normal/Rengas_3pmsf-merkinta-talvi.jpg

kiitos, tässä oli nyt hyvät datat siitä miten normit muuttuu. Toi Unece 117 nyt marraskuusta alkaen tekee noitten talvirenkaiden vertailun helpommaksi kun tulee noi merkinnät. M+S ei tän jälkeen enää todista mitään, vaan toi hiutalemerkki on osoitus "oikeasta” talvirenkaasta, jossa on ehkä pitoakin :) miten sitten tulee osaksi lainsäädäntöä - en tiedä. tähän samaan vielä tuosta positiiviseksi kokemastani jeesustelusta- onhan se ihan selvä, että tuolla yhteisessä liikenteessä pitäisi olla silleen ihmisiksi että kaikki pääse sinne minne ne on menossa- turvallisesti. Aina ei vaan oo näin,meille ihmisille kun tuppaa sattumaan kaikenlaista ... :)

reynolds
18.11.2012, 22:45
Ajelin 2010-2011 talven Yokohama geolandar m/t renkailla jotka oli hojon alla. Ne oli yllättävän hyvät talvikäyttöön. Ainoo et näkyivät kuluvan silmissä ku olivat niin pehmeää kumia.

Räbinä
18.11.2012, 22:55
Tämä väittely on sata varmasti joka ikinen vuos ens liukkaiden jäläkeen. :rolleyes::D

tekniikkamies
18.11.2012, 23:54
Vielä tätäkin esimerkkiä huonompia kokemuksia on tullut riittämättömällä pidolla olevilla renkailla ajamisesta. Tässä kuitenkin yksi esimerkki joka ei sisällä edes hirveästi ratin takana hölmöilyä:

Ajelin pickup:illa rauhallista vauhtia liikenteeseen sopeutuen taisi olla Tampereella. Alla oli ihan normaalitilanteessa menettelevät kitkarenkaat. Perässä oli jarrullinen peräkärry paino ehkä 500 kiloa+kompressori n. 500 kiloa. Yhteensä siis 1000 kiloa.

Tien pinta oli mukulakiveä ja saakelin liukas. Valot vaihtui punaiseksi ja rupesin välittömästi jarruttamaan. Koska pito oli niin surkea ei peräkärry ruvennut kunnolla jarruttamaan ja jarrutusmatkasta tuli vauhtiin verrattuna melkoisen pitkä.

Oikealla olevasta risteyksestä lähti kuinkas muutenkaan kun tulemaan bussi luisuvan autoni eteen. Onneksi risteyksessä sattui hyvällä tuurilla olemaan sen verta hiekkaa tai muuten enemmän pitoa, että viimehetkellä pysähtyi ennen bussin kylkeä.

Dectane
19.11.2012, 01:33
Meikäläiseltä tämmönen kaikkien inhoama näkemys.

Yhen talven kruisailin noilla cooperin mutarattailla (ja tämänki talven, jos tuo nyt on ikinä ajossa. Kaikki saatanan soosinokat lisus nastarenkailla ja uusilla autoillaan ja meikäläinen päästi nuilla eelle.

En lisunnu enkä ennakoinu. Pari kertaa kävin ojassa ja ajoin ylös. Kerran tais joutua ravin puolelle väistään ku joku halus pysähtyä mutta pajero ei ja kerran piti ajaa jakajan päälle että pysähty ennen ison tien risteystä :D

Ite oon asian ajatellu niin että jos joku eteen tyrkkää tai jollain tavoin törttöilee ei se meikäläiselle niin paha oo.. Näissä vauhdeissa mitä nyt tämmösellä edes pystyy ajamaan.. Todennäkösesti sillä vituttaa enemmän ku palkkipuskuri työntyy pirtin puolelle :D Tai sitten väistän suosilla pehmeään lumihankeen :)

Nerd-O
19.11.2012, 07:38
Ei voi kyllä käsittää tuota porukan intoa noihin nastarenkaisiin. Niitä tarvii 2kk vuodessa. Tammi ja helmikuun. Ja silloinkin aika harvoin. Joko tuolta tulee vettä kuin esterin perseestä tai sitten sieltä tulee lunta. Lumella ne nastat ei vaikuta oikeastaan mitään. Melko harvoin tuolla oikeasti on sellainen sää että nastoilla tekisi jotain. Varsinkin pk-seudulla kun ajaa niin tuota suolapaskaa riittää sen verran että voi vaikka koko talven ajaa kesärenkailla. Itse en kyllä halua nastoja yhteenkään autooni. Karmeeta ropinaa koko ajan. Eikä nuo tietkään kuluisi niin paljon jos porukalla ei olisi nastoja ;) Siinä on valtiolla uusi hieno haittavero. Nastarenkaat.

wikke
19.11.2012, 08:56
Varsinkin pk-seudulla kun ajaa niin tuota suolapaskaa riittää sen verran että voi vaikka koko talven ajaa kesärenkailla.

Itseasisassa minä kaipaan niitä nastoja nimen omaan kaupungissa enemmän kuin syrjässä. Dösät ja muut raskaat kun kiillottaa risteykset, valot ja pysäkkien ympäriston pirullisesti ja meno muutenkin "hivenen" hektisempää. Ei paljoa pidetä sadan metrin turvavälejä, ja seuraavan sekunninkin tapahtumat täysin ja tyystin ennakoitamattomissa...

Totta on kyllä että usein pärjäisi ilmankin.

Jari
19.11.2012, 09:35
Karmeeta ropinaa koko ajan. Eikä nuo tietkään kuluisi niin paljon jos porukalla ei olisi nastoja ;)


Kannattaisiko valita autoksi joko sellainen että moottori äänet on isommat, tai sitten oikeasti äänieristetty auto. ei tuohon V-tuotteeseen ainakaan nastan ropina kuulu, kummasta lie sitten johtuu.

Ja kummasti tiet on urilla esim puolassa, jossa ei taideta juuri nastoja käyttää. eli kyllä se urautuminen johtuu pelkästään paskoista pohjista.

tekniikkamies
19.11.2012, 10:37
Itsellä on Hiluxissa Hakkapeliita LT 235/85/16 kantavuusindeksi 120. Uusin versio on kokeilematta, tämä siis vanhempi nyt myynnissä olevista.

Renkaalla on monta hyvää puolta:
- saa ostettua yleisistä rengasliikkeitä kilpailukykyiseen hintaan
- tuntuu kestävän kulutusta aika hyvin
- kumi ei ole erityisen pehmeetä kun nastat auttaa jääpidossa
- kuvio sopii myös muuhun kuin talvikäyttöön
- näistä saa talvirengaskäytön jälkeen "all terraineja" ottamalla nastat pois ja pitää märässä esim. heinikkoisessa maassa paremmin kuin tavalliset kesärenkaat
- parempia maasto-ominaisuuksia saa laittamalla ketjut ja koska koko ei ole ylitseampuva, ketjujen laitto onnistuu
- renkaat on ainakin meikäläisen autossa riittävän "urheilulliset" ajaa jollain 3 ilmakehän paineilla
- ääni miellyttää korvaa

helmapelti
19.11.2012, 14:05
Hyvähän se on että näistä puhutaan joka talvi, on helpompi arvioida sopiiko omaan käyttöön.
Käyttö sen tosiaan ratkaisee, jos ajelee maasturilla kakkosautona maakunnassa mettästä puita mökille niin pärjää hyvin mutta kaupungissa saa olla varovainen.
Jos maasturi on käyttis niin pakkohan siinä on hyvät talvirenkaatkin olla.

Viimetalvena ajelin HJ:lla parikertaa 10v vanhoilla bfg at:lla ja sai jäädä ajelut siihen.
Nyt kun oli ensilumet niin kävin mettäteillä sileillä ikivanhoilla creepyillä ja yllätykseksi ne piti paremmin kuin odotin, sai oikein painaa kaasua että sai sutimaan.

Tärkeintä kai on että tajuaa koska renkaat on vaaralliset oli ne mitkä tahansa eikä jääräpäisesti aja niillä "kun nää on lailliset" niinkun itse tein.

-MaTTi-
19.11.2012, 14:48
Kannattaisiko valita autoksi joko sellainen että moottori äänet on isommat, tai sitten oikeasti äänieristetty auto. ei tuohon V-tuotteeseen ainakaan nastan ropina kuulu, kummasta lie sitten johtuu.

Ja kummasti tiet on urilla esim puolassa, jossa ei taideta juuri nastoja käyttää. eli kyllä se urautuminen johtuu pelkästään paskoista pohjista.

Erillisrungollisessa ei nastan ropinat kuulu juurikaan verrattuna johonkin tavan henkilöautoon. Esim. ex-KZJ:ssa melutaso hiljeni vaihdettaessa nasta-Kumhot alle, ei pystyny nastanropinaa erottamaan.

Ja Puolan tiet painuu raskaan liikenteen vuoksi, asfaltti siellä niin pikipitosta että pehmenee kesähelteellä liikaa. Pohjatkin voi toki olla mitä vain.

Kyllä ne tiet täälläpäin just nastojen vuoksi urautuu.

tekniikkamies
19.11.2012, 17:49
Rengasäänen kantautumista vähentää myös riittävän korkea profiili.

Sellaisessa tapauksessa voisin ajatella ettei autossa ole nastarenkaita jos on toinen hyvässä kunnossa oleva auto, jossa on mahdollisimman hyvät talvirenkaat ja sillä sitten liukkaimmat kelit.

Talvirenkaissa tulee myös ikääntymisongelma jos ne on vähäisellä käytöllä. Omasta mielestä yksi parhaita ratkaisuja on tehdä hyvin aikaisessa vaiheessa talvirenkaista kesärenkaita tai peräkärryn renkaita. Näin pysyy talvirenkaat iskussa.

Homma onnistuisi vielä paremmin jos olisi sellainen peräkärry johonka käy vaikka noi 235/85/16 LI 120 renkaat, olis aika nami nami vaikka 3500 kilon kärryssä jos vaan muutenkin osat olisi riittävän ronskeja.

Nerd-O
20.11.2012, 07:23
Kannattaisiko valita autoksi joko sellainen että moottori äänet on isommat, tai sitten oikeasti äänieristetty auto. ei tuohon V-tuotteeseen ainakaan nastan ropina kuulu, kummasta lie sitten johtuu. Jos auto on jo muuten hiljainen niin kyllä tuo ropina haittaa. Tosin tähän sellainen poikkeus että ex. V70 Volvossa ei kyllä sisään kuulunut talvirenkailla ropinaa. Äänimaailmassa ei ollut eroa ajoiko kesä vai talvirenkailla. Mutta ei ne kovin kehuttavat renkaat enää ollut ja nastojakin oli hieman nihkeästi. Toimi kaupungissa silti hyvin.

2,4TD
20.11.2012, 16:57
Ei voi kyllä käsittää tuota porukan intoa noihin nastarenkaisiin. Niitä tarvii 2kk vuodessa. Tammi ja helmikuun. Ja silloinkin aika harvoin. Joko tuolta tulee vettä kuin esterin perseestä tai sitten sieltä tulee lunta. Lumella ne nastat ei vaikuta oikeastaan mitään. Melko harvoin tuolla oikeasti on sellainen sää että nastoilla tekisi jotain. Varsinkin pk-seudulla kun ajaa niin tuota suolapaskaa riittää sen verran että voi vaikka koko talven ajaa kesärenkailla. Itse en kyllä halua nastoja yhteenkään autooni. Karmeeta ropinaa koko ajan. Eikä nuo tietkään kuluisi niin paljon jos porukalla ei olisi nastoja ;) Siinä on valtiolla uusi hieno haittavero. Nastarenkaat.


:D:D:D, nyt on ihan pakko ja vittuilematta kommentoida, useampi vuosi tuli kuljettua tuolla pk seudulla töissä.
Joka helkkarin syksy kun alkoi talven nenä näyttää itseään niin kolarisumat useassa paikassa, mutta oli hienoja , isoja aluvanteita ja kitkarenkaita ja tietenkin noita suvikummeja. Kuitenkin noita kilsoja aina vuosittain tuli niin pk seudun suolaparatiisin ulkopuolella ei moisia ilmiöitä ollut.

Porvoon Hilma
20.11.2012, 17:46
:D:D:D, nyt on ihan pakko ja vittuilematta kommentoida, useampi vuosi tuli kuljettua tuolla pk seudulla töissä.
Joka helkkarin syksy kun alkoi talven nenä näyttää itseään niin kolarisumat useassa paikassa, mutta oli hienoja , isoja aluvanteita ja kitkarenkaita ja tietenkin noita suvikummeja. Kuitenkin noita kilsoja aina vuosittain tuli niin pk seudun suolaparatiisin ulkopuolella ei moisia ilmiöitä ollut.

Juups, täällä etelässä joidenkin mielestä autoilla ei tartte olla turvaväliä ollenkaan, riittää kun jotenkin sohraa keula edelläajavan takaluukkua nuollen. Loppu onkin sitten luettavissa eri tiedotusvälineistä. Monet tosin osaa pitää turvavälin ja niille mä nostan peukkua oman ja muiden turvallisuudesta huolehtimisesta. On oikeasti mukavaa kun saa ajella stressittömästi ja keskittyä vaikka musiikin kuunteluun :D

Jari
20.11.2012, 17:56
Jos auto on jo muuten hiljainen niin kyllä tuo ropina haittaa. Tosin tähän sellainen poikkeus että ex. V70 Volvossa ei kyllä sisään kuulunut talvirenkailla ropinaa. Äänimaailmassa ei ollut eroa ajoiko kesä vai talvirenkailla. Mutta ei ne kovin kehuttavat renkaat enää ollut ja nastojakin oli hieman nihkeästi. Toimi kaupungissa silti hyvin.

Hah, V-tuote = V70 jolla ny ajelen. no ei ne äänet oo kyllä MB hinkään kuulunut.. mutta ajaa milla ajaa, kunhan muistaa sen tilannenopeuden..

wikke
20.11.2012, 18:28
mutta ajaa milla ajaa, kunhan muistaa sen tilannenopeuden..

Tota noin, se vauhdin passaaminen onnistunee pikkasen paremmin Jossain Kajjjjaanissa kuin kehillä ja niiden sisällä, tai kaupungeissa ylipäänsä. Samaten vauhdin otto ylämäkeen ja "hyvissä ajoin" risteykseen hidastelut. Pikkasen paska ottaa vauhtia ylämäkeen, kun siinä valot ja/tai letkaa, ja toki pint kiiltävänä.

Tossa vähän aika sitten juteltiin New Juhanin kanssa kuinka tuskaista pelleilyä oli aikanaan kun juniorimpina painettiin Bertoilla menemään nuljukumeilla kesät/talvet, ja ennen kaikkea ihan vitun typerää! Muutaman kerran sai hävetä silmät päästään ajellessaan "iiiisolla jokapaikan menijällä" kun vaikka kuinka yritti niin valot vaihtui uudestaan punaiselle, auton liikkuessa korkeintaa sivulle ja taakse ylämäessä.

Ai niin sori, etelänpänähän ei vain osata ajaa...

lavanelikko
20.11.2012, 20:19
Tota noin, se vauhdin passaaminen onnistunee pikkasen paremmin Jossain Kajjjjaanissa kuin kehillä ja niiden sisällä, tai kaupungeissa ylipäänsä. Samaten vauhdin otto ylämäkeen ja "hyvissä ajoin" risteykseen hidastelut. Pikkasen paska ottaa vauhtia ylämäkeen, kun siinä valot ja/tai letkaa, ja toki pint kiiltävänä.

Tossa vähän aika sitten juteltiin New Juhanin kanssa kuinka tuskaista pelleilyä oli aikanaan kun juniorimpina painettiin Bertoilla menemään nuljukumeilla kesät/talvet, ja ennen kaikkea ihan vitun typerää! Muutaman kerran sai hävetä silmät päästään ajellessaan "iiiisolla jokapaikan menijällä" kun vaikka kuinka yritti niin valot vaihtui uudestaan punaiselle, auton liikkuessa korkeintaa sivulle ja taakse ylämäessä.

Ai niin sori, etelänpänähän ei vain osata ajaa...

Ehkä juuri tästä syystä omissa Insan Saharoissa on nykysellään nastat. Yhden talven niillä luistelin ja nyt ols taas talvirengas hakusessa. Eipä nuot huonot oo, mutta saa kyllä ennakoida ja paljon tota liikenteen kulkua...

JES
20.11.2012, 20:34
Nyt noin 10 vuotta päivittäin Helsingissä (keskustassa) töissä ajaneena voisin kyllä väittää, että mutiaisilla ei talvea kolaroimatta selviä jos tosiaan ajelee päivittäin ruuhka-aikaan. Ongelmaksi muodostuu se ettei auto pysähdy kun muut pysähtyy ja väistämiselle ei ole tilaa. Talveen kuitenkiin osuu jokunen päivä kun tiet on helvetin liukkaat ja sit oot kyl kusessa.

Jari
20.11.2012, 21:22
Hetkinen, mitäs täällä aiemmin kirjoitettiin.


[jeesustelu]
Kannattaako yrittää käyttää maastoon rakennettua apinakiikkua käyttöautona yleisessä liikenteessä, siihen on olemassa oikeitakin autoja.

Toki jos ilmaisin itseäni epäselvästi.

En käytä maasturia käyttöautona jokapäiväisessä liikenteessä, mutta sillä voi liikkua niillä mutikkailla liikenteen seassa myös talvella, jos tarve vaatii, silloin on syytä käyttää järkeä ja ennakoida, ennakointia on myös se että välttää ruuhkaisia aikoja ja teitä.

Normaaliin ajoon suosittelen jotain pieniruokaista käyttökikkaretta jossa kunnolliset talvirenkaat, ja joka saastuttaa vähän, näin maailma pelastuu.

Niin ja kuitenniin ajelen ympäri suomen, noin 40tkm vuodessa. Että ei oo pelkästään Kolomesta Jiistä nää kokemukset liikenteen parissa.

Ja silti on joukossamme monia joiden olisi syytä tyytyä taxi tai bussi kyytiin.

Bj Andy
20.11.2012, 23:42
Eli keskustelusta voinee kärjistetysti vetää johtopäätöksen että siellä missä tiet on pääasiassa sulana ympäri vuoden kannattaa ajaa nastoilla ja täällä periferiassa pärjää ilmankin.Ja tämän saatan allekirjoittaakin.
Ei vaan kyllä nuo kaupunki risteykset on liukkaita ja oma kokemus stadin liikenteestä on semmonen että ihan turha ruveta paikallisten kanssa koittamaan, ei pärjää. Mutta onneksi siellä on kaistoja että kiireiset pääsee ohi, ja sen verran pitää olla palleissa painetta ettei pieniä torvikonsertteja ja keskarinnäyttöjä säiky...

RIPAX
21.11.2012, 00:27
Tossa parina viime vuonna on Helsingissä mm. Mannerheimintie ollu välilä semmosessa kunnossa et tavan hlö autolla on saanu ajaa kävelyvauhtia. Ikäni asunu tässä pk seudun kehyskunnassa ja ajan n. 100-200km kehä kolmosen molemmin puolin. Ite suosittelen oikeastaan kaikille kunnon talvirengasta. Sit on eri homma jos ajaa niin vähän et renkaat ei kerkee kuluu vaan korppuuntuu pilalle. Landella ja stadissa on eri syyt mut yhtä liukasta on aina,landella on aikaa ennakoida mut tietkin voi olla vähemmän hiekotettyja,stadissa liikenne on hektisempää ja risteyksessä sutiminen aiheuttaa verenpainetta ja suojatielle jarrut lukossa voi katkoa luita. Mutarenkailla ajo ei oo niinkään ongelma itselle vaan muille ja se aiheuttaa vaaratilanteita.

mäksä
21.11.2012, 00:37
Ehkäpä vois yleistää että se M+S siinä renkaan kyljessä ei vaikuta muuta kuin tekee renkaasta talvellakin ajellessa laillisen. Pito ei välttämättä poikkea yhtään huonosta kesärenkaasta.

Lumihiutale-symboli (Three Peak Mountain Snowflake) kun löytyy niin sitten voi olettaa renkaan pitävän edes jollain lailla talvellakin, tämähän on suosituksena monessa maassa, en tiedä onko pakollinen missään. Tuolta saattais löytyä: http://www.etrma.org/activities/transport/winter-tyre
http://www.autotoday.fi/modules/utility/files/panorama_normal/Rengas_3pmsf-merkinta-talvi.jpg

eikö tiivistettynä tarkoita että jos renkaassa on M+S nii se on talvirengas pakolla laillinen..?? :confused:

-MaTTi-
21.11.2012, 00:57
eikö tiivistettynä tarkoita että jos renkaassa on M+S nii se on talvirengas pakolla laillinen..?? :confused:

M+S riittää lain täyttämiseen. Minkäänlaista pitoa se ei tosin takaa.

Bullet
21.11.2012, 11:08
Olen viimeiset 25 vuotta ajanut maastoautolla pelkästään M+S merkityillä nastattomilla talvirenkailla. Sitä ennen joitakin vuosia henkilöautolla nastarenkailla ja sitä ennen henkilöautolla kesärenkailla ympäri vuoden. Huonot talvirenkaat ovat huonommat kuin hyvät kesärenkaat. Nastat huonontavat oleellisesti pitoa asfaltilla, joka eteläisessä Suomessa on sulana monesti läpi vuoden. Pikkutiet joissa on paksu, kova jäätikkö ja vettä päällä ovat ne, joissa olisin nastoja kaivannut, en juurikaan muulloin.

Paroni Von Yrjö
21.11.2012, 19:26
Eipä ole HJ nastarenkaita kaivannu,mutiaisilla on menty kesät talvet:D
Pipon lisäksi kannattaa otta myös aivot päähän,kun ajelulle lähtee...:p
Kuten ikänsä rekkapenana elämänsä kuluttanut vaarini tapasi sanoa:
Nastarenkaat on tissiposkille,ja kortonki liian hitaille ulosvetäjille:D

jesse89
21.11.2012, 19:51
itse huomasin sellaisen ilmiön että kun oli kitkanastat viime talvena aika kalliitkin edellinen omistaja ostanut niin auratulla tiellä oli pito parempi mutta heti auraamaton tie niin ei mihkää edes neliveto päällä toisin kuin nuo mutiaiset ja jos renkaat tuntuu liian liukkaalta niin hei saahan niitä rengas paineita laskea

Krisse
22.11.2012, 08:31
kitkanastat
Mitä ne o? Oon joskus mainoksissakin nähnyt ton termin ja ihmetelly.

sisua45
22.11.2012, 18:30
Mitä ne o? Oon joskus mainoksissakin nähnyt ton termin ja ihmetelly.

Olisko nastoitettu oikea talvirengas? Semmoinen missä on myös lamelleja.

Jos jonkun mutikan nastoittaa, niin siitä ei varsinaista tarvirengasta tule.

Bullet
23.11.2012, 09:34
Noita nimityksiähän voi kuka tahansa keksiä niin paljon kuin huvittaa ja sitten jotkut vain jäävät elämään. Kuten ns. "kitkarengas". Kaikissa renkaissahan on kitkaa niiden ja tienpinnan välillä. Vierintävastuksesta alkaen. Renkaiden pito-ominaisuudet vaihtelevat kumiseoksen ja kuvioinnin mukaan, mutta mitään erillistä kitkarengasta ei ole olemassakaan. Voihan sitä tietenkin ottaa jonkin pidon rajan ja alkaa sitä paremmalla pidolla olevia nimittää vaikka kitkarenkaiksi, mutta nimitys on harhaanjohtava. Kuitenkin muutaman vuoden ikäisillä renkailla pito huononee melkoisesti kumin kovettuessa, joten vaikkapa kolme vuotta ja sitä vanhemmilla renkailla ajettaessa on sekin pidettävä mielessä. Siinäkään ei mitään yht'äkkistä rajaa ole, vaan kumiseokset vanhenevat pikkuhiljaa.

Porvoon Hilma
09.12.2012, 20:39
Kaivetaan tämä rengasjuttu esiin lumesta.

Nyt on sitten kokemusta noista Insoista muutaman sata kilometriä. Kiillotetulla risteysalueella pyrkii Hilun perä irtoamaan (takavedolla ajettaessa) ja nousemaan rinnalle. Nelivetoisena menee huomattavasti paremmin.

Lumisella tiellä ei ole mitään pito- tai veto-ongelmia etenkään nelikolla ajettaessa. Sitten ihan perusmaantiellä, jossa on paljas asfaltti mutta pikkasen jotain hilettä pinnassa, tuntuu pitävän ihan hyvin. Metsässä menee hyvin, ihan siihen asti kunnes loppuu maavara.

Loppupäätelmä: Insa Sahara on jonkinmoinen talvirengas nelikolla ajettaessa lumisella tiellä tai metsässä. Ei parhaimmillaan jäällä.

HeikkiH
09.12.2012, 20:43
Kaivetaan tämä rengasjuttu esiin lumesta.

Nyt on sitten kokemusta noista Insoista muutaman sata kilometriä. Kiillotetulla risteysalueella pyrkii Hilun perä irtoamaan (takavedolla ajettaessa) ja nousemaan rinnalle. Nelivetoisena menee huomattavasti paremmin.

Lumisella tiellä ei ole mitään pito- tai veto-ongelmia etenkään nelikolla ajettaessa. Sitten ihan perusmaantiellä, jossa on paljas asfaltti mutta pikkasen jotain hilettä pinnassa, tuntuu pitävän ihan hyvin. Metsässä menee hyvin, ihan siihen asti kunnes loppuu maavara.

Loppupäätelmä: Insa Sahara on jonkinmoinen talvirengas nelikolla ajettaessa lumisella tiellä tai metsässä. Ei parhaimmillaan jäällä.

Mites pysähtyminen kun tulee äkkinäinen tilanne?

Bj Andy
09.12.2012, 20:55
Mites pysähtyminen kun tulee äkkinäinen tilanne?

Sama kuin muilla. Eli jos turvaväli on jo ulosmitattu niin seuraava osoite polin jälkeen on vakuutusyhtiö.

Aivan turhaa tyttöilyä mussuttaa maastokumien talviomitusuuksista. Moni jannu tälläkin palstalla vetää menemään isommillakin painoilla just ja just talvipinnan vaatimukset täyttävillä rieskoilla.

Ja toisekseen liian moni painelee menemään talvikelissä muutenkin kun vaihtoehto oisi mennä joko dösällä tai junalla jos ei omat resurssit riitä...

Ugh.

Porvoon Hilma
09.12.2012, 22:11
Mites pysähtyminen kun tulee äkkinäinen tilanne?

noi mun kokemukset sisälsi myös jarruttelua eli pysähtyy ihan kohtuullisesti muttei tokikaan niinkuin kesällä. Kaupungissa on varmaan nämä pelkkään kitkaan perustuvan kumit heikommalla kun nastalliset. Turvaväli säilyy mulla aina, mutta taakse kertyy kiireisiä, jotka yleensä sopivassa paikassa vilkutan ohi tai ajan sivuun. Mulla ei oo niin kiire :D mun mielestä nää insat on ihan kohtuulliset talvirenkaat mut on varmaan parempiakin, sopii tähän 80 km/h pappamaasturiin ihan hyvin :)

tekniikkamies
09.12.2012, 22:59
Nyt on muutama talvi ollut Hiluxissa Hakkapeliitta LT:et ja yhen talven ne oli ilman käyttöökin. Renkaat ei ole kulunut paljoa mitään mutta pito ei tunnu enää uuden veroiselta. Aika siis ruveta suunnittelemaan renkaiden siirtämistä kesäkäyttöön.

Viimetalvena oli Mersu w123:sessa uudet Hakkapeliitta 7:kat ja pito tämän talvista Hilux ajelua parempi.

Itse näkisin, että homma toimii niin päin - riittävän pitävät renkaat autoon ja silloin samalla tulee todennäköisesti myös oikeat merkinnät renkaan kyljessä.

Voi olla mahdollista, että seuraava talvi tulee huristeltua noilla Hakkis 7:koilla kun on uudemmat. Sillon saattaa Hilux huilia tai toisaalta jos siihen sais lumiauran olis kyllä talvikäyttöö.

Nikuzai
10.12.2012, 21:34
Meikäläiseltä tämmönen kaikkien inhoama näkemys.
Ite oon asian ajatellu niin että jos joku eteen tyrkkää tai jollain tavoin törttöilee ei se meikäläiselle niin paha oo... Todennäkösesti sillä vituttaa enemmän ku palkkipuskuri työntyy pirtin puolelle :D

Samaa mieltä itsekkin jos joku väärin eteen tulee ja ja palkki puskurin sille pirttiin työntää, että toisen puolen ikkunat helisee niin joutaakin poistua autoilemasta.

Olen itse nimittäin sellaisesta kolarista vielä hetken saikulla missä äijä ensin pysähtyi ja sitten torppasi eteen niin lähellä, ettei edes jarruttaa ehtinyt jos kääntymässä oltaisiin oltu olisi pitänyt jo olla kääntänyt, onneksi oli jenkki tila-auto alla niin ei itelle eikä vanhemmille näillä näkymin mitään pahempaa käynyt.
Toisesta osapuolesta en tiedä, muttei ainakaan parin viikon sisällä tapahtumasta ollut menehtynyt.

Hiukan vieläkin katsotuttaa kun ihmiset risteyksiin hullun kiireellä tunkevat, että tuleeko tuo eteen vai kylkeen. Jos kaatokaarellisella ja petäjän nojaus puskurisella maasturilla ajelisin henkilöauton sijaan todennäköisesti en edes hidastaisi nykyiseen kolarin jälkeiseen tapaan risteyksiin :o

Porvoon Hilma
10.12.2012, 21:56
Samaa mieltä itsekkin jos joku väärin eteen tulee ja ja palkki puskurin sille pirttiin työntää, että toisen puolen ikkunat helisee niin joutaakin poistua autoilemasta.

Olen itse nimittäin sellaisesta kolarista vielä hetken saikulla missä äijä ensin pysähtyi ja sitten torppasi eteen niin lähellä, ettei edes jarruttaa ehtinyt jos kääntymässä oltaisiin oltu olisi pitänyt jo olla kääntänyt, onneksi oli jenkki tila-auto alla niin ei itelle eikä vanhemmille näillä näkymin mitään pahempaa käynyt.
Toisesta osapuolesta en tiedä, muttei ainakaan parin viikon sisällä tapahtumasta ollut menehtynyt.

Hiukan vieläkin katsotuttaa kun ihmiset risteyksiin hullun kiireellä tunkevat, että tuleeko tuo eteen vai kylkeen. Jos kaatokaarellisella ja petäjän nojaus puskurisella maasturilla ajelisin henkilöauton sijaan todennäköisesti en edes hidastaisi nykyiseen kolarin jälkeiseen tapaan risteyksiin :o

Juu... oon kanssa huomannut, että tuon karjaraudan kanssa saa hiukka paremmin tilaa, ei ihan kaikki ole heti nokkaa tunkemassa eteen :)

Mut silti koetan viimeseen saakka välttää törmäystä jos sellaista nyt olisi tulossa.

tekniikkamies
10.12.2012, 22:17
Samaa mieltä itsekkin jos joku väärin eteen tulee ja ja palkki puskurin sille pirttiin työntää, että toisen puolen ikkunat helisee niin joutaakin poistua autoilemasta.

Olen itse nimittäin sellaisesta kolarista vielä hetken saikulla missä äijä ensin pysähtyi ja sitten torppasi eteen niin lähellä, ettei edes jarruttaa ehtinyt jos kääntymässä oltaisiin oltu olisi pitänyt jo olla kääntänyt, onneksi oli jenkki tila-auto alla niin ei itelle eikä vanhemmille näillä näkymin mitään pahempaa käynyt.
Toisesta osapuolesta en tiedä, muttei ainakaan parin viikon sisällä tapahtumasta ollut menehtynyt.

Hiukan vieläkin katsotuttaa kun ihmiset risteyksiin hullun kiireellä tunkevat, että tuleeko tuo eteen vai kylkeen. Jos kaatokaarellisella ja petäjän nojaus puskurisella maasturilla ajelisin henkilöauton sijaan todennäköisesti en edes hidastaisi nykyiseen kolarin jälkeiseen tapaan risteyksiin :o

Jos nuorena kun kortin sai oli huomio keskittynyt aika lailla ajamisessa oman itsensä ympärille.

Nyt kun tulee toisinaan ammatikseenkin ajeltua, kiinnostaa liikenteen toimivuus ja turvallisuus kokonaisuutena. Mitä turvallisempaa ja varmempaa menoa, sen parempi.

Vähemmän omaa napaa tuijottavalla ajamisella saisi paremman ja turvallisemman liikenteen. Toisaalta oma tontti pitää hoitaa ja vaikkapa asianmukaiset rengasvalinnat liittyy siihen.

Porvoon Hilma
10.12.2012, 22:52
Jos nuorena kun kortin sai oli huomio keskittynyt aika lailla ajamisessa oman itsensä ympärille.

Nyt kun tulee toisinaan ammatikseenkin ajeltua, kiinnostaa liikenteen toimivuus ja turvallisuus kokonaisuutena. Mitä turvallisempaa ja varmempaa menoa, sen parempi.

Vähemmän omaa napaa tuijottavalla ajamisella saisi paremman ja turvallisemman liikenteen. Toisaalta oma tontti pitää hoitaa ja vaikkapa asianmukaiset rengasvalinnat liittyy siihen.

Tää on kyllä justiinsa näin. Näin mullakin on muuttunut, mitä vähemmän rallia ja ylläreitä, sen parempi - kaikille. Suurkannustuspeukku loppuun. :D

wuntzikka
11.12.2012, 13:58
Jos nuorena kun kortin sai oli huomio keskittynyt aika lailla ajamisessa oman itsensä ympärille.

Nyt kun tulee toisinaan ammatikseenkin ajeltua, kiinnostaa liikenteen toimivuus ja turvallisuus kokonaisuutena. Mitä turvallisempaa ja varmempaa menoa, sen parempi.

Vähemmän omaa napaa tuijottavalla ajamisella saisi paremman ja turvallisemman liikenteen. Toisaalta oma tontti pitää hoitaa ja vaikkapa asianmukaiset rengasvalinnat liittyy siihen.

Juurikin näin.

Itse kyllä pysähtymisestä/pidon irtoaminen mutkassa voin mainita, renkaina insa turbo sahara nappula renkaat. Tuli nimittäin käytyä juvalla kakkosvaihe L200 ja kyseisillä renkailla. Ei riittänyt 100m liukas rata täysjarrutuksessa 45 vauhdista... Mutkaankaan en saanut lupaa ajaa yli 40 ku pito irtoaa todella helposti. Tuommoinen yhdistelmä olisi kyllä hyvä kaikille kokeilla liukas radalla.

Porvoon Hilma
11.12.2012, 17:45
Juurikin näin.

Itse kyllä pysähtymisestä/pidon irtoaminen mutkassa voin mainita, renkaina insa turbo sahara nappula renkaat. Tuli nimittäin käytyä juvalla kakkosvaihe L200 ja kyseisillä renkailla. Ei riittänyt 100m liukas rata täysjarrutuksessa 45 vauhdista... Mutkaankaan en saanut lupaa ajaa yli 40 ku pito irtoaa todella helposti. Tuommoinen yhdistelmä olisi kyllä hyvä kaikille kokeilla liukas radalla.

:eek::eek: oot melkoisen liukkaaseen paikkaan joutunut. Mitä luulet, olisiko tuossa kelissä ollut joku toinen rengas parempi vai oliko tuo sinun valitsema ajonopeus loppujen lopuksi kuitenkin ainoa oikea ratkaisu ?

Nikuzai
11.12.2012, 19:59
Nyt kun tulee toisinaan ammatikseenkin ajeltua, kiinnostaa liikenteen toimivuus ja turvallisuus kokonaisuutena. Mitä turvallisempaa ja varmempaa menoa, sen parempi.

Itse sen verran suomea isolla autolla kiertäneenä voin sanoa, ettei nykyään liikenne ole toimivaa ja turvallista :mad:
Liikenne ympyrässä pitää kattoa, ettei kukaan tule eteen eikä tunge keskeltä tai ulkoreunasta ohi ja ettei kukaan aja perän ja reunan väliin jolloin ylitys tulee pirttiin kopistelemaan, samalla pitää vaihtaa vaihdetta ja vahtia kevyt liikenne, mutta metriäkään ajettua en vaihtaisi pois :p

Mitä ihmeellisempää pipipäätä seassa hämmentää kaikkein ihmeellisimpiä on ne joille ei luonne anna senttiäkään myöten 10,5 metrisestä K-A;sta on ohi mentävä vaikka edessä pelottaisi ajaa yli 75Kmh.
Siihen tepsii hyvin maskissa olevat 100w pitkät ha;n takalasin korkeudella :D



Vähemmän omaa napaa tuijottavalla ajamisella saisi paremman ja turvallisemman liikenteen. Toisaalta oma tontti pitää hoitaa ja vaikkapa asianmukaiset rengasvalinnat liittyy siihen.


Muut huomioimalla on turvallisempi ajella kun ajattelee, että kukaan muu ei noudata sääntöjä joten minun on oltava tarkkaavaisempi.

Pari kertaa meinannut olla läheltä piti tilanne missä risteyksestä tullaan liian lyhyellä välillä eteen. ja sit puidaan nyrkkiä kun valoja näyttää ja torvea soittaa, mutta ei ne ressukat tajua, et jos heläytän niskaan koko 26 tonnin massalla alle jäävästä tulee purkitettua jauhelihaa.

Toinen mikä hirvittää liikenteessä raskaalla kalustolla on ohitettavan jarruttaminen joka leikkaa minun takana olleen ja ohittamani auton turvavälin pois enkä pääse palaamaan takasin kaistalle jos en ehdikkään ohi turvallisesti.

Lapualta illasta tullessa kyllästyin ajelemaan crv;n perässä 72-75 navin mukaan ja tiesin kohta tulevan pitkän suoran josta näkee jos joku tulee vastaan.
Noh vastaan oli tulija joten nappasin jakebraken päälle ja nostin jalan kaasulta odottelin hetken ja rupesin ihmettelemään kun olisi jo pitänyt olla hondan takana kun vastaan tulevan valotkin rupesi erottumaan.
Vilkaisin sivulle ja A-pilarin ja peilin välistä näkyi kun saatanan honda kuski jarruttaa eikä päästä takaisin kaistalle.
Onneksi takanani ei ajanut ketään ja pääsin jarruttamalla nopeuden alle 50;neen palaamaan kaistalle kun vastaan tulija alkoi jo olemaan alle 500m päässä.
Noh ajelin hontan perässä seuraavaan hidastuskaistalliseen liittymään jossa honta kuski laittoi vilkun päälle ja liittyi tieltä vain päästääkseen minut ohi ja palaamaan takaisin kaistalle ja ilman vilkkua!

RIPAX
11.12.2012, 23:17
Jos nuorena kun kortin sai oli huomio keskittynyt aika lailla ajamisessa oman itsensä ympärille.

Nyt kun tulee toisinaan ammatikseenkin ajeltua, kiinnostaa liikenteen toimivuus ja turvallisuus kokonaisuutena. Mitä turvallisempaa ja varmempaa menoa, sen parempi.

Vähemmän omaa napaa tuijottavalla ajamisella saisi paremman ja turvallisemman liikenteen. Toisaalta oma tontti pitää hoitaa ja vaikkapa asianmukaiset rengasvalinnat liittyy siihen.
Asia on loppujen lopuksi juuri näin. Maasturillakin voi ajaa vaikka minkälaisilla kaljuilla ja itsekin olen ajanut yli kymmenen vuotta. Pitkät turvavälit ja paikoin hidas ajotapa ei ole ongelma minulle,yhtään kolaria ei ole tullut. ongelmia aiheuttaa yleensä pojan koltiaiset ja itsekkäät kusipäät jotka eivät osaa/kiinnosta ajatella muuta kuin itseään. Jos kanssa autoilijat olis niinku esim. tää tekniikkamies ni ajaisin vieläki Maxxis creepyillä. Sinänsä M+S renkailla ajetut kilsat ovat opettaneet hyvän ajotavan josta on etua millä tahansa ajettaessa.

Bj Andy
11.12.2012, 23:27
Ja jos menee minkä tahansa kylän baariin niin sieltä löytyy Wanhoja automiehiä mitkä vielä 2012:kin ovat sitä mieltä että hyvä kesärenkaat on yhtä hyvät kuin nykyiset talvikumit koska nastat on niin huonoja...

RIPAX
11.12.2012, 23:40
Ja jos menee minkä tahansa kylän baariin niin sieltä löytyy Wanhoja automiehiä mitkä vielä 2012:kin ovat sitä mieltä että hyvä kesärenkaat on yhtä hyvät kuin nykyiset talvikumit koska nastat on niin huonoja...

Ja ne samat äijät mitkä tietää kaikesta kaiken ni tietää myös sen et kaikki on ihan paskoja kuskeja ,varsinki ämmät paitsi ne itte. Ja ne on juonu korttinsa 10 vuotta sitte ku ne promillerajat on kukkahattu tätien ja homojen ja taidottomien kuskien propagandaa. Ja ennen oli kaikki paremmin ja nykyään ihan perseestä,kohta ne varmaan lantraa kaljanki!!:D

Bj Andy
11.12.2012, 23:45
Eimen...:D

Porvoon Hilma
11.12.2012, 23:45
Ja jos menee minkä tahansa kylän baariin niin sieltä löytyy Wanhoja automiehiä mitkä vielä 2012:kin ovat sitä mieltä että hyvä kesärenkaat on yhtä hyvät kuin nykyiset talvikumit koska nastat on niin huonoja...

"Oikea Vastaus" useimpiin kysymyksiin löytyy Unionin, eiku Kesoilin, eiku Esson, eiku ABC:n baarista ?

tekniikkamies
11.12.2012, 23:51
Asia on loppujen lopuksi juuri näin. Maasturillakin voi ajaa vaikka minkälaisilla kaljuilla ja itsekin olen ajanut yli kymmenen vuotta. Pitkät turvavälit ja paikoin hidas ajotapa ei ole ongelma minulle,yhtään kolaria ei ole tullut. ongelmia aiheuttaa yleensä pojan koltiaiset ja itsekkäät kusipäät jotka eivät osaa/kiinnosta ajatella muuta kuin itseään. Jos kanssa autoilijat olis niinku esim. tää tekniikkamies ni ajaisin vieläki Maxxis creepyillä. Sinänsä M+S renkailla ajetut kilsat ovat opettaneet hyvän ajotavan josta on etua millä tahansa ajettaessa.

Sepä tässä liikenteessä onkin, että virheet on mahdollisia. Aina joku tekee virheitä. Tekniikkamiestäkin on virheet opettanut.

Tässä ketjussa tuli raskaankaluston näkökulmaa, yhtenä näkökulmana tulee vielä mieleen kasvava mopoautojen määrä ja ratissa tietysti kokemattomat kuskit. Aika hölmöltä tuntui ajella tossa VT24:sta Asikkalan ja Lahden väliltä kun joku hidasteli mopoautolla edessä aiheuttaen perään jonon. Mopoautokuski ei tehnyt mitään antaakseen muille ohitusmahdollisuutta.

Nyt näyttää olevan tapetilla, että tulisiko Suomen liikenteeseen mukaan saada entistä suuremman kokonaispainon ajoneuvoyhdistelmät.

Bj Andy
11.12.2012, 23:53
Menee Ot:ksi mutta näyttää siltä että jos se on Eu:n kilpailupläjäyksen mielestä okei niin se tapahtuu.

Tee tästä oma topicci niin voidaan íhmetellä sitä siellä.

Bullet
12.12.2012, 13:29
... yhtenä näkökulmana tulee vielä mieleen kasvava mopoautojen määrä ja ratissa tietysti kokemattomat kuskit.

...joku hidasteli mopoautolla edessä aiheuttaen perään jonon. Mopoautokuski ei tehnyt mitään antaakseen muille ohitusmahdollisuutta.
...

Tähän lisäisin kommenttina pari omaa kokemustani. Ensinnäkin tuo kuskien kokemattomuus, minun isäukkoni, joka täyttää 4 kuukauden kuluttua 80, ajelee mopoauton tapaisella, mutta kolmipyöräisellä lavamopolla. Kokemusta on noin 65 vuotta, mutta refleksit ja huomiokyky eivät toimi niinkuin valtaosalla autoilijoita. Eivät ole silti toimineet koskaan kovin hyvin. Antakaamme hänen kaltaisilleen mahdollisuus liikkua ne pakolliset kauppareissut ilman hermojemme menetystä ja vaaratilanteiden aiheuttamista rauhallisesti ja kärsivällisesti toimien.

Toiseksi, tuo väistäminen. Olen joskus kokeillut ajaa sillä kolmipyörämopolla talvella, eikä sillä ajaminen ollut ollenkaan mitään herkkua. Se haki kaikki urat, joista ei päässyt pois ja koko ajan sai pelätä sen olevan poikittain ojassa. Väistämisestä ei kerta kaikkiaan olisi tullut mitään, hyvä kun pääsi suunnilleen tien suuntaisesti eteenpäin. Nuo nelipyöräiset ovat varmaankin parempia, mutta kuitenkin kannattaa muistaa, etteivät ainakaan kaikki "mopoautoilijat" ole tahallaan väistämättä. Noilla kulkuneuvoilla ei vain pysty aina väistämään vaikka kuinka haluaisi.

Vielä korostaisin sitä, että kaikki noista eivät ole harrastusajoneuvoja, vaan ihan oikeasti ainoita välineitä päästä paikasta toiseen kun julkista liikennettä ei ole ja ne kauppareissut ja lääkärissäkäynnit yms. on jotenkin hoidettava.

tekniikkamies
12.12.2012, 15:19
Aikaisempaa järeämmistä rekoista voisi olla oma keskustelu mielenkiintoinen, sellaista odotellessa lisähuomiona tulee mieleen, näyttää liikenteeseen tulleen aika paljon toisistaan poikkeavia ajoneuvoja, jotka ei välttämättä kolariturvallisuudeltaan mitään turvallisia.

On traktoriksi ja ties miksi rekattua mönkijää. On lähes yhtä nopeita traktoreita kuin mitä ennen ajoi kuorma-autot. Tehot rupeaa olemaan kuorma-autoluokkaa ja kokonaispainot saattaa olla aika mielenkiintoisia. Lisäksi on mopoautoja, joiden kuskit joka nuoria tai vanhoja. Kesällä on paljon moottoripyöriä.

Myös tavarankuljetukseen käytettävät ajoneuvot ovat monipuolistuneet. On tullut aika paljon kevytkuorma-autoja, joilla osalla hinataan perävaunuja joko jarruilla tai ilman.

Oma kokemus talvella työntöjarrulla olevan perävaunun vedosta on, että silloin ainakin pitäisi olla mahdollisimman pitävät renkaat.

Yksi juttu mikä käynyt mielessä, voisiko hiekoitusta kohdentaa enemmän kaikista kriittimpiin paikkoihin? Kun lähden kotoa, heti ensimmäinen risteys on sellainen joka on välillä turhankin liukas ja siinä monenlaista liikkujaa samaan aikaan, on kevyttä ja raskasta liikennettä. Myös mäki mukana kuviossa. Omasta mielestäni tässä kohtaa turvallisuutta parantaisi kun vaikka pickup autolla, traktorilla tms. risteyksestä ajaen hiekoituslaitteella aavistuksen täsmähiekoittaisi kyseistä liukasta risteystä vaikka kunnan käytössä olevalla kalustolla. Silloin urakoitsijat tekisi edelleen isommat hommat.

Osittain juuri yllättävän liukkaiden kohtien takia tarvii mahdollisimman pitävät renkaat. Lahdessa vähän vastaavanlainen kohta on kun autolla ajaa jäähallilta kohti Hennalaa. Autot jää sutimaan jäähallin kohdalla olevaan mäkeen.

Ahma
12.12.2012, 15:57
Vuos takaperin tökkäsin lunariin yhden farkku golfin kun hää toppas liikennevaloihin kerrasta, kuultuaan hälytys sireenin äänen. Kerrostalojen välissä ei minkäänlaista näkyvyyttä ni tää kotipoika säikähti sireeniä ja se oli siinä sit :D Alla oli nokian abaut parivuotta vanhat nastat ja ei pysähtyny ni ei pysähtyny. Nyt alla Goodyearin Wranglerit ja kyllä noilla pärjää ihan hyvin sen minkä minä tartteen. Samalla tavalla ajelen kuin ennenkin ja takavedolla ei pääse juur mihinkään mut nelikolla pääseen ja pysähtyykin kuten kuuluu. Takavedolla ei myöskään pysähdy kummosesti kun vaan etuset pyrkii lukkoon ja KYLLÄ jarrut on kunnossa ja uudet ja komeet ja kaikkee mutta nelikolla kun päästelee ni ei nyt just ole himoja ruveta nastoja ostelee tahi noihin porailee. Asenne ratkaisee myös tässä asiassakin, ikävä kyllä. Olishan tuo kivaa verrata nastallisiin Wranglereihin tai yleensä vastaaviin nastallisiin nappularenkaisiin et kummonen se ero sit olis, minun ajotyylilläni!


-Vain köyhillä on kiire-

lavanelikko
12.12.2012, 16:32
Eilisen Tre-Hki-Tre reissun jälkeen käytiin tänään rengasliikkeessä tilaamassa nastarenkaat alle...

Kala92
12.12.2012, 16:39
Minulla on alla jotkut mallia made in russia nastikkaat. En tiedä kuinka kauan varastossa seisseet. Pari vuotta sitten ostin kun ei ekoja talvia helsingissä tällä autolla ajelin ja halusin auton pysähtyvän. Kaksi talvea ajanut ja yhtään nastaa ei ole irti lähtenyt ja pintaa kulunut 1,5mm. Paskimmat nastikkaat mitä voi olla! Pitää hieman paremmin kuin kesänakit kun ovat niin kapeat. Ajotyyli on pakko olla rauhallinen ja ennakoiva että ei mitään satu. Ei kai siinä sitten, ajellaan sen mukaan millaset renkaat on alla ja sillä hyvä.

Jam0
12.12.2012, 19:16
Ammuin kesän alla olleisiin 31x10.5 GT Radialin M/T kuvioisiin pakettiauton nastat, 120kpl per rengas. Eli reunoilla oleviin paloihin tuli jokaseen 1 nasta ja keskellä kuviota oleviin paloihin joka toiseen, tietysti nasta aina vähän eri kohtaan palaa ettei oo kaikki nastat peräkkäin.

Pidossa ei valittamista, melkeen samaa luokkaa kuin viime talvena alla olleissa 205R16 Hakkapeliitta C2 -nastarenkaissa. Sivuttaispidossa nokialainen oli parempi, kiihdytyksissä ja jarrutuksissa ei mielestäni ole eroa.

wuntzikka
12.12.2012, 19:33
:eek::eek: oot melkoisen liukkaaseen paikkaan joutunut. Mitä luulet, olisiko tuossa kelissä ollut joku toinen rengas parempi vai oliko tuo sinun valitsema ajonopeus loppujen lopuksi kuitenkin ainoa oikea ratkaisu ?

ei kun eivät antaneet lupaa radalla ajaa kovempaa, kun pidon irtoaminen oli niin lähellä. ettei käy hassusti ja kakkosvaihe käymättä sen takia.

ja vähän kyllä arvelin renkaiden pitoa siellä radalla, mutta hyvin pelas sekä tuli hyvää kokemusta.

nappula/maastorenkaista tulee autoilijoille se "ennakoiva-ajotapa".

Luigi81
19.12.2012, 04:07
Mitä järkeä omistaa maasturi jos kuitenkin haluaa sillä luistella keliin sopimattomilla renkailla muun liikenteen seassa...jumitella valoissa vajaavetosten edessä yms.

Minä ainakin hankin maasturin nimenomaan sitä varten että pääsee talvella liikkumaan sujuvasti kelistä riippumatta...hyvillä talvirenkailla.

Tämä näkemys koskee siis käyttöpelejä...

wuntzikka
20.12.2012, 19:03
no jokainen tyylillään...

tähän asti on aina päästy ja menty, vauhdilla korvattu menetetty pito. ja vielä ei ole sellasta pito hävikkiä tullut, ettei meno olisi pysähtynyt. siis kokonaan--> ei tarvetta vielä ole ollut hinausautolle... ollaan kyllä jo sitten muista syistä paikallaan.

pitää vaan muistaa ennakointi, sivuluisut, korjausliikkeet, taka renkaiden pidon irtoaminen, turvavälit ja kasko. ja vähän muutakin...
eipä se meneminen ole renkaista kiinni. minä olen ajanut mt renkailla ilman nastoja sekä kitkoilla ja nastarenkailla, eipä ole ollut ongelmia.

tämä aihe/teksti on aivan sama ku verrataan; maasturi mt renkailla ilman nastoja jäisellä tiellä VS. henkilöauto nastarenkailla 60cm hangessa :mad:

hami
21.12.2012, 00:41
v-90 alottanu autoilun ja täälä lapissa ja kokkeilu nastoja ja nyt eka kerran kitkat ja ei palluuta nasthoin ole.
Mukava ko on kerranki hilijaset renkhat....

Kaitsu67
22.12.2012, 09:15
Itse ajanut 99/00 talvesta lähtien Nokian kitkoilla eri liisareilla (Vectra, Mondeo, Grandis ja nyt Octavia Scout) ja pito on ainakin tuon painoisilla autoilla tosi hyvä.
Jäisellä "kuivalla" pinnallakin pitää aika hyvin, kun tottuu pieneen luistoon ja muistaa jarrutusmatkan/turvavälin.

Muuten ajan ihan samalla tavalla kuin nastarenkaisella autolla talvella. Asfaltilla / suolatuilla teillähän toi on parempi kuin nastallinen.

Ainoa ikävä keli on jos on jäätä ja sen pinnalla vesi, silloin ei pidä mitään, mutta sellaisia kelejä/paikkoja on ollut tosi harvoin.

Discossa on alla BFG AT:t, ovat kyllä huomattavasti heikommat kun Nokialaiset.

blazer
22.12.2012, 11:44
Ittellä on alla tällähetkellä general grabberit jotka sain kaverilta katastuspyöriksi (pintaa jäljellä noin kesärengasminimi). Toimivat talvikelillä huomattavasti paremmin kuin nuo joidenkin kehumat Bfg at jotka on uudenveroisessa pinnassa. Tuommoset general grabberit nastoilla vois olla aika toimiva paketti.

-MaTTi-
22.12.2012, 12:19
Itse ajanut 99/00 talvesta lähtien Nokian kitkoilla eri liisareilla (Vectra, Mondeo, Grandis ja nyt Octavia Scout) ja pito on ainakin tuon painoisilla autoilla tosi hyvä.
Jäisellä "kuivalla" pinnallakin pitää aika hyvin, kun tottuu pieneen luistoon ja muistaa jarrutusmatkan/turvavälin.

Muuten ajan ihan samalla tavalla kuin nastarenkaisella autolla talvella. Asfaltilla / suolatuilla teillähän toi on parempi kuin nastallinen.

Ainoa ikävä keli on jos on jäätä ja sen pinnalla vesi, silloin ei pidä mitään, mutta sellaisia kelejä/paikkoja on ollut tosi harvoin.


En kaipaa mäkään nastoja enään, -05 Corolla Versolla lähti nyt 4. talvi Misukan XI2-kitkoilla ja edelleen pitää täysin riittävästi. Kiillottuneella asfaltillakin ihan ookoo, ei tartte jännittää vaikka renkailla ajeltu jo yli 30 tkm.

Mutta on autoja mihin kitkat ei sovi, pienemmät tötteröt yleensä. Ajelin viime talvena äiteen ex-Ventolla missä täydessä pinnassa olevat Nokian RSi:t alla, suti joka risteyksessä ja lukitti etupyöriä jarruttaessa, muutenkin leijuvan oloista menoa jos yhtään talvisempaa keliä. Eipä ollu tossa ABSejakaan, sutimisenestosta ja ajonvakautuksesta puhumattakaan. Eikä vastaa noitten alustansuunnittelu muutenkaan tämän päivän keskikokoisia autoja.

Mutta ESP/ABS-autoihin oikeet pehmeet kitkat on kyllä oiva valinta.

matti.v
22.12.2012, 13:28
Ittellä on alla tällähetkellä general grabberit jotka sain kaverilta katastuspyöriksi (pintaa jäljellä noin kesärengasminimi). Toimivat talvikelillä huomattavasti paremmin kuin nuo joidenkin kehumat Bfg at jotka on uudenveroisessa pinnassa. Tuommoset general grabberit nastoilla vois olla aika toimiva paketti.

TOTTA.
mä ajoin patrollilla viimetalven työmatkaa uusilla bfg:n at renkailla 31*10.5 koossa. onhan ne tosi lipsut,takavedolla en kyl kehannu ees ajaa. muutaman kerran kokeilin mut lähinnä pelotti ajaa, liian jäykkä perä ja suht hyvin vetoja niin pito irtos tosi helposti.. nelikko päällä niillä pärjäs.

samat renkaat siinä vieläkin on alla.mut sen käyttö on tosi satunnaista, trailerin veturina se lähinnä on. tuossa käytössä nuo kumit toimii ihan ok ja voi ajaa vähän auraamatontakin tietä. jos sillä töihin pitäs ajaa niin jotku nastapyörät hommaisin.
onneksi on tuo punto, syksyllä siihen uudet nokian 5:t ostin ja hyvin pitää. huomattavasti näppärämpi ja halvempi ajaa työmatkat kuin datsunilla.:)

wuntzikka
18.01.2013, 17:10
tuli varaosaliikkeestä otettua huvikseen mukaan hankook rengasmainos...

maasturin alla olisi mielenkiintoista kokeilla seuraavaa regasta:

hankook dynapro i*cept rw08 rengasta

mielenkiintoinen rengaskuvio on, ainaski painavimpien alla menisi varmasti jos paljon ajaa asvalttiteillä.

sisuli
18.01.2013, 20:48
laitoin just Grabber AT ja kylläpä tuntuu loistavilta, kun vertaa toiseen autoon jossa uudet Bfg At
http://www.generaltire.eu/generator/www/com/en/generaltire/automobile/themes/4x4_tyres/rough/grabber-at/grabber-at.html

HiluxMan
18.01.2013, 21:08
laitoin just Grabber AT ja kylläpä tuntuu loistavilta, kun vertaa toiseen autoon jossa uudet Bfg At
http://www.generaltire.eu/generator/www/com/en/generaltire/automobile/themes/4x4_tyres/rough/grabber-at/grabber-at.html

Jaa millä tavoin loistavilta?
Toihan on kesärengas.

wuntzikka
19.01.2013, 18:30
talvipitoa ajatellen kuvio myös voi olla hyvä paljon tiellä ajavalle ja vielä nastoitettuna

Luigi81
19.01.2013, 23:49
Winter Grabber ois parempi

vartiainen
20.01.2013, 04:47
Ajelin täällä Porissa joulusta saakka täm ketjun innoittamana testimielellä Good Year Wrangler AT/SA m+s rinkuloilla näihin päiviin asti kunnes uudet pakkaset kiillottivat jotenkin tiet ja risteykset ja ajelusta tuli vähän liian jännittävää. Noissa on se vuoren ja lumihiutaleen kuvakin ja niillä pääsi ihan hyvin mutta nyt kiillottuneissa spooreissa ja muulla lumi/jääpinnalla kurvit ja jarruttelu on aika tarkkaa puuhaa. Niin kauan kuin rengas pyörii jarrutuksessa on pito hyvä mutta renkaan lukittuessa sitten menee mihin sattuu. Vaihdoin sydäntalveksi nastat alle niin ei tarvitse ihan niin paljon skarpata ajaessa...

http://www.goodyear.eu/fi_fi/tires/4x4/wrangler-at-sa/