View Full Version : KuramatoPover perämurheita
Auto on ollu mulla yli kymmenen vuotta ja kaikenlaisia turauksia siihen on tullu tehtyä.
Nyt tarvittiin kompura vuosia palvelleen TML kompuran tilalle. Päädyin pienen budjetin
ratkaisuun.
Ilmastoinnin kompura ja hihnapyörä kampiakselin päähän paikallisilta autokorjaamoilta hylättyjä
oikein hyviä M-autokäyttöön 0 euroa moniurahihna 15e, rele ja katkaisija 5e, jotain nippeleitä
ja letkuja työmaalta (ymmärtävät harrastusta jossain määrin) 0e
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=118288
Kompuran tellinki valmiina ja hihnapyörä kampiakselinpäässä. Hihnapyörän keskitin sorvissa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=118300
Kansi lähtee kompurasta irti ja kuvassa näkyy myös kaksoisnippa ja 90letkukaraviritys mut ei sopinu kompura paikoilleen eikä konepelti kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=118301
Saadaan venttiilit näkyville
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=118302
Oikean puoleisessa kokkareessa on keskellä M5 kuusiokolo jonka siihen kierteytin kun ensi olin rälläköiny siittä keskeltä sen messinki jutun auki. Estää öljyn virtaamisen "kampikammion puolelta tohon ventiileille
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=118290
Kuvassa näkyy keskellä M5 pultti ja mutteri jota hiottu samoin kun vasemalla olevaa lattaa on kolottu jotta mahtuu pyörimään. Pultillla ja mutterilla on kompuran kulma lukittu täysille. Isku 34mm halkaisija muistaakseni 29mm 7kpl sylintereitä. Nämä irtos nätisti kun avasi hihnapyöränpuoleiset pultit.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=118305
Päällä oli joku tulppa johon isompi reikä ja 1/4 kierre banjoa varten, pohjaan sama homma ja
öljysilmä oli valmis. Banjoon hitsasin T-kappaleen jotta saan huohotuksen kampikammioon
niin ei paineistu ja toivon mukaan öljyn siirtyminen mäntien päälle vähenee.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=118292
Paikallaan
Säiliönä Toimii TML kompura. Siitä ei ole vielä tullut savu kokonaan ulos joten toimii varajärjestelmänä. Painekykin pitää vielä viritellä. Tuotto yllätti positiivisesti.
Jää nähtäväksi kuinka kaun kestää
helmapelti
17.11.2012, 18:17
Tuohan on hieno!
Mulla on primeran vanha kompura menossa samaan käyttöön, suunnittelin vain öljysumua imupuolelle ja jotain erotussäiliöä.
Pitäisköhän se purkaa ja tehdä tuollainen voitelu:confused:
Toi tuotto on ilmeisesti pienentynyt kierrosten noustessa kunnes lukitsit sen?
En edes koittanut ilman. Öljynerotin ja takaiskuventtiili vielä painepuolelle ja painekytkimen vaihto on ohjelmassa.
Pistä vaan autosta kunnon kuvia ku näkyy jo 8 tulpajohtoa... ;)
Pistä vaan autosta kunnon kuvia ku näkyy jo 8 tulpajohtoa... ;)
No tossa yks kunnon kuva...:D (lainattu Mylpyltä)
http://www.mylppy.com/TuraOffi2012/Raappijaiset/tue656/DCIM/101PHOTO/wgc_media/photos/SAM_0917.JPG
helmapelti
18.11.2012, 16:45
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=118426
Mun kompura olikin lamellimalli eikä tuollainen öljykylpy onnistu.
En heti hoksaa mikä tuossa tuottoa säätää mutta pitää tutkia tarkemmin, jos tuotto on onneton niin voisi etsiä mäntämallista.
Nostokurki
18.11.2012, 17:31
Mulla on hyllyssä vielä kolmas versio kompurasta, siinä on sisällä kaksi spiraalia minkä välistä ilma puristuu keskelle päin. Jeeppiin sitä aikoinaan suunnittelin ja meinasin ottaa imun moottorin huohotuksen ja ilmanputsarin välistä haaralla ja painepuolelle sitten öljynerotin. Tiedä siitä miten se olisi toiminut, mutta ideana ihan hyvä?
helmapelti
18.11.2012, 18:40
Mäkin suunnittelin alkuun että moottorinhuohotuksen öljy toimisi voitelijana mutta ei se taida riittää kun eihän HJ:ssa ole ohivuotoa..
Löytyi tuosta "rajoitinkin" eli kierrättää ympäri noiden lohkon sivukanavien kautta.
Mäkin suunnittelin alkuun että moottorinhuohotuksen öljy toimisi voitelijana mutta ei se taida riittää kun eihän HJ:ssa ole ohivuotoa..
Löytyi tuosta "rajoitinkin" eli kierrättää ympäri noiden lohkon sivukanavien kautta.
Siittä vaan sumuvoitelulla rakentelemaan ja tuloksista raporttia. Mahdollisesti poraukset ja rasvanipat laakereille vai?
jos tuotto on onneton niin voisi etsiä mäntämallista.
York kompuraa pitäisi löytyä joistain Volvoista ja Rovereissakin niitä on ollut:
http://www.jedi.com/obiwan/jeep/yorkair.html
http://www.pavementsucks.com/techimg/yorkcomp01.jpg
helmapelti
19.11.2012, 13:38
Tutustuin tarkemmin kompuraan eikä siinä taidakkaan olla mitään tuotonsäätöä vaan ohivirtauskanava vaikuttaisi olevan sellainen ettei se tee painetta ilman riittävää öljyä.
Otin säädöltä jousen pois niin pitäisi toimia aina.
Ajattelin tehdä isosta polttoainesuodattimesta öljynerottimen ja tyhjennysropusta öljyn paluu kuristimen kautta imupuolelle. Perään suuntaventtiili niin sammuttaessa se syöttää öljyä kunnes paine suodattimessa loppuu.
Ongelmana on että en halua sen täyttävän imupuolta öljyllä niin että käynnistäessä se pumppaa pelkkää öljyä jos siitä on haittaa?
Laakereiden läpi menee pieni kanava painepuolelta imulle joten niidenkin voitelu pysyisi kunnossa, se huohotusöljyvoitelu saa jäädä kokeilematta.
Tuossa on lisäksi ilmeisesti lämpörele joka katkaisee ylikuumentuessa, se on ihan hyvä ilmakäytössäkin jollei ole liian herkkä.
Tämä on tulossa renkaantäyttö laitteeks eikä se tuottovaatimus ole kovin suuri. Parempi se varmaan kuitenkin on kun motonetin 12v/9€ leikkikompura jolla nykyään hätätapaustäytän.
Mulla on nyt lisälaturi jonka akselilta lähtee remmi kompuralle, siihen voisi laittaa isomman pyörän niin saisi tuottoa enemmän.
York kompuraa pitäisi löytyä joistain Volvoista ja Rovereissakin niitä on ollut:
http://www.jedi.com/obiwan/jeep/yorkair.html
http://www.pavementsucks.com/techimg/yorkcomp01.jpg
Paljon tommosessa ilmastoinnin kompurassa on tuotto?
Entäs tossa tehastekosessa?
Toyotan takajarrut arvelin aikoinani riitämättömiksi ja lialle aroiksi koska olivat rummut joten
taka-akselillekin tulivat levyt.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=118492
Tojon levy, Tojon etupyörän pultit, Rangen jarrukilpi ja Rangen satula rosteri männillä.
Levystä keskireikä sorvattu isommaks.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=118489
C kirjaimen mallinen takasatulan sovitepala, kiinnittyy kolmella jarrukilven pultilla.
Poltettu 20mm levystä ja jyrsitty pari milliä pois jotta satula osuu levylle oikeaan paikkaan. Kulma kans viistetty ettei ota levyyn kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=118491
Tässä näkyy toi C muoto paremmin. Satulan pulttien reikien ympärillä oleva musta alue on sitä viistettä. Jarrusatulan pultteina on Rangen alkuperäiset, sovitelevyssä kierteet.
Jarrun purin pois koska takapäästä tulee jäätävää rallatusta. Perä oli jo kerran kädessä mutta tuntu pyörivän ihan nätisti (pinjoni ja poskilaakereita en kyllä purkanu yhtään ja välitys näytti olevan suoraan oppikirjasta) joten ajattelin että olisko pyöränlaakerit huonot.
Pitänee purkaa vielä toinenkin puoli. Kardaanin nivelet ja liukukin tutuu olevan ok. Ehdotuksia otetaan vastaan mistä moinen rallatus vois tulla.
^ Tasauspyörästön rattaat?
^ Tasauspyörästön rattaat?
Eivät pyöri suoraan ajaessa.
Eivät pyöri suoraan ajaessa.
Paitsi jos ristitappi poikki tai vastaavaa.
^ Tasauspyörästön rattaat?
Jotka on menny jo siliäksi.
Perä rallattaa edelleen ja kämmäkässä ei ajosta tullut mitään koska öljynpainevalo sammui vasta jossain 1500 rpm paikkeilla. Lisäks ruiskuohjauksessa on varmaankin imuilman lämpötilakorjaus saakelisti pielessä koska seosmittari näytti 9.2-9.3 parinkymmenen minsan ajonjälkeen seokset kohdalleen ja öljynpaine alas.
Tänään tarkistin öljypumpun ylipaineventtiilin, ei ollut jumissa. Kaikki laakerit ja keinuvipuakselit
ja keinuvivut olen vaihtanu reilu vuosi sitten. Kone on käynyt varmaankin noin 100 tuntia.
Pitää jatkaa tutkimuksia. Ekaks ö-pumppu kasaan ja koneeseen uudet öljyt ja suodatin.
Paljonkohan se kone kerkes ajattaan bensaa sinne öljyn joukkoon ennenku rupes toimiin normisti. Jos vaan meni öljy ihan litkuks.
Öljyt vaihdettu ei vaikutusta. Venakoppa irti ja käymään. Keinuvipujen ja akselin välistä
tuli aikalailla öljyä. Vanhemmasta koneesta vivut akseleineen paikoilleen ja testaamaan onko
vaikutusta. Ohjaustehostimen pumppu on kans loppu ja vesipumppu vuotaa, tää on toisinaan masentava harrastus.
Öljynpainetta ei vieläkään ole mut toi tuareg rally painaa päälle niin päätin tehdä rengashommia että olis niitä varapyäriä. Vanteet tein halkastaviksi jo kolmevuotta sitten ja silloin laitettiin rinkulaks 4mm vanerista pyöräytetty jutska. Halpa ja ajaa asiansa mutta asennuksen kannalta hankala kun ritisee rikki aika helpolla. Edeliskesänä purin vanteet ja yks vaneri joka otti asennusessa hiukan itteensä oli mennyt rikki ja pyöri renkaan sisällä, kumipurua eli aika paljon mutta kankaat ei näkyny. Laitoin renkaat nippuun ja ajelin ilman rikuloita mut nyt piti koitaa jotain uutta.
Hain etrasta 6mm polyeteenilevyä ja pyöräytin rinkulat siitä. 5cm limiin ja 8mm pultteja, paksuja korilevyjä ja sellasia vanerille tarkotettuja muttereita niin tuli tämmöstä jälkeä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5719&pictureid=123763
Keittiövaaka on tässäkohtaa tasapainotuskone. Reiät on liian isoja koska levy meni hiukan lommolle kun kasasin vanteen. Seuraaviin kiekkoihin laitan saumakohdan vastapuolelle muovinpalasen painoks.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5719&pictureid=123764
Paljon huolettomampi survoa renkaan sisälle kun se vanerinen.
Tyhmä kysymys: Mitä toi muovi/vaneri auttaa renkaan sisällä?
Tyhmä kysymys: Mitä toi muovi/vaneri auttaa renkaan sisällä?
ei ihan nii helposti lähde vanteelta.. :eek:
Tyhmä kysymys: Mitä toi muovi/vaneri auttaa renkaan sisällä?
Tavallisella beadlock kehällä saadaan renkaan ulompi puoli jalkaosastaan rutistettua piukkaan kehien väliin. Silloin ei pääse putoamaan pois vanteelta mutta sisäpuoli on silti normaalisti vanteen humpin takana ja voi pudota vanteelta.
Tuossa siis vanne on halkaistu läheltä kiinnityspintaa ja hitsattu niihin puolikkaisiin kehät.
Vanteen puolikkaat paikoilleen omilta puoliltaan ja pulteilla kiristys niin renkaan jalkaosa jää piukkaan molemmilta puolilta vannetta (vanteen ja tuon muovirinkulan väliin) eikä näinollen putoa vanteelta ulko- eikä sisäkehältä.
Saman asian voi tehdä periaatteessa monimutkaisemmin/painavammin laittamalla beadlock kehät molemmin puolinvannetta.
-Ymmärsiköhän tuosta nyt mitään :)
Saman asian voi tehdä periaatteessa monimutkaisemmin/painavammin laittamalla beadlock kehät molemmin puolinvannetta.
Jos vaan sopii sisäpuolelle jarrujen ja kääntövarsien puolesta.
No juu anteeks vaan. Mulla ei ole hajuakaan painoerosta ei asian monimutkaisuudestakaan joten herra on hyvä ja selittää asian siten että ne kenellä ei ole kyseisestä systeemistä tietoa ymmärtävät miten tuo toimii.
Pyydän nöyrimmästi anteeksi antaamani päin vittua olevaa tietoa.
Kivinen ei näihin tuu sisärenkaita ja mun renkaisiin sopii vaan halkaisijaltaan 16" vanteet.
15" vanteisiin sopi joku uponal putki, sentakia toi polyeteenilevy. Jos joku haaveilee samanlaisista muovirinkuloista niin maksoi muuten 110eskoa noihin 16x12 vanteisiin.
Nii mitä meinasit tolla sisärengasjutulla?? Kiinnostaa
Tähän koneeseen päätin tehdä saman jutun kun vanhaankin koneeseen joku 12 vuotta takaperin eli uudet keinuvipuakselit ja pronssihelat vanhoihin keinuvipuihin. Toi uudempi kone oli käynyt noilla paddokin keinuilla ja akseleilla ehkä 200 tuntia ja olivat paljon huonommassa kunnossa kun ne mun korjaamat.
Samalla paransin hiukan kalua jolla saa vipan sorviin kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=132606
Siinä keskitettynä ja pari ruuvia vielä niin saa tuettua tosta mihin tulee työntötanko ja toinen siihen kohtaan mikä painaa venttiiliä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=132607
Siinä pidin valmiina ja kärki vedetty hiukan irti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=132608
Sorvattu reikä hiukan isommaks pronssihelaa varten.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=132612
Poraistukalla jenkapakkaa apunakäyttäen helan paikoilleen painaminen kävi helposti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=132611
Siinä paikoillaan prässättynä. Siitä sorvilla semmoseen mittaan että on oikeen saakelin jämti akseliin ja viimeistely jarrusylinteri hoonilla. Aivan varmasti tulee paremmat kun paddokin valmiiks horoilla palikoilla koottuna.
Tähän koneeseen päätin tehdä saman jutun kun vanhaankin koneeseen joku 12 vuotta takaperin eli uudet keinuvipuakselit ja pronssihelat vanhoihin keinuvipuihin. Toi uudempi kone oli käynyt noilla paddokin keinuilla ja akseleilla ehkä 200 tuntia ja olivat paljon huonommassa kunnossa kun ne mun korjaamat.
Eiks tuossa ois voinu tehä samalla kertaa pikkasen epäkeskon verrattuna alkuperäseen reikään. Lisää liikerataa venttiilille, juu nou. :cool:
Hieno koneistus oivallus kyllä ja tosiaan voittaa varmasti ne Paddokin bashat.
Keskelle puslaa sorvasin öljyuran ja siitä pirralla tohon kanavaan joka vie öljyn työntötangolle. Tuli mieleen että millasia oireita on jos nokka-akselin laakeri lähtee pyörimään lohkossa, olisko semmonen voinu aiheuttaa ton öljynpaineen puutoksen. Asentaessa en liimannu laakereita lohkoon. Nyt asentamaan vipat ja koittamaan löytyskö ne paineet.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=133938
Eipä tullu häävi kuva. Ö pumppua porakoneella pyörittäessä onnistuin pudottamaan hylsyn jakopäähän. Otin ölppäpohjan pois ja etummainen runkolaakeripukki piti irrottaa että sai hylsyn käteen niin samaan vauhtiin irrotin loputkin ja kaikki oli ok.
Porakoneella pyörittäessä (n.1300 rpm) paineet nousi kiloon. Ykkösnopeudella (alle 400rpm) oli puolisenkiloa. Onkohan ok?
Taidan avata vielä veivien laakerikannet.
BJ-40/76
06.07.2013, 20:38
Siis onko tuossa semmoinen käyttö öljypumpulle, että virranjakajan akseli pyörittää pumppua?
Jos on, ja 1300 kierroksella (vastaa silloin 2600 kampiakselin kierrosta) painetta kylmillä öljyillä on vain kilo, niin kuulostaa tosi vähäiseltä.
Ja jos alle 400 kierroksella (siis kampiakselikierroksia vajaa 800, siis korkealla tyhjäkäynnillä) on puoli kiloa, niin kuumilla öljyillä ja 500-600 kierroksen tyhjäkäynnillä painetta ei ole juuri mitään? Toki vertailukohtana venäläiset, saksalaiset ja japanilaiset autot.
Joo virranjakajanakselillahan se on. Itte pähkäilin et mikähän on välitys tossa nokka-akselin ja virranjakajan rattailla....voi ihminen kyllä olla välillä aika puusilmä. Nyt lähtee kk laakerit auki.
Nokka ja virranjakaja pyörivät puolta hitaammin kuin kampiakseli.
Eli jos kone käy 1000rpm niin nokka ja jakaja pyörivät 500rpm.
Nokka ja virranjakaja pyörivät puolta hitaammin kuin kampiakseli.
Eli jos kone käy 1000rpm niin nokka ja jakaja pyörivät 500rpm.
Juu kyl toi on tiedossa mut jostain syystä en osannu ajatella öpumpunakselia virranjakajan akselin jatkeena.
KK laakeritkin oli ok. Pitäskö kattoa kuinka kauan kestää eli ajaa vika ulos? Ideat alkaa loppumaan. Öljypumpun kannen tasohionta seuraavaks.
Jiihaa! Vika paikallistettu. Nokka-akselin etummainen laakeri oli lähteny pois paikaltaan.
Koitin työtötankojen reiistä tiirailla mutta sieltä käsin en nähny vikaa. Öljypohjaa kun aloin paikalleen laittamaan niin tuli mieleen ai niin ne nokkalaakerit ja konetta pyörittämään siellä se möllötti nokka-akselin ympärillä niin kun pitääkin mut pari senttiä liian takana.
Uusia osia asenneltu. Nokkalaakeri, nokka-akseliks tuli Typhoon hurricane, uudet nostajat, Cloyesin rullajakopää kolme kiilauraisella kampuran rattaalla jolla lisäsin nokan ennakkoa kaks astetta jos vaikka sais alhaalle vääntöä sekä keinuvipuakselin shimmilevyt.
Kylmillä öljyillä akkukoneella alle 400rpm öpumpun akselia kun pyöritti niin paineet nousi kahteen kiloon. Käy ja kukkuu mutta unohdin että ohjauksessa oli jotain häikkää. Simpukka irti ja osiks. Sektoriakselista hammas poikki.
kokkolanpoika
07.08.2013, 20:00
Ajoithan nokan sitten sisään ohjeen mukaan? :)
On toimittu ohjeen mukaan ja preloaditkin meni kohdalleen.
Nyt on ohjauskin kunnossa. Porvoosta löytyi käytetty Aspenin simpukka jonka purin ja porailin apusylkkyä varten. Poraus piti tehdä erilailla kun vanhassa koska simpukka oli valultaan hiukan erilainen. Uuden pumpun tilasin UsPartsista ja Bluevanilta sain hihnapyörän lainaksi...vissiin?? Intoo piukassa asentamaan ja ilmailemaan.
Samalla huomasin että Rangen tehostetun simpukan sektovarsi sopii heittämällä tohon Aspenin simpukkaan ja on noin neljä senttiä pidempi ja tulee hiukan alemmas jolloin saan ohjausvarren melko vaakaan.
Panhardin korvat joutuu muuttamaan jos töyssyohjausta. Pyörät kääntyy nyt vähän enemmän ja liikkeen rajoittaa lisäsylkky eikä simpukka niin kun aikasemmmin.
Tallinlattialla tuntu hyvältä ja sitte testaamaan. Kymmenen metriä pääsin ja tehostus loppui.
Ajattelin että poraukset on päin honkia eli seinämävahvuus jääny liian pieneks jostain ja paineenalaisena sitte puhjennut.
Simpukka irti ja muttereiks ja mitään vikaa ei löydy. Tulen siihen tulokseen että kasatessa tapahtui joku käpäys ja siks lakkas tehostamasta. Kasasin uudestaan ja ei mitään vikaa.
koeajelunkin sain suoritettua.
Syksyllä muutettiin ja tää jäi kokonaan huomiotta. Talvella kuitenkin aloin vaihtamaan olkalaakereita jolloin huomasin että hantinpuolen alalaakerin ulkokooli on tulossa kääntökuulasta läpi. Josku pirrasin ton kuulan että sai isommat murkut sopimaan.
Päätin vaihtaa koko akseliputken kun casteriakin on tasan nolla.
Coilovereitakin tai typpitikkuja tekis kans mieli mutkukaikkimaksaa...tehdään valmiudet mut nyt asennetaan kierteet ja normi iskarit.
Lipposelta tuli Trail-Gearin kääntövarret ja ameriikasta kartiokalvain jotta saa kartiot käännettyä. No nää jouduin hylkäämään tilanpuutteen takia joka johtuu auton mataluudesta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=154854
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=155093
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=155092
Tohon kääntövarren ympäri tulee panta joka pultataan varren alla olevan kotelon läpi.
Ei hajuakaan kestääkö miggisauma tossa kattilassa kiinni....tällä rakenteluvauhdilla todennäköisesti ainakin kaks-kolme vuotta tulee pysymään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=155525
Akseliputken vahvike ja kytkentäsylinterin suojus tuli vanhasta akselista.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=155526
Siinä yläpuolelta kuvattuna.
Tuleeko tosta ZF automaatista öljyä ulos jos ottaa jakiksen irti? Laatikot on autossa paikallaan.
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5519&pictureid=157072
Ei tule jos stefat kunnossa...
Tuleeko tosta ZF automaatista öljyä ulos jos ottaa jakiksen irti? Laatikot on autossa paikallaan.
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5519&pictureid=157072[IMG]
Mitä tohon piti laittaa vielä että sai kuvan näkyviin?
Jälkimmäisten hakasulkujen sisään / -merkki ennen i:tä, eli
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=157072
Ok. Kiitti Kallolle ja H&Klle
Keväällä tuli hommattua 4.6 alakerta. Myyjän mukaan oli tehnyt painetta. Kone oli ollut remontissa isolla kirkolla jossain koneistamossa. Uudet männät ja laakerit oli laitettu ja lohkosta höylätty siivu pois. Oli tehnyt vieläkin painetta. Ukko tilas itelleen uuden puolimoottorin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=158390
Kolmospytyn männänlaki oli muita hiukan puhtaampi ja ulkoreunalla oli tommosta värjäytymää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=158391
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=158389
Veivin alapäänlaakereissa oli tommoset notulit. Lienevätkö alkuperäisiä vai merkkiä xxxx?
Ei kuitenkaan ilmeisesti ole AE tai Clyco/FederalMogul liuskat.
Minkähän verran tosta lohkosta tarttis/vois höylätä pois? Männät jää millin lohkon alle. Massa vai pelti tiiviste? Nokaks ryövään vanhasta koneesta sen Typhoon Hurricanen ja 98 tankkiin. MS2 v2.2 jakaa kipinät ja kakut. Kannet ja imusarja+plenumi tulee kans vanhasta koneesta.
Serpentiinin jakopää olis kiva jos joltain löytys törkyhalvalla. Saiskohan tän talven aikana kasaan?
Nokka olikin DW262 eli Viper Hurricane
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=162959
Eipä kuplinu mistään.
Eihän tääl näkyny autoakaan :D
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/1174991_172475866274935_922727903_n.jpg?oh=919f64e 5d03ad50f444a3ea48a560e90&oe=54CA4E81
Pari lisää, KLIK! (http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=4503) :D
Lohko lähti eilen koneistamolle. Ohjelmassa putkitus ja deckistä höylätään 1.2mm pois. Lohkosta on aiemmin ilmeisesti otettu 0.2 mm pois koska männät jää 1mm alle. Merlinien tieltä väistyneistä kansista on hierottu kauppaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=165910
Lohko ilman putkia.
Jos tuohon 4.6 lohkoon laittaa sen serpentiinin öljypumpun niin sopiiko 3.5 alkuperää olevat hihnapyörät, öljypohja ja öljyn imuputki?
Eilen lähti tilaus englantiin moottorin osista. Jos uudet alumiiniset keinuvivut on kelvollisia niin asennetaan paikalleen. Pelkät pronssihelat maksaa enemmän kun nuo vipat. Sainkin kuningas ajatuksen puslittaa yhteen tai kahteen sylinteriin noi vipat niin sitten voi myöhemmin todeta että olipa joka tapauksessa huono ajatus. -> Olis pitäny kaikkiin laittaa puslat/ei olis lainkaan tarvinnut puslittaa. Aina saa sen pettymyksen.😂😂
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=171908
Nokkalaakerit sain vaihdettua. Tällä kertaa liimasin ne heti kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=171909
Sitten aloin mittailemaan yläkuolokohtaa jonka löydyttyä totesin ainakin ykköspytyssä männän nousevan 0.2mm lohkon yläpuolella, joka olikin tavoite.
Tänään nypläsin etuakselin kuntoon ja kävin ajamassa pienen lenkin ihan vaan tietä pitkin. Ohjaus tuntui aika hyvältä. Jos vaikka sais ton katsastettua niinkun puoltoistavuotta sitten piti tehdä mut hiukan venyi.
Tohon uuteen koneeseen tilasin nokaksi Crowerin 50232. Hankintalistalla on vielä isommat venttiilit, venttiilinjouset, männänreenkaat, AmerikanRalliPultin vaarnat kansien kiinitykseen, säädettävät työtötangot, suuttimet ja jotain nippeleitä. Uudet keinuvipuakselit Britpartilta olivat laadukkaan oloiset. Keinut on Allmakesin alumiiniset. Paremmat kun paddockin valurautaiset mutta vaativat puslituksen ainakin mun mielestä. Tosta paikallaan olevasta koneesta otan jakopään.
..ttu mitä touhua. Ei mitään järkeä mut aika mukavaa.
Lattianpaikkasin viimeviikolla kun olin underdriven suunnittelua varten leikannut palan pois.
Tänään huomasin simpukan hiukan tihkuvan öljyä ja etulukon merkkivalo ei toimi.
Viisi o-rengasta vaihdoin ja tiiviiksi tuli ainakin toistaiseksi. Kaksi sopivaa rengasta löytyi ja kolme sain värkkäiltyä rangen venttiilivarrenkumeista.
Sopivaa o-rengas matskuakin olisi ollut mutta honkkarin halpispikaliima ei suostunut sitä liimaamaan. Oli kyllä kovaa kumia toi materiaali. Mahtaakohan sitä muutkaan pikaliimat liimata.
Huomenna offailemaan.
offroadjouni
07.04.2015, 06:48
Toimiskohan tuo, sitä käytetään ainakin o-renkaiden liimaamiseen -> http://tuotteet.etra.fi/fi/g2316465/loctite-406-kumien-muovien-ja-elastomeerien-nopeaan-liimaukseen .
Pitänee hommata varastoon.
Tänään tuli uusi seosmittari. Vaihdoin myös moottorinohjauksen pääreleen koska auto ei käynnistynyt jos ei ollut läppäri auki ja kytketty ruiskuboksiin. Muutama ilta mennyt kun oon vikaa hakenut ja MS foorumeja plarannut että mikä vois olla vialla.
Kynällä ja mittarilla tarkastettuna rele näytti toimivan mut oikeesti ei toimininu.
Hella made in china. Nyt on Nagares merkkinen rele.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=175252
A ja B pilarien alapäissä oli hiukan hapanvikaa. En alkanut korjaamaan vaan leikkasin huonot kohdat pois.
Helmaputki nousi 14 senttiä ylöspäin. Enempää ei oikein saa nostettua jos haluaa oven alareunaan jonkinlaisen tiivistyksen ilman että siirtää saranaa ylöspäin.
Miinuksena menetin Rangen tasaisen lattian kun kynnyskotelo tuli 60x60x3 palkista.
Tilasin isommat venttiilit, ARPin kansivaarnat ja säädettävät työtötangot. Männänreenkaat jäi jälkitoimitukseen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=176432
Planeettavaihteisto sopii ZFn automaatin perään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=176433
LT95n kytkinakseli sopii planeettaan.
Saako samanlaisella poorituksella olevaa akselia kaupan hyllyltä?
Tai onko tietoa mikä toi koko on? Internettiä joskus plarasin ja löysin muistaakseni semmosen tiedon että olis 1 3/16" 10 pooria.
Pystyyköhön joku palstalaisista tämän vahvistamaan?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=175252
A ja B pilarien alapäissä oli hiukan hapanvikaa. En alkanut korjaamaan vaan leikkasin huonot kohdat pois.
Helmaputki nousi 14 senttiä ylöspäin. Enempää ei oikein saa nostettua jos haluaa oven alareunaan jonkinlaisen tiivistyksen ilman että siirtää saranaa ylöspäin.
Miinuksena menetin Rangen tasaisen lattian kun kynnyskotelo tuli 60x60x3 palkista.
Kuinkas tuo oven alareuna on tehty...jos tohtii udella. Onko sisäpuolella sama malli kuin alkuperäisessä (ulko"pelti" pidempi kuin oven runko) vain onko vaan sisä- ja ulkopinta katkaistu tasaiseksi? E kuvaa olisi oven alareunasta ja/tai kynnyksestä...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=176455
Alkuperäiseen malliin luotetaan sillä erotuksella että tohon oven pohjapeltiin tulee vielä kulmalista johon voi liimata tiivisteen kiinni. Pohjapelti on kiinnitetty pintapeltiin popniiteillä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=176456
Korinkannakkeesta tuli tollanen. Siirtyi ylemmäs ja eteenpäin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=176457
B pilarin takapuolella olevan kannakkeen nostin jo edellisvuonna ylemmäs.
E:kuinka se kuva ny noi
Tänks! Tavoitteena riipaista myös -turhat pois- alasaranaa myöden, saa samalla pajottaa kynnyksiä uuteen uskoon.
Aloin rakentelemaan mekaanista vinssiä kun porakaivosta jäi ylimääräiseksi pätkä 140mm putkea 5mm seinämällä. Ajattelin sen olevan passelia rumpuvärkkiä vinssille.
https://youtu.be/vOxB8rDhE5c
https://youtu.be/yONaz7FLBT0
Meinasitko vinssata sivulle?
No vähän nyt mielikuvitusta lisää☺ Sääkin oot kaikennnäköstä rakennellu.
Olen nähnyt iternetissä että jotkut hurjat kääntää vinssin vetosuuntaa plokipyörällä 180 astetta. Mä en uskaltanu moiseen ryhtyä ja ajattelin koittaa ihan vaan 90 asteen suunnan muutosta. Jos toimii niin vois koittaa muuttaa 270 astetta ;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=178526
Tommosen väliaikaisen liukukidan väsäsin että saa vinssiä kokeilla.
Aika hidas näytti olevan :D
https://youtu.be/RLPj72_lVjE
Juu saas nähdä. Tossa videossa näkyy kun toi väliaikainen liukukita punastelee ja antautuu.
Jonkunnäköiset rullat oli kyllä alunperinkin mietteissä.
Yllättävän nopeasti syö tuon läpi.
https://youtu.be/fvl-SoRqvb0
Vielä in car kuvaa.
Kun rakentelin omaan rotteloon alusta vinssiä taka akselille yllätyin hivenen miten paljon hävisi mönkkäri vinssin kapasiteetista kitkoihin kun toteutusta suunnittelin/testailin siten että köyden suunta muuteltiin aina ketjulenkkien yms kautta. Pakko oli tehdä taitto pyörät joka paikkaan koska muuten ei vinssissä riittänyt puhti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=178545
Tommoset rullat kävin pyöräyttämässä.
Nyt on härveli, missä sulake? Vai oliko se se joka hehkui jo punasena..
Uskotaan ja toivotaan että toi kolmepuolikas menee polvilleen ennen kuin jotain antautuu.
Vaijeri tai naru, kumpi sitten tuleekin, ehkä heikoimmat lenkit. Laatikossa on myös alkavaa luistoa ykkösellä kun jollain +4000 kierroksella runttaa päin jarrua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=178900
Putket mutkalla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=178933
Sinne menivät.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=179092
Tähän väliin tollasta. Sininen on kuvassa sinesenpää kun todellisuudessa onkaan
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=179093
Taka-akseli, osa rungosta, pohjapanssari ja vinssi saivat hopeisen peitteen.
Sitten vielä ruiskun pesua ja hiukan maalarinkin pesua ja nukkumaan.
Auton pitäis torstai illalla olla Mynämäessä. No, ilman viimetinkaa ei mistään tuu valmista.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=179114
Siihen istui rankun oma jäähdytin. Flektit ja huuvat oli kätevä vaihtaa jäähdyttäjän toiselle puolelle. Englannissa olivat huomanneet jo valmistusvaiheessa pultata kiinnityskorvat huuvalle, eikä juottaa.
Täys koltelointi tulossa. Osat on jo valmiina.
Vielä olis
-Penkit
-Vyöt
-Ohjaukseen sylinteri (läpipuskeva sylkky on mutta täytyy lyhentää)
-Panssari asentaa
-Kaikenlaista pientä hiplailua
-Katsastaa jos ehtiii
-Keula lyhentää jos ehtii
Joko tässä on se uusi "hipo" moottori, vai vieläkö mennään vanhalla?
Vahalla kolmepuolikkaalla mennään toistaiseksi. Uus kone odottaa parempia aikoja. Eipä sille mitään oo tehtykkään.
Kyllähän tässä kerkee tekemään vaikka mitä vielä, meidän lastauskin menee varmaan iltaan joten älähän turhaan kiirehdi!
Penkit on
Vyöt on jonkunnäköset
Lasinpesulaite viritelty toimimaan paineilmalla
Kaikenlaista pientä hiplailua on kans touhuttu
Uusi raidetanko uusilla nivelillä asennettu
Jäähdytysjärjestelmän tilavuus kasvoi noin 5 litraa. Aika kauan saa ajaa ennen kun flektit käynnistyy... mut sitte ne ei sammu ollenkaan😰 koitin ajaa flektin johdot auki niin silti ei lämmöt nouse kovin paljoa normin yläpuolelle. Pitänee hiukan muuttaa flektin asetuksia.
Mutta se tehdään pikkku unien jälkeen...ja se sylinteri kans.
Akku purkautuu harmillisen nopeasti.
Johtosarjassa on laturille kaksi pienä johtoa. Toinen ei ole kytketty ja menee suoraan maihin. Toiseen tulee jatkuva virta ja akku purkautuu sitä kautta. On siis virta pois päältäkin jännitteellinen.
Latausvalo ei syty kun virrat lattaa päälle, eikä pala käydessäkään. Latausvalon lamppu syttyy kyllä kun ton jännitteellisen piuhan maadoittaa.
Ampeerimittarista näkee että lataa. Uutta säädintäkin on koitettu. Laturi on Boschilainen ja on Saabista kotoisin. Tarkemmin vielä 900 jostain 80 luvun lopulta.
Kuuluukohan tohon piuhaan tulla virta kokoajan?
Maadoitukset varmasti kunnossa?
Latausvalo ei syty kun virrat lattaa päälle, eikä pala käydessäkään. Latausvalon lamppu syttyy kyllä kun ton jännitteellisen piuhan maadoittaa.
Ampeerimittarista näkee että lataa. Uutta säädintäkin on koitettu.
voisko siinä olla diodi vika? patrollin laturiinkin kun tilaa säätimen ja diodipäädyn uuden niin jää vielä yksi pieni diodi vaihtamatta joka vaikuttaa just siihen merkkivalon syttymiseen.. oireilee juuri kuten sinunkin tapauksessa.
ja eikait boschi muuta pitäs tarvita kuin b+ akulle ja d+ merkkivalolle.. ja se maajohto jos olis käytössä niin d- muistaakseni olis laturissa napa mihin sen pitäis mennä.
kait tuo herätevirta sulla katkeaa edes kun virrat kääntää pois?
Ei katkea herätevirta vaikka olis avaimet taskussa.
Maadoitukset on liiakin hyvin kunnossa kun kerran purkaa.
Sähköviathan on aina maavikoja. Jos virta ei pääse maihin niin ei laite toimi. Oli katko sitten ennen tai jälkeen laitteen.
Jos maadottaa liian aikaisin nii jotain sulaa.
Herätevirtahan tulee suurinpiirtein sen polttimon kautta joten jos se ei synkkaa virtalukon kääntelyn kanssa niin luulis että jotain on vialla.
Tiedä sitten siitä miten Luukas on sitä savua sinne tunkenut mutta normiautossa kutakuinkin noin.
Jotain häikkää oli laturissa. Korjaantui uudella laturilla. Saa nähdä kuinka kauan Bilteman 100A bosch kopio pelaa.
Jakiksessa on jotain pikkuhäikkää kun keskilukko ei suostu enää aukeamaan.
Olenkin tällaista tilannetta varten hommannut pari jakista joista ajattelin koota yhden oikein hyvän. Laatikot on Defestä ja kakkos Discosta. Defen jakiksen iso alue on 1,4xx ja Discon 1,222.
H/L alueitten kytkentäholkit olivat tietenkin erikokoiset niin en saanutkaan hyödynnettyä Defen jakiksen isoa aluetta.
Discon laatikossa taas ei ollut keskidiffille lukkoa mutta Defen jakiksesta sopi tarpeelliset osat.
Toivottavasti paikoillaan oleva laatikko kestää worrycrossin
kyllähän saarivaltion tuotteet kestää vaikka mitä!
No ei kestänyt. Etuveto toimi hiukan pätkittäin. Jakis antautui toisessa erässä.
Ei oo oikein tohon roveriin ehtinyt keskittymään oikein kunnolla. Olen kuitenkin saanut jo jakiksen pudotettua alas.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=184526
Laatikon ja jakiksen välinen akseli oli tossa kunnossa ja vastapeluri jakiksen sisällä tietenkin yhtä hyvä. Kyseisen jakiksen perusvika. Uudemmissa on pitempi booritus sekä vestapeluri jakiksen sisällä ristiinporattu voitelun parantamiseksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=184579
Omista varastoista löytyi aika hyvä väliakseli josta tuli pienellä rälläköinnillä pitkäboorinen uudenpaan jakolaatikkoon sopiva. Näitähän saa uusiakin pitkällä boorilla mutta toi oli heti käsillä.
Tänään tuli ajettua pieni koeajo. Kaikki tuntuu toimivan, aluevaihdon vivun liike vaatii pienen säädön koska nopea alue ei tunnu kytkeytyvän kunnolla. Se jumalaton rallatuskin jäi pois mitä tuolla ketjun alkupäässä ihmettelin kolmisen vuotta sitten.
Seuraava voimansiirron roplaus vois olla vaikka se UD mutta se rakennetaan siihen defen jakiksen perään.
Simpukkaan vaihdoin tiivisteet ja nyt pysyy liemi sisällä. Kovasti on taas suunniteltu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=191879
Tästä apua Worryssa antautuneisiin iskareihin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=204694
Typpitikut sopi melkein pellin alle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=204693
Pääsiäisenä hajosi murroksesta kuulahäkki.
Tähän murheeseen tuli Raskasta apua.
ideanikkari
02.06.2017, 19:18
Näyttää lupaavilta päivityksiltä mitä on kulkeutunut tallille. Mahdollistavat nopeuden kasvattamisen kokonaan uudelle tasolle kunhan vaan kaikki on ensin asennettu paikoilleen.
Sulake siirtyy nyt sitten johonkin muualle.
Vastaavantyylisiä ajatusleikkejä itsekin viimeaikoina tehnyt, mutta ovat vielä juurikin siellä ajatustasolla.
Miten HiPo -moottori etenee?
Miten HiPo -moottori etenee?
Venttilijouset oli kotimaiselta toimittajalta tulossa varmaan neljä kuukautta. Lopuksi ilmoitin että otan muualta. Jostain tuli ensin väärät jouset ja sitten v8tunerilta comp camssin tuplajouset, teräsretainerit ja kiilat.
Kokkolanpoika porttasi kannet ja hoiti siellä päässä venttiilijousitaskujen koneistuksen, plaanauksen, ohjureitten asennuksen ja shimmasi jouset oikeaan korkeuteen. Nokka on jo aiemmin hommattu Crowerin 50232
Venttiileiksi tulee isoimmat mitä vakio seetirenkailla voi käyttää.
Imusarja, suutintukki ja plenumi on ollut Kokkolanpojalla säilytyksessä. Ostin oulusta ja kulkeutui sitten jotenkin sinne.
Tässä voisinkin kiittää Kokkolanpoikaa kansitöistä ja Jankhajoonasta tavaroitten kuskaamisesta.
Imusarja ei sovi paikoilleen koska kannet ja dekki on plaanattu>jyrsimeen.
Imusarja tarttiis portata ja kehittää jostain 45mm trumpetit tietenkin edullisesti.
Keinuvipuakselit on saamassa kromipinnan jos vaikka kestävyys ongelma poistuisi. Tähän en lähtenyt keinuvipujen laakerointiin koska jousipaineet on aika paljon kovemmat vs. vakio jouset. Lisäksi luulen avausramppien olevan nopeammat joten massan hitaus tuo oman lisäkuormansa tässä kohtaa.
Kyllä tämä tästä😌
__________________________________________________ _________________
jos ei Nissanilla nii ei millään:D
Vasen puoli on kasassa. Tuo rasvanipan poraus tumppiakselissa on kyllä hyvä lisä, varsinkin kun oletan että näitä ei tarvitse kovin usein vaihtaa. Muutenkin viimeistely on kokolailla erinomaista.
Ohjuritappien reiät vetolaipassa saisi olla hiukan tiukemmat.
Olisikohan vielä pitänyt porata reikä tuohon napaan Mikjus tyyliin?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=206914
Tuollainen löytyi nettiä selatessa. SKF speedi sleeve tiukka hela akselille Stefan uudeksi tiivistepinnaksi. Seinämä on 0,2mm paksu.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=206915
Siinä asennettuna. Oli noin kolme milliä liian pitkä joten lyhensin asennuksen jälkeen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=206916
Napaan tuli pölytiivistettä varten uusi pinta rosterista krympillä kiinni
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=208003
Tollasta puuhasteltu
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=208004
Joka johti tähän. Toivottavasti ei tule plenumia paljon korkeampi.
Komea peli on!👍👍 mikä systeemi sulla on tulossa tuosta underdrivestä?
Komea peli on!👍👍 mikä systeemi sulla on tulossa tuosta underdrivestä?
Kiitti kehuista. Tosta Quadratracin planeetasta saa rakennettua underdriven=alivahde=neljäalueinen jakolaatikko. Jakiksen tihein välitys olisi tommosen virityksen kanssa 8,jotain päälle.
Tostahan on aikaa kun hommasin ton planeetan, automaattiloota on auttanut hitaassa etenemisessä niin ei oo tullu rakenneltua.
[QUOTE=88;1362344]Kiitti kehuista. Tosta Quadratracin planeetasta saa rakennettua underdriven=alivahde=neljäalueinen jakolaatikko. Jakiksen tihein välitys olisi tommosen virityksen kanssa 8,jotain päälle.
Tostahan on aikaa kun hommasin ton planeetan, automaattiloota on auttanut hitaassa etenemisessä niin ei oo tullu rakenneltua
Okei,joskus netissä törmäsin tuohon underdriveen,sillä saa ihan kohtuu hitaaksi nuo välit 😁.tuo automaatti kyllä antaa anteeksi noita välityksiä, sama homma itsellä.
RCV vs. Rover 2-0
Viime syksynä meni TuraOffissa takakardaani solmuun ja edellisviikonloppuna rikkoutui etukardaanin ristikko.
Sulake vaikuttaa olevan nyt sopivassa kohtaa.
Ei ole tämänkään kanssa juuri tullu touhuttua. Ei oo ollu oikein mielenkiintoakaan, eikä oikein aikaakaan mukamas. Heikkona hetkenä lupasin hoitaa polttariajelutuksen 5.9.2020
Ohjaus on aina ollut pienimuotonen murheenkryyni, pari kertaa sektoriakselista hammas poikki ja yksi katkennut sektoriakseli sekä nykyään huono saatavuus, sekä tällä hetkellä paikalla oleva lainasimpukka antoivat Aspenin simpukalle häätötuomion.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=232332
Tilalle tulee muistaakseni 2003 Jeep Grand Cherokeen
simpukka. Vähän on saatu jo mallailtua paikoilleen ja näyttäis nyt siltä, että rangen sektorivarren kanssa ratin kierrokset on noin 2,5 tapista tappiin. Simpukasta oli sektoriakselin tiiviste vuotanut, joten muttereiksi ja uudet tilkkeet sisään.
Huolta aiheutti sektoriakselin tiivistys jossa stefan tapaisen jutskan lisäksi oli joku kova nailoni?? rengas, mikä ei vaikuttanut toimivalta ratkaisulta. Tiiviste sarjassa ei ollut mukana neulalaakeria sektoriakselille ja vanhassa tuntui hiuksenhieno välys. Aluksi meinasin että laitan tiivisteeksi o-renkaan ja se kestää mitä kestää. Mittailujen tuloksena oli akseli 1 1/4/ pesä 1 3/4" ja kurkeus 1/4"......hetkinen tälläinen hydraulisylinterin männänvarrentiiviste on varmaan olemassa. Internettiä
plaraamaan ja kyllä vain, kyseinen tiiviste on olemassa. Tuollaine varren tiivistehän kestää pienen välyksen.
Muutaman puhelun jälkeen nousi esille https://top-osa.fi/ Tampereella. Soitto ja selitys mikä on ongelma. Juu, tiivistettä ei ole hyllyssä, mutta sanoi että voivat tehdä. Mä arvelin että kuulostaa tyyriiltä.
No ei ollu, maksoikohan reilu kolmekymppiä matkahuollon kulujen kera. Lisäksi tiivisteen tiedot jäivät nimelläni myyjälle. Kysyin että mitä jos syöpyneestä akselista joutuu ottamaan pikku lastun pois? Ei oo kuulemma ongelma. Tehdään sitten uus pienemmällä reiällä. Ihan perkeleen hyvää asiakaspalvelua.
Tämän lisäksi liukulaakeeroitu Saginavan pumppu saa väistyä PSCn pumpun tieltä. https://www.pscmotorsports.com/motorsport-specific-products/offroad/psc-sp1200.html
Nurkkiin on ehtinyt kerääntyä kaikenmoisia tarkoin valikoituja palikoita (lue mitä on sattunut eteen tulemaa) joita on tarkoitus ruuvailla kiinni, ja vähän jotain itsekin värkätä.
Ohjaustehostimen pumpussa olikin erikoinen imuliittimen kierre. Mukana oli nippa johon pääsee kiinni AN 10 tai JIC 10 letkukaralla. Halusin kuitenkin 3/4" sisämitalla olevan imuletkun jotta toinen pumpun valmistajan suosittelemista öljystä virtaise helposti käyttöön. Swepco 715 oli toinen vaihtoehto, en löytänyt suomesta. Mutta tätä tuli tilattua neljä litraa https://www.jenkkiosat.com/ohjaustehostinoljy-gm-power-steering-fluid-19329448-946ml
Pumpun rungon puoleinen kierre oli päältä mitattuna 20,6mm=13/16" ongelmana oli että nousu on 1,25mm 13/16-16 on tuumaisissa lähin vaihtoehto mutta tämä oli hiuka vielä taajemmalla nousulla.
Lähetin sähköpostia PSClle ja Jeff sieltä aika pian vastailikin ja kertoi kierteen pumpussa olevan juurikin 13/16-16. Paikallisesta hytikkaliikkeestä hakemaan nippa joka ei kyllä sopinut vaikka kierre ol juuri se mitä amerikan Jeff sen väitti olevan.
https://www.bbtmotorsport.fi/tuote/supistava-adapteri-naaras-uros/ Tuolta löytyikin sitten sopiva lyhyt sovitenippa. Toivottavasti on riittävän lyhyt että sopii olemaan paikallaan
Aikoinaan kun laitoin noi HJn akselit alle niin eihän niitä mitään sen enempää
huollettu, alle vaan ja ajoa. Takaperä on ollut jo vuosia avoin koska pinionin
laakerit oli loppu.
Nyt hajosi etuperästä lukon kytkentähampaat. Karpiolasta kysyin niin ovat
joskus senmmosen murikan päädyn värkänneet missä on toi hammastus. Ei ollut ihan mahdoton hinta arviokaan 300-400€ RCVn vetarit ja murkut näyttivät hyviltä
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5519&pictureid=237603
Perän laakerit ovat odottaneet inspiraatiota hyllyssä varmaan sen
neljä vuotta. Nyt piti vaan todeta että on väärät poskilaakerit. Tamgearsille
tilaus jotta saa molemmat perät laakeroitua.
Varastossa on yksi varaosa lukkomurikka mikä
Menee nyt etupäähän. Orkkisrojuista myös takamurikka
ja varalle Karpiolan päädyllä varustettu