View Full Version : arb ja toyotan 8 tuumanen
pitäs alkaa urheileen arbbi etu perään ja samalla aattelin laittaa laakerit uusiksi.
niin käykös tuonne net vakio laakerit vai mikkä.
tuota jotenkin muistaisin että poskilaakerit on erilaiset paineilma lukollises eri keskireikä mutta pinjonin laakerit tais käydä kyllä samat.
vielä kun kerrot auton mallin
http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/index.php?page=product_info&id=20224&cid=385&path=0,24,483,101,385&lang= tuollaisia tarvit 2 kpl
Taakse kävi ainaki vakiot,poskilaakerit hain laakeritukusta ja pinionin punatiskiltä. Jos meinaat ne pinionin laakeritki laittaa ni ainaki helpommal pääsee ku viä vaikka punatiskille laitettavaks ku joutuu simmejä tilaa kuitenki. Sit pinionin laakerit on niin saatanan tiukassa et voi olla kova jumppa jos ei oo prässii ja sopivaa vetolevyy. Sitä en tiiä kuinka suhtautuvat ei orkkis osiin Tojotalla.
BJ-40/76
14.11.2012, 22:12
pitäs alkaa urheileen arbbi etu perään ja samalla aattelin laittaa laakerit uusiksi.
niin käykös tuonne net vakio laakerit vai mikkä.
Siis eikö tuota 8" perää ole muutama versio, Ja oliko vielä että alunperin vapaastipyörivä, kitkalukolla ja kytkettävällä lukolla, ja vielä normaali ja high pinjon....
Ja myös vuosimalleissa taisi olla jotain eroja?
ln 65 88 hilux etu perään menossa ja pinionin laakeritkin pitäs uusia.
taitaa olla turhan kallista asennuttaa tojotalla nuita laakereita.
Oisko arb sit rd23 tai 123?
teksti poistettu kun oli ihan puutaheinää ;)
Siis eikö tuota 8" perää ole muutama versio, Ja oliko vielä että alunperin vapaastipyörivä, kitkalukolla ja kytkettävällä lukolla, ja vielä normaali ja high pinjon....
Ja myös vuosimalleissa taisi olla jotain eroja?
joo kyllähän noita malleja oli monia mutta usein se normaali malli suomen maalla oli seuraava takana kitkalukko ja etuperä avoin
Oisko arb sit rd23 tai 123?
Samat laakerit pitäis sopia avoimeen murikkaan ku siihen lukkoonki. Ja muistaakseni samat laakerit takamurikassakin vaikka olis kitka.
Ja puhuttaessa ln65sen murikoista.
http://www.tamgears.com/ kyllä tuolta ainakin kun katsoo niin se antaa eri laakerin lukolliseen kuin avoimeen perään jotenka kaiken järjen mukaan se pitää vaihtaa tuskin siinä vakiona on etuperä kitkalla tms muulla lukolla.
näin minäkin uskon pitää poksauttaa ensin auki tuo perä ja katella sitten.
mutta tuossa arbissa on tuon keski "akselin halkaisija 50 mm eikös se normi lakerissa ole 45mm.
BJ-40/76
14.11.2012, 22:41
joo kyllähän noita malleja oli monia mutta usein se normaali malli suomen maalla oli seuraava takana kitkalukko ja etuperä avoin
Noin se oli minunkin LN-65;ssa, mutta tuo ln-65 oli uutta tietoa.
Minulla on pari versiota lisää, kaikki noita higt pinion malleja (mm. LJ-70, ja hdj/hzj-80, sekä vapaastipyörivänä että kytkettävällä lukolla (eri laakerit poskessa)
Tuohon pinjonin isomman laakerin shimmaamiseen tarvii (myös) oikeat työkalut, minulla on tuohon higt pinioniin tehtynä työkalut, mutta tuo pinjonin isomman laakerin irroittaminen akselista ehyenä ei onnistu läheskään aina....
p.s Noissa perän shimmaamisissa tarvii muutakin kuin intoa, Ettei tule 100 euron suutarilla 1000e vahinko.
Otat ne laakerit sen Arbin mukaan nii sithän ne on oikein. Eli 50/80
Daah mää sekoilin saa...na taas :( Eli jos laittaa arbin eteen tarvii juurikin nuo 50/80 laakerit mitkä on takana kitkamurikassa vakiot.
Ja jos laittaa esim palalukon taakse (avoimen murikkaan) niin 45/80 sopii suoraan taka-akselille.
edit: ja juu kävin tallissa ihan mittaamassa :D