View Full Version : HJ:n vaihteisto
Ihan mielenkiinnosta, onko moottori ihan vakio ?
Kokeile olisko suzukin loota kestävämpi?
TEMÄHIK
helmapelti
12.11.2012, 17:30
Onko öljypolitiikka kunnossa myös jakiksessa?
Paljonko on voemoo suunnilleen? Hajottaako se voema sen loovan vai kenties joku muu? Kuski vai kasaus virhe? Ihanko tehtaan manuaali kourassa kasasit? Hajoaako aina samasta paikasta vai joka kerta eripaikasta?
Rahtiajoon tuo on kai nimen omaan suunniteltu mutta millä tehoilla on kai toinen juttu. Voiko tuossa olla takana jotain hämärää liian pitkää kytkin akselia, liian isoa päittäysvälystä kampiakselissa tms. koska liiasta tehosta luulisi että loota hajoaa jotenkin muuten ja hieman näyttävämmin...
Ja jos sillä vedetään "pitkää linjaa" niin nelosella voima menee suoraan lootan läpi eikä se aiheuta mitään sivukuormia mihinkään...
Joo ei pitäs 200 konia olla mikään ongelma HJn laatikolle. Hiluksin loota alkaa porsimaan noilla tehoilla mut abaut 150 konia kestää kivasti. Ja tehdaskin lupaa vetopainoja aika rajusti joten ei se ny rääkin edessä helposti antaudu. Eihän nyt oo niin et sul on alla 35"rengas ja kärry perässä? Onko se pääakselin takimmainen vai kenties kytkinakselin laakeri? Meinaan eihän oo voitelun puutetta ku loota pyörii liian hitaasti? Tää on nyt skeptikon kyynisyyttä mut toinen vika vois olla halvat laakerit jotka ei oo ihan loota tarkkuuksia. Yks vois olla kans suuri päittäis välys jolloin panttaa laakeria, silloin kysymyksessä olis takimmainen pääakselin laakeri. KoRRostan vielä et niit tehtaan kasaus ohjeita on kans syytä noudattaa orjallisesti.
Ei kyllä noilla tehoilla vielä tuumaa loota mitään. Mutta jos ajelet 60-80 vitos pykälä päällä ni loppuu pää akselilta öljy on nääs roiske voitelu. Ja tämä melkein ainut mahdollisuus saada laakeri vikoja tähän laatikkoon jos hj:ssa on voimaa ni sulakkeena yleensä kytkin,kytkinakseli,kardaanin ristikot, murrokset/takavetarin pultit ja ehkä jakiksen rattaat. Ps: nämä sain ainaki omasta rikki osa räjähti vissiin aika näyttävästi. Kytkin piti yleensä puolesta vuodesta vuoteen riippu merkistä. olis pitäny asetelma muuttaa tupla jousille jäi tekemättä hj:n hävittyä pihasta.
Melko omituista,se laakeri kestää voimaa teoriassa varmaa 500 konia mut ei se kyllä voiman edessä antaudu vaan voitelun puutetta on. Tais olla hjssakin suojattu kuulalaakeri se,jos ei ni voitelun puutoksen syytä lähtisin ettimään. Miten muuten asensit sen laakerin? Voisko olla joku kämmi käyny siinä? Sielähän on monennäköstä öljyreikää niissä akseleissa,eihän nyt oo joku tukossa?
BJ-40/76
19.11.2012, 21:44
Voi vitjat vitjat.... siis kukkaa ei ossoo kertoo mulle sitä mitä minä haluaisin oikeesti tietee?
Kyllä minä sen tiiän et melkein miljoonan ajetut laatikon aihot on jo ehkä vähän huonoja ja kaikkia osia ei voi vaihtaa sinne kun ei ole edes saatavana... Mut jos ei täältä saa tietoa nii pittää kysellä viisaammilta miehiltä!
Siis se, että tekeekö joku vahvistettuja laatikoita HJ-60/61?
Minä en tiedä yhtään, ja eipä niitä taida tietää muutkaan, sillä HJ;n vaihteiston kestävyys ei ole yleensä ongelma; sitten kun löydetään se extra vahva kytkin, niin jakolaatikosta alkaa murenemaan hammaspyörät:o
Mutta jos tuo päälaatikko ei kestä, niin minä hakisin vikaa seuraavassa järjestyksessä:
1. onhan vaihteistossa oikeaa öljyä tarpeeksi? siis minun mielestä GL-4 vaihteistoöljyä, miel. 75w-90, ja jos voimaa on kunnolla sitten vois olla jopa GL-5 75w-90. ja oikea määrä on minusta se, että kuskin puolen renkaat 30-40 cm korkeammalla kuin vänkärin, ja propun alareunaa myöten täyteen! (menee reilu puolilitraa "liikaa" - pikkasen lisää lämpenemistä ja öljyn tihkumista ulos, mutta ei ongelma jos ei ajeta suomen ilmastoa kuumemmissa olosuhteissa....)
2. onhan vaihteiston poistoproppu magneetilla varustettu? on nimittäin ainut "suodatin", jopa täyttöroppukin vois olla magneetilla....
3. Onhan laakeroitu asiallisesti? siis että ei ole kasattu 2-4 vanhasta paskasta laatikosta, ja esim. laakerit on pistetty lämmöllä ja prässillä paikoilleen, ei hakaamalla, kun kaveri vieressä rälläköi...
4. Ja sitten kuskeille pitää teroittaa, että ei ole traktori, siis ei saa vedättää mahd. suurella vaihteella, vaan esim 5: vaihteella ehdoton käyttökielto 31" alle 80 kmh, ja jos vedetään kärryä, niin vain kevyellä kärryllä 5:lla tasaisella tasaisesti! rekkojen ohitukset yms. 4:lla, samoin kun iso kärry perässä.
-> siis lähes ainut tapa millä voit "ajaa" päälaatikon paskaksi, kun kaikki muu on kunnossa, on se, että vedätät 5. vaihteella pienillä kierroksilla, kautta vedätät sikana viritetyllä 5:lla.
-> jos ajelet vaikka kuinka isolla yhdistelmällä, ja vaihteella 4:, niin et saa päälaatikko rikki, vaikka sulla olisi 600 Nm jatkuvasti, siis jos päälaatikko ei pala kytkimen/jakolaatikon kuumuudessa, jakolaatikko lämpiää herkästi yli 100 asteen, jos hinataan kuorma-autoa:eek:
Kerroit että päälaatikon laakeri hirttää kiinni? jos 1/2 suojattu laakeri, niin voisko olla väärin päin? siis suoja estää öljyn pääsyn laakeriin?
katsoppa tuosta linkistä, ja kerro mikä laakeri siellä antaa periksi? 104? 105?
http://www.tamgears.com, Toyota LandCruiser HJ61 / HJ60
Ja tuon jakiksen muokkaamisesta, minäkin olen teettänyt sinne paremmin sopia välityksiä jo 90 luvulla, mutta laakerointiin ei ole tarvinnut tehdä suurempia muutoksia, pelkästään yhdestä laakerista piti pikkasen hio pois:cool: