View Full Version : Dodge ram 2500 pari kysymystä
Mä oon tommosta Dodge ram 2500 haaveillu, ja jos semmosen ostaa niin kannattaako ostaa manuaalivaihteisen vai automaattin? Ja toinen kysymys on että minkälaiset vakuutusmaksut tommosessa on?
Minkä vuotista ramia oot ajatellu? Toi automaatti vs. manuaali homma on ihan ittestä kiinni. Kummasta sattuu pitämään. Vakio automaatti kestää suht pitkään jos et koskekkaan syöttöruuviin tai lastuta tai mitään. Mutta se antautuu aika helposti jos ruuvailee.
Mulla on tommonen -95 12venttiilinen joka oli alunperin automaatti. Laitoin viripalikan ja automaatti rupes samantien vähä lipsumaan. Ajelin noin 1.5v "varovasti" ja pulttasin automaatin irti ja laitoin 6v manuaalin tilalle.
Vakuutukset on 0% bonuksilla muistaakseni alta 700e. Dieselvero on 2500 mallissa alta 90e tällä hetkellä.
Dieselvero on 2500 mallissa alta 90e tällä hetkellä.
k-a:ksi katsastetussa.
niin no kukapa tommosta henkilöautoks leimais kun verot on k-a 90e vs. ha 800e. pakettiautoks ei saa..
Minkä vuotista ramia oot ajatellu? Toi automaatti vs. manuaali homma on ihan ittestä kiinni. Kummasta sattuu pitämään. Vakio automaatti kestää suht pitkään jos et koskekkaan syöttöruuviin tai lastuta tai mitään. Mutta se antautuu aika helposti jos ruuvailee.
Mulla on tommonen -95 12venttiilinen joka oli alunperin automaatti. Laitoin viripalikan ja automaatti rupes samantien vähä lipsumaan. Ajelin noin 1.5v "varovasti" ja pulttasin automaatin irti ja laitoin 6v manuaalin tilalle.
Vakuutukset on 0% bonuksilla muistaakseni alta 700e. Dieselvero on 2500 mallissa alta 90e tällä hetkellä.
Mä oon ajatellu ehkä -03 tai uudempaa. Eli jos haluaa ottaa vähän enemmän voimaa irti niin kannattaa manuaalisen hommata?
Manuaalista rupee ensimmäisenä kytkin antautuun kun ruuvaa, mutta kyllä sekin nyt jotain tehonlisäystä kestää. Lähteväakseli menee kuulemma seuraavaks poikki tosta 6-vaihteisesta. Tossa mun ramissa on nyt sama 6-vaihteinen laatikko mikä on 01-05 vuosimallin rameissa eli NV5600. 05-> eteenpäin manuaali on kaiketi mersun tekele G56 missä kesto on mahdollisesti parempi. Ton manuaalin tunnistaa helpoiten siitä, että vanhemmassa laatikossa peruutusvaihde on vitosen vieressä. Tuossa G56 laatikossa pakki on kakkosen vieressä.
Automaattiin saa sijottaa melkeinpä heti rahaa jos laittaa lisää voimaa. Toki ajotavallakin on suuri vaikutus automaatin kestoon. Vakio automaatti ei kestä oikeestaan ollenkaan turbiini lukossa vedättämistä. Kaasu pohjassa kiihdyttämistä se kestää sitten paremmin, koska linjapaineet on kovemmat silloin. Tommoset huomasin ainakin omassa kapineessa. 03-> malleissa on vähän kestävämpi laatikko kuin -95, mutta 03-> mallissa on enemmän voimaakin alkutilanteessa.
Mikä tuo Cummings sitte on? eikös se pitäs olla joku kestävämpi tekele
Se on Cummins............ :mad: :D
No kyllähän se kestävä on. Samaa moottoria kun on kaupungibussista kaivinkoneeseen. Jos se ei olis kestävä niin luultavasti käyttö ei olisi noin laajaa. Varaosien saanti on varmaa eikä niitä toisaalta edes paljon tarvi.
Tohon mun vanhaan rautaan on vaihdettu kansipahvi 500tkm jälkeen. Sekin vaihdettiin lähinnä sen takia, että tiivisteen välistä rupes vedet vuotamaan ulospäin. Johtunee luultavasti siitä, että jenkeissä ei oo tainnu paljo muuta olla jäähdytysjärjestelmässä kuin vettä. Oli hyvinki ruostuneet vesikanavat.
Mikä tuo Cummings sitte on? eikös se pitäs olla joku kestävämpi tekele
Luepas tuo ketju Cumminsin KDP-ongelmasta
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=102752
03-> eteenpäin ei pitäisi enää olla KDP ongelmaa. 98 kai varsinaisesti rupes häviämään se kdp ongelma, mutta jotain satunnaisia tapauksia on ollu vielä noissa alkupään 24-venttiilissä. Mulla on omassa rotkessa nyt -99 mallin jakokotelo ja siinä on KDP homma korjattu.
Luepas tuo ketju Cumminsin KDP-ongelmasta
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=102752
Selittäkää tyhmälle mikä tuo KDP on?
Tälläi nopeesti selitettynä kun katsot noita kahta kuvaa, niin tossa pultin vieressä olevasta reijästä putoaa toi kohdistustappi kotelon ja rattaan väliin ja lohkasee kotelosta palan tai huonossa tapauksessa koko kotelon ja hajottaa jakopäänrattaat.
Tuossa ylemmässä kuvassa on jo kasattu jakopää niin sielä on uus tappi paikallaan, mutta kuvat silti kertoo miten käy..
http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=927715&postcount=7
Mutta tosiaan jenkkifoorumit kertoo että commonrailikoneissa tota KDP ongelmaa ei enää ole. 03->
[QUOTE=Villeri;935807]Tälläi nopeesti selitettynä kun katsot noita kahta kuvaa, niin tossa pultin vieressä olevasta reijästä putoaa toi kohdistustappi kotelon ja rattaan väliin ja lohkasee kotelosta palan tai huonossa tapauksessa koko kotelon ja hajottaa jakopäänrattaat.
Tuossa ylemmässä kuvassa on jo kasattu jakopää niin sielä on uus tappi paikallaan, mutta kuvat silti kertoo miten käy..
Onko tuo tietyissä vuosimalleissa tuo ongelma vai? ja sulla lukee siinä kuvassa että epäkohta on korjattu, niin miten?
sitä ilmenee 89-98 vuosimalleissa oikeestaan kaikissa. 98 sitä ruvettiin korjaan jo tehtaalla eli sitä koteloa muutettiin.
noissa kahdessa kuvassa kun vertaat niiden kuvien koteloita keskenään niin toisessa on sen sokan kohdalla korkeampi kohta ja se reijän pää on pienempi kuin sokka joten se ei pääse tulemaan läpi.
vanhassa on sitten matalampi se kohta ja reikä on tasapaksu niin sokka pääsee tippumaan läpi.
sitä ilmenee 89-98 vuosimalleissa oikeestaan kaikissa. 98 sitä ruvettiin korjaan jo tehtaalla eli sitä koteloa muutettiin.
noissa kahdessa kuvassa kun vertaat niiden kuvien koteloita keskenään niin toisessa on sen sokan kohdalla korkeampi kohta ja se reijän pää on pienempi kuin sokka joten se ei pääse tulemaan läpi.
vanhassa on sitten matalampi se kohta ja reikä on tasapaksu niin sokka pääsee tippumaan läpi.
Eli jos mä ostan vaikka -04 cummingsin niin siinä ei oo sitä vikaa enään?
näin ameriikan jimit väittää ettei 03 uudemmissa ole enää sitä vikaa.. ja se on muuten cummins...... ei cummings..
näin ameriikan jimit väittää ettei 03 uudemmissa ole enää sitä vikaa.. ja se on muuten cummins...... ei cummings..
Miten sitte tuo cumminsin automaattiloota kestääkö se miten voimaa?
se on sama automaatti pensavehkeessä ja cumminssin perässä. eli vakio automaatin kesto ruuvatun diisselin perässä on heikko..
Pistää tomaatin siekkiselle maaningalle niin alkaa laatikko pitämään eikä tartte kepistä veivata.. paritonnia maksaa mutta on sen arvoista. Toni K:lle tiedoksi että olisi myynnissä veljellä Rami jossa laatikko siekkisen laittamana. sekä viritetty, korotettu ja levitetty. eli perusviritykset löytyy. vanhaa kunnon 12 valve konetta.. ei mitään sähködingeldongeja
Pistää tomaatin siekkiselle maaningalle niin alkaa laatikko pitämään eikä tartte kepistä veivata.. paritonnia maksaa mutta on sen arvoista. Toni K:lle tiedoksi että olisi myynnissä veljellä Rami jossa laatikko siekkisen laittamana. sekä viritetty, korotettu ja levitetty. eli perusviritykset löytyy. vanhaa kunnon 12 valve konetta.. ei mitään sähködingeldongeja
XEUUVKFW_no&list=UUVu53STG9JDdE4SA04MFWzw
ensijäillä ajettiin 4v sitten jäärataa subarua vastaan:D
se on sama automaatti pensavehkeessä ja cumminssin perässä. eli vakio automaatin kesto ruuvatun diisselin perässä on heikko..
Mikä siinä laatikossa antaa periks?
pakat rupee luistaan ja lopulta ku ne aikansa luistaa niin ne on siniset ja kierossa ja veto loppuu täysin.
tekniikkamies
11.11.2012, 13:04
Minkäslaisia pelejä nämä Cummins RAMit on 3500 kilon kärryn vetoon?
Jenkkejen kestosta liikkuu vähän erilaista tietoa, toisaalta itsellä on ihan perusautot kestänyt vetämistä hyvin kuten Hiluxi ja w123 300 diesel. Mersulla raja tuli vastaan kun se ei meinannu jaksaa lähteä enää ykkösellä liikkeelle, Hiluxilla raja on tullut enempi kärryssä vastaan, käytännössä olen kuskannut sillä puhallushiekkaa kaksi kuormalavallista kerralla, jolloin auton lisäksi ylimääräistä vedettävää joku 3000 kiloa kun kärry lasketaan mukaan.
Tälläkin sivulla näkee välillä niin rankkaa auton käyttöä, ettei oikein mikään kestä... Sisu CAT C18 ois voinu hajota jo tossa jääajossa kun se ois uponnu jäihin ;-)
Hyvähän sillä on vetää, pikkkasen ku ruuvaa konetta niin puhti riittää eikä tartte mäkiin hidastella. Kun kattoo vaikkapa auton alle niin näkee mihin käyttöön se on tehty, yhdessä Ramissa on rautaa 3-4 Hiluxiin. Duallyssa saattaa jopa riittää lavalla kantavuus yhdelle hiekkalavalle.
Se alkuperäinen automaattiloota on kyllä suoraan sanottuna säälittävä räpellys, alkuperäiskunnossa muistuttaa enemmän variaattoria kuin toimivaa automaattiaskia. Sen kun laittaa kuntoon, maksaa tietty vitusti tonneja jos haluaa vaikkapa 400-500hp kestävän version. Jos vähän vähempi riittää tehojen puolesta niin kait pari kolme tonnia riittää. TAi sitten ettii sellasen mikä on jo pokattu. Konehan on mahtava, ja helppo virittää.
Muutenhan auto on suhteellisen kestävä, mitä nyt ruoste näyttää niihinkin tarttuvan vanhemmiten tapauskohtaisesti. Yksilöitä, yksilöitä... Nämä tiedot/kokemukset koskevat lähinnä 2-koppaisia 12v Cummins Rameja, niihin on "joutunu" satunnaisesti sekaantumaan.
tekniikkamies
11.11.2012, 13:44
Mieleen tulis kulkisko tossa yksi kuormalava hiekkaa kerralla lavalla jos on yksittäispyörät, Hiluxissa mul on 235/85/16 kantavuusindeksi 120, ni Dodgessahan ois minimissään samanlaiset nakit ja jos alkuperäisten jousten kaveriksi laittas ilmapalkeet?
Kestääkö tossa vaihteisto vaikka se automaatti ottaa pitkiä jaksoja kerrallaan ulos joku 200 hevosvoimaa vaikka ylämäkiä ajatellen?
Itse epäilen, että paripyöräisestä seuraa myös huonoja ominaisuuksia, lähinnä kärrynvetoa ajatellen saattas olla hyötyä, mutta luulis jo yksittäispyörin onnistuvan 3500 kilon painaluokka.
Paljonko se kuormalava hiekkaa painaa?
tekniikkamies
11.11.2012, 14:16
Paljonko se kuormalava hiekkaa painaa?
30x40kg+lava ehkä vettynyt 50 kg = 1250 kg.
Noishan on ihan hyvänkokoiset lavat, tuntus tarkotuksenmukaiselta jos sinne voi kyytiin nostaa vaikka K Raudasta tavanomaisia kuormalavoja ilman tarvetta kuorman purkamisesta vaikka osaksi peräkärryyn tms.
Tosta vakio automaatin keston ymmärtää sillä, että kun se on tehty bensakoneen perään jossa veto on yleensä jossain 2500+ jälkeen ku kiihdytellään. Sitte samaa laatikkoa käytetään Cumminssin perässä joka kiertää sen max 2700 ja Cumminssin paras vääntö siinä 1600rpm.. Ei se vaan voi kestää tommosilla kierroksilla sitä vääntöä mikä sieltä cumminssista tulee. Mä oon omalla ramilla vetäny parhaillaan 2500kg traileria vakio automaatilla ja kyllä se kestää kunhan ei missään vaiheessa vaan vedätä. Ylämäkiin pudottaa ylivaihteen pois ja antaa koneen laulaa, vaikka se jaksais mennäkkin sillä isoimmallakin.
Ykköspyöräsen 2gen ramin taka-akseli massa on 2750kg joten kestää laittaa sen 1200kg hiekkaa lavalle. Vaikka kantavuutta onki vaan noin 1000kg. Auton omapaino 3 tonnia, kokonaispaino 4 tonnia ja yhteenlaskettu akselimassa 5 tonnia. Tosin jos vaakalle ajat niin poliisi-setä moittii..
Paljokohan mahtaa painaa tommonen kuorma märkää/tuoretta sekapuuta, leppää, koivua, kuusta. lavan tilavuus tasalaitaan on noin 2kuutioo. perä laski 6senttiä ja ajettavuudessa ei huomannu oikeestaan mitään eroa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4990&pictureid=105182
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4990&pictureid=105183
tekniikkamies
11.11.2012, 15:43
Oiskohan noi jotenkin heikentenyt merimatkalla kun Ameriikassa vetelevät ainakin nettitietojen mukaan huimia kuormia näillä erilaisilla pick up autoilla:
http://news.pickuptrucks.com/2009/10/part-3-first-drive-review-2010-dodge-ram-3500-dually-towing.html
At our lunchtime destination, we swapped out of our unloaded truck into a similar Ram 3500 that added a gooseneck hitch to the cargo box to tow a large Case IH Maxxum 125 tractor plus trailer that weighed a combined 16,500 pounds...
Noi painolukemat mitä kerroin niin ovat ihan autovalmistajan antamia lukuja. 6169kg on valmistajan ilmottama maksimi kärrynpaino kun vedetään ihan normaalisti koukulla. Tämä paino siis tossa -95 nelivedossa. Noista puoliperäpainoista ei oo mitään tietoo. Muuta kun että semmosta 10tonniaki on kärryjen kokonaispaino noissa laveteissa.
Noi traileripainot on ihan kekkoslovakian omaa systeemiä. Suomihan on ainut maa missä ei hyväksytä sähköjarruja jolloin pikkukärryjen paino on max 3500kg jonka toi työntöjarru rajottaa. Tietysti kun joku virittelis paineilmajarrut kärrylle jne niin ehkä sitten, mutta luultavasti ei siltikään..
tekniikkamies
11.11.2012, 16:51
Todellakin noitten Ameriikan poikien käsitykset vetopainoista on ihan eri kuin täällä päin maailmaa, tossa ne testaa mikä pick up on paras ohituskiihtyvyydeltään ylämäessä vissiin 16500 lbs traileri perässä:
http://www.youtube.com/watch?v=UCvKCa9ORgw&feature=related
Oma kokemus tukis sellaista näkemystä, että tavallisella max. 3500 peräkoukulla fiksu vetopaino määräytyy vetävän ajoneuvon mukaan karkeasti niin, että saman verta voi painaa kärry kuormineen. Vaikuttaa tietysti painon lisäksi muutkin asiat. Kuitenkin jarrutusvoima esimerkiksi tulee aikalailla veturin painon mukaan. Pitkä akseliväli on eduksi, pieni takaylitys ja jämäkkä takapään rakenne.
Neliveto auttaa vaikka siinä, että voi ajaa myös hiljaa ja lähteä liikkeelle uudestaan helpommin kun ollaan pysähdyksissä.
Sedan takavetoautolla saa oman kokemuksen mukaan aika raskaan kuorman perille jos ei tule yllättäviä pysähdyksiä vaikka liukkaassa mäessä.
Myös kuski vaikuttaa aika paljon :D
Tosta vakio automaatin keston ymmärtää sillä, että kun se on tehty bensakoneen perään jossa veto on yleensä jossain 2500+ jälkeen ku kiihdytellään. Sitte samaa laatikkoa käytetään Cumminssin perässä joka kiertää sen max 2700 ja Cumminssin paras vääntö siinä 1600rpm.. Ei se vaan voi kestää tommosilla kierroksilla sitä vääntöä mikä sieltä cumminssista tulee. Mä oon omalla ramilla vetäny parhaillaan 2500kg traileria vakio automaatilla ja kyllä se kestää kunhan ei missään vaiheessa vaan vedätä. Ylämäkiin pudottaa ylivaihteen pois ja antaa koneen laulaa, vaikka se jaksais mennäkkin sillä isoimmallakin.
Ykköspyöräsen 2gen ramin taka-akseli massa on 2750kg joten kestää laittaa sen 1200kg hiekkaa lavalle. Vaikka kantavuutta onki vaan noin 1000kg. Auton omapaino 3 tonnia, kokonaispaino 4 tonnia ja yhteenlaskettu akselimassa 5 tonnia. Tosin jos vaakalle ajat niin poliisi-setä moittii..
Paljokohan mahtaa painaa tommonen kuorma märkää/tuoretta sekapuuta, leppää, koivua, kuusta. lavan tilavuus tasalaitaan on noin 2kuutioo. perä laski 6senttiä ja ajettavuudessa ei huomannu oikeestaan mitään eroa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4990&pictureid=105182
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4990&pictureid=105183
Tuo onkin aika jännä juttu, että ovat laittaneet sellaisen laatikon, että ei kestä vakiomoottorin ominaisuuksiakaan... Aika turhauttavaa, jos koneessa on vääntöä jo alhaalta, mutta sitä ei voi käyttää.
Tuo kuorma voisi painaa 1200 kg arviolta. Jos vaikka arvailisi olevan 2 kiintokuutiota ja keskimääräinen noiden puiden kuutiopaino 600 kg/m3.
tekniikkamies
11.11.2012, 18:19
Tuo onkin aika jännä juttu, että ovat laittaneet sellaisen laatikon, että ei kestä vakiomoottorin ominaisuuksiakaan... Aika turhauttavaa, jos koneessa on vääntöä jo alhaalta, mutta sitä ei voi käyttää.
Tuo kuorma voisi painaa 1200 kg arviolta. Jos vaikka arvailisi olevan 2 kiintokuutiota ja keskimääräinen noiden puiden kuutiopaino 600 kg/m3.
Toisaalta samaa stooriahan kuulee muissa maissakin tehdyistä pakuista ja maastureista, ettei vitos vaihde kuulemma kestä vetämistä tai mikä niissä nyt sitten onkaan suurin vaihde... Itsellä ei kuitenkaan mikään auto ole mennyt vetämisestä rikki ja osuutensa asiassa voi olla kun moottorit ei ole mitään älyttömän voimakkaita.
Vähän kuin parempi voima mielessä kokeilin miltä tuntuisi Ford Econoline E350 7,3 Power Stroke dieselillä, automaatilla (kun muuta ei ole tohon pakun malliseen tarjolla) kuorma-autoksi rekisteröitynä. Itse pidin eniten auton ominaisuuksista silloin kun oli iso vaihde päällä. Kokeeksi otin overdrive napin pois päältä ja tuntui jotenkin tyhmältä kun vääntävä moottori kävi reippailla kierroksilla ja ääni kantautui myös kabiinin selkeästi. En tiedä minkälainen tuon automaatti on kestoltaan verrattuna Dodgeen.
Toisaalta samaa stooriahan kuulee muissa maissakin tehdyistä pakuista ja maastureista, ettei vitos vaihde kuulemma kestä vetämistä tai mikä niissä nyt sitten onkaan suurin vaihde... Itsellä ei kuitenkaan mikään auto ole mennyt vetämisestä rikki ja osuutensa asiassa voi olla kun moottorit ei ole mitään älyttömän voimakkaita.
Vähän kuin parempi voima mielessä kokeilin miltä tuntuisi Ford Econoline E350 7,3 Power Stroke dieselillä, automaatilla (kun muuta ei ole tohon pakun malliseen tarjolla) kuorma-autoksi rekisteröitynä. Itse pidin eniten auton ominaisuuksista silloin kun oli iso vaihde päällä. Kokeeksi otin overdrive napin pois päältä ja tuntui jotenkin tyhmältä kun vääntävä moottori kävi reippailla kierroksilla ja ääni kantautui myös kabiinin selkeästi. En tiedä minkälainen tuon automaatti on kestoltaan verrattuna Dodgeen.
Esim omassa käyttiksessä vaihteisto on mitoitettu silleen, että moottori voi antaa 580 Nm ja moottorin vääntö on 510 Nm alkaen 1600 r/min. Kuiten on niin, että laatikko vaihtaa pienemmälle, jos reilummin painaa kaasua vaikkapa ylämäessä isommalla kuormalla ja isointa vaihdetta ei voi lukita päälle... Oisko siinäkin sitten laatikon ohjauksessa huomiotu tuota ylikuormituksen vaaraa, vaikka mitoitus onkin ilmoitettu vähän isommalle väännölle..?
Minusta turhan helposti vaihtaa pienemmälle tuokin vaihteisto moottorin ominaisuuksiin nähden, mutta ehkä se on just vaihteiston suojelemiseksi?
pakat rupee luistaan ja lopulta ku ne aikansa luistaa niin ne on siniset ja kierossa ja veto loppuu täysin.
Onko noissa vähän uudemmissakin vehkeissä sama ongelma?
kaikissa jos ruuvaat tai lastutat.. vakiona se kyllä juuri kestää..
Onko se kuinka tyyristä hommaa se laatikon vahvistaminen ja kuka sitä tekee?
mä meinasin joskus ton 95 mallin automaattia vahvistuttaa ja se ois sisältäny vahvemman turbiinin niin vajaalla 3tonnilla ois selvinny. www.gearman.fi
Onkohan kellään tietoo että tekeekö kukaan nuita vahvistuksia Kokkolan lähistöllä?
Onkohan kellään tietoo että tekeekö kukaan nuita vahvistuksia Kokkolan lähistöllä?
Kulkeehan se laatikko vaikka Transpointilla, ei kai sen pajan tarvi olla siinä omilla nurkilla.
Oishanse helpompi ku sais viiä koko auton sinne
Oishanse helpompi ku sais viiä koko auton sinne
Tottahan tuo on.
Ei se laatikon vahvistaminen mun mielestä ole välttämätön toimenpide, jos ajaa tolkun kanssa sillä. Mä olen ajanu tolla omalla rottelolla noin 150 tkm, lootalle en ole vielä tehny mitään. Turbiinia on pikkasen viilattu ku sen joutu ottaan irti kohta sen jälkee ku ton ostin (turbiinin ruuvit otti ja löystyi). AFC:n modasin puoltoista vuotta sitten, niin nyt huomaa et ylivaihde on alkanu snadisti luistaa. Turbiinin lukko on napin takana, voi laittaa lukon aiemmin päälle kuin mitä PCM sen kytkis, samaten lukko pysyy päällä hidastaessa ku nostaa jalan kaasupolkimelta.
Shift kitillä lootan toimintaan saa hieman tolkkua, mulla se odottaa hyllyssä inspiraatiota et sais asennettua. Ylivaihde pitää kyl laittaa kuntoon enne ku sen sären ihan lopullisesti,samalla sitä kyl laittais uudet sisuksetkin.
tekniikkamies
25.11.2012, 11:52
Kotimaassaan nämä on näköjään kovia vehkeitä:
http://www.youtube.com/watch?v=VeJ2qkLVHxw&feature=related
Näköjään tollasella voi tehdä kevyttä traktorihommaakin!
Ajelin itse tuommoisella -03 2500 4x4 Ramilla melkein 40tkm ja jahka palaan maailmalta, niin todennäköisesti ostan samanlaisen tilalle. Todella hyvä kärry ja mukava ajaa. Kaikki pikkuautot tuntuu niin kikottimilta noitten jälkeen.
tekniikkamies
26.11.2012, 11:37
Ajelin itse tuommoisella -03 2500 4x4 Ramilla melkein 40tkm ja jahka palaan maailmalta, niin todennäköisesti ostan samanlaisen tilalle. Todella hyvä kärry ja mukava ajaa. Kaikki pikkuautot tuntuu niin kikottimilta noitten jälkeen.
Tuli mieleen, että tossahan saisi olla Cumminssin rajallisesta kierrosalueesta johtuen ehkä 6 vaihteinen manuaali jos Hiluxissa tai HJ:ssa riittää 5 vaihteinen.
Minkähänlainen tossa olis kulutus manuaalilla vaikka 90 km/h nopeudessa, pystyykö kilpailee HJ61:selle kun sillä ilmeisesti pitäs päästä alta 10 litran tasaisessa maantieajossa?
Tuli mieleen, että tossahan saisi olla Cumminssin rajallisesta kierrosalueesta johtuen ehkä 6 vaihteinen manuaali jos Hiluxissa tai HJ:ssa riittää 5 vaihteinen.
Minkähänlainen tossa olis kulutus manuaalilla vaikka 90 km/h nopeudessa, pystyykö kilpailee HJ61:selle kun sillä ilmeisesti pitäs päästä alta 10 litran tasaisessa maantieajossa?
Mä oon omalla manuaalilla päässy matkassa 11.6l/100km 35" renkaat ja oli tyhjä traikku perässä. Nopeus 85-90. Eikä ramissa 6 vaihde auta mitää verrattuna 5 vaihteiseen ku loikkarit on kummassaki yhtä pitkät. Samoin ku automaatinki loikkari
Mulla meni orkkis renkailla rajoitin ohitettuna matka-ajossa 33" renkuloilla 10,2L . Ajelin aikalailla satasta ja ihan pumpun mittarilla mitattuna.
35" nakeilla kulutus nousi matka-ajossa sinne 12 litran huonommalle puolelle ja samalla tuli viiden tuuman korotuskin kyllä pykälään.
Economy ohjelmaa kyselin ja se olisi ollut sen 500€. Sillä olisi pitänyt sen 10% tippua kulutus. Kaupanpäälle tulisi 100hp ja noin 300Nm ylimääräisiä. Tällä olisi saatu säädettyä rengaskoot ja lootan linjapaineetkin. En ehtinyt sitä testaamaan.
No nyt tuossa pihassa seisoo Hodari ja näköjään sen karvan reilun kympin imasee tuossa matkassa 35" nappuloilla. Holsetin 35 ahtimella ja coolerilla varustettuna siis.
Tälläi nopeesti selitettynä kun katsot noita kahta kuvaa, niin tossa pultin vieressä olevasta reijästä putoaa toi kohdistustappi kotelon ja rattaan väliin ja lohkasee kotelosta palan tai huonossa tapauksessa koko kotelon ja hajottaa jakopäänrattaat.
http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=927715&postcount=7
Mutta tosiaan jenkkifoorumit kertoo että commonrailikoneissa tota KDP ongelmaa ei enää ole. 03->
Elikkäs nyt tuo KDP, eikös sen saa korjattua ku lyö se tapin taka reikään ja tekee peitelepalan siihen päälle? niin mä ymmärsin ku selailin tota nettiä
Elikkäs nyt tuo KDP, eikös sen saa korjattua ku lyö se tapin taka reikään ja tekee peitelepalan siihen päälle? niin mä ymmärsin ku selailin tota nettiä
Kyllä, noin minäkin sen korjasin vuosia sitten.