View Full Version : RE85:sta Jeeppiin
WinChester
07.11.2012, 11:52
Avaan tämän keskustelun päivänpolttavaan aiheeseen - ehkä siitä on jo muissa topiikeissa rupateltu - mutta nyt siis ihan oma aiheensa.
Kyse on RE85:n sopivuudesta Jeepin koneisiin. YV:nä parikin kaveria jo kertoili, että heidän V8-ZJ:n tankkiin vain suoraan RE85:sta ilman isompia ongelmia. Talvella ehkä 50/50-seoksella E95/RE85:sta paremman käynnistyvyyden puolesta.
Jeeppisaitilla mm. Jamantti kommentoi ettei saisi missään tapauksessa näin tehdä, mutta muiden käyttökokemukset sanovat toista.
http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.php?t=2273&postdays=0&postorder=asc&highlight=re85+++e85&start=0
Miten tää nyt sitten on ja käykö samat kokemukset myös 4.0 litraseen rivikutoseen?
Nykysellä bensan hintatasolla ja vanhempien bensa-Jeeppien kulutuksella jo 50% RE85 seoksella E95:n kanssa saati pelkällä RE85:lla tulee merkittävä hintaetu pelkkään bensaan verrattuna, ellei sitten ala paikat hajota...
Itse ajanut nyt kymmenkunta tankillistä 95E10- RE85 miksauksella, sekoitussuhde ollut luokkaa 30-50% polttoaineesta etanolia. Ei pienintäkään ongelmaa, kone käynyt hyvin, ei nakutusta ja ainakin reilussa viiden asteen pakkasessa käynnistyi ihan normaalisti. Tuolla viinamäärällä normiajossa (myös kärryä vetäen) kulutukset +/-5% sisällä vrt. pelkkään ysivitoseen tai ysikasiin.
Jenkeistä saa ainakin kasikoneisiin flexifuel- muutosjärjestelmiä, ja ainoa asia mitä ne tekee on muuttaa suuttimien aukioloaikoja ja sytytysennakkoa. Joissain suositellaan isompia suuttimia kompensoimaan etanolin pienempää energiasisältöä. Pelkällä re85:llä varmasti kulutus hieman kasvaa.
Jenkkiautoja on viety brasiliaan jo ties kuinka pitkään, ja siellä on viinalla ajettu kymmeniä vuosia. Jenkeissä viinabensa on ollut käytössä myös jo 80- 90 luvuilta lähtien ja käytännössä kaikki niitten autot on80- luvulta lähtien tehty viinabensalla ajettaviksi. Toki viinan osuus jenkeissä ollut vain jotain 10-30% luokkaa, mutta kuitenkin..
Käsittääkseni tuossa E85:ssa ei ole ongelma että ruiskukoneet ei toimisi suoraan sen kanssa vaan ongelmana on että se syövyttää kumi/muoviosia? Tietenkin kylmällä tulee myös ongelmaksi tuo käynnistys. Itse kun Patongin kaveriksi hankin tuon vanhan Justyn niin aattelin laittaa siihen yksipisteruiskun kaasarin tilalle ja samalla laittaa sen toimimaan E85:lla. Unkarista tais saada jotain tuollaista E85:lle tarkoitettua ohjainboxia mitä moni oli kehunut. Hämärä muistikuva että se maksoi joku 100e? Sen boxin myötä pitäisi kuulemma kylmälläkin käynnistyä. Tiedä sitten.
Mutta tuossa hommassa tosiaan suositeltiin että pitää uusia bensapumppu ja polttoaineputkisto. Toki ainahan sitä voi tuollaisella vanhalla paskalla ajella niin kauan kuin se toimii ja vasta sitten uusia nuo. Mutta tässä tapauksessa siihen pitää tuo ruiskusoveltaa jotenkin toimintaan niin nuo muut hommat ei ole niin iso juttu tuossa projektissa.
Tänään muuten huoltoasemalla katselin että 95 ja Re85:n hintaero on 60 senttiä. Dieseliin hintaeroa 50 senttiä. Vielä kun tuo dieselin hinta nousee niin ei ole kyllä mitään järkeä ajella dieselillä kun mukana on vielä se käyttövoimavero. Saa oikeesti veivaa aika paljon että kannattaa.
Käsittääkseni tuossa E85:ssa ei ole ongelma että ruiskukoneet ei toimisi suoraan sen kanssa vaan ongelmana on että se syövyttää kumi/muoviosia? Tietenkin kylmällä tulee myös ongelmaksi tuo käynnistys
Kuten tuossa ylempänä totesin, niin jenkkivermeet pääosin pitäisi olla viinankestäviä jo 80- luvulta alkaen. Pelkällä re85:llä ajaen voi tietysti joissain tulla ongelmia, ainahan se vähän on riskipeliä jos ajaa väärällä aineella. Mutta viinabensaa ne tosiaan kestää lähes poikkeuksetta.
Edit: niin ja viinabensalla ei pitäisi ainakaan nakuttaa koneen, kun eikös etanolin oktaaniluku ole päälle sadan? Lähinnä ne ongelmat on juuri mahdollisessa polttoainelaitteiston viinankestossa, huonossa kylmäkäynnistyvyydessä ja tehonpuutteessa kun moottoronohjaus ei osaa riittävästi kompensoida pienempää energiasisältöä (= pulssileveyden raja- arvot riittämättömät joten siuttimet ei ole riittävän kauaa auki, ja/ tai liian pienet suuttimet).
Pitäishän tuolla mun 5.9:lläkin oikeasti ajaa vain 98 bensalla :D :eek:
4.0:n jotkut jenkkipalstat toteaa että on "last engine where ppl should put ethanol" eli se ei siitä tykkäisi, tiedä häntä... johtuu jotenkin siitä ecusta, laihaseosmoottori kun on...
kaasarikoneissahan ton kanssa ei ole mitään ongelmaa, isommat pääsuuttimet vain ja pykälä kiihdytyspumppua isommalle
ruiskussa toimintaa rajoittaa ecun ominaisuudet säätää soppaa isommalle, useissa kun se pystyy n20-30% määrän lisäykseen mutta pienillä suuttimilla se ei välttämättä riiitä e85:lle
normi musta kumiletku ei kestä etanolia yhtään, mutta mm. gates sanoo että 15% etanoliseos on taas nykymuoviseosteisille letkuille jopa ehkä hieman pahempaa kun puhdas etanoli.
4.0:n jotkut jenkkipalstat toteaa että on "last engine where ppl should put ethanol" eli se ei siitä tykkäisi, tiedä häntä... johtuu jotenkin siitä ecusta, laihaseosmoottori kun on...
kaasarikoneissahan ton kanssa ei ole mitään ongelmaa, isommat pääsuuttimet vain ja pykälä kiihdytyspumppua isommalle
Kyllä 4.0 tavis viinabensaa kestää käyttää, mutta re85 tosiaan taitaa olla liian tujua kun tuossa hieman tutkiskelin.
Kyllähän ruiskussakin voi isommat ruutat laittaa, mutta jos ei sitten ole flexifuel boxia niin pelkällä bensalla ajaessa voi sitten kone sada liikaa menovettä kun ei taas alkuperäisen älyboksin säätövara riitä lyhentämään suuttimien aukioloa riittävästi. Ei oo helppoa :D
normi musta kumiletku ei kestä etanolia yhtään, mutta mm. gates sanoo että 15% etanoliseos on taas nykymuoviseosteisille letkuille jopa ehkä hieman pahempaa kun puhdas etanoli.
Juuri näin.
http://www.gates.com/downloads/files/catalogs/Hose_chemical_04.pdf
NBR = nitriilukumia
Gasohol = E5...E25
http://file.jaatiedostosi.com/UYqGB1/ethanol_vs_gasohol.jpg
Etanolin kanssa voimakkaasti reagoiva on pehmeä PVC. Pehmeästä PVC:stä liukenee pehmitteet pois ja seurauksena on kovettuminen.
Metallien yhteensopivuus hiilivetyseosten kanssa on ongelmatonta, paitsi yhdessä suhteessa. Jos seokseen sitoutuu/pääsee vettä, seurauksena on metallien sähkökemiallinen korroosio. Etanolin ja veden yhteisvaikutus korostuu joidenkin metallien kohdalla. Huolta on siis enemmän polttoainejärjestelmän korroosiovaurioiden lisääntyminen. Mikäli seostamaton alumiinin korroosio pääse alkuun, sitä on miltein mahdoton estää. Seostamatonta alumiinia sisältäviä komponentteja on vielä viime vuosina käytetty mm. polttoaineen ruiskutusjärjestelmissä sekä polttoainelinjojen liittimissä.
Ei ole omakohtaista kokemusta RE85:sta. Mutta halua olisi siirtyä sen käyttäjäksi.
Askarruttaa moottoriöljyn ns. peseytyminen sylinteriin seinästä. Liekö turha pelko?
Milläköhän moottoriöljyillä ne Brassit ajelee?
Isot pojat kertoo, että 40% suuremmat suuttimet ja "duty cycle" pysyisi jälleen rajoissa.
Jos suuttimiin ja/tai moottorinohjaukseen ei halua tehdä muutoksia, niin kaikenlaisia sarjoja on myytävänä. Sarja on vain laatikko ECU:n ja suuttimien väliin. Sarjan avulla syötetään polttoainetta enemmän. Se ei säädä mitään moottorinohjauksessa. Vaikka E85:n AFR on 9,8, niin riittää kun polttoainetta syötetään ~40% enemmän.
http://www.e85conversionkits.net/ethanol_kit/how-it-works.html
Jeepillekin myydään flexfuel sarjoja, jotka mahdollistavat E85 käytön.
Esim.
http://www.whitelightning.net/international_flex_fuel_e85_kits/Jeep_1988-1999_E85_Conversion_Kit.html (http://www.e85conversionkits.com/domestic/jeep/)
http://www.change2e85.com/servlet/Detail?no=137
http://www.etanizer.com/etanizer_ethanol_kit.jpg
Mutta kannaattaako tämä kaikki. Tankillisella säästät ehkä pari euroa. Aika kauan saat ajella, että saat muutokset maksettua takaisin.
nyt laskin käteen...
"tankillisella säästät pari euroa" ??? WTF ???
mulla brittipiiraassa 80 vai 90 litran tankki, lasketaan siis 85 kertoimella
85 (litraa) x (kertaa) 1,09 (€uroa litra) = 92,85 €
vs.
85 x 1,74 € = 147,90 €
erotus: 55,05 €
leikitääs toisinpäin
kulutus "normi"bensalla 17 ltr/100 km = 29,58 € / 100 km = 0,295 € / km
kulutus RE85 bensalla 20 ltr / 100 km = 21,80 € / 100 km = 0,218 € / km
erotus noin 27 % (siis säästö noilla laskelman kulutuksilla)
OT: Jeeppien viinaleikeistä ei kokemusta, mutta 1996 4.0 bensaV8Discovery menee upeasti 66% RE 85 / 33% 95E soossilla, ja vääntö tuntuu paremmalta (alempana paremmin vetoja)
joo, ton mun myynti zj:n edellinen omistaja puheli vähän vastaavaa tuosta e85 seoksen kulutus/ vääntöjutusta, että persdynolla se kone tuntu alhaalta mukavammalta ja kulutuksessa ei huomattavaa eroa.
IironSika
07.11.2012, 21:41
Minä olen ajellut satunnaisesti sekä 95E10:llä, E85:lla sekä molempien sekoituksella. Myös siis ihan puhtaalla E85:lla, mm traileri perässä Finland trophy retroon. Minkäänlaista toimimisen ongelmaa en ole huomannut, en myöskään käynnistymisen huononemista. Myös minun persdyno on kertonut ennemminkin hienoisesta tehon/väännön lisäyksestä. Kulutus kasvaa reilut 2 litraa/100km, joka on aika marginaalinen lisäys prosentuaalisesti, kun 95E10:llä pääasiassa kaupunkiajossa se pyörii siellä 16-17 litran hujakoilla. Eikä ole ainakaan vielä alkanut vuotaa mistään.
Auto on siis GC 5.2 V8.
nyt laskin käteen...
"tankillisella säästät pari euroa" ??? WTF ???
mulla brittipiiraassa 80 vai 90 litran tankki, lasketaan siis 85 kertoimella
85 (litraa) x (kertaa) 1,09 (€uroa litra) = 92,85 €
vs.
85 x 1,74 € = 147,90 €
erotus: 55,05 €
leikitääs toisinpäin
kulutus "normi"bensalla 17 ltr/100 km = 29,58 € / 100 km = 0,295 € / km
kulutus RE85 bensalla 20 ltr / 100 km = 21,80 € / 100 km = 0,218 € / km
erotus noin 27 % (siis säästö noilla laskelman kulutuksilla)
OT: Jeeppien viinaleikeistä ei kokemusta, mutta 1996 4.0 bensaV8Discovery menee upeasti 66% RE 85 / 33% 95E soossilla, ja vääntö tuntuu paremmalta (alempana paremmin vetoja)
Joo toi mun kannattavuuslaskenta oli aika hihasta vedetty. Ei siis laskettu.
Otetaanpas uudestaan, kun kerran herätti keskustelua.
Eli siis kyseenalaistin muutoksen tekemisen takaisinmaksuaikaa. Siis konversiosarjan hankintaa.
Eri tietolähteiden mukaan kulutus nousee konversiosarjalla 35%
E95 bensa maksaa mansessa 1,64
RE85 hintaa en tiedä. Se voi olla tuon 1,09
5,9 Jeepin keskikulutus on 18,3 litraa eli tankillisella ajaa 464 km.
Ja laskutikulla saadaan, että jos haluaa ajaa RE85:lla saman matkan, niin se tulisi 14 euroa edullisemmaksi.
No onhan se jo paljon enemmän kuin pari euroa.
Eli noin 6600 km matkan jälkeen olisi maksanut itsensä.
Ollaanko nyt samaa mieltä?
Mulla on tuolleen sekoitettuna 30-50% etanolimäärällä laskettuna molemmista menovesistä määrät keskikulutus pysynyt hyvin lähellä samaa, litran verran heittoa (edellinen pätkä pelkllä 95:llä ilman tripin nolllausta oli reilu 6000km, tankilliset eri sekoituksilla viitisen tuhatta kilsaa).
Tankillisella siis ajanut aika lähelle saman määrän, hintaeroa varsinkin tuossa hetki sitten bensan keskihinnan ollessa 1,75 tietämillä ja re85 oli 1,09 niin yhdellä tankkauksella säästöä tuli jo yli parikymppiä per tankillinen. Noilla seoksilla pitäisi aika hyoletta pystyä ajamaan ilman mitään flexifuel kittiä.
^ kuulostaa jo helpolta ja taloudelliselta, että on pakko kai tuota kokeilla ensimmäiseksi.
Olettamukseni, että flexfuel sarjat nostaisivat roimasti kulutusta, taitaa olla väärä.
Saksalaisen 5,9 Jeepin kulutus nousi ~18% flexfuel kitillä.
http://www.ethanol-tanken.com/index.php?dat=6&action=show_theme&id=1206&topic=6&s_name=Andere%20Hersteller&sub_topic_id=15
Soitin foorumikaverille, joka ajelee 5,9 Jeepillä ja 100% RE85:lla. Siihen on asennettu Flexfuel sarja. Sarjasta löytyy kylmäkäynnistys. Ei ole ollut mitään ongelmia. Keskikulutus on ollut 16 l. Siis aivan käsittämättömän vähällä kulkee.
Kaupan on myös universaaleja sarjoja, joiden mukana tulee lämpötilan mittaus kylmäkäynnistystä varten ja lambdalla säätö.
http://www.ethanoltechnik.de/english/
http://www.ethanoltechnik.de/imagens/instalacao2.jpg
WinChester
08.11.2012, 15:57
Taitaa näiden vanhempien Jeeppien kulutus olla jo muutenkin niin suuri, ettei sitä enää viinalla saa paljoa pilattua. Sikäli tämä olisi säännön vahvistava poikkeus vanhaan sanontaan: "Ei mikään ole niin perseellään, etteikö sitä viinalla pahentaisi." :D
Jos vielä flex-fuel-kitillä saa optimaalisen toiminnan, niin silloinhan nimenomaan off-road-autoissa tilanne on joka suhteessa viinalla bensaa PAREMPI! XJ/ZJ-Jeeppien perusvika eli konehuoneen lämpöongelma lievenee, alavääntö paranee ja maastossa mahdottomaksi villiintyvä polttoaineenkulutus säästää huomattavasti rahaa pienemmällä RE85:n hinnalla. Jos kuka vielä innostuu ja laittaa ahtimen, niin sillä ei ihan heti tule nakutusongelmat vastaan; muita ongelmia kylläkin.
Täytyypä sitten kokeilla ZJ:hin RE85-viinabensaa. Vai olisko se enemminkin jo bensaviinaa...?
WinChester
17.11.2012, 22:09
Myös minun persdyno on kertonut ennemminkin hienoisesta tehon/väännön lisäyksestä.
Tuli asiaa tarkemmin mietittyäni mieleen, että olisiko väännön lisääntyminen johdannaista RE85:n korkeammasta oktaaniluvusta ja siten siitä, että tietokone vääntää kipinän ajoitusta aiemmalle (=> enempi alavääntöä) ilman nakutusta?
Sama ilmiö oli Hondan CBR "tuplaäksän" koneessa. Kun tankkasi 98E:tä, oli selvä ero alaväännössä ja vedoissa muutoinkin kuin verrattuna 95E:llä ajaessa. (Tapahtui aikaa ennen 95E10:tä). Koneessa oli puristuksia muistaakseni 11 vai oliko peräti 11,5, joten isommalla oktaaniluvulla ei nakuttanut niin herkästi ja tietokone saattoi siirtää kipinää aiemmalle. Koneen viritystaso (1136cc, 164hp, vm. -96) huomioiden alavääntö oli melkoinen, vaikka nykyiset vehkeet lienee jo toista luokkaa.
Tällä seikalla pitäisi olla vaikutusta kulutukseenkin, mikä selittäisi kokemukset sen pysymisestä samana ZJ:ssä, vaikka viinassa bensaa huonompi lämpöarvo onkin. Sikäli herää ajatus siitä, että näinköhän uusissa flex-fuel malleissa on otettu kaikki mahdollinen irti? Ei siitä nyt niin kauaa ole, kun alle 10l/100km oli vähän ja normidieseleissä potkua alle 100hp. Nyt 2,0L TDI-koneista otetaan vakiona tuplatehot puolikkaalla kulutuksella ja autot painavat tonnin sijasta puolitoista, jopa kaksi!
Sehän se vasta jotain olisi, kun ZJ:ssä olisi etanolikäyttöinen tuplaturbo, tehoa 350hp ja kulutusta 5L/100km! :D:p
Tuli asiaa tarkemmin mietittyäni mieleen, että olisiko väännön lisääntyminen johdannaista RE85:n korkeammasta oktaaniluvusta ja siten siitä, että tietokone vääntää kipinän ajoitusta aiemmalle (=> enempi alavääntöä) ilman nakutusta?
Sama ilmiö oli Hondan CBR "tuplaäksän" koneessa. Kun tankkasi 98E:tä, oli selvä ero alaväännössä ja vedoissa muutoinkin kuin verrattuna 95E:llä ajaessa. (Tapahtui aikaa ennen 95E10:tä). Koneessa oli puristuksia muistaakseni 11 vai oliko peräti 11,5, joten isommalla oktaaniluvulla ei nakuttanut niin herkästi ja tietokone saattoi siirtää kipinää aiemmalle. Koneen viritystaso (1136cc, 164hp, vm. -96) huomioiden alavääntö oli melkoinen, vaikka nykyiset vehkeet lienee jo toista luokkaa.
Tällä seikalla pitäisi olla vaikutusta kulutukseenkin, mikä selittäisi kokemukset sen pysymisestä samana ZJ:ssä, vaikka viinassa bensaa huonompi lämpöarvo onkin. Sikäli herää ajatus siitä, että näinköhän uusissa flex-fuel malleissa on otettu kaikki mahdollinen irti? Ei siitä nyt niin kauaa ole, kun alle 10l/100km oli vähän ja normidieseleissä potkua alle 100hp. Nyt 2,0L TDI-koneista otetaan vakiona tuplatehot puolikkaalla kulutuksella ja autot painavat tonnin sijasta puolitoista, jopa kaksi!
Sehän se vasta jotain olisi, kun ZJ:ssä olisi etanolikäyttöinen tuplaturbo, tehoa 350hp ja kulutusta 5L/100km! :D:p
Kuinkas paljon sun ZJ:n puristussuhde on? Entä paljonko dynaaminen puristussuhde? Aivan, 95 oktaaninen riittää aivan kevyesti noille puristussuhteille. Ja muutenkin aika epäilyttävää olisi, jos suositellulla polttoaineella pitäisi koko ajan nakutuksentunnistinta vasten mennä
Voipi olla, että siinä sun kaasarihondassa ei myöskään ollut tuo sytytys ihan tuolleen ohjattu, joten muusta se persdynon tuntuma on johtunut... :)
taas hiukan ohi Jeeppiaiheen, mutta tuossa brittihirviössä kun OBD n kautta monitoroi juttuja ajossa, huomaa selkeesti sytytyksen ajoituksen muutoksen - mitä enempi fiinaa, sen aikasemmalle moottorinohjaus kipinää siirtää... pelkällä bensalla ajellessa tais olla ennakko tyhjäkäynnillä 35, ja coctaililla 28, tjsp. mutta kuitenkin...
- mitä enempi fiinaa, sen aikasemmalle moottorinohjaus kipinää siirtää... pelkällä bensalla ajellessa tais olla ennakko tyhjäkäynnillä 35, ja coctaililla 28, tjsp. mutta kuitenkin...
Onko nuo asteita? Pitikö nuo luvut olla toisinpäin, jos viinapitoisuuden kasvaessa aikaisemmalle?
totta, sehän vaikuttaiskin myöhentävän kipinää tyhjäkynnöllä ... tarviipa kattoa asiaa kierroksilla kunhan taas on ajossa
WinChester
19.11.2012, 08:56
Kuinkas paljon sun ZJ:n puristussuhde on? Entä paljonko dynaaminen puristussuhde? Aivan, 95 oktaaninen riittää aivan kevyesti noille puristussuhteille. Ja muutenkin aika epäilyttävää olisi, jos suositellulla polttoaineella pitäisi koko ajan nakutuksentunnistinta vasten mennä
Näissä "uudemmissa" tietokoneohjatuissa moottoreissa tietokone kompensoi polttoaineen ominaisuuksien perusteella erinäisiä moottorinohjaukseen liittyviä parametrejä. Kuskin valintaan sitten jää, millä gasolla haluaa ajaa, mitä siitä maksaa, jne. :)
Voipi olla, että siinä sun kaasarihondassa ei myöskään ollut tuo sytytys ihan tuolleen ohjattu, joten muusta se persdynon tuntuma on johtunut... :)
Kun koneessa on puristuksia yli 10 niin lienee selvää, että 95:lla sytkät on pakko olla myöhäsemmällä ettei nakuta. Kun laittaa 98:a, niin sitten potkii täydet hevoset. Lienee myös mahdollista, että viina käyttäytyy moottorissa erilailla kuin bensa ja siten vaatii vähemmän sytkäennakkoa.
Persdynot niin epäluotettavia kuin onkin - riippuu tietysti persauksista :D - mutta kai niissäkin joku "perä" on. Ajoin aikoinaan ekalla jenkillä - Dartilla milläkäs muullakaan - varttimailin aikaan 16.1s. Vaihdettuani 318:n tilalle viritetyn 360:n, ei perstuntuma ollut kummoisenkaan kiihtyvämpi. Kellotus 13.9s todisti tuntuman täysin "persiilleen" menneeksi. Sikäli useamman kaverin kertomus alaväännön tuntuvasta lisääntymisestä voisi pitää paikkansa. Onko jollain tästä selkeää mittausdataa?
WinChester
31.12.2012, 12:12
Pääsin vihdoin itse kokeilemaan RE85:sta Jeepin koneeseen ja ensituntumana on, että kone lähtee käyntiin PAREMMIN kuin pelkällä 95E10:llä! :eek: Seossuhteena on n. 50/50%.
Kylmänä käynnistäessäni moottori sytytti varmaan jo ekalla pyörähdyksellä, jota suorastaan säikähdin, ja tarvittiin toinen käynnistysyritys pitämään avainta käännettynä tarvittava n. 1 sek. :D
Vertailukulutuslukemia ei ole vielä tiedossa, kun kylmä- / pätkäajo paksussa lumisohjossa ei oikein taida mennä alle 20l/100km.
Etuvetoiseen käyttikseen ja 242-jakiksella varustettuun XJ:hin verrattuna viskolaatikkoinen ZJ on melkoinen nautinto ajettava sohjokelissä! Lämää vaan, niin mihinkään ei jää kiinni/jalkoihin, eikä auto puske tai yliohjaa. Syvät ajourat vain hieman hankaloittavat nelipyöräsladien pituutta... :D:D:D
WinChester
06.01.2013, 21:56
Reilu 300km ajettu perheen kanssa ja koko reissun keskikulutus tasan 15l/100km @ 80km/h 50/50-seoksella (95E10 / RE85). Mukana kaupunki-/pätkäajoa ehkä n. 20km. Rahallisesti polttoaineet aika tarkkaan 0,20€/km, eli normi(diesel)käyttikseen verrattuna tuplat. Kiinteät ja pääomakustannukset on sitten erikseen.
Aiemmin mainitsemaani kylmäkäynnistyvyyteen mahdollisesti vaikutti/vaikuttaa moottorin kierroksilla sammutus, jolloin palamatonta gasoa jää koneeseen odottelemaan seuraavaa starttia... tiedä häntä.
Yhtäkaikki hyvin tuntuu toimivan 50% viinabensaseos, vaikkei Moparin miehet sitä suosittelekaan...
^^^^
kierroksilta sammutus ?
rusikutteleekohan enää mitään avaimen käänön jälkeen, ja jos niin liekö KATin kannalta älykästä ?
WinChester
06.01.2013, 22:03
^^^^
kierroksilta sammutus ?
rusikutteleekohan enää mitään avaimen käänön jälkeen, ja jos niin liekö KATin kannalta älykästä ?
Niin tosiaan. Ei taida ruiskutella, kun virrat on poissa... Tuo parempi käynnistyvyys ilmeni vain yhden kerran, joten ehkä kyse oli sitten jostain muusta.
Tohtiikoha tuohon 4.0 renix vehkeeseen käyttää tuota 50\50 seosta?
ippemattsson
10.01.2013, 11:57
Jenkkien flexifueleissa anturoidaan polttoaineen etanolipitoisuutta, tälläisen anturin lisääminen ohjelmoitavaan ruuttaan onnistuu varmaan jollain konstilla.
Ruotsalaiset (Saab) laskevat etanolipitoisuutta ilman erillistä anturia, Trionic7 ja Trionic8 taipuvat yleensä aika helposti flexifueleiksi.
RE85:sen kanssa tarvitaan aika reilusti kylmäkäynnistysrikastusta, mikä taas tekee sellaisen ongelman pelkän suutinkoon kasvattamisen kanssa, että rikastusta on liian vähän, jos polttoainetta on muuten sopivasti.
Saab 9-3:sessa olen käyttänyt tuota RE85:sta melkein vuoden, softa on vaihdettu biopoweriksi ja RE85:lla tuntuu kyllä kulkevan paremmin kuin bensalla, etenkin vääntöä on alakierroksilla enemmän.
Etanolilla nakutusta tulee paljon vähemmän kuin bensalla, vapaastihengittävässä pitäisi oikeastaan nostaa puristuksia reilusti etanolikäyttöä varten, muuten hyötysuhde kärsii, E85:sen oktaaniluku on n. 106RON ja meikäläisen 95E10:n 95RON.
Tohtiikoha tuohon 4.0 renix vehkeeseen käyttää tuota 50\50 seosta?
Ei. Ei edes 30/70 jos jenkkipalstalaisia on uskominen.
Ei. Ei edes 30/70 jos jenkkipalstalaisia on uskominen.
Ok. Jatkan sitten 95:lla ajelua. Ei viitti kokeillakkaa kun on ainut käyttis kyseessä kuitenkin.
miksei kutosessa vois käyttää viinaa?
Renegade
03.06.2013, 11:48
Kerrotaampa vähän omia kokemuksia, vaikkei auto olekaan Jeeppi. Jenkki tosin. Tietysti.:)
Eli omaa käyttöauton virkaa toimittaa Dodge Ram 250 pakettilaatikko vuodelta -89. Koneena Chyslerin ikiliikkuja, eli 3.9 litranen V6. Autossa ei ole muutossarjaa, vaan omilla asetuksilla menee. (muutossarja kyllä löytyy, tallin hyllyltä makaamasta...) Koneesta on kyllä ylimääräiset pakokaasun kierrätykset, ilmapumput ja katalysaattorit poistettu käytöstä.
Tänään juuri tankkailin kolmannen kerran tänä suvena 85:sta koko 120 litran tankin täyteen, ja hyvin menee edelleen. Venttiilien suojalitkua oon lorautellut sekaan satunnaisesta.
Kulutuslukemat edellisen tankin perusteella sekalaisessa ajossa melko tarkkaan 17 litraa sadalla. Ja toi 85 maksaa paikallisella Shellillä 1,079 euroa, joka tekee sadan kilometrin hinnaksi karvan päälle 18 euroa. En pidä enää pahana, ottaen huomioon miten hienolla öky-tilaihmeellä saa ajaa!:cool:
Ainoat lieveilmiöt oon huomannu parina kylmänä aamuna (n. +6-8 astetta) tuossa alkukesästä, kun on heti aamulla startin (joka muuten on 1-2 sekuntia pidempi kuin normibensalla) jälkeen lähtenut ajamaan, niin on sammunut ensimmäiseen risteykseen tuohon 300 metrin päähän. Mutta tuolloinkin kun malttoi minuutin käyttää lämpimäksi ennen lähtöä, niin ei enää huomaa ratin takana eroa mitä on tankissa.
Eli viinaa koneeseen ja ääntä kohti!:D
Terve mä oon ajellut viina bensa sekoituksella marraskuusta lähtien. auto on 4 litrainen XJ HO 92 vuotinen
Itselläni 4,7l HO jeepissä nyt toinen tankillinen menossa viinabensaa, seossuhteella 40:60, ei ole mitään modeja eikä ole mitenkään vaikuttanut!
Dodgella 5,2 bensa magnum laskettu nyt yli tankillinen(132ltr) viinabensalla eikä ongelmista (vielä) tietoakaan. alkuun ajoin aina ns seoksilla mut yhdessä pidemmässä reissussa tuli niin paljon matkaajoa että tuli varmasti jo ajettua tankki seoksista tyhjäksi ja tilalle pelkkää re85:tä. Harmi että saatavuus on itäsuomessa ja etelä-savossa niin huono että yhtä poikkeusta lukuunottamatta matkaan on joka suuntaan josta tuota sais sen 100km, häviää vähän tuo hyöty noilla hakureisuilla. Jeeppimiehille pikku lisäkysymys onko tää dodgen 5,2 pikkulohko sama kuin jeepeissä?.
WinChester
11.08.2013, 17:42
Eiköhän tuo peruslohoko ole sama jostain päälle viidenkymmenen vuoden takaa. Kansia sitten tehojen ja päästöjen mukaan melkoinen liuta, ja onhan näitä varmasti ollut erilaisilla kaasareilla ja ruiskuilla nokka-akseleista nyt puhumattakaan.
KJ 2.4 vie sekalaisessa ajossa päälle 15 ja maantiellä pääsee hieman päälle 14 RE85:lla. Käyntiinlähtö alle 10 asteessa on huonoa ilman lämmitystä. Vakiosuuttimilla sietää n 70% RE85/30 95E. Ebaysta parilla kympillä ST Focus 225(?) tms vitos Fordin suuttimet jolloin LTFT menee jo -8% eli liian isot mutta toimii muuten hyvin käyntiinlähtöä lukuunottamatta.
Muita havaintoja: moottorin lämpeneminen hidastuu huomattavasti, joten imuilman otto osaksi pakosarjan päältä, tämä taas saa ecun myöhäistämään sytkää nakutuksen pelossa joten homma vaatii vielä jatkokehittelyä.
Samaan liittyy osaksi se että ainakin talvikäytössä öljyn mittatikkuun kertyy kondensiota.
Auto seisoi kesän ja syksyllä käyttöönotettaessa bensamittari lakkasi toimimasta eli olisiko jotain hapantunut tankissa?
Suunnitteluasteella on vielä kannen irroitus koska ameriikan pojat ovat poistaneet noista 2.4 koneista moniosaisen kannentiivisteen kerroksia jolloin puristus pitäisi nousta pykälällä.
Ex_inkkari
25.11.2013, 20:23
Ihan omia kokemuksia, oli koeaossa 1996 blazeri, 4,3 vortek koneella ja omistaja kehuskeli että hyvin kulkee etanolilla, joo ei mennyt pitkään siinä ihmetellessä niin lävähti vikavalo palamaan. Käytiin sitten miikalin garagessa kun oli vieressä ja lyötiin plugiin.. tuomio
- käy liian laihalla, ei etanolia koneeseen jos sitä ei ole muutettu sitä varten, syövyttää kansipahvin.
Totesin sitten omistajalle että eiköhän tämä ole sitten tässä :)
... miten se kansipahvi sitten alkaa kestää / lakkaa syöpymästä jos siel on joku kiinalaisen pikkutytyn juottama johtosarja tai isommat suuttimet paikallaan ?
Ex_inkkari
26.11.2013, 08:05
... miten se kansipahvi sitten alkaa kestää / lakkaa syöpymästä jos siel on joku kiinalaisen pikkutytyn juottama johtosarja tai isommat suuttimet paikallaan ?
No kun se kansipahvi pitää vaihtaa myös... yllättävä ratkaisu vai mitä.
pastirolli
26.11.2013, 08:34
Sanon tähän että HÖPÖHÖPÖ. Mitäs materiaalia se etanolin kestävä kansipahvi on? Mulla on tuossa pihassa etanolilla kulkeva saabbi eikä siihen ole vaihdettu muuta kun uusi ohjelma ja suuttimet.
Ex_inkkari
26.11.2013, 08:41
Sanon tähän että HÖPÖHÖPÖ. Mitäs materiaalia se etanolin kestävä kansipahvi on? Mulla on tuossa pihassa etanolilla kulkeva saabbi eikä siihen ole vaihdettu muuta kun uusi ohjelma ja suuttimet.
Puhelin käteen ja soittoa.
http://www.michaelsgarage.fi/
Kertovat siellä mielellään.
PS: en muuten puhunut sun saabista mitään.
pastirolli
26.11.2013, 11:27
Onko jenkkien kannentiivisteet leikattu maitopurkista vai miksei ne kestä etanolia? Googlettelin enkä löytänyt oikein muuta kun veneiden kupariset kannentiivisteet eivät kestä etanolia.
Ex_inkkari
26.11.2013, 11:45
Onko jenkkien kannentiivisteet leikattu maitopurkista vai miksei ne kestä etanolia? Googlettelin enkä löytänyt oikein muuta kun veneiden kupariset kannentiivisteet eivät kestä etanolia.
Olettaisin että näin on, väitti että vanhemmat pahvit ei kestä etanolia... siis nyt puhuttiin kyseisestä blazerista ei saabeista tai muista autoista.
Itse en ole yhtään pahvia vaihtanut jenkkiin, en pysty verifoimaan mitä ainetta ovat.
Olettaisin että näin on, väitti että vanhemmat pahvit ei kestä etanolia... siis nyt puhuttiin kyseisestä blazerista ei saabeista tai muista autoista.
Itse en ole yhtään pahvia vaihtanut jenkkiin, en pysty verifoimaan mitä ainetta ovat.
En ole kuullut laajemmista ongelmista kannentiivisteiden kanssa mutta voihan tuon ikäisessä jenkissä olla joku erikoinen tiiviste. Kallistuisin kyllä asiassa pastirollin kannalle.
Ex_inkkari
26.11.2013, 14:24
En ole kuullut laajemmista ongelmista kannentiivisteiden kanssa mutta voihan tuon ikäisessä jenkissä olla joku erikoinen tiiviste. Kallistuisin kyllä asiassa pastirollin kannalle.
Tarkoitus ei ollut järjestää mitään inkkari vs pastirolli kyselyä, kerroin vain mitä chevyn huollossa sanoivat :)
Omaa kantaa ei ole, enkä ole etanolilla ajamassa.
Onkos kukaan ajellut tuollaisella -87 3.5 efi rangella tolla re85:lla? Käykö ja kukkuuko??
Amerikan foorumeilla tämä viinabensahomma kytkeytyy vahvasti politiikkaan. En ole kärryllä kumpi puolue on puolesta ja vastaan.
Järjen mukaan homman pitäisi mennä varmaan näin
- FlexFuel -malleja on ollut 90-lta saakka
- Logistiikan ja jälkimarkkinoinnin kannalta on fixua minimoida eri osien / nimikkeiden määrää ml polttoainelinja, suuttimet, kansipahvit, lohko jne (tässäpä harjoitus, löytyykö jostain luettelosta esim eri varaosanrolla bensalinjat flexfuel ja normimallin?)
- FlexFuel -sarjat sisältää käytännössä elektroniikkaa, jolla pidennetään injektoreille menevää pulssia (tai lisää toisen pulssin "perään") jotta litkua menee enemmän koneeseen (suhteessa ilmaan) Jos palaminen on epätäydellistä, ECU säätää seosta joten tämä toimii myös normibensalla.
Nakkasin varttitankin viinabensaa ZJ:hin. Ei oo vielä räjähtänyt o_0
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=43456&stc=1&d=1385493277
käytännössä siis jenkit on keskilännessä ajaneet e15:lla jostain 80 luvulta, olikohan 83 kun jenkkien valmistajavaatimuskiin on tullut se määräys etanolieseoksen kestosta.
etanolimäärän lisäys siinä vaiheessa mikään ongelma osille ole, ainoastaan se seoksen laihuus ja viinan pesevä vaikutus, se niden kansien ja pahvien päälle käy
WinChester
27.11.2013, 11:24
Meneekös se pahvi sitten kuinka nopeesti ja miten oirehtii? Öljyn ja/tai jäähdytysnesteen kulutus nousee? Vettä öljyn sekaan / öljyä veden sekaan? Varmaankin kaikkea tota.
Tässä Gatesin tuotteiden kemikaalikestävyydestä...
http://www.gates.com/downloads/files/catalogs/Hose_chemical_04.pdf
Bensahan se näyttäisi reagoivan enemmän materiaalien kanssa.
Puhdas etanolihan olisi parempi vaihtoehto.
Kuparin kestävyydestä ei tietoa.
http://file.jaatiedostosi.com/UYqGB1/ethanol_vs_gasohol.jpg
Onkos jo jollain kertynyt pitkän aikavälin kokemuksia viinalla ajosta ZJ:n kasikoneella?
Itse olen lähtenyt varovasti pikkuhiljaa lisäämään viinan määrää bensan seassa enkä ole huomannut mitään muuta eroa, kuin pakoäänien selvän madaltumisen. Paras soundi lähti n. 30% seoksella :D
Tällä hetkellä mennään seoksella 30l e85 + 52l 95e10 eli 37% viinaa. Obd-lukija kertoo n. 10% kompensoinnista, kulutuslukema ajotietokoneen mukaan puhuu samaa tarinaa eli vähän päälle 17l/100km nyt.
Kuulostaa aikalailla oikealta ainakin kulutusten suhteen.
Paljonkohan muuten pystyy esim. ZJ:n OBD-II pohjainen PCM (eli '96-'98) kompensoimaan tuota syötön määrää, ja tietysti paljonko suuttimet pystyy tuottamaan lisää ainetta sylinteriin ennenkuin yksinkertaisesti virtausmäärä ei riitä?
Orkkis suuttimet 5.2/ 5.9 koneissa ei lopulta ihan hirveitä tuottoja tarjoa ja taitaa niissäkin olla vielä yksireikäiset, kun monet vaihtaa tilalle nelireikäisiä ja parannusta tulee käynnin tasaisudessa vs. saman tuoton yksireikäisiin. Jos laittaisi hieman enemmän tuottavat nelireikäiset suuttimet tilalle niin tykkäisikö kone kyttyrää esim. 50/50 seoksella ajosta, ja osaisiko PCM tunkea tarpeeksi ainetta? Osaakohan PCM tässä tilanteessa ohjata tarpeeksi vähän bensaa jos sitten ajaakin 98E5:llä tai 95E10:llä noilla isoilla suuttimilla?
Tietysti isommat suuttimet ja flexifuel- boxi voisi olla ihan hyvä ajatus. Talvella sitten ajaisi vähän vahvemmalla bensaseoksella, että saa auton kovalla pakkasella käyntiin..
E85 hintahan on viime aikoina noussut suhteessa bensaan. Ainakin meikäläisen lähihuolttarilla E85 maksaa nyt 1.109 ja E10 1.599. Eli E85 on vain 30% halvempaa. Siinä on kuitenkin myös 30% huonompi energiasisältö. Jos kulutus lisääntyy E85:lla vähemmän kuin 30%, niin kone käy liian laihalla.
Jos laittaa vaikka 1/3 suhteessa E85/E10, niin kulutus lisääntyy vain 10%, mutta eipä säästä tankillakaan sen enempää.
Ajamalla E85:lla ei siis säästä mitään, mutta voi hajoittaa autonsa.
E85 hintahan on viime aikoina noussut suhteessa bensaan. Ainakin meikäläisen lähihuolttarilla E85 maksaa nyt 1.109 ja E10 1.599. Eli E85 on vain 30% halvempaa. Siinä on kuitenkin myös 30% huonompi energiasisältö. Jos kulutus lisääntyy E85:lla vähemmän kuin 30%, niin kone käy liian laihalla.
Jos laittaa vaikka 1/3 suhteessa E85/E10, niin kulutus lisääntyy vain 10%, mutta eipä säästä tankillakaan sen enempää.
Ajamalla E85:lla ei siis säästä mitään, mutta voi hajoittaa autonsa.
Todellinen elämä ja teoriittinen pohdiskelu harvoin kohtaa toisiaan - eikä tässäkään tapauksessa. Kyllä tuolla RE85/ 95E10- sekoituksella säästää ihan selvää rahaa joka ikisellä tankillisella, ajaa sitten maantietä tai kaupunkia. Tuon sinun rautaisen logiikkasi perusteella RE85:llä ajamisessa ei olisi järjeä edes Flexifuel- autolla, koska senhän pitäisi kuluttaa 30% enemmän ajettaessa RE85:llä kuin bensalla, vaikka näin ei todellakaan ole.
Kannattaa ihan itse kokeilla jos et usko, bensamittarin tankkausmäärät ei valehtele ja tarkalla matkamittarilla on helppo tarkistaa mitä säästää tai ei.
WinChester
15.10.2014, 14:07
Ajamalla E85:lla ei siis säästä mitään, mutta voi hajoittaa autonsa.
Marginaalista tai ei mutta viina palaa puhtaammin, joten kone (ja ympäristö liito-oravineen yms. :D:p, jee jee!) likaantuu vähemmän. Puhtaalla koneella kuluu gasoa vähemmän, vaikka pienistä lukemista puhutaankin. Erikseen sitten tästä johtuvat mekaniikan vikaantumiset ja niiden korjaukseen menevä raha.
Kannattaa ihan itse kokeilla jos et usko, bensamittarin tankkausmäärät ei valehtele ja tarkalla matkamittarilla on helppo tarkistaa mitä säästää tai ei.
Samanlaisia kokemuksia täälläkin. Kulutus ei juuri muutu mutta euroja jää tilille enemmän. Lämmittää mieltä enemmän kuin kuivat teoriat. Tykkään myös ajatuksesta ajaa kotimaisella viinabensalla, sehän tehdään jätteestä joka muuten pilaisi ympäristöä.
Todellinen elämä ja teoriittinen pohdiskelu harvoin kohtaa toisiaan - eikä tässäkään tapauksessa. Kyllä tuolla RE85/ 95E10- sekoituksella säästää ihan selvää rahaa joka ikisellä tankillisella, ajaa sitten maantietä tai kaupunkia. Tuon sinun rautaisen logiikkasi perusteella RE85:llä ajamisessa ei olisi järjeä edes Flexifuel- autolla, koska senhän pitäisi kuluttaa 30% enemmän ajettaessa RE85:llä kuin bensalla, vaikka näin ei todellakaan ole.
Kannattaa ihan itse kokeilla jos et usko, bensamittarin tankkausmäärät ei valehtele ja tarkalla matkamittarilla on helppo tarkistaa mitä säästää tai ei.
Iltalehti joskus testannut Flexfuel Daciaa. Kulutus viinalla 42% enemmän. Tai vaihtoehtoisesti bensalla 30% vähemmän, riippuu miten päin laskee. Tuolloin kun E85 maksoi 0.99, säästi vielä euron satasella, mutta nykyisellä hinnalla ei säästäisi mitään.
http://www.iltalehti.fi/autot/2012020315148620_au.shtml
Jos kulutus ei nouse "riittävästi", kone ei saa tarpeeksi syöttöä, siis liian laiha seos -> moottori- /lambda vaurion riski.
Teidän säästönne johtuu vain siitä, että normaaliauto ei pysty itse säätämään seosta tarpeeksi rikkaalle.
Juu, tuo iltapaskan yhden nuhapumppukoneisen euroauton flexifuel- otanta onkin kokonaisvaltainen ja luotettava testi? Herää nyt tähän maailmaan.. :D toki flexifuel auto siinä missä normi bensa- autokin vie enemmän viinalla ajaessa, mutta ei nuo erot joka autoissa ole kymmeniä prosentteja normiajossa.
Jos kulutus ei nouse "riittävästi", kone ei saa tarpeeksi syöttöä, siis liian laiha seos -> moottori- /lambda vaurion riski.
Teidän säästönne johtuu vain siitä, että normaaliauto ei pysty itse säätämään seosta tarpeeksi rikkaalle.
Aika monet ajelee erilaisilla viinasekoituksilla vaan ei ainakaan mun silmiin ole eksynyt yhtään raporttia näistä pelotelluista vaurioista.
Aika monet ajelee erilaisilla viinasekoituksilla vaan ei ainakaan mun silmiin ole eksynyt yhtään raporttia näistä pelotelluista vaurioista.
Eiköhän niitä löydy jos viitsii googlettaa. Jopa E10:kin on raportoitu hajoittavan auton jossa sitä ei ole suunniteltu käytettäväksi.
http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/nain+e10+rikkoo+auton/a679099
Sitten jos kuvittelee luontoa säästävänsä, niin voipi käydä mittauttamassa päästöt kun normi bensa-autossa on E85 tankissa. Typenoksidit nousee kun kone käy laihalla.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/345286/E85polttoaine+riski+bensiinikayttoiselle+autolle
Jotta nyt kuitenkin oltaisiin asian ytimessä, niin voisi lukea tuota muutamaa postausta ylempänä olevaa pohditaani. Rahaahan sillä menolla ei kovin nopeasti säästäisi, mutta kiinnostaisi tietää.
No se Flexifuel boxi ja isommat suuttimet niin kuin itse sanoit. Eihän se PCM muuten millään saa säädettyä syöttöä tarpeeksi.
Sitten vielä bensaletkut ja pumppu sellaisiksi jotka kestää viinaa isompia pitoisuuksia. Voi toki kestää muutenkin, mutta varmaan mahdotonta tarkistaa mistään virallisesta lähteestä.
Eiköhän niitä löydy jos viitsii googlettaa. Jopa E10:kin on raportoitu hajoittavan auton jossa sitä ei ole suunniteltu käytettäväksi.
http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/nain+e10+rikkoo+auton/a679099
Sitten jos kuvittelee luontoa säästävänsä, niin voipi käydä mittauttamassa päästöt kun normi bensa-autossa on E85 tankissa. Typenoksidit nousee kun kone käy laihalla.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/345286/E85polttoaine+riski+bensiinikayttoiselle+autolle
Johan on tasokkaita artikkeleita, näiden tietosisältö on hyvin liki nollaa. Jos tämän parempia "faktoja" et löydä niin unohda koko juttu.
Johan on tasokkaita artikkeleita, näiden tietosisältö on hyvin liki nollaa. Jos tämän parempia "faktoja" et löydä niin unohda koko juttu.
Johan oli tasokas kommentti.
Laita tankki täyteen etanolia ja mene mittauttamaan arvot. Tai ei kai sekään mielestäsi faktaa ole, persdyno kertoo paremmin.
Liian laiha seos aiheuttaa kuumemmat palolämmöt ja sitä kautta kohonneet NOx- arvot. Saman voi tehdä esim. viallinen lambda tjsp. anturi jos se aiheuttaa liian laihan seoksen. Ei laihaseoksiseksi suunniteltu moottori ei tietenkään tykkää pitkän aikaa liian laihalla käymisestä, vaan voi vaurioitua.
Nämä nyt on ihan päivänselviä asioita.
Toisaalta normaaliajossa jos moottori ei osoita mitään ongelman merkkejä, ja esim. sytytystulppia tutkimalla ei mitään ongelmallista näy palolämpöjen osalta niin mikäpä siinä on ajaessa. Jos tiedän että moottoria täytyy rasittaa rajummin pitkiä aikoja (esim. 2500-3000kg kärry auton perässä) niin en välttämättä laittaisi omaan autooni siinä tilanteessa jotain 30-70 seosta. Kuitenkin normiajossa ainakaan oman auton tehoreserveillä en todellakaan voi tunnustaa huomanneeni mitään eroa tehossa tai väännössä, ja pitkillä maantietaipaleilla ero kulutuksessa on ollut varsin pieni. Kaupunkiajossa mittaus ei mielestäni ole tällaisessa tapauksessa ihan täysin luotettava, koska niin monet asiat vaikuttaa kulutukseen. Tosin pitkän ajan keskikulutuksissa sekin näkyy jos ajaa vain kaupungissa.
En minä väitä että tämä 95/E85- räpeltäminen on mitään maailman pelastamista tai että sillä säästää omaisuuksia, mutta oman kokemuksen perusteella normiajossa sillä voi ainakin oman autoni kohdalla säästää selvää rahaa pari kymppiä per tankillinen. Tiedä sitten, aiheuttaako se pitkällä tähtäimellä parin tonnin remontin.. se jää nähtäväksi :D
Ainakaan ei kone hajoa nakutukseen sekoituksella ajaessa, kun tässä 5.9 vermeessä pitäisi oikeasti käyttää 98E5:ttä eikä 95E10:ä - E85- sekoitus ysivitosen kanssa sentään nostaa oktaaniluvun jonnekin satkun hujakoille..
No se Flexifuel boxi ja isommat suuttimet niin kuin itse sanoit. Eihän se PCM muuten millään saa säädettyä syöttöä tarpeeksi.
Voi toki kestää muutenkin, mutta varmaan mahdotonta tarkistaa mistään virallisesta lähteestä.
Tämän ketjun viestien perusteella vaikuttaa, että moni haluaa tietää tosiasioita aiheesta. Kokemusperäistä tietoa on jonkun verran käsitelty. Mun mielestä sun (ja kenen tahansa muunkin) spekulointi ja arvailu on turhaa.
Näiden 90-n jenkkien sopan syöttö ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä. Maailmalta löytyy virittämisestä ja säätämisestä paljon teoria- ja kokemusperäistä tietoa. Esim vm 96 ZJ:n veekasin vakiosuuttimet on Siemens 53030778:t ja syöttöä 23.7lb/hr kun paineet 49psi. RE85:lle saa 43.5psi paineella ja max 80% pulssinleveydellä kirjan lupaamat 220hv kunhan virtaus on yli 21 lb/hr.
Jeeppiin löytyy muuten "flex fuel" hakusanalla tasan yksi varaosa:
http://www.carid.com/images/stant/fuel-delivery/10838y.jpg
Kokemusperäistä tietoa eri polttoaineista käyttöauton ja harrasteauton ropailun tuloksena.
Käyttöautossa polttoaineena käytetty 95E10 karstoittaa männät laet yllättävän paljon, toki kevyellä kaasujalalla voi olla vaikutusta.
Harrasteautossa vapaasti hengittäväksi moottoriksi suunniteltu ja sen mukaisella puristussuhteella oleva moottori kestää 1.1 barin ahtopaineet huoletta E85 polttoaineella. Toki 24 litran kulutuksella /100 km ja E85 vs. 98E5 polttoaineiden litrahintaerolla on myös vaikutusta polttoaineen valintaan.
Huom. käytössä täysin ohjelmoitava moottorinohjaus.
Johan oli tasokas kommentti.
Laita tankki täyteen etanolia ja mene mittauttamaan arvot. Tai ei kai sekään mielestäsi faktaa ole, persdyno kertoo paremmin.
Mäntämoottoritekniikan diplomi-insinöörinä en luota persdynoon, vaan faktatietoon.
Mäntämoottoritekniikan diplomi-insinöörinä en luota persdynoon, vaan faktatietoon.
Kylmä kuitti :D !!! 👍
Vai oikein diplomi...se selittääkin jo paljon ;)
Luulisi sitten ymmärtävän ettet voi muuttaa fysiikan lakeja. Energiasisällöltään huonommalla polttoaineella ei voi saada samasta koneesta samaa tehoa, ellei ruuttaa sitä energiasisällön suhteessa enemmän.
Tuolta voipi katsella noita Flex-fuel kulutuksia hieman virallisemmasta lähteestä:
http://www.fueleconomy.gov/feg/byfuel/FFV2013.shtml
Aika yleisesti näyttäisi E85:lla kuluttavan 30%, jopa 40% enemmän, automallista riippuen.
WinChester
16.10.2014, 10:28
Rauha, hyvät herrat rauha. Isot vapari-bensarosvo-V8:t ei ole paljoakaan harmissaan seoksien oikeellisuudesta, kun sitä kakkua menee pyttyyn jokatapauksessa PALJON. Toista on pikkukoneiset viritetyt turbohirmut, joissa pitää olla Hestecit sun muut vermeet viimesilleen säädettynä, ettei isipapan rahoilla rakennetut vääränkätiset japsi-sportit vain räjähdä ekassa täyskaasukiihdytyksessä naapurin Solikka-Suikalle. ;)
Ja Ameriikassa kun Jeepulat on suunniteltu, niin siellä on pitänyt ottaa huomioon, että paikalliset sohlot voi tankata bensakoneisiin mitä tahansa paitsi dieseliä ja vermeiden pitää silti toimia.
Sikäli fysiikan lait ja lämpöarvot on mitä on ja Jeepin tankkiin voi laittaa pienemmän tilipussin hupenemisen vuoksi ainakin osan RE85:a. Karavaani kulkee ja kaikki on oikeessa. :)
Tuolta voipi katsella noita Flex-fuel kulutuksia hieman virallisemmasta lähteestä:
http://www.fueleconomy.gov/feg/byfuel/FFV2013.shtml
Aika yleisesti näyttäisi E85:lla kuluttavan 30%, jopa 40% enemmän, automallista riippuen.
Ihan mielenkiintoista dataa, tässä esim muutaman Jeepin vertailu (täytin hinnoiksi 1.1e/l RE85 ja 1.6e/l bensalle, eli $ tarkoittaa euroa ja 80% kaupunkiajoa):
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=53428&stc=1&d=1413449213
2008 mallissa menee ilmoitettujen lukujen mukaan 36% enemmän RE85:sta ja 2013 mallilla 22%. 96:sen luvut osoittaa ettei näihin ehkä kannata sokeasti luottaa vaikka kuinka virallisia on.
tonnisata
16.10.2014, 12:24
Ajelin 72 Cadillac Fleetwood illa ihan sujuvasti taannoin noin fifty fifty seoksella ilman mitään säätämisiä 472 kone. Ei suuremmin tutkittu oliko joskus enempi tai vähempi etanolia, noin suunnilleen vaan ja toimi. Nykysellään kauppakassina on Italian ihme Fiat 2003 pikkukoneella, 1.2 16 venttiilinen, sinne laitettiin ihan kylmiltään etanolia täyteen kun tartti tankata, eli jäi muutama litra bensaa. Alkuun ihmeteltiin että no tämähän toimii, mutta ilman pikkusen viilennyttyä tuli kylmäkäynnistys ongelmaa, pitkä startti ja vähän vajaasti käyntiin ja tuosta syystä vikavalo palamaan.
Kiinan obd testeri kertoi laihan seoksen syyksi niinkuin arvattiinkin. Valo sammuksiin ja lämpimimmillä keleillä toimi ok. Tilasin Saksalaisen kaupiaan kautta Honkongista 39e postikuluineen maksaneen muutosboxin. Halvin mitä löytyy meiningillä. Nytpä ei ole ko valoa sytytellyt enää, vaikka kylmäkäynnistys pikkusen takkuaa kun pakkaselle mennään, joutuu starttaileen ja antaa hetken käydä ennen kuin kaasuun koskee. Kumminkin vuoden etanolilla mennyt, välillä tuo seissyt pitempäänkin ja toimii kun käyttöön ottaa.
Katsastuksessa käytetty tuoltaan, puhtaalla etanolilla mitattu ja oikein hyvät päästöt oli.
Toki aivan virallisen laillinen ei liene muutos, taisi olla että se 02 ford focus oli ainuita jälkeenpäin muutettavia autoja sen vtt n mittauksen vuoksi.https://fi-fi.facebook.com/st1suomi/posts/716289485048536 Erilaisia keskusteluita netistä löytyy tästä asiasta ja miten katastuksessa suhtauduttu on jos huomattu- lopullista virallista kantaa en tiedä miten on.
Halvalla autolla joka muutenkin kulkisi halvalla eli pienikulutuksinen kottero, pääsee vielä halvemmalla näköjään kun viinaa tankkiin. Jos ei muuta niin edes mieltä vähän lämmittää kun eurot ja litrat pysyy mittarin näytöllä suunnilleen tasoissa tankatessa. Vähän saisi olla enempi etanolia myyviä asemia vaan.
Ruotsissa kuulemma etanoli autot vähenneet liikenteestä, uutena oli tukenut valtio niiden ostoa jotenkin, ja ihmiset osti volvoa ja saabia- nyttemmin niillä liikkuvat bensalla vaan, ja ei myydä enää juuri missään etanolia. Suomeen suunnitellaan sinnetänne bioetanoli tuotantoa, kummallista sinällään, aikavähän loppujen lopuksi käyttöä aineelle ilmeisesti vielä, ja tuo lainsäädäntö omalta osaltaan myös omituinen- ristiriidassa pikkuisen.
Suomessahan valtio tukee tuota E85 hintaa pienemmällä verolla.
Veroton maailmanmarkkinahinta on melkein samoissa bensan kanssa. Eli mitään kauhean kalliita muutoksia ei kannata tehdä, kun valtio voi koska tahansa muuttaa tuota verokohtelua.
WinChester
16.10.2014, 13:45
Suomessahan valtio tukee tuota E85 hintaa pienemmällä verolla.
Veroton maailmanmarkkinahinta on melkein samoissa bensan kanssa. Eli mitään kauhean kalliita muutoksia ei kannata tehdä, kun valtio voi koska tahansa muuttaa tuota verokohtelua.
Haha! Mitäs luulette että tapahtuu viinapolttoaineverolle sitten, kun maailmasta loppuu öljy? Ihan sitä samaa kuin aluksi halvoille kaupungin vuokratonteille. Hinnat pilviin päin peetä hoidettujen kaupunkien ja valtion taloustilanteen korjaamiseksi! :D:p Vaikka sadan vuoden päästä autot kulkee varmaan minikokoisilla ydifuusioreaktoreilla, sitä takuulla verotetaan ihan siinä missä bensaa tänä päivänä, haha! Vaikka joku saaterin pellepeloton keksisi hernerokka-kirnupiimä-pieruilla kulkevan auton, niin joku pykälä varmasti senkin verottamiseen löytyy. :cool:
Niin mukavaa äijähommaa kuin vanhalla bensarosvo-Jeepillä ajaminen onkin, niin käyttökinnerin 6l/100km kulutuksella syntyvää bensalaskua maksaessa voi olla vain tyytyväinen. :p
Vaikka sadan vuoden päästä autot kulkee varmaan minikokoisilla ydifuusioreaktoreilla, sitä takuulla verotetaan ihan siinä missä bensaa tänä päivänä, haha!
Voi olla että tämäkin (http://www.reuters.com/article/2014/10/15/lockheed-fusion-idUSL2N0SA13520141015) nähdään vielä meidän elinaikana!
Vaikka joku saaterin pellepeloton keksisi hernerokka-kirnupiimä-pieruilla kulkevan auton, niin joku pykälä varmasti senkin verottamiseen löytyy. :cool
http://www.woodgas.fi/kuvagalleria/jeeppilastissa.jpg (http://www.ekoautoilijat.fi/tekstit/kuvatekstit/Fredrik_Ekin_auto.htm)
Häkäpöntöt on vielä verottomia, vuonna 2006 47 kpl rekisterissä.
Jep. On näköjään yksi häkäpönttömaasturi myynnissäkin. Tuolla sitä säästöä oikeasti syntyisi.
http://www.nettiauto.com/land-rover/range-rover/2946197
WinChester
16.10.2014, 14:25
"... nuclear fusion ... is safer and more efficient than current reactors based on nuclear fission."
Safety MY ASS! Siinä sitä ollaan, kun väärillä syöttöarvoilla kajahtaakin ahtimen sijaan ydinreaktori! MUAHAHAH! :D
Joo määkin huomasin ton häkäpönttö-Rangen, vaikka ensin muistin sen olevan Jeeppi. Ei toi nyt kovin kaukana ole siitä pierureaktoriautosta! :D
Ruotsissa kuulemma etanoli autot vähenneet liikenteestä, uutena oli tukenut valtio niiden ostoa jotenkin, ja ihmiset osti volvoa ja saabia- nyttemmin niillä liikkuvat bensalla vaan, ja ei myydä enää juuri missään etanolia.
Löytyy nyt ainakin 1800+ asemaa ruotsista, verrattuna suomen reiluun sataan:
http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E85/stationsadmin/stations_search.phtml
Bensan hinta senkun tippuu. 1.499 saa jo meidänkin pitäjästä. :)
Täytyy varmaan alkaa V8 Jeeppiä katselemaan. Ei kehtaa kauaa enää tollaisella pari pyttyä vajaalla ajella.
Mikäs tilanne e85 autoilijoilla tällä hetkellä? Montako konetta telakalla? Kävin just Jeeppii ekakertaa eläissäni laittamasaa 15 litraa hintaan 0.999€. Tuntui kyllä hyvältä katsoa kun litramittari kieppui nopiampaan kuin eurot. ihan kuin enenenmuinoin Dieselin kanssa...:D
Ei ole kone telakalla, vaikkei ole edes Peep. Sain tuossa hiljattain 60litr erehdyksessä tankattua RE85:sta lahjoituksena ja brittipiiras on nekin jo juonut kuten on juonut jo pitkään muutenkin. Sekalaisesti olen tankannut, E10 bentsiiniä ja jos viinaa ollut saatavilla niin sitten sitä kaasujen kaveriksi.
Toimii siis 100% RE85-ajossa ilman mithään eikä mitään ole edelleenkään hajonnut, eli sekakäyttö jatkuu vaikka kuka sanois mitä. Onni on vanha auto joka ei ole niin justiinsa, eikä maksa tonneja jos vaikka vähän särkyisikin. :)
Yritin tuossa etsiä kylmää faktaa tai kokemuksia hajonneista koneista, tosin vain suomeksi. Ei edes yksikään trollipeikko uskaltanut väittää että olis särkenyt autonsa viinalla. Vain saatanallista pelottelua ja hirveitä uhkakuvia, mutta mitään faktaa ei.
silloin kun lyijy poistu bensasta, paloi miun Volvosta pari pakovenaa... silloin ei kyllä paloiteltu tai varoiteltu. Päinvastoin:D No, sinne pääty se miun volvokin, minne kaikki muutkin Lappeenrannan vanhat romut 90-luvun alussa. Eli rajan taakse.
No, ajelen Viinalla niin kauan kun Jeepula jaksaa liikkua, tosin vissiin en uskalla pelkkää viunaa käyttää, vaan välillä sitten oikeeta bensiiniä? Ehkä pitää homma tarra, jossa lukkee jotain tyyliin. KUSKI EI OO KÄNNISSÄ, MUTTA AUTO ON:D:D
Satunnaisesti ajelen viinaliemillä vieläkin. Kone ei edellenkään ole hajonnut, viinaa eikä bensaa vuoda, öljyä kylläkin :D
..eli, polttoainevuodon suhteen ei pitäisi näissä olla mitään ongelmaa kun ajaa jollain järkisuhteella. En tiedä mitä tapahtuu jos huitelee menemään lähes raa'alla keitolla.
PunisherFIN
20.12.2014, 02:22
noista katoo todennäkösesti veto, oma ecu ei ymmärrä aikastaa syttyä tarpeeksi ja sit tulee menosta hiukan köhivää :) samoten sitä soppaa ei tuu tarpeeksi, että puristukset riittäs sytyttämään seoksen tarpeeksi tehokkaasti..
mitä suotta tankata RE85 kun venäjällä 95 maksaa tällä hetkellä 50c/litra :D :D
Vormula77
20.12.2014, 07:31
Mä oon huomannu nyky bensassa sellasen ominaisuuden, että ainakin prätkässä bensatankin yhdysletku(yhdistää tankin puoliskot toisiinsa) on täynnä mustaa litkua talven jäljiltä. Eli bensa liuottaa letkusta jotain irti. Ei se 5% viinaseoskaan letkuille hyvää tee. Tosin käyttämäni letkut on jotain motonetin tuotteita niin ei niiltä voi paljoa vaatia. N.3 vuotta ja ne on ihan koppurat.
noista katoo todennäkösesti veto, oma ecu ei ymmärrä aikastaa syttyä tarpeeksi ja sit tulee menosta hiukan köhivää :) samoten sitä soppaa ei tuu tarpeeksi, että puristukset riittäs sytyttämään seoksen tarpeeksi tehokkaasti..
mitä suotta tankata RE85 kun venäjällä 95 maksaa tällä hetkellä 50c/litra :D :D
Juu, ei sitä ehkä ihan raakana kannata huitaista tankkiin, mutta onhan tästä jo debattia käyty onko se koneen terveyden kannalta hyvä vai huono asia, jos ei kulutus nouse samassa suhteessa viinabensan pienemmän energiasisällön kanssa.
Sen olen huomannut, että jos on 50-50 suhteessa etanoli-bensa, niin talvella kylmäkäynnistyvyys on jo huonompi. Viime aikoina olen ajanut lähinnä bensalla, kun on kuitenkin tuo hinta laskenut. Silloin kun hinta huiteli 1,70-1,80 tietämillä ja oli RE85- asema kodin lähellä, tuli ihan periaatteen vuoksi sekoitettua aineita.
Mä oon huomannu nyky bensassa sellasen ominaisuuden, että ainakin prätkässä bensatankin yhdysletku(yhdistää tankin puoliskot toisiinsa) on täynnä mustaa litkua talven jäljiltä. Eli bensa liuottaa letkusta jotain irti. Ei se 5% viinaseoskaan letkuille hyvää tee. Tosin käyttämäni letkut on jotain motonetin tuotteita niin ei niiltä voi paljoa vaatia. N.3 vuotta ja ne on ihan koppurat.
Niin, sehän riippuu aivan täysin letkujen/ polttoainelaitteiston laadusta ja mille se on tehty. Jos kumiletkua ei ole tehty kestämään viinaa, ei se sitä kestä. Esim. jenkkivekottimet on jo 80- luvulta alkaen tehty viinabensalle sopivaksi, ja käsittääkseni menee aikalailla samassa varustuksessa Brasilian markkinoillekin, jossa viinalla on ajettu jo kymmeniä vuosia..
Nyt on ekat 100km takana pirtua. Ja ei mitn valittamista. Kylmänä lähti ihan samoin käyntiin ko muulloinkin, mutta lämpimänä vähä säikähdin kun se lähti heti! Ilman sitä pientä sahuuta:D Ja jostain, olikos se nyt tässä ketjussa vai OD:llä. että minusta koneen äänet, etenkin ajossa oli erilaiset, hiljaisemmat? Voi olla kyllä mielikuvitustakin, vanhan rumpalin tinnitus ja meluvauriokorvat on mitä on. Mutta muutenki tuntu niinku alavääntöä ois ollu vieläkin enempi kun normisti. Että aioin kyllä tankata useamminkin litran vielä tuota..
Saa nähdä mitenhän se hinta tulee käyttäytymään? Kun sen viinan teko on yhtä kallista/halpaa kuin enenkin, mutta normi bensan hinta laskee... Tuo ero ei enää oo niiiin iso, kuin aiemmin.
Jep, tai olla suurimillaan ~70 senttiä litralta, nyt on eroa enää muutama kymmentä senttiä.
Mettäkana
20.12.2014, 21:34
Itse aikasemmalla felicialla tuli ajeltua reilu pari tonnia ihan pelkällä re85 yhen kesän ja syksyn aikana. Piti siihen laittaa semmonen ohjausboksikin, mutta jääny laittamatta kun ei ole ollut sopivaa liitintä tuohon ykspistesuihkuun. Syksyn kylmät kun tuli, niin käynnistyvyys pelkällä 85 oli aika kehnoa. Tossa senaikasia huomioita. Syksyllä ajoin Jeepilläkin vajaan takin pelkällä 85, enkä mitään erityistä huomannut...
Joo tankkasin tuota E85 ihan kokeilumielessä 12.5litraa että tuli tankki täyteen, kone tuntuu käyvän hieman lämpösempänä kuin normaalisti. viisarin verran on keskialueen yläpuolella ja hitaassa kaupunkiajossa nousee siitäkin hieman. Täytyy seurailla...
Nooh nyt on päristelty E85 ja ainoat huomiot on käynnistyvyys kylmänä, eli tokalla käyntiin ja jonkun aikaa joutokäynnillä niin ei sammu heti. Ajettiin jyväskylästä suomussalemelle ja ainoat ongelmat oli tankissa ollut E10(n.2l) joka varmaan hämmensi moot.ohjausta ja ekat 30km oli aika mielenkiintoiset sittemmin käynti oli normaalia. Takasin ajettiin Kajaani-JKL väli E85 ja n.6l 98:a. Nyt ei ilmennyt minkäänlaisia käyntihäiriöitä. Tehon häviämisestä en osaa sanoa, kun kuormaakin oli 2 viikon mettäreissun verran(eise 1.3 muutenkaan mikään raketti ole) Eipähän enää vituta mittarilla niin kauheasti, kun litra maksaa 1.085-1.185 €/l vertaa sitä vaikka erään TB:n 98 hintaan 1.914€/l
Näillä mennään, odotellaan innolla kylmempiä kelejä
Menee vähän ot mutta tuli noista kumiletkuista mieleen seuraavaa. Keväällä 2012 ostettiin tytölle skootteri ja sen käyttöohjeessa mainittiin bensalaaduksi 98e. Kyselin myyjältä jotta käykös 95e kun sitä muutenkin on aina tallissa. Kuulemma ei saa käyttää kun skoba ei sitä kestä. Soitin vielä maahantuojalle ihan mielenkiinnosta ja sieltä sanottiin, että letkut ja kaasuttimen tiivisteet ei kestä viinabensaa.
Tyhmä kun olen niin laitoin skoban kestotestiin, eli 95e tankkiin ja ajoon. Nyt on takana 3 pitkää ajokautta täällä etelässä ja joku 6000 kilsaa eikä vielä ole ilmaantunut minkäänlaisia ongelmia letkujen tai tiivisteiden kanssa. Saattaahan ne siellä hapertua mutta aika hitaasti näemmä, taikka sitten tässä maahantuoja vaan pelaa varman päälle.
Mie taas käytän mönkkärissä ja muissa vastaavan tasosissa pikkukoneissa juurikin 98. Koska ne toimii minusta vaan paremmin. Sahoissa, etenkin raivurissa sitä kallista pienkonebensaa, koska olen sen arvoinen. Etenki raivurilla kun päristelee menemän se itesekoitettun bensa pakokaasu jää käihäämään ympärille, mutta se lakkabensa ei haise miltään. Tiiä sitten sen terveellisyydestä:D kai se muutamanvuoden päästä viimeistään paljastuu et se on jotain supermyrkkyä:eek:
päästiinpäs taas sujuvasti topikkiofaamaan...:o
Vortec Blazerissa (4.3 V6) ajettu jonkun aikaa ~ 40% RE85 -seoksella. Mitään ongelmaa ajossa ollut.
Jatketaan näin ja tarkkaillaan miten kulutus muuttuu.
Ei. Ei edes 30/70 jos jenkkipalstalaisia on uskominen.
Ok. Jatkan sitten 95:lla ajelua. Ei viitti kokeillakkaa kun on ainut käyttis kyseessä kuitenkin.
miksei kutosessa vois käyttää viinaa?
Niin, mites se on Renixin kanssa, miksei?
Miten tätä on perusteltu? Mikä siinä eroaa muista?
Gm4.3 TBI:ssä on tullut kokeiltua, lambda siitä ainakin hajosi ja ohjekirjakaan ei suosittele yli 20% etanoliseoksia käyttämään.
2015 kesäkuu- joulukuu välin ajoin suurimmaksi osaksi niin että joka toinen tankkaus kasivitosta Jeeppiin, tai ehkä useamminkin. Syyskuu-joulukuu välillä 18.3l/100km oli kulutus ja ajo oikeastaa ja ainoastaan koti-työ väli, eli 17km suuntaansa, josta eka ja vika 2km kaupunki ajoa. Kone nyt ei muuten ole oikeen kunnossa, kun venttiilit naputtaa ja välillä sähköissäkin häikkää...
En tiedä mistä johtui alkusyksystä, kun tuntui koneesta vedot olevan pois n. 2kk RE85 käytön jälkeen, paljastui syylliseksi laatikon ohjaus, sen kun nollasi ja samalla tietty kaiken muunkin alkoi käymään paremmin.
Nyt on muutossarja zj v8sissa. Boksi piti ajaa sisään 50/50 seoksella, sillä seoksella ekan aamun startti roikasta normaali. Tänä aamuna -29 astetta pakkasta ja ilman roikkaa käynnistyi normaalisti.
Tänä aamuna kävin tankilla ja nyt pelkkää viinaa tankissa, katotaan kuin starttaa työpäivän päätteeksi.
Greature
29.01.2019, 10:07
Päivitetäänpäs topikkia kun itselle ajankohtainen asia.
Vieläkö ajellaan etanolilla? Onko ongelmia ilmennyt?
Sen verran kokeilin etanolia, että ajelin marraskuussa Rovaniemelle WJ V8:lla, niin lähtiessä oli tankissa about 60l ysivitosta ja 30l etanolia. Toimi ihan normaalisti, ja kulutus oli Oulun korvilla jotain 12.4l/100km, kun tankkasin taas bensaa. Rovaniemelle tullessa kulutus tipahti tasan kahteentoista litraan, että ei vielä tuo etanolipitoisuus vaikuttanut juuri kulutukseenkaan.