View Full Version : Kauan seisseen auton käynnistys
Elikkäs tänään sitten alettiin ihmettelemään välikoppa escorttia joka on seissyt about 13-14 vuotta.. Auto on rakennettu ralliauto mutta tiettyjen syiden johdosta jäänyt halliin seisomaan..
Alotin irrottamalla tulpat, sitten pyöritin konetta kampiakselin päästä ja kone pyöri.. Sitten autoon akku ja toisesta autosta viellä apuvirtaa, kokeilemaan startilla pyörittämistä ja vielläkin näytti lupaavalta.. Tässä on vain pieni ongelma koska vuosien saatossa autosta on avaimet kadonnut jonnekkin joten johdoilla yritin värkätä...
Seuraavaksi ajattelin kokeilla huvikseni että lähtisikö se peräti käymään(vaikka arvattavissa oli ettei) :D Tulpat kiinni ja etsin johdoista mistä saan virrat päälle, tankkiin muutama litra uutta tavaraa, bensapumppu katkaisijasta päälle -> filtteri täyttyi paskaisella tavaralla.. Ei muutakun starttaamaan ja kone pyörii tulpat kiinni todella laiskasti, ei edes yritä käyntiin..
Mitä arvon palstalaiset lähtisivät tekemään seuraavaksi? Neuvokaa viisaammat amatööriä :rolleyes: Olis tarkotus saada escortti taas ajokuntoon ja mahdollisesti jäärataa ajella talvella kun nuita piikkirenkaitakin on tuohon jäänyt..
Itse ajattelin seuraavaksi hommata avaimen.. Mutta mites tämä onnistuu? Virtalukko irti ja jonnekkin lukkosepälle? Sitten tankin ja polttoainelinjan puhdistus, tietty uutta tavaraa tämän jälkeen tankkiin.. Tulppien uusinta ja sen jälkeen kokeilla hinaamalla käyntiin :cool:
- uusi / täysi akku
- tankki tyhjäks
- uudet pa. suodattimet
- kaasarien putsaus, ainakin pohjat auki ja suuttimet
... ja käyntiin
HUOM !!! Seuraa öljynpaineen kehitystä kun käynnistyy, ite pyörittäisin ilman tulppia startilla kunnes painetta havaittavissa / valo sammuu
- uusi / täysi akku
- tankki tyhjäks
- uudet pa. suodattimet
- kaasarien putsaus, ainakin pohjat auki ja suuttimet
... ja käyntiin
HUOM !!! Seuraa öljynpaineen kehitystä kun käynnistyy, ite pyörittäisin ilman tulppia startilla kunnes painetta havaittavissa / valo sammuu
Uskaltaako vanhoilla öljyillä pyörittää koneen lämpöseksi ja sitten laskea öljyt pois? Sitten jotku öljyt koneeseen ja tehdä koneen puhdistus.. Sen jälkeen vasta kunnon öljyt sisään? Vai meneekö turhaksi hifistelyksi :D Pannuna on tosiaan fordin rs2000
E. Niin tosiaan tarvis jelppiä tuon virtalukon/avaimen kanssa.. Saako tuon virtalukon perusteella tehetettyä avainta missään vai onko helpompi hommata käytetty virtalukko jostain?
no, jos se öljy näyttää ja vaikuttaa öljyltä, niin uskaltaa
toki, jos oikein haluaa hifistellä, niin pois ja jotkut "edulliset" öljyt tilalle "huuhteluun"
riippuu siitäkin miten ja missä se on seissyt, eihän tuommosen koneeseen ostetuista öljyistä konkurssi tule
onks tietoo, kuinka ja paljon se on rakennettu, onks oikein vakavasti viritetty joskus ?
no, jos se öljy näyttää ja vaikuttaa öljyltä, niin uskaltaa
toki, jos oikein haluaa hifistellä, niin pois ja jotkut "edulliset" öljyt tilalle "huuhteluun"
riippuu siitäkin miten ja missä se on seissyt, eihän tuommosen koneeseen ostetuista öljyistä konkurssi tule
onks tietoo, kuinka ja paljon se on rakennettu, onks oikein vakavasti viritetty joskus ?
Isukkini ajanu rallia tuolla 90 luvulla viimeksi, 214hv joskus penkitetty :D Ihan kokonaan rakennettua ralliin :rolleyes:
Niin ja on seissy kylmässä hallissa koko tämän ajan..
Tuliko kipinää?
Juu kipinää tulee mutta pyöritti niin saatanan laiskasti ettei toivoakaan että lähtisi käymään.. Mistähän tämäkin johtuu, uskaltaako hinaamalla yrittää käymään jos en saa sitä pyörimään ilosemmin?
BJ-40/76
05.11.2012, 23:44
-Uudet öljyt, vaikka ralliformulat, maksaa muutaman kympin, mutta jos haluaa säästää, niin vaikkapa jotkin halvemmat, ehkä jopa pesevät 15w40 dsl öljyt?
ja uusi suodatin!
tuleehan terveen näköistä kipinää?
-Kaasarit pöydälle, ja puhdistukseen! (siis tuotahan yritettiin uudella bensalla ja pumppu päällä käyntiin? siis enimmät paskat suodattimen ja kaasareiden välistä kaasareissa? ja kaasarit paikoilleen ja uusi bensan suodatin paikoilleen.
-tulpat pois, rattilukko irti tms tavalla auto käynti/ajokuntoon, ja sitten otetaan sytytysvirran sulake pois, ja startataan niin monta kertaa esim. 5 sekunnin startteja 5 sekunnin tauolla, että öljynpainevalo sammuu, ja ohc? koneen yläkerrassa näkyy tuoretta öljyä.
Kun alkaa haista bensa, niin myös bensapumpun sulake pois, jos öljyt eivät ensin ehtineet jakopäähän.
Lopuksi 2-4 5 sekunnin starttia ilman bensapumppua, uudet tulpat ja käyntiin (siis jo startatessa bensapumpulle sähköä)
ja sitten varaovaista ajoa ensimmäiset kymmenet kilometrit, ja uudet öljyt ja suodatin ja hanaa?
p.s onko alkuperäinen rs2000? oli muistaakseni eri, kuin granadan pienin kone? jos uniikki, niin hannattaa pikkasen miettiä, mutta jos taunuksen pata, niin hanaa vaaan....
olisiko startti kuiva eli liukulaakerit ilman voiteita. itse öljyä laitaisin joka paikkaan ehkä sylintereihinkin muutaman tippakannuruiskauksen. sitten imusarjasta ryypit niin pitäisi ainakin hörähtää.
-Uudet öljyt, vaikka ralliformulat, maksaa muutaman kympin, mutta jos haluaa säästää, niin vaikkapa jotkin halvemmat, ehkä jopa pesevät 15w40 dsl öljyt?
ja uusi suodatin!
tuleehan terveen näköistä kipinää?
-Kaasarit pöydälle, ja puhdistukseen! (siis tuotahan yritettiin uudella bensalla ja pumppu päällä käyntiin? siis enimmät paskat suodattimen ja kaasareiden välistä kaasareissa? ja kaasarit paikoilleen ja uusi bensan suodatin paikoilleen.
-tulpat pois, rattilukko irti tms tavalla auto käynti/ajokuntoon, ja sitten otetaan sytytysvirran sulake pois, ja startataan niin monta kertaa esim. 5 sekunnin startteja 5 sekunnin tauolla, että öljynpainevalo sammuu, ja ohc? koneen yläkerrassa näkyy tuoretta öljyä.
Kun alkaa haista bensa, niin myös bensapumpun sulake pois, jos öljyt eivät ensin ehtineet jakopäähän.
Lopuksi 2-4 5 sekunnin starttia ilman bensapumppua, uudet tulpat ja käyntiin (siis jo startatessa bensapumpulle sähköä)
ja sitten varaovaista ajoa ensimmäiset kymmenet kilometrit, ja uudet öljyt ja suodatin ja hanaa?
p.s onko alkuperäinen rs2000? oli muistaakseni eri, kuin granadan pienin kone? jos uniikki, niin hannattaa pikkasen miettiä, mutta jos taunuksen pata, niin hanaa vaaan....
Ei oo alkuperänen :rolleyes:
Antakaapas vastauksia tuohon avain ongelmaankin.. Saako rattilukkoa pois muutakuin vääntämällä paskaksi? Periaatteessahan tuohon ei tarvi uutta avainta hommata kunhan sais jollaki tavalla käyntiin ja lukon pois :D
Antakaapas vastauksia tuohon avain ongelmaankin.. Saako rattilukkoa pois muutakuin vääntämällä paskaksi? Periaatteessahan tuohon ei tarvi uutta avainta hommata kunhan sais jollaki tavalla käyntiin ja lukon pois :D
kurkkaa että onko siellä virtalukon takana kannalliset vai kannattomat pultit,eli siellä rattiakselin ympärillä mihin tulee virtalukko kiinni...ne pois ja rattilukkoa ei ole enää..
helpoimmalla pääset kun ostat joltain alan harrastajalta uuden käytetyn escortin virtalukon avaimineen..
Taidan ratkaista virtalukko ongelman niin että poistan virtalukon kokonaan, kytken virrat jatkuvasti päälle, koska keskikonsolissa on päävirta.. Ja napista sitten starttaus.. Tähän kytkentään tarvin jelppiä mutta siitä sitten myöhemmällä
BJ-40/76
06.11.2012, 12:48
Taidan ratkaista virtalukko ongelman niin että poistan virtalukon kokonaan, kytken virrat jatkuvasti päälle, koska keskikonsolissa on päävirta.. Ja napista sitten starttaus.. Tähän kytkentään tarvin jelppiä mutta siitä sitten myöhemmällä
Jos sammutat päävirtakytkimestä, niin latureita kannattaa olla paljon varalla...
edes nuo Magnetoinnin ensin katkaisevat päävirtakytkimet eivät anna 100% suojaa....
Mutta tosiaan tuo vanhan ekkerin lukko on yleensä niin horo, että toimii jollakin toisella avaimella?
Ja jokainen, joka harrastaa näitä projekteja, saa murrettua tuon lukon normaaleilla harrastetallin työkaluilla.....
pura lukko näkösälle, niin eiköhan se siitä ala valkenemaan.... ekkerin lukosta ei kokemusta, mutta en hetkeäkään epäile, ettei sitä pura/riko pois varttitunnissa sopivilla työkaluilla... ja tod. näk. jää vielä meisselillä stratattavaksi:o
Mutta muista, että jos rattilukon lukituskieli jää paikalleen, niin se ei saa päästä missään tilanteessa lukitusasentoon ajossa:eek:
Jos sammutat päävirtakytkimestä, niin latureita kannattaa olla paljon varalla...
edes nuo Magnetoinnin ensin katkaisevat päävirtakytkimet eivät anna 100% suojaa....
Mutta tosiaan tuo vanhan ekkerin lukko on yleensä niin horo, että toimii jollakin toisella avaimella?
Ja jokainen, joka harrastaa näitä projekteja, saa murrettua tuon lukon normaaleilla harrastetallin työkaluilla.....
pura lukko näkösälle, niin eiköhan se siitä ala valkenemaan.... ekkerin lukosta ei kokemusta, mutta en hetkeäkään epäile, ettei sitä pura/riko pois varttitunnissa sopivilla työkaluilla... ja tod. näk. jää vielä meisselillä stratattavaksi:o
Mutta muista, että jos rattilukon lukituskieli jää paikalleen, niin se ei saa päästä missään tilanteessa lukitusasentoon ajossa:eek:
nojoo tuota en tullu ajatelleeksi.. Jos en lukkoa saa murrettua niin voihan virrankin laittaa viellä erikseen katkaisijalla? Noh tänään oöis tarkotus ainakin tankki ja polttoainelinjat putsata...
Jos sammutat päävirtakytkimestä, niin latureita kannattaa olla paljon varalla...
edes nuo Magnetoinnin ensin katkaisevat päävirtakytkimet eivät anna 100% suojaa....
Ei se laturi mihinkään hajoa, yhtään laturia ei ole kymmenen vuoden kisauran aikana palanut vaikka kaikki autot on sammutettu päävirtakatkaisijasta. Sitten saattaa palaa jos päävirtakatkaisija on kytketty maapuolelle. Kuusinapainen katkaisija on parempi niin saa kaikki piirit virrattomiksi. Tavallisella kaksinapaisellakin pärjää, mutta sen joutuu kytkemään niin, että laturilta tuleva paksu johto menee samaan napaan kuin akulta tuleva (eli laturin on jatkuvasti jännitteellinen ja voi tyhjentää akun tai polttaa auton jos laturiin tulee vikaa). Jos kytkee kaksinapaisen päävirtakatkaisijan niin, että akulta tuleva päävirtakaapeli ja laturin plus-navasta tuleva kaapeli ovat erinavoissa ei auto sammu vaan jatkaa käymistään vaikka kääntää päävirtakatkaisijan pois päältä. Tämänkin ongelman kyllä saa ratkaistua riittävän isolla releleellä laturin piuhan välissä, jolloin laturin ja akun voi kytkeä eri napoihin. Ja laturin herätejohdon väliin pitää muistaa sitten laittaa merkkivalo 3-5W.
Starttinappi on helppo kytkeä: päävirtakytkimen ei akun puoleisesta navasta johto starttinapille ja napilta startin soleinoidin herätenapaan. Ja siitä päävirtakatkaisijan ei akunpuoleisesta navasta paksu johto startin solenoidin plus-napaan.
karvanoppa
06.11.2012, 16:22
2 vuotta sitten laitoin oman asconan käyntii, oli 10 vuotta seisonut ladossa osto hetkellä.
- tarkastin öljyt ja jäähdytys nesteet, hapettumat pois jakajasta , akku kiinni täydellä virralla ja huikkaa kaasariin ja tulille!
Yks mikä voisi olla myös hyvä jos vaihtaa öljyt ja jos pystyy niin ajaisi öljypaineet koneeseen ennen käynnistystä jos mahdollista.
kannattomatkin virtalukonpultit saa ihan tavan työkaluilla irti ja virtalukonpohja on parilla perus ruuvilla lukon jatkeena.
Pohjasta saa virrat päälle ja startattua vaikka meisselillä.
Ite joskus jouduin lukon irrottamaan kun oli niin kuivunu ettei avain kiertyny enää ja tää tapahtu kaverin pihalla työkaluina papukaijatongit ja joku lyöntimeisseli :D Virtalukko nipparilla kojelaudan reunaan roikkumaan ja siitä meisselillä käymään sen aikaa et sai lioteltua lukon notkeeks
Ja muistaakseni lukituskieli irtoaa lukon mukana
Huonolle pyörittämiselle saattaa pitkään seisseessä autossa syynä olla hapertuneet virta- ja maakaapelit.
Oma ralliauto seisoi neljä vuotta ja uudella akulla pyöritti huonosti.
Uusi ihan suosiolla maakaapeli akulta koriin ja korista moottorin lohkoon.
Samoin plussa kaapeli uusiksi startille, niin johan alkaa pyörimään.
Noniin taas on ihmetelty escorttia tällekkin päivälle..
Käytin tankin poissa ja putsasin, samoin putsasin polttoaine linjat.. Irrotin virtalukon pohjan ja sieltähän sai sitten meisselilä starttailtua.. Ilman tulppia jaksaa kyllä pyörittää mutta tulppien kanssa todella huonosti, mistähän tämä johtuu :confused: Virtaa varmasti menee kun annoin toisesta autosta apuvirtaa starttiin niin kierrokset laskee... Ruikkasin bensaa palotilaan tulpan reijästä, sen jälkeen starttaus niin kerran "pamautti" ja taas sama meno, uusi yritys bensan kanssa ja lupasi jo vähän, pyöritti sen jälkeen normaalisti muutaman kerran ja sitten taas helvetin laiskasti..
Ajattelin seuraavaksi käyttää kaasarit pöydällä ja putsailla, irrottaa virtalukon että saa rattilukon pois ja sitten hinaamalla käyntiin.. Onkohan kannattavaa?
Mitä jos startille antaisi suoraan virtaa niin näkisi ainakin onko vika hapettuneissa johdoissa?
pistäiskö puristukset hanttiin :D
vastaus kysymyksiisi onkin jo tuolla, aiempana
Noista muuta tiiä,mutta voisi kuvitella että siellä hieman enemmän ruttua kun jossain vakio mossessa...
Putsaa ne johdot, lataa akku, vaiha tulpat jos et jo vaihtanu,ja anna pikku tuhaus vaikka pilottia sille , tai sitten vaan huikkabensaa kaasariin. Jos se kerran on jo elonmerkkiä antanu niin kyllä se siitä virkoaa eikä se hinauskaan huono idea ole.
Jos se öysähtelee vastaan niin sytty on ehkä aikaisella.
Ja Jos siellä ei virta riitä niin se ei ehkä jaksa antaa kunnon kipinää eli siksi se oma akku pitää olla timmissä.
Noista muuta tiiä,mutta voisi kuvitella että siellä hieman enemmän ruttua kun jossain vakio mossessa...
Putsaa ne johdot, lataa akku, vaiha tulpat jos et jo vaihtanu,ja anna pikku tuhaus vaikka pilottia sille , tai sitten vaan huikkabensaa kaasariin. Jos se kerran on jo elonmerkkiä antanu niin kyllä se siitä virkoaa eikä se hinauskaan huono idea ole.
Jos se öysähtelee vastaan niin sytty on ehkä aikaisella.
Ja Jos siellä ei virta riitä niin se ei ehkä jaksa antaa kunnon kipinää eli siksi se oma akku pitää olla timmissä.
Niin onhan siellä varmasti kovemmat puristukset kuin vakio peleissä mutta silti ihmetyttää tuo laiskasti pyöriminen.. Mutta pitääpä katella nuo teidän mainitsemat asiat viellä läpi.. :)
niihin nykyajan apukaapeleihin ei kannata luottaa että menisi virtaa läpi. siksi auton oma akku uusiksi/täyteen.
niihin nykyajan apukaapeleihin ei kannata luottaa että menisi virtaa läpi. siksi auton oma akku uusiksi/täyteen.
Kaapelit kyllä lämpesivät pirusti joten olisiko mahdollista että virtaa ei vain menisi tarpeeksi läpi? Pitääpä varastaa tuosta kesäpirssistä akku ja kokeilla suoraan sillä starttailla..
Prkl kun halli 40km päässä niin tulee matkaa ajella ees taas..
zille2.5
07.11.2012, 14:52
Kaapelit kyllä lämpesivät pirusti joten olisiko mahdollista että virtaa ei vain menisi tarpeeksi läpi? Pitääpä varastaa tuosta kesäpirssistä akku ja kokeilla suoraan sillä starttailla..
Prkl kun halli 40km päässä niin tulee matkaa ajella ees taas..
Onkos nuo kaapelisi kuinka vahvat? Halvimmat ovat ainakin sellaisia naruja että lämpeävät vaikka ovat kunnossa.
Otappa kaveri mukaan tallireissulle + tässäkin topicissa mainittu pilottipurkki + bensaa + virtasta.
Joskus ollaan peltoautojen kaasariin kaadettu bensaa + liekki perään + starttaus, mikä lie ollut ideana, mutta on se noinkin käynnistynyt....
Enpä ota noista tekniikoista sitten mitään vastuuta.
BJ-40/76
07.11.2012, 16:33
niihin nykyajan apukaapeleihin ei kannata luottaa että menisi virtaa läpi. siksi auton oma akku uusiksi/täyteen.
Ijät ja ajat nuo halvat apuvirtakaapelit on olleet noita paskoja!
Jos haluaa kunnon kaapelit, niin väh. 50mm2 kumikaapelia 2x3 metriä, ja RACO merkkiset valetut isot puristimet päähän, niin alkaa pelittämään.
Itselläni yli 20v tuommoiset kaapelit, ja yksi kenkä vaihdettu.
Toki jo nuo 4 puristinta maksaa jo n.50e, ja kaapeli saman verran lisää
Eipä sitä malttanu pysyä tänäänkään poissa hallilta :D
Ei ollu iso vika laiskassa startissa, kävin hakemassa akunkengät siihen(vanhat kadonneet vuosien saatossa johonkin), ja kappas kone pyörii oikein ilosesti :rolleyes: Bensaa ruiskin suoraan kaasareille ja sehän yritti käydäkkin jo :eek: Ei ilmeisesti omin voimin saa kone bensaa kun ei yritäkkään ilman tuota bensan ruiskuttamista.. Käytin kaasareista kannet pois ja täynnä paskaahan ne olivat, käytän seuraavaksi siis kaasarit pöydällä ja putsaan perinpohjaisesti... Toivottavasti sitten saadaan escortti takasin elävien kirjoihin :o
Noniin escortti herätetty henkiin :D Tuulilasissa -96 vuodelta katsastus leima, eli varmaan niihin aikoihin viimeksi ajettu...
Kaasarit käytin käytin pöydällä ja purin, sen jälkeen lähti käymään.. Öljynpainemittari ei puhunut mitään, en tiedä oliko mittarissa vikaa vai eikö oikeasti ollu paineita, ei puhunu volttimittari tai mikään muukaan mitään. Noh enpä uskaltanu paljoa käytellä sitten, viikonloppuna lisää selvittämään öljynpaineita yms.
Sen verran kokeilin että laatikossa on vikaa, ykkösellä ei tapahdu mitään, eli varmaankin seuraavaksi laatikko irti ja jollekkin pätevämmälle se korjuulle :rolleyes:
Mittarit voi mennä paskaks kun starttailee ja maakaapeli tai sen akunkenkä ei ole kunnossa.
Kun ei saa maita oikeata kaapelia pitkin, niin maadoittuu sitten mistä sattuu maita löytämään, eli esimerkiksi mittareiden kautta.
Öljynpaineet ok, nesteetkin alkoivat kiertää :) Seuraavaksi tuo laatikko irti ja öljypohja, sekin halki :p Osaako kukaan heittää arvausta mikä laatikosta olisi mennyt? Laatikosta on tosiaan PAKKI hukassa, ei ykkönen.. Menee silmään mutta kytkintä nostaessa ei tapahdu mitään. Oli tarkotus viedä jollekkin pätevämmälle korjuulle se, itsellä ei mitään kokemusta laatikon purkamisesta.
Mitenkäs jakopää, remmi varmasti kannattaa vaihtaa kun nuinkin vanha vaikka ei olis ajettukkaan?
Mitenkäs jakopää, remmi varmasti kannattaa vaihtaa kun nuinkin vanha vaikka ei olis ajettukkaan?
Kaikki kumiosat on varmaan aika haperoita kun auto on noin kauan seisonut ;)
Kaikki kumiosat on varmaan aika haperoita kun auto on noin kauan seisonut ;)
Juu vaihtoon menee sekin..
Laatikko tänään irrotettu.. Käytin kannen poissa ja ainakaan silmämääräisesti ei mitään ollut paskana.. Tiiä sitten mistä johtuu tuo pakin toimimattomuus :confused: Seuraavaksi laatikkoa metsästään & öljypohjan kimppuun
Kaapelit kyllä lämpesivät pirusti joten olisiko mahdollista että virtaa ei vain menisi tarpeeksi läpi? Pitääpä varastaa tuosta kesäpirssistä akku ja kokeilla suoraan sillä starttailla..
Prkl kun halli 40km päässä niin tulee matkaa ajella ees taas..
haisee paskoille kaapeleille ja startin pusla mahtaa olla kuiva
haisee paskoille kaapeleille ja startin pusla mahtaa olla kuiva
juu paskat kaapelit olivat syynä, kone saatu jo käymään:)
Juu vaihtoon menee sekin..
Laatikko tänään irrotettu.. Käytin kannen poissa ja ainakaan silmämääräisesti ei mitään ollut paskana.. Tiiä sitten mistä johtuu tuo pakin toimimattomuus :confused: Seuraavaksi laatikkoa metsästään & öljypohjan kimppuun
Pakin siirtäjähaarukka tai pakkipyörä, eipä sille paljon vaihtoehtoja ole.
Pakin siirtäjähaarukka tai pakkipyörä, eipä sille paljon vaihtoehtoja ole.
Laatikko viety tänään asiasta viisaammalle ihmeteltäväksi joten homma edistyy :cool:
Eiköhän tämä ensviikolla saada jos kasaan ja ajoon :)
hyviä ideoita kaivattas reilun vuoden PIHALLA seisseen moottorin puhistamisee.
mosa seissy taivasalla ILMAN sääsuojaa, tosin ilmanputsari ollu paikoillaa ettei ihan suoraa ole satanu imusarjaa sisälle mutta oletettavissa on että mäntien päälle kertynyt kosteutta. kaasuläpän päällä oli jäätynyttä vettä pikkasen ja ilman putsarin kansi oli täynnä jäätyneitä vesitippoja, ne on ihan kondensioveden synnyttämiä joten ku koko mosan purkaminen ei kiinnostas nii MITÄ TÖKÖTTIÄ SYTYTYSTULPAN REIJISTÄ mäntien päälle liottamaa renkaita irti?
kone kyllä pyörii ettei se juntturii asti ole ruostunu.
pata on sbc v8.
kiitos jo etukätee
kiinnostas nii MITÄ TÖKÖTTIÄ SYTYTYSTULPAN REIJISTÄ mäntien päälle liottamaa renkaita irti?
Diesel/PÖ taitaa olla paras.
hyviä ideoita kaivattas reilun vuoden PIHALLA seisseen moottorin puhistamisee.
MITÄ TÖKÖTTIÄ SYTYTYSTULPAN REIJISTÄ mäntien päälle liottamaa renkaita irti?
kone kyllä pyörii ettei se juntturii asti ole ruostunu.
pata on sbc v8.
kiitos jo etukätee
Cokista ovat kuulemma onnistuneesti käyttäneet tosin vaatii öljyn vaihtamisen
Johonkin wanhaan kaauan seiseeseen autoon olivat vaikka mitä kokeilleet kunnes joku oli cokista ehdottanut
moottori pyörimään ilman öljypohjaa ja kokista mäntien päälle kunnes ei enään männän vieritse valunut :eek:
Cokista ovat kuulemma onnistuneesti käyttäneet tosin vaatii öljyn vaihtamisen
Johonkin wanhaan kaauan seiseeseen autoon olivat vaikka mitä kokeilleet kunnes joku oli cokista ehdottanut
moottori pyörimään ilman öljypohjaa ja kokista mäntien päälle kunnes ei enään männän vieritse valunut :eek:
ai että kuulemma cokis ... !!! ??? fanta / sprite ei hyvä ... ??
kyllä henk.koht luottaisin öljypohjaisiin, hyvin tunkeutuviin liemiin, helpoin ja halvin lie juurikin -Jeeper- in mainitsema löpö / diesel
ai että kuulemma cokis ... !!! ??? fanta / sprite ei hyvä ... ??
kyllä henk.koht luottaisin öljypohjaisiin, hyvin tunkeutuviin liemiin, helpoin ja halvin lie juurikin -Jeeper- in mainitsema löpö / diesel
Lähinnä se taitaa toimia sen fosfori/sitruuna hapon vuoksi ja saattaahan siinä muitakin liuottavia aineksia ollakkin :rolleyes:
Lähinnä se taitaa toimia sen fosfori/sitruuna hapon vuoksi ja saattaahan siinä muitakin liuottavia aineksia ollakkin :rolleyes:
Onko coca colassa sitruunahappoa ? Fosforihappoa on tuoteselosteen mukaan.
Taitaa alkaa nuo hallilegendat sekoittua, kohta sillä kokiksella pystyy jo ajamaan:) jarruille ja luistaville hihnoille toimii jotenkuten. Ei kuitenkaan yhtähyvin ku niille tarkoitetut aineet..
Olen vierestä seurannut kun veneen isolohko V8 saatiin cokiksen avulla pyörimään. Kone oli hörpännyt merivettä ja männänrenkaat jämähtäneet.
Ensin yritettiin ruosteenirroittajalla (CRC tms.) ja löpöllä pari päivää. Lopuksi epätoivoinen veto ja cokista koneeseen yöksi. Seuraavana aamuna lähti männät liikkeelle.
Taitaa alkaa nuo hallilegendat sekoittua, kohta sillä kokiksella pystyy jo ajamaan:) jarruille ja luistaville hihnoille toimii jotenkuten. Ei kuitenkaan yhtähyvin ku niille tarkoitetut aineet..
Etikkaa kuullut, et kytkimeen niin pitää takavalo takuun ajan :p :mad:
no pistetää kokista eka ja parin päivän jälkee löpöä :)
BJ-40/76
23.01.2014, 23:26
Tuossa on mielestäni paras nykyään markkinoilla oleva ruosteenirroitin, ainakin jos pitää saada ruostuneet pultit irti hetken liotuksella, toki toimii pitemmälläkin liotusajalla, ainakin tuolla venepuolella...
-> Siis minä käytän yleensä 15 minuuttia-12 tuntia liotusajalla TAI jatkuvasti märkänä, minimissään 12 h välein suihkutettuna, JOS ruiskutan esim. jarruletkun/putken välisen liitoksen märäksi, ja viikon kuluttua yritän irroittaa, niin ei lähde....
Muutaman vuoden olen tuota käyttänyt, ja kun on satunnaisesti joutuu (reissussa) liottelemaan esim. crc 5-56 ruostuneita pultteja, niin ei oikein tiedä itkeäkö vai nauraa...
https://shop.berner.eu/berner/fi/productgroup/1016371/Avainasiakkaat/Kemikaalit/Irroitus+ja+voitelu/Irroitusoljy+MOS2&autoForward=true?conversationContext=1
Tuosta löytyy myös ICE - kylmäversio, mutta ainakaan isommissa kierteissä en ole huomannut suurta eroa.
Ja jos pitää olla jokaisen sekatavarakaupan valikoimissa, niin Valopetrooli on varmaan paras?
Ja yhtä maamoottoria liotettiin taannoin astianpesuaineen (Fairy) voimalla, olikohan siinä seoksena diesel/valopetrooli/tms... en muista.
Seuraavan kerran kun homman tuota Bendex:iä, niin mukaan tulee yksi purkki tuota:
https://shop.berner.eu/berner/fi/productgroup/1148840/Avainasiakkaat/Kemikaalit/Irroitus%20ja%20voitelu/Irrotusaineet/Irrotusaine%20suuttimille%20sytytys%20ja%20hehkutu lpille
P.S kannattaskohan käyttää moottori osina? saisi varmuuden että esim. imuventtiileistä ei ole irtoamassa karstaa, myös öljyrenkaat ovat irti ja onhan muutenkin semmoisessa kunnossa, että kannattaa ottaa käyttöön...
Etikkaa kuullut, et kytkimeen niin pitää takavalo takuun ajan :p :mad:
Eikös ne sitä jääetikkaa (jotai muurahaishappoa) tumpannu kans kytkimeen? Joskus trial auton jarruihin sitä laitettiin ja kisat meni hyvin. Parin viikon päästä ku katso nii ei ollut ku raudat paloista jäljellä..
Eikös ne sitä jääetikkaa (jotai muurahaishappoa) tumpannu kans kytkimeen? Joskus trial auton jarruihin sitä laitettiin ja kisat meni hyvin. Parin viikon päästä ku katso nii ei ollut ku raudat paloista jäljellä..
Joku vanha jermu kertoili et olivat normaalia etikkaa laittaneet niin levy turpoaa ja lopussa oleva säätö riittää hetken, en sitten tiedä kuin rankkaa rasitusta ja kauan se etikoitettu kytkin kestää
jokkis kisoissa jos kytkin rupes luistaa niin juostiin ennen seuraavaa lähtöö ostamaan kokista. sitä vaan lämpimään kytkimeen niin kyllä tahmiintuu. kyllä sillä kikalla pääs aina joitain lähtöjä etiä päin.
Aaltonen
25.01.2014, 15:01
nuo kaupan perus kaapelit on sellasta paskaa,et niillä saa mitään käymään. Rakennat ite kunnon kaapelit ni alkaa pelittää.
Joo-o, meni se kone sitte purkuu :( kone pyörii 2/3 kierrosta ja sitte töks, ilmeisesti joku venttiili jumissa. Käsin pyöritelly ilman tulppia ja 7 ja 8 pytystä tuli vettä lorinalla tulppien reijistä. Saa nähä onko sylinteriputket ruostunu piloille :(
Uskotteko et vituttaa?
lavanelikko
25.01.2014, 20:18
Joo-o, meni se kone sitte purkuu :( kone pyörii 2/3 kierrosta ja sitte töks, ilmeisesti joku venttiili jumissa. Käsin pyöritelly ilman tulppia ja 7 ja 8 pytystä tuli vettä lorinalla tulppien reijistä. Saa nähä onko sylinteriputket ruostunu piloille :(
Uskotteko et vituttaa?
Jos yhtään helpottaa, niin uskon helposti:( Oma romu neljättä viikkoa tallissa levällään:rolleyes::rolleyes: Eikä ole edes kysymys kuin peltihommista:eek: