Kirjaudu sisään

View Full Version : HJ 60 viritys ilman Turboa


esamylly
04.11.2012, 11:50
Olisiko kellään kokemusta tai tietoa hj 60 virityksestä ilman Turboa.
Omaan autooni tehty seuraavat toimenpiteet:

- Suutin remontti jossa avautumispaineet nostettiin 120 alkuperäisestä(oli laskenut 108) 140 baariin. Noissa paineissa sumu tuli parhaiten.

- Samalla venttiilit säädettiin, jotka oli aivan pielessä.

- Ajotusta käännettiin aikaisemmalle kompensoimaan avautumispaineiden nostoa. Meni varmaan hiukan liian aikaiselle käy ainakin kylmänä aika terävästi. ( Jos jollakin tietoa mitä haittaa on liian aikaisesta sytytyksestä moottorin keston kannalta, ja milloin liian aikaisella niin kiitokset tiedoista).

- Syöttöä käännettiin kolme varttia lisää.

- Näillä säädöillä auto muuttui todella merkittävästi tulokseksi penkitettiin 123,7 hv ja 260 nm. Kaikki alkuperäiset 100 hp ja 260 nm ei todennäköisesti ollut alun alkaen kotona koska säädöt kauttaaltaan pielessä.

- Mielestäni ihan kiitettävä tulos vaparista.

Sitten kysymyksiä ?

Hommasin autoon vapaavirtaussuodattimen, ja olin huomaavinani parempaaa heräämistä alakierroksilla( ei todellakaan mitään suurta eroa),
mutta pakoputki ja pakosarja ovat alkuperäisiä joten kysymys olisi kannattaako mielestänne niihin koskea hengittävyyden parantamiseksi.

60:sen pakosarjan putkilähtö lähtee lähes toisesta päästä, joten epäilen onko tehtaalla kiinnitetty huomiota parhaan virtauksen saamiseksi. Sopiiko 61.sen pakosarja suoraan 60:seen siinä voisi mielestäni olla paremmin ajateltu virtauksia?

Jos laittais 61: sen pakosarjan ja lähtis siitä rakentamaan uuden putken, ja korvais vanhat äänenvaimentimet vapaastivirtaaviin äänenvaimetimiin.
Näillä muutoksilla ja vapaavirtaussuodattimella hakisin sellaista 10-15 hp lisäystä onko se mahdollista vai rahan hukkaa?

Tavoitteeni olisi saada autosta se n. 136 hp mikä 61:ssä on vakiona, Auto on 230 000 ajettu helmi ja entisöity, joten turbottaa en aio ja muutenkin muutokset joita mahdollisesti teen pakoputken osilta niin alkuperäinen jää hyllyyn.

Jos joku tietää saisko kyseiseen kamppeeseen pakosarjoja ja muutenkin kaikki tieto ja fakta kiinnostaa.

ssuvik
04.11.2012, 12:10
Eli mikä se syy on ettet turbota? Ei se auto siitä pilalle mene, jos kunnolla tekee. Vaparidieselin viritys ei ole kovinkaan antoisaa puhaa. Pakopuolelle ei varmaankaan tarvetta koskea, kun turboa ei ole.

pulu
04.11.2012, 12:19
miks 61 sen pakosarja..?siihenhän tarvis sit joku laittaa jotain siihen reijjän tukkeeks ku kerran et ahdinta laita...

esamylly
04.11.2012, 12:31
Syy on se että maailma täynnä turbotettuja 60:siä ja alkuperäinen sellainen jo sinänsä harvinaisuus. Eli olet sitä mieltä että pakopuolen virtauksilla ei merkitystä jos ei turboa. En tavoittele suuria lisätehoja.

esamylly
04.11.2012, 12:34
Niinkuin kirjoitin olisikohan 61: sen pakosarja paremmin virtaavaa mallia kuin 60:sen. En tiedä vastausta mutta lähdöt putkelle lähtee eri kohdasta ja voisi olettaa että turbo mallissa ulosvirtauksiin enemmän kiinnitetty huomiota.

kippo86
04.11.2012, 12:50
Syy on se että maailma täynnä turbotettuja 60:siä ja alkuperäinen sellainen jo sinänsä harvinaisuus. Eli olet sitä mieltä että pakopuolen virtauksilla ei merkitystä jos ei turboa. En tavoittele suuria lisätehoja.

Ole erilainen ja laita remmiahdin ;)

Vaparin piristys on vaa isomman työn takana, kun esim ahdetun... Ja että saako sillä aika- ja rahamäärällä vastaavaa iloa verrattuna ahtamisee..?

Paras €/hv-suhde on ahtamisella.

vartiainen
04.11.2012, 12:52
Tuntuisi että olet aika hyvin saanut aikaiseksi sen mitä vaparille voi suht helposti tehdä. 10-15 heppaa vapaavirtaussuotimella ja pakoputkivirityksellä on silkkaa utopiaa.

esamylly
04.11.2012, 13:17
Toiset vannovat pakoputken ja suotimen puolesta. Jos hengittävyys paranisi, niin voisi laittaa lisäruokaa ja sitä kautta se lisäteho. Nyt ei voinut lisäruokaa antaa ku rupes tehot tippuu jos syöttöä käänsi isommalle. En ole todellakaan ammattilainen mut tää on tällaista ajatusleikkiä. Ei se turbotuskaan tulevaisuudessa ihan poissuljettu vaihtoehto ole mutta ois kiva kokeilla mitä vaparista kohtuudella irtoo.

vartiainen
04.11.2012, 15:46
Nii, eikai sitä tehoa sitten tule enempää jos sinne sylinteriin ei mene tarpeeksi ilmaa. Se on sitten sama mitä siellä pakopuolella on jos tulopuoli ahistaa ilman turboa.

pee
04.11.2012, 20:28
vaparisuodattimista ovat montaa mieltä ... kai niillä pärjää jos ja kun viitsii niitä huoltaa, itteä kyllä pelottaa ne sen jälkeen kun tulin kattoneeks sellasen läpi valoa vasten ... ei VARMASTI ahdista !!!

Lerssinen
04.11.2012, 20:44
Helpoin konstihan on testata (omalla vastuulla) oman vakioputsarin nakkaamista kuuseen ja testilenkillä käymistä, kannattaa ajoittaa ainakin talvelle eikä hiekkatielle :D
Selviää ahdistaako..

Läpivirtaavia äänenvaimentimia vielä kannattaa vaihdella, ei kammiopönttöjä niin loppupään virtaukset helpottuu..

Lerssinen
04.11.2012, 20:47
Helpoin konstihan on testata (omalla vastuulla) oman vakioputsarin nakkaamista kuuseen ja testilenkillä käymistä, kannattaa ajoittaa ainakin talvelle eikä hiekkatielle :D
Selviää ahdistaako..

Läpivirtaavia äänenvaimentimia vielä kannattaa vaihdella, ei kammiopönttöjä niin loppupään virtaukset helpottuu..

Tulee muuten ainakin tatsuniin vitun rumat äänet suorilla putkilla iliman turboo :D
http://www.youtube.com/watch?v=M0qB0RUFB6A

pulu
04.11.2012, 21:02
mun mieli pide on noist vapaa virtaus suodattimista et ne voi heittää hevon helvettiin ellei se ole oikeesti iso kokoinen ja ja kunnolinen,itse pidättäytyisin siin orkkis putsarissa,se varmasti antaa riittävästi ilmaa moottorii ja varmasti toimii paremmin ku tuninki kaupan hyvän näköinen tötterö..!

toyota4x4
04.11.2012, 22:13
sitten niillä motonetin ilmanputsareilla ja toyotan alkuperäisellä on sitten ero kuin yöllä ja päivällä etenkin sadesäällä. ihan oma kohtainen kokemus.

Bj Andy
04.11.2012, 23:15
Jos kerran dyno on käytössä niin tee testi sillä orkkis ja sitten sillä vapaavirtaus suotimella notta paljonko tulee tehoa lisää.

Olikos Hj:ssä jo paperi suodatin vai öljykylpy???

vartiainen
04.11.2012, 23:27
Kyl 60:ssä on jo pyöree paperisuodatin.

BJ-40/76
05.11.2012, 02:58
Siis Ilmaa pitää saada kulkemaan enemmän, jotta lisä diesel saadaan poltettua.
Ja jos pakopuoli on ahdas, niin kone ei ota yhtä paljon ilmaa kuin avaralla putkella, ja kun se pakokaasu täytyy painaa männällä sinne pakoputkeen, niin jos vastapainetta enemmän, niin vaatii enemmän tehoa, siis kampiakselitehoa, ja vaikka dieselissä puristussuhde noin 20, niin siitä huolimatta palotilaan jää enemmän pakokaasuja siis ei sovi niin paljon uutta ilmaa....

Ja tuossa 2h moottorissa tuo kaasuläpän seutu varmaan ahtain paikka?
Onnistusko rakentaa imusarja kahdesta imusarjasta, missä olisi 2 kaasuläppää? sais samalla 2 ilmansuodatintakin.... pumpun ohjauksen vois varmaan ottaa vain toiselta läpältä.

Ja saako tuo kone riittävästi sapuskaa koko kierrosalueella? ja sitten vielä se, että syötön alkamisaika aikaistuu, kun elementtejä käännetään isommalle. (muistinko oikein?) ja jos ruiskutus ennakko liian aikaisella, niin hajottaa koneen.

Ja kaikki kannen avarrukset/muotoilut yms virtautta parantavat konstit nostaa tehoa niin vaparissa kuin ahdetussakin! ja sama onko bensa vai diesel!
Noissa vanhoissa turbodieseleissä joskus noihin virtauksiin ei ole kiinnitetty juurikaan huomiota, sillä turbolla saadaan kompensoitua!
2- tahtiset ovat vähän eriasia.
Ja kaikki tuo yleisellä tasolla, kun homma viedään pitkälle, niin imu- ja pakosarja ovat muuttuvapitusia, molempien venttiilien nostoa säädetään erikseen......
Ja samalla vääntömomentilla saa enemmän tehoa, kun kierroksia on enemmän....
Esim. vielä hdj-80 koneessa imukanavat ja venttiilin ohjurin ympäristö näyttää aika tukkoselta, pinnan laatu valussa parempi kuin esim hj-61:ssä
Molemmissa imausarjan-kannen pakosarjan kohdistuksissa toivomisenvaraa, erityisesti hj-61.

-> entä jos sittenkin nostat tuo alkuperäinen kone pois, ja pistä hj-61:n 12ht tilalle, ei tarvitse tehdä yhtään peruuttamatonta muutosta, siis jos haluat museoida joskus.

p.s olisi mukava nähdä nuo dynolaput, ja miten on korjattu vetopyöräteho?
Pikkasen ihmetyttää tuo tehon nousu neljänneksellä, mutta vääntömomentti sama.
Paljonko oli vetopyöräteho?

patroltd
05.11.2012, 16:20
Voihan teho lisääntyä maksimiväännön pysyessä samana jos yläkierroksilla on enemmän vääntöä kuin aiemmin (siis maksimivääntö pysyy vaikka 200 kierrosta ylemmäs kuin aiemmin).
Mutta kuten mainittua niin imu+pakosarja paremmaksi, ja jos oikein tosissaan alkaa virittämään niin kannessa on takuulla hevosia jemmassa.
Sitten tärkein eli pumppu joka ei rajoita syöttöä yläkierroksilla, vaparistahan teho on haettava kierrosten kautta. Luulis 4 litran koneesta 140-150 heppaa saavan ilman rakettitiedettä.