PDA

View Full Version : Hiluxiin lisää raideväliä?


tekniikkamies
03.11.2012, 22:16
LN 170 Hiluxissa korkea lavakate - joka on kätevä - tuli mieleen, että olisiko raideväliä syytä olla vähän enemmän kun sitä näyttää muillakin olevan. Koko komeudella tuntui olevan korkeutta maasta mitattuna lähemmäksi 2,5 metriä.

Vanteet on vakiot ja nakit on 235/85/16 ja mieleen tulee voisiko väliin laittaa pultattavat spacerit vai adaptereiksiko niitä sanotaan:
http://www.youtube.com/watch?v=9eaeAMaC6EI&feature=related

Sitten voisi ajatella levikkeitä pyöränkaariin. Minkähänpaksuinen pultattava adapteri olisi mahdollinen?

Tämänsuuntainen saisi olla lopputulos:
http://img03.carview.co.jp/trade/img05/cars/711761/10111205/01w.jpg

kippo86
03.11.2012, 22:24
Henkilökohtasesti koitan välttää speisereitä viimeseen saakka. Ei ole yks eikä kaks kertaa, kun on rengas lähteny kävelemään juurikin noiden eriksee pultattavien speisereiden takia.

Ennemmin vaihtaa vannetta negatiivisempaa eeteehen ;)

pee
03.11.2012, 22:31
Ei luonnistu linkin teko androidilla vielä, mutta offroadtarvikkeelta löytyy useampaa kokoa...

Ajettavuuden ja ohjausosien keston saat ainakin ihan uusiin uomiin !

tekniikkamies
03.11.2012, 23:20
Offroadtarvike oli hyvä vinkki.

Itsellä ei spacereistä aikaisempaa kokemusta, ei heti hahmotu miksei ne pysyisi kiinni kun kerta vanteetkin pysyy, jarrusatulat pysyy, moottori pysyy jne. vaikka ovat pulteilla ja muttereilla kiinni? Onhan niissä mutterit tietysti vähän hankalassa paikassa kireyden tarkistamiseksi.

Sensijaan erilaisia vanteita ja renkaita on tullut kokeiltua w123 Mersussa, ainakaan siinä ei ollut ongelmia jos ET muuttuu vakioon nähden, erilaiset renkaat oli erilaisia, leveämmällä oleva tuntuu kohdistavan enemmän voimaa ohjauksen osiin. Radikaalein kokeilu oli vakio 175/80/14" renkaan tilalla 215/80/15", olihan se eri tuntuinen ja välitys muuttui selvästi. Hyvin voi ajaa.

Mikähän mahtaa olla LN 170 Hiluxin vakio ET?

kippo86
04.11.2012, 07:32
Offroadtarvike oli hyvä vinkki.

Itsellä ei spacereistä aikaisempaa kokemusta, ei heti hahmotu miksei ne pysyisi kiinni kun kerta vanteetkin pysyy, jarrusatulat pysyy, moottori pysyy jne. vaikka ovat pulteilla ja muttereilla kiinni? Onhan niissä mutterit tietysti vähän hankalassa paikassa kireyden tarkistamiseksi.

Sensijaan erilaisia vanteita ja renkaita on tullut kokeiltua w123 Mersussa, ainakaan siinä ei ollut ongelmia jos ET muuttuu vakioon nähden, erilaiset renkaat oli erilaisia, leveämmällä oleva tuntuu kohdistavan enemmän voimaa ohjauksen osiin. Radikaalein kokeilu oli vakio 175/80/14" renkaan tilalla 215/80/15", olihan se eri tuntuinen ja välitys muuttui selvästi. Hyvin voi ajaa.

Mikähän mahtaa olla LN 170 Hiluxin vakio ET?

No jos on esim 35mm speiseri, niin siihen kohdistuu aika kova vääntövoima vertaa jos vanne olis suoraa akselissa...

On se toki halvin ja helpoin tapa levittää, en mä sitä sano. Ja kyllähän porukka ajelee niitten kans, mut ajattelin vaa sanoo oman mielipiteen noista. Ite koittasin jotai muuta... Esim 8" vanne -20 et, tai sit leveempää rengasta ja vannetta -44 eeteellä :D ;)

toyota4x4
04.11.2012, 10:39
mulla irtos tollanen alumiini spaceri 2vuoden ajon jälkeen. suosittelisin rautasta vastaava ei ole niin pehmeetä tavaraa. tai vaikka ihan sopia vanteita + levikkeethän hiluksi tarttee kanssa jos levittelee reilummin.

tekniikkamies
04.11.2012, 10:43
[QUOTE=kippo86;933508]No jos on esim 35mm speiseri, niin siihen kohdistuu aika kova vääntövoima vertaa jos vanne olis suoraa akselissa...]

Teorissa saattaa olla näin, käytännössä ainakaan henkilöauto Mersussa ei ollut mitään oleellista ongelmaa vaikka vanteen ET vaihteli aika paljon, tarkkoja lukuja mulla ei missään tallessa. Mersu vieläkin mulla, jolla se on ollut kohta 20 vuotta.

Toisaalta jossain traktorissahan on osat paljon vahvempia kun autossa, niissä laitetaan tupla ellei perät joissain käyttötarkotuksessa tripla renkaita. Ei mitään ongelmia paitsi se, ettei ne meinaa mahtua enää tielle ;-)

Leveempi rengaskin muutes kiinnostas vaikka 265/75/16", toisaalta 235/85/16" renkaissa on lähes kaikki pinta jäljellä, ne menee hyvin vakiovanteelle ja kun kyse on talvirenkaasta, ei tämän leveämpi innosta, niistä saa käytettynä vähän kuin all terraineja ilman nastoja ja voi ajoissa ostaa uudet talvinastarenkaat.

Siksi tuntus, että muunlainen vanne ja rengas menee hukkaan ellei tule joskus toistakin autoa, johon käy samankokoiset samaan aikaan.

Varmasti on yks varteenotettava vaihtoehto silti erilainen vanne ja rengas, yks käytännön ongelma on se kun ei tiedä mikä tossa pitäs ET olla.

Nuhapumppu
04.11.2012, 10:43
No jos on esim 35mm speiseri, niin siihen kohdistuu aika kova vääntövoima vertaa jos vanne olis suoraa akselissa...

On se toki halvin ja helpoin tapa levittää, en mä sitä sano. Ja kyllähän porukka ajelee niitten kans, mut ajattelin vaa sanoo oman mielipiteen noista. Ite koittasin jotai muuta... Esim 8" vanne -20 et, tai sit leveempää rengasta ja vannetta -44 eeteellä :D ;)
Eikait siihen erikseen pultattavaan spaceriin nyt vaikuta sen isommat voimat,kuin napaakaan kun rengas on siinä kiinni? Kunhan vaan pultit on kunnolla kiinni ja spaceri keskittävä niin itse en näe mitään ongelmaa,laakerithan siinä joutuu kovemmalle rasitukselle,kun vannetta viedään reilusti ulospäin.

kippo86
04.11.2012, 11:00
Eikait siihen erikseen pultattavaan spaceriin nyt vaikuta sen isommat voimat,kuin napaakaan kun rengas on siinä kiinni? Kunhan vaan pultit on kunnolla kiinni ja spaceri keskittävä niin itse en näe mitään ongelmaa,laakerithan siinä joutuu kovemmalle rasitukselle,kun vannetta viedään reilusti ulospäin.

Joo, mut on se alumiinikäikäle huomattavasti heikompaa tekoa, kun esim pyörännapa. Ja melkei väittäsin, et vanne napaan pultattuna kestää enemmän voimia, kun speiseri pyörännapaa ja siihen vanne?

Kaverilta lähti mm 38,5" Boggeri irti vauhissa. Onneks ei lähteny vaikka minuuttia aikasemmin, ku paineli motaria... En jaksa muistaa kummista pinnapulteista oli revenny/katkennu.

tekniikkamies
04.11.2012, 11:06
mulla irtos tollanen alumiini spaceri 2vuoden ajon jälkeen. suosittelisin rautasta vastaava ei ole niin pehmeetä tavaraa. tai vaikka ihan sopia vanteita + levikkeethän hiluksi tarttee kanssa jos levittelee reilummin.

Tämä oli hyvä huomio!

Munkin järjen mukaan raudasta tehty on tarkoituksenmukaisempi, haluais myös, että pultteja/muttereita voi edelleen ruuvailla järjen kanssa pulttipyssyllä kunhan spaceri on paikoillaan.

Onkos mitään näkemystä minkälaista kierrelukitusta olis syytä harrastaa, normaalisti mulla pyörän pultit on voideltu jollain esim. kuparitahnalla, mutteritervalla tms, tulisko spacerin kiinnityspultit käsitellä kierrelukitteella ja vetää momenttiavaimella kiinne?

Koko homman tarkotus on tehdä autosta vähemmän kallistelu ja kaatumaherkkä, muita pieniä muutoksia jotka vaikuttaa samaan suuntaan on tarkoitus tehdä myös. Lisääntynyt korkeus osaltaan heikentää ajo-ominaisuuksia myös maastossa, takapään lisääntynyt paino tuo paremmin pitoa takapyörille ja kun tällä suurimmaksi osaksi ajetaan takaveto päällä, on ominaisuudet suorastaan parantunut.

Yhtenä ideana on jos taakse laittaisi lisäilmajouset, se toisi ainakin kuorman kantavuutta ja säilyttäisi joustovarat erilaisilla kuormilla. Joustovarojen luulisi vähentävän autoon tulevia rasituksia.

Tämä on tarkotus olla käyttöauto, joka kulkee tavallisia pakuja paremmin maastossa ja alennusvaihde auttaa peräkärryn kanssa taiteilemisessa huonoissa paikoissa.

_LM_
04.11.2012, 11:39
Toisaalta jossain traktorissahan on osat paljon vahvempia kun autossa, niissä laitetaan tupla ellei perät joissain käyttötarkotuksessa tripla renkaita. Ei mitään ongelmia paitsi se, ettei ne meinaa mahtua enää tielle ;-)
Mitä nyt 10mm? terästä olevat vanteen keskiöt repeilee, pyöränpultteja katkeilee ja käsivarren paksuisia vetoakseleita menee poikki :p
Tuollainen rautainen spaiseri ei välttämättä tarttuisi napaan kiinni vaikka olisi hieman tiukempikin sovitus verrattuna alumiiniin. Saattaa joskus alumiinivannekin olla pirun tiukasti navassa kiinni vaikka pultit irti jos on ollut aikaa hapettua yhteen...

dexta
04.11.2012, 11:52
Varmasti on yks varteenotettava vaihtoehto silti erilainen vanne ja rengas, yks käytännön ongelma on se kun ei tiedä mikä tossa pitäs ET olla.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=65859

Tuola hieman tarinaa ET:stä

Nuhapumppu
04.11.2012, 16:36
Joo, mut on se alumiinikäikäle huomattavasti heikompaa tekoa, kun esim pyörännapa. Ja melkei väittäsin, et vanne napaan pultattuna kestää enemmän voimia, kun speiseri pyörännapaa ja siihen vanne?

Kaverilta lähti mm 38,5" Boggeri irti vauhissa. Onneks ei lähteny vaikka minuuttia aikasemmin, ku paineli motaria... En jaksa muistaa kummista pinnapulteista oli revenny/katkennu.
Riippuu toki millaisesta metallista mistä sen tekee,nuita työkalu?alumiinista tehtyjä on nähty rallipiireissa ja hyvin ovat kestäneet,ainut että pultteja saa olla kiristelemässä aluksi aika tiheään tahtiin mutta muutaman tiukkauksen jälkeen alkavat pysyä hyvin kiinni. Rautaisen speisserin jos tekee,joka on kunnolla keskittävä ja tulee pulttaamalla kiinni,niin uskon kestävän saman kuin vakio napa.

kippo86
04.11.2012, 16:50
Riippuu toki millaisesta metallista mistä sen tekee,nuita työkalu?alumiinista tehtyjä on nähty rallipiireissa ja hyvin ovat kestäneet,ainut että pultteja saa olla kiristelemässä aluksi aika tiheään tahtiin mutta muutaman tiukkauksen jälkeen alkavat pysyä hyvin kiinni. Rautaisen speisserin jos tekee,joka on kunnolla keskittävä ja tulee pulttaamalla kiinni,niin uskon kestävän saman kuin vakio napa.

Joo, kyllä rautanen kestää varmasti. Niitä en oo koskaa nähny käytettävän missää, enkä myytävänkää... Paitti niitä mitkä on 5mm levystä leikattu.

-MaTTi-
05.11.2012, 21:26
Ja raideleveyttähän saa muuttaa vanteita vaihtamalla 30 mm eli 15 mm/puoli. Kaikki spacerit ja muut laittomia jos ei oo auton valmistajan tai vanteen valmistajan hyväksymät.

Mutta jokainen laittaa semmosta alle mikä itestä tuntuu hyvältä ja tarpeeks lailliselta. ;) Mut syytä tiedostaa mitä ne pitäis olla.

olenko minäkö
07.11.2012, 17:11
laita hj tai patrollin akselit niin saat raideväliä.

tekniikkamies
07.11.2012, 18:14
laita hj tai patrollin akselit niin saat raideväliä.

En ole niin rajua muutosta suunnittelemassa, täst ei ole tulossa rankka harrasteauto, vaan tää on nelivetoinen käyttöpaku kuin vaihtoehto neliveto Hiacelle.

Tossa alhaalla on linkissä toiset rakennellu suurinpiirteen sellasia mitä meinaan, niillä on näköjään vanteet otettu jostain toisesta Toyotas ja nakit on 265/75/16 tai jotain sen tapasta. Ite aion pysyä kapeissa 235/85/16 talvinakeissa.


Mutta jos sais vapaasti ideoida eikä tarvis vastata kustannuksista ja käytännön toteutuksesta, Toyota HDJ100:sesta sais modattua tollasen kivan 6x6 auton ja siinä olis voimapuolikin paremmin kondiksessa:
http://www.youtube.com/watch?v=TV7gq_AiaXA
http://www.youtube.com/watch?v=J4ORCinpJpk

Tässä mun rojektissa tehdään sellasia pikku muutoksia mitä joutus muutenkin tekee esim. iskarien vaihtoa. Apiuilmajouset voi myös tehä matalalla budjetilla kun paineilma on muuteski käytettävissä.


http://www.yotatech.com/f116/89-95-newer-factory-wheels-200701/index2.html

http://i762.photobucket.com/albums/xx261/retroboy89/Toyota/IMGP5083.jpg