Kirjaudu sisään

View Full Version : Suzuki Samurai & VW LT45 4x4


GaryRock
03.11.2012, 10:22
Nyt alkaa olla valmistelut jo siinä vaiheessa, että on aika aloittaa postailu projektistakin. Vielä ei ole muuta tehty kuin vähän suunnitelmia ja kamoja hankittu.

Suzuki Samurai tuli ostettua ennen kesää ja edellinen omistaja taisi täälläkin jotain joskus huudella.
Tavoite on tehdä toimiva käyttöpeli mettälle yms.

https://lh6.googleusercontent.com/-fTzwecngsXc/UJQk-X7gz9I/AAAAAAAAABk/rT0Y_6RX3D0/s512/DSC_0247.jpg
Sen pitäisi pystyä kuljettamaan tavaraa mettään . .

https://lh4.googleusercontent.com/-z-6Osh5mf50/UJTK0eqaAAI/AAAAAAAAACw/aD37_FQG2L0/s512/suikka2.jpg
. . toimia työ- ja ruokailutasona.

https://lh4.googleusercontent.com/-kDiasqhjUX8/UJTK0Qtih5I/AAAAAAAAAC0/Vd_vHQ_37i0/s656/suikka.jpg
Saisi edetä vähän paremmin pahoissakin paikoissa, nyt eteneminen loppui tuohon, tosin talvirenkailla.

https://lh5.googleusercontent.com/-ILxTkktzjk0/UJQlJ0qdXpI/AAAAAAAAACE/T15DfKDMeBI/s512/DSC_0071.JPG
Joustoa vois olla enemmän.


Ensimmäinen homma on tehdä uudet puskurit ja vinssin kiinnitys. Samalla siirtyy takavalot takaoveen ja eteen tulee uudet huomiovalot ja vilkut.
Huomiovaloiksi tuli jo hommattua halvat ledit (http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/led-p%C3%A4iv%C3%A4valosarja-824-24led-/3040110016/), vilkuiksi varmaan joka paikkaan wv-konsernin sivuvilkut tms. tai sitten prätkän vilkut eteen ja taakse jotain motonettiä.

Siitä pääseekin sujuvasti sähköjen tekoon, joista ensimmäinenä vaihtuu laturi Camarossa olleeseen Boschin tekeleeseen (jos löydän sen varastosta vielä), toinen akku vinssille jne. Sähköt teen vanhojen toimiessa rinnalla niin paljon kuin mahdollista, koska auto on jatkuvasti käytössä.

Levikkeet ovat hieman ruosteiset ja ajattelin tehdä ite lasikuitukankaasta ja tummaksi läpikuultavaksi mustalla pastalla värjätyllä polyesterihartsilla hienommat. Tiiä vaikka näyttäis vähä hiilikuidulta värjäyksen jälkeen :p
Samalla vaivalla tulee uusi kojelauta uusilla mittareilla, kattopaneeli kytkimille ja poppivehkeelle jne. ja koirille koppa taakse.
Mittarit ovat vielä hakusessa, koska haluan kaiken olevan samaa sarjaa ja selkeät. Autometerillä on muuten kaikki, paitsi nopeusmittari on liian iso ja muilta valmistajilta se sitten puuttuu kokonaan tai on muuten vain ruma :D
Tuntimittari olisi hieno lisä, mutta ei mitenkään pakollinen.

Jousitus on vähä lässähtäny ja ensin oli ajatus tehdä coil.overit itse, mutta taitaa olla helpointa (ja halvinta) tehdä apujouset hitsaamalla jousilautaset akseliin ja runkon, ja ettiä sopivat jouset niiden väliin. Samalla jättää vain yhden lehden pakasta jäljelle tukivarren rooliin. Kestääköhän se kiertymättä? Jos ei, niin vois tehdä -68 Camaron tyylisen ratkasun jossa oli puolikas lehti vähentämässä kiertymistä.

Iskareiksi samat joka kulmaan, koska kiinnityspisteet joutuu kuitenkin laittamaan uusiksi. Ehkä transitin takaiskarit, hiluxin etuiskarit, omega farkun taka jne. Saatavuus vaikuttaa paljon.

Myöhemmin sitten kone uusiksi kokonaan ruiskulla, korkeimmilla puristuksilla, nokalla jolla vähä enemmän vääntöä keskialueelle.
KAMin lukot houkuttais myös, mutta hyvin on pärjänny tähän asti ilmankin.
Välitykset pitäsi myös hoitaa kuntoon jossain välissä.
Jarrut menee vaihtoon myös.

Viimeinen vaihe on kaikki palasiksi, puhallus, maalaus, korjaus ja kasaus. Tämä sitten kun on talo valmis, eli paikka missä voi tehdä ilman kiireitä.

Olisko kellään Jyväskylän alueella paikkaa satunnaiseen harrasteluun? Esim. edellä mainittujen lasikuituosien laminointiin ja puskurien hitsailuun.

Palex
03.11.2012, 10:41
Jousitus on vähä lässähtäny ja ensin oli ajatus tehdä coil.overit itse, mutta taitaa olla helpointa (ja halvinta) tehdä apujouset hitsaamalla jousilautaset akseliin ja runkon, ja ettiä sopivat jouset niiden väliin. Samalla jättää vain yhden lehden pakasta jäljelle tukivarren rooliin. Kestääköhän se kiertymättä? Jos ei, niin vois tehdä -68 Camaron tyylisen ratkasun jossa oli puolikas lehti vähentämässä kiertymistä.
Nuo lehtijousi/kierrejousi yhdistelmäviritykset kannattaa kyllä unohtaa ihan suosiolla, varsinkin kun on suzuki kyseessä...

Kaikista helpoimmalla saat ryhtiä jousiin kun haet uudet peräkärryn jousipakat, ja niistä vaihdat vähän ryhdikkäämpiä lateja vanhojen tilalle.:)

GaryRock
03.11.2012, 11:06
Nuo lehtijousi/kierrejousi yhdistelmäviritykset kannattaa kyllä unohtaa ihan suosiolla, varsinkin kun on suzuki kyseessä...

Kaikista helpoimmalla saat ryhtiä jousiin kun haet uudet peräkärryn jousipakat, ja niistä vaihdat vähän ryhdikkäämpiä lateja vanhojen tilalle.:)

Mukavuuskin on tavoitteena, eli pintakovuutta pois paljon.
Sitä en tiedä väheneekö se yhtään poistamalla lehtiä ja korvaamalla ne kierteellä, mutta näin oletin tapahtuvan kun lehtien välinen kitka jää pois.

Palex
03.11.2012, 11:15
Mukavuuskin on tavoitteena, eli pintakovuutta pois paljon.
Sitä en tiedä väheneekö se yhtään poistamalla lehtiä ja korvaamalla ne kierteellä, mutta näin oletin tapahtuvan kun lehtien välinen kitka jää pois.
Et niin löysiä jousia tule löytämään mistään että jousitus muuttuisi pehmeämmäksi, niin kauan kun lehtijouset on hommassa mukana. Suzukin peräpää on KEVYT! Joten kivirekimäisyys senkun lisääntyy kun sinne vieterit laitat lisäksi... Ja pelkkä norra ei mitään tukivarren virkaa pysty toimittamaan mitenkään...

Toiseksi, jos olet joskus katsonut sinne auton alle, niin akselin ja runkopalkin välissä on erittäin vähän tilaa, joten sinne kun änget jouset, niin korotusta alkaa olemaan jo ainakin 20 senttiä. Kierrejousia laittaessa täytyy takana runkoaisaa loveta kun tekee jousille yläkiinnitystä, että saa jousen yläpään runkoaisan yläpuolen tasolle niin jää korotus maltillisemmaksi. Etupäässä saa jouset sopimaan rungon ulkopuolellekin.

GaryRock
03.11.2012, 11:28
Et niin löysiä jousia tule löytämään mistään että jousitus muuttuisi pehmeämmäksi, niin kauan kun lehtijouset on hommassa mukana. Suzukin peräpää on KEVYT! Joten kivirekimäisyys senkun lisääntyy kun sinne vieterit laitat lisäksi... Ja pelkkä norra ei mitään tukivarren virkaa pysty toimittamaan mitenkään...

Toiseksi, jos olet joskus katsonut sinne auton alle, niin akselin ja runkopalkin välissä on erittäin vähän tilaa, joten sinne kun änget jouset, niin korotusta alkaa olemaan jo ainakin 20 senttiä. Kierrejousia laittaessa täytyy takana runkoaisaa loveta kun tekee jousille yläkiinnitystä, että saa jousen yläpään runkoaisan yläpuolen tasolle niin jää korotus maltillisemmaksi. Etupäässä saa jouset sopimaan rungon ulkopuolellekin.

Taakse tuli katottua ja onha siellä aika vähä tilaa. Progressiiviset coil-overit sitten myöhemmin tukivarsilla jos on aikaa, rahaa ja mielenkiintoa.

Kai se pitää vihdoin uskoa, että peräkärryn lehtiä vaan vanhojen tilalle :D
Onko jotain tiettyä pakkaa? Vai motonetistä vaan 500kg setti ja siitä lehdet.

Mutis
03.11.2012, 11:35
Jos pehmeyttä hakee, niin kierrejouset pelkästään. Vitaran omamassa on 1070kg eli painoeroa ei paljon ole ja mukavuus ihan eri kategoriassa verrattuna sj minkä kyydissä olen oleillut.

GaryRock
03.11.2012, 13:11
Löytyhän ne sopivat mittaritkin VDO Onyx (http://www.vdo-gauges.com/instruments/by-series/viewline-onyx/viewline-onyx-6-instrument-kit-with-gm-transmission-sender-3-3-8-speedometer-tachometer-and-black-bezels.html). Hinta voi olla vähä turhan paljon, mutta onhan ne nätit.

88
03.11.2012, 14:10
Riipukkeen pituutta ja kiinityspaikkaa rungossa muuttamalla saa lehtijousesta ulos erilaisia ominaisuuksia.

GaryRock
06.11.2012, 06:32
Tilasin englannista uretaanipuslasetin 58 eurolla kuluineen.
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370675606085
Eiköhän noi oo yhtä toimivat ku vähän kalliimmat OME tms.

GaryRock
06.11.2012, 19:19
Ennen puskurin tekoa pitäisi tilata takavalot.
Gimppailin pari eri vaihtoehtoa.
Jokon kalliit näyttäis tältä
https://lh5.googleusercontent.com/-Fh1YoT4wAws/UJlEvTYOBRI/AAAAAAAAADs/Ic5EeOpabps/s533/valot1.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-h0faFse3wWw/UJlEwvwXArI/AAAAAAAAADs/yFzZfpWTXEQ/s533/valot5.jpg

Ja sitten motonetit, yrman, jne. myymät halpikset yksin tai kaksin per puoli.
https://lh4.googleusercontent.com/-hLzLEsAHFLw/UJlEwR9hiaI/AAAAAAAAADs/lEOp5C2VIT8/s533/valot4.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-4IIVHM8VHg8/UJlEvax9bzI/AAAAAAAAADs/1OeJwMdPuhs/s533/valot3.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-Q1eLtz5OSG0/UJlEvYDwvgI/AAAAAAAAADs/Be_6bsBbDmM/s533/valot2.jpg

Peruutusvalo puuttuu, ellen sitten kytke kattotelineessa roikkuvaan toimimaan peruuttaessa.

Takaoveen olisi helpointa sijoittaa, mutta tulee hieman kauas reunasta ja on ruma, mutta ei ole ensimmäisenä ottamassa iskua vastaan.
Vaikeita valintoja. Jokon 75e/kpl maksavat on laadukkaan oloset ja hienot, mutta noita halpiksia sais 25e/pari. Onkohan sähköisessä kestossa eroa?

Kekkeruusi
06.11.2012, 20:23
Mulla on omassa noi halvemmat ja on toiminut ihan hyvin...laita ne vaan niin ei harmita jos hajoo tai kun hajoo.

Heguli
08.11.2012, 07:07
Peruutusvalo puuttuu, ellen sitten kytke kattotelineessa roikkuvaan toimimaan peruuttaessa.

Katsastaja ei tykkää, on peruutusvalo liian korkealla....:( Maksimikorkeus muistaakseni 120 cm.

ranke
08.11.2012, 09:36
Jep ja kaikenlisäks peruutusvaloa koskee myös E-hyväksyntä. Pitäis löytyä merkintä, että on peruutusvalo.

TEMÄHIK



Katsastaja ei tykkää, on peruutusvalo liian korkealla....:( Maksimikorkeus muistaakseni 120 cm.

GaryRock
08.11.2012, 19:01
Jep ja kaikenlisäks peruutusvaloa koskee myös E-hyväksyntä. Pitäis löytyä merkintä, että on peruutusvalo.

TEMÄHIK

Sekin vielä, pitää varmaan kytätä jostain sopiva halvalla. Yksi pitkula voisi sopia keskelle hyvin. Joku tämän tyylinen. (http://jussinmaki.fi/verkkokauppa/led_peruutusvalo_12v_25_2cm-p-4684-762/)

pastirolli
09.11.2012, 11:43
Meikäläisellä inssi ei sanonut mitään vaikka oli työvalo pakkivalona. Tosin en tiedä onko vuosimallilla jotain merkitystä.

Takavalot ehdottomasti takaoveen kiinni. Puskurin joudut kuitenkin jossain vaiheessa poistamaan.

GaryRock
09.11.2012, 16:00
Meikäläisellä inssi ei sanonut mitään vaikka oli työvalo pakkivalona. Tosin en tiedä onko vuosimallilla jotain merkitystä.

Takavalot ehdottomasti takaoveen kiinni. Puskurin joudut kuitenkin jossain vaiheessa poistamaan.

Miksi puskuri pitäisi poistaa? Ajattelin tehdä uuden siihen.

pastirolli
10.11.2012, 07:58
Miksi puskuri pitäisi poistaa? Ajattelin tehdä uuden siihen.

Tarkoitin tuota vakiopuskuria. Jos teet uuden niin sitten ei ole väliä. Tosin valot ovat aika alhaalla ja saavat todennäköisesti osumaa maastossa joten kannattaa laittaa hieman ylemmäs.

GaryRock
10.11.2012, 09:46
Tarkoitin tuota vakiopuskuria. Jos teet uuden niin sitten ei ole väliä. Tosin valot ovat aika alhaalla ja saavat todennäköisesti osumaa maastossa joten kannattaa laittaa hieman ylemmäs.

joo aivan. Saako takaoven lukkoa siirrettyä toiseen paikkaan? Tekisi mieli pistää valot juuri samalla korkeudelle ja mahdollisimman reunaan.

Palex
10.11.2012, 10:27
joo aivan. Saako takaoven lukkoa siirrettyä toiseen paikkaan? Tekisi mieli pistää valot juuri samalla korkeudelle ja mahdollisimman reunaan.
Saa kai sitä kaikkea siirreltyä jos vain jaksaa puuhastella, mutta helpoimmalla pääset jos löydät jostain alkupään 410:n takaoven, kun siitä puuttuu kokonaan tuo "muotoura" jonka sisällä tuo suzuki teksti on, joten koko luukku on täysin sileä, joka puolestaan helpottaa valojen sijoittelua huomattavasti.

urpo600
10.11.2012, 19:48
Biltemastakin saa noita LED-valoja.

esim.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Valaistus/Valaistus/Takavalo-pyorea-LED-42223/

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Valaistus/Valaistus/Takavalo-pyorea-LED-42226/

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Valaistus/Valaistus/Takavalo-pyorea-LED-42225/

GaryRock
10.11.2012, 21:20
Biltemastakin saa noita LED-valoja.

esim.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Valaistus/Valaistus/Takavalo-pyorea-LED-42223/

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Valaistus/Valaistus/Takavalo-pyorea-LED-42226/

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Valaistus/Valaistus/Takavalo-pyorea-LED-42225/

Kattelinkin noita, mutta ainaki osasta puuttuu heijastimet.

GaryRock
11.11.2012, 14:58
https://lh5.googleusercontent.com/-bMgyxMkKEb4/UJ-gUmZvQxI/AAAAAAAAAEI/ZOJRpTZbhQ4/s437/valot6.jpg

Pistin valot magneetilla kiinni ja nyt vasta kuvaa katsoessa huomasin, että toi muoto ei ole keskellä luukkua. Eli luukku vaihtuu muodottomaan sitten joskus, mutta näin aluksi pistän valot takaluukkuun muodon korkeudelle.

GaryRock
18.11.2012, 16:50
Tollaset niistä nyt sitten tuli, tehään hienommat sitten kun on aikaa.
https://lh4.googleusercontent.com/-xEN6jO6bSYc/UKj1W3T4vuI/AAAAAAAAAEg/RIlcLuSsH_k/s720/suzuki_takavalot.JPG

Mitähä konttorilla sanotaan tosta motonetin työvalosta, josta tein peruutusvalon?

JJ90
18.11.2012, 17:20
No kun ei oo hyväksytty peruutusvalo, niin kaikki on ihan leimasinmiehen vaimon edellisillan mielialasta riippuvaa.:D

GaryRock
25.11.2012, 16:39
https://lh5.googleusercontent.com/-lsjM2IN6_RA/ULIrbGY6XhI/AAAAAAAAAFA/egwZUMn7CQA/s512/moottori.jpg

Tuli ostettua jakenbj:ltä ruiskukone ja nyt pitääki miettiä, että siirränkö ruiskun nykyiseen koneeseen väliaikaisesti ja samalla käyn tuon ostetun läpi, vai käynkö läpi ruiskuineen ja nosta valmiin paketin paikalle ajaen kaasarilla sen aikaa.
Säästyis turhaa säätöä hieman.

Tekis mieli samalla nostaa puristuksia aavistuksen ja vaihtaa nokka hurjempaan.

GaryRock
25.11.2012, 17:00
Taustalla rengas odottaa vaihtoa ku hyvästä hakkaapeliitasta meni tikku kyljestä läpi :(
Joutuu pitämään Insat alle ku ei noi hakkapeliitat kestä mitään.

GaryRock
09.12.2012, 14:02
Takavaloissa on rekkarin valo samassa ja loistaa aina kun on parkit päällä, eikä teippikään pysynyt kunnolla, joten piti ottaa pora käteen.
https://lh6.googleusercontent.com/-_asgM4BqV6k/UMR8qYb0bRI/AAAAAAAAAFo/zMdMoDGQcOE/s912/DSC_0287.jpg
Ensin reikä reunimmaisten ledien kohdalle ja siinä samassa ledikin lähti irti.

https://lh6.googleusercontent.com/-aAMdIW4x4u8/UMR8uDShzaI/AAAAAAAAAFw/eLKtDTFKGFA/s912/DSC_0288.jpg
Tulppa vielä päälle.

GaryRock
09.12.2012, 17:20
Nyt kun mietin asiaa uudellee, niin yks reikä keskimmäisten kohdalle olis riittäny. Siitä olis voinu ruuvarilla ronkkia keskimmäiset ledit irti.

GaryRock
22.12.2012, 19:41
Kohta on kaikki palikat kasassa vinssin asennusta ja puskurin tekoa varten. Vanhojen vilkkujen ja parkkien tilalle tulee lediä. Koska sopivan tehokkaat kaukovalot ovat isoja (225mm), niin vastapainoksi hain motontistä pienemmät 90mm lähivalot :D
https://lh6.googleusercontent.com/-TdNog1AZO2Y/UNXRfXGr8YI/AAAAAAAAAGg/mL5ivesUVHs/s512/DSC_0293.jpg
Vilkut ehkä mahtuu noiden rinnalle vanhojen ajovalojen paikalle.

GaryRock
18.02.2013, 18:26
Jotain pientä tuli tehtyä viikossa:

uudet puskurit
helmat palkista
takavalojen siirto
uudet ajovalot
uudet vilkut eteen ja sivuille
paljon reikien paikkausta
lokasuojat oli levikkeiden kohdalta täysin mädät, eli nekin uusiki
uusi maali pintaan spraypullosta, värikoodi RR23
levikkeet lasikuidusta (rumat ja reisille meni muottia myöten)
vinssipeti
sähköt valoille uusiksi

https://lh3.googleusercontent.com/-Vxz_cdWBWe4/USJU4Pz42PI/AAAAAAAAAIQ/Tmk6AZMC6s0/s640/harmaa_suzuki.JPG

Tässä kuva väristä ja lisää kuvia tulee edestä ja takaa heti kun kerkeän ottamaan.

GaryRock
20.02.2013, 12:58
Pari kuvaa lisää

https://lh6.googleusercontent.com/-KJR-xT2ArTg/USSrmEWJgmI/AAAAAAAAAKc/-_eWAE9dJOA/s640/takaa.JPG

Takavalot on vähä ylempänä kuin aiemmin.

https://lh5.googleusercontent.com/-PNr9q2DHnJY/USSrlULf6pI/AAAAAAAAAKc/OW9joZ6OjMQ/s640/sivu2.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-By_QmpakomQ/USSrlPzujsI/AAAAAAAAAKc/g-g2mZ5dELc/s640/edesta.JPG

On isoa, pientä ja viirusilmää, yhdet vilkkuvatkin löytyy

https://lh3.googleusercontent.com/-3VjCageHgEc/USSrlCjm-3I/AAAAAAAAAKc/RkFpHdyOiYg/s640/sivu.JPG

GaryRock
27.03.2013, 07:10
Etujouset alkoi murjottamaan, joten elvytin niitä hieman motonetin peräkärrypakan latilla.

https://lh5.googleusercontent.com/-gWe_gtxDqxU/UVJ9K8fHYGI/AAAAAAAAALY/sV0rjmddLUU/s587/DSC_0305
Pienin pois ja uus vähän pitempi tilalle. Keula nousi joku nelisen senttiä ja meno on pehmeää.
Samalla vaihdoin uretaanipuslat eteen ja lähes kaikkialle taakse.

Renkaiden halkaisijan vaihdellessa aina välillä, heittää myös nopeusmittari, joten päätin hommata tälläsen alkuperäisen tilalle. http://www.polo-motorrad.de/en/digital-cockpit-xr-sr-mit-6-kontrolleuchten.html
Check Engine ja Jarrunesteen -valot puuttuvat, mutta ilmankin pärjää. N tarkoittaa tietenki nelivetoa :p
Taustavalo on kamala, mutta muuten pätevä vehje. Polttoaineanturin skaalausta varten tuli jo hommattua elektroniikat, mutta toteutus on vielä vaiheessa.

Nopeusanturissa on paljon säätövaihtoehtoja. Magneetteja voi olla 1-6kpl ja renkaan halkaisijaakin voi kasvattaa metriin asti. Näillä luulis saavan jakolaatikon lähdöstä sopivian nopeustiedon säädettyä kohdalle.

https://lh5.googleusercontent.com/-qQMUa-oulwE/UVJ8g86_R4I/AAAAAAAAALE/W0knocVC28A/s587/DSC_0307
Lähdöstä otin yhden pultin pois ja porastin reiän magneettia varten

https://lh3.googleusercontent.com/-K2FkdTFZPUA/UVJ8faa29bI/AAAAAAAAAK8/2kBo4-VWWl4/s898/DSC_0308
Anturin kiinnitys jakolaatikon päässä.

Mittari odottaa vielä laatikossa asennusta ja loppujen sähköjen valmistumista.

GaryRock
28.03.2013, 11:21
Kötöstelin kattotelineestä, verkosta ja kulmaraudasta katolle telineen tms.

https://lh3.googleusercontent.com/-RAfnSsfiK3I/UVQKO1tvacI/AAAAAAAAALo/oGOeePW1Sj8/s587/DSC_0312

Samalla sai valot kiinni vähän paremmin ja tuohon on helpompi köyttää supikoirat ja muun haisevan kuorman mustekaloilla :D

Aineet makso muutaman kympin.

GaryRock
29.03.2013, 19:19
https://lh4.googleusercontent.com/-hZIfG4QLR5M/UVXMhyeXilI/AAAAAAAAAMc/bpBhaa22eDI/s587/DSC_0317
Eilen hain imusarjan ja ruiskun rungon soodapuhalluksesta ja tänään tuli kasattua koko himmeli. Jäi vain muutama ylimääräinen osa .
Enää pitää keksiä joka letkulle oikea paikka.

cybress
30.03.2013, 07:00
Renkaiden halkaisijan vaihdellessa aina välillä, heittää myös nopeusmittari, joten päätin hommata tälläsen alkuperäisen tilalle. http://www.polo-motorrad.de/en/digital-cockpit-xr-sr-mit-6-kontrolleuchten.html
Check Engine ja Jarrunesteen -valot puuttuvat, mutta ilmankin pärjää. N tarkoittaa tietenki nelivetoa :p
Taustavalo on kamala, mutta muuten pätevä vehje. Polttoaineanturin skaalausta varten tuli jo hommattua elektroniikat, mutta toteutus on vielä vaiheessa.

Nopeusanturissa on paljon säätövaihtoehtoja. Magneetteja voi olla 1-6kpl ja renkaan halkaisijaakin voi kasvattaa metriin asti. Näillä luulis saavan jakolaatikon lähdöstä sopivian nopeustiedon säädettyä kohdalle.

https://lh5.googleusercontent.com/-qQMUa-oulwE/UVJ8g86_R4I/AAAAAAAAALE/W0knocVC28A/s587/DSC_0307
Lähdöstä otin yhden pultin pois ja porastin reiän magneettia varten

https://lh3.googleusercontent.com/-K2FkdTFZPUA/UVJ8faa29bI/AAAAAAAAAK8/2kBo4-VWWl4/s898/DSC_0308
Anturin kiinnitys jakolaatikon päässä.

Mittari odottaa vielä laatikossa asennusta ja loppujen sähköjen valmistumista.[/QUOTE]








Mitä enemmän laitat magneetteja sitä tarkemman saat siitä mittarista,eli jokaiseen pulttiin,voi olla että ei ala yhellä toimimaan..

GaryRock
30.03.2013, 07:45
Mitä enemmän laitat magneetteja sitä tarkemman saat siitä mittarista,eli jokaiseen pulttiin,voi olla että ei ala yhellä toimimaan..

Kyllä sen pitäs toimia. Muuten voi loppua säätövara, koska toi on tarkoitettu suoraan eturenkaaseen (prätkän jarrulevyn pultteihin) ja renkaan säätövara on metriin asti ja magneettien määrä yhdestä kuuteen.

Nyt kun pistän yhden magneetin ja kerron mittarille niitä olevan neljä, niin ~3.75 perävälitys huomioiden ollaan aika lähellä sitä tilannetta, että magneetit olis suoraan renkaassa tai vanteessa. Mittarille kerron renkaan halkaisijan olevan ~680, enkä todellista 725mm, niin nopeuden pitäs olla oikein.

Muita vaihtoehtoja on kaks magneettia ja mittarille sanon niitä oleva kuus ja sillon mittarille pitäs kertoa halkaisijan olevan noin 900mm. Nämä taitaa olla ainoat vaihtoehdot näillä välityksillä ja renkailla.

GaryRock
02.04.2013, 11:28
Br84I8J0Drg
Hyvin se mittari toimii.

GaryRock
02.04.2013, 11:29
. .

GaryRock
06.04.2013, 20:22
Dippatyötä vältellessä tein kattokonsolin vanhan ja ruman tilalle.

https://lh3.googleusercontent.com/-KKnQmca9qjI/UWBnPNk0uVI/AAAAAAAAANI/87HbjZxB6aY/s897/konsolo.JPG

Ei tämäkään mikään prinsessa ole, mutta hienompi ku edellinen.
Poppivehkeiden lisäksi löytyy kytkimet työvaloille, pari pistoketta tupakinsytyttimelle, kummallekki akulle volttimittarit, käyttötuntimittari, kahdet led-sisävalot kytkimineen ja sulakerasia.

GaryRock
28.04.2013, 08:43
Vihdoin sain laitettua Biltemasta ostetun 80A bosch kopion kiinni.

https://lh3.googleusercontent.com/-w9Ba1L4uQSw/UXvYxuP41_I/AAAAAAAADH8/1SWV-C9OTqQ/w437-h583/20130427_165437.jpg
Vanha pikkunen.

https://lh4.googleusercontent.com/-ze5tQiD2QwI/UXzA9YWzXKI/AAAAAAAADIU/bApz47W1Csc/w437-h583/20130428_092417.jpg
Uusi aavistuksen isompi, jäi vielä tilaakin.

Alkuperäinen kiinnike kävi hyvin ku poras uudet reiät ja leikkas päätypalan pois.

Vielä pitäisi ottaa vanhat sähköt pois, uudet tilalle ja viimeistellä laturin asennus.

suppana
02.05.2013, 21:00
Kiinnostavan näköinen "projekti"... Voitko laitella tarkempia tietoja tuosta lehtijousi hommasta että mistä jousista teit ja tarvitsiko tehdä muita muutoksia autoon kun asensit uudet jouset?

Tuoppo
02.05.2013, 22:58
Kuinka hyvin noilla pikku projektoreilla näkee pimeellä?

GaryRock
03.05.2013, 16:01
Kiinnostavan näköinen "projekti"... Voitko laitella tarkempia tietoja tuosta lehtijousi hommasta että mistä jousista teit ja tarvitsiko tehdä muita muutoksia autoon kun asensit uudet jouset?

Motonetin peräkärryyn tarkoitetuista pakoista otin sopivan mittasen lehden ja korvasin sillä alkuperäisen pienimmän lehden. Vanhat oli jo sen verran laiskistuneet ja painoakin tullu lisää, joten korotusta ei alkuperäseen verrattuna tullut hirveästi, eli ei tarvinu muita muutoksia.

Jos enemmän korottelee, niin taitaa mennä jarruletkut, iskarit jne uusiksi.

GaryRock
03.05.2013, 16:02
Kuinka hyvin noilla pikku projektoreilla näkee pimeellä?

Vielä en pahemmin pimeällä ajellu, mutta hämärässä silmämääräisesti tuntuu paljon paremmilta ku alkuperäset halogeenit. Tekijöitä voi olla paljon muitakin, esim. samalla vedin kunnon kaapelit valoille.

GaryRock
06.06.2013, 14:36
Jakikseen tuli vaihdettua 1:4.9 välitykset pienen mutkan kautta, eli vain yksi ratas meni väärin päin.

https://lh4.googleusercontent.com/-6tQrknzYtgY/UbAJLA-O1mI/AAAAAAAADk4/aDfBPeN6FD8/w836-h627-no/20130606_065859.jpg
Sähköt on lähes valmiit ja mittari toimii täydellisesti. Kaks trippiä on kiva lisä.

GaryRock
21.08.2013, 05:53
Autoon en kerennyt tekemään mitään, mutta autolle tein kärryn puiden, riukujen, risujen ja kuormalavojen kuskailuun.

https://lh3.googleusercontent.com/-lynzWnpxSNY/UhJGrXXSITI/AAAAAAAAEGU/cWP-oeWeFEQ/w949-h712-no/20130819_191114.jpg

neulavuori
22.08.2013, 22:39
on kyllä hieno tuo kattokonsoli :cool:
jotain vastaavaa pitäis itsekin yrittää väsätä

GaryRock
23.08.2013, 05:35
on kyllä hieno tuo kattokonsoli :cool:
jotain vastaavaa pitäis itsekin yrittää väsätä

Soitin kannattaa pistää osoittamaan alaviistoon, koska noin sen näytöstä näkee tosi huonosti. Jos tekisin uudelleen, niin toisin olis muutenkin paljon ylempänä, koska pää osuu siihen turhan helposti.

Tuoppo
23.08.2013, 08:14
Joko ajovalot on testattu?

neulavuori
23.08.2013, 15:41
Soitin kannattaa pistää osoittamaan alaviistoon, koska noin sen näytöstä näkee tosi huonosti. Jos tekisin uudelleen, niin toisin olis muutenkin paljon ylempänä, koska pää osuu siihen turhan helposti.

juu invatakseissa joita ajelin oli soittimet monesti niin hankalasti ylhäällä että ihan arpomalla piti nappuloita hamuilla ja joka autossa tietysti eri merkkinen soitin niin nappulatkin monesti erilailla
ehkä voisi sijoittaa enempi kartturin puolelle kuin aivan keskelle
varmaan voisi myös vähän kääntää vinoon niin että olis selkeempi näkyvyys näytölle kuskin paikalta...
itse en soitinta meinannut ylös nostaa mutta la-puhelimen voisi sinne laittaa

GaryRock
23.08.2013, 19:33
Joko ajovalot on testattu?

Ei vielä pimeällä, mutta eiköhän kuukauden sisällä tule sekin testattua

GaryRock
23.09.2013, 14:33
Vanhat itse tehdyt levikkeet meni rikki kaadossa ja en kerkeä tekemään uusia hienoja juuri nyt, joten perinteinen parlok saa kelvata.
Sopivan koon löytäminen paikallisesta oli liian haastavaa, joten otin pienimmän mikä löyty taulukosta helposti, keskeltä suikale pois ja siitä sai kaksi levikettä.
Suikaleen ajattelin käyttää sisälokariin.

https://lh6.googleusercontent.com/-mt98jHA7hh0/Uj8Cibb4VYI/AAAAAAAAEbc/e_hVmHd18g4/w534-h712-no/IMG_0393.JPG
Koesovitusta, vain yksi pultti keskeltä kiinni.

https://lh3.googleusercontent.com/--YhS02PjPts/Uj8CdZwdqsI/AAAAAAAAEa4/r2FDODU3_kc/w534-h712-no/IMG_0390.JPG
Ei mikään prinsessa, mutta riittävän toimiva ratkaisu.

Mitähän konttorilla tuumataan hieman piiloon jäävästä sivuvilkusta?

GaryRock
15.10.2013, 18:07
Projekti etenee. Tällä kertaa tavaratilan vuoro.

https://lh3.googleusercontent.com/-IdMlU3YYrhc/Ul1lO2SB6wI/AAAAAAAAErY/50LuhBe91Dk/w949-h712-no/IMG_0434.JPG

Motonetistä rulla tyylikästä mattoa 30e.

https://lh5.googleusercontent.com/-kxsyeu2ZQ_0/UkXWnl7ku4I/AAAAAAAAEhY/IMDJmHKu2Jc/w949-h712-no/IMG_0409.JPG

Koriakin on hieman muotoiltu ja levikkeet askarreltu joka kulmaan. Penet viisteet pitää vielä tehdä, niin näyttää vähän hienommalta.
Pohjapanssari on myös suunnitelmissa jakiksen ja tankin kohdalle.

GaryRock
21.10.2013, 15:14
Kuinka hyvin noilla pikku projektoreilla näkee pimeellä?

Näkee hyvemmin ku alkuperäsillä hehku-umpioilla joissa oli h4 :D

GaryRock
27.10.2013, 07:46
Valoa talven pimeyteen.

https://lh5.googleusercontent.com/-p-2VQ04jkTo/Umu6TxNVaDI/AAAAAAAAEvU/WpGvyIq9V-M/w534-h712-no/IMG_0457.JPG

Kolme työvaloa eteen ja kaks taakse. Kaks pienempää on lisäpitkät 55w polttimoilla ja korvaan ne työvaloilla jossain vaiheessa.
Liittimet tuli ikävästi vasemman valon eteen, mutta haittanneeko tuo mittään.

GaryRock
09.11.2013, 16:54
Omasta suikasta oli tämä temppu vielä tekemättä, eli reikä kennon päälle ja roskat pois.

https://lh4.googleusercontent.com/-EV-zEvv0Vnw/Un5LyKPIybI/AAAAAAAAEy8/XyD59b_eCuQ/w534-h712-no/IMG_0469.JPG

Tuon läpi ei ilma enää oikein virrannu ja hytissä alko olemaan viileä.

GaryRock
03.05.2014, 19:59
Tänään purin kojelaudan kokonaan pois ja samalla sain esiin lämppärin kennon.

https://lh6.googleusercontent.com/-GkYwsUWOMOg/U2UtNwiW2SI/AAAAAAAAFPE/irsZtsq39_E/w474-h632-no/IMG_0654.JPG

Imurilla ei ihan lähteny kaikki roskat.
Talveksi pitäisi keksiä uusi kenno ja puhaltimeksi motonetin tunnelipuhallin, tai kaksi sellaista, niin saa toisen puhaltamaan lasille oman säätimen kautta ja toisen jaloille.

Mistäs ilma kannattaa ottaa sisälle? Alkuperäinen paikka tuulilasin edessä on hanurista, ku kerää kaiken roskan ja lumen vaikka olisi suojakin päällä.

GaryRock
14.06.2014, 15:23
Tuli ostettua uus kenno vanhan tilalle.

https://lh3.googleusercontent.com/-uohQowVdWrk/U5xEjrDbmoI/AAAAAAAAFn0/yT0dfgkWFqM/w949-h712-no/IMG_0701.JPG

Kenno on ensimmäisen sukupolven Golffista ja makso motonetissä 29e. Kaippa tuollaki saa suikan sisältä lämpimäki.

Kotelo sille tulee lasikuidusta ja tuulettimiksi motonetin veneeseen tarkotetut tunnelipuhaltimet.

GaryRock
08.08.2014, 13:36
Aluperäinen ritilä ikkunan etupuolella päästää kaikki roskat kivasti sisään ja moni on tehny erilaisia virityksiä sitä estämään. Tässä oma ajatus.

Suorakaide putki, jonka sisään kulmaraudat bmw e46 raitisilmasuodatinta varten.
Ylälaita täyteen pientä reitää ja kulmaraudat yläreunaan ulkopuolelle suojaamaan suoraa roskien lentelyä ja lisäämään aerodynamiikkaa. Ritilä vielä eteen.

Alas pyöreät putket pellistä läpi ohjaamoon asti. Päädyt joko umpiraudasta tai läpinäkyvästä muovista, niin voi tarkastaa roskien määrän.

Pientä säätöä vielä, esim. kerääntynyt vesi pitäisi valuttaa pois.

GaryRock
24.08.2014, 15:45
Kojelauta on kovaa vauhtia muovautumassa lasikuidusta, mutta vielä en kerennyt kuvata.
Sen sijaan perässä ja keulassa on jotain uutta pientä.

https://lh5.googleusercontent.com/fHuINrafRt-DhZqOCq1nVrJ3Dm9RzV6RvEDhMnO3anw=w723-h712-no
Taakse tein telineen pienelle söpölle 10L jerrylle, josta Eber imee löpöä ja muuttaa sen lämmöksi.

https://lh3.googleusercontent.com/EWOCVzeUA9HRJg1eFfmZ-hrlzIKDZAzBWd_bfsYJGlM=w1105-h712-no
Vanha merkki vanhan auton takaluukusta löysi tiensä Suzukin keulaan.

GaryRock
15.09.2014, 17:09
Taas tuli kötösteltyä autoonkin jotain pientä.

https://lh5.googleusercontent.com/-qAA1LZgYrBk/VBWbHfPRbgI/AAAAAAAAF8g/AP0xSybYBz8/w949-h712-no/IMG_0770.JPG

Kojelauta alkaa olemaan kohta valmis. Pientä pintavikaa on näkyvissä, mutta en jaksa loputtomasti silotella. Kytkimille, valoille jne. on sopivasti paikkoja.


https://lh5.googleusercontent.com/-FkN2fWsRi4Q/VBWbFBHi0YI/AAAAAAAAF8U/ArfJNGdNIyU/w949-h712-no/IMG_0769.JPG

Golfin lämppärinkennolle on kotelo valmis ja paikka puhaltimelle. Puhallin tulee olemaan paremmin linjassa tuon tötterön kanssa sitten kun kiristän nipun kasaan, nyt tiivisteet korottaa aika paljon.

GaryRock
17.12.2014, 21:30
Suzukista tuli suuri osa öljyistä pihalle öljyvalon syttyessä ja voiman hävitessä johonkin. Viikonloppuna ehkä jaksan avata kantta sen verran, että näen mikä hätä kullalla on.
Korvikkeeksi piti hakea toinen "pikku" maasturi tilalle, eli VW LT45.

Miten threadin titlen sai vaihdettua? Kerran sen jo tein, mutta nyt ei löydy. vmp

GaryRock
17.12.2014, 22:03
Miten threadin titlen sai vaihdettua? Kerran sen jo tein, mutta nyt ei löydy. vmp

Osasin. Ei mikään loogisin homma.

GaryRock
17.12.2014, 22:13
Tuli siis haettua maanantai illalla toinen näistä volkkareista (http://www.nettikone.com/volkswagen/lt-45-maastoauto/1180933).
Noin 305tmk ajettu VR:n vanha vehje. Vuoden tai kaksi seisoi myyjällä. Pitkä ohjaamo, 4m lava perälautanostimella.

Leimasta kerralla läpi ja suurin vika tähän asti on toisinaan vilkkuva jäähdytysnestepinnan valo ja etukardaanin nivel pitää vaihtaa. Lämpöjen kanssa ei vielä hätää ja pelkällä takavedolla ja pienikuvioisilla renkaillaki pääsin melkein mäen päälle töihin, ei tarvinnu kävellä kuin noin 400m.

Renkaiksi hankin aidot kiinalaiset Aioupen tms. vetorenkaat joka kulmaan ja ne on suhteellisen pyöreät ja noin 150e/kpl halvemmat kuin paremmat merkit.

Seuraava homma on vaihtaa juuri motonetistä haettu etukardaanin ristinivel uuteen, niin saa nelivedon käyttöön. Nyt kardaani odottelee miehistöohjaamossa.

Tähän mennessä oikein tyytyväinen ja raksahommien jälkeen tästä saattaisi tulla tukikohta mettäreissuille.

GaryRock
19.12.2014, 22:16
Pari kuvaakin tuli otettua.

https://lh6.googleusercontent.com/-_-BD9_p5spE/VJRFyS3LYBI/AAAAAAAAGF0/JF3_6v3dxNA/w948-h711-no/IMG_0816.JPG

Ei paljo isompia renkaita mahdu ilman laikkaa.


https://lh4.googleusercontent.com/-HHzeZLz4Ylg/VJRF0D_6kQI/AAAAAAAAGGA/6rhWlkHtNlo/w948-h711-no/IMG_0817.JPG

Liian vähän maavaraa :o


https://lh3.googleusercontent.com/-PZe0zQkuX3s/VJRFv7ISAdI/AAAAAAAAGFo/DVNJZVdGM9o/w948-h711-no/IMG_0815.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-6Q1il9fHYus/VJRF18jAfQI/AAAAAAAAGGM/mNzMe1syw_k/w948-h711-no/IMG_0818.JPG

Oikea maasturiaskelma.

Viipo
19.12.2014, 23:58
Itelläkin ollu pornokoppivolkkari, tosin takaveto, ja se jäi jumiin mm. katsastuskonttorin jarruteloille.
Ota toki kuvia kabiinistakin ja namiuskuukkeleista? Eikös tossa ollu jonniin sortin lukotkin?

GaryRock
20.12.2014, 16:43
Itelläkin ollu pornokoppivolkkari, tosin takaveto, ja se jäi jumiin mm. katsastuskonttorin jarruteloille.
Ota toki kuvia kabiinistakin ja namiuskuukkeleista? Eikös tossa ollu jonniin sortin lukotkin?

Molemmilla akseleilla lukot, mutta jakiksesta en tiedä miten toteutettu. Olisko yhtä puuta nelikko päällä.

https://lh4.googleusercontent.com/-vgYMCvWgOeg/VJWEveUcwkI/AAAAAAAAGIo/_jDfunOLhb0/w948-h711-no/IMG_0822.JPG


Siinä lukkojen vivut ja etulukko tuntuis toimivat, mutta valo ei syty. Takalukosta en osaa sanoa.

janlaiti
20.12.2014, 19:29
Ton ikäisessä ei ole peruutusvalolla vaatimuksia.. Ei siis tarvii olla hyväksyttyä mallia..

GaryRock
20.12.2014, 21:38
Siinä on jo ihan ok alkuperäinen peruutusvalo, mutta kunnon työvalot pitäs rakennella tähänkin. Noi kaks Hellan lisäpitkää näyttää typerältä ja vaatii kaverkiksi muutamia ledejä ja katolle joku teline uskottavuuden takia.
Majakan moottorikin pitäs korjata.

GaryRock
20.12.2014, 21:49
https://lh5.googleusercontent.com/-7xyzLasSTJw/VJXSPxNPEWI/AAAAAAAAGJ4/61rBdMsraxQ/w800-h600-no/vw.jpg

Onhan tämä melko pitkä offiautoksi.

xJ-4x4
20.12.2014, 22:03
Ei paljo isompia renkaita mahdu ilman laikkaa.



http://www.hasenwerk.ca/1993lt4x4/

Tuossa linkin autossa suuremmat renkaat ja ilmeisesti ilman laikkaa...

GaryRock
20.12.2014, 22:21
http://www.hasenwerk.ca/1993lt4x4/

Tuossa linkin autossa suuremmat renkaat ja ilmeisesti ilman laikkaa...

Mutta unimogin akseleilla ja laikkaa ja puikkoa on tuollaki näytetty aika paljo http://www.hasenwerk.ca/1993lt4x4/unimogaxles/suspension/

GaryRock
21.12.2014, 09:31
Jakis taitaa olla New Process 241. http://www.dieselhub.com/drivetrain/np241.html

Tuohon ehkä saa jo osia paremmin ku akseleihin.

Vähä huonosti on korjausoppaita koko himmelistä. Kiinnostais tietää mihin kojelaudan takana olevat irtonaiset letkut pitäs pistää.

GaryRock
28.12.2014, 09:03
Helpottaa huomattavasti hirsien roudaamista 150m matkalle jossa noin 25-30m nousua.

https://lh4.googleusercontent.com/-eTRdP-BFVF8/VJ7IgVenk3I/AAAAAAAAGKM/tG07ZOS788g/w948-h711-no/IMG_0827.JPG

Taakse pistin motonetin 79e maksaneet ketjut ja hyvin tuntuu kestävän tässä käytössä.

GaryRock
28.12.2014, 19:25
https://lh4.googleusercontent.com/-YxprnUvDghw/VKAxlJAaN5I/AAAAAAAAGK8/vmltGYKNkLM/w533-h711-no/IMG_0830.JPG

Ihan vähän vain hifistelin ja heti meni reisille :rolleyes:

Viipo
29.12.2014, 04:33
Pitää laittaa sähköikkunat :P

GaryRock
04.01.2015, 18:13
https://lh4.googleusercontent.com/-PndfUNPFB50/VKlmBt5vy5I/AAAAAAAAGL4/WbepklfReAM/w533-h711-no/IMG_0837.JPG

Nyt kävi näin tonnin betonisäkkiä kuskatessa. Vauhti loppu jyrkässä mäessä, suunta muuttui ja sitten hieroin valoa kiveä vasten :D

Vielä mietityttää pitäskö vaihtaa molemmat puolet ledeihin tai sitten vain orggis tilalle.

pee
05.01.2015, 00:04
Puuilošen (tuusula) poistolaarista LED takavalot 7.90 €

Tämä malli http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/104071&ViewAction=ViewProduct


.....


Ja lyhyempi kampi vaan ikkunalle, mulla kävi moGissa vähän samoin, kammen reitin otin huomioon kun kaiuttimen paikkaa ovessa hahmottelin, ja raapasin oven runGosta sopivan palan paineilmasahalla jotta elementti mahtuu tarpeeks syvään ...

Kailotin paikalleen, ja kivasti soi, ei hätää ....

Seuraavan kerran kun veivasin ikkunaa alas, tökkäs se johonkin noin 10 cm avauduttuaan ...

... No, siihen kaiuttimeen tyssäs ikkunahissi !!! Hoitui onneks 22 mm vanerisella koropalalla ...

GaryRock
05.01.2015, 16:53
Löyty paikallisesta raskasosapalvelusta uus takavalo 21e/kpl. Ostin heti kaks, niin on varaa rikkoa. Kotimaisten nettipuljujen hintahaitari oli 46-80e + toimituskulut.

Viipo
05.01.2015, 22:38
btw, komiat korotuspalikat akselin ja norran välissä. Onko nuo alkuperäisasennukset?

GaryRock
05.01.2015, 22:48
btw, komiat korotuspalikat akselin ja norran välissä. Onko nuo alkuperäisasennukset?

Taitaa ne olla ihan alkuperäset. Ainaki muilla on vastaavat samanlaisissa vehkeissä.

Viipo
06.01.2015, 00:49
Eikö siellä norraa vituta, kun lukko päällä väännäättää menemään jossain jontkassa??

sisua45
06.01.2015, 16:29
Ramchargerissa ja traildusterissa on saman näköisiä korotuspalikoita. Ovat toki kevyempiä autoja.

GaryRock
06.01.2015, 17:47
Oppiipahan norra olemaan :p
Kieltämättä näyttää siltä, että saattaa vähän norraa vääntää jossain vaiheessa.

GaryRock
07.01.2015, 06:45
https://vimeo.com/116072195

Pitäs hommata kana ja kamera sen päähän ku oli yksi kuvaavimen ja ajaminen samalla turhan haasteellista. Sai kuitenkin jonkin verran vakautettua kuvaa.

GaryRock
11.01.2015, 21:31
https://lh3.googleusercontent.com/-4SMMziNjJpE/VLLOAUH-e4I/AAAAAAAAGN0/7cXWsvknGXA/w948-h711-no/IMG_0841.JPG

Ensimmäinen peltivaurio. Hieroin koivua vasten :o

https://lh6.googleusercontent.com/-7dBmOpi_x8c/VLLODyD3DdI/AAAAAAAAGOM/MqxJk1Lqibo/w948-h711-no/IMG_0843.JPG

Sain sen jumiinkin, pari tuntia tappelin ja kardaania tuli hierottua hieman kiveä vasten. Nyt tärryyttää noin 70-80km/h vahdissa :(

http://www.partsbase.org/media/images/vw/591944eca8590c3849db0fc2d2e99d09.png

Löytyi netistä kuva lukon letkuistakin. Tämä helpottaa hieman. Pikaisesti kun kurkkasin, niin aika haperossa kunnossa letkut auton alla.

GaryRock
16.02.2015, 17:40
Sen verran tuli testattua lukkojen toimintaa, että kabiinin katkaisijat toimii ja alipaine tuli etulukon jutulle asti ja taaksekkin sen jälkeen kun vaihdoin letkun.
Lukko ei kuitenkaan kytkeydy takana ja edestä en vielä ihan varma. On kuitenkin niin iso homma raottaa haitarikumia, että näkee liikkuuko siellä mikään :p

Takalukon merkkivalon kytkimestä on lattaliittimet katkennu kivasti juuresta ja etulukon liittimestä puuttu puolet.Turhan suojaton paikka tollasille.

GaryRock
01.04.2015, 19:34
Aikani kuluksi otin Samurain käsittelyyn ja hyvin se tuntui käyvän, mutta ääntä oli vähän normaalia enemmän ja sitä öljyäkin vuotaa koneen takaa.
Virranjakajan tiiviste näytti ja tuntui ehjältä. Bensapumpun mutterit olivat aavistuksen löysällä, mutta se sieltäkään näyttänyt valskaavaan.
Peilillä koitin kurkkia, mutta ei näkynyt mitään selkeää vuotokohtaa, joten kansi irti.

https://lh4.googleusercontent.com/-Gj1hMgyJfMY/VRwosakVg9I/AAAAAAAAGV0/7DdjNWZ5iAg/w533-h711-no/IMG_0885.JPG

Kannenpultit olivat kireällä, kannentiiviste näytti kohtuu ehjältä, mutta ihan kuin se olisi puhallellu vesitilaan päin jäljistä päätellen?


https://lh4.googleusercontent.com/-A6otGbxwEWU/VRwoqODXTEI/AAAAAAAAGVo/LTef4haWExs/w533-h711-no/IMG_0884.JPG

Samalla löyty venttiilikopan alta kiva ylläri, yksi ruuvi irti kokonaan.

Onko muita ajatuksia kuin mahdollinen kannentiiviste?

GaryRock
03.04.2015, 17:55
Samalla vaivalla vaihtuu kaasari ruiskuksi ku on kone levällää muutenkin.
Hain volvon pumpun ja suodattimen, mutta suodattimessa ei ollut mitään suuntanuolta tms :confused:

https://lh4.googleusercontent.com/-DjqU37O6lJ0/VR63KKlpTNI/AAAAAAAAGYQ/3RoQ_sqGFYI/w500-h667-no/IMG_0889.JPG

Onko mitään syytä miksi suodatinta ei voisi ruuvata suoraan pumppuun kii? Olettaen että virtaussuunnalla ei ole väliä.

GaryRock
25.05.2015, 20:55
https://lh6.googleusercontent.com/-KRuMg76Uwfs/VWNsmB3DHcI/AAAAAAAAGng/kwH6JI8g-rY/s711-no/IMG_0957.JPG

Löytyi volkkarista syy pieneen nesteen häviämiseen. Tollanen musta muoviputki josta keskeltä lähtee paisuntasäiliölle ja kummallakin puolella sitä on anturit.
Näyttäis olevan sauma josta tiputtaa. Voiko tuota paikata jotenkin helposti vai onko marmoritiski ainut paikka mistä noita löytää?

kenppi
26.05.2015, 05:50
Jollakin kaksikomponentti liimalla tuota vois koittaa korjata. MMA pitää kyllä varmasti jos sitä vielä saa jostakin (etra?) Karhentaa pintaa vähän hiomapaperilla, putsaus ja liimat päälle niin uskoisin pitävän :)

pee
26.05.2015, 08:15
LeGendary Super Epoxy ?

GaryRock
26.05.2015, 08:22
Etrassa näyttäis olevan metagrylaattiliimoja. Kai se epoxeillakin vois pitää.

GaryRock
27.05.2015, 16:53
Etrasta oli MMA:t loppu, ainakin ne mitä jaksoin ite ennalta selvittää ja myyjät ei tunnistanu termiä MMA. Hetken piti selailla Loctiten yms. esitteitä, että löyty sopiva epoksi. Numeroa en enää muista, mutta lämppöä pitäs kestää riittävästi ja pysyä muoveissa.

GaryRock
01.07.2015, 09:11
https://lh6.googleusercontent.com/-7dBmOpi_x8c/VLLODyD3DdI/AAAAAAAAGOM/MqxJk1Lqibo/w948-h711-no/IMG_0843.JPG


Putken halkaisija on 80mm, mistä sellaista saa ja mikä on seinämävahvuus noissa yleensä?
Mistäs tollanen kavennus joka kaventaa 80->63mm. Pitääkö sorvauttaa?

kivinen
01.07.2015, 10:39
Ei se kardaani tiedä minkä vahvuista se putki on. Pääasia, että molemmat päät mahtuu uuden putken sisälle.

GaryRock
02.07.2015, 07:10
Varmaan helpoin pistää ensin paloiksi ja miettiä sitten putkea. Normi koot taisi olla sen verran kaukana 80mm, että ei taida päät mennä heittämällä sisään.

GaryRock
19.08.2015, 12:34
Ajattelin pistää Volkkariin ulkopuoliset kaaret lähinnä puihin nojailua varten ja valojen kiinnitystä helpottamaan yms.
Samalla tulisi kattotelinekkin.

Kori elää tuossa aika paljon, joten onko siitä haittaa vai hyötyä jos kaaret kiinnittää koriin korkeammaltakin kuin vain helmoista?

GaryRock
19.08.2015, 12:37
Varmaan helpoin pistää ensin paloiksi ja miettiä sitten putkea. Normi koot taisi olla sen verran kaukana 80mm, että ei taida päät mennä heittämällä sisään.

Löytyi melkein sopiva putki, eli päät meni sisään turhankin hyvin. Välystä jäi 0,5mm, mutta sain keskitettyä kulmaraudiolla, puristimilla, pellinpaloilla jne. Öljyä sisään tasapainottamaan ja lopullinen onnistuminen selviää sitten kun saan vaihdettua toisen väljän ristikon.

GaryRock
02.09.2015, 20:19
https://lh3.googleusercontent.com/U_6KXlvIFqI7jhY6TEi1XE8mbOX48lq6-oiaPq3hbBc=w1068-h801-no

Ton värinen siitä nyt sitten tuli. Kattelin netistä, että ral6020 olis aavistuksen ruskeaan päin, mutta olikin ihan tumma havu tms. Haittanneeko tuo mittään. Enää ei tunnista VR:n vanhaksi.

Vielä vähän sipistelyä, niin on valmis ajoon/leimalle.

sisua45
02.09.2015, 20:27
Hyvän värinen siitä tuli, kaaret vaan päälle.

GaryRock
18.09.2015, 15:47
Taas tuli leima, että heilahti.

Onko kardaanin ristinivelillä hirveästikkin eroja?
Motonetin nivel Volkkariin on joku 70-80e/kpl, IKH:n raktorin etukselille tms. 50e ja täällä (http://www.laakerinetti.com/27x80-nrh00-nivelristi-ulkopuoliset-lukkorenkaat-voidenippa-keskiossa-p-8942.html) alle 30e.
Ihan kiva hintaero noissakin, mutta ei tosiaan naurata itseä ja kanssa-autoilijoita jos kardaani tipahtaa tielle :P

Jäähdytyksen muoviputki vuoti taas ja marmoritiskiltä ei saanut uutta, mutta osanumeron sai, jonka avulla netistä löyty uusi putki 14e, ei paha.

GaryRock
18.09.2015, 19:07
Aloin selvittämään lukkojen toimintaa ja avasin perän, jonka sisältö löytyi Danan osanumero :O

https://lh3.googleusercontent.com/iXi7RkxIaDxQqT-A8XyD8eaF3oO07gtz0Yg1JkZvZBQMTHw-A6JWzoGyTGYAVJKxiVNxZ7-5azx6SkcCN7cHgPynunLHNXV6dXvHrfJJu1De0I_Jnjk6v36AX m3faxSGFvfak6QqgNvEr8ir_2heewB5jc_c-gftMWIPVvTqLeVHveNJJDt0SoxsLxSM_cIWW8HKPXFK3eouZTN IqGUukhQM3o4tVh_7RYL7M0kveiIsuiiu6E1eW-uv3NKtQp0N2R-YcvW-YrV86m3S1xZMeHIZ1IB6PJmqJjjMiS0LVUVqZu29C6C_stOOZT SKCYB1nE-Z9fUXjyPWl8W-4tgXBMypNsioEzSA-CCkBJDA4uuUoqhjAd_5m63ZZ9oXecRsGunaEZGORIrn_cfOfmt q4e_n8JyG7vWLACp6yXbq-uT8kO_NJoXaCrQhCscVonqzx18iYX69p3IkLtKgTpMbnCSXF7B 9XUnpmR7DJsT_JdZEp6dqtC3rtg_NAi9e_jc_E5Mrm-JYVKPS56F1u3vJQQdHdUhD2WctOWnu8dVwYqQ=w1068-h801-no

Siinä se on. Pitäisi avata koko himmeli, että selviää miksi lukko ei pelaa.

Jos vetää vetarit pois ja sen jälkeen noi neljä laakeripukkia tms. niin, että murikka putoo käteen? Meneekö takaisin ilman että pitää säädellä välyksiä?

GaryRock
19.09.2015, 13:53
Takalukko alkoi toimia sen jälkeen, kun otin vetarin pois ja hetken nitkuttelin. Etulukko vaati vähän enemmän suostuttelua, mutta nyt kaikki toimii taas hetken. :)

Talvi saa tulla heti kun saan heppailuta lumiketjut kasaan.

GaryRock
27.09.2015, 17:16
https://lh3.googleusercontent.com/M2CbKTPJrk0p4IcN8Z_mm55XHyL_9uy66b5w_H0SK3bDM9mqU8 ri844CDh03UZYjyj95U5FRRZ83g_rZeZ_0LC1CPcc-Ah0OZDAIi_DzB5Pi1D4-fm3FzYy7jaAH47RxZHZPWrARVSC5OOK-uXH12S6YZqtExGPsZdpAxZHX7kPbSHYoycELLliyFiL9ftU2OT Cq9xNHfcXDekpwUeiGch1nc9zb8pS7chVpctfAhF4vSDDWEfn_ xCM8eyscy_seaqc0mMncGlcY3pjp0CBAFq3ISs20M17D8aqcGx zeQgsX9yrGUFQW2dErF7H3K08pMYB3yXsFLQqQvhiTWeCEAYu9 nmZ5n9FQs6Pc3zaw7okJBvsVp8px1J6Ecl9HwAEizXB8dsNTYj cKK7OWADHuYRaYAvIbyM5uGbFDstfZ4VWL8gl25Ji4NAqBqRKD LTyDQvQuZOTrOer6CkqZmu8zy46OsjE6vx6SDhwutG-gTZIPNUCqXGwFYJBD_-izI8ah8ncZVMLWNa8Opg4OA6oczT3O3F9ZEGRtzDyXUuxD2AU= w1068-h801-no

80e nivelessä on hieman enemmän rautaa ku 27e. Saa nähä miten kestää.

GaryRock
26.02.2016, 12:38
Mittarin vaijeri meni poikki ja sama juttu kuin jäähdytyksen muoviputken kanssakin, eli ei saa marmoritiskiltä ja ulkomaan nettikaupat väittää sitä olevan, mutta kun tilaa, niin ei sitä sitten löydykkään.

Saako mittarinvaijeria tehtyä itse mitenkään?
Riittää kun saisi vaijeria ja päät.

GaryRock
14.05.2016, 11:49
Suzuki heräsi henkiin noin 1,5v tauon ja ruoiskun asennuksen jälkeen. Vain ruiskun boxista puolaan menevä piuha oli väärässä navassa ja jakaja 180 astetta väärässä kohdassa :O

Riemua kesti noin 10 sekuntia ja kone pysähty kuin seinään. Startti jaksoi pyörittää, mutta ääni oli kumma.

http://kotona.org/file/hihna.jpg

Vikakin löytyi. Onneksi venttiilit ei ota kanteen ja korjaus kohtuu halpa. Tosin olisihan tuon voinu vaihtaa heti uuteen eikä käyttää vanhaa :D

GaryRock
15.05.2016, 15:05
Korjaus ei ehkä olekaan niin halpa kuin luulin :eek:
Nokka taisi leikata kiinni, vaati ainakin aika pitkän varren, että sen sai pyörimään :(

Heguli
21.05.2016, 13:24
Korjaus ei ehkä olekaan niin halpa kuin luulin :eek:
Nokka taisi leikata kiinni, vaati ainakin aika pitkän varren, että sen sai pyörimään :(

Huonolta vaikuttaa. Just tänään pyörittelin oman suikan nokka-akselia ja normiräikällä pyörii tosi kevyesti, mitä nyt puristustahti vähän tökkii vastaan.