View Full Version : Suzuki kysymyksiä.
Landrooveri
26.10.2012, 18:28
No niin tänään tuli pihalle SJ410 suikka ja kokeilin ajella kunnolla sillä pihassa ja huomasin, että kaasua saa aikast tavalla painaa, että liikkuu eli onko tämä ihan normaalia vai onko vain tottumuksesta kiinni tai miten teillä muilla suikka liikkuu..?
Olen aloittelija ja ei oikeen kokemusta vielä näistä vehkeistä,joten olis mukava tietää,että onko kaikki kunnossa.
Kekkeruusi
26.10.2012, 19:27
Kannattaa tsekkailla tää läpi , ja muutenkin heitellä tonne kysymyksiä.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95405
Ettei oo jarrut jumissa tai kytkin lopussa?
Landrooveri
26.10.2012, 21:25
Siinä on kuulema lähes uusi kytkin,mutta pystyykö suikasta säätämään kytkintä et josko on säädön tarpeessa..?
Jarrut on uusittu ja ei niissä kyl ollut laahaamisen merkkejä.
Ei pikkulohkon suikka mikään tykki ole mutta kyllähän se ihan "normaalisti" liikkuu. Rullaako auto esim. loivaan alamäkeen normaalisti ? Olisko kaasuvaijerin säätö poskellaan, eli kaasupolkimen painallus ei vaikuta kunnolla kaasarin päässä ? Kulkeeko auto maantiellä kuinka kovaa ? Onko sulla mahdollisuutta viedä auto jonkun kokeneen suikkamiehen (tai naisen) koeajattavaksi ? Niin ja kyllähän sen heti huomaa, jos kytkin luistaa.
kyllä siellä kytkinvaijerin päässä on säätö
Landrooveri
27.10.2012, 09:35
Eilen kokeillessa oli lumi suojan puolella ja kokeilin pihassa liukkaalla nelikon toimivuutta ja kytkin kyl otti hyvin kiinni tai ei ainakaan ollut mitään luistamisen merkkejä, kun pyörät niin hyvin pyörivät tyhjää ja kun sai hieman pitoa auto ampaisi pikkuhiljaa eteenpäin. Juu tosiaan vaikuttais et se kaasu on säädetty poskelleen,kun kaasu hieman myöhästelee. Suikkaa ei ole vielä katsastettu joten ei oikeen kauheesti pysty ajaan maantiellä, kun tämä tiheähkö asuinalue,enkä tunne ketään suikka tyyppiä, mutta jos jotain offi/suikka tyyppiä Turun läheisyydestä kiinnostaa tulla kokeileen niin saa tulla.
Tuli vielä kaasusta mieleen et tyhjäkäynti mielestäni aikast hiljainen, jonka johdosta auton kaasu hieman myöhästelevä. Pysyy kuitenkin tyhjäkäynnissä hyvin paikoillaan, eikä sammu. Mikä mahtaa olla normalit tyhjäkäynti kierrokset tuollaisessa,kun ajatuksena laittaa kierrosluku mittari tuohon..?
Landrooveri
29.10.2012, 21:53
Laitetaan tänne kun tuolla yleistä jorinaa suzukeista topicissa ei kukaan tunnu vastaavan ja sinne se kysymys uppoaa muun offi keskustelun sekaan ja ei vastausta taida saada.
Huomasin et suikan konepelti hikoilee aikast tavalla,kun siinä ei ole mitään eristystä ja auto ulkona. Suorastaan satoi pisarat alas, kun konepellin aukaisin,oli vähän kostea keli. Mitä eristettä olette käyttänyt tuollaisessa..?
young n dum
29.10.2012, 21:58
ei mitään :) tai sit motonet biltema hyllystä jtn ääni eristys mattoa mallia veden kestävää;)
Anna pisaroiden tippua ja keskity olennaiseen ;)
Landrooveri
30.10.2012, 19:14
Palaan taas suikan huonoon liikkeelle lähtöön. Kävin taas pihalla kokeilemassa paremman pidon vuoksi,kun lumet sulaneet. Kytkin ottaa todella ylhäällä kiinni ja töksähtää, kun polkimesta nopeesti päästää ja jos kaasua ei paina kunnolla vehje sammuu. Onko siinä kytkimen säätö pielessä vai mitä mieltä te kokeneet olette..?:confused:
Kytkin on vaihdettu jokin aika sitten niin kun tuolla jo mainitsinkin ja moottorissa kyl tuntuu tehoa piisaavan,myös kaasu on aikast herkkä,kun sitä tutkiskelin.
Jos täälläpäin ajelet niin poikkea testaamassa tuota mun suzukia (413) niin saat jotain vertailupohjaa.
Landrooveri
30.10.2012, 19:30
Mielestäni tuo likkeelle lähtö ei kyl ole normaalia, eli vitsit vähissä:mad:
Mielestäni tuo likkeelle lähtö ei kyl ole normaalia, eli vitsit vähissä:mad:
käykö se kaikilla pytyillä?
laahaako jarrut?
tyhjäkäynti noin 800 -900 rpm tuolle välille...
kytkimensäätö löytyy vänkärinpuolen moottori korvakon alta.
tarkista kaasuttimen kaikki ulkopuoliset liikkuvat osat.nivelet kaasusta ja ryypystä.
onko kytkimessä yhtään väljää kun kokeilee vaihelaatikon kyljestä siitä vivusta mihin tulee vaijeri?
Landrooveri
30.10.2012, 20:58
käykö se kaikilla pytyillä?
laahaako jarrut?
tyhjäkäynti noin 800 -900 rpm tuolle välille...
kytkimensäätö löytyy vänkärinpuolen moottori korvakon alta.
tarkista kaasuttimen kaikki ulkopuoliset liikkuvat osat.nivelet kaasusta ja ryypystä.
onko kytkimessä yhtään väljää kun kokeilee vaihelaatikon kyljestä siitä vivusta mihin tulee vaijeri?
Ei kyl mitään laahaamisen merkkejä jarruissa.
Moottori kyl kiertää/vastaa kaasuun hyvin,eikä tule sinistä savua,joten käy kaikilla pytyillä.
Käyntiin lähtökin hyvä. Miten teillä muilla on kytkin,että ottaako ylhäältä kiinni ja onko jokin sopiva välys siellä vipusessa vaihdelootan kyljessä..?
Vaijeri ja vaihdelootakin on vaihdettu entisen omistajan toimesta.
arrtturi
30.10.2012, 21:30
Palaan taas suikan huonoon liikkeelle lähtöön. Kävin taas pihalla kokeilemassa paremman pidon vuoksi,kun lumet sulaneet. Kytkin ottaa todella ylhäällä kiinni ja töksähtää, kun polkimesta nopeesti päästää ja jos kaasua ei paina kunnolla vehje sammuu. Onko siinä kytkimen säätö pielessä vai mitä mieltä te kokeneet olette..?:confused:
Kytkin on vaihdettu jokin aika sitten niin kun tuolla jo mainitsinkin ja moottorissa kyl tuntuu tehoa piisaavan,myös kaasu on aikast herkkä,kun sitä tutkiskelin.
Kyl se kytkin aika ylhäällä ottaa kiinni ainaki jos vertaa moderniin henkilöautoon... toi töksöhtäminen vaikuttais siltä et jossai muualla vois olla väljää... onko taka-akseli kunnolla kiinni?
elhapero
30.10.2012, 21:56
Kiihdytyspumpun käyttöakselin jousi kannattaa tarkistaa,jousi kuluu ajanmyöten siitä vivusta läpi ja kiihdytyspumppu ei toimi laisinkaan,näin oli mun suikassa käynyt ja liikkeelle lähdöt oli melkosta kengurun loikkaa.
Ei kyl mitään laahaamisen merkkejä jarruissa.
Moottori kyl kiertää/vastaa kaasuun hyvin,eikä tule sinistä savua,joten käy kaikilla pytyillä.
Käyntiin lähtökin hyvä. Miten teillä muilla on kytkin,että ottaako ylhäältä kiinni ja onko jokin sopiva välys siellä vipusessa vaihdelootan kyljessä..?
Vaijeri ja vaihdelootakin on vaihdettu entisen omistajan toimesta.
ittellä on ihan uus kytkin setti omassa ja ottaa kiinni melko joutuin ku alkaa nostamaan kytkintä.. semmonen pikkuvälys että siirtäjä ei paina painelaakeria asetelmaa vasten kokoajan.
Landrooveri
31.10.2012, 13:34
Vika löytyi ja se oli se Kiihdytyspumpun käyttöakselin jousi,mutta onneksi sain entiseltä omistajalta varaosa kaasarin jossa oli ehjät osat ja vaihdoin sen niin alkoi pelaamaan ja kiitos elhaperolle;). Juu ja ei siinä kytkimen säädössä mitään ihmeempää vikaa olekaan,mutta vapaalla kuuluu sellaista pienehköä sälinää ei kuitenkaan mitenkään häiritsevää,eikä sitä helpolla kuule jollei kuuntele. Tarvittee vaan vielä säätää kytkintä.
Nyt kun tuokin pulma melkeen ratkaistu niin onko siinä lämmityslaite katkaisin/säätö paneeli systeemin sisällä valoa, kun pirullinen ajella pimeellä kun ei näe edes vaihde keppiä..?:rolleyes:
Kekkeruusi
31.10.2012, 14:27
Eikös siellä pitäisi olla yksi 5w lasikantapolttimo.. Eli jos katsot alhaalta päin sitä lämppärinkäyttöpaneelia niin suuttimien alla olevassa koLossa pitäisi olla se polttimo....korjatkoon joku jos oon väärässä(näin siis muistelin omassa autossa olevan)
Eikös siellä pitäisi olla yksi 5w lasikantapolttimo.. Eli jos katsot alhaalta päin sitä lämppärinkäyttöpaneelia niin suuttimien alla olevassa koLossa pitäisi olla se polttimo....korjatkoon joku jos oon väärässä(näin siis muistelin omassa autossa olevan)
Kyllä, siinä se heti reunan alla on kun käsikopelolla tunnustelee, eli ei ole siellä nappuloitten takana. Helppo vaihtaa kun ei tarvitse edes purkaa mitään.:D
Kyllä, siinä se heti reunan alla on kun käsikopelolla tunnustelee, eli ei ole siellä nappuloitten takana. Helppo vaihtaa kun ei tarvitse edes purkaa mitään.:D
no perkule,itte purin sen hässäkän ja tulin siihen tulokseen että ei täällä mitn valoa ole :D:D
no uuteen suzukiin tulee led valaistus säätimille ja katkasijoille...
Landrooveri
31.10.2012, 19:58
Onko se yksi pieni poltin kovinkaan tehokas valaisemaan,josko laittais vielä toisenkin,johonkin sinne läheisyyteen.
Meinasin et jos siel ei olis poltinta niin onko japanissa ollut 80 luvulla aina valoisaa yölläkin,mutta onhan siellä sitten:D
Onko se yksi pieni poltin kovinkaan tehokas valaisemaan
Ei todellakaan :D:D Pimeällä suikassa on aika hämyistä, kaikki mittarivalot on enemmän ja vähemmän himmeitä. Siellä kojetaulun keskellä alhaalla oleva sisävalo on hyvä pitää päällä niin näkee edes vähän.
Kyllähän se nyt sen verran valaisee kuin mihin se on tarkoitettukin.:)
Landrooveri
31.10.2012, 20:35
Ei se kojetaulun keskellä alhaalla oleva sisävalokaan mikään huippu ole ainakaan mulla. Se on vähän sellainen kellertävän himmeä mut näkee sil ainakin vaihdekepin.:D
näkee sil ainakin vaihdekepin.:D
Eikö ilman löydy, vai ihan vain ihailun kannalta?
Landrooveri
31.10.2012, 21:55
Eikö ilman löydy, vai ihan vain ihailun kannalta?
Minkä ihailun kannalta..?
Landrooveri
01.11.2012, 15:47
Just että tämmöistä.:rolleyes: Miksi sitä vaihdekeppiä pitäis ihailla..?
Miksi sitä vaihdekeppiä pitäis ihailla..?
No samasta syystä kuin rattia ja polkimiakin!:rolleyes:
Landrooveri
01.11.2012, 16:54
No samasta syystä kuin rattia ja polkimiakin!:rolleyes:
Niin onhan ne suikassa erilaiset, kun uusimmissa vehkeissä ja mielestäni näissä vanhemmissa maastureissa on jotain vanhanajan tyyliä, kun sit taas nykyisissä on vain muovia jne;)
En mä nyt kyl mitenkään ihaile vaihdekeppiä rattia ja polkimia, jos valaistus parempi on mukava ajella, kun ei tartte lähes pilkko pimeässä istua.
Landrooveri
02.11.2012, 22:47
Huomasin tuossa et suikka oli kuluttanut öljyä aikast tavalla kun entinen omistaja sen ajoi Helsingistä tänne Turun läheisyyteen,joten mitäs tuollaiseen mahtaa kustantaa moottori remontti ja mitä muuta kannattaa uusia kun venttiili ohjurin kumit ja mistä kannattaa hankkia tarvittavat osat..?
Motti ei savuta sinistä kovillakaan kaasutuksilla/kierroksilla,mutta hieman kitkerän hajuista pakokaasu on.
Jakopään kilut kannattaa vaihtaa samalla. Tarkista kampikoneiston kunto huolellisesti, noissa on tyyppivikana kannen huono voitelu (liian ahtaat öljykanavat). Itellä meni aikanaan nokka-akselia myöten kaikki vaihtoon. Merkkiliikkeestä tuli osat hankittua mutta ulkomaisista tarvikekaupoista saa varmaan halvemmalla. Niin ja osan kiluista saa moponetistä.
Landrooveri
03.11.2012, 09:10
Jakopään kilut kannattaa vaihtaa samalla. Tarkista kampikoneiston kunto huolellisesti, noissa on tyyppivikana kannen huono voitelu (liian ahtaat öljykanavat). Itellä meni aikanaan nokka-akselia myöten kaikki vaihtoon. Merkkiliikkeestä tuli osat hankittua mutta ulkomaisista tarvikekaupoista saa varmaan halvemmalla. Niin ja osan kiluista saa moponetistä.
Eipä ole suzukilla ollut mitään ruudinkeksijöitä inssit,kun moottorikin hieman huono verrattuna vaikka toyotaan tai hondaan. Olis kyl hieno laittaa tollaseen honda civicin ruiskukone,mutta kun nekin on kaikki etuvetoisia tai miksei kaasari konekin,kun aikoinaan oli sellainen niin kyl se toimi todella hienosti ja ajettukin oli lähes 300th.km.:(
Eikö niitä kannen öljykanavia vois hieman avartaa..?
Ihmetyttää vaan suuri öljyn kulutus et selviäiskö pienemmällä rempalla,kun saattaa olla et suikka menee myyntiin..?
Ihmetyttää vaan suuri öljyn kulutus et selviäiskö pienemmällä rempalla,kun saattaa olla et suikka menee myyntiin..?
Kokeile vaikka fortella.. Sellaisen vetäsin edellisen suzukin koneen läpi kun kulutti öljyä aika reippaasti. Loppui öljyn kulutus kun seinään. Toimi ainakin minulla.
Landrooveri
03.11.2012, 09:21
Kokeile vaikka fortella.. Sellaisen vetäsin edellisen suzukin koneen läpi kun kulutti öljyä aika reippaasti. Loppui öljyn kulutus kun seinään. Toimi ainakin minulla.
Oliko sulla siinä litranen kone ja varmaan tarkoitat forte moottorin puhdistus juttua..?
Öljy on kyl surkeeta kun katsoin eli ihan mustaa litkua.
Mistä sitä ainetta saa ostaa ja onko tätä ongelmaa SJ413 moottoreissa..?
Oliko sulla siinä litranen kone ja varmaan tarkoitat forte moottorin puhdistus juttua..?
Öljy on kyl surkeeta kun katsoin eli ihan mustaa litkua.
Mistä sitä ainetta saa ostaa ja onko tätä ongelmaa SJ413 moottoreissa..?
Juu litraseen laitoin. Motonetistä ja muista kaupoista saa samantapaisia aineita jos ei oo merkkiuskollinne fortelle. Forte maksaa päälle 20€ ja halppikset alta kympin. 20-30 min korotettua joutokäyntiä ja öljyt vaihtoon.
Landrooveri
03.11.2012, 12:16
Jaa se on sellaista et niinkin vähän aika pidetään koneessa ja voishan sellasen puhdistus kuurin kokeilla,mutta auttaako tuo juttu pidemmän päälle,jos vaikka pitää auton..? Sekin on vähän mietinnässä vielä.
Laittais sitten delwacia, kun aikast hyvää öljyä vanhempiin moottoreihin vaikkakin aika yleistä diesel moottoreissa.
Eikö niitä kannen öljykanavia vois hieman avartaa..?
Ihmetyttää vaan suuri öljyn kulutus et selviäiskö pienemmällä rempalla,kun saattaa olla et suikka menee myyntiin..?
Voi avartaa mutta hyvin maltillisesti. Ja suikassa kannattaa käyttää laadukasta öljyä, jotta voitelu pelaa. Veikkaisin, että venttiilien kumien vaihto + moottorin öljynvaihto auttaa jo paljon tohon öljynkulutukseen.
Landrooveri
03.11.2012, 16:11
Öljy on mustaa litkua tai ehkä välillä vähän parempaa, kun uutta lisäilee.
Mitä öljyä käytätte,kun itse meinasin delwacia...?
Tulipa vaan mieleen et onko näissä suikissa pakokaasumittaus pakkoa,kun onhan näissä jo ikää tuo minunkin on vm.84..?
suzukirby
03.11.2012, 17:01
Delwacia en laittaisi, on ihan hyvä oljy matalakierros dieseliin mutta tirheään bensa myllyyn joku hyvä täys synteettinen, ja kyllä suitsa vaatii pakokaasu mittauksen..
Landrooveri
03.11.2012, 17:49
Mitä vikaa tuo mun tapaus mahtaa käsittää,että onko venttiili ohjurin kumit menneet vai kenties jossain muualla vikaa. Kuluttaa öljyä, mutta pakokaasu ei ole sinistä,mutta kuitenkin pakokaasu haisee kitkerälle öljyn kulutuksesta. Kulutus johtua siitä Tarkalleen en öljynkulutuksesta tiedä muuten kun entinen omistaja ajoi sen helsingistä tänne ja kilometrejä tuli 189km ja itse ajelin hieman tuossa pihassa ja tikussa ei yhtään öljyä..?
Niin onko ketään vaihtanut ohjurin kumeja irroittamatta kantta,kun joihinkin moottoreihin vaihtaneet ja niihinkin jokin oma konsti..?
artsi777
04.11.2012, 08:49
Mitä vikaa tuo mun tapaus mahtaa käsittää,että onko venttiili ohjurin kumit menneet vai kenties jossain muualla vikaa. Kuluttaa öljyä, mutta pakokaasu ei ole sinistä,mutta kuitenkin pakokaasu haisee kitkerälle öljyn kulutuksesta. Kulutus johtua siitä Tarkalleen en öljynkulutuksesta tiedä muuten kun entinen omistaja ajoi sen helsingistä tänne ja kilometrejä tuli 189km ja itse ajelin hieman tuossa pihassa ja tikussa ei yhtään öljyä..?
Niin onko ketään vaihtanut ohjurin kumeja irroittamatta kantta,kun joihinkin moottoreihin vaihtaneet ja niihinkin jokin oma konsti..?
Jos se tuolla matkalla kuluttaa litran öljyä, ni on pakko lykätä putkesta sinistä ja reilusti.....
Paljonko moottorissa oli öljyä matkaan lähtiessa ? Merkkaako paikkansa lämpimänä, eli vuotaako öljyä jostain ulos ?
Landrooveri
04.11.2012, 13:01
Öljypohjan tiiviste näyttää olevan vaihdon tarpeessa tai ainakin kiristää pitäis,mutta ei se öljyä tiputtele. Ilmeisesti entinen omistaja on öljymäärän tarkistanut ennen matkaa,mutta tiedä sitten. Vien suikan pelti hommien jälkeen katsastukseen niin sitten öljyn kulutuksen näkee paremmin,kun pääsee ajamaan kunnolla. Monessa uudemmassa autossa on ollut venttiili ohjurin kumi vikoja ja öljynkulutus ollut kovaa,kun googlesta luin muilta palstoilta. Moottori kyl käynnistyy todella hyvin ja kiertää nätisti eikä kuulu mitään ylimääräistä ääntä eli ei siinä luulis isoa vikaa olevan.
Käyttöautona GV 2003 2,0 huomasin tuossa happianturia vaihtaessa että syylärin alaosa märkä samoin tuuletin ilmeisesti heittänyt jäähytinnestettä vähä pidemmällekin. Onko miten yleinen vika vitaroissa ? Voiko vuoto olla jossakin muualla, vai kannattaako heti pistää tilaukseen uusi syyläri ?
n. 250 € osamies eipä tuo hinnankiroissa ole. Onkohan helppo vai hankala vaihtaa ?
Ensimmäinen japsiauto itsellä. Pitänee vielä sanoa että lambda-anturi tuli vaihdettua vanhan kokemuksen ja halvan OBD-lukijan perusteella. Hyvin tuo kuittasi vian CRX T-40 OBD lukija
Käyttöautona GV 2003 2,0 huomasin tuossa happianturia vaihtaessa että syylärin alaosa märkä samoin tuuletin ilmeisesti heittänyt jäähytinnestettä vähä pidemmällekin. Onko miten yleinen vika vitaroissa ? Voiko vuoto olla jossakin muualla, vai kannattaako heti pistää tilaukseen uusi syyläri ?
n. 250 € osamies eipä tuo hinnankiroissa ole. Onkohan helppo vai hankala vaihtaa ?
Ensimmäinen japsiauto itsellä. Pitänee vielä sanoa että lambda-anturi tuli vaihdettua vanhan kokemuksen ja halvan OBD-lukijan perusteella. Hyvin tuo kuittasi vian CRX T-40 OBD lukija
eikö kannattais ottaa vanha syyläri irti ja viedä kennotukseen,luulis pääsevän halvemmalla?
Eipä ole suzukilla ollut mitään ruudinkeksijöitä inssit,kun moottorikin hieman huono verrattuna vaikka toyotaan tai hondaan. Olis kyl hieno laittaa tollaseen honda civicin ruiskukone,mutta kun nekin on kaikki etuvetoisia tai miksei kaasari konekin,kun aikoinaan oli sellainen niin kyl se toimi todella hienosti ja ajettukin oli lähes 300th.km.:(..?
On aivan turha moittia Suzukin moottoria ja sen kehittäjiä. Minulla on vuoden -87 SJ413 jolla olen ajanut yli 325000 km ilman mitään murheita. Auto kaikkineen on ollut todella hyvä, ainoat vaihdetut osat ovat pyöränlaakereita pari kappaletta, jarrujen korjausta yms. normaalia pikkujuttua. Ikinä ei ole ollut mitään isompaa vikaa, ellei ruostekorjauksia sellaisiksi lasketa. Moottori on edelleen ihan yhtä hyvä kuin silloin 25 vuotta sitten auton ostaessani.
Eipä tuo 250 eeroo ole mielestäni paha valeon tarvikesyyläristä, kennotus voisi olla viisi kymppiä halvempi. Uudella syylärillä kahden vuoden takuukin. No asiaan syylärin toimitus menee joulukuulle. nyt tarkkailen nesteen pintaa ja vuotoa. Mielessä kävi josko heittäisi jotain jäähdyttimen korjaus mömmöä syyläriin jos vaikka kestäisi sinne joulukuulle, vuoto ei ole suuri mutta kuitenkin.
Onkos porukat käyttäneet ko. aineita. Bar´s orginaalia ainakin jossain netissä kehuttu ?
Landrooveri
07.11.2012, 23:27
On aivan turha moittia Suzukin moottoria ja sen kehittäjiä. Minulla on vuoden -87 SJ413 jolla olen ajanut yli 325000 km ilman mitään murheita. Auto kaikkineen on ollut todella hyvä, ainoat vaihdetut osat ovat pyöränlaakereita pari kappaletta, jarrujen korjausta yms. normaalia pikkujuttua. Ikinä ei ole ollut mitään isompaa vikaa, ellei ruostekorjauksia sellaisiksi lasketa. Moottori on edelleen ihan yhtä hyvä kuin silloin 25 vuotta sitten auton ostaessani.
Niin eikös SJ413/samuraissa ole jo parempi moottori,kun 410.pin ainakin jotku ovat niin antaneet ymmärtää..?
Mulla on 410 ja eipä se moottori mikään huippu ole eli taisivat suikka japsitkin huomata, että ne tarvitsee jatkossa parempaa ja pirteämpää moottoria:rolleyes:
Ruostettahan noihin tuppaa tulemaan,mutta tyypillistä vanhemmissa japseissa.
Kyllä tuo suzukin litranen pata on oikein huollettuna erittäin varmatoiminen moottori, että en sitä sinänsä alkaisi paskaksi haukkumaan! Ja kun ottaa vielä huomioon että kyseessä on kolmekymmentä vuotta vanha kone...
Ja ei nuo tonnikolmesataset moottorit loppupeleissä sen kummempia ole. Parikymmentä heppaa enempi tehoa, ja pikkuisen parempi vääntö. Ei se suzuki raketiksi muutu niilläkään eväillä. Mahdollisesta nokan kiinnileikkamisvaarasta pääsee eroon, mutta muuten ihan yhtä varmatoimisia ne on kuin tuo litranenkin...
Landrooveri
08.11.2012, 09:20
Niin mut on siinä japsilla ollut hanskat tiskissä,eikä kädessä,kun kannen huono voitelu liian ahtaat öljykanavat. Harvinaista muilla japseilla,mutta ei tuo siltikään ihan huonokaan ole. Huomasin et venttiilit naputtaa omassa eli voiskohan sekin olla osa syyllinen öljynkulutukseen ja entäs jakohihna..?
Onhan niissä tosiaan pieni ero noissa kahdessa erikokoisessa moottorissa kuten Palex sanoi, mutta ei kovin merkittävä. Enkä usko mihinkään liian pieniin öljykanaviin. Jos siellä joku ahdistaa on se huonojen öljyjen syytä, kuten aiemminkin on mainittu. Hyvällä öljyllä kaikki toimii aina paremmin.
Olen muissa asioissa käynyt muutaman kerran Intiassa ja saanut sieltä erittäin hyviä ystäviä, joiden kanssa olen kierrellyt ympäriinsä. Minua on aina kiinnostanut se kuinka paljon siellä on noita pienemmällä koneella olevia Suzukeja, niitä on ihan joka puolella. Tekevät siellä lisenssillä. Niitä on armeijalla, poliisilla ja kaikilla mahdollisilla muillakin viranomaisilla. Kukaan ei ole koskaan siellä ollut niihin tyytymätön, vaikka ajokilometrejä tulee todella paljon ja kokemusta myös.
Jos täällä joku satunnainen käyttäjä ajaa pari kertaa kokeilumielessä ja on heti moittimassa niin ei kannata sellaista kuitenkaan uskoa. Itse käyttäen pidempään voi saada oikeita tietoja ja kokemusta, kunhan auton on tietenkin ensin kunnostanut alkuperäiseksi.
Landrooveri
08.11.2012, 18:16
No juu ehkäpä murehdin liikaa oman suikan moottorista,kun siinä sitä öljynkulutusta näkyy jollakin asteella olevan,mutta on tuo kyl hauska ajettava ja edullinen pitää.Se vaan et harmillista kun auto on suht edullinen ja jos koneremonttia pitää alkaa tekeen isolla summalla niin ei siinä oikeen tyytyväinen ole moottoriin,mutta aika näyttää kun saan tuon kotteron katsastus kuntoon,että meneekö päästömittauksista läpi.:eek: Tällä hetkellä mittarissa 70th.km mut tiedä onko ajettu mittari moneen kertaan ympäri,kun sellaista olen kuullut vai voiko näin olla..?
Auto katsastettu viimeksi 2009 tai 2010.
arrtturi
08.11.2012, 19:21
No juu ehkäpä murehdin liikaa oman suikan moottorista,kun siinä sitä öljynkulutusta näkyy jollakin asteella olevan,mutta on tuo kyl hauska ajettava ja edullinen pitää.Se vaan et harmillista kun auto on suht edullinen ja jos koneremonttia pitää alkaa tekeen isolla summalla niin ei siinä oikeen tyytyväinen ole moottoriin,mutta aika näyttää kun saan tuon kotteron katsastus kuntoon,että meneekö päästömittauksista läpi.:eek: Tällä hetkellä mittarissa 70th.km mut tiedä onko ajettu mittari moneen kertaan ympäri,kun sellaista olen kuullut vai voiko näin olla..?
Auto katsastettu viimeksi 2009 tai 2010.
Joo kyllähän se mittari pyörii ympäri maailman tappiin asti... ainoo mistä voi tutkia noita kilometrejä on huoltokirja, jos semmonen sattuu olemaan tai katsastus lapuista... mut eipä sillä oo mitään väliä paljon ton ikäsellä autolla on ajettu. Se ratkasee miten sitä on pidetty ja mitä sille/sillä on tehty. Huoli pois ja eteenpäin niin kauan ku jostain nousee savua :D
Landrooveri
08.11.2012, 19:26
Juu kunhan ei sammu/hajoo mettään:D. On tuolla ajopaikalla MF-165 niin saapi sillä sitten sen pois sieltä vaikka osittain etukuormaajalla nostamalla.:)
Tulikin tuossa mieleeni et miten ikkuna aukaisu veivin saa irti ovista etten väkisin hajota..?
Juu kunhan ei sammu/hajoo mettään:D. On tuolla ajopaikalla MF-165 niin saapi sillä sitten sen pois sieltä vaikka osittain etukuormaajalla nostamalla.:)
Tulikin tuossa mieleeni et miten ikkuna aukaisu veivin saa irti ovista etten väkisin hajota..?
siellä kahvan takana on sokka, konsteja on monia, esim vanha t-paita,revi se räteiksi,ota rätti ja pyöräytä sitä kahvan ja ovipahvin välissä,yleensä sokka irtoaa ekalla kerralla... voit myös tuhlata aikaa ja hermoja ronkkimalla sitä meisselillä pois ja paskoa ovipahvin samaan rahaan :D:D
arrtturi
08.11.2012, 19:32
yleensä siel veivin toisessa päässä(missä ei oo nuppia) on ruuvi ja se veivi on booreilla siin nostimen vivustossa... varmaan on se ruuvi jonku muovikäikäleen alla piilossa
yleensä siel veivin toisessa päässä(missä ei oo nuppia) on ruuvi ja se veivi on booreilla siin nostimen vivustossa... varmaan on se ruuvi jonku muovikäikäleen alla piilossa
ei ole ainakaan sj410 suzukissa ruuvilla...
arrtturi
08.11.2012, 19:34
yleensä siel veivin toisessa päässä(missä ei oo nuppia) on ruuvi ja se veivi on booreilla siin nostimen vivustossa... varmaan on se ruuvi jonku muovikäikäleen alla piilossa
Eli siis ei ookkaa ruuvia :o
Rautalankakoukulla sen ainakin sai lentämään iloisesti sepelipihan uumeniin. :D
No hiluxin vastaava sopii bolt on.
Rautalankakoukulla sen ainakin sai lentämään iloisesti sepelipihan uumeniin. :D
No hiluxin vastaava sopii bolt on.
tai sitte jos sokka hukkuu niin sinne käy melkein mikä vaan ,itellä tämmöset
https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/4406
pikkusen joutu viilaamaan kahvan takaosaa missä on se sokan ura,yksi pieni pykälä pois ja avot... hankalampi tietysti irroittaa mutta pysyy ainakin :D:D
Landrooveri
08.11.2012, 22:07
Taas tuli hieman tallissa häärättyä suikan kimpussa ja huomasin, että kun autoa hieman työntää/nojaa vaikka edestä kässäri päällä niin se liikahtaa hieman eli kuuluuko siinä olla ns. pieni vapaa liike ennen kun käsijarru pitää tai miten tämän nyt selittäis..?
Mietin vain tulevia jarru testejä katsastuksessa ja tähän vaihdettu entisen omistajan mukaan jarrut ja näyttää olevan uusia osia mm.putket yms.
Kardaanikäsijarrulla on tuollainen kun autoa töniessä hakee ensin välykset pois voimansiirrosta (takamurikka ja kardaanin jos on).
Mene auton alle ja käske jonkun töniä autoo niin näet mitä siellä tapahtuu.
Landrooveri
08.11.2012, 22:41
Aina oppii uutta,kun mietin et onko kässäri jätetty löysälle ja ihan 410 tuo kottero on ja vm84.;)
Tuossa näyttää ilmastoinnin putsaus aika suurelta hommalta, kun puhallusteho lämppärissä aika surkea eli miten te muut olette puhdistaneet kennon yms..?
Pitänee varmaan purkaa koko kojelauta.
Kokeiles opetella tuota hakua kans ;)
tuossa http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=51822&highlight=puhdistus+suzuki
Tuo ainakin pätee 413 ja samurai. 410 omistajat voi kommentoida onko täysin sama niissä.
http://www2.izook.com/?page_id=258
Landrooveri
12.11.2012, 20:48
Suikassa ovien alareuna saumat ruostuneet puhki ja sen johdosta ne sellaiset muovi tiiviste pitimet tippuneet ajansaatossa ja olisko ideoita jonkin muunlaiseen kiinnittämiseen,kun saan ovisaumat korjattua..?
Suikassa ovien alareuna saumat ruostuneet puhki ja sen johdosta ne sellaiset muovi tiiviste pitimet tippuneet ajansaatossa ja olisko ideoita jonkin muunlaiseen kiinnittämiseen,kun saan ovisaumat korjattua..?
sikaliima on ollu aika in, mutta jos haluat hifistellä niin Motonetti myy niitä dinksuja millä saat sen tiivisteen takas kunnolla paikalleen...
Landrooveri
13.11.2012, 22:59
Auton alla roikkuessa huomasin, että perä akselin kardaani liitoksen päästä tulee öljyä ei tosin tiputtamalla mut vuotoa näkyy hieman olevan eli minkälainen korjata yms..?
Auton alla roikkuessa huomasin, että perä akselin kardaani liitoksen päästä tulee öljyä ei tosin tiputtamalla mut vuotoa näkyy hieman olevan eli minkälainen korjata yms..?
Tarkoittanet pinjonin stefaa. Kardaani irti, merkkaat pinjonin laipan mutterin asennon, että saat sen samaan tiukkuuteen kiristettyä takaisin, ja sitten vaan pulttipyssyllä tai jollain mutteri auki, laippa irti ja rukarilla ronkkii stefan pois.
ukkonen7
14.11.2012, 09:17
Kovaa tekoa se 410 konekkin on, oma kone seisoi 8vuotta taivasalla ilman mitään suojaa. Kasatessa autoa kolmisen vuotta sitten ajattelin kokeillaan että toimiikos se, ja mitäs neljä venäjän reissua kesti mitä nyt pari kannen tiivistettä paloi. Tasasen väliajoin antoi vettä, bensaa ja öljyä niin hyvin vei eteen päin. Neljättä kannnentiivistettä en jaksanut vaihtaa vaan vaihdoin siinä vaiheessa koko koneen. Onhan se 1.3 huomattavasti pirteempi vaikka 1-pisteruiskunakin.
Landrooveri
14.11.2012, 09:43
Kovaa tekoa se 410 konekkin on, oma kone seisoi 8vuotta taivasalla ilman mitään suojaa. Kasatessa autoa kolmisen vuotta sitten ajattelin kokeillaan että toimiikos se, ja mitäs neljä venäjän reissua kesti mitä nyt pari kannen tiivistettä paloi. Tasasen väliajoin antoi vettä, bensaa ja öljyä niin hyvin vei eteen päin. Neljättä kannnentiivistettä en jaksanut vaihtaa vaan vaihdoin siinä vaiheessa koko koneen. Onhan se 1.3 huomattavasti pirteempi vaikka 1-pisteruiskunakin.
Onko sulla jokin 1.3 ruiskukone kun moottorin vaihdosta mainitsit..?
Onko sulla jokin 1.3 ruiskukone kun moottorin vaihdosta mainitsit..?
....
ukkonen7
14.11.2012, 11:14
Onko sulla jokin 1.3 ruiskukone kun moottorin vaihdosta mainitsit..?
edelliseen laitoin swiftin 8valve mallin ja nykyiseen 16valve mallin. 16valve ihan hauska mutta jotenkin suosin 8valvea. Kummatkin 1.3 koneita.
Landrooveri
14.11.2012, 14:32
Noista vaan tavaamaan ni on hetken suu ympyriäisenä ;)
http://forums.offipalsta.com/search.php?searchid=3887943
Ei näy tuo linkki.;)
Ei näy tuo linkki.;)
:( En saanut näköjään linkkiä toimimaan.
Mutta kirjoita HAKU kenttään suzuki ruisku , niin tulee monennäköistä juttua ruiskun asentamisesta sekä projektiosiosta sekä tekniikkapuolelta.
esim tuo tulee ekalle sivulle http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29388&highlight=suzuki+ruisku
Landrooveri
14.11.2012, 20:56
Juu thanks ruisku jutuista.
Mites tuota kun ovien ikkuna pielissä on sellaista U-mallista listaa, jossa ikkunalasi liukuu niin se on jotakin pehmeetä materiaalia eli ei kumia,mutta se murenee hieman sielt täält. Onko teil muilla ollut vastaavaa ongelmaa ja mitä sille vois tehdä ettei rapistu kokonaan..?
Juu thanks ruisku jutuista.
Mites tuota kun ovien ikkuna pielissä on sellaista U-mallista listaa, jossa ikkunalasi liukuu niin se on jotakin pehmeetä materiaalia eli ei kumia,mutta se murenee hieman sielt täält. Onko teil muilla ollut vastaavaa ongelmaa ja mitä sille vois tehdä ettei rapistu kokonaan..?
Sitä en tiedä mitä sille huopatiivisteelle voi tehdä, tai millä sen voi korvata, mutta kyllä ihan joka vehkeessä on samaa ongelmaa niiden suhteen. Siinähän rapisee irti mun puolesta ainakin!:D
Njoo sama vikaa "huopakourussa" ja vanhan patrolin vastaavan mutta kumisen sai pientä väkivaltaa käyttäen sopimaan. Hiukan tahmeasti ikkuna siinä liukuu mutta ajaa asiansa.
Landrooveri
14.11.2012, 22:11
Tarttee mennä kyseleen tuolta kumipajalta tai etralta malli mukana josko sais kumisena,kun ei tuo risa huopanenkaan kovin siisti ole ja varmaan talvisin jäätyy ja ikkunan aukaisulla kouru murenee,eikä sitä kovinkaan paljoa mene.
http://www.kumipaja.fi/
http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeUid=19561312&catalogUid=2224442&parents=|2649598|19561174&path=1
Landrooveri
15.11.2012, 00:04
Huomasin ruisku topiikeissa sen että kaikki olivat tehneet ruiskun 1.3 koneelle,eikö litraseen pataan ole kukaan tehnyt..?
Mietin vaan uudempia ruisku Altoja että pystyisköhän niistä sovittamaan 410 litraseen ruiskua tai menisköhän tuollaisesta koko kone 410 vaihdelootaan..?
Tuos mallikuvaa uudemmasta alton konehuoneesta. http://www.autopurkaamot.com/imgcar.php?id=4532&pic=5&type=original
ukkonen7
15.11.2012, 07:06
oisko uudemmissa sj korisissa joo kumisia kun itellä on kumiset (siis vaihdettu tuoremmasta) ja joskus näin ebay:ssä myytävänä korvaavaa kumista. Se huopa on aika synkkä homma, edellisessä poikki 10cm välein ja liukuu lasin mukana ja jää aina alas.
Huomasin ruisku topiikeissa sen että kaikki olivat tehneet ruiskun 1.3 koneelle,eikö litraseen pataan ole kukaan tehnyt..?
Mietin vaan uudempia ruisku Altoja että pystyisköhän niistä sovittamaan 410 litraseen ruiskua tai menisköhän tuollaisesta koko kone 410 vaihdelootaan..?
Tuos mallikuvaa uudemmasta alton konehuoneesta. http://www.autopurkaamot.com/imgcar.php?id=4532&pic=5&type=original
No tulihan tuollainen 4-pisteruutta litraseen tehtyä ihan tuohon alkuperäiseen pataan...
http://kooee.kuvat.fi/kuvat/Autot/Suzuki2011/IMG_0251.JPG
Landrooveri
18.11.2012, 20:04
Nyt olis tarpeen sellaiset neuvot, että miten näitä surkeita suikan ristipää pultteja saa auki,kun ovat juuttuneet kiinni..?
Pitäis saada 410 turvavyö systeemistä ruuvit auki vai pitääkö porata kannat pois..?
Mitä ovat ne pienet vihreät mötikät kaasarin letkujen välissä ? Suodattimiako? voiko ne poistaa ... ainakin ne vaikuttavat alipaineeseen alentavasti sen melkein kokonaan.
Nyt olis tarpeen sellaiset neuvot, että miten näitä surkeita suikan ristipää pultteja saa auki,kun ovat juuttuneet kiinni..?
Pitäis saada 410 turvavyö systeemistä ruuvit auki vai pitääkö porata kannat pois..?
Neppaa mutterit niihin kiinni. Ite sain ainakin oven ruuvit noin auki.
Landrooveri
19.11.2012, 22:59
Neuvokaa aloittajaa.
Mites nuo sj410 suikan etuakseliston/muroksen yms. rasvakset kannattaa/pitää tehdä ja jos kuvia niin olis hyvä..? ;)
Entäs minkäslaista öljyä noin yleisesti käytätte akseleissa vaihde/jako lootassa..?
Neuvokaa aloittajaa.
Mites nuo sj410 suikan etuakseliston/muroksen yms. rasvakset kannattaa/pitää tehdä ja jos kuvia niin olis hyvä..? ;)
Entäs minkäslaista öljyä noin yleisesti käytätte akseleissa vaihde/jako lootassa..?
meikä törkkäs jakikseen ja päävaihteistoon ATF eli punaset ölpät näin talvikaudeksi...
Landrooveri
26.11.2012, 22:47
Joo kyllähän se mittari pyörii ympäri maailman tappiin asti... ainoo mistä voi tutkia noita kilometrejä on huoltokirja, jos semmonen sattuu olemaan tai katsastus lapuista... mut eipä sillä oo mitään väliä paljon ton ikäsellä autolla on ajettu. Se ratkasee miten sitä on pidetty ja mitä sille/sillä on tehty. Huoli pois ja eteenpäin niin kauan ku jostain nousee savua :D
Katselin suikan papereita ja yhdessä katsastuslapussa oli 2010 ollut mittarilukemana 0km eli mittari mennyt ympäri. Miten paljon pitää tulla kilometrejä,että mittari aloittaa alusta..?
Nyt mittarissa noin 90th.km
arrtturi
27.11.2012, 06:09
Katselin suikan papereita ja yhdessä katsastuslapussa oli 2010 ollut mittarilukemana 0km eli mittari mennyt ympäri. Miten paljon pitää tulla kilometrejä,että mittari aloittaa alusta..?
Nyt mittarissa noin 90th.km
99999 km
Katselin suikan papereita ja yhdessä katsastuslapussa oli 2010 ollut mittarilukemana 0km eli mittari mennyt ympäri. Miten paljon pitää tulla kilometrejä,että mittari aloittaa alusta..?
Nyt mittarissa noin 90th.km
Jumaleisson että on kahdessa vuodessa joku kerinny rullaamaan :D
arrtturi
27.11.2012, 11:46
Jumaleisson että on kahdessa vuodessa joku kerinny rullaamaan :D
Samaa mietin kanssa.... Onkohan ollu taksina =)
Jumaleisson että on kahdessa vuodessa joku kerinny rullaamaan :D
Selvästi masokisti kuljettajana :)
Landrooveri
30.11.2012, 00:23
Olisko ideoita suikan ilmanottoaukkojen tekoon,kun ajattelin tehdä taakse molemmille sivuille vai riittäiskö yksi takaluukkuun vararenkaan alle tms..?
Autohan on kun pulloon puhaltais eli ei mitään poistoaukkoa missään.:mad:
Olisko ideoita suikan ilmanottoaukkojen tekoon,kun ajattelin tehdä taakse molemmille sivuille vai riittäiskö yksi takaluukkuun vararenkaan alle tms..?
Autohan on kun pulloon puhaltais eli ei mitään poistoaukkoa missään.:mad:
Laita kylkiin ennemmin. Takaluukussa saattaa alkaa imuroimaan pakokaasuja tupaan.
Posted via Mobile Device
Landrooveri
05.12.2012, 00:24
Tarkoittanet pinjonin stefaa. Kardaani irti, merkkaat pinjonin laipan mutterin asennon, että saat sen samaan tiukkuuteen kiristettyä takaisin, ja sitten vaan pulttipyssyllä tai jollain mutteri auki, laippa irti ja rukarilla ronkkii stefan pois.
Palaan taas tähän pinjoni asiaan.Mistähän se stefa kannattais hankkia..?
Vois samalla ostaa eteenkin, jos alkaa sekin vuotamaan tulevaisuudessa.
Palaan taas tähän pinjoni asiaan.Mistähän se stefa kannattais hankkia..?
Vois samalla ostaa eteenkin, jos alkaa sekin vuotamaan tulevaisuudessa.
Lähtisin ihan merkkiliikkeestä kyselemään, tai sitten jostain nettikaupasta ulkomailta.
Suikkajäbä
05.12.2012, 15:09
Mä ostin etupäähän stefan ihan laakerifirmasta, mut siinä ei vaan ollut sellasta kaulusta mikä oli alkp. stefassa muistaakseni. On ainakin 5tkm kstänyt vuotamatta :)
Landrooveri
05.12.2012, 15:27
Mitkähän on ne pinjonin stefan mitat..?
Mahtaako automaasta saada noin vanhoja, kun nykyään myyvät ainakin täällä:confused:
Vai mikälainen perä jinmyssä.
Suikkajäbä
06.12.2012, 11:22
Laitetaan ny tänne kun Suzukista on kyse. Eli asentelin tossa edellispäivänä suzukiin kierroslukumittarin, joku halpa motonetin myymä Autogauge. Noh kaikki hienosti paikallaan ja kone käyntiin. On vaan sellanen vika et näyttää siisisti kierrokset 0-2000rpm, mutta kun menee sen yli viisari alkaa täriseen ja vatkaan aika lailla. Eikä siis pysy ns. paikallaan tasakaasulla.
Lueskelin jo jostain et saattaa johtua maadoituksesta ja parantelin sieltä sun täältä. Ei tietenkään auttanut, joten eilen marssin valittamaan et mittari jotenkin rikki ja vaihdettiin uuteen. Mittari paikalleen ja eikun perkele samallailla nykii viisari >2000rpm ?? Apuja
Laitetaan ny tänne kun Suzukista on kyse. Eli asentelin tossa edellispäivänä suzukiin kierroslukumittarin, joku halpa motonetin myymä Autogauge. Noh kaikki hienosti paikallaan ja kone käyntiin. On vaan sellanen vika et näyttää siisisti kierrokset 0-2000rpm, mutta kun menee sen yli viisari alkaa täriseen ja vatkaan aika lailla. Eikä siis pysy ns. paikallaan tasakaasulla.
Lueskelin jo jostain et saattaa johtua maadoituksesta ja parantelin sieltä sun täältä. Ei tietenkään auttanut, joten eilen marssin valittamaan et mittari jotenkin rikki ja vaihdettiin uuteen. Mittari paikalleen ja eikun perkele samallailla nykii viisari >2000rpm ?? Apuja
Onkos siellä mittarin takana jotain nappulaa mistä saa valita sylinterimäärän? En kyllä muista että millaisia oireita se väärä nappulan asento oikein aiheutti, mutta onhan se hyvä tarkistaa kuitenkin että näyttää nelosta...
Suikkajäbä
06.12.2012, 13:01
Onkos siellä mittarin takana jotain nappulaa mistä saa valita sylinterimäärän? En kyllä muista että millaisia oireita se väärä nappulan asento oikein aiheutti, mutta onhan se hyvä tarkistaa kuitenkin että näyttää nelosta...
Juu 4sessa on nappula...
Landrooveri
07.12.2012, 16:21
Ostin tuossa bilteman kiekkamittarin suikkaan ja katselin asennusohjetta. Tuossa lukee että mittarin saa yhdistää vain moottorin ollessa kylmä ja sytytys katkaistuna ja asennuksen ajaksi maadoitus johto irti akusta ja kun kaikki liitännät tehty kytketään miinusnapa akkuun takaisin. Kokeile asentaa se autogauge mittari tuolla bilteman ohjeella.;)
Onko kellää tiedossa,että minkävärinen +12V johto SJ410 virtalukossa on,kun itsellä edessä mittarin kytkentä..?
Suikkajäbä
07.12.2012, 18:33
Enpä tiiä... Koitin mittaria tänään 740kymppi volvossa ja siinä pelas muuten ok mutta
näytti tyhjäkäynnillä +1700rpm, auton oma mittari näytti ~800rpm... Lisäks tarkistin susukista tulpanjohdot, virranjakajanosat, kaikki näytti olevan ihan ok. Otin puolankin jo irti mut sille en nyt mitään ymmärtänyt tehdä. Perskele et alkaa ketuttaan, kun voi olla yksinkertainen asia taas vaikee...
Kun tossa on samat sytytyksen osat(moottori) jonka otin tosta valkosesta suzukista, missä taas tollanen erimerkkinen motonetin kiekkamittari pelas ihan moitteettomasti. Ainoostaan Puola on eri, joten voiskos siinä olla joku mikä aiheuttas kyseisen onkelman ?
Landrooveri
07.12.2012, 22:44
Mihin kytkit sen mittarin virtajohdon..?
Suikkajäbä
08.12.2012, 09:35
Radiopaikan takana oli valmis johto johon tuli +12 kun laitto virrat päälle.
Taidan lähtee ostamaan erimerkkisen mittarin, jos vaikka sattus toimimaan :)
Suikkajäbä
09.12.2012, 22:19
Nonniin. Tulipas sitten vaidettua suzukiin sytytyspuola etuvastuksineen, tulpanjohdot+ tulpat ja kondensaattori. Ja perskele, eipäs toimi kiekkamittari vieläkään. Teinpä vielä niin, että vein ton Autogaugen takas motonettiin ja sanoin ettei toimi ja kappas ekaa kertaa elämässäni sain motonetistä rahat takasin :)
No marssin sit eri puljuun, joka myy erimerkkisiä mittareita ja Eihän toi 3maskaan mittari näytä oikein, tyhjäkäynnillä 800~rpm mut kun kaasua polkasee menee mittari yli asteikon (8000) ja muutenkin ajossa kierrokset mielestäni +1500 liikaa...
Onkos noi (halpis) mittarit vaan niin paskoja nykyään ettei vaan toimi vai mikä hemmetti tässä nyt panee hanttiin.
kerrotko miten kytkit ton jenkakellon eli mihin ne piuhat menee.
Landrooveri
10.12.2012, 00:36
Onhan sulla se kierroslukusignaali johto kytkettynä sytytyspuolan miinus puolelle ja tarkasta, että koneen maadoituspiuha on kunnossa.
Nuhapumppu
10.12.2012, 14:06
Juu kyllähän tuo vähän siltä kuullostaa että vika on autonsähköissä/asennuksissa eikä mittareissa.
Landrooveri
10.12.2012, 14:27
Niin ja se mittarin +virta johto pitää kytkeä virtalukon +12V sytytys liitäntään ainakin bilteman mittari ohjeen mukaan ja vanhemmissa autoissa kierroslukusignaali saadaan sytytyspuolan miinuspuolen vihreästä liitännästä. En ole katsonut suikan sytytys puolen johto värityksiä,kun en ole vielä omaa mittaria asentanut,mut tarvittee etsiä virta kynällä se +12V sytytys liitäntä sieltä virta lukosta. Monessa puolassa on + - merkintä.
Maadoitus koneelta koriin ja vielä varmistuksena alustaan,kun suikassa ainakin omassa kumitallojen päällä koppa niin ei tule ongelmia maadoituksen kanssa.
Stanuluokka korotukset???
Eli luokassa sallitaan 51mm korotus jousilla . mutta paljonko se on esim. Suzuki samuraissa vm-89 kaaren reunasta navan keskelle mitattuna ??? Eli Mikä on se alkuperäinen vakio mitta??? tietäis ,että onko jo nyt liian korkealla...?????????
Suikkajäbä
10.12.2012, 17:55
Nonniin ja kiekkamittari alko pelittään :)
Reveinpä vielä kojetaulua sen verta, et pääsin mittarin persiiseen käsiks. Auto käyntiin ja katoin, että se nuppi mistä valitaan sylinteriluku on nelosessa napsautin sen toiseen laitaan(8deksaan) ja takas neloseen ja kappas mittari alko näyttään mielestäni hiukkasen järkevämpiä lukemia. Enää ei kierrä mittariin kun max. 6500.
Ketutuskäyrä putos justiinsa :)
Stanuluokka korotukset???
Eli luokassa sallitaan 51mm korotus jousilla . mutta paljonko se on esim. Suzuki samuraissa vm-89 kaaren reunasta navan keskelle mitattuna ??? Eli Mikä on se alkuperäinen vakio mitta??? tietäis ,että onko jo nyt liian korkealla...?????????
Olisko helpompaa mitata kokonaiskorkeudesta ? Noi pyöränkaarien mitat kun on mitä on, jos niitä on leikelty.
Olisko helpompaa mitata kokonaiskorkeudesta ? Noi pyöränkaarien mitat kun on mitä on, jos niitä on leikelty.
No joo näinhän se on, mutta paljonko on se vakio kokonais korkeus ja mistä mihin mitattuna????
No joo näinhän se on, mutta paljonko on se vakio kokonais korkeus ja mistä mihin mitattuna????
Samurain kokonaiskorkeus(peltikattoinen) on 1675mm , mitta on katonyläpinnasta maahan/lattiaan. Alla linkki albumiin jossa samurain mittoja.
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=4089
Morjens..
ei kellään sattuis olemaan virallisia lappuja moottorin vaihtoon tai painoja oikeastaan tarvii kun 410 konehuoneeseen ois toi toyotan k-moottori tarkotus sijoittaa... eilisen yritin ettiskellä, mutta en löytäny mitään virallista tietoa..
vika ettijässä vai pitääkö mennä konttorilta kyselemään..??
Morjens..
ei kellään sattuis olemaan virallisia lappuja moottorin vaihtoon tai painoja oikeastaan tarvii kun 410 konehuoneeseen ois toi toyotan k-moottori tarkotus sijoittaa... eilisen yritin ettiskellä, mutta en löytäny mitään virallista tietoa..
vika ettijässä vai pitääkö mennä konttorilta kyselemään..??
Ite vaihdoin 5k tekniikan suikkaan niin ei tarvinnu muutakuin tehotiedot molemmista
Onko kampiakselin hihnapyörän irrotukseen ja stefan vaihtoon suzukissa jotain kikkoja / asioita mitä pitää tietää?
Ite vaihdoin 5k tekniikan suikkaan niin ei tarvinnu muutakuin tehotiedot molemmista
täytyy käyä kysyy konttorilta.. netistä löysin sen verta että ois suunnillee saman painosia molemmat.. ja onhan noita leimattukin useempi..
Suikkajäbä
24.12.2012, 09:05
Nonniin, päätti susuki sitten joulun kunniaks alkaa kettuilemaan. Eli tyhjäkäynnillä tossa pihassa kävi varmaan 15min. Sit siittä lähin hakeen veljeä yhen mettäautotien varrelta ja toimi vielä ihan niinkun pitääkin, mutta takaspäin tultaessa, kun siinä jossain mutkassa irrotin kaasusta, päätti tämä sammua kuin saunan lyhty.
Mutta kappas, lähti samantien käyntiin kun vähän kaasua anto. Tilanne on siis sellanen ettei pysy käynnissä jossei kokoaika pidä hiukan kaasua painettuna. Onkohan tonne nyt päässy kaasariin joku paska, mikä tukkii tyhjäkäyntisuuttimen(Onkos se muuten tossa kuvassa punasella ympyröity) , kun kaikki sytytyksen osat ainakin on uusia ja polttoainesuodatin ja se kaasarin oma sihti on puhtaat, tai oon sen jo puhistanut.
Suikkajäbä
24.12.2012, 10:06
Putsasin kurat pois suuttimesta ja taas käy kuin kultakello.. :)
onko kellään kuvaa tai faktaa lyödä tiskiin että kuinka monta johtoa menee suzuki sj410 bensa anturiin tankin päälle? sähköjen kasauksen jälkeen bensa mittari ei toimi enää...
Suikkajäbä
24.12.2012, 13:04
1ksi
1ksi
juu,kiitoksia,toisessa topicissa tulikin jo vastaus mutta kiitän kuitenkin,etsin siis vikaa muualta.
Landrooveri
27.12.2012, 21:00
Onko kellään tietoa SJ410 taka turvavöistä vai onko sellaisia koskaan laitettukaan,kun samuraissa nähnyt sellaisia..?
Rekisteri otteessa lukee että autossa saadaan tilapäisesti kuljettaa 2 henkilöä lisäistuimella,mutta saiskohan muutettua ns. nelipaikkaiseksi niin sais lapsi/lapsetkin olla kyydissä vähän pidempään, kun väliaikaisesti..?
meijän sj410 kanssa tilapäiset paperissa ja vyöt.oisko vyön paikat hitsattu tukkoon? ja jos en ihan väärässä ole niin nykyään pitää noille tilapaisillekin olla vyöt?
ja eiko siellä kyydissa aina olla tilapäisesti?
Landrooveri
27.12.2012, 22:12
meijän sj410 kanssa tilapäiset paperissa ja vyöt.oisko vyön paikat hitsattu tukkoon? ja jos en ihan väärässä ole niin nykyään pitää noille tilapaisillekin olla vyöt?
ja eiko siellä kyydissa aina olla tilapäisesti?
No juu niin ollaanhan siel tilapäisesti. Tarvittee alkaa etsimään josko samurain takavyöt laittais,jos löytyy jostakin.
Onko kellään tietoa SJ410 taka turvavöistä vai onko sellaisia koskaan laitettukaan,kun samuraissa nähnyt sellaisia..?
Rekisteri otteessa lukee että autossa saadaan tilapäisesti kuljettaa 2 henkilöä lisäistuimella,mutta saiskohan muutettua ns. nelipaikkaiseksi niin sais lapsi/lapsetkin olla kyydissä vähän pidempään, kun väliaikaisesti..?
vyön kiinnityspaikat on siellä ylhäällä takakulmissa,,motonetti näytti myyvän uusia,tilaavat koska ei maha olla hylly kamaa.. nii ja lattiassa näytti kans olevan kiinnityspisteet ku omasta kurkkasin..
Landrooveri
27.12.2012, 22:17
vyön kiinnityspaikat on siellä ylhäällä takakulmissa,,motonetti näytti myyvän uusia,tilaavat koska ei maha olla hylly kamaa.. nii ja lattiassa näytti kans olevan kiinnityspisteet ku omasta kurkkasin..
Missä ne kiinnityspisteet on lattiassa..?
keskellä lukot ja laidoilla remmien alapäät.jotain noin 5cm takaoven kynnyksestä sisään päin.
Onko kukaan askarrellu vitaraan isompaa tankkia?
Mulla on tuossa omassa pitkässä vaan 42 litranen (vaihettu pätkästä) ja tarvis vähän tuota toimintasädettä enemmän.
http://forums.offipalsta.com/ModernBlue/misc/progress.gif
Greenday
28.12.2012, 14:39
Kävin äskettäin muutoskatsastamassa SJ410, tälläkin palstalla vaikuttaneen sukisukin :).
Koska kyseessä oli korin korotus merkattiin se otteseen korinkorotuksena 20mm.
Laskeskelin tässä huvikseen kokonaiskorkeutta kun "Irmeli" on 174 cm korkea leimarenkailla, josta korinkorotusta (otteessa)20mm, renkailla 235/75-15 (oteessa) myös 20mm= 40mm, käsittäkseni SJ410 on 168 cm korkea vakiona niin missä uupuvat 20mm tulee vai muistanko alkuperäisen kokonaiskorkeuden väärin?
1680 mm on virallinen korkeus. Veikkaisin, että renkaista tulee enempi kuin 20 mm korotusta. Mitkä renkaat on alla ?
Greenday
28.12.2012, 18:01
1680 mm on virallinen korkeus. Veikkaisin, että renkaista tulee enempi kuin 20 mm korotusta. Mitkä renkaat on alla ?
Jep, kävin mittaamassa renkaan halkaisijan= 725 mm (1,6 bar)
Renkas Maxxsis Mudder 235/75-15
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3428&pictureid=120797
Landrooveri
31.12.2012, 22:08
Palaan taas takaturvavöihin,että minkälainen se systeemi lattiassa on,kun ei mulla ole mitään kiinnityspisteitä omassa sj410.issä..?
Olisko kuvia jollakin niin ymmärtäis systeemin idean.;)
Palaan taas takaturvavöihin,että minkälainen se systeemi lattiassa on,kun ei mulla ole mitään kiinnityspisteitä omassa sj410.issä..?
Olisko kuvia jollakin niin ymmärtäis systeemin idean.;)
Takaoviaukon reunoilla, kynnyksestä viitisen senttiä sisäänpäin on molemmilla puolilla lattiassa yksi reikä jossa kierteet. Keskeltä turvavyöt tulevat takapenkkiin kiinni.
Täytyy ottaa velipojan mätäkorjausprojekti samuraista pari kuvaa kun käyn siellä seuraavan kerran, ja jos vain muistan...
Palaan taas takaturvavöihin,että minkälainen se systeemi lattiassa on,kun ei mulla ole mitään kiinnityspisteitä omassa sj410.issä..?
Olisko kuvia jollakin niin ymmärtäis systeemin idean.;)
keskiviikkona voisin koittaa ottaa muutaman kuvan niistä kiinnitys pisteistä....
heikkinen
01.01.2013, 14:58
Palaan taas takaturvavöihin,että minkälainen se systeemi lattiassa on,kun ei mulla ole mitään kiinnityspisteitä omassa sj410.issä..?
Olisko kuvia jollakin niin ymmärtäis systeemin idean.;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1024&pictureid=121119
suurin piirtein noin
Samuraissa on vyöt keskeltä penkissä kiinni, eikä lattiassa, että näköjään on hiukan eroja...
Landrooveri
01.01.2013, 20:11
Mulla on perää hitsattu tuosta kohtaa,jossa nuo kiinnityskohdat ovat ja ilmeisesti pultit otettu pois ja reiät jääneet pellin alle. Tarvittee varmaan porata uudet reiät ja laittaa läpipulteilla kiinni siihen perä palkkiin. Vai saiskohan penkkiin laitettua kiinni..?
Mulla on perää hitsattu tuosta kohtaa,jossa nuo kiinnityskohdat ovat ja ilmeisesti pultit otettu pois ja reiät jääneet pellin alle. Tarvittee varmaan porata uudet reiät ja laittaa läpipulteilla kiinni siihen perä palkkiin. Vai saiskohan penkkiin laitettua kiinni..?
Laita tukevasti lattiaan, ei penkkiin.
Landrooveri
02.01.2013, 22:09
Aikast surkea tuo takaturvavyö systeemi lattiassa:rolleyes:
Olisivat tehneet alunperinkin penkkiin niin kun samuraissa. Uudempia tekiessä aina viisastuneet pikkuhiljaa.:D
Juu, samuraissa on vähän erilainen takapenkki, ja penkin kiinnitys, joten ei kannata perusjakkaraan kyllä kiinnitellä mitään.
Mitenkäs säännökset menee kun tossa mun avo samuraissa on otteessa että väliaikaisesti saa kuljettaa takapenkillä kahta henkilöä, eikä vöitä ole olleskaan. Kuuluuko näin ollakkin?
Landrooveri
03.01.2013, 00:36
Mitenkäs säännökset menee kun tossa mun avo samuraissa on otteessa että väliaikaisesti saa kuljettaa takapenkillä kahta henkilöä, eikä vöitä ole olleskaan. Kuuluuko näin ollakkin?
Samaa täs miettinyt kans. On tuo mun suikkakin mennyt läpi katsastuksessa edellisellä omistajalla ilman takavöitä..?
Mulla on SJ/Samurai esite ja sj410 sisä kuvassa ei ole turvavöitä takana.
Luulisin että 410:ssä ei ole vöitä ollut ollenkaan ja sama taitaa päteä myös 413:sta melko pitkälti(en ole ainakaan yhdessäkään autossa niitä nähnyt), että samuraissa vyöt ovat tainneet vasta tulla käyttöön, ja avomalleissa ei taida olla niissäkään, ku on vähän huonosti mitään mihin saisi vyön yläpäät kiinni.
Vuosimalli määrää pitääkö M1G avossa olla vyöt takana.
Vuosimalli määrää pitääkö M1G avossa olla vyöt takana.
Mun suikka oli otteen mukaan M1 :)
No niin, nyt on vöistä kuvia.:)
Samuraissa, tai ainakin tässä '92 mallisessa on tällä tapaa vyöt. Takapenkki on kaksiosainen, ja molemmat osat lukittuu tuohon lattiassa olevaan lenkkiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=374&pictureid=121239
Ja vyöt ovat molemmissa puoliskoissa tähän tyyliin kiinni, ja tuossa alla näkyy se koukku mikä kiinnittyy tuohon lattiassa olevaan systeemiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=374&pictureid=121240
Ja niissä joissa on yksiosainen jakkara, niin vyöt kiinnittyvät siis keskeltäkin penkin sijasta lattiaan.
Landrooveri
06.01.2013, 23:46
Onko tietoa saako suomen kamaralta sj-410 uusia etuovien saranoita,kun alkaa omassa olemaan aikast loppu ja ovet roikkuvat vai onko kukaan laittanut/tehnyt isompia tappeja..?
Kekkeruusi
07.01.2013, 13:39
Etsin itsekkin saranoita ja totesin että ebayn mailmasta niitä löytää..omat tuli kotiovelle 60eskolla.
Landrooveri
08.01.2013, 00:12
Etsin itsekkin saranoita ja totesin että ebayn mailmasta niitä löytää..omat tuli kotiovelle 60eskolla.
Tarkoitat varmaan noita. Onko ne yhtä vahvat kun alkuperäisetkin..?
Näyttävät jotenkin heikommilta ja nuo kaksi kuvassa oikealla puolen näyttävät hieman erilaiselta vai kuuluuko niiden ollakin:confused:
http://www.ebay.com/itm/Suzuki-SJ-Samurai-Door-Hinges-Set-of-4-85-86-95-NEW-Free-Shipping-/350685717277?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item51a67f631d&vxp=mtr#ht_2533wt_1091
Tarkoitat varmaan noita. Onko ne yhtä vahvat kun alkuperäisetkin..?
Näyttävät jotenkin heikommilta ja nuo kaksi kuvassa oikealla puolen näyttävät hieman erilaiselta vai kuuluuko niiden ollakin:confused:
http://www.ebay.com/itm/Suzuki-SJ-Samurai-Door-Hinges-Set-of-4-85-86-95-NEW-Free-Shipping-/350685717277?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item51a67f631d&vxp=mtr#ht_2533wt_1091
No hiukan kyllä on pientä kiinalaisuutta havaittavissa noissa...
Itse tilaisin low rangelta. Ei nuokaan original suzukit ole, mutta luotan kuitenkin low rangen tarjoamiin tuotteisiin, kun ovat kuitenkin valtuutettu suzuki varaosamyymälä...
http://www.lowrangeoffroad.com/index.php/suzuki/samurai/exterior-body/suzuki-samurai-door-hinge-kit-with-hardware-seb-dhk.html
Landrooveri
08.01.2013, 19:09
Juu näyttävät paremmilta. Tig hitsi kun olis niin vois tehdä itsekin tuollaiset haponkestävästä ei ainakaan ruostuis ikinä.;)
Juu näyttävät paremmilta. Tig hitsi kun olis niin vois tehdä itsekin tuollaiset haponkestävästä ei ainakaan ruostuis ikinä.;)
On low rangella vielä rahamiehille billet alumiinista versiotakin, anodisoituna joko mustaksi tai värittömäksi.:cool:
Hintaa about $250:D
http://lghttp.14077.nexcesscdn.net/806AE0/Magento/media/catalog/product/cache/1/image/8fd106950a7fe2b3e92e88d576fc3495/h/i/hinges.jpg
J0hannes
10.01.2013, 03:04
Tarkoitat varmaan noita. Onko ne yhtä vahvat kun alkuperäisetkin..?
Näyttävät jotenkin heikommilta ja nuo kaksi kuvassa oikealla puolen näyttävät hieman erilaiselta vai kuuluuko niiden ollakin:confused:
http://www.ebay.com/itm/Suzuki-SJ-Samurai-Door-Hinges-Set-of-4-85-86-95-NEW-Free-Shipping-/350685717277?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item51a67f631d&vxp=mtr#ht_2533wt_1091
Ylä- ja alasaranan kuuluukin olla erilaiset.
Kyllä ne tollasilta näyttää, kun autosta ruuvaaa saranat irti.:)
Ylä- ja alasaranan kuuluukin olla erilaiset.
Kyllä ne tollasilta näyttää, kun autosta ruuvaaa saranat irti.:)
joo niinhän se on,omasta justiinsa tänään sitä katoin ku tuli toi juttu mieleen...
Suzu-ukko
10.01.2013, 17:06
Onko tietoa saako suomen kamaralta sj-410 uusia etuovien saranoita,kun alkaa omassa olemaan aikast loppu ja ovet roikkuvat vai onko kukaan laittanut/tehnyt isompia tappeja..?
Itse korjasin saranat vaihtamalla alkuperäisen tapin tilalle 8 mm pultin . Alkuperäinen oli muistaakseni vähän ohuempi . Saranat piti ottaa irti ja porata reikää isommaksi . Hyvä tuli . On olleet monta vuotta eikä ovet roiku vielä. Eikä maksanut paljon. Pitkistä kuusiokolo kantaisista pulteista lyhentelin sopivan mittaisiksi
Mites tuo omegan tehostimen laitto tuonne sj410.. tai lähinnä askaruttaapi että minkäslaista niveltä tuonne simpukan päähän pitäis ruveta sovittelee??
Landrooveri
10.01.2013, 22:57
Nyt kun tuo sarana homma selvä niin tuossa mun suikan mukana tuli AWD vinssi. Tekeekö sillä mitään vai pitäiskö hommata jokin parempi...?
Autolla ei ajeta offia,kun on vain eräkäytössä eli pärjäisköhän tuon kanssa ja jos jokin parempi kanattais hankkia niin mitä suosittelette ja mieluusti mahdollisimman edullinen ja kestävä..?
http://www.hata-autosahko.com/product/470/awd-sahkovinssi-12v-1360kg-kauko-ohjaimella
Landrooveri
10.01.2013, 23:02
Mites tuo omegan tehostimen laitto tuonne sj410.. tai lähinnä askaruttaapi että minkäslaista niveltä tuonne simpukan päähän pitäis ruveta sovittelee??
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=102694&highlight=suzukiin+ohjaustehostin
ok kiitos tästä.. olin lukevinani tuon, mutta meni sitten näköjään ohi:mad:
Greenday
11.01.2013, 19:04
Miten on, pitääkö litraseen koneseen (SJ 410) ostaa uudet kannenpultit, kun vaihdetaan kannentiiviste??
Omasta suitsasta laitoin kannen ja lohkon + tiivisteen ja nyt tein jälkikiristyksen, niin ei kyllä vastaavaa painumista ole eteen tullut. Kiristy reippaasti :) Huh, onneksi tarkistin.
Normaalisti kannentiivisteen vaihdon yhteydessä käytetään lämpimäksi ja kiristetään uudestaan, jonka suoritin, mutta nyt poikkeustapauksena tarkkailin ja selvitin kun edellisellä omistajalla oli "pikkasen" ollut ongelmia tämän auton kanssa...
No, niin asiantuntijat, ostetaanko uudet kannenpultit?
Nyt kun tuo sarana homma selvä niin tuossa mun suikan mukana tuli AWD vinssi. Tekeekö sillä mitään vai pitäiskö hommata jokin parempi...?
Autolla ei ajeta offia,kun on vain eräkäytössä eli pärjäisköhän tuon kanssa ja jos jokin parempi kanattais hankkia niin mitä suosittelette ja mieluusti mahdollisimman edullinen ja kestävä..?
http://www.hata-autosahko.com/product/470/awd-sahkovinssi-12v-1360kg-kauko-ohjaimella
hommaa suosiolla parempi...
Miten on, pitääkö litraseen koneseen (SJ 410) ostaa uudet kannenpultit, kun vaihdetaan kannentiiviste??
Omasta suitsasta laitoin kannen ja lohkon + tiivisteen ja nyt tein jälkikiristyksen, niin ei kyllä vastaavaa painumista ole eteen tullut. Kiristy reippaasti :) Huh, onneksi tarkistin.
Normaalisti kannentiivisteen vaihdon yhteydessä käytetään lämpimäksi ja kiristetään uudestaan, jonka suoritin, mutta nyt poikkeustapauksena tarkkailin ja selvitin kun edellisellä omistajalla oli "pikkasen" ollut ongelmia tämän auton kanssa...
No, niin asiantuntijat, ostetaanko uudet kannenpultit?
ei välttämättä tarvi uusia,ei ainakaan lähipiirissä olevat suzuki harrastajat ole uusia laittanu,vanhoilla on menty ja näköjään toiminukkin,tietty ne pultit varmasti elää jos niitä on urakalla auottu ja kirrattu...
Greenday
12.01.2013, 06:02
ei välttämättä tarvi uusia,ei ainakaan lähipiirissä olevat suzuki harrastajat ole uusia laittanu,vanhoilla on menty ja näköjään toiminukkin,tietty ne pultit varmasti elää jos niitä on urakalla auottu ja kirrattu...
Olen samaa mieltä, ei ongelma kannenpulteissa ole, vaikka niitä olisi auottu kuinka paljon ( ei ole volkkari), katsotaan nyt montakosataa tällä pääsee...
Miten on, pitääkö litraseen koneseen (SJ 410) ostaa uudet kannenpultit, kun vaihdetaan kannentiiviste??
No, niin asiantuntijat, ostetaanko uudet kannenpultit?
http://www.suzuki-forums.com/suzuki-sidekick-escudo-vitara-geo-tracker/43432-head-bolts-3.html
Sanoo, et uudet pultit muuten saattaa mennä vituiksi kun tarpeeksi kiristelee eli on venyvät pulti.
Eli uudet pulti peliin ja momenttiin kiinni sit tarkistus määräajan päästä.
http://www.suzuki-forums.com/suzuki-sidekick-escudo-vitara-geo-tracker/43432-head-bolts-3.html
Sanoo, et uudet pultit muuten saattaa mennä vituiksi kun tarpeeksi kiristelee eli on venyvät pulti.
Eli uudet pulti peliin ja momenttiin kiinni sit tarkistus määräajan päästä.
Ja tämän tiedon siis ammensit tuolta Vitaroiden kansipultteja käsittelevästä topicista?:rolleyes:
Greenday
13.01.2013, 18:11
Avasin Suzukista ihan oman topicin eli Sukisuki Irmelin, jatkan ihmettelyä siellä :)
Onko kokemuksia lowragesta eli toimittaako suomeen ja muutenki minkä lainen palvelu
Onko kokemuksia lowragesta eli toimittaako suomeen ja muutenki minkä lainen palvelu
Kyllä toimittaa, ja omien kokemusten mukaan erittäin hyvä palvelu. Ovat jopa palauttaneet rahaa takaisin jos ovat saaneet pienemmillä postikuluilla tavarat lähtemään, joka on jo melkoisen hyvää asiakaspalvelua mun mielestä ainakin!:)
Paljonko on rahti suomeen noin suunnilleen jos tilailee jotain pienempää. Esim. jakiksen korjaussarjan, saranat oviin tai iskareita?
Paljonko on rahti suomeen noin suunnilleen jos tilailee jotain pienempää. Esim. jakiksen korjaussarjan, saranat oviin tai iskareita?
Jos mahtuvat flatrate laatikoihin, niin tuolta näet laatikoiden koot, ja international hinnat. https://www.prioritymail.com/flatrates.asp
Muussa tapauksessa sitten tulevat tapauskohtaisesti, ja yleensä noista hinnoista ylöspäin.
Maastori
13.01.2013, 21:40
Mitä eroa on SJ410 ja SJ413?
Mitä eroa on SJ410 ja SJ413?
sj 410 on litranen ja siinä on rumpujarrut joka nurkassa.
sj413 on 1,3 litranen ja siinä on levyjarrut edessä ja rummut takana.
molemmat vie yhtä paljon bensaa mutta 413 on parempi rakentelu kohde jos ei halua mennä perse edellä puuhun.
muuta?
Maastori
14.01.2013, 14:36
muuta?
No miten noin pienellä koneella ne Suzukit jaksaa mennä siellä mehtässä?
No miten noin pienellä koneella ne Suzukit jaksaa mennä siellä mehtässä?
Kunnollisilla välityksillä ihan suht hyvin vähän isommillakin(31"-33") renkailla.
Kunnollisilla välityksillä ihan suht hyvin vähän isommillakin(31"-33") renkailla.
Ja 37" jaksaa oikein hyvin jos jakikses ja murikoissa tiheemmät välitykset ;)
Ja 37" jaksaa oikein hyvin jos jakikses ja murikoissa tiheemmät välitykset ;)
No joo, mutta pelkillä jakiksen välityksillä ei meinaa kyllä ainakaan enään kakkosella jaksaa litranen kunnolla antaa pyörintää 33" renkaille. Mutta jos ei tarvi renkaille vauhtia saada, niin kyllähän se ykkösellä jaksaa möyriä vaikka millä renkailla...:)
litranen sj 410 31"11,5"15" gummeilla ja Tossun jakiksen välitys setillä pyörii tennari niin että paska lentää kaaressa tarvittaessa.. ittellä ei oo ainakaan tarvetta isommalle koneelle..
tuossa vielä videota omasta vanhasta(nykyisestä suzukista viime kesältä Taivalkoskelta http://www.youtube.com/watch?v=DR66rmO7Cyk
Kekkeruusi
14.01.2013, 22:57
pyörii tennari niin että paska lentää kaaressa tarvittaessa..
Missä se tykkää nappi on :D
No joo, mutta pelkillä jakiksen välityksillä ei meinaa kyllä ainakaan enään kakkosella jaksaa litranen kunnolla antaa pyörintää 33" renkaille. Mutta jos ei tarvi renkaille vauhtia saada, niin kyllähän se ykkösellä jaksaa möyriä vaikka millä renkailla...:)
Njoo tarkoitin että tarpeeks kun on välityssuhdetta niin litranen kiuas riittää varmasti.
Omassa 1.3 kone,jakiksessa 6.5:1 ja 4.56 perät eikä 33" renkailla tarvii yhtään hiljempaa päästä (4.88 välityksetkin kyllä olis odottamassa) .
Normi safareilla kakkos ja kolmosvaihde pääasiassa käytössä ja pakki on jo hieman liian lyhyt kuten ykkönenkin.
Savessa ei voima riitä että sais kolmosella kuvion puhdistumaan :D
Landrooveri
01.02.2013, 22:42
Taas palaten suzukin kysymyksiin. Voiman ulosotosta kysyisin että voisko kyseisen kytkentä hässäkän poistaa siitä käsijarrukahvan vierestä vaijerin kera, kun olen asentamassa toisenlaisia penkkejä ja tämä kytkentä systeemi on penkin tiellä siinä sivussa,kun sillä ei vissiin ole mitään varsinaista virkaa jos ei tuota voimanulosottoa tule käyttämään..?
Siitäpä vaan poistamaan jos ei kerta oo käyttöä, noissa huoltoautoissahan se vaan taisi olla pakollinen jonku vanhan verohelpotusjutun takia tmv. Ei kuitenkaan koske henkilöautosuzukia.
Suiza410
03.02.2013, 20:48
Siitäpä vaan poistamaan jos ei kerta oo käyttöä, noissa huoltoautoissahan se vaan taisi olla pakollinen jonku vanhan verohelpotusjutun takia tmv. Ei kuitenkaan koske henkilöautosuzukia.
Kyllä se koskee suzukiakin. Pakollinen varuste maasturiin, että sai verohelpotukset. Näin mun mielestä. Sitä en tiiä tarkastaako sitä kukaan onko paikoillaan.
No enpä oo varma kun en oo uutena noita maahan tuonut :D mutta ainaki mun suikka on nimenomaan henkilöauto, ei maastoauto eli ajoneuvoluokka m1, ei m1g josta syystä kuvittelisin ettei siihen oo sillon verohelpotuksiakaan tullut eli vois rauhassa poistella ulosoton hilut.
-Toisaalta ei sitä kyllä varmaakaan moni katsuri ala tuijottamaan ellei erikseen ole muutoskatsastamassa maasturiksi, jos huomaa silloinkaan...
Oli mullakin suikka M1 mutta ei sillä ole tekemistä vanhan verohelpotuksen kanssa. Eli sen ulosoton avulla on aikanaan maksettu vähemmän veroa ja sen pitää lain mukaan olla kunnossa. Ei sitä kukaan katsastuksessa taida katsoa mutta se on sitten ihan toinen juttu.
Landrooveri
07.09.2013, 23:15
Juu thanks ruisku jutuista.
Mites tuota kun ovien ikkuna pielissä on sellaista U-mallista listaa, jossa ikkunalasi liukuu niin se on jotakin pehmeetä materiaalia eli ei kumia,mutta se murenee hieman sielt täält. Onko teil muilla ollut vastaavaa ongelmaa ja mitä sille vois tehdä ettei rapistu kokonaan..?
Tullut tähänkin ikkuna U-lista asiaan ratkaisu. Purettiin mersu 190D palasiks ja irroittelin kaikki lasi liuku/lista tiivisteet irti ovien ikkunan pielistä ja kokeilin suikkaan ja sopii todella hyvin. On melkeempä samanlainen, kun se huopa tiiviste,eikä ahdista asennetaessa. Sika liimaa uran alle vaan niin pysyy hyvin paikoillaan. Eli jos kaipaa huopatiivisteen tilalle parempaa niin noista 190 meseistä saa hyvät..;)
Laittelen kuvia kun saan asennettua loputkin.
Heipähei kaikille. Pientä ongelmaa pukkaa oman -91 1.6 8v vitaran kanssa. Käynnistettäessä kierrokset kohoavat heti noin 4000 rpm:n paikkeille josta muutaman sekunnin päästä laskeutuvat normaalille tasolle. Tämä ei käsittääkseni ole normaalia. Kun siitä moottorin vierestä kiskaisen sen punaisen johdon irti (joku lämpötunnistin?) loppuu tämä ongelma ja motti hyrrää tasaisesti heti käynnistyksen jälkeenkin. Mikä osa täytyisi todennäköisimmin uusia ja onko suuri homma. En ole näiden vehkeiden kanssa asiantuntija joten tällainen kysymys tällä kertaa. Toivottavasti joku sai selvää mitä tarkoitan. :D Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Heipähei kaikille. Pientä ongelmaa pukkaa oman -91 1.6 8v vitaran kanssa. Käynnistettäessä kierrokset kohoavat heti noin 4000 rpm:n paikkeille josta muutaman sekunnin päästä laskeutuvat normaalille tasolle. Tämä ei käsittääkseni ole normaalia. Kun siitä moottorin vierestä kiskaisen sen punaisen johdon irti (joku lämpötunnistin?) loppuu tämä ongelma ja motti hyrrää tasaisesti heti käynnistyksen jälkeenkin. Mikä osa täytyisi todennäköisimmin uusia ja onko suuri homma. En ole näiden vehkeiden kanssa asiantuntija joten tällainen kysymys tällä kertaa. Toivottavasti joku sai selvää mitä tarkoitan. :D Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Hiljaista on, joten lähdetään purkamaan tätä kuvan kautta.
[URL=http://www.lataakuva.fi/pt/3QT1/problemo.html][IMG]http://www.lataakuva.fi/dt/3QT1/pro
Mikä tuon kuvassa olevan johdon tehtävä on?
koska kuvan lataus meni vituralleen tässä linkki http://www.lataakuva.fi/di/3QT1/problemo.jpg
koska kuvan lataus meni vituralleen tässä linkki http://www.lataakuva.fi/di/3QT1/problemo.jpg
Tuo liikuttaa alipaineella toimivaa häkkyrää joka nostaa kierroksia kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Ilmeisesti johdon poistamalla se imee koko ajan jolloin kierrokset ei pääse nouseen.
http://www.suzuki-forums.com/attachments/suzuki-sidekick-escudo-vitara-geo-tracker/14053d1341739466-1989-sidekick-1-6-8v-not-total-body-dp1w.jpg
Tuossa näkyy tuo dash-pot servo. Se siis kylmäkäynnistäessä painaa kaasua väkisin sen verran että kierrokset nousee ja lämmetessä alipaine imasee sen pois tieltä.
Kiitos vastauksesta, täytyy perehtyä tähän aiheeseen paremmin. Onko muuten normaalia, että neliveto päällä renkaat nakuttaa jos tekee jyrkkiä käännöksiä kuivalla asfaltilla esim. parkkipaikalla? Tiedän, että näin ei saisi tehdä, mutta kuuluuko tämä ääni asiaan?
Kyllä nelikko päällä kampeaa vastaan, muttei sieltä mitään nakutusta pitäs kuulua, olisko murros menossa rikki
Ei niitä murroksien kalkatuksia kannata ihan kauheasti jännittää, kun saattavat kestää metelistä huolimatta vielä vuosia, kun taas uusi ja äänetön saattaa pettää helpostikin jos huonosti käy. Vaihtaa sitten kun hajoaa!:)