PDA

View Full Version : 24v sähköt


_Niko
24.10.2012, 16:22
Eli olisi tarkoitus laittaa HooJiin sähköt vähän paloturvallisempaan ja yksinkertaisempaan muotoon.
Projektissa hämää kuitenkin kun ei ole nuiden 24v systeemien kanssa tullut pahemmin sähellettyä.

Ajattelin, että olisi viisasta laittaa autoon ainakin pääsulake heti akun jälkeen ja sen perään jakotukki/liitinlaatikko, mistä voi jakaa virtsaa pitkin autoa. Minkä kokoinen pääsulake olisi hyvä olla, autossa on sähkövinssi.
Mistä saisi näppäriä jakotukkeja tai liitinlaatikoita, ei ole oikein osunut silmiin kovin järkevän näköisiä. Tai minkälainen on hyvä, saattaisi töistäkin jotain löytyä...

Päävirta katkaisin ilmeisesti miinus puolelle vai kuinka? Entäs oma katkaisin vinssille?

Tietysti kaikenlaiset vinkit sähkejen järjestelyyn on tervetulleita.

smgt
24.10.2012, 16:58
sulaketta ei kannata laittaa startille ja vinssille. niitten ottamat virtamäärät on niin isoja ettei sulakkeet kestä. ennemmin vaan suojaat ja vedät johdot viksua reittiä etteivät pääse hankautumaan ja kulumaan.

laturille voi laittaa sulakkeen mutta siihenki saa yleensä startilta tai akusta niin lyhyen johon ettei siitä ole hyötyä.

ainakin dls ja focus valmistaa hyviä jakoplokkeja virran jakamiseen.
ja varmasti myös muunkin hifimerkin plokit toimii...

A-P
24.10.2012, 19:29
Hetkinen, eikös siellä ole jo "pääsulakkeet" heti akulla ihan tehtaan jäljiltä? Vai onko näin vain myöhemmissä malleissa?
Ivecon sähköjen ihmettelyn jälkeen voin kehua Toyotan tekeleitä aivan helvetillisen selkeiksi ja yksinkertaisiksi.

_Niko
24.10.2012, 20:06
Hetkinen, eikös siellä ole jo "pääsulakkeet" heti akulla ihan tehtaan jäljiltä? Vai onko näin vain myöhemmissä malleissa?
Ivecon sähköjen ihmettelyn jälkeen voin kehua Toyotan tekeleitä aivan helvetillisen selkeiksi ja yksinkertaisiksi.

Oli siellä jotkut pienet muistaakseni, oli niin pahassa kunnossa, että oli pakko poistaa, kun ekan kerran selvittelin sähköjä.

Jos kerran ei tartille ja vinssille kannata laittaa sulaketta, pitää ne laittaa erikseen helvetin tarkasti.

Mika_T
24.10.2012, 20:27
Noille isommille virroille ei ole sulakkeita.

Startti ja vinssi ottaa satojen ampeerien virran kuormituksessa joten johdotukset on syytä olla aika järeitä.

Tosin 24V systeemi vähän auttaa vs. 12V, kun sama teho saadaan siirrettyä käytännössä puolet ohuemmalla johdolla.
Muutenhan tuo 24V systeemi ei ole sen kummempi kytkeä kuin 12V:kään. Akut vaan sarjaankytkettynä.

Vinssille kannattaa laittaa oma päävirtakytkin niin saa katkaistua virran kun joku solenoidi palaa "kiinni" eikä vinssi pysähdykkään kun napista löysää.

Hessu888
24.10.2012, 21:30
sen perään jakotukki/liitinlaatikko, mistä voi jakaa virtsaa pitkin autoa.

Eikö se alkuperänen musta neliskanttinen jakorasia siinä ilmanputsarin vieressä kelpaa tarkoitukseen?

Jarva
24.10.2012, 22:10
Voin kertoa, että ANL sulakkeita löytyy ainakin 500 A asti. Itellä on ainakin 12 V vinssillä 400 A ANL naula ja kestää täyttä kuormaa, mutta palaa jumitilanteessa, elikkä toimii hyvin. Vinssille ehkä järkevä laittaa niin ei tuu niin kauhee paniikki oikosulkutilanteessa :) 24 V järjestelmässä virrat vielä (vähintään) puolittuu, tommosessa vintturin moottorissa on yleensä parempi hyötysuhde isommalla jännitteellä niin menee käytännössä alle puolen virralla 12 V laitteeseen verrattuna.

BJ-40/76
24.10.2012, 23:33
Nuo ANL sulakkeet ovat varteen otettava vaihtoehto:

Ainakin nuo isot (onko eri kokoisia blokeja? tuo on sulake on noin 7,5 cm pulttivälillä), mitä esim. PUUILO myy näyttäs olevan kullattu? ja sekä kaapelikenkä että sulake saman pultin alla -> pienehkö jännitehäviö.

Ja noista päävirtakytkimistä, niiden vaarallisuudesta ja hyödyistä, on keskusteltu monta kertaa.......

Mutta jos itse tekisin HJ-60/61 sähköt uusiksi, ja jos pitäs viljellä sulakkeita yms. syystä taikka toisesta, niin toimisin seuraavasti:

Laturin (paksu) päävirtakaapeli tuodaan akulle sulakeboksin A kautta noin 100A sulakkeen kautta
K.o boksista otetaan
-n. 50A sulakkeen kautta syöttö kattovalojen sulake/relerasialle.
-n. 50A sulakkeen kautta syöttö korivalojen sulake/relerasialle. (ajovalot/sumu-/apupitkät- yms)
-n. 50A sulakkeen kautta syöttö sisälle sulakerasialle. (läppärit, puhelimet, yms pienet kulutukset)
-n. 50-500A sulakkeen kautta syöttö invertterille ja/tai muille suuritehoisille.
-n. 100A sulakkeen kautta syöttö mahdollisille hupiakkujen erotusreleelle tms. (harvemmin 24v järjestelmässä)

Ja vinssille otetaan mahdollisimman lyhyillä-, ja paksuilla johdoilla sähkö suoraan akkujen navoista, mahdollisesti +napaan tulevan kaapelin väliin kytketyn ISON päävirtakytkimen kautta (ja kaapelit mitoitettu siten, että jos päävirtakytkin paistuu, niin kaapelit voidaan kytkeä saman ruuvin alle:rolleyes:.

Ja auton sähköt voidaan eroittaa akusta myös isolla päävirtakytkimellä, mutta JOS päävirtakytkin aukaistaa/aukeaa moottorin käydessä, niin henkisesti kannatta varautua vaihtamaan uusi laturi:( (aina ei pala, mutta jokainen on liikaa, varsinkin kun tuo alkuperäinen kytkentä suojaa varsin hyvin tulipalolta, ja jokainen päävirtakytkin on potentiaalinen vikapaikka, yleensä noin 1v jännitehäviöä aiheuttaa paljon ongelmia:o)

Bj Andy
25.10.2012, 05:13
Ei laturille sulakkeita. Koska siitä ei ole mitään hyötyä. Jos se palaa liian kuorman takia niin sen sulakkeen palaminen polttaa laturin. Ja tämmönen kuormahuippu tulee heti ensimmäisenä pakkas aamuna kun käyntiin lähtö menee tarkalle. Muutenkin kun et mene sorkkimaan niitä tehdas sähköjä ellet ole pätevämpi kuin se joka ne on alunperin suunnitellu. Lisäsähköt on asia erikseen.

_Niko
25.10.2012, 15:04
Pakko niitä on vähän sorkkia, kun nykyset johdot on konetilassa niin huonossa kunnossa, että joku johto ottaa harvase kerta maihin, tai joku liitin on mykkänä. Saati sitten edellisen omistajan selvittelemät viritykset. Kun ostin hojon myyjä kyllä kertoi, että ei ole sähkömies:D

En ole kyllä minäkään, mutta olen oppinut sen, että abikot jossa on liima ja kutistesukka mukana ovat parempi kuin surrata karvat yhteen ja ladata sähköteippiä päälle:D


Ei laturille sulakkeita. Koska siitä ei ole mitään hyötyä. Jos se palaa liian kuorman takia niin sen sulakkeen palaminen polttaa laturin. Ja tämmönen kuormahuippu tulee heti ensimmäisenä pakkas aamuna kun käyntiin lähtö menee tarkalle. Muutenkin kun et mene sorkkimaan niitä tehdas sähköjä ellet ole pätevämpi kuin se joka ne on alunperin suunnitellu. Lisäsähköt on asia erikseen.

Heikki L
25.10.2012, 17:00
Juu eipä tohon hj.n ole koskaan muuta kuin se akkujen välinen piuha ja maa piuha vaihdettu.
Nekin jostain toisesta hj:stä vähän paremman näkösinä:)
Ja takavalot just sähköteipilä ja tinalla;)

BJ-40/76
25.10.2012, 21:55
Ei laturille sulakkeita. Koska siitä ei ole mitään hyötyä. Jos se palaa liian kuorman takia niin sen sulakkeen palaminen polttaa laturin. Ja tämmönen kuormahuippu tulee heti ensimmäisenä pakkas aamuna kun käyntiin lähtö menee tarkalle. Muutenkin kun et mene sorkkimaan niitä tehdas sähköjä ellet ole pätevämpi kuin se joka ne on alunperin suunnitellu. Lisäsähköt on asia erikseen.

Laturin sulake oli seuraavan "otsikon" alla:

"Mutta jos itse tekisin HJ-60/61 sähköt uusiksi, ja jos pitäs viljellä sulakkeita yms. syystä taikka toisesta, niin toimisin seuraavasti:"

Jos laturille laitetaan sulake, niin se nimenomaan on tarkoitus suojata autoa palamiselta, silloin kun laturissa tapahtuu jotain suurta odottamatonta, siis että kun akku lähtee syöttämään virtaa laturiin päävirtakaapelin kautta.

Tuon 100A sulakkeen palaminen ei voi aiheutua hj:n laturin syöttämällä sähköllä, muistaakseni suurin laturi on 40A, ja 25 Amppeeria on yleisin, siis sulakkeen nimellisvirta vähintään 2,5x laturin nimellisvirta, joka yleensä on aikalailla maksimi.

Noita sulakkeen palamisen aiheuttavia vikoja vois olla esim.työkalu laturin päävirtaliittimen ja moottorin välissä, lohkolämmittimen panssarikaapeli samoin, laturin itseensä imemä metalliesine, laturin laakeririkossa vapautuneet metallikappaleet laturin sisällä tms.

Ja sitten se, että sanotaan että 24 voltin sähköissä virrat ovat puolta pienempiä, on tosi, mutta vain tehon pysyessä samana, esim. 35w työvalojen ollessa kyseessä
(jos kytketään 24v akusto oikosulkuun 10 metrin mittaisella 1,5mm2 johdolla, niin virta on lähes tuplat, ja johtoa sulattava teho nelinkertainen verrattuna 12v järjestelmään -> suuremmat lämpötilat ja siten tulipalon vaara myös suurempi)

Mutta loppujen lopuksi: Lähes kaikki sähkö tehdään laturissa, ja siitä sitä pitää alkaa jakamaan kulutuksille; Akun + navan ja laturin välille kunnon johto, ja kaikki työvalot yms pienehköt, mutta jatkuvasti päällä olevat, voidaan ottaa laturin + napaan kytketystä sulakerasiasta, ja tämä siksi, että monessa off road autossa on vielä nykyäänkin latausjännitteen tunnustelu laturin sisältä (esim. ulkoisella tuuletuksella olevat bosch:t)
Toki osassa latausjännitettä ohjataan fiksummin, jopa moottorinohjaus ecu:lla.

Jos tuommoisella sisäisellä säädöllä varustetulla laturilla olevasta autosta otetaan akun + navasta työvalot yms, niin tuo laturin ja akun väliseen johtoon hukkuva ylimääräinen 0,5 Volttia aiheuttaa sen, että akut eivät koskaan lataannu täyteen, ja puolityhjän (vinssauksen jälkeen) akun latautuminen hidastuu paljon!

No taas tuli eksyttyä aiheesta, sorry:o