Kirjaudu sisään

View Full Version : Uuden Transitin jarrut. Apuva!


KIM
24.10.2012, 14:58
Mistähän lähdetään etsimään vikaa ison 2011 Transitin jarruista? Kävin korjauttamassa jarruja auton myyneen liikkeen korjaamossa. Auto tuli kuulemma valmiiksi, mutta vikaa ei löytynyt eikä siis korjattu. Eli pitäs selvittää itte (taas) mikä autossa vikana. Autolla on nyt ajettu n. 28 tkm. Oireet alkoi jo viime talvena. Saattoi olla jopa ihan uudesta asti. Mulla on menny muutama risteys pitkäksi talvella ja kesällä. Muistaakseni pitävällä asfaltilla ei oo käynyt ihan noin pahasti. Soralla usein räikkä huutaa jarruttaessa vaikka auton vauhti ei juuri nimeksikään vähene. Pahat risteystilanteet on tulleet oikeastaan aika heti matkan aloittamisen jälkeen. Mulla onkin ollut tapana pumppailla jarruja liikkeelle lähtiessä. Joskus poljin menee lattiaan aika hätäseen ihan ku olis ilmaa. Joskus joutuu risteyksessä pumppaamaan ennen kuin jarrut pelaa. Liukkaalla ei ongelman sattuessa auta edes pumppaus. Poljin menee suhisten aina lattiaan jos sitä painaa 5-10 sekuntia. Missään muussa autossa ei poljinta saa pohjaan vaikka seisois vartin polkimen päällä. Jarrunesteet eivät vähene. Katsastuksessa ja tuolla Vaunulassa dynamossa on ollut tehoja kyllä. Pitäs saada auto kuntoon kun sillä alkaa muutkin ajamaan. Kiitos suuresti taas avusta!

Heguli
24.10.2012, 15:47
Kyllähän takuu korjaa tuollaisen vakavan vian, mars takaisin sinne autoliikkeeseen.

Korpikumpu
24.10.2012, 16:13
Eikö tuommonen pitäs takuuseen mennä ja melkein vaihtaa jo. Hengenvaarallinenhan tuo on jo jos kerran on risteyksiäkin pitkäksi mennyt.

samisami2
24.10.2012, 16:40
Kyseessä ilmeisesti siis iso kuorma-auto transiitti? Onkos tuossa jo paineilmajarrut? Paineilmajarrut jos on niin tuo pumppaaminen ei ole järkevää. Jos vielä on tapana pumppailla jarruja ennen liikkelle lähtöä niin ekassa jarrutuksessa loppuu paineilma.

mikkocap
24.10.2012, 19:53
tuntus jotenkin että jos uusi kärry tulis ostettua ja heti huomais jotain vastaavaa niin saattas keula kääntyä samantien takaisin liikkeeseen. tehdastakuuseen kun menee melkein mikä tahansa vika....

KIM
25.10.2012, 05:13
juu tää on kuorma-auto. Tää on Ford ja ostettu Hämeenlinnan Vaunulasta, joten se niistä takuukorjauksista. Tietysti tällasen pitäs mennä takuuseen, mutta ei ne edes usko ettei jarrut toimi. Sanottiin, että ajele nyt vaan sillä ja kato JOS vielä jarrut on tehottomat. Päätin jo vuosi sitten, että tää on viimeinen Ford jonka uutena ostan. En tiedä onko ilmajarrut vai ei. Siksi täältä apuja pyydänkin kun nää on mulle aika vieraita. Rassaan kyllä autojen jarruja, mutta mulla jakautuu autot kahteen luokkaan. Alle 3 vuotiaisiin en uskalla koskea. Ja ne mihin uskallan on 70-80 luvuilta. Nää jarut nyt vaan pitäs korjata itte kun tää on Ford ja ostettu Hämeenlinnan Vaunulasta. Tietäs vaan mikä tässä rikki on... Autohan on muuten ollut kiva. Tehoa 180 hv ja neliveto. Ajoltaan isoksi ihan ok. Subarun kanssa takuukorjaukset menee Laakkosella kuin unelma. Harmi ettei niillä oo koppiautoja.

Krisse
25.10.2012, 05:42
Kun kyse on noin uudesta autosta missä on vielä tehdastakuu voimassa, ei niitä remontteja tarvitse myyjäliikkeessä tehdä. Mikä vaan merkkiliike käy.

pee
25.10.2012, 06:58
ja KUN tehdastakuu ON VOIMASSA, ei paljon kannata itte korjailla...

Angelo
25.10.2012, 08:33
Onko ollut kontti tyhjä kun mennyt risteyksiä pitkäksi? Muutaman kerran huomannut että sopivaa nestorinkiharaa ja abs on vaarallinen yhdistelmä kevyt peräisillä isoilla autoilla. Pomputtaa just sopivasti ja vaikka kuinka painaa ei mitään tapahdu. Tuntuu että abs:it tehostaa sitä pomppimista.:mad:

0ltzi
25.10.2012, 09:34
kyllä ainaki meitin firman uudessa rellu traficissa menee poljin lattiaan jos sitä paikallaan painaa reilusti. mutta kyllä ne sillonkin pitää täydet.

KIM
25.10.2012, 11:33
Auton kontissa olevan tavaran paino on ollut enimmillään n. 200 kg. Yleensä siellä on suunnilleen joku lapio ja hanskat. Jarrun pumppaaminen on alkanut sen jälkeen kun on menny risteyksiä pitkäksi. Ekan kerran kotoa lähtiessä jarrua tarvii 1,5 km päässä. Siinä ja seuraavassa n. 5 km päässä olevassa risteyksessä on tullut eniten näitä paniikkeja kun ei pysähdy. Soralla on kyllä luistanut vielä ainakin 10 km ajon jälkeen. Vaunulassa ei kuulemma voida ruveta osia vaihtamaan ennen kuin tiedetään missä osassa vika on. Minulla olis varaa vaihtaa noita osia jos Fordilla ei kerta ole. Mutta kun ei tiedä mitä vaihtas.

toyota4x4
25.10.2012, 11:42
Kyseessä ilmeisesti siis iso kuorma-auto transiitti? Onkos tuossa jo paineilmajarrut? Paineilmajarrut jos on niin tuo pumppaaminen ei ole järkevää. Jos vielä on tapana pumppailla jarruja ennen liikkelle lähtöä niin ekassa jarrutuksessa loppuu paineilma.

en oo kyllä koskaan kuulut että paine ilma jarruja olisi muissa kuin oikeissa kuorkeissa. siis 7.5 tonnisista ylöspäin.
etenkin jos autossa on jarru neste säiliö silloin siinä on neste jarrut todennäköisesti.

tässä mitä tulee heti mieleen.
kaikki renkaat saman kokosia.
jarru letkut ei pullistele
pääsylinteri ei vuoda
abs antureilta tulee sama nopeus tieto joka pyörästä .
toimiiko auto jos ottaa abs:n sulakkeen irti normaalisti?? niin voisi koittaa ilman abs jarruja onko pysähtymis ongelmia.

Bj Andy
25.10.2012, 11:46
Jätä se ransu sinne jollekkin asentajalle ajettavaksi niin se vika saattaa löytyäkkin. Ei noita tommosia ite korjailla.

0ltzi
25.10.2012, 14:52
se vika lukee siinä keulassa. alkaa F kirjaimella :D

KIM
25.10.2012, 15:29
se vika lukee siinä keulassa. alkaa F kirjaimella :D

No minä olen oikeastaan ihan samaa mieltä. Mutta. On tää nyt sentään parempi kuin mikään ranskalainen tai italialainen. Mersua olin menossa ostamaan. Pyörin lasten kanssa mersun liikkeessä n. 5 minuuttia. Siellä oli myyjillä joku keskustelu menossa autojen välissä. En halunnut häiritä joten menin viereiseen liikkeeseen. Minulla on lievä puhevika ja pukeudun vaatimattomasti. Ehkä näiden takia ei oteta vakavasti. Ensi keväänä on tarkoitus mennä ostamaan takapotku Subaru. Täytyy varmaan ottaa isä mukaan. Voishan tuon transitin viedä johku muuallekkin korjattavaksi. Kokeilen tota abs sulakkeen irrottamista. Mulla oli V70 Volvossa absin hammaskehän tunnistusanturin pultti irti. Sillon tais olla vähän samanlaisia oireita, tosin niitä oli joka jarrutuksessa. Vikaa on ollut useilla renkailla.

samisami2
25.10.2012, 16:12
en oo kyllä koskaan kuulut että paine ilma jarruja olisi muissa kuin oikeissa kuorkeissa. siis 7.5 tonnisista ylöspäin.
etenkin jos autossa on jarru neste säiliö silloin siinä on neste jarrut todennäköisesti.

Lähinnä paineilmatehosteisia nestejarruja tarkoitin. Vielä kun jarrujen suhinasta oli tuossa ekassa viestissä kirjoitettu. Tuossa on ainakin "air brake" http://www.arfc.org/complaints/2010/ford/transit_connect/10393705.aspx

Tuollaisen on/off vian takuuseen saaminen onkin sitten hankalampi homma. Huollossa sitä eivät saa kuntoon jos vika ei ole päällä tai jätä vikakoodia.
Jos auto ei anna vikakoodia niin vian etsiminen huollolta on ihan haku ammuntaa. Huoltohan mielellään vaihtelee turhaankin osia kun tietää että asiakas ei kalliista korjauksesta valita kun maksaja on maahantuoja.

mechanic-71
25.10.2012, 23:28
Nyppää sen abs-sulakkeen poijes ni rupee jarrut toimii eikä mee risteykset pitkäks. Transiiteissa ei oo jarruja jos yhdenkin pyörän pito on huono ja absit toimii jarruttaa kaikilla pyörillä heikoimmin pitävän mukaan tutustuin moiseen jo -90luvulla...

KIM
26.10.2012, 14:58
Kokeilin aamulla ajaa ilman abs sulaketta. Kyllä hidastuvuus oli lumisella hiekkatiellä selvästi parempi kuin absin kanssa. Ilman absia piti kyllä kanssa polkea todella kovaa jarrua saadakseen takapyörät lukkoon. Ei oo tarvinnu millään autolla noin kovaa polkea vaikka nyt oli tän syksyn huonoin pito. Olen kanssa epäillyt, että tää transit jarruttaa abseilla heikoimmin pitävän pyörän voimalla. Jos jarruttaa niin, että toiset pyörät on jäällä ja toiset sulalla ja kuivalla asvaltilla niin sujona menee. Tosin en tiedä onko näin aina vaiko vain joskus. Jatkan testejä niin kauan kun tää pysyy tiellä.

Tojo4wd
26.10.2012, 17:59
Olisko ainakin takapään jarujentehotomuuteen syynä kuormansäätö venttiili.
Koita miltä jarrut tuntuu kun pistät reilusti kuormaa tai painoo taka-akselin takapuolelle että perä painuu ja rupee säätään lisää jarruvoimaa.
Jos parempi niin sitä venttiilin säätö tankoo vois säätää pitään enempi painetta takana.
Siis jos tossa on semmoinen tangollatoimiva säädin.

Tapero
26.10.2012, 20:11
Kokeilin aamulla ajaa ilman abs sulaketta. Kyllä hidastuvuus oli lumisella hiekkatiellä selvästi parempi kuin absin kanssa. Ilman absia piti kyllä kanssa polkea todella kovaa jarrua saadakseen takapyörät lukkoon. Ei oo tarvinnu millään autolla noin kovaa polkea vaikka nyt oli tän syksyn huonoin pito. Olen kanssa epäillyt, että tää transit jarruttaa abseilla heikoimmin pitävän pyörän voimalla. Jos jarruttaa niin, että toiset pyörät on jäällä ja toiset sulalla ja kuivalla asvaltilla niin sujona menee. Tosin en tiedä onko näin aina vaiko vain joskus. Jatkan testejä niin kauan kun tää pysyy tiellä.

Kaikki aba jarrulliset jarruttaa "heikoimmin pitävän voimalla", siis abs yksikkö tarkkailee jokaisen pyörän pyörintänopeutta ja ei päästä yhtäkään pyörää lukkoon, olkoon toinen puoli pitävällä ja toinen jäällä. Muutenhan toi pyöräyttää auton ympäri, jos toinen puoli jarruttaa voimakkaammin.

Vielä jos autossa on ajovakaudenhallintajärjestelmä pyörien jarruttaminen "tiukoissa" paikoissa tapahtuu tietokoneen kautta niin, että kuljettaja ei välttämättä edes tiedä, mitä pyörää jarrutetaan.

Ja ton abs sulakkeen poisottaminen on sama ku palataan aikaan ilman abseja, eli on täysin manuaali, edes ajonvakaus ei toimi.

Tuli mieleen, että jos jarrutat kuivalla asvaltilla, niin meneekö abs päälle kevyessäkin jarrutuksessa, vai pelkästään täysjarrutuksessa missä sen pitäisikin mennä? Eli senhän sit huomaa jarrupolkimen tärinänä...

Ja abs jarrullista ei missään nimessä ajon aikana tapahtuvassa jarrutuksessa pumpata, vaan täysjarrutuksessa poljin niin pohjaan ku menee ja pidetään siellä...

Tuosta polkimen pohjaan menemisestä tulee mieleen, että jos toi poljin menee pohjaan normaalill kevyellä jarrutuksella(siis lattiaan asti), niin vikahan siinä selvästi on ja korjaamo tutkikoon.

Mutta jos se menee pohjaan täysjarrutuksessa, niin vikaa ei välttämättä ole, siinä kun on todennäköisesti hätäjarrutehostin joka mittaa jarrulle menon aikaa ja voimaa, jolloin tietokone ohjaa jarrupolkimen pohjaan, riippumatta siitä kuin lujaa kuski sitä pedaalia painaa...tarkoituksena saada täysi jarrutusvoima käyttöön.
Tällä tavalla auto auttaa jarrutuksessa, koska aika harva loppupeleissä osaa abs jarrullisella autolla jarruttaa hätätilanteessa niin lujaa kuin tarvis vaatii...(tällä tavalla saadaan sinne takpyörillekin se jarrutusvoima täytenä, mikä muutoin tuntuu jarrupolkimen täristyksenä kun pelkät etupyörät jarruttavat abs avustamana)

Byrocrat
26.10.2012, 22:37
Kokeilin aamulla ajaa ilman abs sulaketta. Kyllä hidastuvuus oli lumisella hiekkatiellä selvästi parempi kuin absin kanssa. Ilman absia piti kyllä kanssa polkea todella kovaa jarrua saadakseen takapyörät lukkoon. Ei oo tarvinnu millään autolla noin kovaa polkea vaikka nyt oli tän syksyn huonoin pito. Olen kanssa epäillyt, että tää transit jarruttaa abseilla heikoimmin pitävän pyörän voimalla. Jos jarruttaa niin, että toiset pyörät on jäällä ja toiset sulalla ja kuivalla asvaltilla niin sujona menee. Tosin en tiedä onko näin aina vaiko vain joskus. Jatkan testejä niin kauan kun tää pysyy tiellä.

Tätä juttua lukiessa tulee väistämättä siihen tulokseen, että vika ei ole auton tekniikassa vaan ratin ja selkänojan välissä. :rolleyes: Kannattaisko opetella jarruttamaan oikein niin ajokki pysähtyy varmemmin. Jarrutustapa kerrottiin jo tuolla edellä :cool: Pumppaamalla kun näiden 2010-luvun autojen jarrut ei toimi oikein ja jos irrottelee sulakkeita järjestelmistä niin lopputulos saattaa johtaa juurikin siihen ettää päädyt tieltä pois vaikket haluaisikaan.:(

Jos siinä oikeesti on vikaa niin jätä se sinne korjaamoon pariksi päiväksi että voivat kokeilla sitä kylmänä ja käyttölämpimänä niin saattaa vika lopulta löytyäkin. Tehdastakuuhan siinä on joten maahantuoja maksaa :)

Tapero
26.10.2012, 22:47
Tätä juttua lukiessa tulee väistämättä siihen tulokseen, että vika ei ole auton tekniikassa vaan ratin ja selkänojan välissä. :rolleyes: Kannattaisko opetella jarruttamaan oikein niin ajokki pysähtyy varmemmin. Jarrutustapa kerrottiin jo tuolla edellä :cool: Pumppaamalla kun näiden 2010-luvun autojen jarrut ei toimi oikein ja jos irrottelee sulakkeita järjestelmistä niin lopputulos saattaa johtaa juurikin siihen ettää päädyt tieltä pois vaikket haluaisikaan.:(

Jos siinä oikeesti on vikaa niin jätä se sinne korjaamoon pariksi päiväksi että voivat kokeilla sitä kylmänä ja käyttölämpimänä niin saattaa vika lopulta löytyäkin. Tehdastakuuhan siinä on joten maahantuoja maksaa :)

Näin kohteliaasti selitinkin tätä:)

KIM
27.10.2012, 08:06
Tätä juttua lukiessa tulee väistämättä siihen tulokseen, että vika ei ole auton tekniikassa vaan ratin ja selkänojan välissä. :rolleyes: Kannattaisko opetella jarruttamaan oikein niin ajokki pysähtyy varmemmin. Jarrutustapa kerrottiin jo tuolla edellä :cool: Pumppaamalla kun näiden 2010-luvun autojen jarrut ei toimi oikein ja jos irrottelee sulakkeita järjestelmistä niin lopputulos saattaa johtaa juurikin siihen ettää päädyt tieltä pois vaikket haluaisikaan.:(

Jos siinä oikeesti on vikaa niin jätä se sinne korjaamoon pariksi päiväksi että voivat kokeilla sitä kylmänä ja käyttölämpimänä niin saattaa vika lopulta löytyäkin. Tehdastakuuhan siinä on joten maahantuoja maksaa :)

Jos sä polkaset jarrua risteykseen tullessa ja se menee lattiaa ilman, että auto juurikaan hidastuu niin pidätkö sen polkimen siellä lattiassa??? Minä en. Etenkin kun on oppinut, että toisella tai kolmannella polkaisulla jarrupolkimessa on jotain vastusta ja auton vauhti alkaa hiljenemaan. Tästä on tullut tapa aamulla pihasta lähtiessä painaa jarrua muutaman kerran. Kun sitä jarrua ihan paikallaankin seisoessa painaa sen 2-3 kertaa niin selvästi tulee polkimeen vastusta lisää. Vähän kuin vanhaan aikaan jolloin saattoi olla ilmaa jarruletkuissa.