PDA

View Full Version : hilux/öjynpaine


arttu80
28.04.2005, 13:05
olisko kellään tietoo kun hiluxini on ruvennut polttaan öljyn merkkivaloa noin 5sek kun sen käynnistää öljykello on vaihdettu ja alkuperäinen suodatin epäilin ensin että laskee suodattimen tyhjäksi ja vaihoin alku peräisen suodattimen ei muutosta tapahtunut

badboy69
28.04.2005, 13:09
ettei olis öljy pumpussa lopun alkua

päin helvettiä menee,mutta menköön

28.04.2005, 13:29
voihan se sitäkin olla mut 176 000 km mittarissa niin ei pitäis

Note! This message was posted anonymously!

28.04.2005, 14:04
pistänkö uuden pumpun vai oisko tuossa mahdollisesti jotain muuta onko muilla ollu samankaltaista

Note! This message was posted anonymously!

JF
28.04.2005, 14:45
Onko oire ilmestynyt yhtäkkiä vai hiljattain?

Minulla se valo teki samaa 2WD Hiluxilla (vm. -89, moottori 2L-II), ajelin autolla n. 100 000 km eikä se kone siitä lauennut. Taisi olla n. 320 tkm lasissa kun myin sen. Loppuvaiheessa sai aina joskus lisätä jäähdytinnestettä mutta kuitenkin varsin hyvä moottori se oli sellaiseen kevyempään peliin. En tietysti sano etteikö sinun moottorisi voi alkaa oireilla pahemminkin, tuossa vain omaa kokemusta aiheesta.

-Jussi-
28.04.2005, 15:07
Virittele siihen joku toinen mittari ja kato mitä se näyttää.

29.04.2005, 03:47
quote:
olisko kellään tietoo kun hiluxini on ruvennut polttaan öljyn merkkivaloa noin 5sek kun sen käynnistää öljykello on vaihdettu ja alkuperäinen suodatin epäilin ensin että laskee suodattimen tyhjäksi ja vaihoin alku peräisen suodattimen ei muutosta tapahtunut


Älä ressaa.. Mulla on vm89 2.4l ja vm9? 2.4l-IIT ja molemmissa palaa öljyvalo noin viis sekkaa käynnistyksen jälkeen.. Ns.kaverilla on uudempi 90luvun lopun 2.4l-T ja sekin tekee samaa.. Siis se kone, ei kaveri..Se on vaan TOYota..

Note! This message was posted anonymously!

29.04.2005, 05:12
selvitin tuota asiaa iltasella siellä on pumpun kylessä paineventtiili joka on nyt sitten ilmeisesti jumissa eikä nostaa heti painetta tarpeeksi

Note! This message was posted anonymously!

Samppa79
29.04.2005, 06:04
Mulla oli läjässä kanssa noita öljypaine(mittari)ongelmia. Näytti paineeksi mitä sattuu. Mittasin erillisellä mittarilla paineet lämpimästä koneesta tyhjäkäynnillä ja 3000 kierroksella ja ne oli ok. Otin sen oman öljykellon pois ja laitoin uuden anturin ja pelkän merkkivalon kojetauluun.



Edited by - Samppa79 on 29/04/2005 07:05:21

30.04.2005, 00:57
Toyotan pikkumoottorissa (2L) yms heikko paikka on mäntien öljusuuttimien pitovaarna ruuvit. Se vaatimattoman näköinen n.10mm halkaisijataan ja 20mm pitkä vaatimattoman näköinen on tuhonnut monta konetta.
Ruuvin sisällä on jousikuomitteinen venttiili ja kun joku jousi kuoleentuu tai katkeaa niin sitäkautta paineen pääsee karkuun. (tosin se yksi mäntä saa voitelua aivan liikaakin). purin yhden hiluksin siinä oli 3 paskaa ja yksi melkein paska.

Kun teette remanttia niin myös nämä venttiilit uudet!

Ja niin, kun suuttimen kuula venttiili vuotaa ilmaa pääöljukanavaan ja sitten oljypumpun tyhjäksi.

J.L

Note! This message was posted anonymously!

22.12.2007, 15:43
Onko 2L-II:ssa myös noi mäntien öljysuuttimet? LN110 -89:stä on kysymys.
Itselläni alkoi öljynpainevalo kummittelemaan kun vaihdoin öljynsuodattimeksi alkuperäisen Toyotan suodattimen. Vaihdoin uuden öljykellon varmuuden vuoksi, mutta tuntuu, että oire vain paheni aavistuksen verran lisää.

Öljyinä on käytetty Castrolin EnduronE 10W-40:stä.
Paljon on ajettu, mutta kone ei kolise edes valon palaessakaan, eli luulisin, ettei ihan väljäkään ole.

Onko kenelläkään tullut vastaan tilannetta, että suodattimen jalassa/ öljynjäähdyttimessä olisi jompikumpi venttiileistä tai öljypumpun paineenrajoitin juminut auki, tms?
Mittailen lähipäivinä paineet, onko ohjearvoja tiedossa?

Myös öljynkierron kaaviokuva kiinnostaisi kovasti.

T:Mako-nyymi työkoneelta.


Note! This message was posted anonymously!

burton
23.12.2007, 00:50
oma hilu on ln-65 -87.
viikon ku on parkki ruudus ja lyö käyntii, kestää 3-6 sekunttia et öljyn valo sammuu, tunnin tai päivän ajamattomuudella ei väliä, ja hyvin toimii.

jos stressaa liikaa, ota polttimo mittaristosta pois...

Taro92
23.12.2007, 10:39
Samaa vikaa meikäläisellä, mulla tosin riittää kun yön yli seissyt, 5-10 sekuntia kestää paineen nousu, talvella nousee nopeammin, kun paineet on saanut nousemaan niin sitten on lämpimänä ajossa 5 bar ja tyhjäkäynnillä 1,5-2 bar (bilteman mittarilla), koneella ajettu 360 tuhatta.

Mako
23.12.2007, 14:33
Joo, mulla on sama juttu, eli yön yli seisomisen jälkeen paineen nousu kestää n. 5-8 sekuntia starttauksesta jonka jälkeen tyhjäkäynnillä n. 1.8 baria ja kierroksilla nousee hetkellisesti 5:een ja paineventtiilin avautuessa putoaa n. 4.2:een ja siinä pysyy.
Siinä mielessä on siis kunnossa, mutta ton kylmäkäynnistyksen paineennousun takia vähän jännittää.
Jos kone on seisonut vaikka pari tuntia, ei mitään hätää, vajaa pari sekuntia palaa valo, mutta jostain syystä siis ilmeisesti valuu kanavat tyhjäksi pitemmässä seisokissa.
Suodatin tosiaan on alkuperäinen Tojota-osa ja koneella ajettu 438tkm.

Polttimon poisto ei ole vaihtoehto!

Buuhiz
21.05.2018, 23:42
Palataan vanhaan aiheeseen. LN65 2.4 diisselillä. Paljonko pitäisi olla öljynpaineet tyhjäkäynnillä? Tuossa omassa esiintyy vähän epämääräistä öljypainevalon polttelua, välillä auttaa kierrosten nosto ja kerran paloi jo ajossakin. Uusi anturi tilattu, mitäs sen jälkeen jos oire jatkuu?

Micco
22.05.2018, 19:31
Mekaanisella mittarilla mittaus kannattaa myös suorittaa. Ellei ihan jopa kiiteästi asentaa kojetauluun. Näin ite tehnyt lj.hin, ja varmaan moni muukin. Ei mitään sähköista viisarimittaria vaan täysin mekaaninen.

Buuhiz
22.05.2018, 22:51
Mihin väliin se on helpoin/järkevä rakentaa? Turbon öljynkierrossa oletettavasti sama paine? 2L joka siis turbotettu.

Vilkutin
23.05.2018, 06:17
Tuollaset oli buuhiz paineet 2015..
Ja näkeehän siitä muutkin.. turbon paineesta thaaralla, muistaakseni jic liitin

https://vilkutin.1g.fi/kuvat/Hilux+LN65+turausta/Hilux+2L+%C3%B6ljynpaineet.mp4

Buuhiz
23.05.2018, 10:14
Joo silloin ainakin ollut paineita, tuo valon kummittelu vaan häiritsee siinä määrin, että pitää saada varmuus. Turbolta sitä visioin haaroittavani. Oliko noissa mekaanisissa mittareissa valmiina jic vai meneekö välilinja teettämiseksi?

Ippe69
23.05.2018, 15:27
Onko Vilkuttimen videolla olevat paineet normaalia noille koneille? Tuntuu kovin vähäiseltä, kun mersuissa maksimit on yleensä 6-7bar ja tyhjäkäynnillä lämpimänäki reilusti yli baarin jos kone on kunnossa. Toyotoitaki on ollu, muttei tainnu yhdessäkään olla mittaria, ainoastaan merkkivalo.

Merkkivalo yleensä toimii siten, että valolle menee aina +12v kun virrat on päällä ja maadoitus öljykellon kautta. Jos se johto rispaantuu ja hankaa johonkin rautaan, niin valo voi palaa senkin takia. Mittarilla toki varmistuu paljonko painetta oikeasti on. Kiinteäksi en mekaanista mittaria laittaisi, sillä saa vain yhden potentiaalisen vikapaikan lisää.

Buuhiz
23.05.2018, 16:26
Tätä itsekin haen, että mitkä paineet näissä on normaaleja ehjän moottorin paineita.

Mika_T
23.05.2018, 20:21
turbon paineesta thaaralla

Moottorista riippuen tämä tapa ei välttämättä näytä oikein.

Siellä voi olla lohkosta turbolle lähtevä kanava kuristettu todella pieneksi ja kun virtaus käy kokoajan turbolle niin välttämättä siinä turbon linjassa ei ole täysin sama paine joka vallitsee lohkon kanavissa.

Micco
23.05.2018, 20:46
Tätä itsekin haen, että mitkä paineet näissä on normaaleja ehjän moottorin paineita.


Onko tuossa oikean moottorimallin opus, sieltä saat öp. arvot ym. tietoa.
http://wonk.sytes.net/76s/lj/lj70faq/repairmanuals.html

Vilkutin
23.05.2018, 21:18
Mul oli vaan jic thaara ja siinä letku klemmareilla.
Arvoja en kyllä tiedä... Mitä pitäis olla.




Joo silloin ainakin ollut paineita, tuo valon kummittelu vaan häiritsee siinä määrin, että pitää saada varmuus. Turbolta sitä visioin haaroittavani. Oliko noissa mekaanisissa mittareissa valmiina jic vai meneekö välilinja teettämiseksi?

Buuhiz
23.05.2018, 22:11
Tuossa kuvakaappaus öljynpaineista. Tyhjäkäynnillä YLI 4.3psi (0.3bar) ja 3000rpm 36-85psi (2.5-6.0bar). Näyttäisi siis olevan ihan linjassaan tuossa videolla. (Tarkennuksena siis, minulla nykyään tuo videon hilu)

Tämä on jälkikäteen turbotettu, liekö näissä mitään kuristettua turbon öljylinjaa?

BJ-40/76
24.05.2018, 00:33
Palataan vanhaan aiheeseen. LN65 2.4 diisselillä. Paljonko pitäisi olla öljynpaineet tyhjäkäynnillä? Tuossa omassa esiintyy vähän epämääräistä öljypainevalon polttelua, välillä auttaa kierrosten nosto ja kerran paloi jo ajossakin. Uusi anturi tilattu, mitäs sen jälkeen jos oire jatkuu?

kunnossa olless 10w-40 öljyillä kuumana kilo?


Siis tuossa 2L koneessa on männille paineöljy jäähdytys, ja paineventtiili, noin kilo, ettei ruiskuta tyhjäkäynnillä turhaa.

Ja tuo öljysuihku mäntiille otetaan "pääkanavasta".

Ja nuo noin 3 cm pituiset "suihkut" on kiinni lohkossa paineventtiileillä.

Ne 14mm? kuusiokannalla olevat "ontot-" kiinnityspultit pitää sisällään jousikuormitteisen kuulaventtiilin, joka ei päästä alle n. 1 kg? paineella tippaakaan öljyä k.o mäntien öljynjäähdytyksen suuttimille.
ja kun tuo kuulaventtiilin jousi hieraantuu/puristuu poikki, niin mäntää jäähdytetään tyhjäkäynnillä.

Ja silloin öljynpaine on tosi alhainen. (kun öljyä pääsee killittämään suoraan öljypohjaan esim. n. millin reijästä/reijistä.)

Olen "löytänyt/kertonut/jne" noista kiinnityspultin jousen katkeamisista jo varmaan 10v, ja kukaan ei ole kertonut, että tuo jousi olisi mennyt poikki tms. (minnehän panin ne rikkinäiset, (yht. 3 kpl/8 kpl:eesta,)


-> kokeilkaa edes puhaltamalla, että kiinnityspultin juosi ei ole poikki....

Buuhiz
24.05.2018, 01:06
Löydätkö nuo räjäytyskuvista? Jäisi dokumenttia muillekin löydettäväksi...

Buuhiz
24.05.2018, 19:15
Ainakin näillä näkymin öljynpainevalon kummittelu tuli kuntoon öljynpaineanturin uusinnalla. Seuraillaan...

BJ-40/76
24.05.2018, 22:22
Tuossa on kuva tuosta "öljysuihkusta"

https://www.ebay.com.au/itm/1570854010-Genuine-Toyota-NOZZLE-SUB-ASSY-OIL-NO-1-15708-54010/182382088382?hash=item2a76d1d0be:g:UIgAAOSwtpZYSWv i

ja tuossa on tuo PAINE-/takaiskuventtiili (joka menee rikki)

https://www.ebay.com/itm/1560554010-Genuine-Toyota-VALVE-SUB-ASSY-OIL-CHECK-15605-54010-/182326844631

Ja tosiaankin se/ne pytty(-t), minkä jousi on poikki, ui öljyssä; ja sitten se/ne pytty(-t) joissa on ehjät jouset, käy vähällä öljyllä, -jäähdytyksellä.

Buuhiz
24.05.2018, 22:29
Eikös nuo löydy kun pudottaa öljypohjan pois?

BJ-40/76
24.05.2018, 23:08
Eikös nuo löydy kun pudottaa öljypohjan pois?

Löytyy, ja saa jopa vaihdettua.

Kampiakseli pitää olla jokaisen suihkun irroituksen/asennuksen aikana niin, että saa hylsäavaimen ujutettua siitä kiertokangen kaulan juuresta, ja kannattaa avata pareittain: 1. ja 4. sekä 2. ja 3.

Minusta paras työkalu on 3/8" hylsä, ja siihen semmoinen jatkovarsi, missä on pienen kulman salliva urospää.

Kasatessa kannattaa kiinnittää korostettua huomiota siihen, että suihkuputki on kiristettäessä oikeassa asennossa: siinä on tappi, joka pitää osua koloon.
Ja jos vääntää kiinni silloin, kun tappi ja kolo ei ole kohdallaan, tulee romua. (suihkuputki, paineventtiili taikka jopa lohko)

Minä testasin noiden avautumispaineenkin aikanaan, mutta ei liene normaalikoneessa kovinkaan tärkeä? toki jos paine heittelee sylinterikohtaisesti paljonkin, niin silloin ne pienimmällä paineella olevat todennäköisesti hajoaa kohta?

Minä testasin noita paineita paineilmakompressorilla: säädettävä paineilmatulo mahdollisimman pienelle paineelle, käytännössä nollaan:
Ja sitten kumisen paineilmaletkun päästä naarasliitin pois, ja tuo paineventtiili (paine/kuulaventtiilissä pitää olla moottoriöljyä; siis älä pese sitä sisältä pois) siitä sileältä osaltaan letkun sisään, ja letkukiristimellä kiinni.

Itse testaus tapahtuu siten, että odotetaan että kompressori on saanut tankin täyteen, ja sammuu: sitten lähetään hiljalleen nostamaan painetta siitä paineensäätimestä, millä työpaine säädetään oikeaksi.
Ja painetta nostetaan hiljalleen: esim. pieni nosto 10 sekunnin välein, ja samalla painemittaria seuraten... Jos tuo takaiskuventtiili alkaa pihistä heti alussa, niin kuulaan on hakkaantunut ura/istukassa on ura taikka roska.

(Ja varo, jo tuolla avautumispaineella tuon liitoksen pettäminen saa aikaan sen, että paineventtiili lentää vaarallisesti silmään/hukkaan; kannattaa tehdä kahdestaan, jos suinkin löytyy kaveri)

Nuo kunnossa olevat venttiilit, mitä minä olen mitannut, ei ole päästänyt pihahdustakaan läpi, ennen kuin ollaan saavutettua avautumispaine.
(en muista ulkoa, mikä se oli, mutta jotain suuruusluokkaa kilo?)

p.s Voitko pistää vaikka yv, kun olet testannut....

2,4TD
25.05.2018, 04:40
Ei liene yleinen vika tai sitten ei haittaa? Mullakin palaa öljyvalo jokusia sekunteja aina kun käynnistää. Kuitenkin kilsoja sen verran jo kulkupelissä.

Ippe69
25.05.2018, 15:42
Ei liene yleinen vika tai sitten ei haittaa? Mullakin palaa öljyvalo jokusia sekunteja aina kun käynnistää. Kuitenkin kilsoja sen verran jo kulkupelissä.

Kyllähän se enemmän aina moottoria kuluttaa jos paineen nousu kestää. Muutama sekuntti kuulostaa pitkältä ajalta. Yhdestä mesen koneesta vastaavaan oireeseen löytyi vika suodatinjalassa olevasta takaiskuventtiilistä. Öljylinjat ja suodatinkotelo valuivat tyhjäksi kun auto seisoi. Öljytikusta voi päätellä onko samanlaista vikaa. Mulla öljymäärä näytti oikeaa ~0,5h käymisen jälkeen, mutta esim. vuorokauden seisonnan jälkeen reilusti yli normaalin kun kaikki öljy oli valunut öljypohjaan.

2,4TD
26.05.2018, 08:24
Kyllähän se enemmän aina moottoria kuluttaa jos paineen nousu kestää. Muutama sekuntti kuulostaa pitkältä ajalta. Yhdestä mesen koneesta vastaavaan oireeseen löytyi vika suodatinjalassa olevasta takaiskuventtiilistä. Öljylinjat ja suodatinkotelo valuivat tyhjäksi kun auto seisoi. Öljytikusta voi päätellä onko samanlaista vikaa. Mulla öljymäärä näytti oikeaa ~0,5h käymisen jälkeen, mutta esim. vuorokauden seisonnan jälkeen reilusti yli normaalin kun kaikki öljy oli valunut öljypohjaan.

Noita mäntien öljysuihkuja tarkoitin, mittaria ei ole,tuo valo vain. 10v ollut itsellä toi kampe ja samanlainen ollut aina. Öljymääräkin näyttää ihan oikealta vaikka yön yli olisi ollut. Kilsoja on jo siunaantunut ja jos toi öljysuihku männille olisi se mikä porsii niin luulisi olevan jo tuossakin, tai sitten sillä ei ole merkitystä.