View Full Version : astro 4.3 v6 sähköt
kokeilin tuossa söörtsiä mut ei tumpelo löydä mitää...
elikkäs projektii tulos tollai letukan vajaa mukinen motti mut mitä kaikkia sähköhiluja tarttee elinluovuttajasta?
-ruiskun boxi ok
-lambda ok
-johtosarja ok
nää löytyy mutta onks tolloasessa astrossa erillistä polttoaine pumpun relettä?
mm. mk3 golf ei toimi jos ei oo sitä relettä vaikka tarjos suoraa virtaa pumpulle.
pumppu itsessää tulee uusi, mallia ei tankin sisäinen.
linkit mahdollisille sivuistoille kans tervetulleita joissa olis helpot kytkentä ohjeet et mihin virta yms. jonkii verta osaan lukea noita kaavioita (kunhan tupakkia on tarpeeks)
niin ja onks astrossa erillistä ilmamäärä mittaria?
ei mitää kokemusta ameriikan totteista ja tekniikan ostin valmiiks purettuna nii muutenki kaikki johdotus hommat ihan täys mysteeri! ja astro oli vm. -90
kiitos:)
On siinä polttoainepumpun rele
http://www.ih8mud.com/tech/tbi/wireTBI-1990a.gif
ahaa... Eli sitä lähettävä metsästää sieltä autosta. tuo kone olis tarkoitus laittaa BJ:N keulalle, joten voiskohan hyödyntää edicin johtoja? Ne menis kumminki virtalukon kautta jo valmiiks... Ja koko auto tulee 12v sähköillä. Ku ei huvittais tehä mitää nappiviidakkoa kojelautaa tyyliin tosta koneen virta ja tosta pa pumppu...
kokoajan pumppu ei tiemmä käy vaan se rele ei käytä pumppua kun 2 sek virrat päälle laittaessa, lopusta huolehtii öljynpainekatkasia siinä jakajan takana.
http://cdn.2carpros.com/automotive_pictures/170934_92_astro_fuel_pump_relay_1.jpg
astrossa rele tuossa suuntaa, sitä en muista onko suuttimien sulake siinä releen vieressä samaan tyyliin kun capricissa ja pickupeissa...
http://www.handen.us/caprice/first.html tosta voi olla apuja
Siinä ecussa on numero joku 122..4747 tms. Siitä näkee kuinka mitä kytkentäkaaviota pitää etsiskellä. Onko sytytyksen boksi tallella?
on koko auto kaverilla tallessa josta kone otettii.
eli sytkälle oma erillinen boxi jossai? hyvä homma tietää tämäkin!
eiks toi kuva ole apparin puolen etunurkasta?
moottorin ohjaus boxi oli muistaakseni apukuskin jalkatilassa jossain päin
eihän tohon tule "ulkopuolisia" johtoja muita kun maadoitus, jännite, sytytysjännite ja
polttoainepumpun jännite
Kone keulilla ja kaikki toimii MUTTA onko tuossa ruiskuboxissa muistia?
Kytkentä kaavioiden mukaa boxii tuli 1 johto joka oli jatkuvassa virrassa, ja itse kytkin sen siten et kaikki menee pimeeks ku virrat on pois?
Kylmänä käy ainaki ihan pirun rikkaalla, lämpösestä en tiedä ku syyläri puuttuu.
On muisti joka nollautuu kun poksi laitetaan virrattomaksi. Saattaa sekoittaa myös tyhjäkäyntiä jos tyhjäkäyntiventtiiliä ei säädä.
Liian rikas tyhjäkäynti voi johtua vedenlämpöanturista
Elikkä vähän niinku aattelinkii. Eli muutettava aavistuksen verta kytkentöjä sitte. Kiitos infosta!
PunisherFIN
14.10.2013, 20:45
Astron ECU:n saat nollattua helpoiten sillai et otat kaikki akun navat irti rookin mittaseksi ajaksi. Ihan ekana suosittelen sijottamaan Haynesin kirjaan, ebayssa maksaa tyyliin kolome kymppia posteineen, ilman sita ne sahkojen metastykset tulee olemaan HELVETTIA.
astrossahan on sitten messeva maara sita alipainehelvettia, eli niiden letkujen kunto kantsii tarkastaa ja vaihdella vahankin huonolta nayttavat uusiin, meinaan vanhempi ruisku sekoo aika mukavasti jos siella on vuotoa jossakin :)
samoten virranjakaja on mallia pesusieni eli sinne etsiytyy tasasen tappavasti vetta, joka myoskin aiheuttaa **tutuskayran nousua ihan tuelta, kun sita saa sormikopelolla kuivailla :D
kannattaa muuten jatkoa varten ehka siirtaa se moottorinohjauksen merkkivalo (vikavalo)+diagnostiikkaportti uuteen koriin, saastaa nimittain uskomattoman paljon aikaa, kun voit diagnostiikan oikosulkemalla kattoa suuntaa, mika sita vaivaa, kun vikaa tulee..
Ei tossa alipaine letkuja juurikaa ole ku ne palo :) sen egr:n letkut on tulpattu mut sitä aldl pistoketta mul ei ole, on vain pakolliset johdot loput on karsittu pois. Eli ilmastoinnin ja vaihteiston sähköt. Haynesin kirja mulla on lainassa ja tarttee vissii alkaa selvittää saisko sen vika-töpselin johdot kaivettua esille. Sen ECU:n liittimien vieressä on yks neliömäinen liitin joka on menny korin sähköihin, mikähän se on???
Jakajan kannen vedin silikooni pohjasella tiivisteliimalla jakajaa kiinni et pysyis vesi loitolla, huohotin on tekemättä vielä jakajalle.
PunisherFIN
15.10.2013, 06:57
voin muistaa vaarin sen nelionmallisen liittimen, mutta se on se diagnostiikka.. vilkase haynesista ne on molemmat paat siina saman nakoset about, eli se mika on ratin alla vasemmalla se varsinainen diagnostiikkapistoke, ni ecun paasta loytyy melkein samanlainen, pinnijarjestykset PITI olla samat ja myos johtimen varit.. taa sitten EI OLE 100% varma tieto, kun ei ole oma auto nyt vieressa, niin en pysty tarkistaan.. voin kyl vilasta nuo pistokkeet ja johtimien varit jne jos ne jeesaa kuhan paasen reissusta kotio, eli huomenna :)
Ei tossa alipaine letkuja juurikaa ole ku ne palo :) sen egr:n letkut on tulpattu mut sitä aldl pistoketta mul ei ole, on vain pakolliset johdot loput on karsittu pois. Eli ilmastoinnin ja vaihteiston sähköt. Haynesin kirja mulla on lainassa ja tarttee vissii alkaa selvittää saisko sen vika-töpselin johdot kaivettua esille. Sen ECU:n liittimien vieressä on yks neliömäinen liitin joka on menny korin sähköihin, mikähän se on???
Jakajan kannen vedin silikooni pohjasella tiivisteliimalla jakajaa kiinni et pysyis vesi loitolla, huohotin on tekemättä vielä jakajalle.
Siellä jakajan pohjassa lienee pari noin 6mm reikää, niihin tarttiis
varmaan laittaa huohotinletkut.
PunisherFIN
16.10.2013, 10:09
ei ihan tata ketjua, mutta sanoikko samppas et siel pohjassa on letkun paikat ja niissa tulis olla jotkut letkutkin? liekohan se sitten vikana, etta miulla kondensoituu kosteutta jakajaan ja kuten tuossa aiemmin kirosin niin sitten rakii+patkii ja kaikki tietaa miten helkkarin helppo tuosta on kaikki konepeitot sun muut purkaa auki, etta paasee jakajaan kasiksi..
Ainakin kahdessa v8 tbi jakajassa jotka minulla on löytyy kaksi tuuletus reikää jakajan pohjassa. Itse ajattelin laittaa letkunipat jollain keinolla kiinni näihin reikiin.
Ensimmäiseen 0,2 bar paineilma sisään, huohotus letku pienellä reijällä toiseen letkuun (Vanha kaasarin suutin letkun päähän).
Tuossa virityksessä tarttis varmaan saada sytytysmodulin jäähdytys pelaamaan jotenkin.
BJ-40/76
16.10.2013, 21:18
Aikanaan kun tuon 4,3 litran tbi:n kanssa pohdiskelin, niin jossain versiossa oli (muistaakseni) nopeusmittarissa(? vai ottiko jostain muualta?) nopeustunnustelu, ja sen sai jotenkin hämättyä/ohitettua? ja muistaakseni jossain letukassa oli boksi, joka ei kaivannut tuota huijausta, vai oliko että sen voi "huijata" kytkemällä maihin/+12v joko suoraan tai vastuksen kautta....
Siis k.o mielikuva, ja muistakseni toimi paremmin ajossa, kun k.o asia on kunnossa.
PunisherFIN
16.10.2013, 21:24
tarkotatko BJ40 ny tuon GM:n vaihdelaatikonohjausta, eli turbiinilukkoa mita ECU ohjaa? siis sehan ei oo oikeen optimaalinen ainakaan moottoritiella, ainakaan astrossa, ko sita pitaa kuitenkin jo 120kmh hiukan kaskyttaa et menee komiasti ja sitten on ylivaihteella turbiinilukko vahanvalia auki ja auto vaan nostaa kierroksia, muttei juurikaan kiihdy jos ois tarvis.. :D senhan saa diagnostiikkaportista pari pinnia yhteen kytkemalla lukko asentoon, tosin sen kanssa pitaa sit olla varovainen, kun se lukko on mitotettu tyylin 10% moottoriteholle, eli jos se pakotetaan kii, ni turbiinista tulee entinen ku nakkaat sen vakisin paalle ja polkaset monon lattiaan :D
BJ-40/76
16.10.2013, 23:58
tarkotatko BJ40 ny tuon GM:n vaihdelaatikonohjausta, eli turbiinilukkoa mita ECU ohjaa? siis sehan ei oo oikeen optimaalinen ainakaan moottoritiella, ainakaan astrossa, ko sita pitaa kuitenkin jo 120kmh hiukan kaskyttaa et menee komiasti ja sitten on ylivaihteella turbiinilukko vahanvalia auki ja auto vaan nostaa kierroksia, muttei juurikaan kiihdy jos ois tarvis.. :D senhan saa diagnostiikkaportista pari pinnia yhteen kytkemalla lukko asentoon, tosin sen kanssa pitaa sit olla varovainen, kun se lukko on mitotettu tyylin 10% moottoriteholle, eli jos se pakotetaan kii, ni turbiinista tulee entinen ku nakkaat sen vakisin paalle ja polkaset monon lattiaan :D
Kuten sanoin, hämärä mielikuva jostain reilun 10v takaa, ja samalla "varmamuudella" se, että vaikuttaa vaan ajossa....
Siis Muistaakseni siellä mittarissa? oli nopeustieto joka tuotiin """muistaakseni""" TBI:n ecu:lle, Ja jos se on tuo turbiinin lukon data, niin mulle käy, toki äärimmäisen hämärä mielikuva että olisi liittynyt seoksen rikastamiseen täyskaasulla liikkeellä ollessa....
Mutta nuo nopeustieto jäi "kukumaan"
P.S yksi syöttöpumppuguru sääti minun toyota hdj-80 pumpun, vaikka nimenomaan kerroin että k.o autossa on automaatti; Liikkeelle lähtiessä kun tuuppaat jarrua vastaan 1700 rpm, niin kun takaset on pois suojatieltä, niin kierroksia on 1800, ja kiekat pysyy n. 50 rpm tarkkuudella samana, kun turbiinilukko alkaa vetämään ylivaihteella kiinni; silloin kiekat tipahti alle 1750..., (kun taannoin jaksoi lukita turbiinin)
NYT ei enää kiekat tipahda... 10% syötönlisäys, ja "vakio kierros" säädetty pumppu, ja valmiiksi pikkasen luistava/hidas lukitus; nyt ei enää täyspainoilla olevan rekan perässä kiihdytettäessä turbiinilukko ei jaksa lukita....
Siis säätöruuvit kierrostolkulla pois manuaalin arvoista... aika sikaa, kun tuo maksimivääntö pääsee "purasemaan", ja vielä +10% (oliko n. 40kg)
Mutta nyt tuo reilusti vajaa milli ajettu turbiini pääsee hoitoon....
No nyt on eculla myös jatkuva virta niinku kuuluukin.
Ilmeisesti siin ecun töpseleitten vieres oleva liitin on se diagnoosin lähtö ku 5 karvaa ja värit täsmäs kaavion kans. Vielä ku joskus ehtis perehtyä siihen miten sielt saa infoa ulos,
Vilkuttaako se merkkivalolla jotai tiettyjä sarjoja? Tosin se valoki pitäs rakennella.
Kiitos kaikest tiedost, helpottanu hommia paljo!
Astron ECU:n saat nollattua helpoiten sillai et otat kaikki akun navat irti rookin mittaseksi ajaksi. Ihan ekana suosittelen sijottamaan Haynesin kirjaan, ebayssa maksaa tyyliin kolome kymppia posteineen, ilman sita ne sahkojen metastykset tulee olemaan HELVETTIA.
..ja Haynesin kirjan kanssa selvittelyn jälkeen se tulipalon tai toimimattomuuden selvittely vie vielä pidempään.
Koittakaa jo hyvät ihmiset uskoa, että Haynesin/ Chiltonin kirjoja EI kannata ostaa. Niissä tuppaa olemaan aikalailla virheitä - myös noissa kytkentäkaavioissa. Vähimmillään aiheuttaa lähinnä turhaa työtä ja vitutusta, välillä on vähemmän tietävälle hengenvaarallisia juttuja. Netin kautta saa tilattua jo useimpiin ja yleisimpiin automerkkeihin ja -malleihin tehtaan aitoja korjausoppaita, osan saa piraattinakin jos siten kiinnostaa tai haluaa etsiä. Niistä ei juuri virheitä löydy..
Netistä löydettyjä kaavioita ja haynesin kirjaa apuna käyttäen tein kytkennät. Eipä toi mitää raketti tiedettä ollu:) täs tapaukses toi kirja ainaki piti oikeat tiedot sisällä
Tulipalo johtu vappuhumalast ja brakecleanerillä suoritetusta koe-käytöstä :)
PunisherFIN
31.10.2013, 22:56
jos burton haluut ni voin tsekkaa ne pinnit mitka pitaa oikosulkee et saat diagnostiikan näyttämään koodeja, löytyy tosin isterswebistäkin kun googletat "chevy astro diagnostics". eli pinnit oikariin keskenään ja virta päälle (ei käyntiin vaan virta päälle). niin ja joo tosiaan check engine valolla vilkuttaa diagnostiikan, tyyliin yks väläys, kolme väläystä = 13 (diagnostiikkatila tjsp) tää tulee eka kolmasti, sit alkaa tulla esm neljä ja neljä = 44 (olikohan syttyvikaa tms) :) koodit löytyy siitä haynesista ja internetistä kaikki.
Ei siitä haittaakaan olis. Käyn yhest purkuautost hakemas sen töpselin kunhan kerkeen.
Nyt se kyl toimii ihan täysin :) ja jopa kilvet on haettu.
kuis se tyhjäkäynnin kanssa kävi?
PunisherFIN
01.11.2013, 15:16
mie burton puran kick paneelin auki, jos sovin halliin, vaha jokasella kamat levallaan ja astro liikkuu viel omin voimin, ni pitaa antaa hatasempien laittaa autonsa leimaan :D eiha astrokaa leimasta menny, mut miulla taitaa jaada suoraan seisomaan talveki kuhan ajan sen halliin ;)
Nyt käy nätisti tyhjäkäyntiä alle tonnin mut läppärungon akseli vähän väljä, ei ime ilmaa kuitenkaa läpi mut toinen kaasuläppä ahistaa rungon seinää kii eikä läpät meinaa mennä kii. Niis on kuulemma pien säätö mahdollisuus, pitää tutkia ku ehtii. Ja siel on selvä jälki mihin ottaa kii.
PunisherFIN
02.11.2013, 08:47
miulla on burton siulle ruiskuheebelit x2 jos nayttaa silta, ettei saa kikkailtua kuntoon, myos muita astron koneen osia loytyy kahen tekniikan verran :D
nayttaa kyl v-maisesti silta, etta jos en tuos pihalla pura sita kickpaneelia ni talliin en (edes omalle paikalle) sovi noiden muiden rojektien takia ku vasta parin vkon piasta :( pojilla vaha remontin korjuuta jne.. <3 kimppatallit :D
Ei mikää kiire ja mikäli se johtosarjan pätkä sopii tost purku autost (sama vuosimalli) ni sit saan sen oikean aldl-liittimen.
Hyvä tietää et osia löytyy, otan kyl yhteyttä jos en saa pelittää tota.
Mikä nois koneen sähkö-osis on yleinen heikkolenkki? Jos venäjälle lähtee esim. Safarile ni mitä osia kannattas olla varalla et koneet käy? Sytkän boxi, kuinka vika herkkiä?
PunisherFIN
02.11.2013, 09:06
tehaan talleen :)
tosiaan tuos meilla sellanen tilanne et parilla tallikaverilla murheita autojensa kanssa ja yks nuorukainen hommas ekan oman auton, eli poltehan on VALTAVA saada se leimalle ja paasta ajelemaan pil**rallia, ni kaveri laittaa sitten sita omaa rakkauslullaansa miun paikalle ;) pitaahan nuorta miesta auttaa tarkeissa tavotteissa, eiks je :D
http://www.nettiauto.com/chevrolet/astro/5878359
tossa olis jolleki varaosia
PunisherFIN
03.11.2013, 10:24
heikko lenkki on maadoitukset. niita pisteita on paljon ja ne on kuten ny jenkeis yleensakin vahan suurpiirteisesti tehty sinne. jos jotain haluat pakata konttiin varaosiksi ni alipaineletkua (ainii siulla ei ollu :D ), apikoja ja apikopihit +sulakkeita :D yleismittari! ni niilla seleviit khyylla :)
ne kaikki anturit sun muut on todnak siella jo yhen 20v ollu, ni ei jaksa uskoo et ne yhtakkia hajoaa, eli jos jotain menee ni sit pitas olla koko varaosa-auto kun ei noista osaa ennustaa mika menis ekana, tai se repullinen antureita jne :)
Muistaakseni tbi käy jos virranjakajalta tulee kierroslukupulssi ja throttleposition sensor toimii. Kaikki muut anturit voi irroittaa.
Tietty käynti ei ole enää kaksista ja saattaa vähän savuta...