View Full Version : Samurai rojektia
sombrero
15.10.2012, 22:19
Tuli tuommonen Suzuki ostettua tänään. Tarkotuksena ois tänne tarinoida projektin edistymisestä ja toivon mukaan saada opastustakin tarvittaessa viisaammilta, kuitenkin ensimmäinen maasturiprojekti itselle.
Tosiaan auton tiedot:
-1.3 kaasarikone
-Korkealla katolla
-Löytyy sekä käsikäyttöiset napalukot ja automaattiset. (Kaipa suurimmasta
osasta (?))
-Voiman ulosotto
Projekti alotetaan sisustan purkamisella ja korin irrottamisella rungosta, jotta pääsee hyvin käsiksi laajaan mätä ongelmaan. Koneelle ei varmaan muuta tällä erää tehdä, kun putsailla kaasari, vaihtaa kampiakselin stefa/jakoremontti ja jos vielä sattuu jotain ongelmakohtia niin korjataan tietenkin. Putki pitäisi tehä uudestaan, kun sattuu olemaan alkupäästä poikki (kannattaa varmaan tehdä 2" putkesta parilla pöntöllä?)
Noitten pakollisten hommien jälkeen pitäis saada vähän lisää korkeutta, että pääsee vähän syvemmällekkin mettään. Mites tuo korotus täällä hoidettu ? Tarkoitus ois nyt näillä näkymin kuitenkin pitää nuo lehtijouset paikoillaan. Tietenkin isommat pyörät tuo jo jonkun verran ylemmäs.
Lokari levikkeet pitäis jostain hommata, mahdollisimman halvalla tietenkin orkkiksista yksi jäänyt jo jonnekkin matkalle ja loput lähti ihan vetämällä pois.
sitten tietenkin kaikkea muuta kivaa, mitä nyt ei tule mieleen tai ei vielä tiedossa olekkaan.
Autosta ois kuitenkin tehtävä ihan katulaillinen ja leimailla, koska tulossa inttiautoksi eli tarkoitus ois saada tammikuuksi leimalle :D Nyt aluksi kuitenkin pääsen tallille vain viikonloppuisin, enkä aina edes silloinkaan joten etenee hitaasti aluksi, sitten joulukuun alusta etenee otsahiessä ja kyynel silmässä kohti leima kuntoa :p
Kertokaa nyt vanhat käyttäjät tyyppivikoja ja kokemuksia merkistä, että mitä kannattaa tehdä ja miten, ettei kaikkea tarvitse kantapään kautta tehdä :D
Pahoittelen tekstin sekavuutta päivä pyöritelty ideoita tallilla ja ihmetelty, niin pyörii kaikki samaan aikaan päässä. No mutta eiköhän jatkossa pyritä ainakin selkeempään tekstiin :o
Niin ja tietenkin ostokunto
Näemmä ihan "vakiokuntoinen" suikan kori, ruostetta riittävästi. Reilusti vaan peltiä pois ja uutta tilalle, ja kannattaa avartaa pyöräkoteloja samalla. Ja suosittelen helmapalkkeja kynnyskoteloideen tilalle, menevät siinä samalla helpolla.
Korotus joko SOA tai korottavat jouset. Kummallakin tavalla on oma vankka kannattajakuntansa, saat vapaasti valita kumpaan joukkueeseen liityt :D Koria en lähtisi korottelemaan rungolta, siihen ei kauheasti ole tarvetta ja on laitontakin.
Ja heti alkuun kunnon panssarit pohjaan, jos metsään aiot autolla mennä. Eli jakolaatikon ja bensatankin alle. Perien panssarit on kanssa hyvät olla olemassa.
Ja lukkoja akseleihin tuohon saa ihan kivasti, rahamies ostaa ARB:n ja jos haluaa päästä halvemmalla niin sitten joku automaattilukko.
sombrero
16.10.2012, 06:43
Joo tosta kyllä ruostetta löytyy !:D Mutta ois kuitenkin kaikki tarkoituksena käydä läpi ja puhallella, niin ettei kasaus vaiheessa enään noita ylimääräsiä reikiä löytyisi mistään :D
Mietittiin itseasiassa juurikin noita palkkeja kynnyskoteloiden sijalle, helpottais niitä helmojen tekemistä huomattavasti. Varmaan kannattaa 100x100 palkista väsäillä ? 2millinen tuumanen seinän paksuus varmaan jo riittänee ? Kaveri sanoi, että laitetaan 4millistä, mutta alkaa olemaan omasta mielestä jo suht tuhtia (?)
Joo kaveri sanoikin, että kannattaa varmaan korotella SOAlla, tai että ainakin halvin vaihtoehto ? Hyvä että tuli toi rungon korottaminen puheeksi, niin ei tarvii sitä enään miettiä, jos lakikin tulee vastaan :)'
Ja panssaria on tulossa ! :) Lukoista sen verran, että ei oo ainakaan tän kuun hommia vielä perälle tehdä yhtään mitään :D Mennee joulummalle.
Miten rengastukset muuten näissä menee ? Tarkoitus ois hieman isompaa tonne pyörimään saada, joilla saa siis ajaa talvellakin. Siellä on nyt alla jotkut mud/snow renkaat alla 205/70r15", paljonko noissa se pinnan pitää olla, että saa talvella ajella ? jos ei sattuis vaikka löytämään renkaita siihen mennessä ?
PeteTurku
16.10.2012, 12:37
Yli 31" kummei ei kannata edes ajatella, koska voimansiirto ei niitä kestä.
Helmapalkiksi riittää joku 100*50*3, säästyy painoakin.
Itellä kans Samurai projekti menossa.Siitä oli onneksi kaikki mätähommat tehty valmiiksi. Tekniikaksi tulee http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81541 tästä suikasta hyväksi havaittu tekniikka. Leimakin olis tarkoitus hommata...Muutama kuvakin löytyy profiilista.
Ei muuta ku toyotan akselia alle niin kestää isompaakin rengastusta... Tsemppiä projektiin!
sombrero
16.10.2012, 20:35
Joo eiköhän tuo 29"-31" rengastus riitä nyt ainakin alkuun riitä ja noilla akseleilla mennään vielä toistaiseksi, saapi sitten nähdä mihin päin alkaa jalostumaan jatkossa :D
Jos tuo 100*50*3 näyttää hyvältä, niin pitää ottaa sitä sitten. Mahdollisimman kevyestähän se kannattaa tehä.
Lueskelinkin jake tuota sun projektia ja hienoa jälkeähän te ootte aikaan saanu :D Jos ees puoliksi noin hyvään pääsen, niin oon tyytyväinen :)
Kone nyt pysyy samana nähtävästi koko auton minulla olon ajan, jos ei nyt tuhannen p:n päreiksi jostain syystä satu menemään :D
Jos jollain ylimääräsenä lukkoa akseliin, niin ottakee yhteyttä ja laittakaa jonkun näköistä hinta pyyntiä, niin neuvotellaan... Osto voima on kovimmillaan jostain syystä viidennentoistapäivän tienoilla :P
Kädet syyhyten oottelemaan lauantaita, että pääsee purkamaan autoa :D
kingfisher
17.10.2012, 15:48
Multa löytyis ruiskusarja tohon melkein bolt on. Sillä sais lisää potkua ja piuenemmät polttoainekulut.
sombrero
17.10.2012, 18:27
No perhana ! Meinasinkin harkita ruiskuun siirtymistä, mutta ajattelin ensin hoitaa nuo asiat tärkeysjärjestyksessä, mutta jos näin sopivasti löytyy niin mikäs siinä :D laita mulle vaikka privaan hintapyyntiä, niin ihmetellään :)
sombrero
21.10.2012, 14:09
Nyt on sisusta purettu. Reikiä paljastui suhteellisen paljon, mutta hitsailu alkaa varmaankin ensiviikolla :D Kuvia ei tullut otettua kun kamera jäi kotiin :( Pitää niitä lisäillä sitten kun tulee hallilla käytyä.
Seuraavaksi vuorossa korin irrottelua rungosta.
sombrero
22.10.2012, 22:06
Ei keneltäkään löydy tähän lokarinlevikkeitä ? mielellään kumia tai muovia. Kyselin joltain varaosa liikkeeltä suomesta ketä tuo maahan niin 800e kierros... Vähän turhan tyyristä, kun ei autokaan maksanut puoliakaan tuosta :D Ei viittis itekkään alkaa lasikuidusta vääntämään, kun aika kuitenkin projektin kanssa rajallinen. Käy myös tietenkin jotkut muokattavat. Jos kenelläkään ei oo tarjota, niin jostain halvalla tähän ? hintahaitari mielellään 0-300e :)
Tuollaiset on 19€ kpl http://www.esapeltonen.fi/kuvat/kori/levike.JPG
sombrero
22.10.2012, 22:46
Vois olla ihan käypät. Onko noista mittoja jossain ?
Entäs tuo: http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/index.php?page=product_info&id=18049&cid=&path=&lang=
Ja onhan jotkut tehny levikkeet ihan vaan paksusta kumilevystä, ruuvaa sopivan levyisen soiron lokasuojan reunaan kiinni.
Kekkeruusi
23.10.2012, 15:12
Saman rullan saa Tampereelta korjakumista 135eurolla....kävin hakeen pari viikkoa sitten.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=43002 mites tuollaset? saat 150€ 4kpl.
Jos kenelläkään ei oo tarjota, niin jostain halvalla tähän ? hintahaitari mielellään 0-300e :)
Sopis hintahaarukkaan: http://www.ebay.co.uk/itm/Fender-Flares-Suzuki-Samurai-Santana-SJ-410-SJ-413-3-inch-Made-of-ABS-/200723018894?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2ebc06348e
Löytyy myös leveempänä: http://www.ebay.co.uk/itm/Fender-Flares-Suzuki-Samurai-Santana-SJ-410-SJ-413-4-inch-Made-of-ABS-/200723018403?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2ebc0632a3
Mieluummin ainaki ite ruuvaisin tämmöset ku samanhintaset kumisoirot metritavarasta.
sombrero
24.10.2012, 07:35
Kiitos kaikille aktiiviisuudesta, mutta kyllä taitaa tuo matin vaihtoehto viedä voiton näistä :D Miten muuten noissa menee tuon leiman kanssa ? meneekö noi neljä tuumaset vielä leimasta ?
Miten muuten noissa menee tuon leiman kanssa ? meneekö noi neljä tuumaset vielä leimasta ?
Mä joskus laskeskelin, että paljo saa lervaa laittaa samurain kylkiin, ni tulos oli noin 12 senttiä per puoli. Onhan ne omatkin levikkeet jo useita senttejä.
J0hannes
24.10.2012, 22:57
Ei mitään onkelmaa saada 4" levikkeitä otteelle, kun menee Bushwackerin 4,75" (http://www.lowrangeoffroad.com/index.php/suzuki/samurai/exterior-body/bushwacker-extended-fender-flares.html)läpykät kanssa otteelle;)
sombrero
25.10.2012, 07:40
Noniin no hyvä ei tule sitten ongelmia niitten kanssa :) Juu oon noita bushwackereitakin katsellut, oishan nuo parhaan näköinen vaihtoehto, mutta eiköhän nuo ebayn levikkeet ole hintasuhteeltaan paremmat :D
sombrero
28.10.2012, 20:15
Noniin tuli taas hallilla käytyä. Jonkun verran sai taas purettua, mutta aika vähäiseksi jäi, kun oli kaikkia muutakin siinä ohessa.:( Nyt tuli kuitenkin kuviakin oteltua. Aika paljon mätäähän tuolta paljastuu, mitä enemmän purkaa :D Sisusta on nyt kojelautaa lukuunottamatta purettuna. Kenelläkään muuten tietoa, minkä kokoisilla torxeilla on ratti kiinni ? Ei löytynyt hallilta noin isoja kokoja, niin pitäisi käydä hakemassa.
sombrero
09.12.2012, 22:44
Nyt on sitten vakituinentyö, tietenkin joitain keikkahommia lukuunottamatta, virallisesti ohi. Eli Samurain todellinen rakentaminen voi alkaa :) Perjantai tuli jo vietettyä hallilla purkuhommien merkeissä. Kuvia tulee myös jossain vaiheessa, viimeksi kun ei oltu akkua ladattu :D Tulevalla viikolla on toivottavasti koko auto palasina, jotta pääsee laittamaan osatilausta/puhaltamaan koria.
Löytyisiköhän jostain kunnon ohjeita tuon SOAn tekemiseen ? Vähän vielä auki, että mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon, vaikka perus perjaate onkin selvillä. Korotus hommia vielä silmällä pitäen, mitkä iskarit kannattaisi valita ? Ei taida vakiot kuitenkaan olla parhaat mahdolliset, eikä niitä näyttäisi taakse edes löytyvän motonetistä... Kuitenkin kaikki iskarit kuolleita, niin joutuu koko kierroksen ostamaan.
sombrero
11.12.2012, 02:35
Mietittiin tuossa kaverin kanssa, että jos kuitenkin ostaisi valmiin lift kitin tuohon. Onko kenelläkään kokemuksia tästä: http://www.jeep4x4center.com/suzuki-samurai-lift-kits/calmini/3-3.5inch-lift-kits.htm . Mites tuon kanssa, meneekö 3" vielä leimasta läpi ?
Tietenkin voi ehdotella jotain muutakin sarjaa, jos on mieleisiä omiin vehkeisiin löytynyt.
Kekkeruusi
11.12.2012, 17:11
Hintaeroa ei varmaan ihan älyttömiä tuu jos ostaisit suomalaiselta jälleenmyyjältä Tollasen sarjan....reklamointikin olis huomattavasti helpompaa mikäli jotain tapahtuu jne..
Esmes.
http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/index.php?page=product_info&id=25147&cid=171&path=0,32,43,171&lang=
Www.offroadtarvike.com
GaryRock
11.12.2012, 18:34
Itse katselin näitä joku aika sitten
http://www.automobiles.de/epages/61737168.sf/secf291cd3d89/?ObjectPath=/Shops/61737168/Products/20020
Postikuluineen noin 725e. Joidenkin mielestä yhtä hyvä kuin OME ja jotkut haukkuu, tiiä sitten.
Osta sä ja kerro millaset on ;)
sombrero
11.12.2012, 21:20
Laitoin vähän osakyselyä tuonne cros4wd:lle tuosta 2" korottavasta sarjasta, Riittänee alkuun :) Hinta tosiaan melkeenpä sama kun saksanmaalta! Eipä tuo Garyrockin sarjakaan pahalta vaikuttaisi, tuohon toiseen kuitenkin joutuisi iskarit ostamaan ja mennä vakio lehdillä (ainakin alkuun). Pitää nyt katsoa mitä tuolta vastailevat
Tosiaan tänään tuli taas vietettyä hallilla aikaa. Purkaminen alkaa olemaan hyvällä mallilla ! Huomenna saa tiputettua etuakselin, niin alkaa olemaan suhteellisen valmista korin irrottamiseen, tietenkin jotain pientä sälää on vielä kiinni. Ensiviikon alussa toivottavasti pääsee jo puhaltelmaan koria, niin pääsee tuohon mätäonlgelmaan käsiksi :D
Tuli vähän noita lokarin laajennuksiakin hahmoteltua. Tuota ei saa vissiinkään ihan kauheasti oveenpäin tuotua, kun näyttäis tulevan rungon ja korinvälinen kiinnitys vastaan ? Kuviakin tuli nyt oteltua, mutta aika surullista katottavaa tuo katiska (toistaiseksi;)) on.
Lisäillään nyt vähän kuvia tuosta lokarin hahmottelusta:
Kekkeruusi
11.12.2012, 21:35
Samanlaista paskahommaa se oli mullakin, ei muutakun lanka vaan palaan ja peltiä kiinni..
En tiedä millaisia renkaita Meinasit mutta heitä vakio vanteet vaan väärinpäin ja siirrä venttiili toiselle puolelle niin ei tarvi vanteita hommata.
(Omassa 235/75 r15)
GaryRock
11.12.2012, 21:54
Laitoin vähän osakyselyä tuonne cros4wd:lle tuosta 2" korottavasta sarjasta, Riittänee alkuun :) Hinta tosiaan melkeenpä sama kun saksanmaalta! Eipä tuo Garyrockin sarjakaan pahalta vaikuttaisi, tuohon toiseen kuitenkin joutuisi iskarit ostamaan ja mennä vakio lehdillä (ainakin alkuun).
Mihin toiseen?
sombrero
11.12.2012, 22:44
Siis tuosta sarjasta: http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/index.php?page=product_info&id=20995&cid=171&path=0,32,43,171&lang= Tarvii nyt vielä miettiä, että kuinka paljon tuo nyt sit loppujenlopuksi tulis halvemaksi, kun kuitenkin pitää ostaa puslat lehtiin ja uudet iskarit.
Mulle tulee nyt talveksi hakkapeliitta 10, muistaakseni aikalailla samoilla spekseillä kun noi sun. Renkaissa on nyt -90luvun pajeron vanteet (muistaakseni samalla jaolla?) ja eikös pajeroissa oo aika paljon pienempi et:kin ?
Tarvii kesällä katsella mikä on rahatilanne, että mitkä sitten hommailee, ikävästi tuo armeija tuossa tammikuussa.
Saako muuten noita korin ja rungon välisiä puslia mistään, vai kannattaisko ite sorvata jostain polyuretaanista ?
Landrooveri
11.12.2012, 22:59
Samanlaista paskahommaa se oli mullakin, ei muutakun lanka vaan palaan ja peltiä kiinni..
Sitä samaa täällä. Ei kuitenkaan kovinkaan paljon,kun tuota on jo parsittu aiemmin kuntoon. Hanttimiehen lattia jokasuojan kulmasta mätä.;)
sombrero
11.12.2012, 23:09
Tästä pelistä on vähän vaikea löytää mitään kovaa peltiä :/ Seissyt kuulemma vuodesta 2004.. No pääseepähän verestämään hitsaus taitoja :D Saapahan vetää isoja paikkoja, niin ei tarvii pienten kanssa nyhvätä :P Jos kellään muuten sattuis olemaan ylimääräsenä tallinpohjalla lokareita kyseiseen peliin, niin oisin valmis poistamaan. noitakun joutuu parsimaan kasaan joka suunnasta :rolleyes:
sombrero
09.06.2013, 23:16
Tuli taas pitkästä aikaa käytyä hallilla ja suzukiakin saatiin hieman eteenpäin :)
Tuli värkkäiltyä takakonttiin uudet pellit ja hieman isommat takalokarit. Kuvia tulee perässä !
mietittiin myös kaverin kanssa, jos tankin vaihtaisi kokonaan suojatankkiin, kun on kuitenkin menossa vaihtoon. Muutama kysymys tuli mieleen: miten katsastusmies suhtautuu (E-hyväksyntä?) ja saako noihin kuinka hyvin bensanmäärämittaria ?
Nyt olisi taas tarkoitus päästä vähän useammin hallille, kuitenkin tuo armeija veloittaa aika paljon vapaa-ajasta/rahallisista tuloista... Onneksi pelti on halpaa ja niissä se suurin homma tällä hetkellä ;)
Tuli taas pitkästä aikaa käytyä hallilla ja suzukiakin saatiin hieman eteenpäin :)
Tuli värkkäiltyä takakonttiin uudet pellit ja hieman isommat takalokarit. Kuvia tulee perässä !
mietittiin myös kaverin kanssa, jos tankin vaihtaisi kokonaan suojatankkiin, kun on kuitenkin menossa vaihtoon. Muutama kysymys tuli mieleen: miten katsastusmies suhtautuu (E-hyväksyntä?) ja saako noihin kuinka hyvin bensanmäärämittaria ?
Nyt olisi taas tarkoitus päästä vähän useammin hallille, kuitenkin tuo armeija veloittaa aika paljon vapaa-ajasta/rahallisista tuloista... Onneksi pelti on halpaa ja niissä se suurin homma tällä hetkellä ;)
ota original tankista se anturi ja käytä sitä uuden tankin kanssa.
ja voit ihan huoletta vaihtaa sen tankin.
ittellä on omassa alkuperäsen tilalle tehty hitusen pienempi tankki ja on sillä original anturilla..