Kirjaudu sisään

View Full Version : maasturi itselle, eukolle jakolmelle turvapenkille


allu-85
12.10.2012, 18:38
Tällä hetkellä autona v70 volvo. Siihen mahdumme nelisin hyvin, muta muija perkule järjesti ylätyksen ja vatsa kasvanutmustakin kuin ruosta. Isompaa autoa siis haussa. Mitään tilahelvettiä enkä lestavankuria en ole ostamassa. En ole offaaja, mutta olishan maasturi komea. Olen katsellut tojota land cruiser 95 ja hyundain terracania. Volvo on n 6-7 k€ arvoinen ja muutaman tonnin pystyy laittamaan sen lisäksi eli n. 12-13 k€ max haussa. Tojotista täällä on varman paljonki kokemusta, mutta entä hyundaista? Mitä tollasista pitää erityisesti katsoa? Paljonko noissa on muuten ajoneuvovero jakäyttövoimavero vuodessa? Mites tollasen takapenkin leveys, lasten penkkien kannalta? Pitäiskö olla sitte penkit takanakin? Lapset siis tällä hetkellä 1,5 ja 5 v eli isoin ei tarvi kohta enää kuin pelkän korokkeen.

Eskimo
12.10.2012, 20:52
Osta Nissanin Terrano 2.
Saa 7 paikkasena.
Tekniikka hyvin lähelle 95 cruiserin tasoa. Ilmastointi likimain kaikissa.
Hinta 1/3 vastaavan ikäisestä tojotasta.

Itte päästelin about parikymppiä moisella ja hyvin meni.

Kulutus näillä ajuilla pakotti myymään koslan pois.

Alle kympin ei tahdo mennä sitten millään mutta ei taida mennä mikään muukaan maasturi.

allu-85
12.10.2012, 21:00
Paljonko nissanissa oli verot vuodessa?

-MaTTi-
12.10.2012, 21:13
Osta Nissanin Terrano 2.
Tekniikka hyvin lähelle 95 cruiserin tasoa.

Tojotassa jatkuva neliveto, hammastanko-ohjaus ja kierrejouset edessä. Nissanissa osa-aikainen nelikko, simpukkaohjaus ja vääntösauvat.

Rölli
13.10.2012, 08:23
Eipä toi tojotan takapenkki mikään liian tilava ole. Mulla on siellä kolme muksua korokkeilla ja sopii kyllä. Kannattaa ainakin etukäteen koittaa et mahtuu sit istuimet ja kaukalotkin.
Keskimmäiselle pelkkä lantiovyö ja pikkusen änkemällä joutuu aina vyöt laittamaan kun tahtovat jäädä noiden korokkeiden alle.
Tosin kokemuksesta voin kertoa et näin se oli terranossakin.

Pitkä miinus siitä et etupenkiltä ei saa airbäkkiä kytkettyä pois. Eli siihen ei mitään istuimia saa laitettua.
Muistaakseni terranossa oli pois kytkettävä bäkki.

Veikkaan et päädyt mihin tahansa niin se takapenkki on ahdas kolmelle istuimelle. Tai ainakin pirun hankala käyttää jos reunoissa on istuimet ja vanhin keskellä korokkeen kanssa-->hankala kulkea.

Eskimo
13.10.2012, 20:23
Tojotassa jatkuva neliveto, hammastanko-ohjaus ja kierrejouset edessä. Nissanissa osa-aikainen nelikko, simpukkaohjaus ja vääntösauvat.

Ainut oikeesti perusajossa huomattava on tuo ohjaus.
Hammastanko karvan tarkempi ajettava.

Jäykällä nelikolla kyllä pärjää kun aikansa treenaa ja väitän ettei vääntösauva ainakaan huonompi ajettava ole.

Tojota on tojota. Ken siittä tahtoo maksaa niin (toivottavasti) omillaan pistelee.
Minä en vaan keksi sille erotukselle mitään järellistä selitystä terranolla melko siivun päästäneenä.

alticity
13.10.2012, 20:31
Osta joku perusauto mitä eniten vastaan maantiellä tulee ja ajat sillä. Varakkaammat ja paremmin toimeentulevat ostavat sitten niitä nelivetoja missä on huoltokustannuksia enempi. Sitten on niitä joilla on todellakin varaa ajaa hienolla autolla.
Tämä ei liity offroadiin mitenkään:c

allu-85
13.10.2012, 20:42
No noita perusautojakuten tojota korollaatai kiacee heittomerkki deetä en ole ostamassa enkä golffia. Land cruiserot tuntuu olevan kyllä hinnoissaan muihin verrattuna. Terrano kakkosta en osta: kapean jakorkeen näköinen, omasta mielestä törkeän näköinen. Jatketaan etsintää. Laskeskelin henkilöautomaastureiden veroja vuodessa jakyllähän diisselikuskia rangaistaan, siinä ei kukaan diisselisti ole eri mieltä kanssani.

Heguli
14.10.2012, 07:51
Tollanen peruspirssi: http://www.nettiauto.com/suzuki/grand-vitara/5123487

Tai jos haluaa enempi statusta ja tilaa niin tollanen V6: http://www.nettiauto.com/suzuki/grand-vitara/4663120

allu-85
14.10.2012, 09:37
Sukisuki näytää ihan mielenkiintoiselta, bensamylly ei tule kyseeseen kilometrien takia.
Aika vähän tuntuu täällä palstalla olevan juttua tuosta Terracanista. Kaivoin vanhat 4*4-magazinet esiin ja siellähän oli koeajojuttu sellasesta. Testaajat okivat yllättyneitä kuinka hyvä peli se on. Pajeron kori höystetynä Hyundain tekniikalla. Tuosta voi katsoa nettiauton tarjonnan:

http://www.nettiauto.com/hyundai/terracan/?id_vehicle_type=1

Jari
14.10.2012, 09:44
verot on kuitenkin aika pieni kuluerä, jos laskee kulutuksen, vakuutukset ja jos vielä huollattaa muualla

-MaTTi-
14.10.2012, 10:10
Pajeron kori höystetynä Hyundain tekniikalla.

Pajeron koppa? :confused: Miksi se ei näytä mistään kulmasta pätkääkään Pajerolta? Mistä tämmösen tiedon olet ammentanut?

Galloperhan on ykköskoppanen Pajero hyvin pitkälti, mutta ei kai tää Terracan Pajeroon pohjaudu?

mki
14.10.2012, 10:15
Tojotassa jatkuva neliveto, hammastanko-ohjaus ja kierrejouset edessä. Nissanissa osa-aikainen nelikko, simpukkaohjaus ja vääntösauvat.

http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/?id_fuel_type=2&pfrom=8000&pto=12000&yfrom=2001

Tai 3-koppanen mitsu, kierrejousitus, hammastanko ohjaus, osa-aikainen nelikko keskitasasuspyörästöllä & lukolla, jakopää ketjulla....

mki
14.10.2012, 10:21
Pajeron koppa? :confused: Miksi se ei näytä mistään kulmasta pätkääkään Pajerolta? Mistä tämmösen tiedon olet ammentanut?

Galloperhan on ykköskoppanen Pajero hyvin pitkälti, mutta ei kai tää Terracan Pajeroon pohjaudu?
Edit: eikös Terrakanissa oo merceedeksen lisenssi moottori?

Ei Terracanissa minunkaan mielestä oo mitään mitsuun liittyvää, ja mitä oon kuullu niin 90tkm välein jakopään remmin vaihto on melko tyyris teetättää.....

allu-85
14.10.2012, 12:52
http://www.autowiki.fi/index.php/Hyundai_Terracan

Tuolta luin, että perustuu pajeroon. Nettiautoa selattuani huomasin kyllä, että onhan se terracanin koppa erilainen kuin pajeron. Galloperhan on kuin faceliftattu pajero, se on tiedossa. Moottorin lisenssi valmistuksesta ei ole tietoa. Ainakin siinä ssang young mussossa on mesen lisensikone. Mun mielestä sillä nyt vaan on hieman merkitystä onko ne verot 600€ vai lähemmäs 1000€, erotuksella ostaa aika paljon naftaa.

ssuvik
14.10.2012, 13:06
No ei sillä loppuviimein osta kuin kolme tankillista. Autoilu on muutenkin niin kallista, että ei tota mun mielestä voi pitää ratkaisevana syynä.

mki
14.10.2012, 13:41
Mun mielestä sillä nyt vaan on hieman merkitystä onko ne verot 600€ vai lähemmäs 1000€, erotuksella ostaa aika paljon naftaa.

Jos tarve on et kaks turvaistuinta + kaukalo sopii kyytiin, mahdollisesti rattaat perähutlariin, ja kyseessä on neliveto maasturi niin kyl pakosta puhutaan fullsize autoista, verot menee silloin 1000€ kahta puolen, ei siitä mihinkään pääse. Meillä on muistaakseni 950€ luokkaa. Leveyden puolesta sopii kolme aikuista taakse, ja ollaan testattu kahdella turvaistuimella + aikuinen keskellä, mut kolme turvaistuinta ei oo tarvinnu sovittaa.... vois tehdä tiukkaa.

Toisaalta kaverilla on 80 HDJ ja toisella uudempi '07 mallin kruiseri, ja minusta kun tuntuu et tuo meidän paje on sisätiloiltaan suurin... voip olla mutu tuntumalta väärä arvio.....
Ootko miettiny suburbania, 1500:sta taitaa saada henikilöautona jos kortti on rajoite? Itelle tuli kuorma-autoissa esteeks kun joutuu välillä vetämään painavia kuormia.... Jos ei oo rajoitteena niin olis ainakin halvempi pitää...

Heguli
14.10.2012, 14:07
Jos pitää olla tiisseli niin sitten vaikka tästä: http://www.nettiauto.com/suzuki/grand-vitara/4827241

-MaTTi-
14.10.2012, 15:01
Jos pitää olla tiisseli niin sitten vaikka tästä: http://www.nettiauto.com/suzuki/grand-vitara/4827241

Pikkuauto!!! Ei tommoseen kolmee turvaistuinta sovi, ei millään.

Jari
14.10.2012, 15:21
Ja se kolme tankillista menee aika joutuin verrattuna moneen tilakinneriin (joita saa ns nykymoottoreillakin järkihintaan)

esim: Frouvan rikkaimuri 1.9tdi 110hp sharan automaatilla vie tiellä n6.5L/100km ihan reippaallakin ajolla...
painaa kuitenkin oma massa 1800? ehkä, jos muistan oikeen ..

toki kylmähän se on kuin mikä ilman lisälämmittimiä. vw:n jäähdnesteen kierto :facepalm

Matti-
14.10.2012, 15:27
Ei Terracanissa minunkaan mielestä oo mitään mitsuun liittyvää, ja mitä oon kuullu niin 90tkm välein jakopään remmin vaihto on melko tyyris teetättää.....

Terracanin kori on kokonaan hyundain tekele, ja se on suunniteltu kuten itsekantava kori, mutta silti laitettu erillisen rungon päälle.

Runko, jousitus, akselit ja tasauspyörästöt ovat ilmeisesti Mitsulta 2G Pajerosta kopioituja/lainattuja, tai vähän muunneltuja. Jakolaatikko, moottoroit jne. taas eivät ilmeisesti liity millään tavalla.

http://www.4x4overlandtravel.com/t608-hyundai-terracan-frequently-asked-questions

Terracani
14.10.2012, 15:55
Moro! Kyselit kokemuksia Terracanista niin ajattelin vastata. Mulla on ollu kohta puol vuotta vm.03 Terracan ja oon ollu tosi tyytyväinen. Auto on siis 2.9 CRDi automaattilaatikolla ja kulutus on ollu 9,5-13l/100km. Verot taitaa olla kaikkinensa jotain 800e vuodessa. Jakohihnan vaihto on 90tkm välein ja mullakin se pitäis vaihtaa seuraavassa huollossa. Kyselin jo etukäteen korjaamolta, että mitä se maksaa niin sanoivat, että koko 180tkm huolto öljyineen ja hihnan vaihtoineen maksaa n.700e. Omasta puolesta ainakin voin suositella Terracania:)

mki
14.10.2012, 16:28
Jakohihnan vaihto on 90tkm välein ja mullakin se pitäis vaihtaa seuraavassa huollossa. Kyselin jo etukäteen korjaamolta, että mitä se maksaa niin sanoivat, että koko 180tkm huolto öljyineen ja hihnan vaihtoineen maksaa n.700e. Omasta puolesta ainakin voin suositella Terracania:)

No näköjään on huhupuhetta että olis sika kallis, tuoham kuullostaa jopa kohtuulliselle...

mki
14.10.2012, 16:29
Pikkuauto!!! Ei tommoseen kolmee turvaistuinta sovi, ei millään.

Saatikka lastenhoitoon liittyvää oheis rekvisiittaa..... :)

Heguli
14.10.2012, 17:01
Pikkuauto!!! Ei tommoseen kolmee turvaistuinta sovi, ei millään.

Jos tarkkaan lukee aloitusviestin niin takapenkille pitää sopia kaksi turvaistuinta ja yksi koroke. Ja taatusti mahtuu tuon auton takapenkille, mahtuu paljon pienempäänkin.

ps. otetaanpas nyt jälleen kerran ne tojo-lasit pois päästä :)

Byrocrat
14.10.2012, 17:21
Näihinkin mahtuu 7 henkeä ja taitaa leveyskin riittää :rolleyes:

http://www.nettiauto.com/nissan/patrol/4975970

http://www.nettiauto.com/nissan/patrol/4457070

http://www.nettiauto.com/nissan/patrol/5102745

ja jos ei varsinaista "metsäautoa" olla etsimässä niin pitäähän Foordiakin ehdottaa ihan periaatteesta :D Tosin on 5 paikkainen :)

http://www.nettiauto.com/ford/explorer/5113143

Ja tähänkin mahtuu jonninverran porukkaa, tiedä sitten mites tuo verokustannus?

http://www.nettiauto.com/cadillac/escalade/4812162

Vielä tämäkin ja 7-paikkainen kaiken lisäksi http://www.nettiauto.com/land-rover/discovery/4900013
ja 5-paikkaisena http://www.nettiauto.com/land-rover/discovery/5109598

http://www.nettiauto.com/kia/sorento/5044312

-MaTTi-
14.10.2012, 20:12
Jos tarkkaan lukee aloitusviestin niin takapenkille pitää sopia kaksi turvaistuinta ja yksi koroke. Ja taatusti mahtuu tuon auton takapenkille, mahtuu paljon pienempäänkin.

ps. otetaanpas nyt jälleen kerran ne tojo-lasit pois päästä :)

Otsikossa on "jakolmelle turvapenkille". ;) En tiijä mitenkä kaitasia penkkejä teillä päin on, mutta ku eihän tommosen Vitaran takapenkillä sovi kolmee aikuistakaan kunnolla istumaan. Meijän turvaistuimet ottaa ainaki enemmän tilaa leveyssuunnassa ku normi-aikusen persus.

Ja en oo tietääkseni Toyotaa tarjonnu tässä topicissa. :)

Rölli
15.10.2012, 07:20
Ja sitten kun sitä autoa menee katsomaan niin kannattaa kiinnittää huomiota niihin takaturvavöihin...kaikissa ei pituus riitä kaukalon kiinnitykseen.

Heguli
15.10.2012, 18:09
Otsikossa on "jakolmelle turvapenkille". ;) En tiijä mitenkä kaitasia penkkejä teillä päin on, mutta ku eihän tommosen Vitaran takapenkillä sovi kolmee aikuistakaan kunnolla istumaan. Meijän turvaistuimet ottaa ainaki enemmän tilaa leveyssuunnassa ku normi-aikusen persus.

Ja en oo tietääkseni Toyotaa tarjonnu tässä topicissa. :)

No jaa, mahtu aikanaan Opelin (Astra) takapenkille 2 turvaistuinta laidoille ja meikäläisen kohtuullisen leveä takamus siihen keskelle. Mutta on noita turvaistuimiakin monia kokoja, meidän keskimmäiset penkit oli aikas isot. Mutta joo, kokeilemallahan se selviää.

ailu-petteri
01.01.2013, 17:46
Kelit taas on sellaset että taas olis maasturille tarvetta. Ja sellanen maasturi pitäis löytää johon mahtuu 3 turvaistuinta. Kuinka leveä on jeepin cherokee kj niitä näyttäis saavan jo kohtuulisen halvalla. Yx vaihtoehto olis tuo lantikan discovery 2. Miten nuissa lantikoissa kestää tuo dieseli kone?

KoniJeep
01.01.2013, 20:49
Kelit taas on sellaset että taas olis maasturille tarvetta. Ja sellanen maasturi pitäis löytää johon mahtuu 3 turvaistuinta. Kuinka leveä on jeepin cherokee kj niitä näyttäis saavan jo kohtuulisen halvalla. Yx vaihtoehto olis tuo lantikan discovery 2. Miten nuissa lantikoissa kestää tuo dieseli kone?

KJ on kohtuu kapia takapenkiltään ja tais vyötkin olla melko lyhyet.

vartiainen
02.01.2013, 11:54
Landcruiser 100-malliin menee kolme istuinta taakse. Tuurilla voi löytää kasipaikkaisenkin. Noita on Saksassa tarjolla mukavasti. Mukava auto ajella... Sex cylinder moottorikin niin ei tarvi millään nelisylinterisellä d4d:llä pöristellä. Naapurit lisäksi kadehtivat.Toitsu (http://suchen.mobile.de/auto-inserat/toyota-land-cruiser-100-special-7sitzer-frankfurt-am-main/170335342.html?lang=en&pageNumber=1&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.makeId=24100&makeModelVariant1.modelId=19&makeModelVariant1.modelDescription=100&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&makeModelVariantExclusion1.searchInFreetext=false&fuels=DIESEL&ambitCountry=DE&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=ALSO_EXPORT)

Heguli
03.01.2013, 12:51
Naapurit lisäksi kadehtivat.Toitsu (http://suchen.mobile.de/auto-inserat/toyota-land-cruiser-100-special-7sitzer-frankfurt-am-main/170335342.html?lang=en&pageNumber=1&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.makeId=24100&makeModelVariant1.modelId=19&makeModelVariant1.modelDescription=100&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&makeModelVariantExclusion1.searchInFreetext=false&fuels=DIESEL&ambitCountry=DE&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=ALSO_EXPORT)
Riippuu naapureista, osa saattaa tuntea säälinsekaista myötätuntoa :p

ailu-petteri
03.01.2013, 16:56
Kyllähän toitsu olis varmaan hyvä ja oon katellut niitä 95 mallisia. Mutta niitä ei vain saa alle kympillä jotka olis vielä kohtuu kilometreillä.

axu87
03.01.2013, 17:16
Ja sitten kun sitä autoa menee katsomaan niin kannattaa kiinnittää huomiota niihin takaturvavöihin...kaikissa ei pituus riitä kaukalon kiinnitykseen.

Komppaan, eikä sekään pelkästään ettei turviksen pituus riitä sille kaukalolle, mutta jos et aja 20000€ uudella autolla missä on viimesen päälle isofixit ja pelit ja rensselit JA etsit lapsellesi turvallisen ja helppokäyttöisen turvaistuimen mikä ei vaadi isofixiä niin ongelmaksi saattaa muodostua myös taka turvavöiden "pistokkeen" pituus, eli jos se on pitkä eikä timmisti istuimen tasossa niin tuolia on vaikea/mahdoton kiristää tukevasti istuinosaa päin.
Esim itsellä maxi cosin tobi jossa on lapselle säädettävä istuin/makuuasento, tuolissa siis iso telakka alaosassa jossa itse istuin keinuu. Lapsi kiinnitetään tuolin 5pistevöillä ja tuoli taas auton jakkaraan auton 3pistevöillä, auton vöiden "lannevyöllä" se jakkara kiristyy tukevasti istuinosaa vasten paitsi jos se pistoke on 10-15cm pätkässä turvavyötä kiinni. Ja tuoli vie leveyssuunnassa varmaan enemmän tilaa kun iso mies :)

Nerd-O
03.01.2013, 21:07
Nuo toitsun paskat kannattaa unohtaa ensimäisenä. Vanha cruiseri minkä mittarissa on alle 500tkm on pelkkää kusetusta. Ja kun auton mittarissa on se 500tkm niin se ei voi olla kovin hyvä ostos enää. Täysin ylihinnoiteltuja romuja. Muutoinkin tuo toitsun laatu on tässä vaiheessa jo todettu elämää suuremmaksi kusetukseksi. Paskat ne mitään laadukkaita laitteita ole. Mätiä paskoja, minkä tekniikka ei kerta kaikkiaan vaan kestä. Pari toitsua erehtynyt ostamaan ja kyllä se laatu on elämää suurempi kusetus. En tiedä mistä se porukka sitä laatua niistä löytää? Sitten löytyy toitsu hörhöjä mitkä heppi ojossa niitä hehkuttavat maasta taivaaseen. Salaa korjaavat paskojaan talleissaan ja ikinä ei mitään vikaa ole.. Ranskalainen autokin on laadukkaampi enemmän ajettuna kuin toitsun paska.

V70 Volvo on jo melko tilava peli. Jos se ahdistaa niin en usko että maasturi paljon tuo lohtua tilojen suhteen. Käyttökulut sen sijaan pompsahtaa ylöspäin ja aika reilusti. Siinä yksi syy miksi en omista tällä hetkellä maasturia. Nuo kaikki verot ja vakuutusmaksut kun laskee yhteen niin tuo vajaavetoinen ei ole yhtään hassumpi peli. Onko missään cruiserissa verot alle 1100€? Siihen päälle vielä vakuutusmaksut. Omassa cruiserissa ne oli 1000€/vuosi ilman bonuksia. Samaa luokkaa ne tais olla Pajerossa muinoin. Nyt kun tuolla patongilla ajaa niin verot+vakuutusmaksut on alle 700€/vuosi. Diesel pelistä siis kyse. Eikä kyllä kiinnosta maksaa yhtään ylimääräistä veroina. Kulutuskin on reilusti alle mitä maasturi imee.

Jos noilla kuluilla on oikeesti merkitystä niin silloin unohdat jokaisen maasturin ja hankit tilalle vaikka jonkun ison tila-auton. GrandVoyager, GrandEspace jne. Faija meni tuollaisen Grandespacen ostamaan. vm.2008, 2.2 diesel, 200tkm mittarissa, kaikilla herkuilla. Hintaa tais olla 9000€. Ei taida mitään maasturia saada tuolla samalla vuosimallilla samaan hintaan? Tuossa pelissä on vielä tilaa. Takapenkeillä istuu myös aikuinen ihan hyvin. Voyageria tais saada nelivetona? Laadusta en tiedä. Mitä itsellä on noita amerikan ihanuuksia ollut niin ei ne kyllä kovin laatu pelejä ole ollut. Hieman vain ihmettelin tuon Faijan Espacen kulutuslukemia. Halusi välttämättä automaatilla varustetun laitteen niin sen yhdistetty kulutus pitäisi olla 9.5l/100km!! Muovia ilmeisesti koko auto ja silti omapaino 2000kg. Mitä lie muovia ranskalaiset keksineet käyttää. Toistaiseksi Faijalla ei ole siinä suuria vikoja ollut, mutta Rellut ei tunnetusti kovin laatu pelejä ole.On tuo oma Patonki kyllä yllättänyt laadullaan. Oletin että ranskan ihme ei kestä edes paria kuukautta tai ensimmäisiä pakkasia, mutta ei ole ollut mitään vikoja.

Nelivetoa jos kaipaa niin ota mielummin vaikka bussi mallin Transporter syncrona. Nekin on kyllä veivattu ihan helvetisti suurinosa. Mutta kuluttaa huomattavasti vähemmän kuin maasturi ja sen lisäksi niillä voi kiertää veroja kun leimaa bussinsa matkailuautoksi. Maantiellä tuollainen menee varsinkin todella pienellä kokoonsa nähden. Tuollainen pitkä bussimallin Transportteri on jo huomattavasti kookkaampi sisätiloiltaan kuin mikään maasturi. Jos se on vaikka 3+3 niin tavaratilaa on reilu 1,5m. Kaverilla oli tuollainen peli millä oli ajettu 800tkm. Joku kahjo senkin osti siltä vielä pois. Sillä se vei kuulemma n.7l/100km. Asuu keskellä korpea, joten maantie ajoa suurinosa. Omalla pääsin parhaimmillaan reilu 6l/100km. T4 koppaset kestää hyvin ja osia on hyvin saatavilla.

Tuollaista Terracania katselin myös yhdessä vaiheessa. Paria kävin kokeilemassakin. On muuten potkua vähän eri luokkaa kuin toitsun paskoissa. Mitä silloin selvittelin niin niiden suurin ongelma on kytkin, joka ei tahdo kestää. Ilmeisesti siihen saa jotain heavyduty kytkintä, joka sitten pitäisi kestää. Ne on myös huomattavasti halvempia kuin toitsut. Pajerot on myös kalliimpia. Terranot on myös edukkaita, mutta todella ahdas auto. Jos V70 ahdistaa niin vielä enemmän tuo Terrano ahdistaa. XL-7 Vitaroita olisi myös. Kerran sellaistakin testasin. Söi bensaa ihan hemmetisti. Tilat samaa luokkaa Terranon kanssa. Vitaroiden ongelmana on ettei vanhempiin laitteisiin tahdo saada varaosia. XL-7 taitaa olla vielä sen verran harvinainen peli suomessa että vielä vähemmän saa osaa. Tosin en tiedä eroaako se paljon perus grandvitarasta? Akseliväli ja perän ylitys vaan pidempi? Omalla kohdalla tuo maasturin jälleen hankinta on vaan tyssännyt tuohon hemmetin kalliiseen ylläpitoon. Verot ja polttoaineen hinta nousee koko ajan. Pitäs ajella vaan jollain Micralla, mutta kun sinne ei vaan mahdu koko perhe.

A-P
04.01.2013, 12:29
Pitäs ajella vaan jollain Micralla, mutta kun sinne ei vaan mahdu koko perhe.

Tai jättää lisääntymättä! Se se vasta kallista on kaikkine oheiskuluineen, vai mitä? ;)
(myönnetään: ohi aiheen)

Gary Grand
04.01.2013, 12:59
Edelliselle:
Kun on jo ehtinyt lisääntyä, tai tehdä päätöksen perheen koosta.:cool:
Yhtään en nykyisistä pois antaisi.

Kolme turvajakkaraa/kaukaloa/tms. vie käsittämättömän paljon tilaa sivusuunnassa. Ainoa auto johon olen tuollaiset oikeasti kunnolla rinnakkain saanut, on alla tälläkin hetkellä, on Chevyn Fullsize-pickuppi paku 3+3 penkeillä. Leveyttä piisaa.

En suosittele kellekään, jolla ei ole samanlaista fiksaatiota kun itsellä, mutta mulle on ihan järkiauto.

Polttoainetta tuo haukkaa 12l satasella, vakuutukset on jotain(en uskalla edes katsoa, kun pakko ne on kuitenkin maksaa..) ja remppaa saa tehdä auton iän takia. Tavaraa kulkee lavakatteen alla kätevästi melko paljon, mutta miinuksena kärryä ei saa vetää juuri mitään(2000kg).

Maastovehkeet joissa on kolme penkkiriviä sietävät irtoistuimia huomattavasti paremmin, mutta paikkojen käytettävyys on ihan ***seestä, kun ei niihin pääse kulkemaan.

Emännällä alla 7h Grand Voyageri, eikä siitä käyttöominaisuuksien puolesta ole pahaa sanottavaa. Turvapenkkejä kulkee mukana neljä ihan mukavasti, mutta metsäominaisuudet on hiukan rajalliset.

ssuvik
04.01.2013, 13:13
...mutta metsäominaisuudet on hiukan rajalliset.

Jaa kuinka niin? Eikö kovalla vauhdilla pääsis syvällekin metsään? :D Itsekään en tuota ainoaa kakaraa pois antais, tai jättäis tekemättä, vaikka siinä elämänarvot ja prioriteetit pitääkin uudelleen asettaa, eikä se menoja ainakaan pienennä. Ja vaikkei se olekaan vielä edes kaksi vuotias, niin kummasti se aina lähtee tallustelemaan isän hodaria päin, eikä äidin citroenia, kun johonkin pitää lähteä. Hyvät geenit varmaan :D

Jolli
04.01.2013, 13:56
Täältäkin perheestä löytyy Grand Voyageri perheen kuljettamista varten ja nyt kovasti allekirjoittanut miettii, jos möisi oman farkkubemarin pois ja ostaisi HJ61 tilalle :D

ssuvik
04.01.2013, 14:02
Täältäkin perheestä löytyy Grand Voyageri perheen kuljettamista varten ja nyt kovasti allekirjoittanut miettii, jos möisi oman farkkubemarin pois ja ostaisi HJ61 tilalle :D

Lopeta se miettiminen, ja toimi!

Gary Grand
04.01.2013, 14:32
Jaa kuinka niin? Eikö kovalla vauhdilla pääsis syvällekin metsään? :D Itsekään en tuota ainoaa kakaraa pois antais, tai jättäis tekemättä, vaikka siinä elämänarvot ja prioriteetit pitääkin uudelleen asettaa, eikä se menoja ainakaan pienennä. Ja vaikkei se olekaan vielä edes kaksi vuotias, niin kummasti se aina lähtee tallustelemaan isän hodaria päin, eikä äidin citroenia, kun johonkin pitää lähteä. Hyvät geenit varmaan :D
Jepjep! Kyllä se sinne menee.. Osittain. Osa autosta vaan tuppaa jäämään jo ensimmäiseen ojanpenkkaan.:mad: Ja ajamalla ei ole vielä tullut takaisin.

Meillä käydään joka ainoan lähdön kanssa keskustelu: "Millä me mennään? Perhelahnalla. EIII!!, me halutaan isin autolla. jne."
No, välillä sitten mennään silläkin..

OT:ta..

GKC
04.01.2013, 15:56
Toyotaa parjattu sen verran ettei enää pysty olla kommentoimatta... :D

Onhan se täysin kiinni siitä missä asuu ja missä OIKEASTI ajaa. Helppo sanoa että ei tee mitään maasturilla ja että aja Rellu/Chysler tila-autolla jos asuu semmoisella alueella että niillä pääsee liikkumaan. Itellä vaihtunu ykkösauto viimesen 7 vuoden aikana VW Touran -> BMW 530D Touring -> Toyota KDJ 120 ja kaikilla on ajettu kaikenlaisissa olosuhteissa, erinäisen turvaistuin määrän kanssa (viimesimmässä 3 kpl).

Talossa on ollut rinnalla/satunnaiskäytössä koko ajan kaiken näköisiä romuja ja uudempiakin autoja kierrossa mutta pakko on sanoa ettei vaimon kanssa ole aateltukaan vaihtaa Toyotaa kertaakaan mihinkään sen jälkeen kun se tuli. Vaihtoehtoja varmasti olisi enemmän jos ei oikeasti tarvitsisi päivittäin liikkua perheen/maajussin erinäisten kamppeiden kanssa erittäin huonokuntoisilla teillä.

Onhan se 1000e veropotti iso raha mutta kun se tuppaa pienimmilläänkin autoissa olemaan sen 500e/vuosi. Itselle ei ainakaan ole paha raha maksaa 500€/vuosi extraa siitä tiedosta että itse ja etenkin vaimo pääsee muksujen kanssa liikkumaan kelillä kuin kelillä... Sitäpaitsi jos haluaa diisselillä ajaa niin eipä siinä eroa verossa enää paljoa eroa ole esim. BMW/Audissa vs. Land Cruiser.

Alkuperäseen kysymykseen vastaus:

Ite oon ollut erittäin tyytyväinen Land Cruiseriin 3 lastenistuimen kanssa. Ja tiedetään KDJ 120 on yli kysyjän alkuperäisen budjetin mutta haluan mainita sen silti koska sitä hankkiessa olin alkup. kysyjän kanssa täysin samassa tilanteessa niin en voi olla vehjettä kehumatta...

Enkä sitten muuten yhtään parjaa Grand Voyageriakaan. Kaveri on 7 henkistä perhettään moisella kuskaillut urbaaniympäristössä vuosikaudet ja on erittäin tyytyväinen autoonsa... Tsemppiä mietintään!

Mojoman
04.01.2013, 17:05
Osta cumminsilla oleva Rami. Syö oikeasti sen kympin matka-ajossa, hakkaa ajo-ominaisuuksiltaan kiinalaiset ja mahtuu kyytiin paksuposkisempikin perhe. Vero 90€ vuodessa ja tehoa saa irti jos alkaa tuntumaan, että pitää päästä M-sarjan bemarikuskeista kaasua painamalla eroon.
Itse ajelin noin 40tkm omallani ja tykkäsin älyttömästi. Möin pois kun muutto ulkomaille edessä, mutta varmasti tuleivaisuudessa hommaan samanlaisen. Ainoa huonopuoli siinä oli, että siihen saa niin paljon palikkaa, että ei tiedä mistä alottaisi ja kateellisilla oli pelkkiä ennakkoluuloja kyseisiä autoja vastaan.

HMy
04.01.2013, 19:06
Nelivetoa jos kaipaa niin ota mielummin vaikka bussi mallin Transporter syncrona. Nekin on kyllä veivattu ihan helvetisti suurinosa. Mutta kuluttaa huomattavasti vähemmän kuin maasturi ja sen lisäksi niillä voi kiertää veroja kun leimaa bussinsa matkailuautoksi. Maantiellä tuollainen menee varsinkin todella pienellä kokoonsa nähden. Tuollainen pitkä bussimallin Transportteri on jo huomattavasti kookkaampi sisätiloiltaan kuin mikään maasturi. Jos se on vaikka 3+3 niin tavaratilaa on reilu 1,5m. Kaverilla oli tuollainen peli millä oli ajettu 800tkm. Joku kahjo senkin osti siltä vielä pois. Sillä se vei kuulemma n.7l/100km. Asuu keskellä korpea, joten maantie ajoa suurinosa. Omalla pääsin parhaimmillaan reilu 6l/100km. T4 koppaset kestää hyvin ja osia on hyvin saatavilla.

/QUOTE]

Kyllähän nuo T4:set hyviä peliä ovat, mutta ei ne maastureita ole ei edes
syngro, mutta pääsee sillä huonolla kelillä(478tkm syngro pa ja 698 tkm
5henkilölle rek matkailukulkine pihassa ) molemmissa verot n 420€.
Tais noihin tulla viime syksynä parissa kuukaudessa 10000km mittariin
Syngro Multivan ois asiallisilla varusteilla mutta ei noita 10t€ saa.
Mutta kuitenkin kiinnostas oikea maastokulkinen. Mihin tie loppuu jatketaan siitä Meindelit jalassa.:)
Oisko tollanen Disco II tai pajero Gen2 gls. molemmissa on noita 7henkilön
malleja ja taitaa noissa olla nuo maasto ominaisuudet ja lukot jonkinlaiset
jos myöhemmin innostuis safari peliä värkäämään.Kyllähän nuo
Uudemmat Toyotat varmaan loistopelejä mutta jostakin syystä
jonninverran kalliimpia liekkö kestävyydestä ja hyvyydestä vai muusta.
Liekkö tuo Disco II harrastajan peli vai korjaamon pitäjän leipähammas. kertokoon ken tietää.

ailu-petteri
04.01.2013, 19:09
Eilen mittailin meän perheen ykkösautoa, jolla pääsääntöisesti lapset kuljetetaan, niin 136 senttiä oli turvaistuinten leveys ja kyseessähän on vajavetonen Ranskalainen. Pääsääntöisesti kakkosautolla yksin ajellaan, mutta kyllähän sitä on mukava käyttää lapsia makkaranpaistossa muuallakin kuin takapihalla.
Auton merkillä ei niin ole väliä, kunhan se olis kohtalainen mettässä/ maantiellä ajaa.
Jeep cheroke kj:n leveys oli 133, kun kyselin yhestä liikkeestä.

HMy
04.01.2013, 19:43
Pikku verolla Discovery 7 hengen
http://www.nettiauto.com/land-rover/discovery/5291361

Rölli
04.01.2013, 23:17
Nuo toitsun paskat kannattaa unohtaa ensimäisenä. Vanha cruiseri minkä mittarissa on alle 500tkm on pelkkää kusetusta. Ja kun auton mittarissa on se 500tkm niin se ei voi olla kovin hyvä ostos enää. Täysin ylihinnoiteltuja romuja. Muutoinkin tuo toitsun laatu on tässä vaiheessa jo todettu elämää suuremmaksi kusetukseksi. Paskat ne mitään laadukkaita laitteita ole. Mätiä paskoja, minkä tekniikka ei kerta kaikkiaan vaan kestä. Pari toitsua erehtynyt ostamaan ja kyllä se laatu on elämää suurempi kusetus. En tiedä mistä se porukka sitä laatua niistä löytää? Sitten löytyy toitsu hörhöjä mitkä heppi ojossa niitä hehkuttavat maasta taivaaseen. Salaa korjaavat paskojaan talleissaan ja ikinä ei mitään vikaa ole..

Tuollaista Terracania katselin myös yhdessä vaiheessa. Paria kävin kokeilemassakin. On muuten potkua vähän eri luokkaa kuin toitsun paskoissa.

Mistäs cruisereista nerdööllä on omakohtaisia kokemuksia? 40 tai maksimissaan 60 sarjasta?
Sen jälkeenhän tehot alkaakin olla jo ton terracanin tasolla.

Ihan vaan uteliaisuudesta ajattelin kysäistä kun noinkin vahvaa tekstiä...

mki
05.01.2013, 01:02
Oisko tollanen Disco II tai pajero Gen2 gls. molemmissa on noita 7henkilön
malleja ja taitaa noissa olla nuo maasto ominaisuudet ja lukot jonkinlaiset
jos myöhemmin innostuis safari peliä värkäämään.Kyllähän nuo
Uudemmat Toyotat varmaan loistopelejä mutta jostakin syystä
jonninverran kalliimpia liekkö kestävyydestä ja hyvyydestä vai muusta.
Liekkö tuo Disco II harrastajan peli vai korjaamon pitäjän leipähammas. kertokoon ken tietää.

Kaks lasta sopi turvaistuimissa GEN2 Pajen takapenkille, kolme ei mee mitenkään jos kaks on selkä menosuuntaan mallia(kaks koroketta ja selkä menosuuntaan saattaa sopia).... eli joutuu ottaa kolmannen rivin käyttöön, jolloin vaatii anopinlaatikon tai kärryn perään et sopii kamat mukaan (nim. merk. edelleen tuommonen pihassa). Nuo kolmoskoppaset on hyviä ajaa, ja isompia sisämitoiltaan, sopii muksut ja kamatkin kyytiin....eikä ne ihan hirveissä hinnoissa enää oo (nim. merk. tuommonenkin pihassa). Sit jos offikärpänen iskee kovemmin, ovat paremmin rakenettevissa (henk.koht. mielipide...)

siffo
05.01.2013, 01:16
Mitäs jos laittaa isoimman turvaistuimen pelkääjän paikalle ja vaimon + 2 istuinta taakse. Mahtuu melkein mihin autoon vaan :)

vartiainen
05.01.2013, 05:40
Mistäs cruisereista nerdööllä on omakohtaisia kokemuksia? 40 tai maksimissaan 60 sarjasta?
Sen jälkeenhän tehot alkaakin olla jo ton terracanin tasolla.

Ihan vaan uteliaisuudesta ajattelin kysäistä kun noinkin vahvaa tekstiä...

En tiedä mutta kuvailut eivät sovi ainakaan yhteenkään 100-sarjan cruiseriin (niitä on tehty 2007 saakka joten ihan 500tk ajettua ei tarvi ostaa) joita itse olen ajanut ja jota itse ehdotin topikin aloittajalle autoksi, ja edelleenkin ehdotan mm. kolmen penkkirivin takia. Hinta on valitettavasti kova joten sulkee itsensä vähän ulkopuolelle.

Rölli
05.01.2013, 07:21
Mitäs jos laittaa isoimman turvaistuimen pelkääjän paikalle ja vaimon + 2 istuinta taakse. Mahtuu melkein mihin autoon vaan :)

Muista en niinkään tiedä mut ainakaan 90-sarjan cruiserista ei saa matkustajan turvtyynyä pois päältä. Eli blokkaa hantin paikan turvaistuimilta.

Gary Grand
05.01.2013, 07:42
Mitäs jos laittaa isoimman turvaistuimen pelkääjän paikalle ja vaimon + 2 istuinta taakse. Mahtuu melkein mihin autoon vaan :)
Kaikilla ei ego kestä tätä vaihtoehtoa..
Itse olen kyllä välillä takapenkillä poikien kanssa matkustanut. Ja on Pax familis(?) säilynyt..:D
Tuolla aiemmin joku ei sulattanut ajatusta vojakkerista huonompien tieyhteyksien takia. Tuskin ne huonommat on kuin täällä meillä auton hankinnan aikoihin. Ensimmäinen viis kilometriä oli yleensä aurattu iltapäivällä töistätulon aikoihin, jos oli. Tuollaisen raskaan lahnan etenemiskyky lumessa on vaan yllättävän hyvä. Tullut moneen kertaan valitettavasti todettua emännän toimesta. Hänen työmatkallaan on vastaavaa tietä tällä hetkellä 16 kilometriä ja loppu 50 on sitten muuten vaihtelevalla hoidolla.
Hänen ajotaitojaan en ala kommentoimaan, mutta hinaamassa olen käynyt tasan kerran, kun putosi ojan päälle auratulla tiellä ojaan. Olisi pudonnut joka ainoa siitä kohdasta ajanut.

Emäntä ei ole vaan innostunut ajatuksesta että vaihtaisin lahnan johonkin "vetävämpään" vehkeeseen:eek: Pahinta mitä auton kanssa voi tapahtua kuulemma on, että sen joutuu vaihtamaan.;) Tuo hetki vain lähestyy vääjäämättä, kun ikää ja kilometrejä vehkeelle tulee kovaa vauhtia lisää. Omia romujani olen vaihdellut vaihtelevasti n. vuoden intervallilla ja kokemusta alkaa olla jo aika monesta vehkeestä.

Kyllähän tuollainen maasturi on oikeasti huoleton peli huonommalla kelillä, mutta Suomen teillä ei ihan oikeasti välttämätön.:D

Ja tuo Röllin mainitsema turvatyynyhomma on oikeasti rasite joissain autoissa. Toisissa saa kytkettyä pois päältä ja toisissa ei.

-MaTTi-
05.01.2013, 13:55
En tiedä mutta kuvailut eivät sovi ainakaan yhteenkään 100-sarjan cruiseriin

Mäpä tiedän, omin silmin nähtynä sininen HJ60 oli tuo auto mistä Nerd-O:n toyotatrauma sai alkunsa. Eikä se niin huono ollu. :D Heti kohta jälkeen ollut just leimattu katkeamispisteessä oleva Dyna ei paljoa traumaa parantanut, eikä myöhemmin bongattu kansivammainen diissel-jaris myöskään.

Rölli
05.01.2013, 14:25
Mäpä tiedän, omin silmin nähtynä sininen HJ60 oli tuo auto mistä Nerd-O:n toyotatrauma sai alkunsa. Eikä se niin huono ollu. :D Heti kohta jälkeen ollut just leimattu katkeamispisteessä oleva Dyna ei paljoa traumaa parantanut, eikä myöhemmin bongattu kansivammainen diissel-jaris myöskään.

Niin no, ei helmiä sioille :D

MiKo
05.01.2013, 14:34
Mäpä tiedän, omin silmin nähtynä sininen HJ60 oli tuo auto mistä Nerd-O:n toyotatrauma sai alkunsa. Eikä se niin huono ollu. :D Heti kohta jälkeen ollut just leimattu katkeamispisteessä oleva Dyna ei paljoa traumaa parantanut, eikä myöhemmin bongattu kansivammainen diissel-jaris myöskään.
Niin olikos se sininen mitä herra Nerdöö koitti teipillä parsia kasaan, jostaki menneisyydestä jäänyt tuommoinen mieleen? :D

Mutta asiaan, Kdj120 on ainaki mulla yleiskulkuneuvona ehdoton kun välillä joutuu auraamaattomia teitä päästelemään ja ainaki omasta mielestä ihan mukava ajaa, kulutuski huitelee siellä kasin ja ysin välillä niin ei sekään mikään aivan mahdoton ole.

dirtysalami
05.01.2013, 14:46
Nerdöön purkaukseen vaan vastineena, että 30 vuotta vanhoja vempaimia kun vertailee niin se nyt on aika hyödytöntä. Ne on joka tapauksessa loppuun ajettuja ja kunto riippuu täysin siitä mitä edelliset omistajat on kiululle tehneet tai olleet tekemättä. Suurin osa sen ikäisistä kun on kuitenkin paalattu jo aikoja sitten.

armas
05.01.2013, 15:09
Järjellä tila-auto tai pikkubussi (VW, Chrysler), myös nelivetona tuo VW.
Tunteella esim. tuo -HMY:n- linkkaama pikkuvero-Discovery, vaikka sivuttain matkustaminen on vähän...ikävää. Discovery II:sia löytyy myös seitsemälle, joissa kaksi paikkaa naama menosuuntaan. Tavaratilaa ei tuolloin paljoa jää. Dieselinä verot kovat ja bensana kulut muuten vaan kovat, jos enemmän ajelee.

Aihe tuli aikanaan kohtuullisen tutuksi, kun piti sovitella kaksien kaksostyttöjen neljä turvaistuinta samaan autoon.
Ongelma ratkesi kaksiovisella Rangella, joka tuolloin oli käyttöautona. Kaksiovisessa mahtuu kolme turvaistuinta/koroketta takapenkille, sehän on kuin kirkon penkki malliltaan (ei ihan yhtä kova) ja leveyttä on hieman enemmän kuin neliovisessa. Neljäs turvaistuin oli etupenkkien välissä naama tulosuuntaan ja vähintäinkin riittävästi köytettynä. Istuinjärjestystä vaihtamalla sopu matkustajilla säilyi.
Se oli sitä aikaa kun tilapäisesti sai ylittää rekisteröityä henkilölukua.
Rangen jälkeen oli Disco II 4.0 V8, jossa oli seitsemän istuinta. Vuotuiset ajokilometrit niin vähäiset ettei niin harmittanut tuo €/km.

Kait muistakin merkeistä löytyy kelpo 7-h. rek. autoja, eivät vain ole tuttuja.

Arska-tehtaalta
05.01.2013, 15:48
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/5303824

Tollanen ois yks vaihtoehto.

Takapenkki tilat on hulppeat ja kontissa pari lisäpenkkiä.
Takavöissä on tarpeeksi pituutta palkki-istuintakin varten ja takaosan erillinen ilmastointi lisää mukavuutta.
Oikea neliveto takalukolla, erillisjousitettuna mukava tiekäyttössä.
Vetokoukkuun saa laittaa punttia enemmän kuin tojotassa.

Huonoja puolia on tietyt viat, mutta tojotan ostohintaan verrattuna jää remonttirahaakin.

Nokkaketjun yläohjain tarkastettava säännöllisesti.
EGR pitää? tulpata heti ja takapyörien kunto kannattaa tarkastaa ostovaiheessa=kuluvia osia eli puslaremonttia.
Ruostuu niinkuin muutkin rauta-autot.

Meillä on ollu tollanen käytettynä ostettu jo vuosia ja ajettu yli 100tkm

Stade
05.01.2013, 23:16
Muista en niinkään tiedä mut ainakaan 90-sarjan cruiserista ei saa matkustajan turvtyynyä pois päältä. Eli blokkaa hantin paikan turvaistuimilta.

Sama homma transit connectissa, hoidin asian itse nyppäämällä pihan irti bägistä. leimalle tietty tarvii nollata taas, connecti tuntu kyllä sammuttavan valoa ihan itsestään kun liittimen tökkäsi takaisin.

Nerd-O
07.01.2013, 12:27
Mäpä tiedän, omin silmin nähtynä sininen HJ60 oli tuo auto mistä Nerd-O:n toyotatrauma sai alkunsa. Eikä se niin huono ollu. :D Heti kohta jälkeen ollut just leimattu katkeamispisteessä oleva Dyna ei paljoa traumaa parantanut, eikä myöhemmin bongattu kansivammainen diissel-jaris myöskään. Noiden toitsu paskojen lisäksi ollut melkoinen määrä kaikenmoisia muitakin kulkineita. Toisun laatua huonompaa saa muuten Arctic Catilta. Kun mittarissa oli alle 400km niin etuperä oli haljennut, puslat loppu, mittaristo olisi pitänyt jo toista kertaa vaihtaa sun muuta mukavaa. Joka kerta sai tapella takuiden kanssa. Jeep oli myös aika heikko esitys. Ihan uskomattomia sähköviritelmiä jo tehtaalta lähtiessään.

HJ:ta ei muuten koskaan teipattu kasaan. Sinällään virhe kun sitä piti kokoajan hitsailla. Dyna teipattiin kasaan. Sen koppa oli niin mätä että koko koppa olisi pitänyt tehdä uusiksi. Se oli nopeesti teipillä vedetty nippuun ja pakkelia päälle. Kestää isältä pojalle. Vieläkin on muuten sillä omistajalla kenelle sen myin. Se oli ihan tietoinen noista teippikorjauksista kun näytin ne sille. Ne näki suoraan ohjaamon sisäpuolelta.

Kävin muuten muutamaa tuollaista gen2 Pajeroa testaamassa muinoin. Hintaluokka oli siinä n.5000€ luokkaa muistaakseni. Oli ne hieman loppu ja aivan mätiä. Muutama tonni hinnasta pois niin olisi voinutkin ostaa. Ei voi ymmärtää miten tuollaisen loppuun ajetun ja mädän auton arvo voi muka noin paljon olla ja kuka niitä muka ostaa? Toki onhan siellä yksilöitä varmaan, mutta jos etukäteen kyselee tietoja autosta ja ne ei sitten loppupeleissä pidä paikkaansa niin kuvitteleeko ne että silloin saa kaupat aikaiseksi? En tiedä onko noissa gen2 malleissa edelleen se sama pieni ongelma moottorissa. Mittariin kun tulee se muistaakseni 400tkm+ niin kansi laukee. L200 mitsuissa tuo kuulemma pätee 2000-luvulle asti. Mielestäni parempia pelejä saa halvemmalla Esim. Opelin Fronterat on edukkaita. Ne ei yleensä ole kovin mätiä edes. Eikä niillä ole kovin paljon ajettu. Laadusta en sitten tiedä. Netistä kun noita vikoja etsi niin ei niissä ainakaan suuria vikoja tuntunut olevan. En tie käykö Frontera tilojen suhteen?

Muutamaa tuollaista discoa on kanssa tullut katsottua, mutta ei ajettua. Vähän on mielikuva ettei ne ole kovin kehuttavia laitoksia. Huono laatu yhdistettynä mätään koppaan? En tiedä onko laatu parantunut yhtään Fordin omistuksen aikana vai menikö se vaan huonompaan suuntaan? Tuollaista en siis ole omistanut joten vähän nihkee sanoa mitään.

Renegade
07.01.2013, 18:18
Merkkiuskollisena täytyy sanoa tähän väliin, että noilla mainituilla specseillä itse ostaisin WJ:n. Kaksi Grand Cherokeeta omistaneena ei ole moitteen sanaa, mitään kummenpia vikoja ei kummassakaan omassa ollut. Takapenkit ei mielestäni ole mitkään mukavat aikuisen istua, mutta leveytensä puolesta voisi kuvitella että sinne turvajakkaroitakin rivi mahtuu.

Omani oli 4.7 koneella, mutta käsittääkseni tuo 3.0 Dieselkin on toimiva kone. Korjatkaa jos olen väärässä. Kyseisiä laitteita on kohtuu hyvin tarjolla monen ikäistä ja isoilla ja pienillä kilometreillä, riippuu mistä haluaa maksaa. Jos haluaa täysin viattoman ja ruosteettoman, oikean maastoauton, niin hintahaarukkaa pitänee laajentaa yläpäästä...

Noissa saa kohtalaisella rahalla kohtalaisen hyvän ja ison maasturin, jolla eukkokin jaksaa ajaa...:D

Zeipii
08.01.2013, 08:22
Noiden toitsu paskojen lisäksi ollut melkoinen määrä kaikenmoisia muitakin kulkineita. Toisun laatua huonompaa saa muuten Arctic Catilta. Kun mittarissa oli alle 400km niin etuperä oli haljennut, puslat loppu, mittaristo olisi pitänyt jo toista kertaa vaihtaa sun muuta mukavaa. Joka kerta sai tapella takuiden kanssa. Jeep oli myös aika heikko esitys. Ihan uskomattomia sähköviritelmiä jo tehtaalta lähtiessään.

HJ:ta ei muuten koskaan teipattu kasaan. Sinällään virhe kun sitä piti kokoajan hitsailla. Dyna teipattiin kasaan. Sen koppa oli niin mätä että koko koppa olisi pitänyt tehdä uusiksi. Se oli nopeesti teipillä vedetty nippuun ja pakkelia päälle. Kestää isältä pojalle. Vieläkin on muuten sillä omistajalla kenelle sen myin. Se oli ihan tietoinen noista teippikorjauksista kun näytin ne sille. Ne näki suoraan ohjaamon sisäpuolelta.

Kävin muuten muutamaa tuollaista gen2 Pajeroa testaamassa muinoin. Hintaluokka oli siinä n.5000€ luokkaa muistaakseni. Oli ne hieman loppu ja aivan mätiä. Muutama tonni hinnasta pois niin olisi voinutkin ostaa. Ei voi ymmärtää miten tuollaisen loppuun ajetun ja mädän auton arvo voi muka noin paljon olla ja kuka niitä muka ostaa? Toki onhan siellä yksilöitä varmaan, mutta jos etukäteen kyselee tietoja autosta ja ne ei sitten loppupeleissä pidä paikkaansa niin kuvitteleeko ne että silloin saa kaupat aikaiseksi? En tiedä onko noissa gen2 malleissa edelleen se sama pieni ongelma moottorissa. Mittariin kun tulee se muistaakseni 400tkm+ niin kansi laukee. L200 mitsuissa tuo kuulemma pätee 2000-luvulle asti. Mielestäni parempia pelejä saa halvemmalla Esim. Opelin Fronterat on edukkaita. Ne ei yleensä ole kovin mätiä edes. Eikä niillä ole kovin paljon ajettu. Laadusta en sitten tiedä. Netistä kun noita vikoja etsi niin ei niissä ainakaan suuria vikoja tuntunut olevan. En tie käykö Frontera tilojen suhteen?

Muutamaa tuollaista discoa on kanssa tullut katsottua, mutta ei ajettua. Vähän on mielikuva ettei ne ole kovin kehuttavia laitoksia. Huono laatu yhdistettynä mätään koppaan? En tiedä onko laatu parantunut yhtään Fordin omistuksen aikana vai menikö se vaan huonompaan suuntaan? Tuollaista en siis ole omistanut joten vähän nihkee sanoa mitään.

Jeeppi, Toyota, Pajero, L200, Land rover ovat huonoja. Alkaa kohta vaihtoehdot loppumaan...:eek:

BullBar
08.01.2013, 15:57
CR-V ei ole maastoauto, mutta huonokuntoisella tiellä silläkin pääsee kaksivetoista paremmin, maavara n. 17-20 cm korimallista riippuen. CR-V:n takapenkille mahtuu kolme turvaistuinta vierekkäin, tai ainakin itsellä kokemusta sellaisesta ratkaisusta, että yksi selkämenosuuntaan, yksi kaukalo sekä yksi selkä- ja kyynärnojallinen koroke. Pituussuunnassa CR-V:stä löytyy mukavasti lisätilaa, sillä takapenkkejä voi siirtää kiskoilla eestaas noin 15 cm joka pois toki tavaratilasta, mutta ei tarvitse tinkiä etutiloista, mikäli ei ole yli 185 pitkä. Riippuu toki etupenkkiläisten raajojen pituuksista että kannattaa testailla itse. Takaselkänojia pystyy myös kallistamaan sekä kääntämään ne pois tieltä kokonaan, jolloin tilaa n.1500 l. Normikontti muistaakseni siinä 600 l hujakoilla ja mahtuu lastenrattaat kyytiin takapenkit taakse vedettynäkin. Henkilöautoa korkeampi kori sekä melkein 90° kulmaan aukeavat takaovet helpottavat lasten istuimiin laittoa. Nämä varmasti niitä seikkoja ajo-ominaisuuksien lisäksi, muiksi CR-V on niinkin suosittu mitä se on. Toki auton luotettavuus tilojen ohella vaikutti ainakin meillä ostopäätökseen, vaikka erityistä tarvetta nelivedolle ei ole, vaikka metsästystä harrastankin.

CR-V:n nelivetoa arvostellaan monessa yhteydessä. Jos sitä verrataan oikeaan kiinteillä lukoilla varustettuun maastoautoon niin aihettaa onkin, mutta eroja muiden merkkien citymaastureiden tekniikkaan ei juurikaan ole. Kaikki kytkeytyvät nelivedot, kuten Haldex esimerkkinä ei ole juurikaan kummempi. Monilevykytkin kytkee takapyörät mukaan silloin kun tarvetta esiintyy. CR-V:ssä se on toteutettu kahdella hydraulipumpulla, toinen etuakselilla ja toinen taka-akselilla. Paine-eron ilmetessä se ohjaa monilevykytkintä. CR-V:ssä ensiarvoisen tärkeää on pitää huolta perän öljynvaihdoista, sillä sama öljy pyörii myös nelivedon ohjauksessa. Itse en ole tuota saanyt suditeltua mykäksi kuumenemisen takia, mutta huollot on tehtykin ohjeiden mukaisesti. 2005 tai sen jälkeen valmistetuissa Hondissa viiveitä nelivedon kytkemisessä on melkoisen vaikea, melkeimpä mahdotonta huomata. Joissakin esim. Nissaneissa ja Toyotissa on mahdollisuus kytkeä neliveto päälle napista liikkeelle lähtiessä, ja se lähtee sitten pois päältä itsestään nopeusraja-arvon ylitettyä, esim. 30 km/h. Onko se sitten parempi napilla vai ilman, lienee makuasia. Kuitenkin uusimmassa CR-V:ssä hudraulipumput ovat sähköllä toimivia ja niiden ohjaus on toteutettu siten, että neliveto on päällä aina liikkeellelähtiessä, kuten taitaa olla Haldex 4:kin. Akseleilla ei taida citymaasturiluokassa olla lukkoja muilla, kuin Subarulla visko takana?

Bensankulutuksesta sen verran, että CR-V III 2.0i manuaali vie maantiellä 7 - 7,5 l/100km ja sekalaisessa ajossa 8,4 - 8,7 l/100km minun ajoilla. Suorituskyky hyvin vastaava, mitä 2-litraisella ylemmänkeskiluokan perheautolla yleisesti on.

KoniJeep
08.01.2013, 23:13
CR-V ei ole auto, mutta huonokuntoisella tiellä silläkin pääsee kaksivetoista paremmin, maavara n. 17-20 cm korimallista riippuen. CR-V:n takapenkille mahtuu kolme turvaistuinta vierekkäin, tai ainakin itsellä kokemusta sellaisesta ratkaisusta, että yksi selkämenosuuntaan, yksi kaukalo sekä yksi selkä- ja kyynärnojallinen koroke. Pituussuunnassa CR-V:stä löytyy mukavasti lisätilaa, sillä takapenkkejä voi siirtää kiskoilla eestaas noin 15 cm joka pois toki tavaratilasta, mutta ei tarvitse tinkiä etutiloista, mikäli ei ole yli 185 pitkä. Riippuu toki etupenkkiläisten raajojen pituuksista että kannattaa testailla itse. Takaselkänojia pystyy myös kallistamaan sekä kääntämään ne pois tieltä kokonaan, jolloin tilaa n.1500 l. Normikontti muistaakseni siinä 600 l hujakoilla ja mahtuu lastenrattaat kyytiin takapenkit taakse vedettynäkin. Henkilöautoa korkeampi kori sekä melkein 90° kulmaan aukeavat takaovet helpottavat lasten istuimiin laittoa. Nämä varmasti niitä seikkoja ajo-ominaisuuksien lisäksi, muiksi CR-V on niinkin suosittu mitä se on. Toki auton luotettavuus tilojen ohella vaikutti ainakin meillä ostopäätökseen, vaikka erityistä tarvetta nelivedolle ei ole, vaikka metsästystä harrastankin.

CR-V:n nelivetoa arvostellaan monessa yhteydessä. Jos sitä verrataan oikeaan kiinteillä lukoilla varustettuun maastoautoon niin aihettaa onkin, mutta eroja muiden merkkien citymaastureiden tekniikkaan ei juurikaan ole. Kaikki kytkettävät nelivedot, kuten Haldex esimerkkinä ei ole juurikaan kummempi. Monilevykytkin kytkee takapyörät mukaan silloin kun tarvetta esiintyy. CR-V:ssä se on toteutettu kahdella hydraulipumpulla, toinen etuakselilla ja toinen taka-akselilla. Paine-eron ilmetessä se ohjaa monilevykytkintä. CR-V:ssä ensiarvoisen tärkeää on pitää huolta perän öljynvaihdoista, sillä sama öljy pyörii myös nelivedon ohjauksessa. Itse en ole tuota saanyt suditeltua mykäksi kuumenemisen takia, mutta huollot on tehtykin ohjeiden mukaisesti. 2005 tai sen jälkeen valmistetuissa Hondissa viiveitä nelivedon kytkemisessä on melkoisen vaikea, melkeimpä mahdotonta huomata. Joissakin esim. Nissaneissa ja Toyotissa on mahdollisuus kytkeä neliveto päälle napista liikkeelle lähtiessä, ja se lähtee sitten pois päältä itsestään nopeusraja-arvon ylitettyä, esim. 30 km/h. Onko se sitten parempi napilla vai ilman, lienee makuasia. Kuitenkin uusimmassa CR-V:ssä hudraulipumput ovat sähköllä toimivia ja niiden ohjaus on toteutettu siten, että neliveto on päällä aina liikkeellelähtiessä, kuten taitaa olla Haldex 4:kin. Akseleilla ei taida citymaasturiluokassa olla lukkoja muilla, kuin Subarulla visko takana?

Bensankulutuksesta sen verran, että CR-V III 2.0i manuaali vie maantiellä 7 - 7,5 l/100km ja sekalaisessa ajossa 8,4 - 8,7 l/100km minun ajoilla. Suorituskyky hyvin vastaava, mitä 2-litraisella ylemmänkeskiluokan perheautolla yleisesti on.


Eihän ne citimaasturit kestä ees lumiselta parkkialueelta poistumista kun jo tasauspyörästöt paskana tai lumista (25cm lunta) mökkitietä ajamista kun visco kuumuu?
Paremmin menis vanha takaveto Volvokin.
Taitaa noi honiskot olla jotain homppeleitten vehkeitä?
Armeijassakin puhuttiin hondasta ja se tarkoitti paskalle menemistä...

Mojoman
09.01.2013, 07:14
Jos minua kismittäisi autoilu noin paljon, kuin muutamia täällä tuntuu tekevän, niin muuttaisin helsinkiin ja lopettaisin makkaran syömisen.
Ei semmoista ihmisen keksintöä ole olemassa, missä ei jonkun
mielestä olisi joku vialla. Ja kun tuo Toyotakin on paskalaitos, niin kannattaa kuitenkin ottaa huomioon sellainenkin asia, että
sen kun myy aikanaan sitten pois, niin se saattaa jopa jollekkin vielä kelvata.
Autoilu on kallista, mutta niin vain täälläkin tuntuu kaikki sitä harrastavan.

Heguli
09.01.2013, 08:53
Eihän ne citimaasturit kestä ees lumiselta parkkialueelta poistumista kun jo tasauspyörästöt paskana tai lumista (25cm lunta) mökkitietä ajamista kun visco kuumuu?
Paremmin menis vanha takaveto Volvokin.
Taitaa noi honiskot olla jotain homppeleitten vehkeitä?
Armeijassakin puhuttiin hondasta ja se tarkoitti paskalle menemistä...

Puhutko tässä Hondasta vai citymaastureista yleensä ? Tossa mun käyttiksessä on sentään 100% lukittava jakis ja alennusvaihteisto. Auto siis Suzuki Grand Vitara.

KoniJeep
09.01.2013, 10:41
Puhutko tässä Hondasta vai citymaastureista yleensä ? Tossa mun käyttiksessä on sentään 100% lukittava jakis ja alennusvaihteisto. Auto siis Suzuki Grand Vitara.

Suikkahan on alennusvaihteistoineen oikea maasturi?
On minullakin toisena käyttiksenä Sutsuki!

GKC
09.01.2013, 14:01
Ois tosiaan varmaan parempi vaihtaa hevoseen ja rekeen jos ei mikään peltilehmä kelpaa... :) On mullakin pari kaveria jotka vaihtelee skoda/yaris/kia/yms. väliä ja aina jos tulee mikä tahansa öljynvaihtoa kummempi kuluvan osan vaihto niin valitetaan että kun tääkin on tällänen että koko ajan saa laittaa ja rahaa menee, jne jne...

Miksei nää tyypit tajua että kaikki koneet missä on enemmän kuin yksi liikkuva osaa vaativat aina huoltoa ja korjausta ja välillä hajoaa varmasti jotain isompaakin. Ja että elämä on paljon helpompaa kuin ymmärtää että elämässä on tietty määrä pakollista rahanmenoa ja sillä sipuli.

BullBar
09.01.2013, 23:19
KoniJeep kirjoittaa täyttä soopaa, mutta onhan se tapa tuokin leimata itsensä narriksi.

Auton osto on aina kompromissi eri ominaisuuksien suhteen, painototus siellä mikä on kullekin tärkeintä. Kun katselin autoa johon kolme turvaistuinta mahtuu takapenkille, niin huomasin tarjonnan olevan kovin tila-autopainotteista. Tavallisen henkilöauton ongelma on lokasuojat takapenkin reunoilla sekä muotoiltu takapenkki. Toinen ongelma keskivertoa pidemmälle ihmiselle muodostuu etutiloista. Selkä menosuuntaan oleva turvaistuin vie tilat etupenkiltä minimiin, eikä siellä pysty olemaan mukavasti mitenkään. Joissakin tila-autoissa samaa havaittavissa.

Hondan nelivedosta mainitsin sen vuoksi, että se toimii hyvin samalla tavalla kuin muutkin kytkeytyvät nelivedot. Turhaan täällä toitotetaan sen huonoudesta, kun muutkaan citymaasturit eivät ole sen kummempia. Kun tässä Grand Vitara mainittiin, niin alennusvaihteisto on varsin hyödyllinen ahtaissa paikoissa sekä kärryä peruutettaessa. Jää kytkimen luistattamiset pois. Lukot akseleilta kuitenkin puuttuu, niin oikeaksi maasturiksi leimaaminen kuulostaa hurskastelulta.

Janex
09.01.2013, 23:33
Puhutko tässä Hondasta vai citymaastureista yleensä ? Tossa mun käyttiksessä on sentään 100% lukittava jakis ja alennusvaihteisto. Auto siis Suzuki Grand Vitara.
Komppaan kyllä Hegulia tässä. Itellä oli 2006 vuoden Grant Vitara aikoinaan ja tykkäsin kyllä. Alennusvaihteisto säästi kytkintä lumessa ja olihan kiva peruutella vene luiskasta jokeen ku ei tarvinu luistatella. Maantieominaisuuksiltaan aivan ihana ajettava. Tilaa oli matkustajille aivan riittävästi, mutta jouduin luopumaan ku tavaratilan koko ei enää riittäny. 2 lasta, 2 koiraa ja niiden vaatimat varusteet omien lisäksi... tila loppui. Nyt 2005 Pajero sport 3.0 V6 ja ominaisuudet yhtä hyvät, mutta tilaa on enemmän tavaroille ja koirille. Maastoautona Pajero on kyllä pykälää paremmassa luokassa, mutta eihän silläkään paljon soratieltä kannata poiketa ilman korotuksia ja vakiota parempaa rengastusta.

ssuvik
09.01.2013, 23:47
Kun tässä Grand Vitara mainittiin, niin alennusvaihteisto on varsin hyödyllinen ahtaissa paikoissa sekä kärryä peruutettaessa. Jää kytkimen luistattamiset pois. Lukot akseleilta kuitenkin puuttuu, niin oikeaksi maasturiksi leimaaminen kuulostaa hurskastelulta.

[nusnus] Taitaapi ne lukot puuttua myös monista hojoista, patroleista, läjästä, lantikoista, beejiistä ym. ym. No kukapa niitä nyt oikeina maastureina pitääkään..[OT]

Nikuzai
10.01.2013, 00:30
Eihän ne citimaasturit kestä ees lumiselta parkkialueelta poistumista kun jo tasauspyörästöt paskana tai lumista (25cm lunta) mökkitietä ajamista kun visco kuumuu?
Paremmin menis vanha takaveto Volvokin.
Taitaa noi honiskot olla jotain homppeleitten vehkeitä?
Armeijassakin puhuttiin hondasta ja se tarkoitti paskalle menemistä...


Ensimmäisten crv;itten myötä tais tulla se paskan maine tuttu lipesi "ojaan" 20cm syvä painauma tien varressa eikä crv päässyt ylös kuin mökki naapurin autolla kiskomalla.

Saksalainen ohjekirja tiesi kertoa nelivedon kytkeytyvän päälle vain liikkuessa ja olikohan yli 30 vauhdissa :eek: suomalainen ilmoitti nelikon kytkeytyvän tarvittaessa automaattisesti :o
Jos sulla on jo 30 vauhtia ei siinä kyllä takaveto hiacellakaan kiinni jää :p

Mutta jos nykysellään kytkeytyy automaattisesti ja irti vauhdissa niin ei se city-offarille varmastikkaan huono vaihtoehto olisi.


Koe ajolle kannattaa muuten lähteä porukalla tietää miten kulkee sitten täysi kuorma päällä ettei tule yllätyksiä :rolleyes:

KoniJeep
10.01.2013, 00:32
KoniJeep kirjoittaa täyttä soopaa, mutta onhan se tapa tuokin leimata itsensä narriksi.

Hondan nelivedosta mainitsin sen vuoksi, että se toimii hyvin samalla tavalla kuin muutkin kytkeytyvät nelivedot. Turhaan täällä toitotetaan sen huonoudesta, kun muutkaan citymaasturit eivät ole sen kummempia.
Kun tässä Grand Vitara mainittiin, niin alennusvaihteisto on varsin hyödyllinen ahtaissa paikoissa sekä kärryä peruutettaessa. Jää kytkimen luistattamiset pois. Lukot akseleilta kuitenkin puuttuu, niin oikeaksi maasturiksi leimaaminen kuulostaa hurskastelulta.

Taitaa hondamies puhua itse täyttä hondaa:D;)
Kyllä se Suzuki alennusvaihteistoineen on oikea maastoauto ja noista city"maastureista" on hajonnut jopa takatasauspyörästöjä kun on yritetty päästä pihasta tielle auravallin yli "revittämällä" paikoillaan mahanvarassa. Samoin visco on kulunut loppuun lumisella mökkitiellä...:eek:
Kyllä ne citimaasturit on ihan itsensä kusettimia! Onhan niissä pikkaisen isommat tilat kuin saman kokoluokan henkilöautoissa.

Eikä tosiasioista kannata ottaa hernettä nenään!:cool:

Nerd-O
10.01.2013, 09:16
Hondan nelivedosta mainitsin sen vuoksi, että se toimii hyvin samalla tavalla kuin muutkin kytkeytyvät nelivedot. Turhaan täällä toitotetaan sen huonoudesta, kun muutkaan citymaasturit eivät ole sen kummempia. No ohhoijaa. Mä muuten olen offaillut CR-V:llä. HR-V käyttää samaa systeemiä ja sitäkin olen kokeillut. Olen myös offannut GrandVitaralla, Igniksellä sun muilla kikottimilla. Voi kyllä sanoa että Hondaa paskempaa nelivetojärjestelmää saa hakea. Nelivetojärjestelmä millä pääsee sen n.20m hangessa ja autosta tulee etuvetoinen. Mitä tuollaisella nelivetojärjestelmällä tekee? Sitä en tiedä onko tuo järjestelmä parantunut (epäilen), mutta se typerä järjestelmä sallii etupyörien sutimisen, minkä jälkeen se vasta alkaa siirtään voimaa taka-akselille. Suzukin Igniksellä ei ollut mitään ongelmaa "offailla" menemään hangessa. Tosin se ensimmäinen Ignis millä ajelin niin siitä ei löytynyt koko nelivetoa. Mutta seuraavasta löytyi. Igniksessähän on Suzukin vastine tuolle Hondan nelivetoon. Samaa systeemiä ne käyttää myös Lianassa ja sellaisellakin olen jumitellut lumihangessa. Volvon XC90:ssä neliveto ei myöskään ylikuumene ja lopeta toimintaa. Se on vaan melkoinen ryhävalas. Valtavan painon myötä se uppoo hankeen aika huolella. Sellaisellakin olen nimittäin ajellut. Mutta tosiaan kun noita nelivetoisia kikottimia on aika montaa tullut ajettua niin voi kyllä sanoa että Hondan neliveto on paskin mahdollinen. En toki ihan kaikkia ole kokeillut, mutta noista mitä on kokeillut.

En tie onko kukaan valmistaja saanut maasturiin aikaiseksi samanlaista nelivetoa mitä Polariksen mönkijöissä on? Se on kyllä melko mielenkiintoinen systeemi ja toimii hienosti.

BullBar
10.01.2013, 13:06
Kannattaa ottaa selvää asioista. Jos Citymaasturissa on nelivetojärjestelmänä kytkeytyvä neliveto, mikä taitaa olla yleisin tarjolla oleva systeemi tänäpäivänä, niin se on silloin hyvin vastaava mitä CR-V:ssä. Haldexia käyttää mm. Volvo ja poikittaismoottorilliset VAG tuotteet. Haldexin ja CR-V:n suurin ero minun käsityksen mukaan on lamelli/-monilevykytkimen esiohjaus. Haldexin malleissa sähköllä ja CR-V:ssä mekaanisesti ns."one way ball cam unit", joka tuottaa paineen kytkimelle ennenkuin pumput siihen ehtivät. Tämän takia viive kytkeytymisessä on olematon. Uusimmassa mallissa ohjaus on toteutettu CR-V:ssä kokonaan sähköpumpuilla, jolloin neliveto on aina päällä liikkeellelähtiessä. Akseleilta lukot puuttuu, mutta niin puuttuu muistakin ja edelleen siitä Vitarastakin. VSA auttaa minkä auttaa. Kytkeytymisviiveet CR-V:n nelivetosysteemissä on olemassa, eli noissa aivan 2000-luvun alun vehkeissä vielä.

CR-V:stä tuskin viskokytkintä rikki saa, kun siinä ei sellaista ole. Pumput ja perän saa rikki, jos ei noudata öljynvaihtovälejä tarkoin, mutta sehän on omistajan typeryyttä. Mikäli Hondan nelivetosysteemi pääsee kuumenemaan liikaa, se ottaa sen pois käytöstä jäähtymisen ajaksi. Kuka arvaa, mitä Haldex tekee vastaavassa tilanteessa, tai muiden merkkien monilevykytkimelliset nelivedot? Tämä systeemi on siis p*ska niin kauan, kun se on Hondan citymaastureissa.

KoniJeepin parasta antia CR-V:n nelivedosta puhuttaessa:


Taitaa noi honiskot olla jotain homppeleitten vehkeitä?
Armeijassakin puhuttiin hondasta ja se tarkoitti paskalle menemistä...

KoniJeep
10.01.2013, 13:11
Kannattaa ottaa selvää asioista. Jos Citymaasturissa on nelivetojärjestelmänä kytkeytyvä neliveto, mikä taitaa olla yleisin tarjolla oleva systeemi tänäpäivänä, niin se on silloin hyvin vastaava mitä CR-V:ssä. Tämä systeemi on siis p*ska niin kauan, kun se on Hondan citymaastureissa.

KoniJeepin parasta antia CR-V:n nelivedosta puhuttaessa:

Mitäs sää Bullbaari alat tarjoamaan leluja, kun topiikin aloittaja etsii otsikon mukaisesti maasturia?

Ja siinä minun "paras anti" kohdassa on tiivistettynä totuus.;)

ugly_hj
10.01.2013, 17:08
Jos tarkkaan lukee aloitusviestin niin takapenkille pitää sopia kaksi turvaistuinta ja yksi koroke. Ja taatusti mahtuu tuon auton takapenkille, mahtuu paljon pienempäänkin.

ps. otetaanpas nyt jälleen kerran ne tojo-lasit pois päästä :)



Ohhoijaa, mee terapiaan jos otat noin helposti tojotan omistajan kommentin tojotan kehumisena.

Jos tarkkaan lukee aloitusviestin, niin siinä on nimenomaan mainittuna kaksi vaihtoehtoista automerkkiä, myöhemmissä viesteissä tulee sitten muita vaihtoehtoja.

PS. Tätimäinen puhetapa ei tee kommentoijasta fiksumman oloista.

Heguli
10.01.2013, 18:17
Ohhoijaa, mee terapiaan jos otat noin helposti tojotan omistajan kommentin tojotan kehumisena.

Jos tarkkaan lukee aloitusviestin, niin siinä on nimenomaan mainittuna kaksi vaihtoehtoista automerkkiä, myöhemmissä viesteissä tulee sitten muita vaihtoehtoja.

PS. Tätimäinen puhetapa ei tee kommentoijasta fiksumman oloista.

Vaikeeta kotona vai muuten vaan kiristää ??

ugly_hj
10.01.2013, 19:10
Vaikeeta kotona vai muuten vaan kiristää ??

Ei kumpaakaan, kunhan jutustelen, vai tarkoititko sittenkin ittees, onko nyt sun kotiolot jotenkin muuttuneet vaikeiksi kun on tullut rover tuotteita hommattua?

Heguli
10.01.2013, 20:08
Ei kumpaakaan, kunhan jutustelen, vai tarkoititko sittenkin ittees, onko nyt sun kotiolot jotenkin muuttuneet vaikeiksi kun on tullut rover tuotteita hommattua?
Ei millään pahalla mutta aika epätoivoisen leijan heitit :D Eikä ole kotioloissa valittamista, päinvastoin. Mitäs ihmeellistä tossa Discossa on, vanha paska maasturi. Onhan noita maailma pullollaan eri merkkisiä ja värisiä.

Koitas nyt ugly rauhoittua, autoistahan tässä vaan puhutaan. Ei mulla ole sinua eikä sun tojoa vastaan mitään negatiivista. Puhtaasti huumorimielellä heitin tuon tojo-topicin sitsättiin ja vähän veikkasin, jotta joku vetää herneet nenään ihan kunnolla ja niin taisi käydä. Ja anteeksi tätimäinen puhetapa, mitä se nyt sitten ikinä tarkoittaakaan.

JariKoo
10.01.2013, 21:09
Ei voi kuin nauraa kohta...:). Ei noilla Toyota FANAATIKOILLA taida kotonaan tai koko elämässään muuta ollakkaan kuin se maailman parhain auto jota vielä kehtaavat ylistää aina kun tilaisuus koittaa!

ugly_hj
10.01.2013, 21:34
Joo nauraminen on aina hyvästä, itse en tojotia sen kummemmin kehuskele, eikä muutenkaan ole tapana toistella itsestäänselvyyksiä, kuten muutamilla. Keskusteluun osallistumista on kenenkään vaikea muilta rajoittaa, etenkään netissä. Jossain nuotiojutteluissa se joka huutaa kovimpaa tulee monesti kuulluksi eikä se mitään haittaa. Täällä netissä et pysty muita vaientamaan omilla huuteluillas, ne pitää vaan sietää, jos kommentoit niin saat vastakommentin aika normaalia keskustelua. Eikä ole herneitä nenässä eikä yhtään mitään esimerkiksi Hegulia tai hänen roveriaan vastaan. Onko pakko laittaa joka kommentin jälkeen hymiö, että lukijat ymmärtäisivät ettei tää niin totista ole? Herää kysymys tosikoista.


Sanoisin topicin aloittajalle, että jos vanhempi maasturi kelpaa niin osta hdj 80 , on siinäkin vikoja, mutta jos laakerinliuskat on vaihdettu niin ostaessa jos muistaa testata tasauspyörästönlukkojen toiminnan ja ne toimii, niin silloin tietää, että auto on ollut kohtuu hyvällä pidolla ja sitä on huollettu, parilla kaverilla on ollut tollaiset jo muutaman vuoden ja tilaa on.

MiKo
10.01.2013, 21:53
Vähän ot mutta silti... Porukoilla oli joskus 90-luvulla hdj, silloinen firman työntekijä lähti autolla reissuun ja väistiköhän se nyt poroja vai mitä ja auto katon kautta ympäri pellolle. Kuski selevis pikkuvekillä ottassa ku oli käsi sattunu penkin kallistukseen ja penkki keikahti taakse. Meleko hyvin menee katto sisään tuommosesta painavasta peltipurkista.
Sitä vain ajattelin, tai väkisinki tulee mieleen, etten kyllä omaa perhettä haluais ottaa tuommoseen 90-luvulla tehtyyn peltipurkkiin vaikka kuinka Toyota onki, sama varmaan koskee muitaki merkkejä.

Mojoman
11.01.2013, 07:35
Vähän ot mutta silti... Porukoilla oli joskus 90-luvulla hdj, silloinen firman työntekijä lähti autolla reissuun ja väistiköhän se nyt poroja vai mitä ja auto katon kautta ympäri pellolle. Kuski selevis pikkuvekillä ottassa ku oli käsi sattunu penkin kallistukseen ja penkki keikahti taakse. Meleko hyvin menee katto sisään tuommosesta painavasta peltipurkista.
Sitä vain ajattelin, tai väkisinki tulee mieleen, etten kyllä omaa perhettä haluais ottaa tuommoseen 90-luvulla tehtyyn peltipurkkiin vaikka kuinka Toyota onki, sama varmaan koskee muitaki merkkejä.

Minä kans kaivoin pihaani kuopan missä seisoskelen, jos meteoriitti iskeytyy. Tosin täällä kuopassa kun on seisoskellut, niin tulee mieleen, että entäpä jos tämä sortuu...

Ymmärrän että auton on hyvä olla turvallinen, mutta kun ei ne ole. Toki isompi auto on painavampi jos sen katolleen pyöräyttää, mutta kun sen tarjoaa vaikka hirven kylkeen, niin tilanne ehkä parempi. Miten voi yhden matopurkin ympärille tulla näin paljon hyviä mielipiteitä? Se edelleen on niin, että ostitpa minkä vessan tahansa, niin itse sillä ajelee. Ja jos se tuntuu hyvälle, niin mitä naapurin Arskan kaiman mielipiteellä on väliä?
Kun ostaa kaksi autoa, niin kaikki on tyytyväisiä. Niin minäkin tein. Akalla oma ja itsellä oma. Ei tarvi tapella ja ei haittaa jos naapuria vituttaa.

MiKo
11.01.2013, 08:40
Minä kans kaivoin pihaani kuopan missä seisoskelen, jos meteoriitti iskeytyy. Tosin täällä kuopassa kun on seisoskellut, niin tulee mieleen, että entäpä jos tämä sortuu...

Ymmärrän että auton on hyvä olla turvallinen, mutta kun ei ne ole. Toki isompi auto on painavampi jos sen katolleen pyöräyttää, mutta kun sen tarjoaa vaikka hirven kylkeen, niin tilanne ehkä parempi. Miten voi yhden matopurkin ympärille tulla näin paljon hyviä mielipiteitä? Se edelleen on niin, että ostitpa minkä vessan tahansa, niin itse sillä ajelee. Ja jos se tuntuu hyvälle, niin mitä naapurin Arskan kaiman mielipiteellä on väliä?
Kun ostaa kaksi autoa, niin kaikki on tyytyväisiä. Niin minäkin tein. Akalla oma ja itsellä oma. Ei tarvi tapella ja ei haittaa jos naapuria vituttaa.

Niin sitten ku pääset pois sieltä kuopasta niin sittenhän sitä voi alkaa iltapuhteina tekemään vaikka arkkuja.. Tekee kaksi isoa ja kolme pientä. Säästää siinä sitten sen erotuksen, että olisi saanut hieman turvallisemman kulkineen. Tapa tuoki ja jokainen tekee niinku parhaaksi näkee.

Nerd-O
11.01.2013, 09:45
CR-V:stä tuskin viskokytkintä rikki saa, kun siinä ei sellaista ole. Pumput ja perän saa rikki, jos ei noudata öljynvaihtovälejä tarkoin, mutta sehän on omistajan typeryyttä. Mikäli Hondan nelivetosysteemi pääsee kuumenemaan liikaa, se ottaa sen pois käytöstä jäähtymisen ajaksi. Kuka arvaa, mitä Haldex tekee vastaavassa tilanteessa, tai muiden merkkien monilevykytkimelliset nelivedot? Tämä systeemi on siis p*ska niin kauan, kun se on Hondan citymaastureissa. Ei tuo nyt oikein vakuuta. Jos pääsen CR-V:llä 20m lumihangessa ja sen jälkeen nelivetojärjestelmä ylikuumenee niin ketä tuollainen järjestelmä palvelee? Sitä teppo perus käyttäjää mikä ei tuolla aja missään muualla kuin auratulla tiellä ja kaupungissa. Mökille sillä on melko turha mennä jos siellä ei ole aurattua tietä. Jos alla taas on XC90 tai joku muu vastaava kikotin niin kyllä niillä vähän pidempään ajellaan siellä hangessa. Honda on ainakin itsellä ainoa nelivetoinen peli mistä neliveto on ylikuumentunut sen seurauksena että se järjestelmä aktivoi nelivedon. Mistään Onko Hondalla sitten todettu että ollaan tuossa ylisuojelevaisia vai mikä lie homman nimi, mutta melko turha systeemi se on. Ne mallit millä minä olen ajanut salli myös ne eturenkaiden sutimiset ennen kuin se siirtää voimaa taakse. Mikä taas edesauttaa sitä että olet siellä hangessa jumissa entistä nopeampaa. 90-luvun lopulla kun Volvo innostui noista nelivedoista ja loi tuon hienon XC70 mallin niin siinähän nelivedosta taidettiin siirtää taakseni muistaakseni max.30%. Netissä on hienoa videoita kun ne vertaa tuota XC70 mallia Subarun Outbackiin. Savisesta mäestä ylösnousu ei tuottanut mitään ongelmaa Subarulle, mutta Volvo jäi kuoppiinsa sutiin. Etupyörät vaan suti tyhjää ja sitten ihmetellään miksei ne takarenkaat sudi ollenkaan.

Loppupeleissä aika sama. Kaikkihan sen tietää ettei CR-V:llä ole mitään asiaa auratun tien ulkopuolelle.

Ymmärrän että auton on hyvä olla turvallinen, mutta kun ei ne ole. Toki isompi auto on painavampi jos sen katolleen pyöräyttää, mutta kun sen tarjoaa vaikka hirven kylkeen, niin tilanne ehkä parempi. Tuohan on suoraan autoverotuksen syytä että täällä palvotaan jotain 80-luvun ja 90-luvun mätiä paskoja maastureita. Toki ne on vielä niitä kunnon maastureita ja nämä 2000-luvun pelit alkaa olla jo wannabee maastureita suurinosa. Mutta jos verotus olisi hieman edukkaampaa niin kyllä porukka aika nopeasti unohtaisi nuo vanhat paskat ja ne menisi sinne paaliin. Uusi menopeli on kuitenkin hieman turvallisempi, myös tuossa katon kautta ympäriajossa.

BullBar
12.01.2013, 23:47
Ei tuo nyt oikein vakuuta. Jos pääsen CR-V:llä 20m lumihangessa ja sen jälkeen nelivetojärjestelmä ylikuumenee niin ketä tuollainen järjestelmä palvelee? Sitä teppo perus käyttäjää mikä ei tuolla aja missään muualla kuin auratulla tiellä ja kaupungissa. Mökille sillä on melko turha mennä jos siellä ei ole aurattua tietä. Jos alla taas on XC90 tai joku muu vastaava kikotin niin kyllä niillä vähän pidempään ajellaan siellä hangessa. Honda on ainakin itsellä ainoa nelivetoinen peli mistä neliveto on ylikuumentunut sen seurauksena että se järjestelmä aktivoi nelivedon. Mistään Onko Hondalla sitten todettu että ollaan tuossa ylisuojelevaisia vai mikä lie homman nimi, mutta melko turha systeemi se on. Ne mallit millä minä olen ajanut salli myös ne eturenkaiden sutimiset ennen kuin se siirtää voimaa taakse. Mikä taas edesauttaa sitä että olet siellä hangessa jumissa entistä nopeampaa. 90-luvun lopulla kun Volvo innostui noista nelivedoista ja loi tuon hienon XC70 mallin niin siinähän nelivedosta taidettiin siirtää taakseni muistaakseni max.30%. Netissä on hienoa videoita kun ne vertaa tuota XC70 mallia Subarun Outbackiin. Savisesta mäestä ylösnousu ei tuottanut mitään ongelmaa Subarulle, mutta Volvo jäi kuoppiinsa sutiin. Etupyörät vaan suti tyhjää ja sitten ihmetellään miksei ne takarenkaat sudi ollenkaan.

Loppupeleissä aika sama. Kaikkihan sen tietää ettei CR-V:llä ole mitään asiaa auratun tien ulkopuolelle.

Tuosta tekstistä saa sellaisen käsityksen, että mielestäsi Haldex kestäisi ylikuumentumisesta johtuvaa nelivedon poiskytkentää CR-V:n nelivetojärjestelmää paremmin. No tuohon faktan löytäminen voi olla melkoisen vaikeaa. Tietoa tulemaan jos sitä kerta on, mutta epäilen että essonbaari jutusteluksi menee. Itse en ole saanut oman CR-V:n nelivetoa ylikuumentumaan vaikka huolella hangessa sitä testailinkin. Myöskään CR-V:n käyttäjät eivät tuosta suuremmin ole valitelleet, kai sieltä joku sentään on sitä mökkitietäkin käynyt kokeilemassa. Haldex ja CR-V ovat kehittyneet reilun kymmenen vuoden aikana melkoisesti eteenpäin, että sekin kannattaa noissa jutuissa aina muistaa.

CR-V ei ole maastoauto, kuten olen tässä ketjussa jo maininnut. Mitä parempi maastossa, sitä huonompi maantiellä ja päinvastoin, jos pelkistetysti asia ilmaistaan. Kytkeytyvät nelivedot CR-V mukaanlukien tarjoaa kyllä melkoisen edun kaksivetoiseen nähden, että aivan turhaksi järjestelmäksi niitä ei voi sanoa.

Samsonite
12.01.2013, 23:53
CR-V häviää jo tavan quattrollekkin mökkitiellä. ;)

vmt
13.01.2013, 00:43
CR-V häviää jo tavan quattrollekkin mökkitiellä. ;)

No siinä ei kai epäselvää, kun toinen noista on kuitenkin mekaaninen 4 WD systeemi. (Olettaen, että puhut sellaisista Audeista, missä Torsen välitasauspyörästö)

Samsonite
13.01.2013, 11:55
Ne muut on volkkareita tjsp missä sähöä on sotkettu mukaan. Tai no oli viime talvena oli hatken oodi 90 missä oli sähönapilla 100% lukko taakse.

Sitä vaan tarkotin että mihi noita crv hrv jne. pökäleitä tarvii ?

vmt
13.01.2013, 20:02
En mäkään oikein ymmärrä, mihin niitä tarttee...

Vaan onhan Volkkareissakin tuota samaa systeemiä kuin kaikissa quattro Audeissa A4:stä isompaan. Nykyisin kyllä vaan Touaregissä ja Phaetonissa, mutta ainakin 1997 - 2004 Passateissa oli kone pitkittäin ja neliveto toteutettu Torsen välitasauspyörästöllä. Itsellä noita kaksi oli ja hyvin toimivia olivat. Joskus koitettiin, niin minä ajelin muutaman kilometrin melkoisen lumista mettäautotietä Passatilla ja samaan aikaan paikalla ollut Subaru Legacy ei päässtyt sitä edes kymmentä metriä... Tiedä sitten, mistä johtui... Mutta jos ei välttämättä maasturia halua, niin noilla VAG kulkineillakin pääsee hyvin lumista tietä. Sitten jää kiinni, kun maavara ei enää vaan riitä.