Konttaaja
07.10.2012, 22:53
Moro,
Heti alkuun, pittää sanoa että tämä nyt ei ole ostoilmoitus, vaikka asia koskee auton ostoaikeita.
Pitäisi kysellä vähän teiltä että mikäs olisi hyvä maasturi etsiskellä, kun pitäs rajotetulla budjetilla laitella joku maasturintapainen itelle ajoon. Kiire ei ole saada sitä valmiiksi, vaikka siinä nyt vuosi vierähtäisi remontoidessa. Hitsivehkeille pääsen, ja sorvia osaan pyöritellä, jyrsimellä osaan tehdä yksinkertasemmat työt, sähkötyöt on yhtä helvettiä mielentilalleni :D
Olen katsellut aika laidasta laitaan vehkeitä, siihen malliin että kun nyt joku vaan järjen rajoissa pelastettavissa oleva aihio löytyisi. On katseltu pajeroja ja hj:tä, hiluksia ja kingkäbbiä, ja kaikkia siltä väliltä, jopa L300 on käynyt mielessä, heh.
Aikeina olisi saattaa laite katsastuskuntoon eli se tulisi siis ainakin osapäiväiseen liikennekäyttöön, lyhyehköille matkoille (50km suunta tms), enkä ole ollenkaan ronkeli, ei haittaa jyrinät eikä mekkalat, sen suuremmin.
Autolla ei ehkä mentäisi niinkään offikisoihin mutta pitäisi sen suoritua metsästysreissuilla metsäkoneiden survomilla mutasilla teillä, peltojen poikki edetä, kangasmetsikössä ja metsäautoteillä, ja talvisaikaan edetä melko varmasti, vaikka lumikettinkienkin kera, 30cm hangessa mökkiteitä joita ei aurata säännöllisesti.
Hiluxi on minulle kovinkin tutu laite, mutta sen saa unohtaa hyvin pitkäti koska kaikki nuo lyhyet hytit on aivan hirveitä, sinne ei mahdu kuin kenkälusikalla ja ajoasento on yhtä tuskaa,se on jo koitettu parissa eri korimallissa ja huonoksi todettu. Vaan napalukot niissä miellyttää, jos jotkut.
SJ410-413 olisi ehkä se suurin mielenkiinnon kohde, jos löytäisi vehkeen jossa ei olisi niin sairasta määrää hitsattavaa ja olisi paperit kunnossa. Olen löytänyt joko paperivammaisia tai sitten mätiä, ja mulla on entuudestaan yksi sj410:n raunio, joka on aivan haperoa ja joka paikka jumissa, mutta ehkä siitä jotain osia saisi heräteltyä jos tarttee. SJ:llä on tullu ajeltua aika paljon ja se on oikein passeli, jo pienten vakuutushintojen vuoksi vaikka nälkänenhän se sitten toisaalta onkin. Mutta maastossa se etenee näemmä vakiokuosissakin aika pirun hyvin, kaverin uudenkarhee kromilla kyllästetty king cab jää kuin tikku p:hen jos mennään mettän puolelle. Lisäksi, sj:ssä on tilaa olla ja elää, ja saa kamat, rinkat, työkalut, koiran, mitä millonkin hyvin kulkemaan säältä suojassa. Mutta näissä on kait jakolaatikot kovilla aika usein ?
Entäs Vitara ? Siitä lueskelin täällä foorumilla, eikä nuo ollenkaan typeritlä tarpeisiini tuntuisi, vaan onkos niissä tyyppivikoja joita osaatta kertoilla ?
Olen ymmärtänyt että näitä ei lain puitteissa aivan hullusti korotella mutta hiukan lienee sais maavaraa, rengasmuutoksen lisäksi näperreltyä ?
Minulle varmaan tuo maavara on aika tärkeä ja se , että sais kaikki pyörät pyörimään sammaan aikaan , kun ei aina jaksais olla "karilla" tai katsoa että se ainoa pyörä joka olisi pitävän maa-aineen päällä, ei pyöri ja muut sutii.
Olen tässä ajatellut että joku 31" rengas, missä vaan lyhyessä kopassa varmaan riittäisi , ellei sitten lähtis ihan hurjana laittaan 33", mutta kaipa se ratkee kun sopiva aihio löytyy. Tämä on jotenkin hankala, kun ei ole tarvetta täysveriselle offarille, mutta joku citymaasturi tai vakiokuntonen L200 ei ole riittävä, vaan kyllä sitä pitäs päästä inan hankalemmillekin taipaleille poikkeemaan ja tulemaan sieltä poiskin. Kaikki tämä, myös saisi alkaa sillä että löytyy todella todella edullinen aihio, kun minä ennemmin hitsaan ja laittelen ajan mittaan osia, kuin laitan kaikki roposet kiinni rysään ja syön hernesoppaa seuraavan 3 kuukautta.
Että sanokaapas, kannattaako pysytellä tolla Suzuki linjalla, vai pitäskö vilkuilla pätkä patrollejakin, ne näyttäs aina olevan aika edullisia, mutta tekeekös niillä mettässä oikein mitään, ilman että haaskaa 12 kertaa auton hankintahinnan sen rakenteluun ?
Ai niin, kansankielinen kertomus siitä mitä saa tehdä maastohenkilöautolle, erotuksena henkilöautolle maastohommiin liittyen, olisi hemmetin hienoa luettavaa. Kyselin konttorilta asiaa niin sieltä tuli jotain aivan "musta tuntuu, että olisko se liittynyt akseliväliin, nousukykyyn ja ylityksiin"....Maastohenkilöautoon lienee sais vapaammin puuhata korotusta sun muuta, eikö ? Vaan tarkemmin ?
Kiitoksia !
Heti alkuun, pittää sanoa että tämä nyt ei ole ostoilmoitus, vaikka asia koskee auton ostoaikeita.
Pitäisi kysellä vähän teiltä että mikäs olisi hyvä maasturi etsiskellä, kun pitäs rajotetulla budjetilla laitella joku maasturintapainen itelle ajoon. Kiire ei ole saada sitä valmiiksi, vaikka siinä nyt vuosi vierähtäisi remontoidessa. Hitsivehkeille pääsen, ja sorvia osaan pyöritellä, jyrsimellä osaan tehdä yksinkertasemmat työt, sähkötyöt on yhtä helvettiä mielentilalleni :D
Olen katsellut aika laidasta laitaan vehkeitä, siihen malliin että kun nyt joku vaan järjen rajoissa pelastettavissa oleva aihio löytyisi. On katseltu pajeroja ja hj:tä, hiluksia ja kingkäbbiä, ja kaikkia siltä väliltä, jopa L300 on käynyt mielessä, heh.
Aikeina olisi saattaa laite katsastuskuntoon eli se tulisi siis ainakin osapäiväiseen liikennekäyttöön, lyhyehköille matkoille (50km suunta tms), enkä ole ollenkaan ronkeli, ei haittaa jyrinät eikä mekkalat, sen suuremmin.
Autolla ei ehkä mentäisi niinkään offikisoihin mutta pitäisi sen suoritua metsästysreissuilla metsäkoneiden survomilla mutasilla teillä, peltojen poikki edetä, kangasmetsikössä ja metsäautoteillä, ja talvisaikaan edetä melko varmasti, vaikka lumikettinkienkin kera, 30cm hangessa mökkiteitä joita ei aurata säännöllisesti.
Hiluxi on minulle kovinkin tutu laite, mutta sen saa unohtaa hyvin pitkäti koska kaikki nuo lyhyet hytit on aivan hirveitä, sinne ei mahdu kuin kenkälusikalla ja ajoasento on yhtä tuskaa,se on jo koitettu parissa eri korimallissa ja huonoksi todettu. Vaan napalukot niissä miellyttää, jos jotkut.
SJ410-413 olisi ehkä se suurin mielenkiinnon kohde, jos löytäisi vehkeen jossa ei olisi niin sairasta määrää hitsattavaa ja olisi paperit kunnossa. Olen löytänyt joko paperivammaisia tai sitten mätiä, ja mulla on entuudestaan yksi sj410:n raunio, joka on aivan haperoa ja joka paikka jumissa, mutta ehkä siitä jotain osia saisi heräteltyä jos tarttee. SJ:llä on tullu ajeltua aika paljon ja se on oikein passeli, jo pienten vakuutushintojen vuoksi vaikka nälkänenhän se sitten toisaalta onkin. Mutta maastossa se etenee näemmä vakiokuosissakin aika pirun hyvin, kaverin uudenkarhee kromilla kyllästetty king cab jää kuin tikku p:hen jos mennään mettän puolelle. Lisäksi, sj:ssä on tilaa olla ja elää, ja saa kamat, rinkat, työkalut, koiran, mitä millonkin hyvin kulkemaan säältä suojassa. Mutta näissä on kait jakolaatikot kovilla aika usein ?
Entäs Vitara ? Siitä lueskelin täällä foorumilla, eikä nuo ollenkaan typeritlä tarpeisiini tuntuisi, vaan onkos niissä tyyppivikoja joita osaatta kertoilla ?
Olen ymmärtänyt että näitä ei lain puitteissa aivan hullusti korotella mutta hiukan lienee sais maavaraa, rengasmuutoksen lisäksi näperreltyä ?
Minulle varmaan tuo maavara on aika tärkeä ja se , että sais kaikki pyörät pyörimään sammaan aikaan , kun ei aina jaksais olla "karilla" tai katsoa että se ainoa pyörä joka olisi pitävän maa-aineen päällä, ei pyöri ja muut sutii.
Olen tässä ajatellut että joku 31" rengas, missä vaan lyhyessä kopassa varmaan riittäisi , ellei sitten lähtis ihan hurjana laittaan 33", mutta kaipa se ratkee kun sopiva aihio löytyy. Tämä on jotenkin hankala, kun ei ole tarvetta täysveriselle offarille, mutta joku citymaasturi tai vakiokuntonen L200 ei ole riittävä, vaan kyllä sitä pitäs päästä inan hankalemmillekin taipaleille poikkeemaan ja tulemaan sieltä poiskin. Kaikki tämä, myös saisi alkaa sillä että löytyy todella todella edullinen aihio, kun minä ennemmin hitsaan ja laittelen ajan mittaan osia, kuin laitan kaikki roposet kiinni rysään ja syön hernesoppaa seuraavan 3 kuukautta.
Että sanokaapas, kannattaako pysytellä tolla Suzuki linjalla, vai pitäskö vilkuilla pätkä patrollejakin, ne näyttäs aina olevan aika edullisia, mutta tekeekös niillä mettässä oikein mitään, ilman että haaskaa 12 kertaa auton hankintahinnan sen rakenteluun ?
Ai niin, kansankielinen kertomus siitä mitä saa tehdä maastohenkilöautolle, erotuksena henkilöautolle maastohommiin liittyen, olisi hemmetin hienoa luettavaa. Kyselin konttorilta asiaa niin sieltä tuli jotain aivan "musta tuntuu, että olisko se liittynyt akseliväliin, nousukykyyn ja ylityksiin"....Maastohenkilöautoon lienee sais vapaammin puuhata korotusta sun muuta, eikö ? Vaan tarkemmin ?
Kiitoksia !