Kirjaudu sisään

View Full Version : Sorvin vaaitus


rokenrolli
05.10.2012, 18:19
Laitetaas tännekin hakuja TOS Sn55 sorvin vaaituksesta, eli toosa ollu pari kk lattialla, parin päivän välein sorvailtu, joten nyt vois laittaa paremmin vaateriin, jos vaikka tarvis tehdä mittatarkkoja paloja... Sain aluks aika hyvin värinättömäks, mut onko jotn vinkkejä miten sen sais helpoiten suoraan ? Ja laaserit ja tarkkuusvesivaa´at maksaa. Peli makaa kasimillisten lattojen (6 kpl), ja kasimillisten gummilätkien päällä petongilattialla, eikä oo aikomus pultata lattiaan ollenkaan, painaa sevverran paljon:confused:

solihull
05.10.2012, 18:43
Tervehdys!
Oon kanssa kuullut näistä vaaituksista, jotta on millintarkkaa puuhaa jne...
Meille tuli joskus vajaa 10 v sitten hyväkuntoinen IK62 sorvi 2m kärkivälillä. Siihen se malmikasa hilattiin pajan lattialle ja pantiin tallat alle niin että lepäs silmällä katsoen suunnilleen suorassa ja joka jalalla... liekö se sitten ihan poissa tällistä mutta ei sitä muulla tapaa ole vaaittu ja mielestäni hyvin pelaa niinku ryssän sorvi vaan pelaa. Joku voi olla eri mieltä jotta on ihan perseellään koko peli. Ehkä tuossa on kuitenkin tuo runko sen verran järeää tekoa että se ei pahemmin vääntele vaikkei ihan millilleen suorassa olisikaan?

TT

mara90
05.10.2012, 18:49
Jonkinsorttinen vesivaaka olis kyl ihan pätevä vehje tuommoseen tarkotukseen, vaikkei omistais niin lainais joltain jolla on.
Jos helpolla haluaa päästä niin laitat koko kärkivälin pitusen kappaleen ja sorvaat sen johonkin tiettyyn halkaisijaan koko matkalta. Jos kappale koko matkalta täysin suora ja pyöreä niin sehän on pirun hyvä sit.
Tietty kärkipylkän siirrollaki voi selvitä....
Jos kappale ei oo suora niin sit mellapelliä vaan tassujen alle niihin kohtiin mihin tarvetta. Ja kellolla kattoo onko kappale pyöree, sillähän selviää kummalle puolelle sorvia joutuu laittaan mellaa.
Ja parhaiten sorvia sais säädettyä jos se olis pultattu lattiaan. Tuommosten latikoitten päällä rupee helposti väriseen ja se "hienosäätäminen" menee hankalaks kun sorvi pääsee "elämään" omiaan, ei siis pysy paikallaan niin sanotusti, vaikka tuskimpa se siittä mihinkään lähtee käveleen :p

farmari
05.10.2012, 18:56
Kyllä sää joltain pajalta saat tarkkuuspassin lainaan. Käyt vaan kyseleen.

rokenrolli
05.10.2012, 19:03
Juu passeja kyllä löytyy, mut mistä kohtaa kannattais mittailla ? Kelkan päältä, johteista jotka eri korkeudella, vai kappaleesta ?

mara90
05.10.2012, 19:05
Juu passeja kyllä löytyy, mut mistä kohtaa kannattais mittailla ? Kelkan päältä, johteista jotka eri korkeudella, vai kappaleesta ?

Johteista.

sisua45
05.10.2012, 19:08
Sisu-verstaan Progres 545 sorvi lepää kahden 5 metriä pitkän, 4x12 tuumaisen lankun päällä betonilattialla. Sorvin jalustat, 3 kpl, ovat lankuissa kiinni täkkipulteilla. Sorvi työnnettiin pyöräkoneella talliin, jolloin lankkujen alla oli putken pätkiä "laakereina".

Siinä se on levännyt 25 vuotta, eikä kellekkään tullut silloin vaakitukset mieleen. :)

rokenrolli
05.10.2012, 19:09
Ja mites se passi taarataan, kun ne johteet on erikorkuset ?

mara90
05.10.2012, 19:29
Ja mites se passi taarataan, kun ne johteet on erikorkuset ?

Laittaa esim. suoran latikan pätkän alle ja sit latikka/passi poikittaiskelkan suuntasesti sillai et ylettyy molempiin johteisiin.
Poikittaiskelkkahan tuommosta ei tarvi.
Guuglella löytyy kans hyviä ohjeita kun laittaa "leveling lathe" hakusanaks.

rokenrolli
05.10.2012, 19:31
Kiitos paljon, eiköhän se tästä...

BJ-40/76
05.10.2012, 20:02
Jonkinsorttinen vesivaaka olis kyl ihan pätevä vehje tuommoseen tarkotukseen, vaikkei omistais niin lainais joltain jolla on.
Jos helpolla haluaa päästä niin laitat koko kärkivälin pitusen kappaleen ja sorvaat sen johonkin tiettyyn halkaisijaan koko matkalta. Jos kappale koko matkalta täysin suora ja pyöreä niin sehän on pirun hyvä sit.
Tietty kärkipylkän siirrollaki voi selvitä....
Jos kappale ei oo suora niin sit mellapelliä vaan tassujen alle niihin kohtiin mihin tarvetta. Ja kellolla kattoo onko kappale pyöree, sillähän selviää kummalle puolelle sorvia joutuu laittaan mellaa.
Ja parhaiten sorvia sais säädettyä jos se olis pultattu lattiaan. Tuommosten latikoitten päällä rupee helposti väriseen ja se "hienosäätäminen" menee hankalaks kun sorvi pääsee "elämään" omiaan, ei siis pysy paikallaan niin sanotusti, vaikka tuskimpa se siittä mihinkään lähtee käveleen :p

Jos meinaat tarkistaa sorvaamalla pitkän kappaleen tasapaksuksi, ja tehdä siitä jotain johtopäätöksiä sorvin "balanssista", niin tuon sorvauskappaleen pitää olla ISO, sillä esim. 2 metrin kärkivälillä olevassa sorvissa joku 40mm akselin tasapaksuus riippuu yhtä paljon terän/sorvarin kunnosta/säädöistä.

Itse tarkistin tuon balanssin noin metrin kärkivälillä olevaan seuraavasti:

Ensin tarkistin teräslinjarilla että irroitettava kitapala on juuri oikeassa kohtaan/asennossa
Sitten kärkikannattiman sivuttaissäädön: pakkaan sisään akselin pätkä, ja kärkikannatin millin päähän, pakka pyörimään 200 ja katsotaan että kappaleen pyörintäkeskipiste on kärkikannattimen (oikea nimi hukassa laakerikärelle) kärkipiikin kohdalla.

Seuraavaksi hitsasin 48mm vesihohtoputkeen pään umpeen 35x35x4mm palalla, ja pistin tuon vesijohtoputken pakkaan niin pitkälle, että kun kärkikannatin on aivan maksimi kärkivälillä, niin väliä jää milli.
Ja sitten pakka pyörimään noin parisataa kierrosta, ja katsotaan että pyöriikö putken keskipiste kärkipiikin keskipisteen kohdalla.

Huom. kaikissa tarkastuksissa kärkipylkän lukitukset pitää olla kiinni.

Rytari
06.10.2012, 19:43
noi valurunkoset vehkeen on senverran veteliä että jos ei niitä vaaita kunnolla niin kelkka kallistelee mennessään, ei vaikuta kotisorvarin mittatarkkuuksissa vielä juurikaan mutta kuluttaa kelkan kiiloja ja aiheuttaa paljo helpommin värinää pienillä lastuamisvoimilla.

kehysvaaka tai tarkkuuspassi, ensin kattoo että on maailmaan nähden suorassa, sen jälkeen johteiden suoruus ja sit vielä säätelee sen kelkan niin on paljo ongelmattomampaa jos tarvii sorvata muutakin kun puukiiloja.

BJ-40/76
07.10.2012, 01:10
noi valurunkoset vehkeen on senverran veteliä että jos ei niitä vaaita kunnolla niin kelkka kallistelee mennessään, ei vaikuta kotisorvarin mittatarkkuuksissa vielä juurikaan mutta kuluttaa kelkan kiiloja ja aiheuttaa paljo helpommin värinää pienillä lastuamisvoimilla.

kehysvaaka tai tarkkuuspassi, ensin kattoo että on maailmaan nähden suorassa, sen jälkeen johteiden suoruus ja sit vielä säätelee sen kelkan niin on paljo ongelmattomampaa jos tarvii sorvata muutakin kun puukiiloja.

Ja sitten se ERO: Metallin työstössä käytetään Jäähdytys/Työstö/Voitelu nesteenä "öljyjä"; siis johteet yms kokoajan "öljy-" voideltuja.

-Puu puolen vehkeissä "voitelu-" tulee käsittääkseni ns. silikoni- pohjaisista (olisko Pii levän jäkeläiset parempi/oikea?),
Mutta noissa puupuolen voiteluaineissa on se ominaisuus, että ne ei sitoudu/turvota puuta. Jos "Metalli Sorvilla-" sorvaa anopille kupin, niin leikkuunesteet pitää vaihtaa asap: sillä a) puupöly turpuu öljyssä, ja jumii johteet, b) kun sorvataan metallia, ja lämmöt mormaalia kovapalaterälle, niin saadaan pahimmillaan leikkausneste/bakteeri emulsio , mikä saa pikkusesta ihorikosta Suuria ongelmia! siis vuosia metallia työstettättäessä jäähdytydys nesteenä käytetty neste(oma mikrobikanta) saa uusia ominaisuuksia, kun eloperäistä puupölyä.....

Siis minä olisin pikkaisen varovainen Sota-aikaisista voiteluista, ja varsinkin jos "jauhettu" puuta....

Yhteen metalli vannesahaan tuli tehtyä aika kattava pesu, kun asiaa mietittiin .....

AtteL
25.11.2014, 14:19
http://m.nettikone.com/muu-merkki/karkisorveja-4-kpl-era/1311575?vifAdCount=212&vifNav=Y#11

Mallin näyttäis olevan kuvan perusteella SV18RA ilmoitustekstistä poiketen. Ja onko nuo digimittalaitteen minkään arvoset? Kuulemma uudesta asti ollu jossain aikuiskoulutuskeskuksella joka vaihtoi CN-aikaan.

Mitäs olette mieltä tuosta Tos sorvista? Kannattako hakea pois vai perunko varauksen...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2440&pictureid=166865