View Full Version : korin korotusta
ihan mielenkiinnosta kyselen mihin vehkeisiin ootte koria nostaneet rungolta ja paljonko.Kumpi nosto tuntus paremmalta 50 vai 75mm kun autolla ajetaan jokapäiväistä ajoa (hilux -93) entäs jousitus oon kaavaillu sellasta vaivaisen tuuman korotusta vai pistänkö 2?? renkaat on onnettomat 31x10.5-15.
Korin korotushan ei suoranaisesti nosta maavaraa ja jos sitä ei tarvi esim. isompien renkaiden takia niin itse en nostaisi kamalasti (toki suojaa se helmoja ja pienentää hieman etu/takaylitystä. Itse nostasin max 50mm. Jos nostaa vielä alustaa ja lasketaan korkeat renkaat niin eipähän mee yli maximi 150mm kokonaiskorotuksesta.
PS. Miten meinasit nostaa 2" alustaa? Siinäkin lienee erillisjousitettu keula + vääntösauvat?
Todistetusti " epänormaali käyttäjä ja kohtuuton ylikuormittaja "
eikös pakittiautossa kokonaiskorotus ole 100mm? ,näin muistelisin mutta siitä nyt on jo aikaa kun hilua rakentelin.
vai onko sääntöihin tullut muutoksia?
henkilö- ja pakettiautot 100 mm, maastohenkilö- ja maastopakettiautot 150 mm. Näin olen antanut itseni ymmärtää.
Miesten lelut on kookkaita.
Kun leimasin pakettiautoksi muutettua rangea tuossa joku vuosi sitte sanoivat ettei pakua saa korottaa kun 50mm.
Suoraan "copy-pastella" tuolta FAQ osiosta...
Auton korottaminen on mahdollista tehdä:
jousitusta muuttamalla
jousia säätämällä
jousia takomalla
jousia vaihtamalla
asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotuskappaleet
M1 ja N1: korkeus saa muuttua suhteessa pyörien keskiöön enintään 51 mm / 2"
M1G ja N1G: korkeus saa muuttua suhteessa pyörien keskiöön enintään 77 mm / 3"
nostamalla koria rungolta
sallittu kaikissa N1G-luokan ajoneuvoissa
sallittu M1G-luokan ajoneuvossa, jos omamassa on yli 1500kg
kielletty M1- ja N1-luokan ajoneuvoissa
maksimikorotus 77mm / 3"
korotuspalikoiden ei tarvitse olla tyyppihyväksyttyjä tms.
kasvattamalla rengaskokoa
ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm / 2"
leveyttä ei saa suurentaa enempää kuin 102 mm / 4" alkuperäiseen renkaaseen nähden
huom. halkaisijan kasvattaminen 2":lla nostaa autoa vain 1":n
M1- ja N1-luokan ajoneuvoissa kokonaiskorotus on enintään 100 mm. M1G- ja N1G-ajoneuvoissa vastaava kokonaiskorotus on 150 mm. Kattoon tehtäviä muutoksia (esim. pakettiautokorotukset) eivät vaikuta tähän korotuksen määrään.
Lisäksi auton leveyden suurentaminen on sallittua enintään 100 mm, eli 50 mm / puoli.
Tarkemmat tiedot Finlexistä.
Todistetusti " epänormaali käyttäjä ja kohtuuton ylikuormittaja "
joo se 2 tuumaa oli nyt vain heitto joo N1.seen kuuluu eli unohdetaan se jousituksen korotus plääh tätä byrokratiaa. muistelin hilun olevan N1G mutta ei..
tuosta kun katsoo niin hilustako ei saisi myöskään koria nostaa?? Mulla oli pari vuotta sitten L200.n jossa oli 50mm korotus muutoskatsastettuna. Ja 31 kumit. Mites luokitellaan maastopakettiauto eikö neliveto hilu sitten ole??
tapsa4x4
26.04.2005, 16:55
quote:
joo se 2 tuumaa oli nyt vain heitto joo N1.seen kuuluu eli unohdetaan se jousituksen korotus plääh tätä byrokratiaa. muistelin hilun olevan N1G mutta ei..
ton saa varmaa maasto pakuks kun pyytää konttorilla että laittaa merkinnän otteeseen
kiitti pitääpä kysästä sitten vain taivas on rajana ;)
Näyttäisi olevan se 15cm rajana enempi, s30-31... http://www.toyota.fi/media/fifi/pdf/Toyota_Plus_0404.pdf
Perkele tossahan lukee, että N1 luokalla korikorus laiton. Mitenkähän suhtautuvat konttorilla kun meen hiluxia muutoskatsastamaan N1G luokkaan (nyt N1), kun tuo korikorotus tuli tehtyä jo. No kait homma rulaa järkevästi. Kun en etukäteen viitsinyt käydä tuota N1G luokkaan vaihtoa tekemässä, kun tarkoituksena oli sitten leimata samalla kertaa tuo korotus otteeseen.
-Metal-
Note! This message was posted anonymously!
Missäs nuo hilun jaot menee N1 ja N1Gn välillä? Joku vuosimalli vai millä perusteella... ???
Jako menee ihan miten sattuu Tossa pihassa kun seisoo kaksi täysin samanlaista 86 mallin hilua niin toinen on N1G ja toinen on N1.
-Metal-
Note! This message was posted anonymously!