PDA

View Full Version : Hyvä akkulaturi harrastekäyttöön?


WinChester
04.10.2012, 11:38
Ostin Motonetistä Einhellin 10A automaattilaturin neljällä kympillä. Kun latasin täysin tyhjentynyttä 60Ah akkua - sisävalot jääneet yöksi päälle :mad: - niin latausmittari ampaisi maksimiin ja parin sekunnin kuluttua sulake paloi iloisesti valokaarella.

Tyrkättyäni akkuun vanhan 4A laturin, josta automaattisulake on oikosulettu sen hajottua, niin tuo 30v vanha laturi alkoi ihan nätisti painaa 4A virtaa ilman mitään dramatiikkaa.

Soitettuani Motonetin asiakaspalvelluun sieltä kommentoitiin, että: "Tämmöisiä nämä nykyajan muuntajalaturit nyt ovat...". :mad::mad: No, rahat sentään sain pienen neuvottelun jälkeen takaisin.

Mutta siis, mikä olisi hyvä harrastekäyttöön sopiva laturi seuraavilla spekseillä:

1) Pystyy lataamaan tyhjentynyttä akkua ilman sulakkeen palamista

2) Tartteis pukata 10A (12V), jottei tyhjän akun lataus kestä vuorokautta (= auton saisi käyntiin jo samana eikä vasta seuraavana päivänä)

3) Siinä olisi virtamittari, jotta tietää missä vaiheessa lataus on menossa ja katsomaan virrankulutusta, jos on muita virrankuluttajia (tarpeettomasti) päällä.

4) Ylläpitotoimintaa ei välttämättä tarvita, kun harrasteautoista huolimatta niillä ajetaan kohtuullisen usein tai sitten laturia voi tarvittaessa käyttää akun täyttämiseen.

5) Automaattitoimintaa ei välttämättä tarvita, kun laturia ei ole tarkoitus jättää kiinni akkuun kuin max vuorokaudeksi.

6) Hintaa max 60€.

Nostokurki
04.10.2012, 14:16
Itse ostin ~4 vuotta sitten maksi-makasiinista Benton automaattisen laturin, joka on siis kai Cetekin kopio. Pukkaa vajaa 4A ja on ylläpitotoiminnot sun muut, ja maksoi alta 30 euroa. Parissa tunnissa saa akkuun sen verran virtaa että hörähtää käyntiin, ja muutaman "valot päällä tapetun" akun olen tuolla elvyttänyt... Ja yhden jäätyneenkin.

Eikä tarvi huolehtia akun kiehumisesta vaikka lataisi moottoripyörän akkuakin :)

BJ-40/76
04.10.2012, 20:33
Noita "peltiheikkejä" ollut muutama, ja sitten ostin ctek:n ja laturimurheet loppui melkein siihen, ostin 30A "bläkkändekkerin" pikalaturiksi ja 1. kesti 2 kk, ja seuraava 1,5v/n.6 käyttökertaa.

Mutta tuo 7 amppeerin ctek hakkaa menen tullen 10-15A peltiheikit, jos akkuun pitää saada yli puolet varauksesta.

Mutta tuo pienenpi, vajaan 4A ctek, ei varmaan pärjää tyhjän akun latauksessa 20% varaukseen tuolle 12A peltiheikille?
Mutta tuo ctek toimii kuin junan vessa, kaikki jännitys tapahtumasta jää kyllä pois:o

-> osta ruo n.4 A ctek, jos butjetti on ehdoton, mutta 7A ctek Multia voi käyttää 13.6V virtalähteenä; esim nuo halvat autojääkaapit toimii hyvin.

Ja nuo "säädöt" yksinkertaisia, ja tuo lataustilanäyttö hyvä.

P.S Nykyaikainen akkulaturi kestää sen että latauspuristimet käy oikosulussa, tai että ne menee vahingossa väärin päin, tai sen että sähköt käy välillä pois:cool:

Bj Andy
04.10.2012, 21:15
Tai sitten ostat sen isoimman Einhellllin missä on jo boosterikin... Itellä on semmonen ja se kyllä pelaa joskaan ei sillä mitään ihmeitä tehdä.
Se vaan lataa akun jos se on ehjä ja antaa ihan kivasti startti boostiakin. Iso rohjake mutta eipähän mene paskaksi jos jää konepellin väliin.

Tommonen ctecci olisi varmaan hyvä jossain mönkkärin ylläpitolaturina talvipakkasilla ne kun tuntuvat kyykkäävän -25 c : jälkeen.

pee
04.10.2012, 21:27
c tek lienee järkihintaisista paras

sellanen pieni palvellu meillä todella paljon, ja rajuakin kohtelua, lisäks takuut pelaa (kuulemma) hyvin

kaks vuotta sitten sain ISOn Bentonin (BX-5) lahjaks, kiva, tehokas ja ihan ok, mutta 2 kertaa takuuvaihdettu, eli ei ihan älytöntä luottamusta herätä...

eli, c tek (isoin minkä budjetti kestää) ja ei tarvii murehtia


UGH !

-MaTTi-
04.10.2012, 21:29
Mutta tuo 7 amppeerin ctek hakkaa menen tullen 10-15A peltiheikit, jos akkuun pitää saada yli puolet varauksesta.

Juurikin näin. Mitä hittoo kiusaat ittees jollain china-chit-latureilla, kun panostamalla muutaman kympin enemmän saat sellasen laturin mikä kestää ja toimii ehkä jopa 10-20 vuotta eteenpäin. Unohda nuo Ykshelvetit. Sinä(kin) oot törsänny sen verran rahaa autojen kanssa vehtailuun että ei tunnu missään yks laturi, josta olis oikeesti hyötyä monta kertaa vuodessa. Niin paljo turhempaanki vois tuon rahan työntää ku tämmöseen oikeaan "työkaluun". Kipaset vaikka honkkariin: http://tee-se-itse.hongkong.fi/fi/autotarvikkeet/autosahko/ctek-mxs-7-0-automaattilaturi/p/127573/ Säästät kympin Motonetin hintaan verrattuna.

BJ-40/76
04.10.2012, 22:24
c tek lienee järkihintaisista paras

sellanen pieni palvellu meillä todella paljon, ja rajuakin kohtelua, lisäks takuut pelaa (kuulemma) hyvin

kaks vuotta sitten sain ISOn Bentonin (BX-5) lahjaks, kiva, tehokas ja ihan ok, mutta 2 kertaa takuuvaihdettu, eli ei ihan älytöntä luottamusta herätä...

eli, c tek (isoin minkä budjetti kestää) ja ei tarvii murehtia


UGH !

Kerrankin PEE:n kanssa samaa mieltä!

Tuossa minun c-tek 7000 multi: on se ongelma, että sekä lataus- että verkkojohdot tuppaa murtumaan pakkasessa; kun tuo laturi oli n.3-4 vuotta, niin kuulin, että takaisin kutsu noista; soitin "kaha"??? ja kysyin, että tuo minunkin laturin piuhat murtuneet, niin antoivat ohjeet postiin, että saa ilmaiseksi lähettää "päivitettäväksi", mutta jäi optio käyttämättä, oli syksyllä niin tärkeä kapine, että ei kerennyt lähettää (Itse sähköpuolen....)
Mutta se ihmetytti; uusille luvataan pakkasta jotain -20, ja minun laturi toimii hyvin yli -30c, toivottavasti tuo tilauksessa olevakin toimii...

P.S tuo minun C-tek 7000 multi jaksaa ladata 7.02A 13.8V volttiin venesatamassa, missä verkkojännite jotain 180v (ulkomuistista)
Ja tuo einhel elektro ei latannut amppeeriakaan! ja mitattuna minun fluke 79:llä
Ja tuo ctek lataa -15 asteen pakkasessa pakkasasennossa tuon 7 amppeeria samaan 13,8, mutta yli 6 amppeeria 14,5v, verkkojännitteellä 230v

Nostokurki
05.10.2012, 06:23
P.S tuo minun C-tek 7000 multi jaksaa ladata 7.02A 13.8V volttiin venesatamassa, missä verkkojännite jotain 180v (ulkomuistista)
Ja tuo einhel elektro ei latannut amppeeriakaan! ja mitattuna minun fluke 79:llä
Ja tuo ctek lataa -15 asteen pakkasessa pakkasasennossa tuon 7 amppeeria samaan 13,8, mutta yli 6 amppeeria 14,5v, verkkojännitteellä 230v

Siinä se pakkamuuntajan ja hakkurin ero tulee hyvin esiin... :) einhellit sun muut perinteiset muuntajalaturit kun on suoraan riippuvaisia sisään tulevasta jännitteestä, ei niissä ole mitään jännitteensäädintä. Muuntaja, diodisilta ja sulake. Kalliimmissa voi olla sitten jo erotiikkaakin, mutta myös hintaa ja ennen kaikkea kokoa ja painoa.

Osta C-tek (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/455514/0) niin loppuu ne huolet :)


*EDIT*: Ctek MXS 5.0 (http://www.akkunetti.fi/product_info.php?cPath=1_16&products_id=15551) näyttäisi olevan ehkä vieläpä parempi vaihtoehto sekakäyttöön, TÄÄLTÄ (http://www.flinkenberg.fi/batteries/ctek.html) katsottuna ainut laturi joka käy perseestä perämoottoriin :) eikä ole niin pahan hintainenkaan...

pee
05.10.2012, 08:31
joku kauppaa huutonetissä uusia 7.0 ctekkejä alta 60 €


HUOM!!! en tiedä mikä huijari on, eli älkää syytäkö mulle vastuuta kaupasta !!!

CJ7
05.10.2012, 09:08
Mulla on pari pienempää Ctek ylläpitolatureina ja yks isompi pari vuotta vanha Ctek olisko joku 25A versio vielä akkujen latailuun ja elvyttelyyn.
Kaikki olleet hyviä ja toimivia kyllä. En voi kun suositella.

eal
05.10.2012, 10:51
Tilasin tolta huutonetin myyjältä kokeeksi ton 7 amp ctekin. Katotaan mitä sieltä tulee..

-MaTTi-
05.10.2012, 18:44
Tilasin tolta huutonetin myyjältä kokeeksi ton 7 amp ctekin. Katotaan mitä sieltä tulee..

Kiitti vinkistä pee. Kävin kipasemassa yhen töistä lähtiessä myyjän kotoota itiksestä. Saa asemoida tuon vanhan XS3600:n kiinteesti lataamaan vaunun akkua.

Uusi oli, tosin ilman pakettia ja kuittia. Mut sinänsä ihan rehtin oloinen myyjä. Sanoi saaneensa työpaikaltaan aina sillon tällön eriä joissa on sattunu jotain fibaa paketoinnissa tai jotain. Näytti menneen jo noi kymmenkunta mitä oli tällä erää, uusia tulee kuulemma aina silloin tällöin myyntiin.

eal
05.10.2012, 19:04
Juu kiitoksia vinkistä. Kävin kanssa hakeen seiska ctekin ja hyvin näyttää toimivan.

-MaTTi-
05.10.2012, 19:19
Ei oo sullakaan käyttöohjeita yms. siihen, täältä löytyy: http://www.ctek.nu/fi/fi/chargers/MXS%207.0

eal
05.10.2012, 20:52
Tänks.

Näyttäis toi hyytynyt aukkukin tolla ottavan virtaa vastaan. Tava laturilla ei ollut mitään vaikutusta.

BJ-40/76
05.10.2012, 22:37
Tänks.

Näyttäis toi hyytynyt aukkukin tolla ottavan virtaa vastaan. Tava laturilla ei ollut mitään vaikutusta.

Tuo ctekin alku "piikittely" poistaa sulfidia? levyistä, mutta kokemukseni mukaan vain max vartin, joten olen kytkenyt "romuakkujen elvytyksessä"ctek:n kellokytkimen perään; ja 15 min latausta/15 minuuttia taukoa halpakaupan vajaan 3e ajastimella:cool:
ja tätä olen jatkanut pari päivää /100ah akku, ja sitten kellokytkin pois, ja lataus suuremmalla jännitteellä pari päivää. ja sitten tuo "kunnostusohjelma" ctek:n ohjeen mukaan.
(minulla nuo akut saa "kyytiä" sen verran, että hapot pysyy sekaisin, ja akkuja yliladataan, ja tuo "elvytys" tulee ajettua muutaman vuoden välein, niin tuo "kiehutus"(siis kennojen tasapainoitus) jää yleensä lyhyeksi:cool:) mutta
-> muutaman "romuakun" olen saanut pelastettua k.o reseptillä, esim. HJ-61:n 12voltin 5.2 kw tehoista vesi webastoa tuli pyöritettyä pelkästään "romuakulla", jota latasin tuolla ctek 7000 multi:lla, kun koillismaalla ikänsä pyörineeseen hj-61:een ei ollut asennettu lohkolämppäriä, piti armahtaa merimaisemissa webastolla, joka on/oli lainassa veneestä:o

p.s noille nykyisille ctek:lle verkkojännite on speksattu 220-240v!!!! ja mistään en löytänyt laajempaa jännitealuetta:confused:

Tuolla reilun 5v? vanhalla ctek 7000 multi:lla jännitealue oli NOIN 175-250V ac 50-60Hz! -> siis pitkät sähköjohdot yms eivät vaikuttanut mitään! (muistinvaraisesti: testasin n. 175v verkkojännitteellä, ja pukkasi 7.02A n.14 volttiin 25-30 asteen lämmössä)

WinChester
10.10.2012, 12:57
Taitaa mennä lähtökohta uusiksi, kun budjetti ylittyy väkisin. :(

Jos hommais Oinoselta Exide 12/7:n 99€:lla (http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=2393), niin vois kaikki Ctekin vähäiset vajaatäyttö- ja kylmäongelmatkin jäädä näkemättä. On näitä rakkineita ja niiden akkuja jo sen verran, että yhden romuakun herättämisellä kustantaa hintaeron Einhellin sulakkeita polttavaan 40€ "peltiheikkiin", puhumattakaan nopeasta kylmälataustarpeesta talvisen ajopäivän aamuna. :p

WinChester
13.10.2012, 18:36
Exide 12/7 on sitten ostettu, kun sen sai Oinoselta Riihimäeltä 99€:lla. Samainen laturi Hämeen akussa hirveän tinkimisen jälkeen oli 125€, joten kilometrirahat Punkan ajoihin tuli hankittua. :D

Jossain testissä laturi pesi erityisesti kylmässä Ctekin - tosin "vain" -5°C:ssa - mutta lienee kuitenkin noita peltiheikkejä parempi niin kylmässä kuin kumisine kaapeleineenkin.

rane58
15.10.2012, 02:29
Joku Einihellin iso automaattilaturi ja C-tec ylläpitolaturi, ovat olleet vuosikausia käytössä ja hyvin toimineet! :D
-Ja varmuuden välttämiseksi ostin justiin Deuzer apukäynnistimen, siinä on myös kompura, saa muija fillarinsa renkaisiin pumppaamatta ilmaa... :p

WinChester
15.10.2012, 10:39
Pieni 40€ Einhelli olis käyny muuten, mutta se polttaa sulakkeen täysin tyhjentynyttä akkua ladattaessa. Kalliimpi Einhell olisi vaatinut useamman kympin lisää ja on aikamoinen hökötys, joten päätin lopettaa nyhväillyn ja hommata tuon pienen ja pakkasessa tehokkaan Exiden, kun "halavalla sain"! :D

WinChester
25.10.2012, 07:16
EXIDEä testattu pari latausta tyhjistä.

Ensimmäinen akku kuumeni näppituntumalta 40-50°C lämpöiseksi, samoin itse laturi. Vuorokauden latauksen jälkeen otin porisevasta akusta piuhat irti ettei paikat ala sulaa. Starttiyritys tuotti solenoidin naksuntaa. Akkuliikkeen testeri näytti jotain 8V jännitettä, eli kennovika => romutus. Ei kyennyt laturi ilmoittamaan vikaa, vaan yritti ladata vimmatusti.

Sitten toinen akku, joka ihan umpityhjä. Laturi ilmoittaa viallista akkua, eikä suostu lataamaan. Puolen minuutin herättely vanhalla 4A peltilaturilla, jonka jälkeen tämä automaattilaturikin heräsi ja latasi seuraavaksi päiväksi täyteen. Soitin EXIDEn asiakaspalveluun, josta pitkän väännön jälkeen tuli varmistus omalle epäilykselle, että laturin 13,7V "Power Supply" asentoa pitää käyttää muutama minuutti täysin tyhjentyneen (alijännitteisen) akun herättelyyn. Silloin "lataustietokone" tajuaa että piuhojen päässä onkin vajaa(jännitteinen) akku, eikä vain piuhat irti.

Kaippa tästä nyt sitten on laturi mun käyttöön, kun on tuota hintaakin tuplasti "peltiheikkiin" verrattuna.

Nostokurki
25.10.2012, 07:51
Innostuin tuosta Exide 12/7:sta, kun WinChester sitä niin hehkutti :)

Itse ostin Exideä vastaavan laturin, jossa on Defan tarra päällä. Myyjä tiesi kertoa että laturi on oikeasti Defa, mutta Exidessä on tarra päällä... Tiedäpä näistä sitten :D

http://www.defa.com/fi/automotive/powersystems/products/home_chargers/handy_70/

Saanut tuolla nyt kaksi jäätynyttä akkua herätettyä niin, että ainakin wanhuksen (-79 galant) jaksoi molemmat pyörittää vaivoitta käyntiin. Entisen älylaturin (Benton) perästä irroitettuna akut jaksoi pyörittää sen puoli kierrosta ja sitten sammui viimeisetkin valot. Ja entinen laturi näytti tämänkin jälkeen vain puolen tunnin latauksen jälkeen akun olevan täynnä. Viime kesänä se vielä latasi oikeasti täyteen, enää ei, lieneekö vika akussa vai laturissa, sitä en tiedä...

Savon Dieselistä sain tingittyä tuon 99€ hintaan, ja eilen Siilin Autotarvikkeesta huomasin että samaa laturia on hyllyssä 79€ hintalapun saattelemana... Ja netistä 69€. Että se siitä tinkauksesta sitten, ompahan oppirahat maksettu ;)

WinChester
25.10.2012, 09:32
Siilin Autotarvikkeesta huomasin että samaa laturia on hyllyssä 79€ hintalapun saattelemana... Ja netistä 69€. Että se siitä tinkauksesta sitten, ompahan oppirahat maksettu ;)
Kunhan ei vain sittenkin olisi kyse pienemmästä 12/4 laturista? Kuulostaisi nimittäin siltä. Jos Hämeen Akussa todella tiukka hinta 12/7:lle on 125€ ja Oinosen nettikaupassa (toimii myös livenä) 99€, niin ei kai sitä oikeasti kukaan voi myydä 69€....??? :eek:

Ei ne Hämeen Akun poijjaat puhuneet sitten jaskaa, kun sanoivat siirtyneensä Ctekin myynnistä EXIDEen juuri sen takia, että sillä akku varmasti menee täyteen ja lämpötilakompensoinnin takia nimenomaan kylmässä. :D

Nostokurki
25.10.2012, 18:37
Kunhan ei vain sittenkin olisi kyse pienemmästä 12/4 laturista? Kuulostaisi nimittäin siltä. Jos Hämeen Akussa todella tiukka hinta 12/7:lle on 125€ ja Oinosen nettikaupassa (toimii myös livenä) 99€, niin ei kai sitä oikeasti kukaan voi myydä 69€....??? :eek:


Kyllä se on ihan 7A versio. Motonetissä näytti olevan 74,90€... Siis nimenomaan se Defa, Exideä en ole kuopiosta löytänyt :)

http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=45-5524

WinChester
26.10.2012, 08:54
Niin juu ja tuon saa MN:n kanta-asiakasalennuksella 69€! :mad::mad::mad: Voi ketun v***tu!!! Olisi vielä mennyt alkuperäiseen budjettiin, tai ainakin melkein! No, semmosta tää on.

EXIDE on sentään hienomman värinen! :p

vannika
26.10.2012, 16:04
Huutonetin tyypiltä tuli ctekki tilattua ja parhaillaan latailee kaivurin akkua, ihan oikea laturi sieltä tuli ja tosiaan alle 60€...suosittelen

WinChester
19.11.2012, 09:02
Valoja rustatessani sain taas akun niin tyhjäksi, että startatessa kuului kuuluisa "naks". Laitoin EXIDEn n. vartiksi-puoleksi tunniksi kiinni ja siinä missä 4A:n peltiheikillä ei tuossa ajassa olisi tapahtunut vielä mitään, lähti kone käyntiin ilman hiventäkään akun vajaatehoisuudesta. Lienee 7A teho todellista, kun peltiheikin latausvirta tippuu alta minuutin jonnekin amppeerin puolentoista paikkeille piuhojen kiinnistyksestä.

Nyt ei siis tartte odotella seuraavaan aamuun, jotta pääsee liikenteeseen. :)

BJ-40/76
19.11.2012, 18:42
Valoja rustatessani sain taas akun niin tyhjäksi, että startatessa kuului kuuluisa "naks". Laitoin EXIDEn n. vartiksi-puoleksi tunniksi kiinni ja siinä missä 4A:n peltiheikillä ei tuossa ajassa olisi tapahtunut vielä mitään, lähti kone käyntiin ilman hiventäkään akun vajaatehoisuudesta. Lienee 7A teho todellista, kun peltiheikin latausvirta tippuu alta minuutin jonnekin amppeerin puolentoista paikkeille piuhojen kiinnistyksestä.

Nyt ei siis tartte odotella seuraavaan aamuun, jotta pääsee liikenteeseen. :)

Siis siinä on se ero, peltiheikeillä on tuo virta "lupaus" lähinnä teoreettinen, mutta nuo "paremmat" myös pystyy siihen minkä lupaa.

siis ctek 7A lykkää 7 Ampperia 14,3v vaikka verkkojännite alisi pikkasen vajaa... (ainakin tuo vanhempi vielä 175 voltilla)!

Mutta parempaa haluttaisi, lainasin kaverin 25A Ctekkiä, 25 Amppeeria 14.6 volttia....

mikkoimp
20.11.2012, 00:33
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-37737/

päädyin tuohon 20A/12V kun halvalla sattui eteen huutonetissä tulemaan, aivan tyhjää akkua ei pysty tälläkään lataamaan mutta nyt on testissä kypsyneen akun elvytys, apukaapeleilla annoin ensin vähän sähköä että lähti lataamaan, raportoin kun joskus muistan.

on kyllä todella tehokas laturi, veneen akun kun starttailu sai vikaa etsiessä aika äkkiä tyhjäksi niin ei ehdi kuin tulpat kuivailla (joita on 6) niin johan riittää taas akussa potkua ja laturikin antaa vielä lisäpotkua siihen..

Karppaj
20.11.2012, 11:21
Ctek MXS 10 saa ebay:stä samaan hintaan kuin uuden taakuullisen MXS 7 suomesta. Mulla on Ctek MXS 5.0 EU POLAR nyt eberin kaverina. Eli aina kun auto on tolpassa lämmityksessä akut latautuu. Jos tuo ctek 5 ei riitä, niin täytyy ostaa tuollainen isompi.

http://www.ebay.co.uk/itm/CTEK-MXS-10-Batterie-Ladegerat-12V-fur-grose-Batterien-mit-hoher-Ah-Zahl-/330823662950?pt=Elektroger%C3%A4te&hash=item4d06a07d66

rocky86
20.11.2012, 14:51
tommosella räpsytelty neljä vuotta ja hyvin pelaa ja löytyy puustiakin on näemmä hintakin tippunu satkun oston jälkeen.
http://www.fixusnet.fi/~f506x0000001/?Y999=PIF&Y104=57774&Y216=36400&Y219=&Y223=

-MaTTi-
20.11.2012, 18:32
Näyttäis toi hyytynyt aukkukin tolla ottavan virtaa vastaan. Tava laturilla ei ollut mitään vaikutusta.

Kokeilin ladata puutunutta punakantista Optimaa vanhemmalla pikku C-Tekillä (XS3600), mutta ei lähteny lataamaan ainakaan 10 minuutin aikana mitä maltoin odotella. Vaihdoin tän isomman MXS 7.0:n tilalle niin johan läks lataamaan samantein, olikohan 10 tuntia kiinni ja akku oli täys ja virrat pysyi myös. Eli on näissä eroja.

WinChester
25.07.2013, 21:02
Nyt kun näitä rakkineita on pyörinyt pihassa useampia ja sitämyötä monen kuntoisia akkuja, niin EXIDEn laturia ei voi kun kehua. Ellei ole kenno- tai muita pahoja vikoja, niin jopa täysin tyhjentynyttä akkua ei tarvitse enää yötä ladata ja odotella. En nyt ole sekunttarilla vieressä vahdannut, mutta tosiaan kun piuhat lyö kiinni ja rustaa jotain muuta max. puoli tuntia, niin räjähtää koneet käyntiin kuin täydellä akulla. Ihan sama onko pakkasta vai mitä. On nämä pohjosen keleihin tehdyt vehkeet hyviä! :cool:

Jolli
29.07.2013, 07:52
Ehdottomasti ctek, löytyy sekä 7.2 että 25A versiot. Pitäisi tuo 7.2A versio viritellä taas kiinteästi autoon.

GaryRock
29.07.2013, 11:17
Onko joku käyttäny ctekkejä, tai muita vastaavia, kahden akun systeemeissä jotka on erotettu esim. motonetin erotusreleellä?

BJ-40/76
29.07.2013, 20:52
Onko joku käyttäny ctekkejä, tai muita vastaavia, kahden akun systeemeissä jotka on erotettu esim. motonetin erotusreleellä?

Mittailin tuota bilteman erotusrelettä taannoin, ja sen perusteella toimii k.o erotusreleen kanssa.

Jos lataat "hupiakkua" niin silloin ei lataa starttiakkua missään vaiheessa.
Jos taasen lataat starttiakkua, niin hupiakku alkaa lataumaan käytännössä heti, ja lataa molempia yhtä aikaa -> siis ei toimi siten, että lataa ensin starttiakun täyteen, ja sitten vasta hupiakkua.

Sten
29.07.2013, 21:05
Kokeilin ladata puutunutta punakantista Optimaa vanhemmalla pikku C-Tekillä (XS3600), mutta ei lähteny lataamaan ainakaan 10 minuutin aikana mitä maltoin odotella. Vaihdoin tän isomman MXS 7.0:n tilalle niin johan läks lataamaan samantein, olikohan 10 tuntia kiinni ja akku oli täys ja virrat pysyi myös. Eli on näissä eroja.

Olen joskus joutunut käyttää starttiboosteri että saisin nostettu se jännite tarpeeksi tyhjässä akussa että se c-tec alkaa toimia. Se vaan ei jaksaa alkaa toi lataus jos on liian matala jännite muuten ihan ok pikku laturi.

BJ-40/76
29.07.2013, 23:53
Olen joskus joutunut käyttää starttiboosteri että saisin nostettu se jännite tarpeeksi tyhjässä akussa että se c-tec alkaa toimia. Se vaan ei jaksaa alkaa toi lataus jos on liian matala jännite muuten ihan ok pikku laturi.

Jos on ns. supply- malli , niin työntää 13,6v maksimivirran (noissa omissa 7 A). vaikka jännite on nolla; siis esim kylmälaukut toimii tuolla suply tilalla ilman akkua...
siis tuolla supply:llä latataan jonkin aikaa, 5 minuutista pariin päivään?, ja sitten valitaan "lennosta" napilla lataustoiminto. tuossa "supply" tilassa toimii myös ylivirtasuojaus.

-> jos alle 100 Ah akku niin pahasti "kyykyssä", että ei 7 A virralla saa ("käännettyä kennoja") napajännitettä tuohon 10 V pintaan tunnissa parissa, että ctek alkaisi elvyttämmän, niin aika epäluotettava akku....

Ja noista "starti boostereista": Jos semmoinen halpakauppamallin peltilaatikko, missä on voimalla väänneltäviä kytkimiä: Ota molemmat akunkengät irti, ennen kuin testaat tuota "boosteria"; nuo on vanhan tekniikan kamppeita, ja niissä tuo BOOST- jännite on pahimmillaan "täystuho-" siis elektroniikalla tulee ongelmia; ylijännitesuojat tms. ei kestä "Minuuttia tuota (noin) 20 V" jännitettä....

-MaTTi-
30.07.2013, 20:36
Olen joskus joutunut käyttää starttiboosteri että saisin nostettu se jännite tarpeeksi tyhjässä akussa että se c-tec alkaa toimia. Se vaan ei jaksaa alkaa toi lataus jos on liian matala jännite muuten ihan ok pikku laturi.

Niin, siis C-Tec tuo MTX 7.0:kin on, mikä lähti lataamaan vaik XS3600 ei ladannut. Tolla isommalla on kyllä kaikki lataantunu ja on tuo supply-toiminto myös.

Mika P
31.07.2013, 16:18
Ootteko testailleet 12/24v latureita. Sais latailtua molempia jännitteitä? Esim. tollasta http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Fiksu-laturi-1224-V-25-A125-A-37736/

Paavo
31.07.2013, 17:09
Itte oon laittanut kuorkkiin kiinni 2kpl 12V latureita kun sen akkuja on tarvinnut ladata.

KoniJeep
31.07.2013, 17:26
Tuollainen tuli haettua:

http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=45-5516

Muuten toimii hyvin, mutta leuka johdot olivat laittaneet väärin liittimeen... eli punainen johto laturilta vaihtui liitoksessa mustaksi...

Masa10
12.01.2014, 15:07
Ctek on varmaankin muuten hyvä laturi mutta yllätyin kun jo muutaman käyttökerran jälkeen johdot murtuivat ja kuparit tulivat näkyville. Korjaaminen taitaa vaatia vähintään tinaimurin koska johdot on juotettu suoraan piirilevylle. Vastaavaan ongelmaan en ole törmännyt muitten latureitten kanssa. Taitaa mennä 60 euron ostos roskiin.

rane58
12.01.2014, 20:41
Takuuseen, toihan on valmistus virhe! :mad:

lepoantti
12.01.2014, 20:55
onko vinkkejä mistä järkevästi 24-v ylläpitolaturi, sellanen malli että ymmärtää lähtee heti lataamaan ilman näppäilyä kun tyrkkää töpselin kiinni. olis vähän huolettomampi eberiä poltella....

IironSika
12.01.2014, 21:05
onko vinkkejä mistä järkevästi 24-v ylläpitolaturi, sellanen malli että ymmärtää lähtee heti lataamaan ilman näppäilyä kun tyrkkää töpselin kiinni. olis vähän huolettomampi eberiä poltella....
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Fiksu-laturi-1224-V-25-A125-A-37736/

BJ-40/76
13.01.2014, 03:21
onko vinkkejä mistä järkevästi 24-v ylläpitolaturi, sellanen malli että ymmärtää lähtee heti lataamaan ilman näppäilyä kun tyrkkää töpselin kiinni. olis vähän huolettomampi eberiä poltella....

C-tek, toki pienin taitaa olla aika suuri....

MUTTA: pistä molemmille akuille oma n. 3.6 A C-tek, niin tuleepahan tasapainoitettua akut (siis jos 2x12v) huomaamatta...

WinChester
15.01.2014, 17:56
Mitä tuota EXIDEä on tullut hehkutettua, niin nyt on käytännön kokemus täysin tyhjentyneen akun - ei edes yksi pieni hehkulamppu inahtanut - lataamisesta. Tasan puoli tuntia kellotettua latausta ja lähti käyntiin kuin täydellä akulla. :D

Samalla latausajalla 4A "peltiheikillä" tuskin olisi starttireleen naksumista enempää herunut. :p

Renegade
08.01.2016, 15:13
On taas se aika vuodesta että pitää ladata akkuja, eikä vanha Länsi-Saksalainen luottolaturi Einhellin ominaisuudet tahdo riittää.. Eli hyvä laturi harrastekäyttöön? Pitäis latailla kaikkea mahdollista, myös talvella, sysäpurkausakut, ym. Ja ylläpito-ominaisuus auton ja pyörien akuille vaaditaan myös. Eikä mitään halpispaskaa.

C-tekin 5.0 polaria katselin, mutta myyntipuheen mukaan defan uusi akkulaturi pieksee c-tekit mennen tullen? Defaa tais olla 4 ja 7 ampeerin versiota. Onko joku tehnyt vertailevaa tutkimusta?

WinChester
08.01.2016, 15:28
Heti kun olin aikoinaan ostanut EXIDEn, niin näin DEFAn Motonetissä ja olihan se halvempi, muutoin näytti ihan samalta. Mitä kokemusta on kertynyt, niin 7A riittää virraksi hyvin ja tosiaan puoli tuntia tyhjästä "palmun alta käynnistykseen" on fakta, jos vain akku on ehjä. Pienempi 4A tuskin paljoa jää, kun nämä puskee potkua oikeasti, eikä lukemat ole peltiheikkien ja Einhellien tapaan vain hetkellisiä maksimivirtoja latauksen alussa. Kunhan vain valitsee mallin, jossa erilaisia akun kokoja ja siten latausvirtoja on useita, niin hyvin menee.

EXIDEssä on 3+3 eri aluetta lyijy- ja geeliakulle alueella 20Ah - 150Ah ja lisäksi 12V (taisi tosin olla vähän suurempi jännite, olisko ollu 14,7V?) , josta lähtee 7A virtaa esim. herättelemään kuollut akku henkiin tai antamaan tasaista käyttöjännitettä "jollekin". Ne 3+3kpl automaattilataustehoja on sitten pelkkää latausta varten.

EDITtiä: Ylläpito-ominaisuudesta en tiedä, mutta jos 15-30min riittää täyteen, niin ei siinä paljoa tartte latailla, vaikka vähän harvemmin tulisi käyttöä.

hitoy
08.01.2016, 15:52
Tallissa on kaverin ctek ja joku vanha korjaamo laturi/buusteri. Tuuppaa sen verran että liki samantein saa auton lyödä tulille. On vaan varastoituna nyt kun vie niin pirusti tilaa.. ctek yrittää nyt ladata duuniautosta akkuja mutta toivottoman hidasta..:rolleyes: peltikopallisia just viskoin roskiin kasana.

Renegade
08.01.2016, 18:03
Jotenkin kaipaisin enemmän ehkä kylmälatausälyä kuin amppeereita...

Jeeppi talvisin lyhyessä ajossa ja webasto ryydyttää akun, ois kiva pakkasöinäkin jättää laturi akkuun kiinni. Ja muutenkin toinen auto pihassa, eli buusterille tai edes nopealle lataukselle juurikaan ole tarvetta (ainakaan vielä) ollut.

Ja tosiaan prätkän akku olis kiva saada talvisäilytyksessä silloin tällöin ylläpitolataukseen.

Tossa noi mitä oon miettinyt:

http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/MXS%205.0%20POLAR
Ois ainakin hyvät kylmälatausominaisuudet.

http://www.defa.com/fi/automotive/powersystems/products/home_chargers/smartcharge/
Vaikuttaa varsin hyvältä ja simppeliltä, ja kai tuokin haistaa jos kylmään akkuun lyö kiinni...

WinChester
08.01.2016, 21:31
Kylmälatausäly = jännitettä ja virtaa tarpeen mukaan. Noiden latureiden elektroniikka on paljon edellä pelkkää peltiheikkien muuntaja / tasasuuntaaja / diodisiltaa, joka varsinkin lämpöreleen/sulakkeen vikaantuessa kiehuttaa akun helposti sököksi. Älylaturi haistaa akun varaustilan yms., eikä se paahda täysillä loppuun asti, joten kyllä sen voi jättää päälle pidemmäksikin aikaa. Pelkässä pienessä ylläpitolaturissa ei taas riitä potku nopeaan varaukseen.

Voi tuo DEFA ja C-TEKki olla ihan OK, mutta oman kokemuksen puolesta EXIDE on hyvä ja Oinosella on hinnat kohdillaan. Akkuliikkeessä nämä oli ainakin mun ostohetkellä 20-30€ kallimpia. Mulla on toi isompi ja vaikka satanenkin on paljon rahaa, niin kahden-kolmen Einhellin hinnalla saa laitteen, johon en ole pettynyt kertaakaan. Boostereitahan nämä siis ei ole, vaan latureita, eli jos ei ole verkkovirtaa saatavilla niin näillä ei tee mitään. Sarjan mukana tulee muistaakseni kiinteät ruuvattavat akkukaapelit, jos haluaa yhdistää laturin lohkolämmittimeen kovilla pakkasilla.

http://www.nettiosa.com/exide_1255_automaattinen_akkuvaraaja
http://www.nettiosa.com/exide_127_automaattinen_akkuvaraaja

Renegade
09.01.2016, 11:13
No joo, nyt on toi Exidekin katsottu ja ihan hyvältähän sekin vaikuttaa. Itse asiassa noihin kolmen valmistajan latureihin kun ihan nettisivujen perusteella perehtyi, alkaa vähän tuntumaan siltä että onko noissa keskenään juurikaan mitään eroja...?

Kaikissa tuntuu olevan toi lämpötila-anturi, kaikkien automatiikka haistelee akun varausta ja tunnistaa akun koon (tai sen voi valita). Ja näyttäisipä noi kaikki olevan myös ylläpitolatureita, kun akun voi jättää täytenä laturiin niin laturi välillä sitä latailee. Ja noita lisävarustejohtojakin näyttäis olevan saatavilla kaikkiin.

Jani E
09.01.2016, 11:13
Ostin tuon ctek polar 5A laturin. Avensiksessa ei oo mitään akun heikkenemistä vie ilmenny mut laitoin laturin kii illalla. Nyt 17h myöhemmin ei ole vie menny nelos vaiheesta eteenpäin? Kuutos vaiheessa olis vasta elvytys yms. On tota akkua rääkätty eberillä jo monena talvena.

Renegade
09.01.2016, 14:11
Ostin tuon ctek polar 5A laturin. Avensiksessa ei oo mitään akun heikkenemistä vie ilmenny mut laitoin laturin kii illalla. Nyt 17h myöhemmin ei ole vie menny nelos vaiheesta eteenpäin? Kuutos vaiheessa olis vasta elvytys yms. On tota akkua rääkätty eberillä jo monena talvena.

Mystistä. Lataatko pakkasessa? Ja jos, niin palaako siinä laturissa sekä se autonkuva että se hiutaleenkuva? Tossa saa käsittääkseni sillä yhdellä napilla valittua niin että saat yhdistettyä niin ohjelmia...

jesse89
09.01.2016, 14:18
Mystistä. Lataatko pakkasessa? Ja jos, niin palaako siinä laturissa sekä se autonkuva että se hiutaleenkuva? Tossa saa käsittääkseni sillä yhdellä napilla valittua niin että saat yhdistettyä niin ohjelmia...

pakko kommentoida itse omistan tuosta sen mxs 10 mallin jonka ostin traktorin akkujen lataukseen 240 amh akut niis niin koskaan ei ole saanut kaikki valoja palamaan vaan aina jäänyt tyyliin 7 kohdalle :D

WinChester
09.01.2016, 14:34
Eikös se C-tekki nimenomaan ollut se, joka ei lataa ihan täyteen? Tosin 240Ah on auton 60Ah akkuun verrattuna melkonen järkäle.

Renegade
09.01.2016, 15:24
pakko kommentoida itse omistan tuosta sen mxs 10 mallin jonka ostin traktorin akkujen lataukseen 240 amh akut niis niin koskaan ei ole saanut kaikki valoja palamaan vaan aina jäänyt tyyliin 7 kohdalle :D

Eikös noissa toi 7-pykälä juurikin tarkoita täyttä akkua, ja toi viimeinen 8-pykälä palaa silloin kun sen täyden akun jättää ylläpitolataukseen...?

Jani E
09.01.2016, 15:38
Pakkasessa oli joo ja valittin auton, hiutaleen, ja elvytyksen. Päivällä koitin vie auto, ja elvytys. Ei tapahtunu 2,5h aikana edistystä. Vähä niinku olis tartannu hätäsemmin...

Samppa79
09.01.2016, 16:00
Mullakin on kaikenlaista halpaa laturia käytössä. 15A Einhel latailee isompia akkuja, mutta pienemmät se tuntuu keittävän, Pienempiin on joku 10A Einhel joka pelaa kyllä. Joku viisaampi joskus kertoi että akkulaturit tehdään yleensä sitä varten että saadaan akkuun varattua sen verran paukkua että sen saa ajoneuvoon kiinni ja homman rullaamaan. Varmaan noiden halvempien latureiden kohdalla on justiinsa näin. Kokeilin viime kesänä Ctekkiä isojen akkujen elvyttämiseen, ja ei oikein vakuuttanut, vielä. Hätäpiti tilanteisiin rakensin rikkoontuneesta Hondan pikkugenusta akkulaturin, 80A bosch laturi hondan moottorin jatkoksi. Tuntuu olevan ihan toimiva laitos.

ZAU
09.01.2016, 17:21
Benton bx2 on hyvä ja aika nopea.

Heguli
09.01.2016, 17:36
Menee vähän ohi aiheen mutta tytön skootterista meni akku ihan tyhjäksi kun jäi virrat päälle pariksi viikoksi. Laitoin Ctekin akkuun kiinni mutta ei alkanut lataamaan. Koitin kaikilla laturin vaihtoehdoilla mutta edelleen ei tapahtunut mitään. Sitten kytkin auton vara-akusta kaapelit kiinni skoban akkuun vartiksi ja sitten uudestaan Ctek kiinni ja johan aloitti latauksen. Ilmeisesti Ctekin äly vaatii ladattavaan akkuun hieman henkeä.

JiiPee
09.01.2016, 17:53
Ilmeisesti Ctekin äly vaatii ladattavaan akkuun hieman henkeä.

Ns. älylaturit yleensä kaipaa jonkinlaista eloa sinne akun päähän. Ne ei ala lataamaan ihan kuollutta akkua. Varmaan jokin turvallisuusjuttu? Kun hiukan lataa syväpurettua akkua ensin jollakn "älyttömällä" :D tavalla, niin saa napajännitteen nousemaan sen verran, että älylaturitkin sen kuorman akuksi uskovat.

Slazha
09.01.2016, 18:16
Tuollainen tuli haettua:

http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=45-5516

Muuten toimii hyvin, mutta leuka johdot olivat laittaneet väärin liittimeen... eli punainen johto laturilta vaihtui liitoksessa mustaksi...
Näitä bentoneita ei voi suositella kenellekkään, latailee miten sattuu ja jostain kuulin jopa tulipalostakin

WinChester
09.01.2016, 18:49
Ns. älylaturit yleensä kaipaa jonkinlaista eloa sinne akun päähän. Ne ei ala lataamaan ihan kuollutta akkua. Varmaan jokin turvallisuusjuttu? Kun hiukan lataa syväpurettua akkua ensin jollakn "älyttömällä" :D tavalla, niin saa napajännitteen nousemaan sen verran, että älylaturitkin sen kuorman akuksi uskovat.
EXIDEssä on Power Supply -asento, jolla täysin kuolleen 60Ah akun saa herätettyä alle minuutissa. Sitten kun vaihtaa latausmoodiin niin lähtee lataamaan normaalisti ja akku täyttyy ainakin kesällä puoleen tuntiin niin hyvin, että moottori lähtee iloisesti käyntiin. Normaalilla 4A peltiheikillä on turha yrittää ennen seuraavaa aamua.

Jos tyhjään mopon akkuun kytkee auton akun vartiksi kiinni, niin tuskin siinä enempää latausta enää edes tarvitaan.

Jos laturissa ei ole tota Power Supply asentoa, niin en ostaisi sellaista harrastekäyttöön juuri syväpurkautuneiden akkujen takia.

Harrasteautoilijalle tarpeellinen / hyödyllinen vekotin on täyteen ladattu hyväkuntoinen käynnistysakku, jossa on tukeva kantokahva ja mukana hyvät kovassa pakkasessa taipuisat kumiset käynnistyskaapelit. Semmoset kun on, niin (äly)laturi voi olla jopa tarpeeton. :D

Jos tuota EXEDEä nyt vielä hehkuttaisi, niin ainakin tässä mun versiossa on lamppu, jonka valolla pimeässä suhraaminen helpottuu melkoisesti, kun kellä sitä nyt taskulamppu sattuu olemaan kiireessä mukana.

Renegade
09.01.2016, 19:50
No niin, hyvää asiaa.

Joo, samaa kuullu c-tecistä, ettei lataa ihan mykkää akkua. Ja tossa defassakin muuten on valo! :)

Ja käynnistysakku löytyy kyllä kaapeleineen, eli mitään paniikkilatauksia kiireellä tarvii aamulla töihin lähtiessä tehdä.

Lähinnä vois tällasilla keleillä joskus yöksi lyödä auton akun laturiin etä webasto jaksaa lyhyemmälläkin ajolla. Prätkän akkua vois latailla talvisäilytyksessä ylläpitotoiminnolla, ja tietysti sitä autotallin varaboosteriakkuakin pitäis välillä latailla. Eli isotehoista pikalaturia ei tarvitse.

Toi defa on varmaan ihan fiksu, mutta jotenkin taas ahdistaa toi yhden napin idioottilaite, missä ei voi itse vaikuttaa mihinkään. Tossa c-tekissä sais vähän itse valita mihin vaikuttaa. Ja mielellään sais toi laturi ymmärtää noiden syväpurkausakkujen ja geeliakkujenkin päälle...

Heering80
09.01.2016, 20:00
Honkkarista sais nyt tota Defaa alle 50€. Mutta siinä on "vain" kolmivaiheinen lataus, kun Exidessä viisivaiheinen. En tiedä tekeekö vaiheiden määrä autuaaksi, mutta ei varmaan kuitenkaan samat sisuskalut ole sitten kuitenkaan. Ja samassa testissähän oli Defa Exiden kanssa, ja jostain syystä Exiden sanottiin dominoineen testiä.

Tiiä nyt noista. Itselläni on Bentonin iso BX-5, ja mieli tekisi vaihtaa Exideen. Ei ole oikein luottoa tohon Bentoniin.

WinChester
09.01.2016, 20:30
No niin, hyvää asiaa.

Joo, samaa kuullu c-tecistä, ettei lataa ihan mykkää akkua. Ja tossa defassakin muuten on valo! :)

Ja käynnistysakku löytyy kyllä kaapeleineen, eli mitään paniikkilatauksia kiireellä tarvii aamulla töihin lähtiessä tehdä.

Lähinnä vois tällasilla keleillä joskus yöksi lyödä auton akun laturiin etä webasto jaksaa lyhyemmälläkin ajolla. Prätkän akkua vois latailla talvisäilytyksessä ylläpitotoiminnolla, ja tietysti sitä autotallin varaboosteriakkuakin pitäis välillä latailla. Eli isotehoista pikalaturia ei tarvitse.

Toi defa on varmaan ihan fiksu, mutta jotenkin taas ahdistaa toi yhden napin idioottilaite, missä ei voi itse vaikuttaa mihinkään. Tossa c-tekissä sais vähän itse valita mihin vaikuttaa. Ja mielellään sais toi laturi ymmärtää noiden syväpurkausakkujen ja geeliakkujenkin päälle...
Hommaat sen pienemmän EXIDEn, joka maksaa hitusen enemmän kuin 4A Einhelli, reilusti vähemmän kuin isompi EXIDE, täyttää / ylittää kaikki sun vaatimukset ja on myös kohtuu ripeä vaikkei lähdekään 7A. Ugh! :D

BJ-40/76
09.01.2016, 23:22
EXIDEssä on Power Supply -asento, jolla täysin kuolleen 60Ah akun saa herätettyä alle minuutissa. Sitten kun vaihtaa latausmoodiin niin lähtee lataamaan normaalisti ja akku täyttyy ainakin kesällä puoleen tuntiin niin hyvin, että moottori lähtee iloisesti käyntiin. Normaalilla 4A peltiheikillä on turha yrittää ennen seuraavaa aamua.

Jos tyhjään mopon akkuun kytkee auton akun vartiksi kiinni, niin tuskin siinä enempää latausta enää edes tarvitaan.

Jos laturissa ei ole tota Power Supply asentoa, niin en ostaisi sellaista harrastekäyttöön juuri syväpurkautuneiden akkujen takia.

Harrasteautoilijalle tarpeellinen / hyödyllinen vekotin on täyteen ladattu hyväkuntoinen käynnistysakku, jossa on tukeva kantokahva ja mukana hyvät kovassa pakkasessa taipuisat kumiset käynnistyskaapelit. Semmoset kun on, niin (äly)laturi voi olla jopa tarpeeton. :D

Jos tuota EXEDEä nyt vielä hehkuttaisi, niin ainakin tässä mun versiossa on lamppu, jonka valolla pimeässä suhraaminen helpottuu melkoisesti, kun kellä sitä nyt taskulamppu sattuu olemaan kiireessä mukana.

Siis eikö nämä akkulaturi -keskustelut tähtää juurikin tuohon täyteen akkuun?
Siis miten meinasit huolehtia tuosta ylimääräisestä käynnistysakusta, jota kanniskelet apuvirtakaapeleiden kanssa? -> juurikin tuommoinen vähällä käytöllä oleva akku kaipaa älykästä lataamista.

Nuo jutut, jossa esim. c-tek:ä syytetään siitä, että ei lataa akkua täyteen:
Osaltaan ne on on halpislatureiden myyjien kateellista panettelua (Tuo oma 7 A ctek työntää reilua 14,5 volttia, ja sillä pitäisi akun täyttyä ihan kivasti, toki JOS LOPPUJÄNNITE, varsinkin PAKKASESSA, on suurempi, niin akkuun saadaan hivenen lisää varausta. Mutta kun akkua ns. yliladataan, niin he hukkaa vettä, ja muutenkin levyt kärsivät (sulfatoituminen ja muut sivistys sanat ei nyt löydä oikeaa järjestystä)
-> Jos c-tek jättää akun muutaman prosentin pienempään varaukseen ENSIMMÄISELLÄ kertaan, niin muutaman latauskerran jälkeen nuo c-tek:llä ladatut akut on parempia kylmäkäynnistyksessä, kuin nuo toisen merkkisen älylaturin "absoluuttisesti-" täyteen lataamat akut.
Minulla oli edellisessä veneessä 3 kpl 60 ah exiden ns. Lada-akkuja (halvimpia mahdollisia amppeeritunteja exideä vuosituhanteen vaihteessa) Ja koska veneen dieselissä oli normaali auton laturi, 90 A ulkoisella tuulettimella oleva bosch, niin kun konekopassa oli 5 minuutin ajon jälkeen reilu 50 astetta lämmintä, niin tuolla lataussäätimellä (paras mitä minun varastoista löytyi) latausjännite tippui 14 volttiin. -> siis akut ladattiin muutaman kerran vuodessa tuolla c-tek:llä täyteen... Ja vielä viimmeisenä kesänä (2014) nuo rippikouluikäiset(?) jaksoi ruokkia invertteriä, vesikeskuslämmityksen Webastoa ja kylmälaukkua valojen yms. ohella tuntikausia... Siis tuo käytetty sähkö maksaa valtakunnan verkosta ostettuna niin vähän, että marketin kassassa ei ole niin pientä kolikkoa:cool:
Ja tuo 7 Amppeerin C-tek on huolehtinut noista akkujen latauksista koko 2000 luvun, ja yhtään alle 5 vuoden ikäistä akkua ei taida löytyä pihasta:confused:
Toki Traktoriin pitää ostaa akut asap, kun nuo profiilissa olevan valkoisen hj-60 mukana tulleet akut sai pikkasen kipeää... ja veneessä kaikkia akut on toisten hylkäämiä...

-> Siis jos haluat huolehtia akuistasi hyvin, helpolla ja "viettää aikaa yhdessä-" niin tuo c-tek on hyvä vaihtoehto: LUE vaan suositukset oikeasta laturista, ja käytä ohjeen mukaan:o
Siis edes c-tek ei pysty siihen, että moottoripyörän laturilla yritetään elvyttää vinssin akkupatteristoa tulipalopakkasessa.

Ja kaikki ylläoleva ruotsalaisesta:mad: akkulaturista sen takia, että tuli muutaman kerran kirottua; kun olin taistellut/viritellyt noita "peltiheikkejä" -> siis olisi kannattanut ostaa jo aikaisemmin c-tek. ja yksi tuon c-tekin hyviä puolia: toipuu sähkökatkosta omatoimisesti, jotkut halpis älylaturit lopettaa latauksen heti....

SptV
09.01.2016, 23:36
Kellään kokemuksia tosta 24v c-tekistä?

http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/automaattilaturi-ctek-mxt-14-14a-24v-14a-24v/5002011510/

Renegade
09.01.2016, 23:37
Siis eikö nämä akkulaturi -keskustelut tähtää juurikin tuohon täyteen akkuun?
Siis miten meinasit huolehtia tuosta ylimääräisestä käynnistysakusta, jota kanniskelet apuvirtakaapeleiden kanssa? -> juurikin tuommoinen vähällä käytöllä oleva akku kaipaa älykästä lataamista.

-> Jos c-tek jättää akun muutaman prosentin pienempään varaukseen ENSIMMÄISELLÄ kertaan, niin muutaman latauskerran jälkeen nuo c-tek:llä ladatut akut on parempia kylmäkäynnistyksessä, kuin nuo toisen merkkisen älylaturin "absoluuttisesti-" täyteen lataamat akut..


Vähän oon tässä samoilla linjoilla. Tosiaan mitään traktorin akkuja ei ole tarve saada tunnissa täyteen, vaan laturi tulis ihan kotipiha-autotallin käyttöön. Ja edelleenkin mulle on ihan sama maksaako se hyvä laturi 50 vai 100 euroa (en ole rikas, mutta pari kymppiä on pieni raha silloin kun akku on niin paskana ettei sitä enää voi ladata), kunhan on täyttää tarpeet eikä tarvii heti uutta ostaa.

Ja tosiaan tota ylläpito-ominaisuutta arvostan, koska noi harvoin käytetyt patterit on yleensä juuri ne mitkä ensimmäisenä prakaa. Käyttöakut hyytyy sitten viimeistään pakkasessa...

Edelleen olen itse tuon c-tekin kannalla, kun on ainoa mistä on omia kokemuksia... Exidekään ei varmasti paska ole, mutta tuosta defasta ei taida kovin monella kokemusta olla...??

turakki
10.01.2016, 00:16
Nyt on torstaista asti ollut lidlin halpis ällilaturi käytössä. Aluksi naapurin paku, sitten pajero ja äsken laitoin Bj:n lataukseen. Toimiihan tuokin kahden kympin kikkareeksi. C-tekiä lähdin jo päivällä ostamaan, mutta muut olivat kerinneet ensin. Kovasti oli Pirkkalan Motonetissä hyllyt tyhjinä.

PH75
10.01.2016, 14:26
Kellään kokemuksia tosta 24v c-tekistä?

http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/automaattilaturi-ctek-mxt-14-14a-24v-14a-24v/5002011510/

Tuossa olis sama hiukan halvemmalla: http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/akut/akkulaturit/ctek-akkulaturit-24v Itse en raskinut ostaa kuin tuon 139e maksavaan 24v. ctek:iin. Ihan asiansa ajanut sekin.

Samppa79
10.01.2016, 15:13
Noissa kannattaa ottaa huomioon se mihin käyttöön laturi tulee. Minusta ei ole olemassa sellaista laturia joka käy kaikkeen tarpeeseen. Elvytykset on eri juttu kuin se tarvitaanko varausta nopeasti. Sitten vielä se mibkä kokoista patteria sillä meinaa latailla.

-MaTTi-
10.01.2016, 15:24
Menee vähän ohi aiheen mutta tytön skootterista meni akku ihan tyhjäksi kun jäi virrat päälle pariksi viikoksi. Laitoin Ctekin akkuun kiinni mutta ei alkanut lataamaan. Koitin kaikilla laturin vaihtoehdoilla mutta edelleen ei tapahtunut mitään. Sitten kytkin auton vara-akusta kaapelit kiinni skoban akkuun vartiksi ja sitten uudestaan Ctek kiinni ja johan aloitti latauksen. Ilmeisesti Ctekin äly vaatii ladattavaan akkuun hieman henkeä.
Mä kans kerran yritin latailla yhtä puutunutta auton 55Ah akkua, 3.6A CTEK ei lähteny lataamaan koko päivänä, mut isompi 7A CTEK sai latauksen päälle heti sen jälkeen. Eli jotain eroo noissa latureissakin tuonkin suhteen.

Renegade
10.01.2016, 17:56
Mä kans kerran yritin latailla yhtä puutunutta auton 55Ah akkua, 3.6A CTEK ei lähteny lataamaan koko päivänä, mut isompi 7A CTEK sai latauksen päälle heti sen jälkeen. Eli jotain eroo noissa latureissakin tuonkin suhteen.


Noiden latureiden ohjeita ja ominaisuuksia nyt surffaillut, niin noi molemmat Defat (4A ja 8A) sekä kaikki 5A C-tekit ilmoittaa minimijännitteeksi 2V, mutta tossa 7A C-tekissä ei minimijännitettä ole enää ilmoitettu..

Jani E
10.01.2016, 18:13
Tänään ajoin autolla reilu parituntia, parilla startilla. Laitoin laturin uusiks kiinni ilman hiutaleen kuvaa, nyt on siirtyny elvytys vaiheeseen.

Jani E
10.01.2016, 19:59
Neljän tunnin latauksen jälkeen laturi palannu takas vaiheeseen neljä. Onko se normaalia?

WinChester
10.01.2016, 20:26
Siis eikö nämä akkulaturi -keskustelut tähtää juurikin tuohon täyteen akkuun?
Riippuu käyttötarkoituksesta. Jos tarve on saada motti pian käyntiin, niin tarvitsee ladata vain sen että käynnistyy. Täyteen jos on tarve mökki-, vene-, yms. hupiakulle, sähköperämoottoriin, jne.

EXIDEllä lataus tyhjästä käynnistyskuntoon 30min ja umpitäyteen jotain 12-15h.

Siis miten meinasit huolehtia tuosta ylimääräisestä käynnistysakusta, jota kanniskelet apuvirtakaapeleiden kanssa? -> juurikin tuommoinen vähällä käytöllä oleva akku kaipaa älykästä lataamista.
Ei se tartte "tyhmää" 40€ peltiheikkiä kummempaa. Sillähän tarttee vain käynnistää, joten sen ei tarvitse olla täynnä.

Noissa kannattaa ottaa huomioon se mihin käyttöön laturi tulee. Minusta ei ole olemassa sellaista laturia joka käy kaikkeen tarpeeseen. Elvytykset on eri juttu kuin se tarvitaanko varausta nopeasti. Sitten vielä se mibkä kokoista patteria sillä meinaa latailla.
Juuri näin, ensin käyttötarkoitus, sitten budjetti ja lopuksi kauppaan.

Mitä kuuntelin akkukauppiasta, niin sanoi elvytyksen/defosfatoinnin (vai mikä se nyt oli) olevan joutava myyntikikka. Kunnon laturi tuuppaa elvytykset samalla latauksen kanssa. Virtaa ja jännitettä sinne syötetään eikä muuta.

Minusta 20-150Ah lyijy- tai geeliakuille ja virtalähteeksi sopiva EXIDE ei kaipaa lisäominaisuuksia kuin salamastartin ilman verkkovirtaa antavan boosterin ja se hoituu 60Ah lisäakulla + kaapeleilla. Mutta kuten sanottu on kaikki kiinni käyttötarkoituksesta. Mulla se on juuri tuo eli hätätilanteessa kaikki vehkeet käyntiin alle 5min ja sillon kun ei ole niin kiire pidetään valmius edelliseen.

Renegade
10.01.2016, 20:35
Neljän tunnin latauksen jälkeen laturi palannu takas vaiheeseen neljä. Onko se normaalia?

Ei ole käyttökokemuksia juuri tuosta c-tekistä, mutta ohjeen mukaan taso neljä tarkoittaa käyttövalmista akkua. Tossa nelospykälällä laturi työntää akkuun laskevalla virralla 14,4 volttia.

tossa manuaali:

http://www.ctek.com/Archive/ProductManualPdf/MXS%205.0%20POLAR_FI.pdf

Jani E
13.01.2016, 13:17
Cruiserin akkua ladatessa, joka on jo vähän hiipunut kans, niin laturi meni yön aikana seiskaan asti. Täytyy varmaan laittaa taas toi akku joku yö latautuun minkä kans laturi temppuilee oudosti. Vaikkakin on jokapäiväisessä ajossa. Yön yli ku seisoo auto on voltit 12,2-12,4. Tarvis varmaan akku kaupoille. Piru ku ei vaan löydy sen kokosia AGM akkuja(315x175x175mm. Vois olla eberin kans parempi.

Renegade
13.01.2016, 14:28
Tänään laturi hankittu. Valinta oli lopulta helppo, kun noita talvimallin C-tekkejä ei ollut, joten valituksi tuli Defan 8A laturi.

Joskin laturin tarve ehti hellittää jo eilen, kun Jeepin 95Ah akku (alkuperäinen 2009 akku) ei enää 20 min. webaston jälkeen jaksanut pyörittää konetta käyntiin (pakkasta vaivaiset -12). Onneksi tämä oli ennakoitu jo maanantaina, joten tallista upouusi Vartan Silver Dynamic H3 100Ah akku kiinni niin pääsi liikenteeseen.

Ja perjantainahan Jeeppiin vaihdettiin kaikki 6 kynttilää ja niiden aivoboksi. Eli useampi satanen meni rahaa näihin pakkasiin, mutta johan se olikin aika vaihtaa hehkut ja akku. Ja jos tolla laturilla sais nyt lisävuosia noihin pattereihin...

uteiN_H
12.09.2020, 09:35
https://www.marinea.fi/victron-blue-smart-1230-automaattilaturi-kolmella-ulostulolla.

Käytöstä riippumatta....
Harrastus-, vene- tai omavaraennergiakäytös silloin kun generaattori pyörii.

Eli onko rahansa arvoinen, toimiva ja luotettava?
Onko jokin ominaisuus mikä laitteen rikkoo helposti?
Plussat ja miinukset, enkä tarkoita kaapelin päitä.

Kommentit ja mielipiteet tervetulleita.

Toimii....
Yhteensopiva sopiva myös luutuutti softan kans wictronin mttp lataus-säätimien kans.
Ja näit käytöst riippuen IP6x tai ip2x versioin.
Sisäiset kytkärist ei viel tietoo Saaks tost 12,24 ja 36vdc. ulos.
Liittimet kohtuu isot 3kpl + liittimiä, yks - liitin.
Must hinta oli kohtuullinen.