Kirjaudu sisään

View Full Version : Äänestys suunnistus CUP luokista

oska80
03.10.2012, 16:05
Laitetaampas äänestys tästäkin aiheesta. Äänestyksessä vanhan cupinsäännöt tarkoittavat sitä, että kaikkien autojen tulee olla tieliikennekatsastettuja. Sellaisten autojen ei tarvitse olla tieliikennekatsastettu, jotka siiretään trailerilla.

Nyt näyttäisi aika haastelliselle tilanne ns. uuden ja vanhan cupin sääntöjen yhteen sovittamisessa. Ns. uusi cuppi olisi valmis yhdistymään nykyisen cupin kanssa tilanteessa, jossa olisi voimassa nyky cupin säännöt lisättynä modi ja protoluokan mahdollisuudella kulkea siirtymät trailerilla. Uusi cuppi haluaisi myös hydrauli ohajuksen protoluokkaan sekä kilpailuajan ja siirtymä ajan erottamisen toisistaan, eli kisa ajettaisiin suoranaisesti metsissä ja maastoissa, ei tiellä.

Vanha cuppi antoi hieman periksi, ja lupasi luoda uuden luokan, ns. traileri luokan. Eli jatkossa olisi 5 tasavertaista cup luokkaa. Aika näyttäisi jatkossa sen, että onko luokkia tarvetta esim. yhdistää.

Vanhassa cupissa on muutama kilpailun järjestäjä, jotka eivät pysty traileriluokkaa järjestämään, joten traikkuluokkaa ei olisi jokaisessa kilpailussa. Toisaalta on taas muutama kilpailun järjestäjä, jotka ei järjestä kilpaiua pelkälle kilpikalustolle, koska heidän mielestä silloin ei ole riittävästi osallistujia.

offroadjouni
06.10.2012, 09:50
Upataanpa jos joku vaikka ei ole vielä vastannut. Itse kannatan trailerikyyditysten sallimista modissa ja protoissa. Eli suunnilleen sama tilanne kuin nykyisin, paitsi että kilvettömät ajaisivat punakilpien sijaan trailerilla.

Hydrauliohjaus protoissa olisi mielestäni ok, ainakin jos kyyditys tapahtuu trailerilla. Silloin protot olisivat lähempänä Venäjän ja Balttian sääntöjä ja voitaisiin saada hyötyä kun säännöt osuvat yksiin useampien kisojen kanssa.

Kilpailu- ja siirtymäajan erottamisessä on puolensa, mutta en silti kannata sitä. Jos koko 24 h lasketaan, niin se toisi ehkä kilvelliset ja kilvettömät enemmän tasavertaiseksi. Kilvelliset saavat vähän nopeusetua siirtymillä, kun taas kilvettömät saavat etua metsässä etenemisessä kun katukatsastuksen säädökset eivät pidättele.

Minulla on vähän pelko että tämän vääntämisen seuraksena meillä ei ole yhtään kunnon kuppia ensi vuonna, tai ainakaan sitä seuraavana.

murkula_
06.10.2012, 10:38
Minulla on vähän pelko että tämän vääntämisen seuraksena meillä ei ole yhtään kunnon kuppia ensi vuonna, tai ainakaan sitä seuraavana.

Tällaista mäkin olen mielessäni pyöritellyt.

Toivottavasti olemme kumpikin väärässä ja saadaan kaikki halukkaat kisailla ensivuonnakin.

akiky
07.10.2012, 10:18
Ite aattelisin että modi luokasta vielä kilvellinen ja protoissa vois sitten olla vaikka mitkä häksättimet ja trailerilla siirto. Kokonaan uusi traileriluokka siis proton tilalle, eikä rinnalle enää uusia luokkia. Tuntuu että aika hiljasta on protoluokassa. Toisaalta jos kaikkiin kisoisin ei traileriluokkaa voi ottaa mukaan niin ei paljon vaihtoehtoja ole.

Tää kilpa ja siirto ajan erottaminen ei mielestäni ratkase tätä siirtymillä hoppuilua. Sama tilannehan on nykyäänkin, eikä siinä mielestäni mitään ylimääräistä hoppuilua ole. Nopeusrajotukset samallalailla alhasiks ja niiden valvonta ja rangaistukset sen mukaan ettei tee mieli hoppuilla.

Ja remontin korjuu varmaan halutaan tehdä siirtymäajalla, ettei mene kallista ajoaikaa hukkaan, joten loppuu sekin aika joskus. Monien tuntien remontithan ei ole tavattomia, kuten tiedetään. Nyt niistä ei edes rangaista mitenkään, jos pelit saa iskuun siirtoajan puitteissa.

Lajille kuitenkin on mielestäni ominaista juurikin kestävyys. Vaikka hakee muutaman tunnin rasteja nopeesti ryskäämällä, ei se paljon auta jos auto ei kestä menossa mukana.

Eskimo
07.10.2012, 22:27

x2