View Full Version : pajeron alustan toimivuus offi käytössä
mites noi pajeron kääntö tangot toimii noissa offroad hommissa vai onko parempi muuttaa suoraan kierrejousille etu pää? kyse on siin gen1 pätkä pajero vm 84
Kemppi perään jos haluu herkutella ja kovaa ajoa.
Nuhapumppu
02.10.2012, 16:28
Ei sinne hyövää rueta kierteitäkään vääntämään, kun ei siinä etupäässä ole minkäänlaisia jousto mahdollisuuksia johtuen rakenteesta. Tuon etupään kanssa ne sauvat toimii ihan hyvin.
Jos pajerosta haluaa KUNNON metsämenijän niin toyotan(esim hilun) akseli eteen ja laatikko niin sitten sais välityksiä ja joustoja etupäähänkin. Itse miettinyt että nakkais vaan hilun akselin eteen sekä hilun jakiksen sovittais tuon mitsun lootan perään ja veis konttorille tyrkylle että "tommonen se on aina ollut":D Välityksetkin sopis aika hyvin kun hilussa 4.88 ja pajerossa 4.875.
Kyllä sen risukeulankin saa joustamaan sisään ja jopa uloskin päin...
Nimimerkillä: lokasuojia suurennettava reilusti :D
Toimii ihan hyvin. Kunnon renkaat vain alle ja hauskaa pitämään.
Lincolnlockeri perään ja lujasti mailaa, kyllä se luistaa.
joo ois tarkoitus tehä ihan pelkästään mettä leluks niin varmaan riittää et ne lokarin kaaret isontaa ja perä on ollu tarkoitus hitsata lukkoon heti ku auton vain käsiin saa. mites muuten onnistuu toi pajeron korotus koria ois ainaki tarkoitus nostaa joku 6cm ja takapään aattelin muuttaa kierrejousille mut entäs etu pään korkeus millä sitä saa nostettua?
Ei sitä koria ole pakko korottaa rungolta. 39.5" rengas sopii lokarin kaaria avartamalla. Taakse pidemmät riiput, ja edessä vääntösauvojen kiristys.
Ei sitä koria ole pakko korottaa rungolta. 39.5" rengas sopii lokarin kaaria avartamalla. Taakse pidemmät riiput, ja edessä vääntösauvojen kiristys.
Sinä ja sinun kaarien pikku "avarrus" :D:D
Mettäpelistä voisi myös laskea akselia ja tukivarsin kiinnityspisteitä alemmas niin on pyörillä paremmin tilaa... töitä kyllä hieman teettää.
Sinä ja sinun kaarien pikku "avarrus" :D:D
Mettäpelistä voisi myös laskea akselia ja tukivarsin kiinnityspisteitä alemmas niin on pyörillä paremmin tilaa... töitä kyllä hieman teettää.
En mä mitään pienestä puhunut. :D
Onko jossain kuvia tiputetusta etuperästä?
nimimerkki luppakorvalla on ainaki profiilissa kuvia pajeron eturipustuksen laskemisesta. http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2869
omassa pätkässä on suhteellisen väsyneet vääntösauvat niin etupää elää vähä turhanki helposti kun kurvatessa väliin painuu rengas lokariin kiinni. :D täytyis kiristää hiukan sauvoja
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1082&pictureid=99936 Tuossa oli mun toteutus eli kaari irti ja nosto ylemmäs ja taakse soa.
mites tota sauvaa kiristetään ja mites pajeron välitykset passaa sit jollain 35"renkuloilla?
sieltä sauvan takapäästä kiristämällä sitä pitkää pulttia ja jos siinä ei vara riitä niin ota se ruuvi pois, otat sen linkun pois boorilta ja käännät vähä sivuun ja kiristät pultilla taasen.
35" menee aika lujaa pikkupuolen ykkösellä ettei ainakaan mihkää kalliokiipeilyyn käy.. mulla on tossa irrallinen jakolaatikko johon täytys koittaa tehdä uudet pikkupuolen välitykset kun se marks4wd välityssarja on niin arvokas :D
oisko tohon mahista laittaa jotain hitaampaa jakista tai jos saat ne välitykset tehtyä niin kiinostas minuaki sit et miten sen toteutat meillä töissäkin ois mahdollista tehdä jotain rattaita mut pitää itekki tutkia kuhan saan yhden varaosa laatikon et miten helppo se on laittaa.
joku jenkin jakiksen jos viittis viritellä esim jeeppi tai dodge koska niissä etukardaani vasemmalla. ramissa ainaki pikkupuolen välitys on 2.7. yks ongelma tulee ainaki pajeron vaihteistossa koska sitten ei oo vaihdekepin paikkaa jos alkuperäsen jakiksen heivaa pois :D
no sen näkee ku purkaa et saanko töissä niitä rattaita teetettyä ni ois helpoin silleen välittää se jakis.
Nuhapumppu
03.10.2012, 15:18
joku jenkin jakiksen jos viittis viritellä esim jeeppi tai dodge koska niissä etukardaani vasemmalla. ramissa ainaki pikkupuolen välitys on 2.7. yks ongelma tulee ainaki pajeron vaihteistossa koska sitten ei oo vaihdekepin paikkaa jos alkuperäsen jakiksen heivaa pois :D
Tuo pajeron loota ei tartte muuta kuin takavetoisenlaatikon hännän niin alkaa helppo alkaa pähkäilemään sitten eri jakista sinne,pätkässä vaan tulee sitten vähän tilanpuute ongelmaksi tuossa kohtaa.
Tuo pajeron loota ei tartte muuta kuin takavetoisenlaatikon hännän niin alkaa helppo alkaa pähkäilemään sitten eri jakista sinne,pätkässä vaan tulee sitten vähän tilanpuute ongelmaksi tuossa kohtaa.
totta tuokin.. mahtaakohan niitä takavetosen häntiä olla kuinka tyrkyllä saati koko takaveto galantin laatikoita?
Onko noita pajeron periä millä välityksillä tehty?
Mulla on pätkässä 4.62. On myös 4.87 ja oon kuullu 5.x välityksistäkin
Nuhapumppu
04.10.2012, 11:19
totta tuokin.. mahtaakohan niitä takavetosen häntiä olla kuinka tyrkyllä saati koko takaveto galantin laatikoita?
Takaveto L200 on aika potenttiaalinen ehdokas josta kannattaa etsiä tuota,galantit vähän kiven alla. Tuo 4,875 perävälitys taitaa olla se tihein 1gen perä,2gen sitten taitaa löytyä 4,9xx välitystä.
oisko kellään kuvia tosta taka akselista joka on kierre jousilla toteutettu?
Gen 1 pajeroo on tehty isolla ja pienellä takaperällä. Pitkässä on aina iso, ja lyhyessä pieni? Mikähän niiden lautaspyörän halkaisija on? En oo avannut omia periä vielä.
Multa löytyy molempia, kaikki 4.875 väliyksellä.
Edit. Löytyy myös kierrejousi pajeron tukivarretkin...
no mullaki ois pitkä pajero yks mut kuhan vaan saan sen pätkän niin vois vertailla et onko niissä mitä eroa. oisko sulla taka päähän kaikki hilppeet siihen että saa sen kierre jousille rakennettua jos ois kuvia osista?
no mullaki ois pitkä pajero yks mut kuhan vaan saan sen pätkän niin vois vertailla et onko niissä mitä eroa. oisko sulla taka päähän kaikki hilppeet siihen että saa sen kierre jousille rakennettua jos ois kuvia osista?
Mulla ei ole kierrejousi-pajeroon osia kuin ne tukivarret, kaikki muut osat ovat lehtijousi-malleista peräisin.
Meinasin laittaa omaan pajeroon ne tukivarret, mutta tekemättä jäi. Jousiksi suunnittelin audi 100 vietereitä, niitä kun on useampi nurkissa. Panhardin se tietysti vaatii myös.
miten hyvin joustot säilyy ku kiristää niitä etu jousia pajerosta?
Nuhapumppu
16.06.2013, 18:09
miten hyvin joustot säilyy ku kiristää niitä etu jousia pajerosta?
Itsellä ainakin menee sekä ulos että sisään pohjaanlyönti kumeja vasten. Jäykempihän se on sisäänjoustossa mutta notkistuu ajan myötä.
pitää nyt vielä miettiä et oikaisisko sen etu rungon mutkan suoraks niin sais vähän eten lisää maavaraa ku ei vaikuta hirmu isolta hommalta.
En ole hirveästi perehtynyt vääntösauva jousitukseen. Mutta täytyis kiristää pajerosta kun ei ole kun cm sisään joustoa. Niin muuttuuko pyörän kulmat kun olin jostain lukevinaan niin?
En ole hirveästi perehtynyt vääntösauva jousitukseen. Mutta täytyis kiristää pajerosta kun ei ole kun cm sisään joustoa. Niin muuttuuko pyörän kulmat kun olin jostain lukevinaan niin?
Muuttuuhan ne, mut lie parempaan suuntaan noin lässähtänees tapauksessa...
Jax_KiBez
08.09.2013, 17:33
Itse tässä muutaman kerran ajellut offia kallioisessa maastossa pitkällä Pajella, autossa vain kevyt korotus perässä, vääntösauvoja vähän kirrattu edestä joku 5-7cm niin että auton seistessä etuvetarit on n. 15-20 asteen kulmassa alaspäin, molemmat kallistuksenvakaajat poistettu, ja edestä pohjaanlyöntikumit pois ja renkaina 31x10,5 ja helmapalkit sekä vinssi. Hyvin etenee, välillä saa pulkkailla keulalla ja helmoilla, mutta hyvin pääsee menemään, helmapalkit ja panssarointi pohjaan on ihan ehdoton.
Alkuperäiset etupanssarit toimii hyvin, menee mutkalle mutta kestää koviakin vääntelyitä teräviä kiviä vasten, ainoa ongelma itsellä on jakolaatikon palkki joku on niin solmussa että pitää ruveta jo uutta metsästämään, seuraava palkki tarkoitus vahvistaa paksulla latalla ja valaa täyteen todella kovaa uretaania, jotta kestäis kasassa eikä vääntyisi, ehkäpä myös lisäpanssarointia pohjaan.
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/q81/s720x720/17510_10151807775137431_1296452971_n.jpg
Joustaa kyllä ihan tarpeeksi normaalin offailuun, ristiriipunnat ovat vaan risukeulan pahin ongelma, kikkailulla siitäkin selviää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=46073
Easterbunny vainaa oli tehty melkein samalla reseptillä.
Vääntösauvat kirrattu tappiin, ja takana nopeasti jatketut riiput. Kallistuksen vaimentimet pois, vaihdelaatikolta taakse päin pakoputki pois, ja polttoaine tankki pois. Renkaat 33" korkeat Insat (edellisellä omistajalla 39.5", siksi lokarit...), ja helmat jääneet metsään. Hyvin maavaraa, eikä alustassa tarvinnut varoa oikein mitään, paitsi takakardaania kivikossa.
Keula meni mistä vaan yli, mutta taka-akselin murikka otti tietysti kiinni. Surkeat joustot, mutta kitkalukko otti pienellä kaasulla hyvin kiinni.
Välitykset riittivät juuri ja juuri kivikossa, joskus kone sammui pahassa paikassa ryömiessä. Kone siis 2.5TD, ja välitykset 4.875.
Tuossa pätkässä ei kans muuta kepakot säädetty ihan tappiin.
Mun toteutus sellanen että molemmat vakaimet heitetty mäkeen. Edessä 120mm korin korotus ja takana vakio. Vääntösauvat alkuperäsessä asennossa. Takana alkuperästen kierrejousien yläpäässä 120mm korotus eikä korin korotusta. Näin kori suorassa mutta runko etukenossa ja alkuperäset joustot, eli notkee ja hyvä. 35x14,5 renkaat. Takana oma alkuperänen paineilmalukko ja edessä Kaiser lukko. Tuplajakis on rakenteilla ja tulevan talven pimeinä iltoina siirtyy paikalleen. Tuplajakis aiheuttaa näillä näkymin 160mm etukardaanille pidennystä. Takakardaanin pidän vakiomitassa ja siirrän taka-akselia 160mm taaksepäin. Jos välitys onnistuu niin rengastusta olis tarkotus vielä vähän isontaa (38"-40"). Meneehän toi nytki ihan jees, mutta harrastaa pitää :) Kyseessä siis gen2 vuosimallia 1997 pätkä.
pistäppä kuvia minkä näkönen tuo sun pajeros on tommosella "vinolla" korikorotuksella.
pistäppä kuvia minkä näkönen tuo sun pajeros on tommosella "vinolla" korikorotuksella.
Profiilissa yksi huono kuva. Pitää laittaa lisää ku ehtii kuvata.
Black Bear
16.09.2013, 18:29
Mun toteutus sellanen että molemmat vakaimet heitetty mäkeen. Edessä 120mm korin korotus ja takana vakio. Vääntösauvat alkuperäsessä asennossa. Takana alkuperästen kierrejousien yläpäässä 120mm korotus eikä korin korotusta. Näin kori suorassa mutta runko etukenossa ja alkuperäset joustot, eli notkee ja hyvä. 35x14,5 renkaat. Takana oma alkuperänen paineilmalukko ja edessä Kaiser lukko. Tuplajakis on rakenteilla ja tulevan talven pimeinä iltoina siirtyy paikalleen. Tuplajakis aiheuttaa näillä näkymin 160mm etukardaanille pidennystä. Takakardaanin pidän vakiomitassa ja siirrän taka-akselia 160mm taaksepäin. Jos välitys onnistuu niin rengastusta olis tarkotus vielä vähän isontaa (38"-40"). Meneehän toi nytki ihan jees, mutta harrastaa pitää :) Kyseessä siis gen2 vuosimallia 1997 pätkä.
Onko minkälaisia kokemuksia tullut tuosta Kaiser lukosta?
Onko minkälaisia kokemuksia tullut tuosta Kaiser lukosta?
Tällä hetkellä ei vielä mitään moitittavaa. Hienosti toimii maastossa... edellisessä Pajerossa oli arbbi edessä ja huomattavan paljon pehmeämmin kulkee tällä kaiserilla kun sallii kurveissa ojissa jne jomman kumman pyörän pyöriä nopeammin kuin kardaanin antama veto, mutta ei hitaammin. Maasto-olosuhteissa kääntämiset sun muut notkeampaa kuin arbilla. Tiellä nelivedolla tottakai laajempi kääntösäde kuin lukottomana, mutta kuitenkin aika jyrkkään saa kääntää että edes alkaa paukuttaan. Kesäaikaan ei ongelmaa ku piki ja sorateitä ajetaan kaksvedolla navat auki. Talvitestit tekemättä mutta arveluttaa kyllä nelivetoa tiekäytössä käyttää talvella. Itellä on hyvät nastakumit talveksi ja ajelin niillä viimetalvenki kaksvedolla joten ei mulle ongelma tämäkään. Jos ajelet samoilla renkailla kesät talvet niin testaamatta tuntus että vois olla aika arvaamaton. En vielä suosittele ennenkuin kokeilen. Kaikenkaikkiaan olen erittäin tyytyväinen kaiseriin maastossa ne ennen toivottomat paikat Pajerolle ylittyy nyt huomaamattomasti etulukon ansiosta ja akut ja vinssit kiittää :) Niin ja vielä yks positiivinen asia niin ne perus paikat missä aikasemmin tarjosin varmuuden välttämiseksi takalukkoa päälle mennään nyt takanen auki ja kolme pyörää kiskoo.
itellä toi gen1 pajero ja meininki ois laittaa taakse noi sierran iskarit ku nissä ois joustoa enemmän ku noissa alkuperäisissä niin mites noi lehti jouset pitääkö ottaa latia pois että joustaa vai onko noi veltostunu tarpeeks. mut mites se etu pää kannattaako sinne rueta iskareita pidempiä hommaamaan. ois meininki laittaa 33kumit ja korin korotusta suunnittelin et 50mm nostas ja etu jouset kiristäs ja taakse soa ja kempin lukko saa nähdä eteneekö minnekkään. eteen ois tarrkoitus tehdä kunnos panssarointi ja jykevä puskuri et saa vähän vauhdin kanssa edetä ku on itellä vähän huono tapa menettää hermot ja sit mennään mikä autosta lähtee.
itellä toi gen1 pajero ja meininki ois laittaa taakse noi sierran iskarit ku nissä ois joustoa enemmän ku noissa alkuperäisissä niin mites noi lehti jouset pitääkö ottaa latia pois että joustaa vai onko noi veltostunu tarpeeks. mut mites se etu pää kannattaako sinne rueta iskareita pidempiä hommaamaan. ois meininki laittaa 33kumit ja korin korotusta suunnittelin et 50mm nostas ja etu jouset kiristäs ja taakse soa ja kempin lukko saa nähdä eteneekö minnekkään.
Eiks noi sierran iskarit ole pikkasen hepposet pajeroon?
Itellä sellaset on suikassa..
niin se voi olla mut ei minun budjetilla paljon järeempiä pysty hommaamaan jos ei käytettynä löydä.
Jartsa 74
29.01.2014, 17:17
Kannattaa kokeilla irrottaa iskarin toinen pää ja katsoa että rajoittaako se joustoa. Revolveririiput kyllä lisäs joustoa mutta edelleenkään vakio iskari ei ole joustoa rajoittava tekijä.
Mulla oli (on vieläkin osina) pitkä '87 ja siinä automaattinapalukot hitsattu kiinteiksi,keula ruuvattu "tappiin",molemmat kall.vakaajat pois,ahdonalaista syöttöä riittävästi ja hukkaportti jumissa.Koppaa nostin sen 5cm ja renkaina oli 31" Fediman extreme evot.Lukkoperän olis vielä vaatinu ja enemmän elävyyttä taka-akselille mutta ihan kivasti se noinkin meni. :D:D:D
Black Bear
29.01.2014, 20:46
Miten sait pajeron tasaisella kaadettua tai puuttuuko kuvasta jotain?:D
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=45576&d=1391019113
Eikös tuossa kuvan oikeessa reunassa ole ramppi?
Black Bear
29.01.2014, 21:26
Eikös tuossa kuvan oikeessa reunassa ole ramppi?
Niinpä taitaa olla, katoin eka että siinä tikapuut menee katolle:D:D
Eikös tuossa kuvan oikeessa reunassa ole ramppi?
Se itsemurhatyyppinen huoltoramppi, mistä oli aiemmin puhetta jossain topikissa? :)
Miten sait pajeron tasaisella kaadettua tai puuttuuko kuvasta jotain?:D
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=45576&d=1391019113
Joo siinä on vanha fmx-ramppi mistä on mitattu joustoja,hävisin vedon butcherille joka tuulettaa kuvassa :D
pitää minunki noita syöttöjä ja ahtoja nostaa ku tuntus et ei ole ihan täysiä vetoja en sit tiedä onko turbo hengissä enää on onneks kaks vielä hyllyssä niin pitää vaihtaa kuhan mittaan et onko niitä ahtoja riittävästi mistä se olis viisain mitata ne ahtopaineet? ja syöttö pumppu näytti olevan ihan koskematon ei ole rukattu ikinä sitä pitää varmaan vähän katsella mitä sille tekis onko kellään kuvia siitä miten ne ahdot nostetaan ja se karan limppu pois.
manttu84
30.01.2014, 10:14
Itellä oli gen2 pajerossa välitys 5.285..