View Full Version : katalysaattorin paikka?
lacrits68
01.10.2012, 22:36
moI!
Voisko kattia siirtää esim kauemmaksi koneesta jos on tarvis? "Häiriintyykö" sen toiminta jne?
Poistaa niitä ei voi, muuten ei mene katsastuksesta läpi?
//Janne
Periaatteessa mitä kuumempi sitä toimivampi, ei mene tukkoon. Itse en ainakaan siirtäisi mittaansa pitemmälle alkuperäsestä paikasta.
Jos moottori on hyväksytty katilla ei voi poistaa...mutta päästöt menee vuosimallin mukaan. Eli kun katittomassa autossa katillinen kone niin riittää kun katinkuoret laittaa putken päälle.
lacrits68
04.10.2012, 09:16
moI!
Discossa kun tuo katti on pahasti kardaanin tiellä! Sielä on sellane "speciaali" 1200€ kardaani! :( Haluaisin siirtää sen katin just sen oman pituuden verran ja sais normi kardaanin sen vanhan paikalle!
//Janne
Siirrä vaan, ei vaikuta katin toimintaan.
Jos moottori on hyväksytty katilla ei voi poistaa...mutta päästöt menee vuosimallin mukaan. Eli kun katittomassa autossa katillinen kone niin riittää kun katinkuoret laittaa putken päälle.
Ei nyt mene ihan näin. Katin voi poistaa kaikista ennen 1.7.1987 rekisteröidyistä. Jos otteella maininta siitä niin muutoskatsatuksella tekstit pois.
Katittomaan autoon voi vaihtaa katillisen koneen ja heivata katin mäkeen, jos auto tuota 1.7.87 vanhempi. Myös uudemmasta onnistuu poistaa jos on muuta dokumenttia että E15/04 päästötaso täyttyy ilman kattia. Vähäpäästöisissä tietysti aina oltava.
Myös uudemmasta onnistuu poistaa jos on muuta dokumenttia että E15/04 päästötaso täyttyy ilman kattia.
Käykö normi pakokaasumittaus vai pitääkö mittauttaa VTT:llä?
Käykö normi pakokaasumittaus vai pitääkö mittauttaa VTT:llä?
Ei riitä normaali mittaus, eli sen takia harrastetaan näitä (tyhjiäkin) katteja.
La tuskaa
05.10.2012, 08:23
Eipä ollu mitään ongelmaa konttorilla ku oman bensa pajeron käytin. 89 vuosimallia ja katti alun ollu siellä. Otin pois jo puolvuotta sitten. Hyvät oli arvot ja leima tuli. Ei oo otteessa mainintaa niin siks otin pois ja oli se aika paskassa paikassakin ku vastasi koriin ja runkoon. Mikä lie tarvike katti oli.
Sitte ku sopivan kauas siirtää niin pakokaasujen säätö tosihauskaa kun välillä katti toimii ja välillä ei, seilaa arvot ihan miten sattuu :-) tuon takia oli oma pakko tyhjentää.
Ja tolla konttorin mittauksella ei oikeastaan ole mitään tekemistä noijen e päästöluokkien määrittelyssä.
Eihän sitä kattimoottoria pitäisi koskaan putken pään sauhujen perusteella säädellä, ennen kattia otettava/tehtävä proppu mistä pääsee seuraamaan tilannetta jos lambdan perusteella tehty seuranta ei riitä.
Sitte ku sopivan kauas siirtää niin pakokaasujen säätö tosihauskaa kun välillä katti toimii ja välillä ei, seilaa arvot ihan miten sattuu :-)
Niin siis meinaatko leimalle mennessä heittelee päästöarvot? Ei muuta kuin nappi lautaan hetkeksi että saa katin hehkumaan niin pitäisihän se pelittää ja arvot olla hyvät :D
Eihän sitä kattimoottoria pitäisi koskaan putken pään sauhujen perusteella säädellä, ennen kattia otettava/tehtävä proppu mistä pääsee seuraamaan tilannetta jos lambdan perusteella tehty seuranta ei riitä.
No niihä se pitäs mut Uazis kaasarikone eikä tullu tehtyy reikää :-)
Niin siis meinaatko leimalle mennessä heittelee päästöarvot? Ei muuta kuin nappi lautaan hetkeksi että saa katin hehkumaan niin pitäisihän se pelittää ja arvot olla hyvät :D
No tätä ongelmaa ei välttämättä ole kun kaasarikoneessa, Uazin meinas jo hylätä mut kohteliaasti kehotin lämmittämään katin, päästölappu oli jo etukäteen mut eipä ylläri pylläri riittäny, Onneks nykyisin on e10 bensa ni sillä saa aikahyvät arvot :-)
ImacInnes
05.10.2012, 14:57
Ite löin JEgoNEERiin katin kun töissä iso sellanen pyöri ja heti päästöt muuttui mielyttävämmän hajuiseksi. Pitäis lähemmäksi konetta katti kyllä saada vaan toimii se hieman kauempanakin ja tulee kuumaksi 6 litrasen V8 koneen voimin.
t. Ismo Ämmä