PDA

View Full Version : 2.7 CRD Grandin vesipumppu


Calmari
30.09.2012, 18:43
Eli onkos kellää kokemuksia ku tuost Grandist näyttäs kitkapinta kuluneen loppuu lämppärin vesipumpun magneettikytkimelt, nyt otin ensiavuks prikan pois välist ni ny pyörii ja kabiiniin tulee lämmintä ku vaihoin termarin ja korjarin toisen lämppärin läpän. Kylmänä jakso mennä päälle mut ku lämpis ni sit ei enää, vai onks miul vaa joku anturi mykkä?

Calmari
02.12.2012, 21:03
No vastaampa ite itelleni, eihän se mikää vesipumppu ollu vaa joku hemmetin visco lisälämmitin, no eiköhän emäntä soitellu lauantaina et kone pellin alta tulee kipinöintä, hihnapyörän laakeri ihan sökönä, kotio talliin ilman hihnaa varovasti ja selaamaan netin ihme syövereitä, no perkule Ämeriikan Veijolla käyny joskus sama flaksi, http://www.lostjeeps.com/forum/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=60567&start=0
No eihän viikonloppuna mistään laakeria tohon saa ja hihnapyöräkin ottanu jo kipeetä eli uutta osaa kaivataan, denson osanumerolla hakua ja perkule, tuo on toyotasta lainattu https://www.avk.fi/sivut/varadetail.asp?id=238344&lang=fi
No eipä ollu pihal tommosta toyotaa mut mällätty volvo on ja eikun sielt nussimaan ilmastoinnin hihnapyörä laakereineen ja sehän perkule käi paikoillee, kelaa ei ollu mut eiköhän tuo webasto anna miulle senverta lisälämpöö ku tarvii eli tuo toimii täst eteenpäin vaan hihnapyöränä. Ikinä ei näköjään kannata hukata mitään pihalta :-)

kippo86
03.12.2012, 08:46
otin ensiavuks prikan pois välist ni ny pyörii ja kabiiniin tulee lämmintä ku vaihoin termarin ja korjarin toisen lämppärin läpän. Kylmänä jakso mennä päälle mut ku lämpis ni sit ei enää, vai onks miul vaa joku anturi mykkä?

Miten lämmintä ja kuinka nopeesti kabiinii tulee, jos kaikki kunnossa?

Omaani vaihoin termarin jo syksyllä, kun ei lämmöt noussu normaaliin millää.
Nyt on moottorin lämmöt normaalit, mut silti minusta ei kabiini lämpene kunnolla. Ilma aukoisa tulee vain haaleaa ilmaa, vaikka ajaa 50km suunta. Jos tuikkaa pidemmän siivun +200km, niin sitte saa jo lämpöä pienentää... Minusta tuo ei ole ihan normaalia?
Mikähän on hassusti..?

Ja Webasto kun on puoli tuntia päällä, ei ole vielä kabiini kovin lämmin= ikkunat osittain jäässä...

Timo_L
03.12.2012, 10:38
Sulla kaikesta päätellen on WJ, onko autossasi erikseen säädöt kuljettajalle ja matkustajalle? Jos näin, niin saattaisi olla kyseessä WJ:n tyyppivika eli lämmönsäätöläppien akseli rikki ja ei tule siksi kuumaa ilmaa kabiiniin.

Netissä on tietoa asiasta vaikka muille jakaa, on helpompia ja vaikeampia tapoja korjata tuo. Vaikeampi (virallinen) tapa on irrottaa koko kojelauta ja uusia tarvittavat osat, helpompi tapa on käyttää vähän dremeliä, eBay:stä saatavaa korjausatsia ja seurata ohjeita :)

kippo86
03.12.2012, 10:43
Sulla kaikesta päätellen on WJ, onko autossasi erikseen säädöt kuljettajalle ja matkustajalle? Jos näin, niin saattaisi olla kyseessä WJ:n tyyppivika eli lämmönsäätöläppien akseli rikki ja ei tule siksi kuumaa ilmaa kabiiniin.

Netissä on tietoa asiasta vaikka muille jakaa, on helpompia ja vaikeampia tapoja korjata tuo. Vaikeampi (virallinen) tapa on irrottaa koko kojelauta ja uusia tarvittavat osat, helpompi tapa on käyttää vähän dremeliä, eBay:stä saatavaa korjausatsia ja seurata ohjeita :)

Ainii, jäi laittamatta että auto on wj :rolleyes: ja joo, on kahella lämmönsäädöllä...

Pitänee alkaa tönkii intterneettiä.

Kiitos tästä.

kippo86
03.12.2012, 10:57
Eli kyse ilmeisesti tästä? http://www.youtube.com/watch?v=leskZBor0_o

Calmari
03.12.2012, 11:30
Miten lämmintä ja kuinka nopeesti kabiinii tulee, jos kaikki kunnossa?

Omaani vaihoin termarin jo syksyllä, kun ei lämmöt noussu normaaliin millää.
Nyt on moottorin lämmöt normaalit, mut silti minusta ei kabiini lämpene kunnolla. Ilma aukoisa tulee vain haaleaa ilmaa, vaikka ajaa 50km suunta. Jos tuikkaa pidemmän siivun +200km, niin sitte saa jo lämpöä pienentää... Minusta tuo ei ole ihan normaalia?
Mikähän on hassusti..?

Ja Webasto kun on puoli tuntia päällä, ei ole vielä kabiini kovin lämmin= ikkunat osittain jäässä...
Mie laitoin viton termarin, ajossa lämmöt joku 95 mittarissa, lämppärin läppä ol paskana sen korjasin. miepä teen testin ku saan sen saakelin 3 metrii pitkän hihnan takas mille natsisiat ei oo viittiny laittaa ees tarraa konehuoneesen.

kippo86
03.12.2012, 11:37
miten korjasit sen läpän?

JAMANT
03.12.2012, 11:51
hihnan takas mille natsisiat ei oo viittiny laittaa ees tarraa konehuoneesen.Siis sen reititykselle?? On siellä tehtaan jäljiltä ollu tarra!!

Calmari
03.12.2012, 12:31
Siis sen reititykselle?? On siellä tehtaan jäljiltä ollu tarra!!
Jenkkivehkeis varmaan mut tää on aatun kotimaasta :-) tai sit tippunu matkalle. Tallis -7, 30 min ja 20 km ajoa, ulkona -15 ja lämmöt melkei normalis ilman webastoo ja puhalluslämpö ku heitti säädöt tappii ni näppituntumal ehkä 45-50 ? eli ei tarvii palella vaikkei viscousheater ookkaa pelissä.

Calmari
03.12.2012, 12:34
miten korjasit sen läpän?
Tuolt http://www.heatertreater.net/Grand%20CG%20dual%20motors.html reiänteko-ohje ja sit ku sai sen läpän käteen ni sen pään halkeaman sai puristettuu kasaan peltiklemmarilla ja hiukka teippiä :-) sit ku takapuolen läppämenee ni melko varmast purattaa kojetaulun tai miu käet ei sinne ainakaa mahu.
edittiä, tuol paree ohje http://www.denlorstools.com/autoblog/2010/03/jeep-grand-cherokee-dual-zone-blend-door-repair/

JAMANT
03.12.2012, 15:23
Jenkkivehkeis varmaan mut tää on aatun kotimaasta :-) tai sit tippunu matkalle. Kyllä se on tippunu matkalle, on siellä semmoinen ollu... Ja kyllä tuokin on tehty muualla kuin Germaniassa, yhtään Jeeppiä ei oo tehty Germaniassa...

Calmari
03.12.2012, 15:38
Kyllä se on tippunu matkalle, on siellä semmoinen ollu... Ja kyllä tuokin on tehty muualla kuin Germaniassa, yhtään Jeeppiä ei oo tehty Germaniassa...
Ai jai aukko sivistyksessä, Aatuhan on itävallasta kotoisin :-)

JAMANT
03.12.2012, 16:57
Ai jai aukko sivistyksessä, Aatuhan on itävallasta kotoisin :-)Noniin no, mutta taitaa noikin olla kumminkin tehty Jenkkilässä, vai lukeeko siellä jossain: Made In Austria?? Valmistenumerosta voisin kaivaa sen plantin, missä toi on tehty... Jeeppi-tietämys on mulla paremmin hallussa kuin jonkun syntymäpaikka, hyvä että itse tiedän missä oon syntyny... Niin ja onkos sillä väliä, missä se on tehty, haluatko sen reitityksen vai etkö halua??

Calmari
03.12.2012, 17:09
Noniin no, mutta taitaa noikin olla kumminkin tehty Jenkkilässä, vai lukeeko siellä jossain: Made In Austria?? Valmistenumerosta voisin kaivaa sen plantin, missä toi on tehty... Jeeppi-tietämys on mulla paremmin hallussa kuin jonkun syntymäpaikka, hyvä että itse tiedän missä oon syntyny... Niin ja onkos sillä väliä, missä se on tehty, haluatko sen reitityksen vai etkö halua??
Valmistenumeron 11 merkki Y eli Steyer http://www.wjjeeps.com/vin.htm tiiä sit pitääkö paikkasa
Se hihna reititys http://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php?t=123155
pitää jossain vaiheessa viel peräöljyt ja jakolaatikon öljyt vaihtaa ni kyl mie otan yhteyttä ihan maksavana asiakkaana :-)
Pannaa viel koko VIN jos ketä kiinnostaa 1J8G2E8A44YXXXXXX

JAMANT
03.12.2012, 17:27
Valmistenumeron 11 merkki Y eli Steyer http://www.wjjeeps.com/vin.htm tiiä sit pitääkö paikkasa
Se hihna reititys http://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php?t=123155
pitää jossain vaiheessa viel peräöljyt ja jakolaatikon öljyt vaihtaa ni kyl mie otan yhteyttä ihan maksavana asiakkaana :-)
Pannaa viel koko VIN jos ketä kiinnostaa 1J8G2E8A44YXXXXXXEi välttämättä pidä muuten toi Y paikkaansa, muuten olis kaikki bensakoneisetkin tehty siellä ja se ei tosiaan pidä paikkaansa!! Aika monessa on 11. merkki Y!!! Ja luulin että vain noi 3.1 TD -koneiset olis siellä tehty!!
Hihnan asennus on tosi kiva homma, ylöimääräistä tilaa ei oo yhtään ja kädet on naarmuilla, odotas kun vesipumppu menee, sitten se vasta ahdas on, pitää ottaa se hydraulinen flekti kokonaan pois tieltä...

Calmari
03.12.2012, 17:33
Ei välttämättä pidä muuten toi Y paikkaansa, muuten olis kaikki bensakoneisetkin tehty siellä ja se ei tosiaan pidä paikkaansa!! Aika monessa on 11. merkki Y!!! Ja luulin että vain noi 3.1 TD -koneiset olis siellä tehty!!
Hihnan asennus on tosi kiva homma, ylöimääräistä tilaa ei oo yhtään ja kädet on naarmuilla, odotas kun vesipumppu menee, sitten se vasta ahdas on, pitää ottaa se hydraulinen flekti kokonaan pois tieltä...
Ei se hihna paha ollu ku pääs alapuolellekii :-) innolla ootan tota vesipumppua, lienee helpompi heivata koko syyläri mäkeen tai sit ei, termarin vaihto ol jo ihan ihku homma.

kippo86
03.12.2012, 18:03
Tuolt http://www.heatertreater.net/Grand%20CG%20dual%20motors.html reiänteko-ohje ja sit ku sai sen läpän käteen ni sen pään halkeaman sai puristettuu kasaan peltiklemmarilla ja hiukka teippiä :-) sit ku takapuolen läppämenee ni melko varmast purattaa kojetaulun tai miu käet ei sinne ainakaa mahu.
edittiä, tuol paree ohje http://www.denlorstools.com/autoblog/2010/03/jeep-grand-cherokee-dual-zone-blend-door-repair/

Okei...
Säätääks noi läpät kuskille ja apparille lämpöä? Mitäs jos ne patentois aina tarveks auki?

JAMANT
03.12.2012, 18:14
Ei se hihna paha ollu ku pääs alapuolellekii :-) innolla ootan tota vesipumppua, lienee helpompi heivata koko syyläri mäkeen tai sit ei, termarin vaihto ol jo ihan ihku homma.
Helpommalla pääsee kun ottaa sen hydrauliflektin vaan pois, se pitää kumminkin ottaa ensin pois, että saa syylarin pois, on se niin kettumaisesti sinne asennettu...

Calmari
03.12.2012, 18:30
Okei...
Säätääks noi läpät kuskille ja apparille lämpöä? Mitäs jos ne patentois aina tarveks auki?
Saattaa olla hiukka lämmin ajella :-)

Timo_L
03.12.2012, 18:30
Okei...
Säätääks noi läpät kuskille ja apparille lämpöä? Mitäs jos ne patentois aina tarveks auki?

Juu, nuo on ne lämmönsäätöläpät juuri mitkä siellä hajoaa.

Voihan ne patentoida talveks auki, mutta sitten taitaa puhaltaa vain niin kuumaa ilmaa kun lämppäri sattuu sillä hetkellä tuottamaan. Eli ei tule kylmää sekaan ja saattaa tulla kopissa hiki.

kippo86
03.12.2012, 20:07
Saattaa olla hiukka lämmin ajella :-)

No voi hevon v*ttu... Kai se pitää vaa askarrella...

kippo86
04.12.2012, 07:33
Niin tuota korjaussarjaa ei saa kuin ebaystä?

Timo_L
04.12.2012, 09:56
En ole muualla ainakaan nähnyt.. varmaan kyllä löytyy jostain muualtakin. Virallisia korjausosia kyllä löytyy monestakin paikkaa, mutta sitten pitää purkaa koko kojelauta.

Calmari
04.12.2012, 10:52
Niin tuota korjaussarjaa ei saa kuin ebaystä?
Ei sitä kauan pura ni näät vanhan, korjaa sen tai tekasee uuden, ei ne mitään rakettiosia ole :-)

kippo86
04.12.2012, 14:55
Ei sitä kauan pura ni näät vanhan, korjaa sen tai tekasee uuden, ei ne mitään rakettiosia ole :-)

En mä niitä rakettiosia pelkää, on vaa niin kauhean näkönen homma... :o

Täytyy vissii tehä toi kurkistusluukku ja kattoo miltä näyttää. Laittaa aluks joku kikkare välii, et jää raollee, niin on vähän lämpösempää...

Eikö sitä lämpöä tosiaa mikään muu säädä ku noi läpät? :eek:

Timo_L
04.12.2012, 16:20
Eikö sitä lämpöä tosiaa mikään muu säädä ku noi läpät? :eek:

Ei ainakaan Jeepeissä ole tavannut olla sisälämppärin kennolle mitään termostaattia säätämään kennolle menevää kuuman jäähdytysnesteen määrää. Joissain autoissa kait on, mutta monessa ei. Eli aika normi toteutus tuo on että läpällä/ läpillä sekoitetaan kennon lämmittämä kuuma ilma ja ulkoa tuleva kylmä ilma sopivan sisälämpötilan saavuttamiseksi.

zuk_newbie
04.12.2012, 16:43
Tällainen tuli tilattua keväällä. http://blendorstore.com/l
Toimitus ok.
Helppo asentaa kunhan seuraa ohjeita
tarkaan, muuten ilmastoinin kenno on vaarassa:

kippo86
04.12.2012, 21:04
Tällainen tuli tilattua keväällä. http://blendorstore.com/l
Toimitus ok.
Helppo asentaa kunhan seuraa ohjeita
tarkaan, muuten ilmastoinin kenno on vaarassa:

Pitikö purkaa koko kojelauta, vai siitä reijästä?

Timo_L
04.12.2012, 22:31
Pitikö purkaa koko kojelauta, vai siitä reijästä?

Kuten siellä nettisivulla lukee "This is a thru the glove box - Access hole repair - No dashboard removal. No draining of the radiator. No evacuating the AC system - No HVAC box removal - No recharging the AC system. "

Ei siis tartte.

kippo86
05.12.2012, 07:13
Kuten siellä nettisivulla lukee "This is a thru the glove box - Access hole repair - No dashboard removal. No draining of the radiator. No evacuating the AC system - No HVAC box removal - No recharging the AC system. "

Ei siis tartte.

Kiitos, ei toi Lontoon murre oikein taivu... :o

kippo86
13.12.2012, 21:18
Nii, semmosta tossa ajellessa mietin, kun kuskattii yhtä kopukkaa klinikalle ja takasin... Matkaa tuli noin 150km/siivu, niin siinä se lämpes jo "liian kuumaks", eli piti lämpöä pienentää.
Mutta mites lämmön viilentäminen toimii, jos vaan niillä läpillä kerran säädetää lämpöä(oletettaen että ne on särki)

Vai voiko läpät olla jotenki niin juntturassa, ettei aukeis kokonaa?

Vai onko hitaasti lämpenevä kabiini vaan ominaisuus?

kippo86
18.12.2012, 20:31
Nii, semmosta tossa ajellessa mietin, kun kuskattii yhtä kopukkaa klinikalle ja takasin... Matkaa tuli noin 150km/siivu, niin siinä se lämpes jo "liian kuumaks", eli piti lämpöä pienentää.
Mutta mites lämmön viilentäminen toimii, jos vaan niillä läpillä kerran säädetää lämpöä(oletettaen että ne on särki)

Vai voiko läpät olla jotenki niin juntturassa, ettei aukeis kokonaa?

Vai onko hitaasti lämpenevä kabiini vaan ominaisuus?

Nii, voiko ne läpät olla rikki, vaikka lämpöä voi säätää?
Kysyn vaan siksi, kun ei viittis turhaa tehä reikää kotelon kylkee.
Vai onko joku muu tapa tarkastaa läppien toimivuus?

Calmari
18.12.2012, 22:13
Nii, voiko ne läpät olla rikki, vaikka lämpöä voi säätää?
Kysyn vaan siksi, kun ei viittis turhaa tehä reikää kotelon kylkee.
Vai onko joku muu tapa tarkastaa läppien toimivuus?
No jos otat hanskalokeron pois ni sen takaa löytyy toisen läpän moottori, motti irti niin voi jollain meisselillä käännellä läppää ja pitäs tuntea onko kunnossa, moottorin tietty näkee kun kääntelee lämpötila pyyntöä ja kattoo liikkuuko. tuohon ei tarvii vielä rikkoa mitään ja aikaa menee ehkä tunti.

kippo86
19.12.2012, 21:03
No jos otat hanskalokeron pois ni sen takaa löytyy toisen läpän moottori, motti irti niin voi jollain meisselillä käännellä läppää ja pitäs tuntea onko kunnossa, moottorin tietty näkee kun kääntelee lämpötila pyyntöä ja kattoo liikkuuko. tuohon ei tarvii vielä rikkoa mitään ja aikaa menee ehkä tunti.

Jees, pitää kokeilla joulun pyhinä.

Calmari
23.04.2013, 11:56
No ei se miu läpän ehjäys kestäny, tilasin ehjäyssarjan