Kirjaudu sisään

View Full Version : Dieselin kannen oikaisu


mikkocap
27.09.2012, 21:14
Tuossa ois gr:n kansi ja oli sen verta kuppanen että ei viititty paikoilleen tollasenaan laittaa ja tässä kun on tekemisen puutetta niin aattelin että kokeilis kepillä jäätä ja että saisko siitä enää oikaisemalla mitään aikaan, se kun on koulun pajalla ilmaista.

Kysymys kuuluu että paljonko on dieselissä semmonen ehdoton maksimi mitä kannattaa ottaa kannesta poikkeen ilman että tulee mitään komplikaatioita...?

RIPAX
27.09.2012, 21:53
Niin se kansi on varmaan suora eli ei erillisiä palotiloja kannessa? Jos niin ni ihan lonkalta heittäsin et ainaki millin tai kaks. Jos vaatii enemmän ni tuskin on pitkä ikänen kumminkaan. Tojotissa venat tulee niin lähelle et kantta oikaistaessa seetejä koneistetaan saman verrran ettei venat ota mäntään. Toinenhan olis sit paksumpi tiiviste kans mut siitähän nyt ei ollukkaan kyse.

mikkocap
27.09.2012, 22:40
Ai? kuullostaa hurjalta. puristuksia vaan mietin.. siks kysyin kun bensa autojen kanssa pelannu enemmän, ja volvon kannesta oon ite ottanu 2 milliä, kolmekin jotkut ottaa.. joo suora se kansi on.

pee
27.09.2012, 23:13
jollei oo palotiloja kannessa, ei paljon puristuksiin vaikuta ?

Jappi
27.09.2012, 23:24
Ja mitä väliä kun diesel ei voi nakuttaa kuten bensakone...

BJ-40/76
27.09.2012, 23:37
Siis bensakoneissa polttoaine poltetaan sytytystulpan kipinällä, ja jos kuormitettaessa mainaa syttyä ilman kipinää, niin silloin pitää tehdä jotain....
Siis jos moottoriohjaus tms. ei estä tuota nakutusta, niin menee pitemmän päälle remonttihommiksi:o

Dieselissä taas käyminen perustuu siihen, että kun palotilassa "ainakin riittävästi" painetta, ja paineen nousu nostaa lämpötilaa; mitä myös pitää olla riittävästi, (startatessa varmistetaan yleensä hehkutulpilla) ja sitten suihkutetaan dieseliä suurella paineella sumuna, kun mäntä alkaa olla yläkuolokohdassa, ja tuo diesel sumu itsesyttyy äärimmäisen nopeasti, ja kun sumun syttyminen lisää painetta, ja myös tuo lämpöä, niin tuo syöttöpumpun annos on poltettu äkkiä.

Noissa esikammio dieseleissä, mikä nähtävästi topiikin aloittajalla on, niin tuo hehkutulppa on käytännössä pakko olla,
Mutta silloin palotila on esikammiossa, ja kantta oikaistaessa materiaali lähtee esikammion aukkoa, ja venttiilejä lukuun ottamatta koko pinnalta.
Tuo venttiilien "seetin perusteellinen" kunnostus on nimenomaan se oikea tapa, jos kantta pitää oikaista "enemmälti".

Ja jos kantta lasketaan "muutama milli" niin nokka-akseli jää OHC koneessa jälkeen, ja dynolla sen huomaa....

Kaikkein tärkeintä on: että kannen pultit ei pohjaa; ja kaikki muukin sopii olemaan, siis esim termarin kotelo ei ala kamittamaan tms.

Mutta jos kansi on noinkin saanut siipeensä; niin onko lohkon pää suora?
Ja jos lohkon päästä joudut ottamaan edes kymmenenosa mm: niin sitten pitää tutkia tilannetta "purkalla"; ja siis tarvittaessa ostaa paksumpi kannentiiviste tai sorvata männistä lakea pois.....

Noissa suorasuihku koneissa, kuten esim. HDJ-80 , HJ-61 ja Vag- ryhmän tdi:t tilanne vaihtelee enemmän. esim. nuo toyotat (HDJ-80 , HJ-61) lähtee käymään nollakelillä ilman hehkuja...)

Ja nuo puristussuhteet vaihtelee tänäpäivänä paljon, oliko mazda, jonka sekä dieselissä että bensassa sama puristussuhde? oliskohan luokkaa 15?

Ja noissa toyotissä reilut tuplat? esim tuossa vm 1988 hj-61:sessä ei ole hehkutulppia, vaan "Grilli" imusarjassa, millä lämmitetään kanteen menevää ilmaa... ja hyvin toimi niin pitkään kuin se minulla oli; olikohan mittarissa reilut puoli milliä, ja 2 vrk seisonnalla neilusta -30 asteessa lähti tulille parin kolmen sekunnin startilla! (oli letkulämppäristä töpseli irti:( ja äänti niin surkeasti, että!)

mikkocap
28.09.2012, 15:25
Siis bensakoneissa polttoaine poltetaan sytytystulpan kipinällä, ja jos kuormitettaessa mainaa syttyä ilman kipinää, niin silloin pitää tehdä jotain....
Siis jos moottoriohjaus tms. ei estä tuota nakutusta, niin menee pitemmän päälle remonttihommiksi:o

Dieselissä taas käyminen perustuu siihen, että kun palotilassa "ainakin riittävästi" painetta, ja paineen nousu nostaa lämpötilaa; mitä myös pitää olla riittävästi, (startatessa varmistetaan yleensä hehkutulpilla) ja sitten suihkutetaan dieseliä suurella paineella sumuna, kun mäntä alkaa olla yläkuolokohdassa, ja tuo diesel sumu itsesyttyy äärimmäisen nopeasti, ja kun sumun syttyminen lisää painetta, ja myös tuo lämpöä, niin tuo syöttöpumpun annos on poltettu äkkiä.

Noissa esikammio dieseleissä, mikä nähtävästi topiikin aloittajalla on, niin tuo hehkutulppa on käytännössä pakko olla,
Mutta silloin palotila on esikammiossa, ja kantta oikaistaessa materiaali lähtee esikammion aukkoa, ja venttiilejä lukuun ottamatta koko pinnalta.
Tuo venttiilien "seetin perusteellinen" kunnostus on nimenomaan se oikea tapa, jos kantta pitää oikaista "enemmälti".

Ja jos kantta lasketaan "muutama milli" niin nokka-akseli jää OHC koneessa jälkeen, ja dynolla sen huomaa....

Kaikkein tärkeintä on: että kannen pultit ei pohjaa; ja kaikki muukin sopii olemaan, siis esim termarin kotelo ei ala kamittamaan tms.

Mutta jos kansi on noinkin saanut siipeensä; niin onko lohkon pää suora?
Ja jos lohkon päästä joudut ottamaan edes kymmenenosa mm: niin sitten pitää tutkia tilannetta "purkalla"; ja siis tarvittaessa ostaa paksumpi kannentiiviste tai sorvata männistä lakea pois.....

Noissa suorasuihku koneissa, kuten esim. HDJ-80 , HJ-61 ja Vag- ryhmän tdi:t tilanne vaihtelee enemmän. esim. nuo toyotat (HDJ-80 , HJ-61) lähtee käymään nollakelillä ilman hehkuja...)

Ja nuo puristussuhteet vaihtelee tänäpäivänä paljon, oliko mazda, jonka sekä dieselissä että bensassa sama puristussuhde? oliskohan luokkaa 15?

Ja noissa toyotissä reilut tuplat? esim tuossa vm 1988 hj-61:sessä ei ole hehkutulppia, vaan "Grilli" imusarjassa, millä lämmitetään kanteen menevää ilmaa... ja hyvin toimi niin pitkään kuin se minulla oli; olikohan mittarissa reilut puoli milliä, ja 2 vrk seisonnalla neilusta -30 asteessa lähti tulille parin kolmen sekunnin startilla! (oli letkulämppäristä töpseli irti:( ja äänti niin surkeasti, että!)

Joo tämä vastaus selvittikin monta asiaa. Tiedot puristuksista sun muista hieman puutteellisia joten vähän piti juuri siksi kysymäni, koska luulin että dieselinkohdalla pitää myös ottaa jotain lämpöhommia sun muita huomioon... nakutus ei käynyt kyllä tässä tapauksessa mielessäkään kun joku rupes siitäkin selvittämään. Lähinnä vaan halusin tietää oikaisun/laskemisen mahdollisia haittoja... Pitänee ottaa pikku siivua kerrallaan poikkeen

Mutta, tiedän että diesel eri kuin bensa, ja tiedän kyllä sytytystulpan merkityksen ja sen että dieselissä ei semmosia ole. en sinällään verrannut volvon vinokonetta että otinpa siitä sen verran että kai sitä tästäkin otetaan kolme samantien...

Lerssinen
28.09.2012, 16:50
Joskus tuusattiin dieseli-nissanin koneen kans kun ei alkanu tiiviste pitämään.. aina vähä aikaa ja rupes vuotaan, kanttakin oikaistiin mutta ei..

Lopulta mittasin pistosahan selkäpuolella dekkitasoa ja pari pultinreikää oli "noussu" ylös eli vaikka momentti oli oikea puristus ei riittänyt..

Oikaisin käsivaralta hienolla timanttiviilalla pultinreikien ympäristön, se CD17 kone lienee ajossa tänäkin päivänä :)