View Full Version : Onko kukaan saanu katsastettua autoaan kemppilukon kanssa??
Mulla olis susuki SJ410:n katsastus edessä ja siinä on takaperässä kemppilukko, joten ajattelin kysellä onko kukaa saanu katsastettua kemppilukon kanssa vai rupeenko ettii suoraan takaperää..
hunter hdj
24.09.2012, 08:01
En kyl menis tarjoamaan konttorille. Jarrudynämömetrissä lähtee vain toinen rulla ensiksi pyörimään ja muutama sekunti ja toinen rulla tulee sit mukaan.
Eli vastakkain =dynämömetri vs Auton hitsattu tasauspyörästö-vetoakseli..
On niitä joku saanu meneen läpi mutta on myös hylätty takajarrujen liian ison eron takia. ;)
En kyllä lähtis kokeilemaan onnea kempitetyllä.
Onko sutkis mahollista käyttää vetaria, mistä on hiottu boorit pois?;)
Tai sitten koittaa vaan onnea ja jos/kun kysyy/puuttuu niin sanoo että ostettaessa myyjä väitti että siellä on palalukko. ;)
Korjaa ja muuttaa sitten jos tulee hylky.
-sami-
kaveri on ainkin kempillä saanut leiman autona MB 190.
Nyt jo edesmennyt työkaveri katsasti katu-kisa-valiantin spooli perällä. Siinähän ei siis ole mitään tasauspyörästöä ollenkaan.
Hän teki muuten itse spoolin, ja vetarit. Vetarin laipat olivat moparia.
ei ne joka konttorilla edes kato jarruja maasturista.
Perähän saa olla pysyvästi lukossa, mutta hitsaaminen on kiellettyä...;)
mulla kysy että onko perässä joku lukko kun yritti dynamossa takajarruja kokeilla,sanoin että on.jaa no kokeilen jarrut sitten tuossa pihalla ,tuumas katsuri ja leima tuli:D,
Vanhempia dynamoita on missä lähtee rullat samaan aikaan. Ei se vetari poikki paukahda, se lyö dynamon sammuksiin jos ei pääsekkään eri aikaan pyörimään. Katsurista ja konttorista aika pitkälti kiinni.
toyota4x4
24.09.2012, 21:00
katsastin kettu hoojiin jossa oli alkuperäinen kytkettävä lukko jumiutuneena heittoo oli 10% mut silti inssi epäili olevan aga lukko ,sanoin oleva alkuperäinen jonka se sitten tarkisti ja kytkettävä lukko siellä oli. leimakin tuli tosin erikois toiveena oli ehjä runko eikä mikään tilkku täkki seuraavalle vuodelle.
Onko sutkis mahollista käyttää vetaria, mistä on hiottu boorit pois?;)
muuten onnistuis mutta kartaanikäsijarru paljastaa sen.
petroman
25.09.2012, 07:05
Tulihan tuo leimattua kempin kanssa. Katsastuksen ja uusintanäytön välissä kun pamahti perä hajalle.
Joutui hitsuuttelemaan osien puutteessa kempin ja kanttasin konttorille esittelemään, notta nyt on jarrutkin balanssissa!
Väitti katsuri, että olen jotakin tehnyt takaperään, johonka vastasin etten varppina ole..
Kai se tietenkin älysi, mitä sinne on tapahtunut. Ei passaa ihmisiä luulla hölmömmäksi kuin itse on..
No leima tuli, kun jarrut oli testattu jäisellä pihalla. Sittemmin luovuin kempistä vaihtaen kitka/luulolukon sen tilalle... Oli vittumainen ajaa nurkka-ajoa asfaltilla nääs.
T3Syncro
25.09.2012, 16:39
Katsastusmiehet tuskin seuraavat autoharrastajien foorumeita? Minulla asia tuli ainakin eteen autoni N1->N1G muutoskatsastuksen yhteydessä, kun "inssi" sanoi lukeneensa tältä foorumilta muutamasta vastaavasta katsastuksesta, vaikka jättikin minun kohdalla asian hoitamatta ensimmäisellä kerralla.
Offipiru
25.09.2012, 18:28
Ainaha siel on tappii asti tiukattu kitkalukko :)
Aina ennen katsastusta kerron insinöörille, että takana on sitten palalukko ja jarrudynamometrin käyttö on omalla vastuulla. Ja niinpä jarrut testataan ajelemalla ja jarruttelemalla konttorin pihalla. Ja mulla siis oikeasti on se palalukko takana, ei kemppi.
eihän se palalukko vaikuta siihen mittaukseen niin yhtää! tosin inssin voi saada uskoon että vaikuttais :D
eihän se palalukko vaikuta siihen mittaukseen niin yhtää! tosin inssin voi saada uskoon että vaikuttais :D
Harva inssi edes tietää mikä palalukko on :D Mutta suikan jarrut on joka vuosi 100% tikissä kunnossa ja leima rapsahtaa papereihin ääntä nopeammin :D:D
Harva inssi edes tietää mikä palalukko on :D Mutta suikan jarrut on joka vuosi 100% tikissä kunnossa ja leima rapsahtaa papereihin ääntä nopeammin :D:D
hyvä niin... turhan usein takajarrut on (maasto)autoissa totaalisen jumissa/tehottomat, joko käytön tai tarkistuksen puutteen takia ...
liikennevaloissa on "hauska" vakoilla takalevyjä ...
Tänään konttorilla tuli kaverille takajarruista hylky (oli kyllä muutaki vikaa) liian ison eron takia. Perässä kemppilukko ja vetää yhä molemmilla.. :D Kertokaa kuiten miten tuo on mahollista??
Tänään konttorilla tuli kaverille takajarruista hylky (oli kyllä muutaki vikaa) liian ison eron takia. Perässä kemppilukko ja vetää yhä molemmilla.. :D Kertokaa kuiten miten tuo on mahollista??
No johan se tuossa tuli osittain jo selväks, eli dynamon rullat lähtee eri aikaan pyörimään, eka vasen, sit oikea, eli sinne jää "vääntöä" väliin mikä näkyy laahauksena. Eli toisen pyörän lukemaan tulee tuo ylimääräinen "vääntö" päälle.
No johan se tuossa tuli osittain jo selväks, eli dynamon rullat lähtee eri aikaan pyörimään, eka vasen, sit oikea, eli sinne jää "vääntöä" väliin mikä näkyy laahauksena. Eli toisen pyörän lukemaan tulee tuo ylimääräinen "vääntö" päälle.
Joo kiitoksia, väännä vielä hieman rautalangasta ja sano kumman puolen jarrulle tulee huonommat lukemat?
IironSika
27.09.2012, 21:51
Lievästi tätä aihetta sivuten, mistä johtuu toisinaan varsin merkittävät puolierot jarrutehoissa kardaanikäsijarrulla?
Vanha kikka mikä toimii kaikilla nelivetoisilla autoilla. Lukitse neliveto päälle niin ettei sitä saa pois. Näin ollen se sun jarrutesti jää tekemättä. Esim. muinoin Nivan leimasin niin että lukitsin jakolaatikon lukkokepin. Sen jälkeen veto on 50/50 niin sille et tee mitään jarrutestejä. Jarrut kokeillaan ajamalla siinä pihalla. Sehän ei ole vika katsastuksessa jos nelivetoa ei saa kytkettyä pois nelivetoisesta autosta vaikka siinä onkin keppi millä pitäisi saada takaveto päälle.
Mutta muutoin en kyllä ymmärrä porukan intoa tehdä jotain kemppilukkoja. Juurikin tuossa Nivassa oli sellainen ja kyllä se vaan niin paska viritys on kuin olla vaan voi. Joka tietenkin vielä laukeaa tuolla liikenteessä. Jos ei ole varaa ostaa sitä kitkalukkoa tai kunnon lukkoa niin kannattaa se kemppilukko jättää tekemättä.
Kyllähän se on juurikin vika jos sitä nelivetoa ei saa pois, jos otteessa lulee nelipyörävetoinen, kytkimin varustettu voimansiirto, kuten esim. aika monessa vanhemmassa toijotassa. itse ainakin kerran tullut hylky kyseisen asian takia kun oli jakolaatikon keppi jumissa...
Kyllähän se on juurikin vika jos sitä nelivetoa ei saa pois, jos otteessa lulee nelipyörävetoinen, kytkimin varustettu voimansiirto, kuten esim. aika monessa vanhemmassa toijotassa. itse ainakin kerran tullut hylky kyseisen asian takia kun oli jakolaatikon keppi jumissa... Mulla ei ole kyllä kertaakaan valitettu tuosta. Sanonut vielä että viimeisellä metsäreissulla tuli tuollainen ominaisuus. Suzuki, Niva, Cruiseri ja Pajero kaikki on mennut tuolla systeemillä jarrusteisteistä läpi.
Vanha kikka mikä toimii kaikilla nelivetoisilla autoilla. Lukitse neliveto päälle niin ettei sitä saa pois. Näin ollen se sun jarrutesti jää tekemättä. Esim. muinoin Nivan leimasin niin että lukitsin jakolaatikon lukkokepin. Sen jälkeen veto on 50/50 niin sille et tee mitään jarrutestejä. Jarrut kokeillaan ajamalla siinä pihalla.
Oi tollo. Eikö muka autossa kuulu olla jarrut toimivia ihan joka nurkassa.
Mua ainakin vit...taa suunnattomasti ajaa autolla missä huonot jarrut. Niin off kuin on road.
Oi tollo. Eikö muka autossa kuulu olla jarrut toimivia ihan joka nurkassa.
Mua ainakin vit...taa suunnattomasti ajaa autolla missä huonot jarrut. Niin off kuin on road.
Sen enempää avautumatta täysin samaa mieltä, ja vielä kun kyseessä voi olla oma ja etenkin muiden henki.
Huonoista jarruista en tie. Hyvin ne pysähtyi.