View Full Version : Mistä etupään voplaus??
ukkonen7
23.09.2012, 12:49
Ongelmaa etuakselissa?? Mistä moinen johtuu ku ajelee 50/60 km/h niin alkaa etupyörät ravistaa ihan jumalattomasti, olen kokeillut kolmea eri rengas vaihtoehtoja, haritusta, aurausta, casteria muuttaa, olka-akselin laakerit uusittu, pyörän laakerit uusittu, iskarit uusittu, lisätty ohjaus iskari, säädetty simpukasta klappi pois, ei merkistystä onko nelikko päällä/pois. Pahin voplaus tulee melkein ku ajaa orkkis pyörillä, onko mahdollista ohjausvarsien/välivarsien väsyminen muistaakseni olen kertaalleen vaihtanut ne jo eikä pallonivelissäkään väljää??? vinkkejä kiitos, tikut ja bensaa??:confused:
tapsa4x4
23.09.2012, 12:52
Jos mogista kysymys niin panhardin puslat loppu.
Veikkaan että kyseessä Japanilais valmisteinen maastohenkilöauto... :rolleyes:
Ja vikaa lähtisin ettii puslista/nivelistä tai pyörän laakereista.
ukkonen7
23.09.2012, 13:28
Joo pahoitteluni, unohdin mainita että kyseessä on pieni japanilainen Suzuki SJ410. Kiitos rami oikaisusta.
Jousien puslat loppu tai u-pultit löysällä?
ukkonen7
23.09.2012, 13:34
Kokeillaampa tuotakin ja tilataan uudet puslat ja varmistetaan U-pultit. Kiitoksia
helmapelti
23.09.2012, 14:29
Ei voblauksen pitäisi tyhjästä syntyä vaikka kaikki olisikin väljää ja löysällä, jostain se tarvii epätasapainoisen herätteen ja välykset antaa sen vahvistua. Onko pyörä suorassa akselissa? Pyöritä napaa ilmassa ja sorvaa sitä jollain niin näkee onko heittoa. Maalit, ruostelaatat, yms voisi ehkä aiheuttaa. Sama tietty näkyy suoran vanteen ulkoreunassa helpommin. Mulla on maastovanteissa n +-1mm pysty/sivuheittoa ja pääsi ilman suurempia vemputuksia 100kmh ilman tasapainoitusta.
Niin ja tarviihan sen akselinkin tietysti suora olla..
ukkonen7
23.09.2012, 15:05
Jep, joo kolmea eri rengas vaihtoehtoa ja vaihdatin ensiksi uudet vanteet ja tarkastelin tuota ruostemaali ongelmaakin ja vaihdoin uudet jarrulevyt että pinnat olisi puhtaat. Renkaita en ole tasapainottanut koska aina metsä ajelun jälkeen jää hivenen paskaa mikä ravistaisi kuitenkin, voplauksen se tekee joka kerta kiihdyttäessä siinä 50/60 km/h kohdalla ja sitten katoaa. Ja nyt huomasin että vesikelit taitaa olla herkintä aikaa tälle tapahtumalle. Mystistä, kenties akselit vaihtoon??? Pienet orkkis renkaat on kyllä painotettu mutta niillä se tuntuu olevan kaikki pahin ku ei anna kumi niin paljon periksi.
Ei voblauksen pitäisi tyhjästä syntyä vaikka kaikki olisikin väljää ja löysällä
Ootko ihan tosissas?:D
Kyllähän woblauksen laukaisee vaikka tiessä oleva pieni kuoppa tai töyssy jos jossain on sopivasti väljää.
Samainen woblaus itselläkin. Tosin 70-80 vauhdissa ja ei aina. Täytyy taas käydä etupään väljät läpi kun saa talliin tilaa. Huomasin tuossa että toisen takajousen "talla" on vähän väsynyt, voiskohan se vaikuttaa woblaukseen.
ukkonen7
23.09.2012, 15:40
Samainen woblaus itselläkin. Tosin 70-80 vauhdissa ja ei aina. Täytyy taas käydä etupään väljät läpi kun saa talliin tilaa. Huomasin tuossa että toisen takajousen "talla" on vähän väsynyt, voiskohan se vaikuttaa woblaukseen.
Missä kunnossa sulla noi jousen puslat?? et voisko siitä johtua. Ja kun muistelen parin vuoden päähän niin edellisessä alselissa ei ollut moista ongelmaa, mut en muista mitkä jouset ja mitkä puslat.
helmapelti
23.09.2012, 15:47
Ootko ihan tosissas?:D
Kyllähän woblauksen laukaisee vaikka tiessä oleva pieni kuoppa tai töyssy jos jossain on sopivasti väljää.
Oon tosissani, uskon että moni on ajanut monttuun montakertaa sopivastiväljällä vehkeellä ilman voblausta.
Kaveri ei kaiketi väittänyt että voblaus ilmenee vain sopivan montun kohdalle osuessa. Monttu voi toki jossaintapauksessa olla se heräte.
No en ollu tosissani, kerro vaan mikä kaverin autoa vaivaa..
Missä kunnossa sulla noi jousen puslat?? et voisko siitä johtua. Ja kun muistelen parin vuoden päähän niin edellisessä alselissa ei ollut moista ongelmaa, mut en muista mitkä jouset ja mitkä puslat.
Edessä uretaanit ja päällisinpuolin kunnossa. Takana kaikki vanhaa. Viimeksi auttoi rengaspaineiden nosto 2 baariin. Nyt vetäsin 2.5 ja nyt ei ainakaan tälläkertaa woblannut kun äsken kävin ajamassa. Tiedä näistä sit :D
Minun Samuraissa oli kyllä kanssa sopivasti väljää vähän kaikki...
Mutta Woblaus loppui kun olkatapin laakerit laittoi.
ukkonen7
26.09.2012, 10:19
Minun Samuraissa oli kyllä kanssa sopivasti väljää vähän kaikki...
Mutta Woblaus loppui kun olkatapin laakerit laittoi.
Vaihdettu ja säädetty väljä pois peltipaloilla.
ukkonen7
11.10.2012, 17:34
Takaisin tänne tilittämään, otin edellisistä neuvoista vaarin ja putsailin U-pulttien kiertteet ettei jään kantamaan ja kiristin kunnolla. sitten vaihdoin ei nyt uudet mutta uusia vastaavat puslat ja sitten testille, no eikä mitä sama runkkaaminen jatkuu etupäässä:mad::mad::mad:
Onko ohjausiskari kiinni raidetangossa vai ohjausvarressa?
ukkonen7
12.10.2012, 10:40
Onko ohjausiskari kiinni raidetangossa vai ohjausvarressa?
Noh se on siinä simpukan varressa, oliko hankalasti vastattu
Noh se on siinä simpukan varressa, oliko hankalasti vastattu
vaihappas se iskarin kiinnitys siihen alempaan tankoon :rolleyes:
vaihappas se iskarin kiinnitys siihen alempaan tankoon :rolleyes:
Tätä samaa mainasin ehdottaa testattavaks.
vaihappas se iskarin kiinnitys siihen alempaan tankoon :rolleyes:
Ja taas kerran, vaikka voblaus tuolla vähenisi tai katoaisi niin ei se ole kuitenkaan mikään korjaus vaan vian peittely.
Ei autoa tehtaallakaan varusteta ohjausiskarilla koska se woblaa linjalta lähtiessään :rolleyes:
Ja taas kerran, vaikka voblaus tuolla vähenisi tai katoaisi niin ei se ole kuitenkaan mikään korjaus vaan vian peittely.
Ei autoa tehtaallakaan varusteta ohjausiskarilla koska se woblaa linjalta lähtiessään :rolleyes:
No ei mutta pois silmistä = pois mielestä ;)
Ei kauheesti oo tullu ehdotuksia mitä tuohon pitäis vielä kokeilla.
Onko rattiakselin nivelet ja liuku välyksettömat?
Koita vetää liinalla ja räikällä akselia sivuttain vaikka vasemmasta jousesta tai miks ei akselistakin oikeaan runkopalkkiin. Näin saat
löysät pois jousituksesta. Jos voblaus ilmenee edelleen niin vika ei todennäköisesti ole vietereitten puslissa eikä vietereissä.
Tuli mieleen et tarkistas että runko on kunnossa simpukan kiinnityskohdasta.
Ja itse simpukka ok ?
offroadjouni
13.10.2012, 07:36
Jossain vaiheessa kun Jeeppi woblasi niin meinasin asentaa videokameran kuvaamaan etuakselin liikkeitä ajaessa. Videolta pitäisi sitten nähdä mitkä paikat antaa myöden.
ukkonen7
14.10.2012, 07:43
Jossain vaiheessa kun Jeeppi woblasi niin meinasin asentaa videokameran kuvaamaan etuakselin liikkeitä ajaessa. Videolta pitäisi sitten nähdä mitkä paikat antaa myöden.
Toi on käynny itelläkin mielessä että velipojalta lainaisi kameran ja laittais alustaan, sithän sitä näkis mikä antaa eka periks.
ukkonen7
14.10.2012, 07:46
Simpukasta säädin pois liika väljyksen ja rattiakselin liuku on hitsattu jumiin testinä että sekö mahdollisesti. Simpukan kiinnitys täytyykin tarkistaa heti pikemminkin.
Eilen kerkesin tutkiiin omaa ja u-pultit oli vähän löysällä ja kiristin vielä pyöränlaakerit uudestaan. Pikaisella koeajolla ei enään woblannut.
täällä selvis pitkään vaivannu vatkaus viimein :) otin kummatki etupyörän laakerit irti ja laitoin takas kunnon vaseliinilla ja kiristin niin ei mitää vikaa enään.
Mulla isoilla pyörillä voplaa hj61 pyörien vaihtelu auttoi isoimman pois, osa jäi 60km tunnissa häiritsemään jossain pyörässä on sivuttain heittoa vaan paljon, mutta eniten häiritsee ohjaus pyörän kääntyily monituista mistä siihen korjausta.
Kaverin HJ:ta kanssa ihmeteltiin aikoinaan, kun woblas jännästi. Alko hiljaksiin n. 40+ vauhdissa, ja kiihty ihan järjettömäksi 60kmh tultaessa, ja jos kantti kesti antaa lisää lapikasta ni loppu äkisti kun nopeus kiihty. Oli erinomaisen mieleen painuva Moskovan reissu. Syykin löytyi loppuviimein, kun alettiin etupäätä purkaa vikojen pois sulkemiseksi...oli kummatkin etujousien takapäiden korvat nätisti revenneet ( mädäntyneet ) irti rungosta ja vielä sillai että niitä ei huomannu mitenkää ulospäin....että tälläsiäki ?!
ukkonen7
21.10.2012, 07:52
Kaverin HJ:ta kanssa ihmeteltiin aikoinaan, kun woblas jännästi. Alko hiljaksiin n. 40+ vauhdissa, ja kiihty ihan järjettömäksi 60kmh tultaessa, ja jos kantti kesti antaa lisää lapikasta ni loppu äkisti kun nopeus kiihty. Oli erinomaisen mieleen painuva Moskovan reissu. Syykin löytyi loppuviimein, kun alettiin etupäätä purkaa vikojen pois sulkemiseksi...oli kummatkin etujousien takapäiden korvat nätisti revenneet ( mädäntyneet ) irti rungosta ja vielä sillai että niitä ei huomannu mitenkää ulospäin....että tälläsiäki ?!
Ollu ainakin turvallisen tuntuinen reissu maassa missä kaikki on niin turvallista:D:D
Oma voplaus jatkuu kun en ole jaksanut asiaan paneutua ku talli tällä hetkellä tukossa.
lehtijousien pedit happamat / akseliputki pettänyt. -> pystytapin kallistus muuttunut liki nollaan tai jopa väärään suuntaan?
ukkonen7
21.10.2012, 16:58
Lehtijousen pedissä voi ollakkin sanomista, täytynee tarkastaa. kuinkas toi vetari voi vaikuttaa asiaa?? Jossain vaiheessa vetari murroksineen vaihtunut ja mahdollista että voplaukset tullu sen jälkeen.