View Full Version : Jarrupaineensäätimestä
On tuosa hiluxin penteleesä tuo takajarrujen paineensäätö verme ikijumisa. Aattelin tuosa et nakkais mäkeen sen ja laittais tuommosen wilwoodin ruuattavan säätimen väliin.
Linkki: http://www.tommyrace.fi/wilwood-jarrupaineensaadinnuppi-p-1384.html
Toimiikohan tuolla sit oikein jarrut? Ja kaippa tuo leimallekki kelpaa. :rolleyes:
Tuossahan menee siitä orkkis säätimeltä putki tuonne etusiin nii aattelin senki poistaa siitä. Vai oisko muita ideoita?
no siis ihan varmaan ei saa leimalla tollasta olla? eikös se säätö pidä olla automaattimen?
Jostaki tuosa päivällä olin lukevinaan et sais laittaa mut pitäs silleen olla et ajon aikana ei pysty säätään. Ja oli minusta täälä palstallaki jotain juttuaki mut en sitä enää löydä mistään..saa toki tarjota tuommosta hiluxin toimivaaki säädintä jos jollaki on.:)
Onko otteessa joku maininta takajarrujen automaattisäädöstä, ALB-venttiili tms?
JOS MUISTAN OIKEIN!!!!!tästä oli -matin- kans puhetta kerran ja mulle jäi sellanen muistikuva et kelpais katsastukseen jos ei ole ajon aikana säädettävissä...
Joo tuosa purkasin ja kasasin tuon j-säätimen ja näyttäs taas toimivan. mut jos sais tietoo et saako tuommosen wilwoodin säätimen kaa leimattua. muutenki ahasta tuosa taka-akselilla nii vielä tuo orginaali härpäke tunkia johonki väliin:mad:
Edittinä: tuonne konehuoneen puolelle laittas tuon säätimen nii sittehän sitä ei ajon aikana pystys säätään.
no siis ihan varmaan ei saa leimalla tollasta olla? eikös se säätö pidä olla automaattimen?
Ihan varmaan saa tollanen olla! Takajarrujen paineenalennusventtiiliä ei saa poistaa jos se on ollu uutuuttaan,mut sen saa korvata vaikka tuolla wilwoodin manuaalisäätimellä.
Säädin pitää van sijoittaa siten,että sitä ei pysty ajonaikana säätelemään.
Sit voi toki olla hankalampi juttu jos otteessa mainitaan et taka-akselilla kuormantunteva jarrupaineen säätöventtiili (ALB)
Etupiiristä alkuperäiselle venttiilille tulevan suhdepainelinjan voi jättää pois jos asentaa tuon käsisäätöisen venttiilin.
Ihan varmaan saa tollanen olla! Takajarrujen paineenalennusventtiiliä ei saa poistaa jos se on ollu uutuuttaan,mut sen saa korvata vaikka tuolla wilwoodin manuaalisäätimellä.
Säädin pitää van sijoittaa siten,että sitä ei pysty ajonaikana säätelemään.
Sit voi toki olla hankalampi juttu jos otteessa mainitaan et taka-akselilla kuormantunteva jarrupaineen säätöventtiili (ALB)
Etupiiristä alkuperäiselle venttiilille tulevan suhdepainelinjan voi jättää pois jos asentaa tuon käsisäätöisen venttiilin.
mitenköhä ihmees sitä sitten joku säätää oikein? ja jaksaako joku alkaa säätää sitä jos tarvis klapi kuorma viedä 10km..
ihmettelen jos kelpaa.
tai varmaankin ero on juurikin siinä onko otteessa merkintä ALB. sitä kun ei vissiin pikku autoissa oo? ja näin ollen pienemmissä ei ole niin suuri asia kuin jossain pikku kuorkissa tms.
mitenköhä ihmees sitä sitten joku säätää oikein? ja jaksaako joku alkaa säätää sitä jos tarvis klapi kuorma viedä 10km..
Ei jaksa.
ihmettelen jos kelpaa.
Kelpaa.
tai varmaankin ero on juurikin siinä onko otteessa merkintä ALB. sitä kun ei vissiin pikku autoissa oo? ja näin ollen pienemmissä ei ole niin suuri asia kuin jossain pikku kuorkissa tms.
Näissä LJ/BJ/HILUX kokoluokan ajoneuvoissa takajarrupaineen säätimen tärkein homma on pitää takajarrut hiukan vajaampitehoisena ku etujarrut,ettei takapyörät lukkiudu esim.liukkaalla kelillä ennen etupyöriä.
Tuo jarrupaineen lisäys kuorman kasvaessa lienee lähinnä marginaalista ja siten sen venttiilin toisarvoinen tehtävä.
Tuo jarrupaineen lisäys kuorman kasvaessa lienee lähinnä marginaalista ja siten sen venttiilin toisarvoinen tehtävä.
Tulee kyllä hiluxista aika makee ajettava jos jarrupaineen säädin on juuttunut kuormitettuun asentoon. Takajarrut menee lukkoon, mutta etujarrut taas ei millään. Toi orkkis venttiilikin on loppujen lopuks melko yksinkertanen elvyttää, edellyttäen että ilmausruuvi tai joku muu pikkunippeli ei katkea avatessa :cool:
Onko otteessa joku maininta takajarrujen automaattisäädöstä, ALB-venttiili tms?
Näyttäshän tuolla olevan maininta tuosta. Täytyy kysästä katsurilta mitä meinaa jos poistaa. tai Matti varmaan osaa kertoa jos sattuu tätä lukeen.
13 §
Jarrujen muutokset
e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;
Jos nyt tuosta oikeen ymmärsin nii tuo mitä suunnitelen nii ois aivan laillista:)
HiluMiks
23.09.2012, 12:45
Kyllä tuon katsastaminen ainakin mulla onnistui joku vuosi takaperin ilman mitään mutinoita.
mutta kannattaa varautua kopiolla tuosta yllä olevasta laki pykälästä.
Kyllä tuo on ihan laillinen, mutta kannattaa sitten kun asennat, niin laittaa t-haaralla menemään se orggis jarruputki sieltä takaa myös eteen kuten alunperinkin ja laittaa tuo säädin siihen t-haaralta taka-akseliin laittamaasi putkeen. Omassa autossani ei tuosta säätimestä ollut mitään hyötyä kun aluksi otin tuon etujarrulle menevän kierron pois, jarrut oli kokoajan takapainoiset riippumatta säätimen asennosta, mutta sitten kun tein systeemistä alkuperäisen mukaisen, mutta automaatti korvattuna tolla manuaalisäädöllä niin alkoi jarrutkin toimiin hyvin.
Kyllä tuo on ihan laillinen, mutta kannattaa sitten kun asennat, niin laittaa t-haaralla menemään se orggis jarruputki sieltä takaa myös eteen kuten alunperinkin ja laittaa tuo säädin siihen t-haaralta taka-akseliin laittamaasi putkeen. Omassa autossani ei tuosta säätimestä ollut mitään hyötyä kun aluksi otin tuon etujarrulle menevän kierron pois, jarrut oli kokoajan takapainoiset riippumatta säätimen asennosta, mutta sitten kun tein systeemistä alkuperäisen mukaisen, mutta automaatti korvattuna tolla manuaalisäädöllä niin alkoi jarrutkin toimiin hyvin.
Äkkiseltän kuulostais siltä että oot yhdistäny etu ja takapiirin t-haaralla toisiinsa??:eek::eek:
Äkkiseltän kuulostais siltä että oot yhdistäny etu ja takapiirin t-haaralla toisiinsa??:eek::eek:
Niin no, noin mulla on tuossa hoojiissä noi jarruputket menneet alunperinkin ja niin on nuissa muissakin mitä mä oon nähnyt, enkä minä ainakaan saanut jarruja ottamaan tasaisesti ilman tota ratkaisua.
ALB-venttiilin saa poistaa, mutta jos se on merkitty rekisteriotteelle, niin täytyy myös muutoskatsastaa. Tekniset tiedothan muuttuvat.
Jarruvoimien jako oltava "sopiva" ja säädin esim konehuoneessa. Itsellä HJ:ssa Allstarin säädin jarrutehostimen jalan juuressa itse tehdyn kiinnikkeen jatkona. Jarrutehostimelta lähtee etupiirin putki suoraan ja takapiirin putki kiertää säätimen kautta. Sopivan jarrubalanssin löytää koeajolla. Itsellä kuormaus ei normiajossa juurikaan muutu.
Toki toimiva ALB on varmasti parempi kuin tuo, mutta se tanko on sitten solmussa joka metsäreissun jälkeen ja jarruvoimien jako siten pielessä.
http://www.youtube.com/watch?v=Cs56YzyP3mc&hd=1
Tossa toi kaveri vaan on poistanut tuon toisen putken joka tulee taakse.
mitenkä se tuossa hj61 -89 on tuo jarrusäädin. tuossa on nyt sellaset jarrut ,että takapää ottaa herkästi lukkoon.
se tanko mikä menee taka-akselin päältä siihen säätimeen,niin näyttäis että sais säädettyä kun on jenkaa siinä akselin päällä olevassa mötikässä.
pitäiskö sitä kiristää vaiko löysätä? tuossa se tanko on ns.mutkalla. korin korotus on tehty,että vaikuttaako se jotenkin ?
mitenkä se tuossa hj61 -89 on tuo jarrusäädin. tuossa on nyt sellaset jarrut ,että takapää ottaa herkästi lukkoon.
Kato ekaks että ei oo etujarrusatuloista mäntiä jumissa ja putsaa sen jälkeen pölyt takarummuista. Jos ei vaikutusta niin sitten laske tankoa akselin päästä alemmaks, mut kokeile ennen sitä että venttiili toimii eli jarrua kunnolla painettaessa tangon venttiilinpuoleisessa päässä tuntuu pieni liike.
BJ-40/76
25.12.2013, 16:37
mitenkä se tuossa hj61 -89 on tuo jarrusäädin. tuossa on nyt sellaset jarrut ,että takapää ottaa herkästi lukkoon.
se tanko mikä menee taka-akselin päältä siihen säätimeen,niin näyttäis että sais säädettyä kun on jenkaa siinä akselin päällä olevassa mötikässä.
pitäiskö sitä kiristää vaiko löysätä? tuossa se tanko on ns.mutkalla. korin korotus on tehty,että vaikuttaako se jotenkin ?
Ja jos em. etujarrujen herkistely/takajarrujen putsaus ei auta, niin mene ja katso sen taka-painesäätöventtiilin toiminta; siis siellä kumin sisällä pitäisi tapahtua liikettä, kun kaveri painaa jarrua paikallaan ollessa. Yleensä/lähes aina jumissa, jolloin ei pääse joustamaan paineen kasvamisen mukana.
Ja jos em. etujarrujen herkistely/takajarrujen putsaus ei auta, niin mene ja katso sen taka-painesäätöventtiilin toiminta; siis siellä kumin sisällä pitäisi tapahtua liikettä, kun kaveri painaa jarrua paikallaan ollessa. Yleensä/lähes aina jumissa, jolloin ei pääse joustamaan paineen kasvamisen mukana.
Mulla Sprinterissä mäntä on ja pysyy ALB:n sisällä.:D
Mutta vipu liikkuu ja inssi on ollu tyytyväinen!:D:D:D:rolleyes:
Takajarrupalat kyllä katoaa silmissä... mutta pysähtyy autokin!:cool:
Mulla Sprinterissä mäntä on ja pysyy ALB:n sisällä.:D
Mutta vipu liikkuu ja inssi on ollu tyytyväinen!:D:D:D:rolleyes:
Takajarrupalat kyllä katoaa silmissä... mutta pysähtyy autokin!:cool:
Fiksua? :confused::rolleyes:
tulihan ne hj:n jarrut kuntoon. painepesurilla paikat puhtaaks ja purkua. toinen takasylinteri päästi nestettä läpitte. uutta tilalle ja johan rupes toimiin.
Paineensäätimessäkin tuntu pieni liike ja nyt ottaa etujarrutkin hyvin.
Mulla Sprinterissä mäntä on ja pysyy ALB:n sisällä.:D
Mutta vipu liikkuu ja inssi on ollu tyytyväinen!:D:D:D:rolleyes:
Takajarrupalat kyllä katoaa silmissä... mutta pysähtyy autokin!:cool:Fiksua? :confused::rolleyes:
Mitähän se Mikki yrittää kertoa?! Vipu liikkuu kun mäntä liikkuu, eli venttiili toimii. Säätö kun on kohdallaan niin autossa on takajarrutkin, mutta eihän ne takapainoiset tietenkään saa olla. Paloja kuluu jos ei tyhjiltään ajele, ihan luonnollista.
varmaanki että mäntä ei liiku vaan pelkkä varsi, eli ei toiminnassa, mutta näyttää päällepäin toimivalta
Mitähän se Mikki yrittää kertoa?! Vipu liikkuu kun mäntä liikkuu, eli venttiili toimii. Säätö kun on kohdallaan niin autossa on takajarrutkin, mutta eihän ne takapainoiset tietenkään saa olla. Paloja kuluu jos ei tyhjiltään ajele, ihan luonnollista.
Auto kun on yrityksemme ent "sirra" jolla 12v. aikana ollut kokoajan lähes max. painot niskassaan, joten mäntä ollut pohjassa. Nyt on paino poissa, ja mäntä edelleen siellä sisällä...
varmaanki että mäntä ei liiku vaan pelkkä varsi, eli ei toiminnassa, mutta näyttää päällepäin toimivalta
Juuri näin...
Ja takapalojen kulumisen syykin löytyi ihan samantien, kun rupesi autoansa haukkumaan...
Etujarruikeet kuluneet niin "montulle" että ulompi palajumiutui ja kului huimaavat 2mm kun sisempi pala meni raudalle!:mad:
Senpä takia ei ole etujarrut oikein tuntuneetkaan oikein tehokkailta....:rolleyes:
Nyt korjattu ja jarrut ovatkin aivan erilaiset!
cannon_ball
25.07.2016, 21:38
itsellä kun ei mitään tietoa ole noista jarru putkien liittimistä kun tähän asti kaikki letkut ja putket ostettu valmiina niin
-tarviiko noihin paineensäätimiin jotain erikoisia liittimiä?
-työkaluja?
-liitetäänkö putkella vai letkulla?