PDA

View Full Version : työttömyys

wuntzikka
21.09.2012, 09:15
mites paljon palstalaisista on työttömänä? tai miten työttömyys vaivaa paikkakunnallasi/tuttavapiirissä? miten nopeasti olette saaneet töitä? paljonko mahdollisesti liitto (jos kuulut liittoon) kustantaa teille päivässä? tuntuu vaan olevan tänäpäivänä monessakin paikassa "lomautus", "ulkoistaminen" ja "vuokratyömiehet" olevan melko kova sana.

sitten työnantajilla sellainen kuva suomalaisista "nuoremmasta ikäpolvesta", että he eivät ole kokeneita tekemään jotakin työtä. pitää olla käynyt peruskoulun lisäksi jotakin koulua 5v, sitten työkokemusta pitää olla lisäksi väh. 5v, sitten ihmetellään nuorten työttömyyttä joka päivä ja että ne on laiskoja tms. mielipiteeni on, että jos jotakin osaa tehdä jotenkin, ni ei muuta ku töihin. tekemällä sen oppii, ei oikee kirjoja lukemalla ja kuvia katsomalla...

itse pitää tässä kohta ekaa kertaa turvautua liittoon, jos ei ala töitä näkymään. rahan menoa on kuiteski joka päivä... mutta kun ei innosta paperishow.

Nostokurki
21.09.2012, 10:09
Itselläni on käynyt hyvä tuuri, en ollut ammattikoulun jälkeen kuin vajaa 3kk työttömänä ja silloinkin kävin tutustumassa pariin firmaan joilla ei sitten ollutkaan tarvetta... Nyt siis kahdeksatta vuotta putkeen työelämässä ja taitaapa olla kuudes työnantaja, omaa alaa etsiessä :) Kerran olin lomautusuhan alla, mutta silloin työstökeskuksen kuljettajaa/hitsaria ei ollut kuin yksi kappale (minä), joten olin ainut joka ei joutunut lomautukseen vaan painoin koko kesän töitä... Lomarahat kyllä otin vapaana.

Kaveripiirissä taitaa olla pari pitkäaikaistyötöntä, johtuen osaksi omasta asenteesta ja siitä että rima on liian korkealla ja toisaalta myös siitä ettei oman alan töitä löydy. Mun mielestä on parempi lähteä vaikka siivoojaksi, kunhan jotain hommia löytyy, työnantajat ottaa paljon helpommin töihin jo työelämässä olevia ihmisiä (niin vammaista kun se onkin).

IironSika
21.09.2012, 10:22
Kaksi viikkoa työttömyyttä vuonna -91 intin jälkeen, omasta tahdosta.

Viipo
21.09.2012, 10:32
Joo, ei oo pahemmin joutanu työttömänä olemaan. Nytkin on duunissa ongelma, kun ei oo sopivia työntekijöitä löytyny ja tarve olis kova.

tiku83
21.09.2012, 10:58
itse olen tällä hetkellä työtön, mutta omasta halusta. mukava olla tenavien kanssa kotona pitempi aika välillä, kun ovat vielä pieniä :)
töitä onneksi on tarjotttu/tarjolla heti kun päätän lähteä takas työelämään, mutta voihan se tilanne muuttuakkin ettei sitten olekkaan.

D_Bar
21.09.2012, 11:02
Itse taisin armeijan jälkeen olla kuukauden ilman töitä, jonka jälkeen kolmen kuukauden harjoittelun kautta töihin ja vuodenvaihteessa alkaa jo seitsemäs vuosi samassa firmassa... Eli kannatti hakea harjoittelupaikkaa, kun ei töitäkään kerta löytynyt :)

Ex_inkkari
21.09.2012, 11:23
Vuoden 1986 jälkeen työttömänä ollut 1-2 kuukautta ja nekin omasta päätöksestä. Eli aika hyvin olen työllistäny itseni. Nytkin firmassa YT neuvottelut päällä, saa nähdä miten käy.

macro
21.09.2012, 11:34
Oma mielipide on, että työttömyys on asennevamma. Siis vapaaehtoisen työttömyyden ymmärrän, mutta muuten aina töitä tekevälle löytyy. Nirsot jää ilman, myös työmarkkinoilla. Jos ei löydy haluamaansa, niin ottaa sen "baskatyön" ja kyttäilee parempaa, työnantajatkin varmasti arvostaa työnhakijaa, joka kuitenki on työssä ku kotona vetelehtijää. Ja ainaki itse olen ollu "huonossa työssä", myönsin ihan haastattelussa että nostan kytkintä ku parempi paikka löytyy, ja 3vkoa myöhemmin niin teinkin. Ku soittelin irtisanoutumisesta, niin johtaja muisti heti puhelimessa, että niinhän sulla oli ajatuskin ja ymmärsi hyvin periaatteeni.

Viipo
21.09.2012, 11:46
Oma mielipide on, että työttömyys on asennevamma. Siis vapaaehtoisen työttömyyden ymmärrän, mutta muuten aina töitä tekevälle löytyy. Nirsot jää ilman, myös työmarkkinoilla. Jos ei löydy haluamaansa, niin ottaa sen "baskatyön" ja kyttäilee parempaa, työnantajatkin varmasti arvostaa työnhakijaa, joka kuitenki on työssä ku kotona vetelehtijää. Ja ainaki itse olen ollu "huonossa työssä", myönsin ihan haastattelussa että nostan kytkintä ku parempi paikka löytyy, ja 3vkoa myöhemmin niin teinkin. Ku soittelin irtisanoutumisesta, niin johtaja muisti heti puhelimessa, että niinhän sulla oli ajatuskin ja ymmärsi hyvin periaatteeni.

Paskaduunareilla tämä onnistuu kyllä, (niinku itelläkin) mutta eri homma tuntuu olevan korkeammin koulutetuilla ja ylemmiltä tasoilta irtisanotuilla. Ei tunnu oikein työnantajat ottavan enää vanhempaa korkeammin koulutettua, pitkän työhistorian omaavaa töihin.
"sä et kuitenkaan viihtyisi pitkään töissä pienemmällä palkalla ja vähemmällä duunilla".

Tästä oli vaan juottua tuommosessa kirjoituksessa:
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talta-tuntuu-olla-koyha

Pitkän uran samalla alalla tehneenä en enää kelvannut muualle. Kokemukseni oli joko väärältä teollisuudenalalta tai sitten sitä oli liikaa. Työhaastatteluissa työnantajat myönsivät uskovansa, etten kuitenkaan pysyisi aiempaa pienemmällä palkalla aiempaa helpommassa työssä vaan lähtisin pian pois. He eivät uskoneet vakuuttelujani siitä, etten enää tässä elämänvaiheessa pitänyt nousujohteista uraa tärkeänä ja että olisin mielelläni tehnyt työtä pienelläkin palkalla.

Ehkä ongelma oli joskus myös se, etteivät esimiehet halunneet palkata itseään kokeneempaa alaista: sellainen saattaa aiheuttaa ongelmia organisaatiossa. Lisäksi ehdin työnhaussa täyttää jo 45 vuotta. Sitä vanhempia ei enää haluta minnekään.

wikke
21.09.2012, 14:50
itse pitää tässä kohta ekaa kertaa turvautua liittoon, jos ei ala töitä näkymään. rahan menoa on kuiteski joka päivä... mutta kun ei innosta paperishow.

No hae nyt ihmeessä, jos ei heti uusia hommia kiikarissa! Sen takiahan sinulta on jo viety siivu joka liksasta! Ei se paperisota loppupeleissä niin paha ole (itsekkin karsastan kyllä henkeen ja vereen kaikenmailman lippu-lappusten täyttelyä...), tuli tossa tovi oltua lomautettuna.

BTW: Kuulutko mihinkään liittoon?

wuntzikka
21.09.2012, 18:16
kyllä kuulun liittoon ja odotan vielä pienen hetken, sitten valitsen joko liiton tai "paskaduunin".
eikä tässä työttömänä oltaisi jos ei edellinen firma maksaisi palkkoja ajallaan, eli vähän niinkuin omasta tahdosta olen työttömänä ja tilalle ei oikein löydy mitään viisasta. katsellaan ja seuraillaan tilannetta, tässähän sitä kyllä ensimmäisiä "lomia"" pidellään peruskoulun jälkeen... jotta yli 6v töitä jo takanapäin.

on vaan taas se aika vuodesta, ettei ole oikein tarjontaa, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

karvanoppa
21.09.2012, 18:24
Itse en ole ollut koulusta valmistumisen jälkeen työtön kertaakaan, nyt 3 vuotta työssä olleena, välissä kävin vielä armeijankin.

Hyvin mulla vissii menee?

Tojo4wd
21.09.2012, 18:54
Itse jouduin miettiin mitä sitä isona tekis kun olin ollu samassa työpaikassa 28 vuotta no firman nimi kyllä välillä muuttu kun omistajat vaihtu.
Ja sitten viimeinen omistaja lopetti koko tehtaan paikkakunnalla ja siirsi tuotannon toisaalle.
Silloin olin ekankerran kokonaan työtön lyhyitä lomautuksia oli ollut joskus.
Ja päätin vaihtaa kokonaan alaa kun metallihommia ei silloin pirkanmaalla paljoo ollut tarjolla ja kesän olin työttömänä senjälkeen kun saatiin hallit tyhjäksi ja parin työkaverin kanssa sammutettiin halleista valot.
Syksyllä pääsin työkkärin kurssille joka oli 6 kuukaudenmittainen josta parikuukautta työharjoittelua ja paljoo ei hävinnyt rahassakaan kun kurssin ajalta sai korotettua päivärahaa.
Ja sain työpaikankin harjoittelupaikasta ja yhtään en kadu alanvaihtoo vaikka palkassa vähän häviääkin vielä mutta mukavaa ja vaihtelevaa hommaa.
Jaa niin toi nykyinen homma on kuljetusalaa pääsääntöisesti linja-autoja sekä kuorma-autoja ja välillä muitakin vehkeitä kun kaikenlaisia koneita löytyy talosta.
Lupasin isännälle attä ajan kaikkee mistä löytyy ratti ja kele se on kaikenlaisia vehkeitä lykännykin ajettavaksi.

wuntzikka
21.09.2012, 19:19
niin ja ei vasta ollut kuin toinen samanlainen firma jossa palkkoja kysellään toista kautta, kun ei automaattisesti tule tilille palkkapäivänä.

mitähän helvettiä se sellanenkaan touhu on...?

BryGgi
21.09.2012, 19:44
työttömänä en ole ollut koskaan, 15vuotiaasta asti kesälomat hiekkamontulla pyöräkonetta, huoltohommia. Rautakaupan varastossa yksi kesäloma, sitten amiskan ajan kesälomat koneistuspajassa, jonne koulunjälkeen aina armeijjaan asti, suoraan armeijasta murskalle ja rekkaa ajamaan, siitä koneistamaan nykyiseen firmaan jossa takana jo 5v. Nyt työnantajan ehdotuksen takia opiskelemassa insinööriksi työnohessa, kertaakaan en ole katunut päätöstä.

Porvoon Hilma
21.09.2012, 20:03
Mulla ei ole ollut päivääkään työttömyyttä, muutaman päivän olen ollut lomautettuna, mutta eipä tuosta juuri haittaa ollut.

Tekemätöntä työtä on tää maailma ihan turvoksiin asti pullollaan ja joka päivä voi tehdä uuden omaa tulevaisuutta koskevan päätöksen. Jos se päätös ei ollut hyvä, niin huomenna voi tehdä uuden, paremman päätöksen.

Mä uskon siihen, että ryhtymällä johonkin josta pitää ja jossa saa aikaiseksi tuloksia alkaa tuosta puuhasta pikkuhiljaa tulla elantokin. Näin mulle on käynyt.

Temuu
21.09.2012, 20:05
Ammattikoulu jäi kesken, sen jälkeen turvehommia kesällä ja sitä ennen talvi työttömänä.. Kyllä kävi aika pitkäksi, tekemistä oli mutta rahaa tehdä ei :D ihan täyttä sontaa.. Turvehommissa tosiaan sitten meni kesä ja siitä taas kuukausi työttömänä, nyt lasittaja ollut reilun vuoden ja tulevaisuuden suhteen työtilanne näyttää positiiviselta :rolleyes:

Mites vanha sanonta menikään, kyllä tekevälle työtä löytyy? ;)

Bj Andy
21.09.2012, 20:08
työttömänä en ole ollut koskaan, 15vuotiaasta asti kesälomat hiekkamontulla pyöräkonetta, huoltohommia. Rautakaupan varastossa yksi kesäloma, sitten amiskan ajan kesälomat koneistuspajassa, jonne koulunjälkeen aina armeijjaan asti, suoraan armeijasta murskalle ja rekkaa ajamaan, siitä koneistamaan nykyiseen firmaan jossa takana jo 5v. Nyt työnantajan ehdotuksen takia opiskelemassa insinööriksi työnohessa, kertaakaan en ole katunut päätöstä.

Näin se homma etenee. Ja tuon projekti osion perusteella teikäläinen menee jossain rekka hommissa enemmän kuin hukkaan....

Ja inssi hommat sen jälkeen kun käden jälki on tuota , luulisi tuottavan tulosta. Thumbs Up.Vai miten se menee...

BryGgi
21.09.2012, 20:15
Näin se homma etenee. Ja tuon projekti osion perusteella teikäläinen menee jossain rekka hommissa enemmän kuin hukkaan....

Ja inssi hommat sen jälkeen kun käden jälki on tuota , luulisi tuottavan tulosta. Thumbs Up.Vai miten se menee...

3V jo takana koulua työnohessa 2 iltana arken (17-21) ja lauantaina (08-15) ENää parit kurssit ja harjoitustyöt ja opari niin paperit kädessä. Alkaa 2päivän viikonloput kolmenvuoden tauon jälkeen. se jos joku on mukavaa..

young n dum
21.09.2012, 20:23
15v asti painanu raksalla. ekaks iha raksa hommia mut sit takinkääntö metalli pojaks. minuttiakaan en oo ollu työttömänä. ikää nyt sen 27v

kauhulla odotan sitä aikaa kun niitä hommia vaan ei oo..

ulkomaille on tarkotus itteä tyrkyttää, ens talven jo pit lähtee mut projektit ei alkanukkaan..:confused:

no katellaa sit tulevaisuudes uuvestaa.

monia tuttuja on joil ei töitä mut ei tuo hakeminekaa nii aktiivist oo ja se asenne..

Calmari
21.09.2012, 20:28
kauhulla odotan sitä aikaa kun niitä hommia vaan ei oo..

Siin vaihees ku siul ei oo hommii ni ollaa iha oikeesti kusessa

AVRO
21.09.2012, 20:48
Ketju tais olla työttömille mutta kai tähän voi omia kokemuksiaan työelämästä laitella.

Sama laulu kuin aika monella, töissä oltu keskeytyksettä 15v asti. Oikeastaan jo jostain 6. luokan kohilta asti ollut "töissä". Kossina tosin mutsin ja faijan mukana.
-85 kesäduuniin, johon sitten koulujen jälkeen vakkariksi. Intti välissä ja sitten -96 toiseen duuniin samalle alalle, kun soitettiin että tulisikko meille töihin. :) Sillä tiellä edelleen vaikka firman nimi ja omistuspohja vaihtunutkin. Nyttemmin palaillut taas sinne alkuperäiseenkin hommaan noiden pikkukoneiden pariin "harrastusmielessä" ja ammattitaidon ylläpitämiseksi.
Amiksen jälkeen olis päässyt tonne autokorjaamolle töihin kans, olivat tykästyneet mun puuhasteluihin amiksen työharjoitteluajalta. Valitsin kuitenkin tutun paikan ja jatkoin ilmojen teillä.

Täytyy olla tyytyväinen että töitä on aina riittänyt, toki sen eteen on töitä tehtykin ja tarvittaessa oltu nöyriäkin.

Välillä on saanut hammasta purra kun on ollut tappio otsassa. Uskon myös vakaasti siihen että vaikka lapiois shittiä niin tekee sen kunnolla ja jonkinmoisella panostuksella. Juu, olen myös työntänyt lumikolaa-harjannut-haravoinut-leikannut nurtsia-kärrännyt soraa kottarilla-kaivanut monttua-maalannut piharakenteita-kärrännyt rakennusjätettä kellarista kottarilla-kärrännyt sementtiä yms yms eli ei pelkkää hifistelyä korjaamolla.

Porvoon Hilma
21.09.2012, 21:35
http://www.youtube.com/watch?v=QD4144c3eh8

Viipo
21.09.2012, 22:25
Uskon myös vakaasti siihen että vaikka lapiois shittiä niin tekee sen kunnolla ja jonkinmoisella panostuksella.

Ite oon taas huomannu, ettei se ainakaan kannata. Hyvät hommat kannattaa tehä paremmin kun muut, paskanakit kannatta perseillä tai ainakin kuluttaa siellä muita enemmän työaikaa. Muuten kohta huomaa hoitavansa vain niitä paskanakkeja, kun paremmat hommat on muiden lapasissa.

Tuukka Impala
22.09.2012, 09:19
Ite oon taas huomannu, ettei se ainakaan kannata. Hyvät hommat kannattaa tehä paremmin kun muut, paskanakit kannatta perseillä tai ainakin kuluttaa siellä muita enemmän työaikaa. Muuten kohta huomaa hoitavansa vain niitä paskanakkeja, kun paremmat hommat on muiden lapasissa.

Mää oon myös yrittäny noin toimia tän hetkisessä duunipaikassa ja kyllä loppujen lopuksi pääsinkin paremmille työmaille.....

Kala92
22.09.2012, 11:22
Kyllä se niin on et suomessa ei tarvihe työtön olla jos ei halua. Ite pyöriny turvesoilla ja helsingissä kaapelinveto hommissa. Ei se ole kuin asenteesta kii et pääseekö mieleisiin hommiin vai ei. Ja tosiaan ikää se 20 ja kaikkia erillaisia ja hauskoja työkokemuksia on taskussa. Opiskeluhan se on se päätoimi, mut aina kesäsin on hauska kokeilla jotain uutta ja mielenkiintoista hommaa :D

wgz
22.09.2012, 12:12
Kyllä pistää pikkusen ottaamaan kaaliin nämä sankaritarinat ja työttömien halveksunta. Ei mahda jossain peräkylällä olla vara mistä valita. Ei mahda olla helppoa ottaa ja lähteä, jos on asunnot hankittu ja työt menee alta.

Vaikka kuinka asennoituisi oikein työhön, niin miten herrat hyvät ,rouvat ja neidit ml. menette töihin, jos ei ole töitä?

Itse olen ollut nuoruudessa työtön montakin kertaa ja aikuisenakin yhden jakson. Olen silti yhtä arvokas ja sankarillinen kuin nämä tämän ketjun sankaritarinoita kirjoittaneet.

Kyllä tässä nytkin alkaa työmotivaatio hävitä, kun laskeskelin, että jos pääsisin ansiosidonnaiselle päivärahalle, niin saisin enemmän rahaa asumistuen kera, sekä työmatkakulujen poistumisen jälkeen kuin nyt työssä käydessä. Pakko vain on olla töissä, kun ei pääse työttömäksi, eikä itse kannata irtisanoutua, koska tulee helvetin pitkä karenssi.

Pitkäkää prkl asenteenne sankarit!:mad:

wuntzikka
22.09.2012, 12:41
nojuu, oishan niitä töitä tarjolla kaikenlaista... mutta nyt ei vaan oikees nappaa lähtee kotoonta kruisailee töihin pohjanmaalle, länsi-rannikolle tai pääkaupunkiseudulle. menee taas työnteko vähän plusmiinusnolla...

ja pari työnantajaa antanut sellaisen kuvan, että ei oikein ole varaa ottaa töihin, mutta silti on hakusessa... katsoppas kun joka päivä on jossakin yt-neuvotteluja tms. ja porukkaa pistetään pihalle.

sen kyllä tiedän, että yhdistelmä puolella olis töitä mutta miksi pitää ostaa itselleen töitä. sekin on jo aika kallis kortti, jos logistiikka ala kuoleentuu näin pian.

wgz
22.09.2012, 12:51
nojuu, oishan niitä töitä tarjolla kaikenlaista... mutta nyt ei vaan oikees nappaa lähtee kotoonta kruisailee töihin pohjanmaalle, länsi-rannikolle tai pääkaupunkiseudulle. menee taas työnteko vähän plusmiinusnolla...

Näinhän se juuri on, että pitäisi olla valmis lähtemään huukankuukkaan töiden perässä. Tai peräti ryhtyä yrittäjäksi ja työllistää itse itsensä yritystukien avulla mm.

Minua vain nyppii ankarasti tämän ketjun sankarit, jotka kehuvat miten heillä on riittänyt aina töitä. Asuvatkohan he kaikki jossain niillä paikkakunnilla, joilla on työpaikkoja. Pikkuisen haiskahtaa kaupunkikeskeiseltä touhulta.

Töitähän on pilvinpimein, mutta palkkaa ei tietenkään haluttaisi maksaa. Harjoittelijoita pidetään, joille ei tarvitse maksaa mitään, tai työmarkkinatuellla olevia henkilöitä pidetään samalla tavalla. Tätä työvoimaa käytetään ympäri vuoden ja vuodesta toiseen.

Ei jaksa enää avautua. Nyt helpotti. Työttömät pää pystyyn. Olkaa vaan työttömänä, ei kenenkään tarvitse myydä työpanostaan naurettavilla palkoilla, joilla ei edes tule toimeen.

Rompe1
22.09.2012, 12:52

ja pari työnantajaa antanut sellaisen kuvan, että ei oikein ole varaa ottaa töihin, mutta silti on hakusessa... katsoppas kun joka päivä on jossakin yt-neuvotteluja tms. ja porukkaa pistetään pihalle.

sen kyllä tiedän, että yhdistelmä puolella olis töitä mutta miksi pitää ostaa itselleen töitä. sekin on jo aika kallis kortti, jos logistiikka ala kuoleentuu näin pian.

Mulla on yhdistelmäkortti, muttei tippaakaan kiinnostusta tehä niitä hommia. Aikani niitä tuli tehtyä, kaatosateella kuravellissä väännettyä, ja talvipakkasella sulateltua jarruja. Ei kiitos enää.
Eli jos mää lainaan Sulle tota korttiani siks aikaa? ;) :D

pesix
22.09.2012, 12:58
Itse joudun käymään talvisin keikka hommissa kun on ulkoilma painotteinen duuni, kovimmat pakkasajat sisä hommia etelässä :)
Työttömiä päiviä ei ole vara pitää (kiitos yrittäjyyden)

Heikki L
22.09.2012, 13:35
Itsekkin ollut nuorena muutamia kuukausia työttömänä, maks jakso tais olla 3kk.
Hain kyllä töihin mutta ei vaan kelvannut.

En kyllä ymmärrä miksi yhteiskunnan pitäis kustantaa naille "sankareille" elanto jos ei hyvita lähteä mihinkään töihin, itse oli työttömänä valmis muuttamaan työpaikan perässä ja kävin haastattelussakin akaalla ja karkkilassa vaikka Itä-helsinkiläinen olenkin. no sain sitten lähempää paikan ekana.

Porvoon Hilma
22.09.2012, 14:07
Kyllä pistää pikkusen ottaamaan kaaliin nämä sankaritarinat ja työttömien halveksunta. Ei mahda jossain peräkylällä olla vara mistä valita. Ei mahda olla helppoa ottaa ja lähteä, jos on asunnot hankittu ja työt menee alta.

Vaikka kuinka asennoituisi oikein työhön, niin miten herrat hyvät ,rouvat ja neidit ml. menette töihin, jos ei ole töitä?

Itse olen ollut nuoruudessa työtön montakin kertaa ja aikuisenakin yhden jakson. Olen silti yhtä arvokas ja sankarillinen kuin nämä tämän ketjun sankaritarinoita kirjoittaneet.

Kyllä tässä nytkin alkaa työmotivaatio hävitä, kun laskeskelin, että jos pääsisin ansiosidonnaiselle päivärahalle, niin saisin enemmän rahaa asumistuen kera, sekä työmatkakulujen poistumisen jälkeen kuin nyt työssä käydessä. Pakko vain on olla töissä, kun ei pääse työttömäksi, eikä itse kannata irtisanoutua, koska tulee helvetin pitkä karenssi.

Työntekijän palkkaaminen ei ole millekään yritykselle pikkujuttu. Kaikenlaista tarttee hoidella kun palkkaa jonkun. Suomi on kovan verotuksen ja aivan liian suureksi paisuneen julkisen sektorin kautta ajautunut tilanteeseen jossa julkinen sektori pakko-ottaa ihmisten käytettävissä olevista tuloista suuren osan. No mitä tekee yritys: joutuu lisäämään kulut hintoihin ja miettii entistäkin tarkemmin henkilöstön lisäämistä. Verotus on suuri kustannuksia lisäävä tekijä.

Suomessa poliitikot ovat pääosin keskittyneet kakun jakamiseen sen sijaan, että miettisivät kakun leipomista. Yritystoiminta lisää työpaikkoja. Jos yritystoiminnalle ei ole toimintaedellytyksiä niin ei ole töitäkään. Tilanne on aivan sama Egyptinkorvessa, Porvoossa kuin missä tahansa avoimessa taloudessa toimivassa paikassa. Suljetussa taloudessa, jollainen mm. Neuvostoliitto oli, on kaikki järjetönkin mahdollista. Suomalaiset poliitikot eivät ole vieläkään tajunneet että vain yritystoiminnalla ja työllä syntyy jotain sosiaalitukina jaettavaa. Kaikki muu on harhaa.

Kun mietit harmituksissasi muiden palstalaisten tarinoita, niin mietipä mistä kaikki johtuu. Jos edes osa noista rahoista jota nyt veroina kerätään, päätyisi yritystoiminnan kehittämiseen, niin töitä olisi ihan eri lailla.

Kyllä mua harmittaa ihan kybällä se, että Suomessa ei ole ihmisillä töitä. Mä teen omalta osaltani joka arkipäivä töitä avoimella sektorilla tuottaen vientituloja ja maksan veroni tänne. Mä en ole koskaan saanut mitään tukia yhteiskunnalta oon aina vain tehnyt duunia ja oon **ttu itte rakentanut omaa osaamistani kehittäen sen mitä mulla on.

Mä en ole mikään sankari, mä oon vaan ihan tavallinen sekatyömies.
Tossa mun allekirjotuksessa lukee: katse tulevaisuuteen, sitä mä oon toteuttanut.

Tän harvinaisen purkauksen tarkoitus oli vain ja ainoastaan kertoa, että työttömyys on politiikan keinoin korjattavissa ja vieläpä kestävällä tavalla.

Pannaan tohon vielä toi peukku niinkuin kannustuksena sulle ja muillekin. Älkää antako periksi!

ugly_hj
22.09.2012, 14:46

Voi nyyh. Kylläpä taitaa olla rankkaa elää kun et "pääse" työttömäksi. Minkä ihmeen takia muiden pitäis sun eläminen maksaa, asumis ynnämuina tukina jos sulla kerran töitä riittää?

wgz
22.09.2012, 16:38
Pannaan tohon vielä toi peukku niinkuin kannustuksena sulle ja muillekin. Älkää antako periksi!

Kiitti peukusta.

Onneksi sentään Metso veti takaisin lisäosingonmaksunsa, kun samalla on laittamassa pihalle porukkaa. No tähän varmaan vastataan, mikseivät kaikki osta osakkeita, että saisivat osinkoja. Kaiketi siksi, että palkasta ei jää mitään ylimääräistä.

Lehtiä lukiessa on nähtävissä, että laskukausi on alkanut. Joka päivä saa lukea yt-neuvotteluista. Mikä lie takana tässäkin.

Työttömäksi joutuville taitaa olla aika ikävät ajat tulossa, jos vielä käy niin, että perheen molemmat joutuvat työttömäksi. Samalla koko maalle taitaa käydä köpelösti. Syydetään rahaa vaan näille EU:n välistävetäjille.

wgz
22.09.2012, 16:40
Voi nyyh. Kylläpä taitaa olla rankkaa elää kun et "pääse" työttömäksi. Minkä ihmeen takia muiden pitäis sun eläminen maksaa, asumis ynnämuina tukina jos sulla kerran töitä riittää?

Lopeta nyyhkyttäminen! Minä en ole jättäytymässä elätiksesi. Pointtina kerron, että monen työttömän ei vain kannata lähteä pienellä palkalla töihin, koska saman saa muutenkin ja jopa enemmän.

lavanelikko
22.09.2012, 16:52
Lopeta nyyhkyttäminen! Minä en ole jättäytymässä elätiksesi. Pointtina kerron, että monen työttömän ei vain kannata lähteä pienellä palkalla töihin, koska saman saa muutenkin ja jopa enemmän.

Jotain mätää tässäkin on. Eikö pikemminkin pitäisi Valtion taholta kannustaa töihin kuin jäämään kotiin kaikenlaisille tuille... Itteekin moinen vituttaa, kun joskus nopeesti tarvis jokusen miehen töihin viikoks tai kahdeks, mutta ei äijien kannata lähteä... Toki työttömän kuuluu saada oma korvauksensa siitä ettei töitä ole, mutta lyhyt aikaista työllistymistä pitäisi jotenkin helpottaa valtion suunnalta... Enkä tarkoita minkäänlaisia tukia mihinkään suuntaan vaan ainoastaan sitä, että työttömyyskorvaus katkeaa sille ajalle minkä on töissä ja jatkuu siitä normaalisti eteenpäin ilman mitään karensseja. Tän luulis olevan mielekästä kaikille edellyttäen, että palkka ja pyynti kohtaa toisensa...

nöfnöf
22.09.2012, 17:23
Jotain mätää tässäkin on. Eikö pikemminkin pitäisi Valtion taholta kannustaa töihin kuin jäämään kotiin kaikenlaisille tuille... Itteekin moinen vituttaa, kun joskus nopeesti tarvis jokusen miehen töihin viikoks tai kahdeks, mutta ei äijien kannata lähteä... Toki työttömän kuuluu saada oma korvauksensa siitä ettei töitä ole, mutta lyhyt aikaista työllistymistä pitäisi jotenkin helpottaa valtion suunnalta... Enkä tarkoita minkäänlaisia tukia mihinkään suuntaan vaan ainoastaan sitä, että työttömyyskorvaus katkeaa sille ajalle minkä on töissä ja jatkuu siitä normaalisti eteenpäin ilman mitään karensseja. Tän luulis olevan mielekästä kaikille edellyttäen, että palkka ja pyynti kohtaa toisensa...

Näinhän se olikin aikoinaan, riitti pelkkä ilmoitus, minä päivinä oli ollut töissä ja kyseiset päivät vain vähennettiin korvauksesta.
Niin tämähän oli tietenkin aikaan jolloin melkoisen moni palstan "kovanaama" tais olla jotain margariinipaketin ja koninpään välissä.

Tehdystä työstä pitää saada kohtuullinen korvaus.

Heikki L
22.09.2012, 17:46
Näinhän se olikin aikoinaan, riitti pelkkä ilmoitus, minä päivinä oli ollut töissä ja kyseiset päivät vain vähennettiin korvauksesta.
Niin tämähän oli tietenkin aikaan jolloin melkoisen moni palstan "kovanaama" tais olla jotain margariinipaketin ja koninpään välissä.

Tehdystä työstä pitää saada kohtuullinen korvaus.

Niin kerropas vielä keitä nämä "palstan kovanaamat ovat" :)

wgz
22.09.2012, 18:03
Jotain mätää tässäkin on. Eikö pikemminkin pitäisi Valtion taholta kannustaa töihin kuin jäämään kotiin kaikenlaisille tuille...

Kyllä pitäisi, mutta ei tee mitään. Työtön on kuvattuun tilanteeseen kuitenkin syytön ja turha heitä on kivitellä. Turha näitä työttömiä on kadehtia, eivät he tuilla pääse rikastumaan.

Toivottavasti Suomi pysyy vielä jokseenkin sivistysvaltiona ja pitää myös huonommassa asemassa olevista huolta.

Eikä tuotakaan voi tietää mitä yrittäjänkin kohdalle sattuu, esim. vakava sairastuminen ja siitä seuraava työkyvyttömyys. Yrittäjäkin saattaa tuolloin olla tuen tarpeessa, samoin tämä sankari, joka ei ole ollut päivääkään työttömänä elämänsä aikana, jos niin ikävästi käy, että työkyvyttömyys sattuu kohdalle.

Rompe1
22.09.2012, 19:39
Kröhöm.

Mää nyt taas avaudun, vaikkei pitäisi. Anteeksi siitä.
Päivääkään ei oo tarvinnu olla työtön, jossei halua. Tekevälle läytyy aina töitä, jopa omalta paikkakunnalta. Ei niitten töitten oo pakko olla omalta alalta, pääasia että haluaa tehä töitä.
Ite oon ollu 3v eläkkeellä, eikä pääse töihin vaikka kuinka haluais. "Työttömät vie kaikki mahkut." Sanottiin mulle.
Noh, kyllä tää kotona-olokin välillä kivaa on, muksut kun tulee päiväkodista ja koulusta niin on elävä henkilö vastassa.
Ite oon yli 6-v työllistäny ihmisiä, ja yli 30-henkee ollu palkkalistoilla, niin suurin osa sanoo: "Ei mua kiinnosta työnteko. Täytä se lappu et oon käyny tällä ja that`s it."

Kommunistinen Suomi, EI TYKKÄÄ!

Itekkin oon nykyään palkansaaja-sektorilla, mutta silti sama ajatusmalli, pummit pois!

wuntzikka
22.09.2012, 19:39
Näinhän se juuri on, että pitäisi olla valmis lähtemään huukankuukkaan töiden perässä. Tai peräti ryhtyä yrittäjäksi ja työllistää itse itsensä yritystukien avulla mm.

Minua vain nyppii ankarasti tämän ketjun sankarit, jotka kehuvat miten heillä on riittänyt aina töitä. Asuvatkohan he kaikki jossain niillä paikkakunnilla, joilla on työpaikkoja. Pikkuisen haiskahtaa kaupunkikeskeiseltä touhulta.

Töitähän on pilvinpimein, mutta palkkaa ei tietenkään haluttaisi maksaa. Harjoittelijoita pidetään, joille ei tarvitse maksaa mitään, tai työmarkkinatuellla olevia henkilöitä pidetään samalla tavalla. Tätä työvoimaa käytetään ympäri vuoden ja vuodesta toiseen.

Ei jaksa enää avautua. Nyt helpotti. Työttömät pää pystyyn. Olkaa vaan työttömänä, ei kenenkään tarvitse myydä työpanostaan naurettavilla palkoilla, joilla ei edes tule toimeen.

nythän tänne tullut asia tekstiä ja samanlaista ajatustapaa kuin itselläni.
juu ja ei se yhdistelmä työkään mikään unelma ammatti ole, mutta tekishän sitäkin tässä välillä. ja ite oon kaiken rahoittanut työnteon palkalla, eipä ole yhteiskunta kustantanut mitään. ja sitten se, että en jaksaisi hyppiä paikkakunnalta toiselle... tässä nyt viimeiset 3v tullut autolla kuskattua muuttokuormaa milloin mihinkin päin, kun on tullut hypättyä työn perässä.
ja vielä tuosta palkanmaksusta, töitä kyllä olis 2 edellisessä firmassa.... mutta eipäs tilillä näy mitään erikoista palkkapäivänä. sitä sitten käsi ojossa kysellään jälkeenpäin että milloin.
eikä tässä tosin haluja olekkaan olla työttömänä, töitä etsitään jatkuvalla syötöllä.

wuntzikka
22.09.2012, 19:45
ja jos ei siin muu auta, ni lähdetään vaikka joutessaan sitten opiskelemaan joku ammatti itelleen vaikkapa oppisopimuksen kera. niinkuin muutkin olivat jo maininneet tuosta lehtien lukemisesta... niin tämän on jo 2 työnantajaa huomauttanut työnhaku keskustelussa. eli porukkaa pistetään jatkuvasti pihalle.
eipä jaksa kotona viettää työttömät ry vapaa-aikaa :)

niin ja jos yrittämistä miettisi vaihtoehdoksi, niin taitaa melkein tulla enemmän miinusta näillä polttoaine yms kuluilla maanrakennus/logistiikka puolella

AVRO
22.09.2012, 21:29
Osui. Omat kirjoittelut eivät todellakaan ole mitään sankarin paatosta vaan lähinnä jonkinmoista itsekseen ääneen puhelua näistä työjutuista. Maininta jonkun sivukylän työttömyydestä on varmasti taivaan tosi, mihin mennä töihin kun työpaikkoja ei ole.

Täällä etelän vetelänä on hyvä kirjoitella mutta minään sankaritarinana en tekstiä pitäisi, omien töiden eteen on töitä tehty enkä niitä todellakaan pidä itsestäänselvyytenä.

Kavereita ja tuttuja on työttömänä, tai ainakin ollut. Joku on ollut elämäntapatyötön jota en oikein osaa arvostaa, pidän sitä laiskuutena. Toki järjestelmä sen mahdollistaa mutta siltikin moinen vetkuilu ei käy meikäläisen päähän millään.

Työttömiä en pidä "huvin vuoksi työttöminä" noin lähtökohtaisesti, faijakin oli aikoinaan ilman töitä kun silloinen firma kaatui alta. Aika hankalaa oli aluksi tommosen jo ikääntyneen koulujakäymättömän ukon keksiä hommia, vaikka onkin semmoinen jokapaikanhöylä. Työhaluja olis kyllä ollut mutta aina vaadittiin jotain koulutuksia, ensimmäisenä nämä ATK-jutut... Pakko oli käydä jonkun kurssikeskuksen ATK-kurssi, sillä pääs jo tuulikaapista eteiseen. Vaikka hakusessa oli huoltomiehen yms duunarihommat!!!

Yks tuttu on ollut vuosia työttömänä, aikansa haki töitä eikä niitä oikein ollut syystä tai toisesta. Sitten kun emäntänsäkin jäi työtä vaille, oli edessä muutto pois täältä pääkaupunkiseudulta erinäisistä syistä. (olevinaan omaisuutta jota ei voi muuttaa rahaksi tuosta vaan --> tuet finito)
Ei se elämä niin hääviltä näytä, usemman vuoden ehti olemaan ilman töitä kun sieltä sivukylältä ei voinut lähteä mihin vaan hommiin kun olis lopulta ollut kalliimpi käydä töissä vs olla lasten kanssa himassa. Nyttemmin on työllistynyt kyllä.

Hyvällä kaverilla meni businekset vähän pieleen ja lopulta meni talo alta, kyllä siinä harmitti meikäläistäkin. Aika hankalaa siinä on lähteä mihinkään kun velkojat ottaa osansa vaikka mitä tekis, nyttemmin on taas jotain virittelyä mutta kyllä välillä ehti tapahtua vaikka mitä kun rupes kuupassa ahistamaan.

Tuukka Impala
22.09.2012, 22:21

Olen ainaki osittain samaa mieltä. Itse asun myös peräkylillä ja ajelen pitkiä duunimatkoja. Oon kans laskenu vähän että mitä kannattaa tehdä, kyllä mää sen verran saan liksaa että duunimatkakulujen ja pojan päivähoitomaksujenkin jälkeen jää enemmän fyrkkaa kuin mitä jäis ansiosidonnaisista. mut joillakin tiätty asia on toisin
duunit tosin on nyt ehkä loppumassa, porukkaa on jo lomautettu. itse en tosin ole jäämässä työttömäksi, vaan jään opintovapaalle ja menen kouluun. Saan kyllä koulutusrahastosta ansiosidonnaisen opintotuen, mutta koulumatkakulut tulee maksettavaksi. Sinne on vaan vähä lyhyempi matka kuin duunipaikalle eikä koulua ole ihan joka viikko, ehtii välillä viettää aikaa pojan kans enemmän.....
Oletko keskustellu asiasta työnantajasi kanssa? Jos itselleni jäisi liiton päivärahoista enemmän käteen kuin duunista niinpyytäisin lomautuslapun aina kun olisin ollu sen 8kk duunissa ja olisin lomautuksilla sen 500 päivää, tai ainakin pyrkisin siihen, ehkä..... tiätty kaikille työnanatajille semmonen ei sovi.
Ei ehkä täysin onnistuis omallakaan kohdalla, joskus töitä kuitenkin on paljon, mut mieluummin yksinhuoltaja yrittäis saada enemmän vapaa-aikaa että ehtis viettämään aikaa lapsen kanssa, kuin kuluttamalla lähes kaiken aikansa duunissa.....

Tuukka Impala
22.09.2012, 22:54
Vaikka kyllä joillakin on ihan omasta asenteesta kiinni että saako töitä. Tiedän muutaman tyypin. ne asennevammatyypit vaan asuu semmosella alueella missä olis töitä tai ainakin lähellä. Ykskin on semmonen että sen mielestä on liian pitkä matka lempäälästä ylöjärvelle töihin, "pelkää että auto leviää matkalle" Varmaan ensimmäisellä palkalla sais ostettua luotettavamman auton, mutta jos on sitten parempi olla kelan 500€/kk korvauksilla ja valittaa jatkuvasti ettei rahat riitä niin omapahan on asiansa

SamiN
23.09.2012, 00:55
Oltu on töissä ja työttömänä.

Ajohommat tuhos terveyden, kun kaikenmaailman roudauksia ja kantamisia tuli tehtyä 10v. Maajussinhommat tuli kans todettua selälle tuhoiseksi, se, joka väittää ettei traktorin ajaminen 10-16h päivässä ole rankkaa hommaa, kehotan kokeilemaan!

Muutettiin perämettään ja pykättiin paskahuussi (älvsbytalo), todettiin ettei olekaan enää hommia ja ihmeteltiin että mitäs nyt. Oli sitten iltatähtikin tulollaan eli emännys ei voinut olla töissä vaikka olis tarjottu.

Kotona oli ja on yhä tekemistä vaikka kuinka, tarvikkeet tosin maksaa. Aikuisopiskeluna (2v) uus ammatti selkäleikkauksen jälkeen ja taas todetaan, ettei noilla sähkömasentajan lapuilla mitään tee, kun ei ole omaurakointioikeuksia. Jotta vois hakee lupia tars 2v lisää kokemusta..

Noh, nyt ajetaan taas, tälläkertaa yöllä pitkää siivua modulilla ja toivotaan ettei porsche tahi kiimaliiterit osu keulaan.

Kun rupee vituttaan, on hyvä käydä jeesimässä broidia maataistelukoneiden käytössä, muistuu mieleen miksi aikoinaan lähti niistä hommista.. Kun elukoita on, ne sitoo 24/7.

Katotaan kauanko ajohommia riittää, itellaan yhdistyminen 1.10 voipi pistää stopin tarvikkeiden hankinnalle. Jos näin käy, sitten rakennetaan taas hissukseen ja jeesitään sukulaisia. Broidin kaivinkoneilla voi pitää näppituntuman kaiviskeluun, jokapäiväiseksi duuniksi siitä ei ole..

Olkapää leikkaukseen en lähde ennenkuin kämppä (ja talli) on tehty valmiiksi tai kädet lakkaa nousemasta. Suvussa on nivelreuma ym kansantaudit eli jos vanhaksi elää, silloin ei enää mitään tarvi tehdä mitään, kun ei kädet(kään) toimi.. Kytätään silloin töllöä ja koulutetaan koiraa, nyt ei kerkee.. Paitsi näin vkl öinä, kun ei osaa nukkua /halua sotkea rytmiä.

Onneksi vanhimmat jampat on suht käteviä käsistään, pistää pojat korjaamaan kotteron kun ei enää työkalut pysy kädessä.. Jos nyt jäävät paikkakunnalle joka kuihtuu kokoajan.

Eli päivät ei ole samanlaisia, välillä syvää epätoivoa töitten puuttumisesta, välillä taas töissä olosta ja vapaa-ajan kulumisesta nukkumiseen. Ja jatkuva vitutus siitä miksi jätti opinnot kesken..

Mikähän se alkuperäinen ajatus oli, sen kerkesin jo unohtamaan, mutta tässä nyt tällänen normiduunarin tarina. Mottona vaikka: päivä kerrallaan, jos sattuu hengissä heräämään.

nöfnöf
23.09.2012, 08:14
Niin kerropas vielä keitä nämä "palstan kovanaamat ovat" :)

Tietysti nämä, jotka täydellisen tietämättömyyden tuomalla varmuudella muodostavat mielipiteensä työttömistä. (Kyllä se niin on et suomessa ei tarvihe työtön olla jos ei halua.) Onhan tuokin lausahdus tavallaan totta, töitähän kyllä on vaikka kuinka paljon tehtäväksi, vaan siinä on sellainenkin pointti, että siitä työnteosta pitää saaha niitä sellasia poletteja, joilla lyhennellään asuntolainat ja elätetään perhe. Itse käytän melkein puolet palkasta pelkästään työmatkoihin tällähetkellä. Ei oikein huumorintaju tahdo riittää aina.

Ex_inkkari
23.09.2012, 09:15
Pitäiskö tässä itkeä vai nauraa... no jos naurais kuitenkin.

Topicin aihe: Oletko ollut työttömänä. Tyhmä vastaa että en ole ollut työtön niin 15 sälliä itkee että vitun paska kun elvistelet täällä duuneillas ??? paska kovanaama, varmaan joku hinttari kun olet töissä ollut.

Korjaan edellistä vastausta.

Olen ollut työttömänä koko ikäni, paskaa elämää riittänyt. Töitä olisi ollut tarjolla tossa kilometrin päässä, mutta vittu kun olen kaupunkilainen niin en viitsinyt perhettä ja kotia jättää,saman rahan saan kun kaivelen sohvalla nenääni.

Vituttaa tollaset työllistetyt kun kehuvat täällä töillänsä, saatana varmaan saanneet töitä ihan vierestä kun ovat elämässä pärjänneet helvetin sankarit. Vitun sankarit ja elvistelijät.

Punanenä
23.09.2012, 10:40
Sellainen pisti silmään tuolla että ikäänkuin LIITTO jotenkin pelastaisi työttömän,
Näinhän asia ei ole,Työttömyyskassa on se josta saa rahaa jos ehdot täyttyy, Liitosta taas saa hienon kalenterin kovaan hintaan:mad:

Nuhapumppu
23.09.2012, 11:56
Itsehän olen tällä hetkellä työtön,mutta ens kuussa saa mennä tekemään edes rengassesongin ajaksi hommia. Työttömyys ei aina automaattisesti ole omavalinta,esim. itse olen hakenut jopa siivoojaksi,johon tämän ketjun mukaan pääsee kuka vaan,ja eipä tuolta kuulunut yhtään mitään.
Ainut työ mitä karsastan,on pitkät keikkatyöt,ei ole kauheasti perheellisen miehen työtä se. Mutta koskaan en ole lannistunut vaikka hakemuksia tuleekin läheltyä "turhaan",kyllä se ajan mittaan tärppää,jossei muuta niin sitten uudelleen koulutukseen hakemaan.

wuntzikka
23.09.2012, 11:56
ei tämä ole pelkästään työttömien mollausta varten eikä myöskään haukuta työssä olevia. AIHEENA ON TYÖTTÖMYYS. eli asian tiimoilta molemmin puolin asiaa.

ja ei, en ala ensimmäisenä turvautua mihinkään liiton tai työkkärin apuun vaan etsin itse ensin vähän aikaan töitä. näin ne on ennenkin löytynyt.
eikä jaksa aina reissutyötä, rasittaavaa puuhaa välillä. sitten jos alkaa vertailemaan liiton + kelan maksuja johonkin siivous/maatalous työ 8,5€/h, plus vaikka 60km per siivu, niin kyllä siinä melkein tietää kumman valkkaa...
vielähän sitä reissutyöhön lähtee jos palkka + muut lisät ovat kohdallaan ja kaikki maksetaan oikealla tavalla.

Porvoon Hilma
23.09.2012, 14:27
Ne jotka on ollut jollain kursseilla vois kommentoida että onko ne kurssit sellaisia joista koitte olevan hyötyä ? Onks noi kurssit hyviä?

Mä itte uskon, että koulutuksen kautta voi avautua paikkoja. En oikein pidä mahdollisena sellaista että kerran 70-80-luvulla hankittu oppi riittäisi koko elämäksi. Aina voi oppia uutta. Ja noissa muutoksissa piilee mahdollisuus.

Joo, joku varmaan kommentoi, että siinäpä viisastelet, kokeile ite olla työtön ja asuntovelkainen. Mä haluan vaan sanoa, että se muutos lähtee ihan omista päätöksistä.

Mä laitan tähän taas ton peukun niinkuin merkkinä ihan vaikka vaan siitä, että haluan omalta osaltani välittää.

wgz
23.09.2012, 16:44
Oletko keskustellu asiasta työnantajasi kanssa? Jos itselleni jäisi liiton päivärahoista enemmän käteen kuin duunista niinpyytäisin lomautuslapun aina kun olisin ollu sen 8kk duunissa.

Ei ansiosidonnaista tietenkään jäisi enemmän kuin palkkaa, vaan kun työmatkakulut jäisivät pois, verotus kevenisi ja asumistuki nousisi, niin pääsisin samaan "ansioon" kuin työssä käydessä.

Varmaan työpaikallamme jo mietitään miten ammattiryhmämme voitaisiin ulkoistaa. Meille tarjottaisiin mahdollisesti uuden työnantajan alaisuudesta töitä, pienemmällä palkalla tietenkin. Jos kieltäytyisi, niin karenssi napsahtaisi työstä kieltäytymisen takia.

Työt eivät tältä alalta lopu, mutta yllämainitun kaltaisia järjestelyjä on näköpiirissä.

wgz
23.09.2012, 16:48
Sellainen pisti silmään tuolla että ikäänkuin LIITTO jotenkin pelastaisi työttömän,
Näinhän asia ei ole,Työttömyyskassa on se josta saa rahaa jos ehdot täyttyy, Liitosta taas saa hienon kalenterin kovaan hintaan:mad:

Harkinnassa on ensi vuoden puolella erota liitosta ja liittyä YTK:hon. On tässä jo maksettu liitoille tyhjästä vuosikausia.

wgz
23.09.2012, 16:50
Ne jotka on ollut jollain kursseilla vois kommentoida että onko ne kurssit sellaisia joista koitte olevan hyötyä ? Onks noi kurssit hyviä?

Kävin aikoinaan työllisyyskurssin, jonka ansiosta pääsin töihin. Nykymeiningistä en tiedä, mutta jossain päin järjestetään jo kursseja Facebookin käyttämistä varten. Varmaan hirmuisen hyödyllinen kurssi!:D

Sori vaan tuli laitettua väärää tietoa. Tässä korjaus. "Pohjois-Pohjanmaalla Raahessa on markkinoitu oppisopimuksella Facebookin peruskäyttäjäkoulutusta, kertoo sanomalehti Kaleva."

wuntzikka
23.09.2012, 18:30

Mä itte uskon, että koulutuksen kautta voi avautua paikkoja. En oikein pidä mahdollisena sellaista että kerran 70-80-luvulla hankittu oppi riittäisi koko elämäksi. Aina voi oppia uutta. Ja noissa muutoksissa piilee mahdollisuus.

Joo, joku varmaan kommentoi, että siinäpä viisastelet, kokeile ite olla työtön ja asuntovelkainen..

niinkuin jo mainitsin, eiköhän sitä sitten lähdetä kokeilemaan kurssia/koulutusta tms. joltain alalta tai oppisopimuksella. toisille työnantajille on tärkeää koulutustaso ja toisille taas aikaisempi kokemus.

mutta aika näyttää ja päivä kerrallaan edetään, seurataan tuloksia.

Tomppaa_
23.09.2012, 19:31
Työkkäri ei noita töitä oikeen saa järjestettyä. Samoin tuo työhakemuksien kirjoittelu on erittäin turhaa hommaa. Jos on tekevä mies/nainen ja on töitä vailla on paras marssia suoraan firmalle ja kysyä niitä töitä (toimii parhaiten pienissä yrityksissä :D ). Työhakemus on helppo nakata roskikseen mutta kun tiskin takana on ihminen, on se paljon vakuuttavampaa. Enemmän se ulkoinen olemus ihmisestä kertoo kuin joku yksiössä rustattu paperin palanen.

wuntzikka
23.09.2012, 19:56
Työkkäri ei noita töitä oikeen saa järjestettyä. Samoin tuo työhakemuksien kirjoittelu on erittäin turhaa hommaa. Jos on tekevä mies/nainen ja on töitä vailla on paras marssia suoraan firmalle ja kysyä niitä töitä (toimii parhaiten pienissä yrityksissä :D ). Työhakemus on helppo nakata roskikseen mutta kun tiskin takana on ihminen, on se paljon vakuuttavampaa. Enemmän se ulkoinen olemus ihmisestä kertoo kuin joku yksiössä rustattu paperin palanen.

tätä meillä on jo totuttu käyttämään, tuleepahan asiat kerralla selvitettyä.

solihull
23.09.2012, 20:09
Kaveri sanoo aina että ei oo ikinä ollu töissä...
viljelee tosin vaan vajaata 300 ha maata... ;-)

TT

Jappi
24.09.2012, 00:21
Ja kaikki työt nyt ei vaan sovi kaikille, ammun itseni ennen kuin otan ihmishoitoalan töitä. Muuten teen mitä vain.

Minunlaisesta ihmisvihaajasta saattaa olla pikkuisen vaikeaa leipoa lähihoitajaa...

Heikki L
24.09.2012, 04:20
Tää kyllä sama, teollisuuden paskahommat menee kun vettä vaan.
Mutta pistäppä ihmisten joukkoon niin olis kyllä oma kuula kallossa äkkiä.

wgz
24.09.2012, 05:26
Siis kaksi nimimerkkiä ampuisi itsensä mieluummin kuin menisit hoitamaan ihmisiä, esim. päiväkotiin. Noh, tiedän, että tarkoittavat mitä ilmeisemmin vanhustyötä. Eli löytyihän niitä töitä, joita ei tehtäisi, mutta että ihan henki pitäisi riistää itseltään ennen kuin menisi tämänkaltaiseen työhön. Se on kyllä totta, etteivät kaikki sovi kaikenlaiseen työhön.

Menisivätköhän nämä päivääkään työttömänä olleet ketjun toiset kirjoittajat kyseisiin töihin. Työtähän Suomesta löytyy. Se on vain itsestä kiinni, vai miten se meni?:rolleyes:

IironSika
24.09.2012, 07:08
Siis kaksi nimimerkkiä ampuisi itsensä mieluummin kuin menisit hoitamaan ihmisiä, esim. päiväkotiin. Noh, tiedän, että tarkoittavat mitä ilmeisemmin vanhustyötä. Eli löytyihän niitä töitä, joita ei tehtäisi, mutta että ihan henki pitäisi riistää itseltään ennen kuin menisi tämänkaltaiseen työhön. Se on kyllä totta, etteivät kaikki sovi kaikenlaiseen työhön.

Menisivätköhän nämä päivääkään työttömänä olleet ketjun toiset kirjoittajat kyseisiin töihin. Työtähän Suomesta löytyy. Se on vain itsestä kiinni, vai miten se meni?:rolleyes:

No kohta 15 vuotta psykiatrian ja kehitysvamma-alan hoitotyötä takana, eikä vielä ole kuula kallossa.

Finderi
24.09.2012, 08:19
Tuolla joku mietti kurssien kannattavuutta, laitan tähän kokemusta rakennusalan aikuiskouluttajan näkökulmasta. Yllättävänkin kovalla prosentilla porukat on vielä saaneet hommia, työvoimapoliittisen ammattitutkinnon porukasta 80% oli vuodenkin päästä alan duunissa. Nyt vedän perustutkintoa, mutta näyttää siltä ettei niin moni työllisty. Syytä on sekä alan näkymissä että tekijöiden kokemuksen vähyydessä, ammattilaisilla on enemmän kysyntää.

Omalla uralla riittää kaikkea mistä topicissa on noussut juttua:) Aluksi paskaduunia maansiirtofirmassa, valuhommia harjoittelijana rakennusfirmassa, tekussa inssiksi, rakennusalan suunnittelua, talomyyntiä, urakointia ja 90-luvun lamassa nurin. Siinä välissä opettajankoulutus ja sitten niihin hommiin mutta vouti vei välillä kaiken suojaosuutta lukuunottamatta...kolmea taloa tehdessä pystytin itelle vielä yhden jota vastaan sai viimein lainaa, pystyi maksaan ittensä irti perintäkierteestä. Terveys kyllä meni osittain, mutta onnistuin silti käymään kolmatta vuotta p.k-seudulla reissuhommissa muutama vuosi sitten. Kotoa duuniin about 300 kilsaa, eli viikot vuokraputiikissa ja käytännössä lauantai "vapaapäivä". Kuluissahan verottaja tulee sen verran vastaan että 300 egee/kk maksoin nettopalkasta tuota työn iloa.

Noin 12 vuotta olin "työtön", eli kukaan ei sattunut huolimaan palkoilleen. Koetin omaan piikkiin tehdä mitä sattui löytyyn. Välillä oli palkollisia, välillä painoin hulluna itsekseen. Ekaks työttömyyskorvausta muutama kuukausi, sitten starttirahaa kun piti laittaa firma virallisesti pystyyn ja yrittäjänähän et sen jälkeen saanut mistään mitään.

Jos jotain oon oppinut, niin ainakin nää: ketään ei pidä alkaa kattoon nenänvartta pitkin, elämässä kun sattuu kaikenlaista. Töiden suhteen ei voi useinkaan kranttuilla, paskaduuniakin tekee aikansa mutta pitää silmät auki. Reissuhommissa pärjää, ei vaan ala sekoileen viinaksien/mömmöjen ja muijien kans. Pitää vaikka muutamakin luottoihmisen, jotka oikeesti uskaltaa napata niskasta jos alkaa puhuun pehmeitä...:D

Heikki L
24.09.2012, 14:20

Ehkä vähän kärjistetysti, kyllä mä kokeilisin mutta onneksi ei ole vielä tarvinnut.
Vanhuksien ja vammaisten kanssa voisin vielä jotenkin pärjätä, koulu ja tarhaikäiset veis kyllä 5-0 meikäläistä. Joten parempi pysyä koneissa ne ei vittuile takas, ainakaan ääneen:)

Nim:Perhepäivähoitajan avokki kohta 10v

Nerd-O
25.09.2012, 09:22
Tuo homma vähän riippuu missä asuu. Itse kun tuolla Päijät-Hämeessä asui ja YT tuloksena pihalle niin eihän sieltä mitään duunia saa. Joten menin tuollaiseen työllisyyskoulutus hässäkkään, mitä ei ilmeisesti Päijät-Hämeessä tunnettu kovin hyvin kun joutui Helsinkiin asti hakemaan sellaista. Mutta siinä oli ideana 8kk kestävä kurssi missä "opiskellaan" ja tehdään duunia samalla. Sitten työllistytään firmaan missä on harjoitellut. No minähän tein siellä ihan samaa hommaa kuin vakkari kaverit. Hienosti luvattiin koko ajan duunia firmasta. Lopulta kun kurssi oli ohi ja piti soppari tehdä niin mulkku pomo ilmoitti että tässä ois soppari, mutta sinun kanssa tätä ei tehdä kun ei saatu johdolta lupaa palkkaa porukkaa. Kyllä hieman vitutti kun hommaa kyllä riitti ja koko ajan lupailtu duunia. Myöhemmin talousjohtaja kiinnostui tuosta hommasta ja sanoi että palkkaukseen oli kyllä lupa. Joten oli sen pomon jotain omaa paskaa. 8kk siellä tuli tehtyä firmalla todella halvalla duunia. Ehkä ne otti jonkun uuden "harjoittelijan".

Mutta siitä mielenkiintoinen homma että tuossa kun mentiin ansiosidonnaiselle ja muita korvauksia sai niin alkoi oikeasti miettimään mikä järki on käydä töissä kun tuolla hommalla käteen jää huomattavasti enemmän.

Muutin sitten takaisin pk-seudulle ja heti sai duunia. Onneksi nyt on sellainen firma mikä palkkaa uutta porukkaa töihin melkein koko ajan. Kerkisi olla joku 10kk työttömänä mistä tuo 8kk oli "kurssilla".

Samalla huomasin kuinka perseestä suomessa on sossu. Reilu kuukauden kun oli ollut työttömänä ja hilloa ei tietenkään tullut mistään niin aattelin että kerran elämässä saisi rahaa sossusta. Mut vitut. Myyt ensin asuntosi ja muutat vuokralle. Ehkä sitten voit saada jotain. Mut hei. Sullahan on oma auto, joten myy se pois ja tule sitten takaisin. Laskut pitää kuulemma myös ensin maksaa ja sen jälkeen kuitteja vastaan voi saada sossusta rahaa. Mutta ensin pitää selvittää mistä sait sen rahan millä maksoit laskut, koska jos joku lainasi rahat niin voit lainaa uudelleen siltä rahaa ja sossusta ei saa mitään. Jos ne vaan "ilmestyi" sinne tilille niin selvitys siitä mistä ne ilmestyi. Mut on kyllä niin perse mesta tuollainen sossu kuin olla vaan voi. Sieltä saa rahaa vain nämä ressukat, mutta se kerta kun normi ihminen kerran tarvii sossusta jotain niin sieltä ei tule kuin vittuilua.

Bj Andy
25.09.2012, 09:31
Samalla huomasin kuinka perseestä suomessa on sossu. Reilu kuukauden kun oli ollut työttömänä ja hilloa ei tietenkään tullut mistään niin aattelin että kerran elämässä saisi rahaa sossusta. Mut vitut. Myyt ensin asuntosi ja muutat vuokralle. Ehkä sitten voit saada jotain. Mut hei. Sullahan on oma auto, joten myy se pois ja tule sitten takaisin. Laskut pitää kuulemma myös ensin maksaa ja sen jälkeen kuitteja vastaan voi saada sossusta rahaa. Mutta ensin pitää selvittää mistä sait sen rahan millä maksoit laskut, koska jos joku lainasi rahat niin voit lainaa uudelleen siltä rahaa ja sossusta ei saa mitään. Jos ne vaan "ilmestyi" sinne tilille niin selvitys siitä mistä ne ilmestyi. Mut on kyllä niin perse mesta tuollainen sossu kuin olla vaan voi. Sieltä saa rahaa vain nämä ressukat, mutta se kerta kun normi ihminen kerran tarvii sossusta jotain niin sieltä ei tule kuin vittuilua.

Tämä on juuri nykysen kunnallispoliittisen kartan mukainen tilanne... Eli rahaa voi kyllä sossukin antaa harkinnan perusteella mutta sosiaalilautakunta tekee päätöksen ja sosiaalilautakunnassa istuu väkeä suunnilleen valtuuston kokoonpanon muodossa. Eli jos porvarit ym. pummien vihaajat on vallassa niin ei sieltä silloin oikein irtoa...

Tämä on kylmä totuus ja asiasta on kokemusta itelläkin.

Tirkmacine
25.09.2012, 09:53
Meilläpä on uus hieno johtaja,joka ottaa uuden työntekijän vaik ei sille oo ees mitään duunii.:eek:
Kuulin tuos,että oli käyny sanomassa vanhemmalle työn tekijälle et vois ettii muita töitä:(viddu mikä ÄIJÄ

Tuukka Impala
25.09.2012, 11:09
Ehkä vähän kärjistetysti, kyllä mä kokeilisin mutta onneksi ei ole vielä tarvinnut.

Käsittääkseni onnistumisprosentti on aika suuri, mut on kai semmosiakin jotka on kokeillu ja onnistunu vaan vammauttamaan itsensä pysyvästi.....

lacrits68
25.09.2012, 11:20
Joo, ei oo pahemmin joutanu työttömänä olemaan. Nytkin on duunissa ongelma, kun ei oo sopivia työntekijöitä löytyny ja tarve olis kova.

x2 näin meilläkin! :/
Itellä 0 pv työttömänä!

//Janne vm -70

ps: http://www.mol.fi/paikat/ rapiat 10 000 "vapaata" työpaikkaa, täällä sweduloissa rapiat 20 000 vapaata paikkaa http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Lediga-jobb.html?url=-123388378%2FStandard%2FSokViaArbetsort%2FSokViaArb etsort.aspx&sv.url=12.237ec53d11d47b612d78000171 Tanskassa ja Norjassa on sellaset 2-30 000 vapaata paikaa avoinna! en katso alas työttömiä tms mutta systeemissä on vikaa kun ei työ ja tekijä kohtaa!

wuntzikka
25.09.2012, 16:36
noh, jokainen joka hiemankin moittii työttömiä... niin voisi ennen kirjoitustaan miettiä 2 kertaa, että menetkö itte työttömäksi jouduttuasia mummojen/pappojen/kehitysvammaisten perseitä pyyhkimään, kun tämä siihen tuntuu johtavan....

Bj Andy
25.09.2012, 17:19
http://www.youtube.com/watch?v=E1H5XuXzICU&feature=related

Porvoon Hilma
25.09.2012, 19:26

Tätä mä suosittelen. Älkää antako työkkärin pilata teitä. Menkää käymään ja antakaa oikea kuva itsestänne, kyllä se ainakin erottuu kun näkee ettei papereiden takana ole mikä tahansa katuojasta nostettu hiihtäjä vaan asiansa osaava ammattilainen.

Bj Andy
25.09.2012, 19:42
Tätä mä suosittelen. Älkää antako työkkärin pilata teitä. Menkää käymään ja antakaa oikea kuva itsestänne, kyllä se ainakin erottuu kun näkee ettei papereiden takana ole mikä tahansa katuojasta nostettu hiihtäjä vaan asiansa osaava ammattilainen.

Ja ainakin kannattaa pitää huoli että työkkärissä on tiedot ajan tasallla ettei siellä ole tieto ainoastaan amiksesta valmistumisesta ja intistä pääsystä kuten itellä joskus taannoin kun siellä asioin...Vaan tieto kaikesta osaamisesta mitä ikinä se sitten onkaan. Koska silloin kun siellä kävin ja päivitin tiedot niin viikon jälkeen kun olin jo ie löytäny duunia, piti ruveta toppuuttelemaan kun alkoi niitä työhön osoituksia tulemaan...

Mutta oma lärvi ja ensivaikutelma on se millä sitä duunia joko saadaan tai ei... Ja senhän jo kaikki varmaan tiesikin.

wgz
26.09.2012, 06:06
No kohta 15 vuotta psykiatrian ja kehitysvamma-alan hoitotyötä takana, eikä vielä ole kuula kallossa.

Arvostan!

Tomppaa_
26.09.2012, 10:41
Itellä 0 pv työttömänä!

//Janne vm -70

ps: http://www.mol.fi/paikat/ rapiat 10 000 "vapaata" työpaikkaa, täällä sweduloissa rapiat 20 000 vapaata paikkaa http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Lediga-jobb.html?url=-123388378%2FStandard%2FSokViaArbetsort%2FSokViaArb etsort.aspx&sv.url=12.237ec53d11d47b612d78000171 Tanskassa ja Norjassa on sellaset 2-30 000 vapaata paikaa avoinna! en katso alas työttömiä tms mutta systeemissä on vikaa kun ei työ ja tekijä kohtaa!

Näistä suurin osa on sellaisia työpaikkoja, joissa vaaditaan vähintään yhden vuoden työkokemus alalta, eli esimerkiksi vasta koulusta päässeen on erittäin vaikeaa työllistyä noihin.

lacrits68
26.09.2012, 12:00
Näistä suurin osa on sellaisia työpaikkoja, joissa vaaditaan vähintään yhden vuoden työkokemus alalta, eli esimerkiksi vasta koulusta päässeen on erittäin vaikeaa työllistyä noihin.

Pointti oli että KAIKKI eivät varmaan ole just valmistuneita! Itekin joudui opettelemaan paremmin Ruotsikielen ja hakemaan Uumajasta töitä, kun ei muuta ollut tarjolla!'

Näin jälkikäteen ei olleskaan huono valinta!

//Janne

nöfnöf
26.09.2012, 17:42
Itellä 0 pv työttömänä!

//Janne vm -70

juu tällä hetkellä 21616 paikkaa vapaana joista yli kolmannes pääkaupungissa yksi kolmannes muuten vaan skoonen ja läntisen eteläruotsin alueella, vieläpä hyvin painottuen suurimpiin asutuskeskuksiin.
pohjoiseen ruotsiin (kaksi pohjoisinta lääniä) on arvonnassa osunut vajaa 1015 työpaikkaa, joista norbottenin osalta 9/10 on luulajassa tai kirunassa.
samalta se vain taitaa näyttää suomenkin tilanne, työpaikoista (vapaista) valtaosa on hyvin pienellä alueella.

kuljetustukikin loppuu kohta.

wuntzikka
26.09.2012, 19:37
ja sitten pitäs mennä kaupunkiin töihin, muuttaa perässä....

joo ei, sitten ihmetellään ku kaikki häviää maaseudulta pois. pitää se kuiteski työntekokin laskea kannattavaksi.
ja juurikin tuo alkaa olla nykypäivää, kaiken maailman jonninjoutavat kurssit ja koulut ja ammatti käytynä ja sen seittemän vuotta kokemusta.... johan siinä alkaa olla jätkillä keski-ikä 30 ennen ku mihkää töihin pääsee.
ku osaa jotaki tehdä, pyrkii sille alalle kovasti töihin ja jos ei jotakin vastaavaa hommaa osaa ni ei auta olla peukalo keskellä kämmentä. pientä harjoittelua ja kärsivällisyyttä.

wuntzikka
01.10.2012, 13:35
kahen viikon päästä tekee virallinen soppari.

ja taas kotoonta n. 100km päähän, vuokra-asunto etittävä ja sillee

Porvoon Hilma
01.10.2012, 17:33
kahen viikon päästä tekee virallinen soppari.

ja taas kotoonta n. 100km päähän, vuokra-asunto etittävä ja sillee

Oot sie melko sissi, ajamaan joudut jonkin verran, muuta saat hiukka pidemmän ajan viettää tuota miehen elämän parasta hetkeä. Miehen elämän paras hetki on se kun on lähtenyt töistä mutta ei ole vielä tullut kotiin... :D

wuntzikka
01.10.2012, 19:11
en kyl ala autossa asumaan, verottajille vois tietty vähäsen ajella autolla.

että kyllä se menee taas siihen, että vuokra-asunnossa viikot ja vkl:n kotia taas.
esim toissa keväänä tuli tuota rumbaa harrastettua 4kk --> n. 11tkm, tietty osa on työmaa ajoa/työajoa

Jappi
01.10.2012, 22:07
Se vain että meinaa ihan oikeasti mennä työnteko kalliiksi jos päivittäin kulkee. Ja sata kilsaa on aikalailla yks ja sama rahallisesti ottaako vuokrakämpän vai ajaako joka päivä.

Tosin ihan hyvin riitti palkka kun työpäivän pituus oli 10-12h urakkaa... Mutta sitten kun oli vain 7,5h odotusta päivässä niin silloin joutui itse maksamaan että sai käydä töissä.

wuntzikka
02.10.2012, 12:22
no niinhän se on, että ajaminen vs. vuokra-asunto on samanhintaisia. mutta näillä hinnoilla pitää olla 3l/100km kulkeva pikku kikotin. ja tähänhän se menee, ku ei lähempänä ole töitä tarjolla kellään (sellasta mitä haluaa tehdä tai edes vastaavaa) niin pakko tehdä valintoja elämässä.
aikaisemmin palstalla oli puhetta, että töiden perässä joutuu ajelee taikka muuttamaan... nythän tämä meinaakin mennä jo siihen, että hei, sehän on vähän kallista puuhaa. sittenhän tuo ajo ei taas mene työnantajan laskuun vaan verottajan, 25c per km. jos polttoaineet kallistuu vielä, niin ei se paljoa lohduta. jos sitten vuokra-asunnon saa pääpiirtein 300--> minkälaisen haluaa. elikkäs jos alkaisin gemssillä pukkaa tuota väliä, niihen pari tankillista saa 300... no, ajaahan silläkin tietysti jo jonkin matkaa. mutta itse kallistun ennemmin asuntoon ku autoiluun, sitähän saa jo töissä harrastaa ihan tarpeeksi.

ja sitten jos tosiaan on töitä sen seittemän vuotta minkä urakka kestää, niin...

petroman
03.10.2012, 13:40
no niinhän se on, että ajaminen vs. vuokra-asunto on samanhintaisia. mutta näillä hinnoilla pitää olla 3l/100km kulkeva pikku kikotin. ja tähänhän se menee, ku ei lähempänä ole töitä tarjolla kellään (sellasta mitä haluaa tehdä tai edes vastaavaa) niin pakko tehdä valintoja elämässä.
aikaisemmin palstalla oli puhetta, että töiden perässä joutuu ajelee taikka muuttamaan... nythän tämä meinaakin mennä jo siihen, että hei, sehän on vähän kallista puuhaa. sittenhän tuo ajo ei taas mene työnantajan laskuun vaan verottajan, 25c per km. jos polttoaineet kallistuu vielä, niin ei se paljoa lohduta. jos sitten vuokra-asunnon saa pääpiirtein 300--> minkälaisen haluaa. elikkäs jos alkaisin gemssillä pukkaa tuota väliä, niihen pari tankillista saa 300... no, ajaahan silläkin tietysti jo jonkin matkaa. mutta itse kallistun ennemmin asuntoon ku autoiluun, sitähän saa jo töissä harrastaa ihan tarpeeksi.

ja sitten jos tosiaan on töitä sen seittemän vuotta minkä urakka kestää, niin...

Kannattaa vissiin tiedustella verottajalta, milloin voi saada vuokrakämpän kuluista huojennusta verotukseen. Matka kotoa työasunnolle... En nyt löytäny linkkiä, mistä asia selviäis..

Jappi
03.10.2012, 14:13
Kannattaa vissiin tiedustella verottajalta, milloin voi saada vuokrakämpän kuluista huojennusta verotukseen. Matka kotoa työasunnolle... En nyt löytäny linkkiä, mistä asia selviäis..

http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Vahennykset_ansiotulosta_ja_verosta/Tyoasuntovahennys_verotuksessa%2812940%29

wuntzikka
04.10.2012, 13:20
no joo, tuota en ole ennen ajatellutkaan.

kiitoksia vinkistä, pitää käydä joku päivä tiedustelemassa

Jappi
04.10.2012, 21:04
Loppupeleissä vaan pitää olla tuloja mistä vähennyksiä saa... Pienipalkkainen maksaa muutenkin niin vähän tuloveroa ettei noilla vähennyksillä ole sanottavaa merkitystä.

Yölento
04.10.2012, 21:28

Oma kokemus työkokemuksen vaikutuksesta: Hain yhdistelmäkuskin paikkaa, kokemusta oli 3 vuotta kasetin ja lavetin kanssa...isäntä tuntui epäilevän osaanko peruuttaa täysperällä. Oli sitten ottanut vasta amiskasta/kurssilta valmistuneen kaverin töihin. Niillähän sitä kokemusta on...

Jappi
05.10.2012, 04:13
Oli sitten ottanut vasta amiskasta/kurssilta valmistuneen kaverin töihin. Niillähän sitä kokemusta on...

Usein raadollisesti siksi että niille ei tarvitse maksaa ammattimiehen palkkaa...

Heguli
05.10.2012, 06:21
Usein raadollisesti siksi että niille ei tarvitse maksaa ammattimiehen palkkaa...
Se on juuri näin. Esimerkkinä, juuri koulusta valmistuneen kaverin saa töihin kympillä tunti mutta kokeneempi kaveri saa sen 15 e/h. Siitä voi jokainen laskea paljonko tuo ero tuo firman kassaan vuodessa rahaa. Ja kun nykypäivänä firmojen katteet on todella ohuet, voi tuo ero pitää firman pystyssä. Raadollista mutta totta.

wuntzikka
05.10.2012, 06:39
Oma kokemus työkokemuksen vaikutuksesta: Hain yhdistelmäkuskin paikkaa, kokemusta oli 3 vuotta kasetin ja lavetin kanssa...isäntä tuntui epäilevän osaanko peruuttaa täysperällä. Oli sitten ottanut vasta amiskasta/kurssilta valmistuneen kaverin töihin. Niillähän sitä kokemusta on...

miusta ne tukkiautolla ja sora-autoilla ajavat osaavat peruutella mihin vaan, hake autolla ei tehtaiden ja välivarasto paikoilla paljoa peruteella, tai kunhan on siellä päin...

ja juuri eilen laskeskelin autolla ajamista vs. vuokralla olemista. 7l/100km jos autoni veis diisseliä ja 100km per siivu eli x2. pelkällä polttoaineella maksan jo vuokran pois, siihen ku ynnää vielä vakuutus + verot + muut auton kuluvat osat

farmari
05.10.2012, 08:01
miusta ne tukkiautolla ja sora-autoilla ajavat osaavat peruutella mihin vaan, hake autolla ei tehtaiden ja välivarasto paikoilla paljoa peruteella, tai kunhan on siellä päin...

ja juuri eilen laskeskelin autolla ajamista vs. vuokralla olemista. 7l/100km jos autoni veis diisseliä ja 100km per siivu eli x2. pelkällä polttoaineella maksan jo vuokran pois, siihen ku ynnää vielä vakuutus + verot + muut auton kuluvat osat

Onhan toi noi kimppakyytiki keksitty.

wuntzikka
05.10.2012, 13:21
no sehän on sitten aivan säätämistä ja niin köyhäks ei mene et pitäs kimppakyydeillä mennä.

jokainen laskee mikä itselleen halvin/järkevin, minulle se on vuokra-asunto. ja sitten kun ottaa huomioon vielä päivystysluontoisen työn talvikaudella... onpa mukava hypätä puhelinsoiton jälkeen autoon esim. 3h keikan takia keskellä yötä. ei se ole enää mistään kotosi.

farmari
05.10.2012, 18:41
Ja sitä ei välttämättä jaksa kaikkia juttuja kuunnella, mitä kimppakyydissä on kuunneltavana... BTDT! Mut se sata alkaa oleen siinä kipurajoilla, vaan on se vaan parasta päästä aina kotiin nukkumaan. Nykyään työmatka on sen 12 min ja se on sopiva.

wuntzikka
05.10.2012, 19:34
joo kesäkelissä ei hurauttas ku kolme varttia tuota väliä, mutta kun sattuu olemaan talvikunnossapitoa ni on noita päivystyksiä erään kerran vajaan puolen vuoden aikana.

sitten höpinöiden lisäksi kimppakyydeissä on säätäminen, eli joudut laittamaan oman elämän sen kimppakyydin mukaan.
mutta se on otettava vielä päivä kerrallaan ja katseltava mitä huominen tuo tullessaan.

Tuukka Impala
06.10.2012, 22:59
Kimppakyydit ei oikein toimi muutaku siinä tapauksessa että kaikki samassa kyydissä kulkevat on samalla työmaalla ja samat työajat ja asuu melkein naapureina.....

wuntzikka
07.10.2012, 06:54
Kimppakyydit ei oikein toimi muutaku siinä tapauksessa että kaikki samassa kyydissä kulkevat on samalla työmaalla ja samat työajat ja asuu melkein naapureina.....

juurikin näin

Finderi
07.10.2012, 12:35
Joo kimppakyydit toimii parhaiten pitkillä siirtymillä jolla on yleisesti paljon kulkijoita. Olin pari vuotta www.kimppa.net ringissä kuskina ja mukana pyöri noin 50 henkilöä joista vain muutama tuli säännöllisesti edes yhteen suuntaan. Silti joskus ajelin yksinään vaikka aina oli sama aikataulu Jkl-Hki välillä. Nyt taas jännitetään ostaako ely koulutukset vai aletaanko hakeen helmikuussa uutta jobia.

VonLeka
08.10.2012, 16:38
mä oon ollu kirvesmiehenä töissä joka päivä n.9v, pari kertaa olen lennosta vaihtanu virmaa 'parempaan'.
kerran olin 'joutomiehenä' n.5kk kun oli niin paljon omia timperi hommia etten joutanut vieraille töihin.

mun yx kaveri on ollu työtön kohta 2v, ei suostu mitään muuta tekemään kuin oman alanhommia joita ei ole tällä paikka kunnalla. mielestäni aika nolla tason toimintaa. töitä ois tarjolla mutta ei voi tehdä kun ei ole omanalan hommia, ja nuo vapaat työpaikat ei vaadi mitään tähtitieteen maisterin tutkintoa. ei siitä kohta ole minkään tekijäksi kun himassa on maannu 2v. ei mahdollinen tuleva työnantajakaan tod.näk. hyvällä katso jos kundi ei ole tehnyt mitään viimeiseen 2 vuoteen kun on terve ja ei ole fyysisiä rajoitteita ja on parhaassa työ iässä (alle 30v).

minä en ymmärrä lusmuilua. ei rakennusalallakaan aina ole järkihommia tarjota, mutta 'isot' firmat kyllä keksii jotain joutohommia ns. hyville työntekijöille ettei ne joudu työttömäksi tai lähde muualle töihin, koska hyvistä miehistä on puutetta tarpeen tullen. ei iso virma mene konkurssiin jos se väkisin työllistää muutaman hyvän kundin ettei ne lähde vihollis virmaan. rakennushommissakin on aika paljon joutomiehiä ja lusmuilijoita. vaikeempi on olla valetimperi kuin valelääkäri, valelääkärit saattaa tehdä vuositolkulla töitä jäämättä kiinni, mutta valetimperi voi paljastua jo ennen ensimmäistä kahvitaukoa kun joku muotti räjähtää tjsp.

Porvoon Hilma
08.10.2012, 18:53
minä en ymmärrä lusmuilua. ei rakennusalallakaan aina ole järkihommia tarjota, mutta 'isot' firmat kyllä keksii jotain joutohommia ns. hyville työntekijöille ettei ne joudu työttömäksi tai lähde muualle töihin, koska hyvistä miehistä on puutetta tarpeen tullen. ei iso virma mene konkurssiin jos se väkisin työllistää muutaman hyvän kundin ettei ne lähde vihollis virmaan. rakennushommissakin on aika paljon joutomiehiä ja lusmuilijoita. vaikeempi on olla valetimperi kuin valelääkäri, valelääkärit saattaa tehdä vuositolkulla töitä jäämättä kiinni, mutta valetimperi voi paljastua jo ennen ensimmäistä kahvitaukoa kun joku muotti räjähtää tjsp.

Toi on just noin. Firmoissa kyllä pidetään kiinni hyvistä miehistä ihan oikeasti (tai sitten ne ei kohta enää ole mitään firmoja vaan konkurssipesiä).
Toi valetimperi tosiaan paljastuu helposti, mutta mites valepoliitikko, erottaako sitä oikeasta poliitikosta mitenkään ? :D

AVRO
08.10.2012, 22:10
Toi valetimperi tosiaan paljastuu helposti, mutta mites valepoliitikko, erottaako sitä oikeasta poliitikosta mitenkään ? :D

Puhuukin niin miten asiat ovat, ja ehkä tottakin??

Bj Andy
08.10.2012, 22:18
Eli vaikeaksi siis menee, kumpi on aito valepoliitikko hmm...:eek:

wuntzikka
10.10.2012, 18:22
no perhana, sehän on sitte vissii tulevan työpaikan "varikolle" matkaa vuokrakämpältä kolmisen kilsaa.

reynolds
10.10.2012, 21:38
Tollasella 3 kilsan matkalla kannattaa jo jos vaan viittii niin kulkea fillarilla. Säästää polttoaineet ja tulee mukavasti liikuntaa.:)

wuntzikka
02.05.2013, 12:44
ja tämäkin homma sitten kusahti "hieman". ei nyt olekkaan taas ihan niitä hommia mistä puhe oli, etsinnässä siis jotain uutta. tehdään sitten paskahommia (siis todellakin) niin kauan kunnes tulee seuraava mahdollinen paikka. jos en sitten lähde elokuussa rekkakortti kouluun puoleks vuodeks...

Hanna
02.05.2013, 22:58
Ekaa kertaa elämässäni työttömänä.
1kk takana ja jatkuu kesäkuuhun asti.

Kesätyöt alkaa kesäkuun alussa ja tavallaan omalta alalta, työkoneita ja traktoreita pääsen huoltamaan.

Hevosenhoitajaks valmistumisen jälkee menin syksyllä amikseen ja valmistuin ajoneuvoasentajaks 2010.
Opiskelun ohessa tein siivoushommia ja kesän olin ollu siivoojana.
Valmistumisen jälkeen jatkoin joku kolme vuotta siivoojana ja se työ oli kyllä niin persanaalista et halusin sisäsellä siirrolla kiinteistöpuolen hommiin.

Tykkäsin kiinteistöhommista vaik lumityöt oli suht rankkoja ja selkä tuli kipeeks reppupuhaltimesta mut se oli pientä verrattuna siihen et miuta ei vituttanu mennä töihin.

Puolenvuoden jälkee tuli YT neuvottelut ja naamakertoimella mie ja yks vanhempi ukko laitettiin pihalle, firmassa oloajalla ei ollu siinä mitään tekemistä.

Siivouspomo oli ottanu herneet peräaukkoon ku siirryin pois hommista eikä ottanu sisäsellä siirrolla takas siivoushommiin vaan miun olis pitäny hakea uutena työntekijänä.

Mielessäni näytin persettä ja keskisormea koko nihilistifirmalle ja ajattelin et pitäköön tunkkinsa.

Autopuolen aikanen harjottelupaikka ottaa miut nyt kesäks joksku aikaa töihin.

Kesällä selvii oonko päässy opiskelemaa AKTIVAlle kuorma-auton kuljettajaks, jos en ni pitää keksii uus suunnitelma, siihen asti näillä mennään.

Ja en saa liitosta rahaa koska oon ollu liitossa niin vähän aikaa, KELAn karkkirahoilla mennään...