PDA

View Full Version : Läjä käynnistyy kolmella


Krisse
19.09.2012, 20:06
Taas on uutta vaivaa - tai ei tää nyt kovin uusi ole, puolisen vuotta ollut päällä mutta nyt syksyn tullen pitäisi kai saada kuntoon.

Kun tuo värkki (pyöreälamppuinen) lähtee aamuisin käyntiin vain kolmella ja piha täytyy sankasta sauhusta. Kesällä hellepäivinä se lähti ihan kivasti liikenteeseen, mutta mitä viileämmäksi menee säät niin sitä huonommaksi menee. Äsken käynnistin sen ~17 asteessa ja minuutin verran ihmettelin sitä kaasuun koskematta, eikä se siinä ajassa vielä saanut kaikkia pyttyjä mukaan. Toki ryntäili välillä hetkellisesti kun kaikki pytyt käväsivät tulilla ja mitä enemmän aikaa meni niin sitä enemmän noita ryntäilyjä tuli, mutta vasta pienen kaasuttamisen jälkeen rupesi käymään neljällä. Näihin säihin asti tuota on esiintynyt vain aamuisin, mutta nyt kun meininki on viilentymään päin niin työpäivän jälkeenkin oireilee lyhyesti - mutta varmasti pitenee lakkoilu säiden jäähtyessä.

Hehkutusaika on samaa luokkaa kuin ennenkin ja hehkut vaihdoin tuossa viikko sitten mutta ei mitään muutosta. Jälkihehkua tuossa ei ole ikinä ollut (puuttuu yksi johto) mutta hyvin on pelannut joten siitäkään tuskin kiikastaa.

Niin että mitähän tälle nyt koittaisi, ei viitsisi vielä näillä säillä lohkolämmittimessäkään pitää :-)

pee
19.09.2012, 20:10
vai voisko sillä(kin) olla ilmavaivoja ? :eek:

Bj Andy
19.09.2012, 20:20
Perseen kestosta riippuen vaihdat sinne pimeenä olevat 1-4 hehkua niin rupeaa käymään. Kammio koneen ominaisuus nääs.

Ja jos et vaiha niin jossain - 10 asteen jälkeen se ei ehkä jaksa lähteä tulille...????

Edit. Viesti luettu loppuun vaan kato ne hehkut silti.Sori.

Ja jos ei auta niin suuttimet säätöön/remppaan.

Edit.Edit. Jos vena välykset ym. on kondiksessa.

pee
19.09.2012, 20:45
onk se sauhu sinistä, valkosta vai mustaa ?

Krisse
19.09.2012, 21:22
vai voisko sillä(kin) olla ilmavaivoja ? :eek:
No tää on käyny mielessä, en vaan tiedä mistä tuotakin ettisi. Suodattimen letkut - tai lähinnä klemmarit - on vähän niin ja näin ja to-do -listalla, mutta ei mistään ainakaan työnnä naftaa ulos.

Ja jos ei auta niin suuttimet säätöön/remppaan.
Edit.Edit. Jos vena välykset ym. on kondiksessa.
Toi on 'täysin läpikäyty' noin 80tkm sitten ja siinä yhteydessä sekä pumppu että suuttimet kävivät tiiselipajalla, tekijän muistikuva oli että kärjet ois suuttimiin vaihdettu. Venttiilit on säädetty tämän vuoden puolella.

onk se sauhu sinistä, valkosta vai mustaa ?
Mustaa ei ainakaan, pihaoloissa se näyttää aika vaalealta mutta tänään sisätiloissa startattuani ilma näytti enemmänkin siniseltä.

Öljyä ei erityisemmin kulu, vettä ei häviä ja lämmettyään käy niin siististi että 'hiacemiehet' aina taivastelevat nättiä käyntiääntä, kulkee kai niinkun noiden pitää eikä työnnä banaania pakoputkesta.

BryGgi
19.09.2012, 21:28
ilmavaivoitla kuulostaisi äkkiseltään, jos ei kerta nestettä hävitä niin ei ole sitten tuo halkeamakaan ja nestettä palotilassakaan syynä. huonolla tuurilla ei edes ulospäin vuoda. vaan sisälle vetelee kuplia. Omassa alkoi ilmeisesti fuskaamana se etustefa akselinjuuresta, ja aiheutti kovassa vedossa löysätessä käyntiä vajaalla ja välillä sahuutti käyntiin.

Late_
19.09.2012, 21:35
Minkäslaisia oireita voisi saada aikaan löysällä olevalla suutinputkella?

Entäs voisko noita saada aikaan pielessä olevalla pumpun ajoituksella?

Bj Andy
19.09.2012, 22:16
Oma diagnoosi.

Ei vaivoja. Kuuluu jokseenkin normaaliin vanhenemiiseen...

pee
19.09.2012, 22:22
Sininen liittyy epätäydelliseen palamiseen... Ja läheskään aina nuo ilmavuodot pa. linjassa ei kuse ulos, eli valuupi vaikkapa tankkiinpäin, ja tartatessa sitten rykii ja köhii kunnes "ilmaantuu" ja käy taas vaikka maailman tappiin

Helpoin testata, kun teet väliaikaisen tankin lähelle pumppu läpinäkyvin letkuin ...


Löysä suutinputki kusis ulos, on niin kovan paineen alla ...

Nuhapumppu
19.09.2012, 23:03
Sininen liittyy epätäydelliseen palamiseen... Ja läheskään aina nuo ilmavuodot pa. linjassa ei kuse ulos, eli valuupi vaikkapa tankkiinpäin, ja tartatessa sitten rykii ja köhii kunnes "ilmaantuu" ja käy taas vaikka maailman tappiin

Helpoin testata, kun teet väliaikaisen tankin lähelle pumppu läpinäkyvin letkuin ...


Löysä suutinputki kusis ulos, on niin kovan paineen alla ...
Joko tämä tai sitten pumpun ajoitus vähän liian myöhäisellä. Ensin kannattaa tsekata että hörsi ilmoja mistään,jossei kummene niin kannattaa kattoa tuo pumpun ajoitus sitten. Ainakin oma caddy kävi kylmänä kolmella ja työnsi sinisenvalkeaa kitkerän hajuista savua kun pumpun ajoitus oli pielessä.

BJ-40/76
20.09.2012, 10:39
Jotkut tarvikehehkut on luokattoman huonoja, ei kestä pitkään eikä lämpene kunnolla.

Kokeileppa hehkuttaa 2. kerran heti perään, siis ensin hehkutat normaalisti, ja sitten virta pois päältä sekunniksi ja uusinta hehkutus vaikkapa puolet edellisestä ajasta; lähteekö paremmin käymään?

Ja tuo rynkyttäminen huomattavan vaarallista moottorille; silloin dsl ei pala, eikä kaikki edes höyrysty, vaan valuu männänrenkaiden päälle, ja pesee öljyt pois. ja tuo epätäydellinen palaminen karstaa konetta paljon.
(dsl tiivistyy kylmiin pintoihin, ja kun hiljalleen lämpenee niin palaa epätäydellisesti-> muodostaa karstaa-> karsta "imee" diseliä seuraavassa startissa, josta se palaa huonosti pois, lisää karstaa...)

Kun öljyn paineet nousee, niin voiko hiljalleen kaasulla lisätä kierroksia, esim 1500 kierrokseen, ja silloin tuo viimmeinenkin lähtee mukaan? jos voi niin yksi pytty ei meinaa herätä, joko puuttuvan hehkutuksen, tai puristuksien puutteen, tai esim. kusevan suuttimen takia.

Jos ei lähde kierrokset helposti nousemaan niin silloin useampi pytty kärsii ilmavaivasta tsm.

mikkocap
20.09.2012, 10:55
oon kirjottanu tästä jonnekkin varmaan aiemminkin mutta itellä 88 patrolli teki tota samaa aina kun säät meni kylmäksi. nollakelillä oli vielä jees mutta kun alko olla pakkasta reippaasti niin kävi pirun vaikeesti starttauksen jälkeen ja tunki kunnolla utua tulemaan.. siinä oli nappihehkut niin päättelit että jälkihehkun puuttuminen oli syy kun se parani kun herkutteli sillä hehkunapilla, ja/tai kun hehkutti kaksi kertaa peräkkäin pienen tauon jälkeen... toinen vaihtoehto oli nostaa käsikaasusta kierroksia reilusti joksikin aikaa niin helpotti. ei vaan viiti huudattaa -30 kovin paljoa :D

toki ei se ihan kolmella käynyt :D

nyt en oo varma mutta tuli mieleen että eikös ainakin joissain japsidieseleissä (esim. vanha hiace) oo silleen sekin hehkutus että jos on normaalit alkuperäiset kytkennät niin pystyy ns. pakkohehkuttamaan niin että kääntää aivainta aivan ajatuksen verran ns. 2 pykälän yli, ja kuuluu miten se rele napsahtaa ja alkaa hehkuttamaan väkisin. ero on avaimessa hiuksenhieno starttiasennolle.. ihan kun isäukko ois tästä selvittäny. kokeilin sitä itse muistaakseni yhelle rockylle, kun siinä oli ongelmaa mutta ei se rohjo sen paremmin käynnistynyt vaikka kuulosti että hehkuttaa enemmän/pidempään...

Arpe
20.09.2012, 19:30
Oma diagnoosi.

Ei vaivoja. Kuuluu jokseenkin normaaliin vanhenemiiseen...

Vanhan läjän vaivoja. Samat oireet ollu viileemmillä keleillä tuos meitsin läjässä vissii viimoset kuus vuotta. Tallaa vaa reilusti kaasua ni herää ne loputkin pytyt.

-Stedt-
20.09.2012, 20:29
Täällä oli samoja oireita, mulla oli ilmavikaa. Suodattiman jälkeen on nyt sähkönen pa-pumppu ja vierestä kierto. Ennen starttia pumppu tulille ja "ilmaus" Alko suodattimen vaihdon jälkeen kun käytin sitä lutkupumppua,,,
Mistään ei muuten vuoda ulos, mutta tyhjentelee linjaston tankkiin ja etenkin jos perse jää alamäkeen parkissa.

Krisse
23.09.2012, 12:27
Kiitti kaikista valistuneista arvailuista, luulen että lähdetään ilmavaivoista tämän kanssa. Auto näet oli nyt pari päivää parkissa vähän vinossa (o/e kulma ylimpänä) ja kun tarttasin niin tuntui lähtevän samantien kaikilla.

Koitampa aluksi vaikka jotain 'tilapäistä' sähköistä pumppua polttoainelinjaan ja katsotaan miten käy.

Krisse
11.12.2012, 14:26
Ollaan tässä tultu nyt siihen tulokseen että suuttimet veks, uudet käret ja säätö niihin. Uudet tiivisteet (2kpl/reikä) tilasin suutimien ja kannen väliin ja säätäjä hoitakoon ne säätöprikat omia kanaviaan. Onko tässä renpassa nyt jotain erikoista noteerattavaa vai suutimet vaan irti ja rempan jälkeen takaisin?

Antaako putket sen verran periksi että suutimet saa irti ilman että irroittaa putket myös pumpulta? Näyttää sen verran ahtaalta että kiinnostus tohon on vähäinen.

Ja vielä, tiedetäänkö mittoja niille ruiskutuspaineiden säätönippeleille?

JJ90
11.12.2012, 16:28
Onko tässä renpassa nyt jotain erikoista noteerattavaa vai suutimet vaan irti ja rempan jälkeen takaisin?



No eipä sen kummempia, kuin että puhtaus pitää olla ketunpyytäjän tasoa. Asennushiekka ei sovi tähän hommaan ollenkaan.

revu
12.12.2012, 16:17
Kaikkea en jaksanut lukea omassani oli vastavia oireita kans. Tämän meneillään olevan remontin yhteydessä löytyi polttoaine linjoista ns ilma vuoto. Oireili kylmällä enemmän ja kun pakkasta oli yli 20c sammui ajosta.

Polttoaine tankin imu putket ruostuu tankin päältä aika sala kavalasti tarkista ne jos et jo ole tarkistanut. Ilmeisesti imi ilmaa polttoaineen sekaan mutta ei vuotanut ulos päin ollenkaan. Itselläni molemmat putket oli murtunut lähes kokonaan irti ja loppu mitä niistä oli jäljellä oli melkoista "pitsiä".

Polttoaine suodattimen jalassa on taka isku venttiili sen välissä oli itselläni joskus myös roska niin se valutti lapolla pumpun tyhjäksi tankkiin. En tievä voisiko sitten olla tästä kyse?
Omassani puhdistus paineilmalla ja jarru cleanerillä korjasi tilanteen.

Late_
12.12.2012, 21:07
Antaako putket sen verran periksi että suutimet saa irti ilman että irroittaa putket myös pumpulta? Näyttää sen verran ahtaalta että kiinnostus tohon on vähäinen.


Ne putket on paljon helpommat irroittaa pumpun päästä kuin näyttää.

Taivuttamista ne tuskin juurikaan kestää.

Krisse
12.12.2012, 21:53
Tu LA aamupäiväl demoaa.

BJ-40/76
13.12.2012, 01:26
Tu LA aamupäiväl demoaa.

Siis tuon 2L-t putket suht helppo irroittaa myös pumpusta, toki vaatii jakoavainta paremmat työkalut.
Ja jos hommaan haluaa satsata, niin koko dsl-systeemin ympäristö pestään puhtaaksi ennen aloitusta.... ja kun pesun jälkeen kuivunut TÄYSIN, niin pumpun päähän noiden suihkuputken (ja takaiskuventtiilin väliseen-) kiinnitysmuttereiden kierteeseen ja putken/mutterin juureen (ruosteen-)irroitusöljyä, sillä 1/4 vuosisata, parit irroitukset ja muutamat liuotinpesut voi saada tuon liitoksen jumimaan....
Toki tuo voitelu sitoo likaa.... Ja puhtaus on onnistumisen edellytys!

Ja noihin työkaluihin: Vuosituhanen vaihteessa oli Kamasan isossa sarjassa semmoisia n.10mm lattarautaan koneistettuja, sivusta auki olevia putkimutteriavaimia , samoin koneistettu 3/8" vääntövarrelle reikä; mikä tuon työkalun nimi on?
Mutta tuommoisilla avaimilla ainakin hdj-80 pumpunpäähän voi tarkistaa jokaisen putken mutterin kireyden, ja tuossa 6-sylinterisessä tilaa on puolet neloskoneesta.

Ja niin koomiselta kuin se kuulostaa, niin noiden 4:n putken reitityksesä ja kiinnitys klipsuissa voi olla ongelmia -> kameralla kuvia, missä mikäkin on!
(HDJ-80:ssä on tullut pelattua tuota suihkuputkipasianssia useampaan otteeseen, ja niin paljon, että vit...aa:( toki aivan eri asia, kun noita on kuusi...)

p.s Putkia ei saa taivutta, eikä oikeastaan juurikaan sujutta: siis kun putki on oikealla kohtaa, niin molemmissa päissä kartiot istuu hyvin! Toki, jos jotain modailuja on tehty, että esim. pumpun runko eri asennossa jakopäässä, niin silloin putket eivät "istu" täysin.

Janne1986
13.12.2012, 18:05
Onko pumpun ajoitus kohdillaan?
Työkaverilla oli samaa ongelmaa oman transporterin kanssa.
Se kuulemma alkoi käynistyä huonommin ja huonommin n.6kk sisällä ja syyksi paljastui juuri tuo ajoitus.
On ilmeisesti päässyt jakohihna venymään ajan kuluessa...
Nyt lähtee nätisti käymään kun sääsi kohdalleen.

Krisse
29.12.2012, 21:29
Suutinremontilla toi näyttää nyt hoituneen. Avauspaineethan pitäisi olla 120-125bar ja tosta löytyi 95, 110, 110 ja 120 ja suihkut oli muutenkin tekijän mukaan 'kuin vanhalla miehellä'. Kärjet vaihdettiin ja paineet säädettiin ja tuntui pelaavan heti ihan hienosti. Koeajoa ja kylmäkäynnistystä ei ole vielä koitettu mutta ei se noissa autotalliolosuhteissakaan lähtenyt ennen remonttia kunnolla tulille.

Käytettiin heittokelloakin pumpun perässä mutta erinäisten sekoilujen takia tulos jäi epävarmaksi joten pistettiin tulille suoriltaan ylläkerrotulla menestyksellä. Kaverilla jonka kanssa tuota ruuvasin, on jonkun verran tiiseli- ja 2LT -kokemusta ja se oli sitä mieltä että pumppu taitaa olla hitusen myöhäsellä joten säädettiin vielä sitä näppituntumalla. Ihan kauheasti ei ollut varaa aikaisempaan kääntää, meni ehkä vain jonkun pari milliä mutta toiminta parani vielä entisestään. Pitäisi varmaan siirtää pumppua jakohihnalla pykälän verran ja säätää uudemman kerran mutta saa olla nyt noin jos se pelaa käytössäkin.

RIPAX
30.12.2012, 00:01
Suutinremontilla toi näyttää nyt hoituneen. Avauspaineethan pitäisi olla 120-125bar ja tosta löytyi 95, 110, 110 ja 120 ja suihkut oli muutenkin tekijän mukaan 'kuin vanhalla miehellä'. Kärjet vaihdettiin ja paineet säädettiin ja tuntui pelaavan heti ihan hienosti. Koeajoa ja kylmäkäynnistystä ei ole vielä koitettu mutta ei se noissa autotalliolosuhteissakaan lähtenyt ennen remonttia kunnolla tulille.

Käytettiin heittokelloakin pumpun perässä mutta erinäisten sekoilujen takia tulos jäi epävarmaksi joten pistettiin tulille suoriltaan ylläkerrotulla menestyksellä. Kaverilla jonka kanssa tuota ruuvasin, on jonkun verran tiiseli- ja 2LT -kokemusta ja se oli sitä mieltä että pumppu taitaa olla hitusen myöhäsellä joten säädettiin vielä sitä näppituntumalla. Ihan kauheasti ei ollut varaa aikaisempaan kääntää, meni ehkä vain jonkun pari milliä mutta toiminta parani vielä entisestään. Pitäisi varmaan siirtää pumppua jakohihnalla pykälän verran ja säätää uudemman kerran mutta saa olla nyt noin jos se pelaa käytössäkin.

Ihan helvetin vähän on tarvetta muuttaa sitä ajotusta yleensä. Jos se ajotus on muuttunut johonkin ni se vika ei korjaannu sillä että kääntää pumppua. Vähä niinku et jos rengas on tyhjä ni yleensä se reikä ei paikkaannu ilmaa lisäämällä. Ja milli pari on aika paljon,ite säätäsin sen siihen missä ne tehtaan merkit on. Jos todellakin on syytä epäillä ajoituksen muuttuneen,mikä ei ihan mahdotontakaan ole,ni heittokello nestepäähän ja ihmettelemään. Heittäisin lonkalta et 99% ajotuksen heitoista johtuu viallisesta kylmäkäynnistys säätimestä joka on pumpun ulkopuolella,johon menee vesiletkut. Se kun ajan mittaan menee jumiin tai oikeastaa se ei käänny lämmetessään vaik pitäs. Kaikki mutuilu ja korvakuulo hommat ei päde ajotuksen säätämiseen. Sen huuhaa säätimen poisto taitaa onnistua pumppua irrottamattakin mut ite irroitutin sen ihan pumppu pajalla,sielläkin suositeltiin säätimen uusimista tai mielummin poistoa. Jos oikeen repäsee ni käyttää sen esim. HP-dieselin H.Mustolalla Ylivieskassa ni sit pelaa ku kello.

Jappi
30.12.2012, 06:57
Onko pumpun ajoitus kohdillaan?
Työkaverilla oli samaa ongelmaa oman transporterin kanssa.
Se kuulemma alkoi käynistyä huonommin ja huonommin n.6kk sisällä ja syyksi paljastui juuri tuo ajoitus.
On ilmeisesti päässyt jakohihna venymään ajan kuluessa...
Nyt lähtee nätisti käymään kun sääsi kohdalleen.

Pornstarter on suorasuihku joka on ihan pirun tarkka ajoituksesta, läjä taas kammiokone jossa ei hihnakulumaa huomaa ikinä, eikä mitään muutakaan alle viiden asteen heittoa.

-MaTTi-
30.12.2012, 11:06
Ripax varmaankin oikeassa, mutta pieni lisäennakko tekee yleensä pelkästään hyvää.
Esim. kuulemma Ivecon kuorkkimoottorit saatiin täytämään euro3-päästötaso myöhentämällä ennakkoa, typen oksidit pienenee mut tehoa/vääntöä menetetään. Ei siis optimoitu moottorin toiminnan kannalta vaan päästöjen.

Samsonite
30.12.2012, 13:18
Pornstarter on suorasuihku joka on ihan pirun tarkka ajoituksesta, läjä taas kammiokone jossa ei hihnakulumaa huomaa ikinä, eikä mitään muutakaan alle viiden asteen heittoa.

Mites 1,9 ja 2,4 koneet ? Kaveri osti mustalaisilta Mikkelistä eilen 2,4 portterin ja tänäaamuna kävi vaan neljällä. Pisnesmiehiä ovat.

Nuhapumppu
30.12.2012, 15:59
Mites 1,9 ja 2,4 koneet ? Kaveri osti mustalaisilta Mikkelistä eilen 2,4 portterin ja tänäaamuna kävi vaan neljällä. Pisnesmiehiä ovat.
TDi on suorasuihku,D/TD on esikammiokoneita. Kokeilitteko muuttuuko käynti kun vetää kylmäkäynnistimen päälle,tuossahan on tosi ihana vaihtaa 1/5? hehku kun on syöttöpumpun takana.

Samsonite
30.12.2012, 16:58
Joo kyl mie tiijän mitä ne on, syncro tdi pihassa. :D
Ei oo vielä tutkittu kaverin autoa, huomenna. Sano vaan että MINUUTTEJA muka meni ennenkun viies pytty lähti mukaan, jos totta niin ei liene hehkus vika.:confused:

Krisse
15.01.2013, 17:16
Toi kylmäkäynnistyssysteemi kyllä huomioitiin tossa rukatessa. Nyttemmin näyttää myös siltä että se ei kai edes toimi kun mun mielestä ne vipstaakit on samassa asennossa +15:ssa kuin kuumalla koneella.

No enivei, ei toi nyt sitten kuitenkaan sen paremmin pelaa kuin ennen suutinremonttiakaan. Tai kyllä se saattaa vähän paremmin kulkea eikä tyhjäkäynti haise enää niin kitkerälle (suuttimien paineethan olivat miten sattuu ja nyt ne on kunnossa) mutta ei se sen paremmin tunnu käynnistyvän.

Remontin jälkeen on startattu kylmänä (~+15c) vasta pari kertaa, ensimmäinen niistä muutama pv remontin jälkeen ja lähti käyntiin samalla tavalla kuin ennen remppaakin. Toinen lähtö oli sitten 4-5pv seisokin jälkeen ja nyt se tekikin sitten sellaisen tempun mitä ei ole ennen tehnytkään. Sahasi vaan eikä tapahtunut mitään, ja kun sitten menin ilmauspumpulle niin jonkun aikaa sai lutkuttaa ennenkun tuli vastusta ja sen jälkeen se starttasikin 'hyvin'. Tällaistahan se ei siis aijemmin ole tehnytkään, ihmetellään nyt mitä seuraavaksi.

-Stedt-
15.01.2013, 17:57
Kokeilitkos sitä sähköstä polttoainepumppua suodattimen ja oman pumpun väliin??

ISE
15.01.2013, 20:02
Joo kyl mie tiijän mitä ne on, syncro tdi pihassa. :D
Ei oo vielä tutkittu kaverin autoa, huomenna. Sano vaan että MINUUTTEJA muka meni ennenkun viies pytty lähti mukaan, jos totta niin ei liene hehkus vika.:confused:mulla patrollissa oli yksi hehkutulppa rikki,lähti hyvin tulille,mutta meni aika kauan kun viimmeinen pytty tuli mukaan,mistähän saisi hehkureleitä joihin voisi säätää hehkuaikaa.