View Full Version : HJ akselin kääntökuulien tiivisteiden vaihto ?
Ei äkkiä löytyny hyvää D.I.Y henkistä ohjetta...
Eli sais linkata ja vinkata !
http://www.slck.net/gallery2.php?g2_itemId=9198
t.haapala
19.09.2012, 15:16
Tos oltzin linkis ei ollu niitten takapuolen tiivisteiden vaihdost mitään, eli
se huopa ja kumirinkula mitkä siel on.
Ite ainaki vedin raakasti katki ne vaan et saa pujotettuu akselin ympäri ne,
kun en jaksanu alkaa niitä olkalaakerei irrottelemaan.
Kattoo vaan et se katkos menee ylöspäin ni ei pitäs
haitata, jos ei nyt ihan jokapäivä käy autolla uimassa jossain.
Tos oltzin linkis ei ollu niitten takapuolen tiivisteiden vaihdost mitään, eli
se huopa ja kumirinkula mitkä siel on.
Ite ainaki vedin raakasti katki ne vaan et saa pujotettuu akselin ympäri ne,
kun en jaksanu alkaa niitä olkalaakerei irrottelemaan.
Kattoo vaan et se katkos menee ylöspäin ni ei pitäs
haitata, jos ei nyt ihan jokapäivä käy autolla uimassa jossain.
tääpä oli just se pointti... jaksaako mennä vaikeamman kautta ja pitää tiiviste eheänä, vai viiltääkö ylälaitaan katkos... hmm.
ja voihan sen katkoksen liimata vaikka jollain jos tuntuu että ei pidä muuten.
tungettiin yhteen hjn akseliin tuplana vanhat kumirenkaat ja huovat. pysynyt mössöt sisällä yllättävän hyvin...
meillä sieltä puskee ulos peräöljyn hajuista töhröä... olikos vetarilla akseliputkessa joku stefa kans, vai pelkkä holkki ?
Superlon
19.09.2012, 19:51
On siellä stefa, eikä sieltä peräöljyä tule, jollei se jo falskaa. Sen vaihtamiseksi tarvii sitte ottaa ne olkalakerit auki, ja vetää vetari pihalle. Muuten ihan simppeli vaihdettava.
Maajussi
19.09.2012, 19:53
Stefa heti murroksen takana...
Edittiä:....Muut kerkeski jo.......
On siellä stefa, eikä sieltä peräöljyä tule, jollei se jo falskaa. Sen vaihtamiseksi tarvii sitte ottaa ne olkalakerit auki, ja vetää vetari pihalle. Muuten ihan simppeli vaihdettava.
Eihän tars, vetari mahtuu pois kääntömalja paikoillaan
noni, hommahan alkaa selvitä...
viel ku joku kertoo sen olkalaakereista irtoamisen, vaikkapa kuvina niin täähän on tekemistä vaille valmis ;) eli tarviiks se jotain toyota höpönlöpö special SST nro xyz työkaluja ?
napalukon kansi auki ja murroksen päästä sokka pois. sitten sen kääntöpään takaa ne pikkupultit pois mikkä pitää niitä pellejä ja huopia paikoillaan. sitten ku irrottaa alhaalta ne 4 pulttia ja naputtelee sen lätkän irti niin ymmärtääkseni sen navan pitäis lähtee siitä akselilta vähän ylöspäin muljauttaen.
kääntövarsi saattaa olla kireessä jos ne kartioprikat on ruostunut kunnolla, mutta se lähtee yleensä ku antaa kääntövarrelle vasaraa niin pirusti joka suunnasta :D sitä ei siis tartte välttisti irrottaa, mutta jos haluut kääntölaakerit vaihtaa niin sitte tarttee, saattaa ne kääntölaakeit hajota väliin ku irrottaa...
t.haapala
19.09.2012, 20:33
Nii eli jos ei haittaa se et poikkasee sen huovan ja kumilirputtimen, ni niihin
olkalaakereihin ei tarvi koskee ollenkaan koska sen vetarin stefan saa vaihdettua
ilman maljan irrotusta.
Oltzin linkis oli hyvät kuvat vetarin irrotukseen et saa sen stefan vaihdettuu.
kaikkein nopein tapa mielestäni olisi ottaa napalukon kansi auki sokka pois, pallon tiivisteet irti, olkavarsi pois ja koko möykky käsissä hetkessä.
alempaan olkalaakerin pultteihin ei tarvi koskea.
kaikkein nopein tapa mielestäni olisi ottaa napalukon kansi auki sokka pois, pallon tiivisteet irti, olkavarsi pois ja koko möykky käsissä hetkessä.
alempaan olkalaakerin pultteihin ei tarvi koskea.
Samaa mieltä! Noi tiivisteet ei nyt niin paljoa maksa, etteikö kannattaisi samalla vaivalla vaihtaa. Itselläni on pysynyt Tamgearssin sarjalla tiiviinä jo yli vuoden, joskaan en ole kyllä avannutkaan ja katsonut mitä sisällä on tällä hetkellä. :D
juu - tehdään hyvin
vielä kun keksii vetarin stefalle mitan, niin alkanee olla osat kasassa ...
motonetissakin näyttäs olevan joku:
27-9595 Akselitiiv 62x85x10 Toyota ???
ei näköjään motonetistä löyty enää???? tamgearsilta tilannu tämmöset osat..
Tamgearsista tämä:
TO6-1008K stefa etuakseliputken päähän huomatt. parannettu malli (estää peräöljyvuodon)
Tamgearsista tämä:
TO6-1008K stefa etuakseliputken päähän huomatt. parannettu malli (estää peräöljyvuodon)
Tai offroadtarvikkeelta muuten vastaava, mutta rautalangan tilalla jousi, kuten stefassa yleensä.
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/59334
Tai offroadtarvikkeelta muuten vastaava, mutta rautalangan tilalla jousi, kuten stefassa yleensä.
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/59334
no täsmälleen sama stefa: (ja mulla noissa on ollu jousi)
http://tamgears.com/Toyota%20HJ60%20HJ61_tiedostot/TO6%201008K%20isokuva.JPG
Mutta nyt jos avaatte nuo kääntöpäät ja laakerit on puoli miljoonaa ajetut ja "loimilla", niin ehdottomasti tamgerarsilta
"TO6-915 kääntölaakeri etupyörän (olkatapin) ylempi/alempi alkuperäisosa 25% kantavam"
http://tamgears.com/Toyota%20Hiace%20Hilux_tiedostot/TOH%20935.JPG
Meinaan noi halvemmat versiot tuppas häviimään murusiksi vaseliinin sekaan alta aikayksikön.
ja ne halvemmat oli oikeesti kalliimpia :(
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/59483
Kyllä nää Suomalaiset offroad hilpe kauppiaat ansaitsevat ISOn kiitoksen toimitusnopeudesta!!!
toissapäivänä tilasin cros4wd ltä yhen anturin, tuli eilen
eilen tilasin offroadtarvikkelta toyoon 2 stefaa, tuli tänään
ei täst paljoo paremmaks voi pistää !!!
Kyllä nää Suomalaiset offroad hilpe kauppiaat ansaitsevat ISOn kiitoksen toimitusnopeudesta!!!
toissapäivänä tilasin cro4wd ltä yhen anturin, tuli eilen
eilen tilasin offroadtarvikkelta toyoon 2 stefaa, tuli tänään
ei täst paljoo paremmaks voi pistää !!!
Toiki oli aika hyvä:
http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=918037&postcount=53
napalukon kansi auki ja murroksen päästä sokka pois. sitten sen kääntöpään takaa ne pikkupultit pois mikkä pitää niitä pellejä ja huopia paikoillaan. sitten ku irrottaa alhaalta ne 4 pulttia ja naputtelee sen lätkän irti niin ymmärtääkseni sen navan pitäis lähtee siitä akselilta vähän ylöspäin muljauttaen.
kääntövarsi saattaa olla kireessä jos ne kartioprikat on ruostunut kunnolla, mutta se lähtee yleensä ku antaa kääntövarrelle vasaraa niin pirusti joka suunnasta :D sitä ei siis tartte välttisti irrottaa, mutta jos haluut kääntölaakerit vaihtaa niin sitte tarttee, saattaa ne kääntölaakeit hajota väliin ku irrottaa...
ainiin tämäkin, tuolla ylläolevalla ohjeella tää hoitui aika kivuitta, samalla meni paikalleen uus stefa
vuodot hallinnassa, tosin tais olla vuodon syy hiukan toisalla, eli kääntöpäähän joskus lisätty peräöljy - stefa oli ehjä ennestään