PDA

View Full Version : Traktorin rungolle offi auto ja keltaset kilvet


Lalli bj40
19.09.2012, 09:56
sen verran olen asiaa tässä kesän aikana selvittäny soitellu ja viestitelly trafiin. kyselly katsastus asemilta yms ettei olemassa ole kuin yksi porsaan mentävä reikä järjästelmässä ja siinäkin pari epä kohtaa

Traktoriin saa aika vapaasti tehdä muutoksia esim renkaita saa vaihtaa isommiksi pienemmiksi tarpeen mukaan rungolla olevaan traktoriin saa runkoa muuttaa mutta alkuperäisestä rungosta pitää säilyttää vähintään 51% akseleista moottorista ei väliä hytittömään traktoriin saa asentaa hytin oma valmisteen tai tehdastekoisen tai vaikka auton korin jos se on mahdollista


-miinuksia max nopeus 40km/h mutta vanhempiin traktoreihin ei tarvi asentaa mitään rajoittimia

-vetokoukku pitäs laittaa mutta se saa olla irroitettava nostolaitteet ei pakolliset

-ohjaamossa olevien matkustajien kuljetus ajon aikana johtuu keneltä kysyy katsastus mies sanoo että max 2henkilöä+kuski jos penkit kaikille trafi niin monta kun otteessa lukee



+traktoria ei tarvi katsastaa
+ei veroja
+vanhoja 60-80luvun rungollisia traktoreita saa halvalla joihin on kilvet/paperit



Jos jollain tällaisestä asiasta enemmän kokemuksia siitä tiedosta olisi nyt hyötyä.

lähinnä tavoite olisi löytää keino jolla ns:Proto autot sais joihinkin kilpiin että niillä kilpaileminen olisi mahdollista.

LaaLaa
19.09.2012, 12:41
Asiaa joskus miettinyt, plussana myös ikäraja eli saa ajaa jo 15 vai 16vuotiaana;)

Mutta olikos joku sääntö raktorin jousituksen kanssa, saiko esim taka-akseli olla jousitettu kun eikös ne ole järjestään jäykkiä noissa vanhoissa aihioissa?

HaKu
19.09.2012, 13:10
eikös mönkijöitä voi katsastaa ns.traktorimönkijöiksi?
ei vuosikatastusta
paikkaluku rekisteriotteen määrä.

40km/h
saa olla jouset.

ongelma tulee kun poliisi pysäyttää ja koeajaa laitteen ja se kulkee yli sallitun nopeuden.
eli rajoitin pitää rakentaa niin että yleisillä teillä ei kulje yli tuon 40km/h

Lalli bj40
19.09.2012, 13:50
Asiasta on katsastusmiehen kanssa keskusteltu vuoden 52 mallin avo mallisen nuffieldin pohjalta kertoi ettei silloin ollut mitään säännöksiä jousitus olisi silloin ollut lähinnä iso + eikä sen asentamista missään ole kielletty ja moni on aikoinaan tehnyt hyttejä päälle muovista pellistä/puusta jopa nostettu kupla volkkarin ohjaamokin päälle:)


Lähinnä tarkoitus olisi ottaa jo kilvissä olevasta runkopalkillisesta traktorista runko johon volvon akselit ja suzukin tekniikka


tässä on ainut asia johon voi homma kariutua on jos poliisi liikenteessä tämän pysäyttää se voi vaatia traktorin muutos katsastusta jolloin periaatteessa pelkäävä katsastus mies voi jättää katsastuksen tekemättä/hyväksymättä mutta aikoinaan on vaihdettu traktoreihin 4-veto akseleita yms 6-sylinterisiä moottoreita 4-sylinterisen tilalle ja ei ole tarvinut muutoskatsastaa koska nopeus ei saa ylittää 40km/h:ta ei voida vaatia tehokkaampia jarruja ja vanhoihin traktoreihin aikoinaa ei ole vaadittu kuin 40km/h nopeus ja nostolaite/vetokoukku

HaKu
19.09.2012, 14:32
Asiasta on katsastusmiehen kanssa keskusteltu vuoden 52 mallin avo mallisen nuffieldin pohjalta kertoi ettei silloin ollut mitään säännöksiä jousitus olisi silloin ollut lähinnä iso + eikä sen asentamista missään ole kielletty ja moni on aikoinaan tehnyt hyttejä päälle muovista pellistä/puusta jopa nostettu kupla volkkarin ohjaamokin päälle:)


Lähinnä tarkoitus olisi ottaa jo kilvissä olevasta runkopalkillisesta traktorista runko johon volvon akselit ja suzukin tekniikka


tässä on ainut asia johon voi homma kariutua on jos poliisi liikenteessä tämän pysäyttää se voi vaatia traktorin muutos katsastusta jolloin periaatteessa pelkäävä katsastus mies voi jättää katsastuksen tekemättä/hyväksymättä mutta aikoinaan on vaihdettu traktoreihin 4-veto akseleita yms 6-sylinterisiä moottoreita 4-sylinterisen tilalle ja ei ole tarvinut muutoskatsastaa koska nopeus ei saa ylittää 40km/h:ta ei voida vaatia tehokkaampia jarruja ja vanhoihin traktoreihin aikoinaa ei ole vaadittu kuin 40km/h nopeus ja nostolaite/vetokoukku

mulla oli tollanen nuffiedi-57 ,kulki 60km/h tai siis niin kovaa kun tie riitti.
mutta ei siinä runkoa ollut muutakuin edessä 60cm palkit missä etupainojen paikka.

eli tuollaisesta tyyppikilpi ja kilpi ja 40km/h varoituskolmio taakse? ja runkopalkkia pätkä ,mikä nyt voi olla mitä rautapalkkia tahansa.

Byrocrat
19.09.2012, 14:34
Eikö ne suunnistuscupin säännöt puhu jotakin maastoautoista. Minusta siellä ei traktoreita mainita vai olisko mahdollista metsäkoneella (Ponsse tms) kisata???Saattais aika hyvä etenijä olemaan nykyisiin suunnistuskisoihin:eek::cool: Millä perusteella siitä traktorista tulee maastoauto jos siihen lisätään maasturin akselit ja kori?? Onko tarkoitus, että Offisuunnistukseen tehdään oma traktoriluokka?? (mönkkärit toki eri juttu) Ja taidetaan siellä trafin papereissa jotakin sanoa noista traktorimönkijänkin tieliikennekelpoisuudesta. Jarrut niissä varmaankin tarvitaan jos tiellä ajellaan. Jos riittävästi osia vaihtelee niin siitä tulee yllättäen omavalmisteauto josta verottaja muistaa autoverolla :rolleyes:
Eri asiahan on jos pelkkänä mettä-/peltopelinä laitetta käyttää, silloinhan on aivan sama minkälainen rakennelma on.

Kannattais ehkä pohtia pikemminkin sitä että suunnistuskisat olis suljetuilla alueilla jolloin ei tarvitse siirtymiä ajella yleisillä teillä :)

Lalli bj40
19.09.2012, 15:07
no tuo traktoreilla kilpaileminen voidaan sääntöihin muttaa aika helposti sellaiseksi että paino raja 3tonnia kaikki renkaat pitää olla yhtä korkeat ei linkku ohjausta(jo säännöissä) niin karsii todelliset traktorit pois kisasta


Lähinnähän tässä on tämä siirto ongelma ei se pelasta ketään oli valkoset tai punakilvet tai koe kilvet jos onnettumuus sattuu siellä oikeus salissa on sen auton katsastaja todistamassa että nuo 35" boggerit joissa ei ole hyväksyntää ei katsastus hetkellä ollut auton alla eli silloin auton omistaja maksaa kaikki vahingot. tiedän yhden jolla on omakohtaista kokemusta asiasta ilman E-merkintää olevista renkaista onnettumuudessa



Mutta jos ajoneuvo on paperien mukaan -50 luvun traktori ei renkaissa tarvi olla mitään merkintää ja koko saa olla niin iso kuin on tarve kunhan ajoneuvon leveys on alle 2.5m

Lalli bj40
19.09.2012, 15:12
Niin byrocrat traktorin ja maasto auton ero on että traktorin max nopeus 40km/h nykyään oma autoni kulkee 57km/h ja olisin mielelläni pudottamassa nopeuden 40km/h jos sillä selviäis. ja sillä ponssella ei pääsis kuin kuin alotus rasteille monissa kisoissa niin tiheää metsää ja harvennus on kiellettyä. traktorista ei voi tulla autoa jos nopeus pidetään rajoitettuna 40km/h ja jos alkuperäisestä traktorista rungosta on alkuperäistä yli 50%

Yölento
19.09.2012, 15:31
Eikö tuo 50% ole kaikista osista eikä pelkästään rungosta?

Lalli bj40
19.09.2012, 15:37
autoissa tuo 50% osuus!! saamieni tietojen mukaan traktorissa puhutaan rungosta 50% ja mistään ei löydy traktoriin soveltuvaa %-taulukkoa

sisua45
19.09.2012, 15:47
mulla oli tollanen nuffiedi-57 ,kulki 60km/h tai siis niin kovaa kun tie riitti.
mutta ei siinä runkoa ollut muutakuin edessä 60cm palkit missä etupainojen paikka.

eli tuollaisesta tyyppikilpi ja kilpi ja 40km/h varoituskolmio taakse? ja runkopalkkia pätkä ,mikä nyt voi olla mitä rautapalkkia tahansa.

Onhan siinä takanakin runko. Sen muodostaa taka-akseli-vaihdelaatikko valurauta möykky.

Sen kun joku säilyttää offi-auto/traktorissaan, niin painava tulee. :D

Työkoneeksi rekisteröity unimog/proto/yms kuulostaa helpommalta ratkaisulta.

Lalli bj40
19.09.2012, 17:07
traktoreitakin on aika monenlaisia ettei ehkä kannata alkaa valitsemaan rungoltaan hankalaa voi tulla aika painava muuten

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5079&pictureid=114081

-MaTTi-
19.09.2012, 17:07
autoissa tuo 50% osuus!! saamieni tietojen mukaan traktorissa puhutaan rungosta 50% ja mistään ei löydy traktoriin soveltuvaa %-taulukkoa

Ajokki kuin ajokki niin identiteetti on menetetty jos yli puolet on jotain muuta. Eri asia miten ne ns. jyvitellään...

Lalli bj40
19.09.2012, 18:04
siinähän tämä idea piilee kun trafilta:kin sanottiin ettei traktoreissa olla oltu niin tarkkoja jos niitä muutetaan erinlaisiin käyttötarkoituksiin sopivaksi ja kysymyksessä oli vanhat traktorit mutta rungon osalta sanoi että alkupeiräisestä rungosta pitää säilyä yli puolet muuten sitä ei voida pitää samana ajoneuvona kysyin myös moottorin vaihdosta taloudellisempaan ja vähempi saatuttavaan vastaus oli kunhan max nopeus pysyy 40km/h kysyin myös akseleiden vaihdosta kertoi että jos ne on kantavuudeltaa ja jarruiltaan samaa luokkaa tai paremmat ei pitäisi olla ongelmia muutos katsastuksesta katsastus mies antoi ohjeita yleensä traktori muutoskatsestetaan jos se muutetaan tieliikenne traktoriksi jolloin sillä saa ajaa 50km/h vanhoihin traktoreihin ei olla muutettu kun papereihin 2-veto tai 4-veto mitään sen ihmeellisempää paperi sotaa ei olla tarvittu lähinnä tarkastaneet että akseli on asiallisesti kiinnitetty

tässäkin kylässä on vanha volvon traktori johon vaihdettu 80-luvulla 4-veto jostain toisesta traktorista ja kilvissä on eli siitä alkuperäisestä volvosta on jäänyt lokarit penkki tankki moottori ja ohjaus luulisin että perä on jostain zetorista samoin etuakseli ja vaihteisto

Calmari
19.09.2012, 19:22
Mimmonenkohan savotta ois rakentaa omavalmiste traktori ? Tai mitäs vaatimuksia työkoneille lie on ? muutakun tuo kokonaispaino yli 3,5 t

Bj Andy
19.09.2012, 19:49
Jaa en tiiä. Vaan työkäyttäjänä kiinnostaisi itteäkin nuo rekkaus asiat.

Mutta finlexiä lukien alkaa hommat selkenemään ja kuten aiemminkin on ollu juttua niin 50´luvun unimogit,jeepit,ja lantikat on ollu mahollista rekata päkstereiksi. Ny jo joku keksii uuden porsaanreijän niin goodluck vaan mr. grestgy....

henteri
19.09.2012, 20:16
ääni lallillille.!minusta järkevä idea tuo traktorista muuttaminen.eri asia kun joku raataili miten traktoria saa muutella minusta miten vain vittuako joka rissauksesta kyselemään trafilta jne traktori muutoksissa??????????

Lalli bj40
19.09.2012, 20:17
Mimmonenkohan savotta ois rakentaa omavalmiste traktori ? Tai mitäs vaatimuksia työkoneille lie on ? muutakun tuo kokonaispaino yli 3,5 t


Hankalaa valmistaa oma traktori täytyy E-tyyppihyväksyttää tulee maksamaan aivan kauheasti

on olemassa pien tuotanto sarja nimikkeellä muistaakseni max 20kpl sai saman moisia tehdä jos nopeus oli max 40km/h ei tarvinut E-hyväksyntää mutta ce-hyväksynnän joutu teettämään sehän on paljon kätevämpi ja helpompi homma kuin E-hyväksyntä

baxxter
19.09.2012, 20:23
Autoverolaki:
77 §
Jos jollekin olosuhteelle tai toimenpiteelle on annettu sellainen oikeudellinen muoto, joka ei vastaa asian varsinaista luonnetta tai tarkoitusta, on verotusta toimitettaessa meneteltävä niin kuin asiassa olisi käytetty oikeata muotoa.

Jos ajoneuvo on katsottava rakennetun tai muutetun verosta välttymisen tarkoituksessa siten, että se rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan poikkeaa asianomaiseen ajoneuvojen luokkaan kuuluvien ajoneuvojen tavanomaisista ominaisuuksista, ajoneuvosta voidaan kantaa vero sen mukaan, mitä ajoneuvoryhmää ajoneuvon tai sen käytön on tosiasiallisesti katsottava vastaavan, vaikka ajoneuvo olisi sen luokittelun tai tämän lain säännösten nojalla verosta vapaa tai verotettu alemman verokannan mukaisesti.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941482
Kannattaa silmäillä myös pykälät 46-49

Verottajan kanssa leikkimisessä on aina riskinsä..

pee
19.09.2012, 20:36
Lallilla ovela veto, koittaa saada pyrokratia kiinnostumaan rakstereista, ja uppoutumaan seuraavaks niiden palstoille...

Lalli bj40
19.09.2012, 20:47
niin raktori miehet ovat pitkään turbotelleet koneita ilman muutos katsastuksia yms yms ja aina samat sanat kuuluu max nopeus 40km/h jarruja ei tarvi muuttaa koska pysyy samassa nopeusluokassa

Lalli bj40
19.09.2012, 21:04
[QUOTE=baxxter;917559]Autoverolaki:
77 §
Jos jollekin olosuhteelle tai toimenpiteelle on annettu sellainen oikeudellinen muoto, joka ei vastaa asian varsinaista luonnetta tai tarkoitusta, on verotusta toimitettaessa meneteltävä niin kuin asiassa olisi käytetty oikeata muotoa.

Jos ajoneuvo on katsottava rakennetun tai muutetun verosta välttymisen tarkoituksessa siten, että se rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan poikkeaa asianomaiseen ajoneuvojen luokkaan kuuluvien ajoneuvojen tavanomaisista ominaisuuksista, ajoneuvosta voidaan kantaa vero sen mukaan, mitä ajoneuvoryhmää ajoneuvon tai sen käytön on tosiasiallisesti katsottava vastaavan, vaikka ajoneuvo olisi sen luokittelun tai tämän lain säännösten nojalla verosta vapaa tai verotettu alemman verokannan mukaisesti.




Olen nuo lukenut läpi mutta 40km/h kulkeva maasto auton ja traktorin sekoitus ei ole veron kiertoa mutta ongelmia voi tulla jos ajaa 80km/h traktorilla jotkut ovat joutuneet maksamaan kuorma-auton diesel veroja takautuvasti

lähinnä nuo tekstit opastavat ettei 2-paikkaiseen pakettiautoon kannata laittaa takakonttiin 4-lisä penkkiä siitä koituisi henkilöauton verot ja maksut

Patu925
19.09.2012, 21:26
Seuraava versio voisi olla puimurista johdettu offivehje onhan se moottorityökone eli siinä ei ole minkään maailman rekisteri tai vakuutuskilpeä. Ei tartte kilpien kanssa temppuilla. Muistaa vaan ottaa leikkuupöydän edestä pois niin sopii vähän kapeemmalle uralle. Ja säiliö täyteen apukuskeja.

Tapsala
19.09.2012, 21:27
Hankalaa valmistaa oma traktori täytyy E-tyyppihyväksyttää tulee maksamaan aivan kauheasti

on olemassa pien tuotanto sarja nimikkeellä muistaakseni max 20kpl sai saman moisia tehdä jos nopeus oli max 40km/h ei tarvinut E-hyväksyntää mutta ce-hyväksynnän joutu teettämään sehän on paljon kätevämpi ja helpompi homma kuin E-hyväksyntä

CE hyväksyntää ei tartte teettää missään, valmistaja lätkäsee tuotteensa kylkeen ce -merkin jolla valmistaja vakuuttaa tuotteen olevan vaatimusten mukainen...

Ja kevennys:

CE = Chinese Export :D

Byrocrat
19.09.2012, 21:31
Lallilla ovela veto, koittaa saada pyrokratia kiinnostumaan rakstereista, ja uppoutumaan seuraavaks niiden palstoille...

Eipähän ne liity mitenkään Offailuun jollei lasketa mahdollisia hinaushommia :D

Byrocrat
19.09.2012, 21:41
CE hyväksyntää ei tartte teettää missään, valmistaja lätkäsee tuotteensa kylkeen ce -merkin jolla valmistaja vakuuttaa tuotteen olevan vaatimusten mukainen...

Ja kevennys:

CE = Chinese Export :D

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31993D0465:FI:HTML

Lalli bj40
19.09.2012, 21:45
CE hyväksyntää ei tartte teettää missään, valmistaja lätkäsee tuotteensa kylkeen ce -merkin jolla valmistaja vakuuttaa tuotteen olevan vaatimusten mukainen...

Ja kevennys:

CE = Chinese Export :D


Näin saatto olla trafilta sanoi että ce-hyväksyntöjä tekee suomessa muutamia yrityksiä varmaan se on sitten sellanen yleikatselmus lähinnä tätä turvallinen tuote rataa

Viipo
20.09.2012, 01:09
Näin saatto olla trafilta sanoi että ce-hyväksyntöjä tekee suomessa muutamia yrityksiä varmaan se on sitten sellanen yleikatselmus lähinnä tätä turvallinen tuote rataa

Sähköpuolella kyllä muistetaan kertoa koulutuksessa, että se CE-merkintä kertoo vain, että valmistaja lupaa laitteen olevan turvallinen. Mistään muusta se ei kerro. Ja se päätösvalta, onko laitteessa CE-merkintä, riippuu ainvan siitä valmistajasta.

Jännittävää kyllä, joku on väittänyt, että kiinalainen elektroniikkatuote pysähtyisi suomen tulliin, mikäli siinä ei ole CE-tarraa.
Haluaisin nähdä tämänkin.

baxxter
20.09.2012, 07:01
Olen nuo lukenut läpi mutta 40km/h kulkeva maasto auton ja traktorin sekoitus ei ole veron kiertoa mutta ongelmia voi tulla jos ajaa 80km/h traktorilla jotkut ovat joutuneet maksamaan kuorma-auton diesel veroja takautuvasti

lähinnä nuo tekstit opastavat ettei 2-paikkaiseen pakettiautoon kannata laittaa takakonttiin 4-lisä penkkiä siitä koituisi henkilöauton verot ja maksut
Kyllä nuo pykälät koskevat kaikkia mahdollisia ajoneuvoja. Jos trafi päättää "tämä ei ole traktori vaan henkilöauto" huomatessaan auton mylläävän maastoautotapahtumissa ja olevan ulkoisesti lähes samanlainen kuin tapahtuman muut kulkuneuvot. Voihan tuosta napsahtaa kenties uuden henkilöauton autovero.. Ei siinä välttämättä auta yhden henkilön kanssa vaihdetut sähköpostit, porsaanreikiä löytyy suuntaan ja toiseen?

Lalli bj40
20.09.2012, 08:23
Ei se trafi nyt noin paha ole totta jos puhutaan nuo protoluokan autot muistuttaa paljon enemmän traktoria kuin vakio maasto autoa ja jos nopeus on rajoitettu 40km/h ja alkuperäisestä traktorin rungosta säilytetty yli 50% siitä ei voi tulla mitään vero seuraamuksia tämä asia on varma

olen trafin kanssa 2006 ekan kerran takunnu matkailu-auto asioissa ja silloin trafissa itse sanoivat että jos nämä asiat täyttyy saat tehdä täysin verovapaan matkailuauton 2x80cm x180cm sänkyjä keittovälineet sisä korkeus 180cm kaikille matkustajille tehtaan turvavyöt mutta asian porsaan reikä oli että jos autossa on kiinteä väliseinä ei väliseinän takana saa ajon aikana matkustaa eli takatilaan ei tarvi turva vöitä eli tekemällä vanerista kaksi sänkyä jotka saranoilla seinällä ja sähkö liesi jolle tulee valtuutetun sähkö asentajan asentama(panssari suojattu) johto auton ulkopuolelta nämä kaikki oli niin auton takakonttiin piilotettu että ne ei vie tilaa eli sain tehtyä verovapaasta kuorma-autosta vero-vapaan matkailuauton jossa oli pakettiauton edut sai ajaa 100km/h pakettiauton vero olisi kummiskin kyseiseen autoon ollut 9000euron luokkaa muuttaminen tuli maksamaan parituntia työtä ja 250euroa rahaa

Kerran sitten poliisi pysäytti ja valokuvas keksinnöt ja kehui ettei matkailu autolla saa kuljettaa mitään että kuorma-auto ja pakettiauto on sen takia että niillä saa kuljettaa mutta kun laki ei kiellä jos lähet retkelle voihan sitä ottaa vaatteita auton täyteen tai tennispalloja joku voi ottaa koivu klapeja niin se nyt vaan on sallittua kuljettaa kantavuuden verran tavaraa:) mutta jos menis ottamaan vaikka väliaikaisesti toisen vaneri sängyn pois ja sattuis jäämään kiinni verot napsahtais


kaikki nämä suomen virkakoneitossa olevat tahot ovat velvollisia jos asiakas kysyy tekemään vastauksen kirjallisena leimattuna eli jos on kirjallisena vastattu annettuun kysymykseen ja traktori on sen puitteissa rakennettu et joudu varmasti lisä veroja maksamaan tässä asian porsaanreikä on että jos mennään muuttamaan vuoden 51- mallin traktoria mennään sen vuoden sääntöjen ja ohjeiden mukaan mutta kun silloin ei ollut paljoa sääntöjä eikä ohjeita siihen:) tämän päivän traktoriin hädin tuskin saat anteenia laittaa ettei joudu jo muutoskatsastamaan

HRD
20.09.2012, 15:19
Seuraava versio voisi olla puimurista johdettu offivehje onhan se moottorityökone eli siinä ei ole minkään maailman rekisteri tai vakuutuskilpeä. Ei tartte kilpien kanssa temppuilla. Muistaa vaan ottaa leikkuupöydän edestä pois niin sopii vähän kapeemmalle uralle. Ja säiliö täyteen apukuskeja.

Niinpä! Ja näiden rakentaminen on varmasti vielä vapaampaa!:D:D Ja nykyäänhän pöydät hinataan perässä, joten ei tarvi alkaa edes pöydän kanssa pulaamaan, senkus kuskaa jotain pöytää muistuttavaa häkkyrää perässä ja väittää, että kyllä tällä voi puida vaikka turvetta ja havuja.:eek::D:D

Calmari
20.09.2012, 16:02
Niinpä! Ja näiden rakentaminen on varmasti vielä vapaampaa!:D:D Ja nykyäänhän pöydät hinataan perässä, joten ei tarvi alkaa edes pöydän kanssa pulaamaan, senkus kuskaa jotain pöytää muistuttavaa häkkyrää perässä ja väittää, että kyllä tällä voi puida vaikka turvetta ja havuja.:eek::D:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3320&pictureid=77123
Esim tuohon puimuriin on ainoastaan vaihdettu vaihteisto, akselit, runko ja koppa, muuten ihan orkkis Sampo tms :-)

Olkku
23.09.2012, 19:04
Siinä olis lallille peli...
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/383193_301568176522378_741006074_n.jpg

Lalli bj40
23.09.2012, 19:28
siihen vielä vetävä etuakseli ja isommat pyörät

solihull
23.09.2012, 19:58
Hienoja ajatuksia...ajatuksina.
Vaikuttaa vähän siltä, etä moniko oon oikeasti joskus nähnyt traktorin?

Montako 60-70 -luvun traktoria tiedätte jossa on RUNKO?
Niissähän kone, laatikko ja perä muodostaa kuorman kantavan rakenteen ja tässä on ihan vähän haastetta säilyttää 50% offipeliin. JOkunen poikkeus saattaapi seassa olla.

Tehkää porukalla vaikka ennemmin sellainen pientuotantosarjan offiauto...pääsee varmaankin helpommalla ja voi myydä 19 pois ja pitää sen yhden.

TT

Lalli bj40
23.09.2012, 20:26
niin se ensimmäisen valmistaminen vois maksaa 30k mutta sen jälkeen vois tulla jo 15k kipale kyllähän maatalojen isännät ostelevat poikilleen mopoautoja jotka maksaa 13k ettei pojat ajale uutta valmettia pilalle kylillä

että jos siitä saisi valmistettua ns halpaversion mutta siinäkin olisi kaikki mahdollisuudet vinssipaikat yms mitä ns-kisamallissa uskoisin että voisi olla kysyntää


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5079&pictureid=114383


tälläistä pääsin viime viikolla tutkimaan ei tämäkään ihan kaukana asiasta ole. oli traktorin kilvissä pikkusen pitäs olla isompi ja lavalle lisä istuin ja maavaraa lisää

Kala92
23.09.2012, 20:44
Mietin kans tota samaa. Jontikka ja moni muukin valmistaa nuit kopillisii mönkkäreit jotka rekisteröidään traktoriksi. Osa on aikalailla jo suzukin kokosii. Jos niihin saisi vaihtaa jäykät akselit niin vois mennäkkin aika hyvin. Moottori on 900cc dieseli ja vinssikin ois valmiina edessä. :D

-Jarkko-
23.09.2012, 21:00
Seuraillaan sivusta mielenkiinnolla.:cool:

Osittain huumorina heitän tuollaisen kuvan/linkin, menisikö muutoskatsastuksesta (maastoauto->työkone) läpi tuollaisilla irroitettavilla lisävarusteilla..:rolleyes:
http://i461.photobucket.com/albums/qq338/tcampbell82/100_1646.jpg
Tuolla lisää: http://www.jeepforum.com/forum/f8/81-cj5-tow-loader-594906/

sössö84
23.09.2012, 21:04
Hienoja ajatuksia...ajatuksina.
Vaikuttaa vähän siltä, etä moniko oon oikeasti joskus nähnyt traktorin?

Montako 60-70 -luvun traktoria tiedätte jossa on RUNKO?
Niissähän kone, laatikko ja perä muodostaa kuorman kantavan rakenteen ja tässä on ihan vähän haastetta säilyttää 50% offipeliin. JOkunen poikkeus saattaapi seassa olla.

Tehkää porukalla vaikka ennemmin sellainen pientuotantosarjan offiauto...pääsee varmaankin helpommalla ja voi myydä 19 pois ja pitää sen yhden.

TT



taavetti,nuffieldi,fordson majori.
niissä on tavallan runko voi välistä heittää moottorin pois.
pätkä runkoa ja loota,jättäs perän ja nostolaitteet pois.loput tekis ite.
eikä pitäs tulla liian pitkä

solihull
23.09.2012, 22:31
Se on APURUNKO, jos jotakin nimitystä haetaan. Löytyyhän tuommonen monesta muustakin (myös valmet). Uudempia Jontikoita on oikealla rungolla, jossa kone ja laatikko ovat kumityynyillä kiinni. Se on vasta runko.

TT

pee
23.09.2012, 22:34
mitä tälläisella raktorista jalostetulla protovehkeellä nyt sitten saavutetaan, vs. katsastettu protoauto ???

tapsa4x4
23.09.2012, 22:35
Aikoinaan oli keltaisessa pörssissä myynnissä -60 land rooveri pitkä malli joka oli leimattu traktoriksi ja tällä sai ajaa 15vuotiaana, oli myynissä heinolassa, ei havaintoa minne kulkeutunut ite kyselin tätä mutta ei ollut rahaa silloin ostaa oli aika kallis silloin.

Heikki L
24.09.2012, 04:25
mitä tälläisella raktorista jalostetulla protovehkeellä nyt sitten saavutetaan, vs. katsastettu protoauto ???

kAtsastus vapaus, vero vapaus, vakuutukset 65E vuosi, orbitroll sallittu, voi ajaa löpöllä omalla pihalla;) siinähän noita.
Omaan ajokkiin ei tolla nopeus rajoituksella olis paskankaan väliä.

BryGgi
24.09.2012, 05:52
taavetti,nuffieldi,fordson majori.
niissä on tavallan runko voi välistä heittää moottorin pois.
pätkä runkoa ja loota,jättäs perän ja nostolaitteet pois.loput tekis ite.
eikä pitäs tulla liian pitkä

Fordsonissa on semmoinen upalkki pituutta se reipas 1000mm, eli ei kummoista apurunkoa löydy, ja se laatikkokin painaa kohtuullisen paljon.