View Full Version : Äänestys punakilpiasiasta
Nyt kun punakilpien saanti on vaikeutunut suunnistus cup kisoihin, niin mitä mieltä porukka on, pitäisikö punakilvet kieltää cupista kokonaan ensi kaudelle? Vai odoteltaisiinko jos asiaan olisi jotakin muutosta tulossa? Vai jatketaanko vanhaan malliin, eli joku saa kilvet jos saa? Vai olisiko siirtymäkausi hyvä vaihtoehto, eli vasta 2014 pitäisi kaikkien cup kilpa-autojen olla katsastettuja.
Joku muu vaihtoehto?
tapsa4x4
18.09.2012, 20:38
Mulle passaa oikein hyvin tää vain leimatuilla ajaminen.mutta mitenhän käy protojen kanssa kun varmaan ei kauheasti oo kilpipakon jälkeen autoja ajamassa?
Oska onko ex porttaali patrollin koppa ja runko vielä tallessa?;)
Niin tässähän tarkotetaan kai semmosia kisoja (suunnistus kisat tms.) missä siirtymiä on yleisellä tiellä? Eli ei trial yms. suljetulla alueella ajettavia kisoja?
Mennään katsastetuilla ens kausi.Jos sitä työnalla olevan projektin sais kilpiin..
Siirtymäkausi.
Ja mahdollisesti jos esim. cup-komitea koittaisi anoa trafilta lupia punakilpien käyttöön cup-kisoissa vedoten esim. auton rekisterissäpito kustannuksiin? Edellyttäen, että punakilpiset olisivat sitten liikennekelpoisia.... vaikka kisakatsastuksessa trafilta saatujen/trafille esitettyjen ohjeiden mukaisia?
Voisi vedota vaikka tasapuolisuuteen koska:
AKK-alaisissa kisoissahan saa edelleenkin kilpiä kisoja varten... on vaan kohtuutonta meidän pienimuotoisia kisoja vetää sellaisen byrokratian rattaisiin.... eikä akk:ta taida kovin kiinnostaa offipuolen jutut...
Mahdollisesta kilvellisten/punakilpisten luokkajaoista on sitten vaikeampi kommentoida... niitä kun on monenlaisia.
Niin tässähän tarkotetaan kai semmosia kisoja (suunnistus kisat tms.) missä siirtymiä on yleisellä tiellä? Eli ei trial yms. suljetulla alueella ajettavia kisoja?
Tottakai trial autotkin pitää olla katsastettuja, jos suunnistuksessakin täytyy!!
Vähän ihmetyttää siirtokilpien myöntäminen kilpailukäyttöön, vain AKK:n kisakalenterissa oleviin kisoihin, kuka trafin "asiantuntijoiden" lounaat maksaa?
TEMÄHIK
Kiisseli on rekisteröity, katsastettu, leimattu, verot maksettu ja tänään haettu kilvetkin. Helpottaa kummasti olemista. Voisin vaikka lähteä huomenna sillä kauppaan :)
vedoten esim. auton rekisterissäpito kustannuksiin?
Kustannukset on: katsastus 100e/vuosi, verot 10e/kilpailu, vakuutus 10e/kilpailu, liikennekäyttöön otto ja poisto 15e/kilpailu? Ei taida olla hirmunen kustannus..
Tottakai trial autotkin pitää olla katsastettuja, jos suunnistuksessakin täytyy!!
Vähän ihmetyttää siirtokilpien myöntäminen kilpailukäyttöön, vain AKK:n kisakalenterissa oleviin kisoihin, kuka trafin "asiantuntijoiden" lounaat maksaa?
Punakilpiset ralliautothan on katsastettuja, AKK:n kouluttamien/ohjeistamien katsastusmiesten toimesta.
... vedoten ylläpitokustannuksiin ;)
sallikaa mun nauraa !!! vai vedotaanko siihen, ettei autoja ole varaa pitää leimakuntoisina...? miettikääpä nyt taas oikeesti hetki...
tärkeintähän tässäkin ois saada AKK lle rahaa, ei liikennevakuuttaminen - niinkö ??? -byrocrat- ?
Byrocrat
18.09.2012, 21:17
Tottakai trial autotkin pitää olla katsastettuja, jos suunnistuksessakin täytyy!!
Vähän ihmetyttää siirtokilpien myöntäminen kilpailukäyttöön, vain AKK:n kisakalenterissa oleviin kisoihin, kuka trafin "asiantuntijoiden" lounaat maksaa?
TEMÄHIK
Muistin virkistämiseksi siirtokilpikäytännön ehdot :eek:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/34918...Siirtolupa.pdf
Ja mihin niitä kilpiä muulta liikenteeltä suljetulla kisa-alueella (trial) tarvitaan, ei sitten mihinkään!! :cool:
AKK on aikanaan neuvotellut poikkeussopimuksen omille kisoilleen verohallinnon ja trafin kanssa samoin kuin Moottoriliitto omilleen :cool::eek: Ei muuta kun miehet/naiset paperia kirjoittamaan ja asiasta sopimaan :D
Tällai katsastusmiehen roolista asiaa seuratessa suurin osa kilpavehkeistähän ei ainaskaan kisakunnossa täytä tämän maan lakeja, mutta jotta sotketaan lisää pakkaa mites jos cuppi siirtyisi lyhyempiin kisoihin eli 10h tai 8h:rolleyes:
Eli kisat voitaisiin pitää yhdellä suljetulla alueella, eli meillä ainaskin Anttolassa olisi tähän mahdollisuus.;)
Byrocrat
18.09.2012, 21:27
Tällai katsastusmiehen roolista asiaa seuratessa suurin osa kilpavehkeistähän ei ainaskaan kisakunnossa täytä tämän maan lakeja, mutta jotta sotketaan lisää pakkaa mites jos cuppi siirtyisi lyhyempiin kisoihin eli 10h tai 8h:rolleyes:
Eli kisat voitaisiin pitää yhdellä suljetulla alueella, eli meillä ainaskin Anttolassa olisi tähän mahdollisuus.;)
Kannatusta tälle :) Voihan siellä useampiakin alueita käyttää, mutta siirtymät tapahtuis kilvettömien osalta lavetilla kuten mm. Ladogassa :cool:
Aiheuttaa tosin järjestäjälle lisävaivaa riittävien parkkipaikkojen järjestämisen takia, mutta ratkeais toi tieliikennekelpoisuusongelma :)
Kyllähän tätä vähän huolestuneena lukee, nyt vuoden verran innolla rakentanut autoa modi luokkaan ja jos tuo leimapakko toteutuu niin eipä tarvi kilpailla. Eikös suurin osanotto suunnistuscupissa nimenomaan ole ollut modi ja proto luokissa, meinaan vaan kun tätä kilpailijoiden vähäisyyttä yleensäkin täälä pohdittu, niin eihän se tuolla ainakaan varmaan parane.
Kannatusta tuolle trailerisiirtymille, tosin eihän se varmaan helppoa ole järjestää....
Entäs jos auto on rekisteröity ja vakuutettu,mut ei "leimassa" ??
Sinällään tuo katsastuspakko on hiukan häilyvä koska monikaan nyt tieliikeenteeseen katsastettu suunnistusauto ei kilpailukuntoisena ole enää katsastuskunnossa ja päinvastoin.
Entäs jos auto on rekisteröity ja vakuutettu,mut ei "leimassa" ??
Sinällään tuo katsastuspakko on hiukan häilyvä koska monikaan nyt tieliikeenteeseen katsastettu suunnistusauto ei kilpailukuntoisena ole enää katsastuskunnossa ja päinvastoin.
Eihän se ole yhtään häilyvä, auton pitää olla katsastettu jos tiellä halutaan ajaa. Tai sitten pitää olla siirtolupa, jota ei kilpailukäyttöön suunnistuskisaan saa. Siitä tässä topicissa on kyse.
Ihan vaan mielenkiinnosta, mikä on vuodessa muuttunut noiden puuhakilpien myöntämisen suhteen, koskaan aikaisemmin, ainakaan omalla kohdalla, ei ole ollut ongelmaa niitä saada. Onko tämä oikeasti ongelma laajemmaltikin?
Ihan vaan mielenkiinnosta, mikä on vuodessa muuttunut noiden puuhakilpien myöntämisen suhteen, koskaan aikaisemmin, ainakaan omalla kohdalla, ei ole ollut ongelmaa niitä saada. Onko tämä oikeasti ongelma laajemmaltikin?
http://www.trafi.fi/filebank/a/1340691384/f5f45929f7ad0382c63efe782fe45804/9948-7_2012_Tiedote_sopimusrekisteroijille_%28katsastus toimipaikat%29.pdf
http://www.trafi.fi/filebank/a/1340691384/f5f45929f7ad0382c63efe782fe45804/9948-7_2012_Tiedote_sopimusrekisteroijille_%28katsastus toimipaikat%29.pdf
Kiitoksia linkistä, tämä selvensi asiaa kummasti. Pitää vissiin ruveta pelaamaan vaan shakkia tai jotain.
Tähän asti on kyllä tullu punakilvet haettua ihan "korjaamosiirtoa" varten, joten siihen niitä saa jatkossakin.
Tasan yhtä laitonta se on pikkurenkailla katsastettuun autoon ruuvata bokkerit alle.
Kertokaas mulle yksikin protoluokan kilpuri, jossa on oikeesti 42" renkaat otteessa? Tai moneenko "katsastettuun ja katulailliseen" modikilpuriin on piirretty leveet 35 tai 37" renkaat rekisteriotteeseen?
Ei kai sillä katsastuksella ole niin väliä, vaikka leima pitkänä olisikin jos ajoneuvo ei täytä katsastusmääräyksiä?
Kisakutsussahan vaan todetaan, että ajoneuvolla tulee olla voimassaoleva liikennevakuutus. Kyllä se vakuutus juoksee vaikka leima olisi ummessa.
Eri asia onkin kilvittämättömät ja tax-free autot, joihin ei oo haettu kilpiä ennen rakentelun aloittamista.
Eikös näillä maastureilla saa likkua tiellä koska kilpailun puitteet niin vaativat, ja tämä poikkeus on nyt sitten otettava huomioon myös virkavallan. Vai vaaditaanko kohta kisakatsastuksessa pakollisena varusteena leimarenkaat konttiin siirtymiä varten?i
Kustannukset on: katsastus 100e/vuosi, verot 10e/kilpailu, vakuutus 10e/kilpailu, liikennekäyttöön otto ja poisto 15e/kilpailu? Ei taida olla hirmunen kustannus..
Vaihdetaan tukivarret, akselit, moottori, vaihteisto, kori... Aina ennen katsastukseen viemistä ja sitten leiman jälkeen uudelleenrakennetaan auto?
No, ei kai se paha rasti, mut helpompi ois kait olla kaksi autoa, joista toisen käyttää leimalla ja toisella käy kisoissa sen toisen kilvillä.
Arska-tehtaalta
19.09.2012, 06:30
Cupin piämiehet neuvottelemaan trafin kanssa punakilpailusta, jos se ei tuo haluttua tulosta, niin loppuu punakilpi-ajelut...
Rusinat siirtynee safaroimaan vähäisen cuppeilun sijaan
Siirtymät kärryllä ja unohdetaan siirtokilvet luulisi kilpailioita löytyvän lisää täältä ainakin yksi :cool: anttolassa oli ainakin kivaa....:)
IironSika
19.09.2012, 08:54
Cupin piämiehet neuvottelemaan trafin kanssa punakilpailusta, jos se ei tuo haluttua tulosta, niin loppuu punakilpi-ajelut...
x2
SuunnistusCupin jutut olisi sillä tavalla käännekohdassa että nyt olisi tilaisuus muutenkin polkaista jarruu tähän varustelukierteeseen.
Eli Protoluokka kokonaan pois, rengaskoko max. modiluokan sääntöjen mukaan, mutka-akselit myöskin pannaan. Eli noitten retrokisojen säännöillä mentäs.
Niin ja auto katsastettuna ja vakuutettuna kilpien välissä. Nämä "offareitten puolestapuhuvat" pyrökraatit pitävät varmasti huolen että suunnistuscuppi ei saa erivapauksia nykysääntöihin. Nähtävästi AKK himoitsee meidänkin rahoja lisenssimaksujen ym. muitten kulujen nuodossa. Trafi viittaa kintaalla. Näin se menee.
Protojen poisjääminen säästäisi ajoalueita huomattavasti kun ne metriä syvät ajourat pehmeissä kohdissa poistuisivät. Juukan vanhat ajoalueet, sieltä voipi käydä katsomassa tuloksia. Ehkäpä ei nykyaikana ole metsänhoidollisesti paras lopputulos.
Tälläisiä (sekavia?) ajatuksia on syntynyt kun pikkupyöräisellä kalustolla on joku Cupkisa tullu kierrettyä.
Tämä kaudelle 2014.
porttaali pate
19.09.2012, 12:07
Proto luokka on lajin suola jos se loppuu se on menoa sitten jos vielä laitetaan valkokilvet pakolliseksi niin loppu tulee koko lajille pian ei osallistumis maksut riitä kulujen peittämiseen kukaan ei tohdi järjästää enää kisoja 20-autolle! Jyrkkä ei valkokilville suuremmat alueet tai traileri siirto.
Merkkaa siihen siirtolupahakemukseen Auton esittely myyntitarkoituksessa ja reitin.
Se nyt on käsittääkseni aivan sama, onko siinä siirtolupahakemuksessa oikeasti kilpailukäyttö, korjaamosiirto, myyntiesittely tms. Jos ajat tienpäällä kolarin, eikä auto täytä katsastus/tieliikennevaatimuksia, niin kusessa olet kumminkin.
Kannatusta tälle :) Voihan siellä useampiakin alueita käyttää, mutta siirtymät tapahtuis kilvettömien osalta lavetilla kuten mm. Ladogassa :cool:
Aiheuttaa tosin järjestäjälle lisävaivaa riittävien parkkipaikkojen järjestämisen takia, mutta ratkeais toi tieliikennekelpoisuusongelma :)
ÄÄNI TÄLLE!
me ajamme orginaalissa ,mutta vuosikatsastus ei ole rahallinen kustannus,vaan paljon työtä kun muuttaa auton aina tieliikenne lailliseksi. yksikään orginaali auto ei kilpakunnossa täytä tieliikenne vaatimuksia.
ainakaan renkaiden osalta.
orginaaliin sääntö että vain rekisteriotteessa olevat rengas koko salittu kuitenkin max se 31".
lyhyempiä kisoja jos muuten alueet ei riitä.
Protot ja modi on kuitenkin niitä joita katsoja tulee katsomaan , ei ne meijän suzukista ole kiinnostunut
pitää muistaa myös että järjestäjille jää rahaa ,että viitsivät kisoja edes pitää.
Tasan yhtä laitonta se on pikkurenkailla katsastettuun autoon ruuvata bokkerit alle.
Kertokaas mulle yksikin protoluokan kilpuri, jossa on oikeesti 42" renkaat otteessa? Tai moneenko "katsastettuun ja katulailliseen" modikilpuriin on piirretty leveet 35 tai 37" renkaat rekisteriotteeseen?
Ei kai sillä katsastuksella ole niin väliä, vaikka leima pitkänä olisikin jos ajoneuvo ei täytä katsastusmääräyksiä?
Tätä just ajoin takaa tuossa aiemmin.
Eli oikeesti "katsastettuja" autoja lienee lähinnä stanuissa.
Arska-tehtaalta
19.09.2012, 16:57
Äänestys on siinä mielessä kehno, että siinä ei ole todellista vaihtoehtoa punakilvellisille. En usko, että kukaan punalapullinen äänestää ensimmäistä tai viimeistä vaihtoehtoa.
Auton rakentaminen punakilpiluokkaan vaatii pahimmillaan tuhansien panostuksen rahassa ja satojen panostuksen tunneissa. Näitä uhrauksia ei helpolla korvata punakilvellisille, jos millään.
Luokkien muutos spekulatioilla voidaan saada herneitä aika paljon nekkuihin (vrt. jeeppien kaari ongelmat) ja sellainen ei johda lajin kannalta mihinkään hyvään lopputulokseen.
Nyt kannattaa fokusoitua todellisen ongelman ratkaisemiseen, punakilpien saannin varmistamiseen jatkossakin suunnistus cuppilaisille.
offitapio
19.09.2012, 17:19
Moni asia esittelyssä.
Patulla väärä asenne koska hänellä ei porttaaleja.
Hakulla oikea puhe.
Arska valmistamolta myös puhu asiaa.
Aina kun pyrokratia on asiala ne asiat mutkistuu.
temmi_hoo
19.09.2012, 17:33
Miten se punanen kilpi auttaa laillisuusongelman sattuessa? Ei ne katsastuskelvottomat ratkasut muutu laillisiksi ja sallituiksi siirtokilvillä. Niissä lainsäätäjän tarkotus on, että se auto olisi periaatteessa katsastuksen läpäisevässä kunnossa, mutta ei nyt just vaan satu olemaan katsastettu. Tämä on sitten jätetty auton haltijan vastuulle.
Sikäli mikäli katsastuskelvottomalla autolla jonkin sorttiseen onnettomuuteen tiellä joutuu tulee siitä nihkeitä ongelmia oli siinä punaset valkoset tai vaikka keltaset kilvet tai ei ollenkaan. Koskee myös niitä katsastettuja autoja, joihin katsastusta varten ruuvataan leimaosat ja sitten kotiin päästyä lyödään boggerit ja turnajaisseipäät ja piikkipuskurit kiinni ja lähetään taistoon.
Olisko mahdotonta ajatella tilapäistä tien sulkemista? Tällöin autojen ei tarttis täyttää minkään sortin katsastussääntöjä edes kertaa vuodessa edes paperilla. Sulkeminen vois tapahtua koko kisan ajaksi tai ennalta ilmoitettuina aikoina tai sitten tarpeen mukaan.
Sulkemishommaan tarvitaan pari jamppaa kieltomerkin kanssa ja jonkin sorttista koordinointia, joka nyt muutenkin kisahenkilöstöllä on hallussaan eli kaikilla on radio taskussa. Koko kisan sulku ois järjestäjälle helpoin, joka suljetulle pätkälle tarvitaan pari tilapäistä liikennemerkkiä.
Yks vaihtoehto sitten tietysti on vakuuttaa viranomaiset siitä, että kilpailuja järjestävillä organisaatioilla on riittävästi ammattitaitoista katsastushenkilökuntaa ja hommata omat erikoisluvat kilpakatsastukseen. Tämä ois ehkä ihanteellista monessakin suhteessa mut voi vaatia paperinpyörittelyä ja näennäisesti vaikeiden ja liittymättömien vaatimusten täyttämistä. Harrasteen piirissä on kuitenkin ihan ammatikseen autoja katsastavaa porukkaa ja autot kisakatsastetaan jo nytkin joten ei tääkään ehkä ihan NIIN taivaitten tavottelua ole.
Jotenkin oletan että AKK:n kainaloon siirtyminen ei taida olla kovin monen haaveissa...
Ongelma ratkaistu, ihan laillisesti jne:
Suomen moottoriliitolla on ATV offroad lajiryhmä. Nyt jokaiseen suunnistuscupin kisaan otetaan lisäluokaksi ATV, jolloin saadaan kilpailukutsu SML:n kalenteriin, ja näinollen luvallisesti haettua puuhikset kilpailuun. (trafillehan kelpaa joko AKK tai SML kalenteri...)
Oliko se näin helppoa? saa lahjoa oluella, jos huolet poistuivat...
Mönkkäreiden suunnistuksia ei ajeta enää tänä vuonna sml:n alaisuudessa, viime vuodet tosin näin oli. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Mönkkäreiden suunnistuksia ei ajeta enää tänä vuonna sml:n alaisuudessa, viime vuodet tosin näin oli. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Jotenkin näin kuulemma menee. Trafi oli kieltänyt mönkijöihin antamasta PUNAKILPIÄ mm syistä että huonot valot, TEHOTTOMAT JARRUT jne. Epäilen vain jos Trafiinn ollaan CUPIstä yhteydessä taitaa olla sen jälkeen kisoissa Tarfin porukkaa (poliisia tullia jne) enemmän kuin kisailijoita
yksikään orginaali auto ei kilpakunnossa täytä tieliikenne vaatimuksia.
Taitaa olla valitettavan totta. Jotenkin kun tilanne nollautuisi rakentelun suhteen niin voisi olla niitä muitakin tulijoita kisoihin.
Montahan autoo olisi lähtöviivalla jos katsurit ihan oikeesti tarkastaisivat orggisautojen sääntöjenmukaisuuden?
Siis alkuperäiset ohjausosat, pyöränripustukset, rungonlyhennykset, korotukset millilleen?
Patulla on edelleenkin asenne kohdallaan kun uskaltaa lähteä metsään ilman porttaaleja. :)
Tuonti autoon saa kuitenkin 3 kk ajoaikaa, syy "Oma käyttö" sama laki kait koskee tullia kuin katsastustoimipaikkoja ??
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1999/19991242
Porvoon Hilma
19.09.2012, 19:52
Onks ihan ufo vaihtoehto, että koettais Trafin kanssa keskustella asiasta ? Hakisi jotain kompromissiä jos sellaista nyt on löydettävissä? Jos toi ongelma on vaan noilla siirtymätaipaleilla, niin löytyisikö siihen joku järjestely,joka sallisi ajamisen tiettyä rajattua reittiä, vähän niinkuin erikoiskuljetus. Mä jatkan vielä, että olisi vaikka nopeusrajoitettu saattue ? Tai joku saattoauto tai joku varoitusauto... Mikä vaan joka olisi helppo, että voisi ajaa lähes tieliikennekelpoisella kulkineella ?
Tää voi olla ihan turpeesta tää mun ajatus, mut olis tosi sääli jos kilpailuelementti häviäisi.
Lalli bj40
19.09.2012, 20:06
Patulla on edelleenkin asenne kohdallaan kun uskaltaa lähteä metsään ilman porttaaleja. :)
Ajattelinkin juukassa että täytyy olla asenteet kohtiillaan kun kärrytiellä tunkkasit autoa pintakannosta irti siinä täytyy olla hullunrohkea joka lähtee noin matalalla autolla metsään
offroadjouni
19.09.2012, 20:19
Mitenkäs olis puomilla hinaaminen vaihtoehdoksi kilvettömien auton siirtymille? Liikennevakuutuksen saa myös katsastamattomaan autoon ja puomilla hinaaminen pitäis olla ihan ok. Tämä rajoittaa tietysti vähän pienempiä alueita kun sinne pitää saada huoltoautot parkkiin.
Lalli bj40
19.09.2012, 20:31
mietin samaa päivällä mutta muisteltiin etteikös se hiljan muuttunut että hinattava ajoneuvo piti olla liikenne vakuutettu mutta 100kertaa ennemmin puomilla kiskois kun aina trailerille ja sidontaa
uskoisin ja epäilisin että trafi vois myöntää kilpailuun kilvet jos ajoneuvojen nopeus pudotettais 40km/h tai 50km/h ja ajettavat reitit olis tarkoin suunnitellut eikä reitillä mentäis isoja valtateitäpitkin tien tukkona ja näin se tulis muuttumaan jos akk:n alaiseksi menis.
offroadjouni
19.09.2012, 20:44
mietin samaa päivällä mutta muisteltiin etteikös se hiljan muuttunut että ajoneuvo vero/diesel verot piti olla siinä hinattavassakin ajoneuvossa maksettu ja piti olla liikenne vakuutettuKyllähän verot ja vakuutukset saa myös katsastamattomaan jos auto ollut Suomen kilvissä. Muuten kuin kisa-ajan auton voi pitää liikennekäytöstäpoistettuna, jolloin kustannukset ovat pienet. Tuontiautoihin tämä malli ei kyllä taida sopia.
uskoisin ja epäilisin että trafi vois myöntää kilpailuun kilvet jos ajoneuvojen nopeus pudotettais 40km/h tai 50km/h ja ajettavat reitit olis tarkoin suunnitellut eikä reitillä mentäis isoja valtateitäpitkin tien tukkona ja näin se tulis muuttumaan jos akk:n alaiseksi menis.Ei kyllä usko että Trafi tulee myöntämään mitään lisävapauksia. Mikä motivaatio heidän olisi joustaamissään asiassa, etenkin kun punakilpien saantia on juuri kiristetty?
Terve!
En tiedä onko oikea topikki idealla mutta aloitetaan keskustelu täältä..
Mites olis jos muutettaisiin suunnistuskilpailun jaksotusta toisenlaiseen suuntaan..
Esim. Suvesõitissa kisaa ajettiin pe, la ja su. Jokainen ajoalue oli omansa pisteytyksen puolesta ja aikansa, päivittäinen ajoaika 8-10h (pe 1-2h)
Lopussa ynnätään alueiden pisteet ja voittaja on se kenellä eniten ajoalueita ja pisteitä niistä.
Siirtymät kuuluu päivän kokonaisaikaan mutta ei alueen ajoaikaan millä määritellään tasapisteissä alueen sijoitukset..
Tällä saataisiin omasta mielestä rajoitettua turhaa kiirettä siirtymillä ja antaisi mahdollisuuden vaihtoehtoisin kuljetuksiin/siirtoihin.
Myöskään ei tule enää sitä vaaraa että ajettaisiin yksillä silmillä toista vuorokautta..
Kilpailijoillakin olisi mahdollista nauttia kisakeskuksen antimista väliajoilla...
Jos jollakin herää kiinnostusta tietää säännöistä / pisteistä lisää, niin kysymyksiä peliin...
Lalli bj40
19.09.2012, 21:37
punakilpiä on kiristetty väärinkäytöksien takia eli rodi autolla ajeltu liikenteesä koko kesä puuhakilvellä se niitä nyppii ja varmasti tämä asia että pidetty kisoja ilman trafin siunausta puuhakilvillä
mutta sen olen huomannu viime kuukausina kun olen ahkerasti trafiin viestitelly ja kyselly voisinko vaihtaa ajoneuvon luokkaa kun sitä on niin kovasti jo muuteltu eka työkoneeksi sitten traktoriksi
huomasin että siellähän on tavallinen ihminen töissä alussa ekat 10viestiä oli aika tyrmääviä mutta sitten se alkoi jo neuvomaan huomas varmaan että tuosta ei muuten eroon pääse varmaan joka aamu kun tulee töihin ja selaa mailit taas tuo ja jos jättää neuvomatta se on virka virhe ja kenkää tulee.
Terve!
En tiedä onko oikea topikki idealla mutta aloitetaan keskustelu täältä..
Mites olis jos muutettaisiin suunnistuskilpailun jaksotusta toisenlaiseen suuntaan..
Esim. Suvesõitissa kisaa ajettiin pe, la ja su. Jokainen ajoalue oli omansa pisteytyksen puolesta ja aikansa, päivittäinen ajoaika 8-10h (pe 1-2h)
Lopussa ynnätään alueiden pisteet ja voittaja on se kenellä eniten ajoalueita ja pisteitä niistä.
Siirtymät kuuluu päivän kokonaisaikaan mutta ei alueen ajoaikaan millä määritellään tasapisteissä alueen sijoitukset..
Tällä saataisiin omasta mielestä rajoitettua turhaa kiirettä siirtymillä ja antaisi mahdollisuuden vaihtoehtoisin kuljetuksiin/siirtoihin.
Myöskään ei tule enää sitä vaaraa että ajettaisiin yksillä silmillä toista vuorokautta..
Kilpailijoillakin olisi mahdollista nauttia kisakeskuksen antimista väliajoilla...
Jos jollakin herää kiinnostusta tietää säännöistä / pisteistä lisää, niin kysymyksiä peliin...
Tämä olis helvetin hyvä idea, mutta lähtöpaikalta pitäs olla useita lähtöjä ja muutenkin kaikki porrastetusti. Eniten vituttaa varmasti se ruuhka rastialueilla, jos joka rastille jonottaa kokoajan 10 autoa. Lopulta joutuu ajelemaan ristiin rastiin rastialuetta hakemaan ne viimeset rastit joille oli jonoa.
Byrocrat
20.09.2012, 21:10
Tämä olis helvetin hyvä idea, mutta lähtöpaikalta pitäs olla useita lähtöjä ja muutenkin kaikki porrastetusti. Eniten vituttaa varmasti se ruuhka rastialueilla, jos joka rastille jonottaa kokoajan 10 autoa. Lopulta joutuu ajelemaan ristiin rastiin rastialuetta hakemaan ne viimeset rastit joille oli jonoa.
Olisko syytä miettiä hajontarastien käyttöönottoa ruuhkien välttämiseksi. Tuolla maastosuunnistuksessahan homma pelaa ilmeisen hyvin.:)
Jos jalostettas tuota edellä mainittua ehdotusta sen verran et jos porukka jaettas kolmeen ryhmään ja ajoalueta olis kolme ja kisattas kolmena päivänä, niin sillonhan joka ajoalueella vois olla aina yks ryhmä kerrallaan, ja joka alue pystyttäs hyödyntään joka päivä. Ruletti vaan pyörähtäs joka päivä, jolloin jokainen pääsee ajaan joka ajoalueen...
Oliko tarpeeks hankalasti selitetty :D
tai palataan takas maan pinnalle
voihan protoauto olla valkokilpinen, ja sillä voi siltikin menestyä... onhan näitä nähty
vois olla muutenkin ihan tervettä palata hiukan ajassa taaksepäin, ja pienemmän budjetin pariin, jos rallipuolella rajoitetaan tehoja, miksei täälläkin voi hiukan rajata rakentelua, ja siltikin laji säilyis ihan mielenkiintoisena...
renkaille jos sais rallin kaltaisen poikkeussääntelyn kisojen ajaksi, niin miksei vaikka kaikki autot vois olla kilvissä ?
tai sitten kilvettömille omat alueet, ja / tai siirtymät trailerilla ...
Niin ennen talvisotaa oli Trialissa (kun ajettiin AKK:n) alla joillakin luokilla sääntö, että auton pitää olla vuosikatsastettu. Sehän tarkoitti esim. modi -luokassa, että autoa muuteltiin ennen katsastusta 2 viikkoa ja sitten meni yksi viikko kun kaikki kasattiin taas kasaan. Kisakatsastuksessahan katottiin vain otteesta, että leima on. Kerran pysäytettiin meikän jeeppi ja totesivat, että auton tulisi tieliikennelain mukainen muulloinkin, kun vain vuosikatsastuksessa. Oli liian isoa rengasta, ohjausvirittelyjä, joitain "turhia" valoja puuttui yms.. Jos suunnistuksessa tuohon katsastushommaan mennään niin silloin 33" on kova sana.
Mönkkärit erosi SML:stä, kun se oli niin tajuttoman kallis lisenssit, kisamaksut sinne yms. eikä mitään vastapainoksi.
Lalli bj40
21.09.2012, 13:06
Kyllä traileri/hinaus puomi kuljetus ja suuremmat alueet on vastaus ongelmaan ajoalueelle vienti pitää toteuttaa läpi ajettavan tien varteen ja huolto auton pitää poistua välittömästi tuonti/haku alueelta kun kilpuri on pois kyydistä
Kilpailu vois olla tällaisessa tapauksessa viisainta toteuttaa kellokortti periaatteella eli jokaisella alueella olisi tuomari joka merkitsee kilpailualueelle lähtö ajan/pois tulo ajan sekä niiden erotuksen ajo ajan kilpailun ajoaika voisi olla vaikka 20h ja kilpailu aika 30h eli siirtelyyn jäisi runsaasti aikaa eikä näin kilpailu muuttuisi Trailerin veto kilpailuksi.
Lisäksi jokaiselle alueelle voi mennä vain kerran eli jos autoa pitää huoltaa on se pois ajo ajasta tai jos käy päättämässä ajoalueen ei sitä voi enää toistakertaa jatkaa
myös sellainen asia että jos vaikka lopettaa 20h kilpailun 19h kohdalla saisi 1:den pisteen jokaisesta ajamattomasta minuutista näin jokainen ei tavoittelisi ihan sitä täyden 20h ajoa
Jos tässä kaikki aletaan katsastamaan autoja (kikkaskonstein) on vuoden päästä viimeistään asia taas pöydällä mitkään kilvet ei auta jos renkaista puuttuu E-merkintä ja rekisteri otteessa suurin sallittu koko on roimasti ylitetty kilvet ei poista koko ongelmaa mutta traileri poistaa. Ja jos suljetaan hiekkateitä poliisin luvalla saa traileri parkki on kauempanakin ajoalueesta tietysti kilpipeleillä saisi ajaa ihan normaalisti mutta kilvettömien katsastus helpoittuisi ja laskisi näin kynnystä aloittaa laji.
Arska-tehtaalta
21.09.2012, 13:16
SIIRRETÄÄN KESKUSTELU OIKEAAN TOPIKKIIN
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=101710
Mikseihän cup komitea huomioi enemmistön mielipidettä?? Itsekkin mukana komiteassa ja ihmetellä täytyy...
Mikseihän cup komitea huomioi enemmistön mielipidettä?? Itsekkin mukana komiteassa ja ihmetellä täytyy...
En nyt sen kummemmin ota asiaan kantaa, vaan se enemmistön mielipide.
40,00% haluaa että homma jatkuu samaan malliin.
49,59% haluaa että punakilpi kikkailu kielletään viimeistään kaudelle 2014, näistä 26,96% haluaa sen olevan kiellettyä jo kaudella 2013
Ettei se enemmistön kanta ihan niin selvä oo.
VOLIATTI
14.05.2013, 16:40
noh ainenkin mitataan paras katsurin kusettaja jos kilpipelejä pitää olla :D