View Full Version : Miggi kaasua. mitä, mistä ja hintoja?
Miggi ois tulossa jo. mutta pullo puuttuu. autotalli kone satunnaisiin auton hitsauksiin ym. muihin pikku turauksiin :D
mutta mitä kaasua? sitä hiilidioksidiako? vaiko seos kaasua?
ja mitä maksaa kaupassa pullo kaasuineen?
ei uskalla vielä yksityisiltä ostaa käytettyä ku ei tiiä liikkeen hintoja.
Liity mtk:hon niin saat Woikosken putelista reilun alennuksen...
Ja seoskaasua jos et jostain saa co2 pulloa halvalla.
Miggi ois tulossa jo. mutta pullo puuttuu. autotalli kone satunnaisiin auton hitsauksiin ym. muihin pikku turauksiin :D
mutta mitä kaasua? sitä hiilidioksidiako? vaiko seos kaasua?
ja mitä maksaa kaupassa pullo kaasuineen?
ei uskalla vielä yksityisiltä ostaa käytettyä ku ei tiiä liikkeen hintoja.
Pari vuotta sitten ostin 30l hiilipullon täytenä ja juuri katsastettuna hintaan 280€. Ja hiilari on satunnaiselle harrastajalle edullinen vaihtoehto ja hyvä varsinkin ohutlevyhommiin.
Pikku misonipullo 6l on toisena ja sen täyttö tai siis vaihto about vuosi sitten oli kutakuinkin 50€ (agan omistusoikeuspullo). Samankokoinen hiilaripullo kestää suunnilleen viisinkertaisen määrän hitsata mutta tarvitsee tuota pikkupottua keikkahommissa.
Liity mtk:hon niin saat Woikosken putelista reilun alennuksen...
Sietäisi saadakin, oli yksi woikkarin vuokrapullo aiemmin mutta uuden 5v sopimuksen oli sellainen että useamman ison hiilaripullon saa samaan rahaan...
Tuolta ostin just pullon, huomenna pitäisi olla täällä. http://www.huuto.net/kohteet/hiilidioksipullo-5-kg/234910890
130€ oli päivän hinta ja on vielä täytettykkin.
offroadjouni
17.09.2012, 19:37
Tästä on kyllä ehkä 5 vuotta aikaa, mutta Kangasalalla olevasta IK-asennus Iivoselta ostin oman seoskaasupullon hintaan 300€. Pullo on 20-litrainen ja oli tuolloin uusi ja täysi.
Kaitsu67
17.09.2012, 21:36
Tuolta ostin just pullon, huomenna pitäisi olla täällä. http://www.huuto.net/kohteet/hiilidioksipullo-5-kg/234910890
Kävin itsekin samalta kaverilta hakemassa tollasen hiilidioksidipullon pari kuukautta sitten, uusi oli ja täynnä > toiminut OK.
Ja päivän hinta on se minkä saa tingittyä ;)
Kaitsu
kauanko tollaisen ööö metrin korkeen seos pullon pitäs kestää? meni mun mielestä alle yhen ison kelan tyhjäksi..
kauanko tollaisen ööö metrin korkeen seos pullon pitäs kestää? meni mun mielestä alle yhen ison kelan tyhjäksi..
Peltihommissa tuota kuluu aikast paljon kun hitsaaminen on sellasta "napittelua"... Mutta kun pääsee vetelee pitkiä saumoja niin menee kaasuakin vähempi. Tallissa oon virtauksen pitäny noin 10l/min ja töissä kun ei ole omat kasut niin muutama litra enempi, mut kymppi riittää oikeen hyvin. En oo kaasun kulutusta oikeastaan ikinä verrannu langan kulutukseen, mut kun oikeen miettii niin 20 pottu kestää vuoden ja 15kg rulla 0,8 kestää puoltoista vuotta omilla hitsailulla...
riippuu varmaan virtauksista
BJ-40/76
18.09.2012, 00:02
Ja kuten joka asiassa, yksi tykkää tyttärestä, toinen äidistä, ja mummullekkin on ollut ottaja;)
Itse hitsasin pitkään hiilidioksidilla, ja sillä tuli hitsattua kaikkea mahdollista, ruosteen syömästä bensatankista traktorin keulakuormaajan kauhaan; siis huomattavasti yritystä -80 luvun 150A valovirta kempillä.
viimmeisen n.10v olen hitsannut seoskaasulla (mustaa hitsatessa, alulle ja rst/hst argon) tuolla samaisella valovirta kempillä. ja ei ole edes napaisuuden vaihtoa:mad:
Mutta kun olin maakunnassa, ja piti saada työkalut talkoisiin kuntoon, ja ainut "hitsaustaitoinen ja -kykyinen" olin minä, niin parin harjoittelun jälkeen tuolla n.180 A voimavirta kempillä ja hiilidioksidilla, niin sain hitsattua sekä lapiot että silppurin; ja pysyi nipussa päivän.
Mutta tuo roiskiminen, jopa täysin puhtaalla raudalla, ruostuneesta puhumattakaan, tympäsi jo alaspäin hitsatessa! ja 15v sitten hiilidioksidilla koneen tehoista hävisi osa, olisko ollut 10-20%????? ja seoskaasulla lanka palaa vakaammin, ja ei räiski, siis ainakin minä pystyn seuraamaan paremmin sulan "leviämistä" kappaleisiin -> siis että pienempi kiinnike on kiinni runkopalkissa.
Ja mutu tuntumalla seoskaasun sauma on "pehmeämpi", siis ei aivan yhtä herkästi ratkea sauman vierestä.
(vaikka minulla on seoskaasu omistuspullossa, ja täyttö ottaa noin viikon, niin puhdas argon on paikkaillut kiireitä; tuo puolikas hiilidioksidi on odottanut pitkään....)
Toki hiilidioksidi voi olla parempaa esim. peltihommissa, kun ei vetele niin paljon (kuulemma) sillä kun minä hitsaan niin aina vetelee pellit:o
Se että vedetään 10mm sauma 3 sekunnissa seoskaasulla, että pahimmillaan saman sauman vetämiseen menee tupla aika, ja sauma on pahimillaan vuoron perään molemmissa kappaleissa.:confused:
-> ne hitsaa vetelemättä, jotka osaa! ,minä en:(
Ja mutu tuntumalla seoskaasun sauma on "pehmeämpi", siis ei aivan yhtä herkästi ratkea sauman vierestä.
(vaikka minulla on seoskaasu omistuspullossa, ja täyttö ottaa noin viikon, niin puhdas argon on paikkaillut kiireitä; tuo puolikas hiilidioksidi on odottanut pitkään....)
Itellä on 40kg SK18 pullo, ja ihan mukava sillä on ollu hitsailla, mutta:
Joensuun Woikoskella mene vähä toista kuukautta, ku pullo käy täytössä!
Entinen 20kg pullon vuokrasoppari oli joku 220e/3v
Sillon oli mulla aina välillä sk ja argon vuokralla.
Se hiilari toimii hyvin peltihommissa, ei karkaa kohteesta niin helposti ja on tietty halvempaa. Mitään muuta hyvää siinä ei sitten olekkaan verrattuna seoskaasuihin.
390,- sis alv:n oli 20l pullo SK18-kaasua täytenä Woikoskella kun viimeks kysyin, täytössä menee kuulemma viikon verran. Sammutinpalvelu Sandvik Nivalasta myy samaa 350€ ja palvelu on erinomaista.
mulla olis parikin ylimääräistä vanhaa happipulloa, niistähän sais hiilidioksidi pullon.
Happipullosta pystyy tekemään minkä pullon tahansa, tai ainakin näin olen ymmärtänyt. Eri asia on sitten kannattaako tollasta happipulloa uhrata hiilaripulloksi, ne happipullot on ainakin uutena aika kovissa hinnoissa... Minkäkokoisista happipulloista on kyse?
Happipullosta pystyy tekemään minkä pullon tahansa, tai ainakin näin olen ymmärtänyt.
Ei varmasti voi laittaa asetyleenipulloksi. Mutta hiilaripulloksi voi, ja seoskaasupulloksi. Pitää vaan maalata väreihin ja katsastaa.
antton077
19.09.2012, 10:02
Kävin just uusimas 20l seoskaasun vuokran!
8v -n470e.
Tyhjän vaihto täyteen n:50e argon hivenen arvokkaampaa!
Kävin just uusimas 20l seoskaasun vuokran!
8v -n470e.
Tyhjän vaihto täyteen n:50e argon hivenen arvokkaampaa!
Airliquidilta saa 11l seoskaasun omistuspullon alle 400 eur. Ja ei tarvii ikinä katsastaa ja toimii vaihtopullo periaatteella. Virtauksensäädinkin kiinteästi pullossa.
mikkoimp
20.09.2012, 11:14
tuolta myös potun ohi mennessä nappasin ja tuo 130e oli hintaa myös... leima 10v voimassa ja täysi...
Tästä on kyllä ehkä 5 vuotta aikaa, mutta Kangasalalla olevasta IK-asennus Iivoselta ostin oman seoskaasupullon hintaan 300€. Pullo on 20-litrainen ja oli tuolloin uusi ja täysi.
Kuukausi sitten kävin täyttämässä kaks omaa pulloo ko. liikkeessa:
10L argon 60€
20L seoskaasu 60€
EDIT. niin ja täyttö meni puolessa tunnissa...