View Full Version : Jeep zj siivapyörä
Kyseessä 93 jeep zj, kuinka siinä on kampiakselin siivapyörä kiinni?
Olin vähän yhdestä kaupoissa ja myyjä kertoi puhelimessa että kampiakselin siivapyörä klappaa, että joku laakeri täytyisi vaihtaa, ottaa öljypohja irti ja sieltä kautta katsella. No kuulostaa omaan korvaan kaukaa haetulta, eikös se tule siivapyörä johonkin värinäinvaimentimeen kiinteästi joka on kampiakselissa kiinteästi?
Mikä helvetti on siivapyörä.. :confused:
Jos meinaat kampuran päässä olevaa dampperia ja siinä kiinni olevaa moniurahihnan pyörää, niin ne on yhtä pakettia.Yhdellä pultilla kiinni kampuran päässä, vaatii vähän vipuvartta ja jonkun kiinnipitimen irrottaessa ja kiinnittäessä, kuten yleensäkin...vai olikohan se nyt niin että alkuperäinen hihnapyörä oli pultattu dampperiin, mutta tarvikeosa oli yhtä pakettia.
..niin ja siis jos kyseessä kuutoskone eikä kasi, niin se hihnapyörä ja dampperi on silloin yhdessä osassa, orkkis tai tarvike. Ei tartte kummassakaan mitään öljypohjia irrotella, välttämättä ei edes syylaria..
Kuutonen vai kasi?? Kuutosen on tommonen: http://www.jamant.fi/damper-cro33002920-p-854.html , kasiin mulla ei oo hyllyssä edes mallia (paitsi WJ-koppaseen 4.7:aan)!!
Jeps.. ja ainakin rockauto.com myy kasikoneeseen dampperia, sieltä hommasin itselleni 5.9:iin. Tosin taisi olla kiinantuotantoa oleva "remanufactured" kikkare, 1500rpm kohdalla koneessa on ollut dampperin vaihdosta lähtien pieni värinä. Ei kalisuta hampaita, mutta kuitenkin huomaa että vähän täristää.
Alkuperäistä uutta dampperia en löytänyt mistään, tosin Jeepin varaosatiskiltä en edes uskaltanut kysyä :D
No juurikin tuota dampperia tarkoitan, olisikos ollut 5,2 v8. Mutta siis pointti olikin se kun myyjä kertoi että se HIHNApyörä klappaa(tätä se vuorotyö teettää kun ei osaa enää puhua asioista oikeilla nimillä...) ja että laakeri täytyisi uusia, sitä ihmettelinkin että ei kai se rakenne sellainen ole...
Joo..siivapyöriä löytyy pikemminkin ikivanhoista traktoreista millä pyöriteltiin kaikenmoisia vekottimia kenttäsirkkeleistä betonimyllyyn:D
Olipas harvinaisen viisas myyjäihminen kun kertoili käskeä vikaa tiirailemaan öljypohjan kautta ja oikein laakerivika:o
Jep, se ois vähän paska tilanne jos olis kone epätasapainossa siksi että on kampuran laakerit väljänä :D
Joo, sitä naureskelin mielessäni että aika väljä saa olla :)
Nyt se ukko oli kaivanut korjaamon kuitin ja ilmoitti että siinä lukee näin, kampiakselin päittäisvälys liian suuri, päittäisvälys laakerit väljät. Voiko se olla muka noin kun autolla ajettu 246thkm? Vai onko korjaamolla tehty väärä diagnoosi, tutkiminen alkoi siis siitä kun uusi laturinremmi kiljui ja nyt se laturinhihnapyörä klappaa.
Yksi kampuran päälaakereista kyllä kontrolloi päittäisvälystä, jos on kampura tai ko. laakeripinnat kuluneet niin silloin päittäisvälystä voi olla liikaa. Öljypohja irti ja ko. laakerin kimppuun (en muista monesko laakeri) jos kampuran päästä nykiessä välystä tuntuu liiaksi. Syitä mahdolliseen kulumiseen voi sitten olla monia, ja vian poistaminen mahdollisesti vaatii kampuran ja tietysti laakereiden uusimista.. Jos nyt en ihan väärin muista niin 0.010" on speksien mukainen välys 5.2 ja 5.9 koneissa.
Nyt kun vielä tallilla tarkistin, niin alkuperäinen kampuran hihnapyörä on pultattu dampperiin kiinni ja siinä teoriassa voisi olla välystä (= pultit löysällä tjsp.). Itse dampperi jos on viallinen niin ei tee tuota, koska se vulkanoitu osa ei vaikuta mitenkään hihnapyörään. Mulla esim. koko vulkanointi petti ja dampperin ulompi rengas jäi pyörimään hihnapyörän ja lohkon väliin, kun se ei mahdu pois kuin moniurahihnan & hihnapyörän irrottamalla..
edit: Niin ja voihan noilla kilsoilla jo koneen sisältä paikat olla rikki jos on ajettu paskoilla öljyillä ja/ tai liian pitkillä vaihtoväleillä. Mulla toi dampperin vulkanointi petti kun kilsoja oli mittarissa ~155tkm.
Tai se hihnapyörä ei oo paikoillaan, siinä on muistaakseni pykälöinti, joka keskittää sen ja jos on jääny reuna kantamaan, varmasti vipottaa...