View Full Version : Vetoakselin lyhennys ?
HJ-Heikki
08.09.2012, 15:36
Onkos kukaan lyhentänyt vetoakselia ja millai ?? Mun pitäs kaventaa Transiitin perää ja siksi vetoakseleita pitää lyhentää....... Ajattelin että jos sorvais akselin 20-22mm halkaisiaan ja siihen päälle ulkohalkaisialtaan 35mm "holkin" jonka sisäreikä olis muutaman satkun pienempi kuin sisälle tulevan akselin , lämmittämällä tietysti akselit sisäkkäin...........niin ja "holkki" olis 250-300mm pitkä.................
Onko tuhoon tuomittu vai ? Parempia ehdotuksia ????
Onkos kukaan lyhentänyt vetoakselia ja millai ?? Mun pitäs kaventaa Transiitin perää ja siksi vetoakseleita pitää lyhentää....... Ajattelin että jos sorvais akselin 20-22mm halkaisiaan ja siihen päälle ulkohalkaisialtaan 35mm "holkin" jonka sisäreikä olis muutaman satkun pienempi kuin sisälle tulevan akselin , lämmittämällä tietysti akselit sisäkkäin...........niin ja "holkki" olis 250-300mm pitkä.................
Onko tuhoon tuomittu vai ? Parempia ehdotuksia ????
mimmones se renkaan puoleinen pää on? jos sieltä laippa irti, pätkä pois ja laippa takas?
Ruusulehto
08.09.2012, 17:32
noihin ralli ekkereihin kun ovat laittaneet hiacen periä ja kaventaneet niin on riittänyt sisäpään boorissa mitta lyhentää ihan vaan katkasemalla sieltä pätkä pois
mimmones se renkaan puoleinen pää on? jos sieltä laippa irti, pätkä pois ja laippa takas?
Jep, Mielummin laippa irti ja takas kiinni vetariin krymppisovituksella + hitsaus laipan ulkopäähän. Sisäpuolelle ei kannata saumaa hitsailla...... katkeaa siitä.
HJ-Heikki
08.09.2012, 18:39
noihin ralli ekkereihin kun ovat laittaneet hiacen periä ja kaventaneet niin on riittänyt sisäpään boorissa mitta lyhentää ihan vaan katkasemalla sieltä pätkä pois
pitäs lyhentää 20cm / akseli , eli 40 cm kokonais leveydestä pois , ei riitä boorit................
HJ-Heikki
08.09.2012, 18:43
Jep, Mielummin laippa irti ja takas kiinni vetariin krymppisovituksella + hitsaus laipan ulkopäähän. Sisäpuolelle ei kannata saumaa hitsailla...... katkeaa siitä.
Ajattelin että krymppaa ton holkin niin ettei tarvis ollenkaan hitsata ( akseli keskeltä poikki versiossa) , mitä mieltä tästä ??
Ei taida krymppiholkiin pitokyky riittää. :cool:
Minkämoisella moottorilla sitä meinaat pyörittää? Jos kyseessä on Briggs & Stratton, niin sitten varmaan kestää. :)
HJ-Heikki
08.09.2012, 19:04
Ei taida krymppiholkiin pitokyky riittää. :cool:
Minkämoisella moottorilla sitä meinaat pyörittää? Jos kyseessä on Briggs & Stratton, niin sitten varmaan kestää. :)
Joku 100hp moottori tulee.......... Meinasin noi mitat aikaslailla ristiin , sisempi akseli nestemäiseen typpeen ja ulompi tietysti lämpöön...............
BJ-40/76
08.09.2012, 22:19
Siis Mihin tuo kavennettu akseli tulee?
Siis: paljonko vääntöä; ja onko aina sama suunta; pitää kestää? ja jos pettää, niin onko nurtsin leikkaus loppu, vai 300 kg katsomossa 200 km/h nopeudella???
Toki tuo nestetyppi kylpy aksulalle , ja varmaan oranssin värinen holkki, kun ne paritetaan, niin kuskaa TEHOA varmaan noin 0,001-1000 kertaa tuo.
(rakennusmaailmassa oli 18,5 metriä halkaisijaltaan olevalle pyörivälle alustalle rakennettu noin 180m2? mökki, ja sitä pyörittää o,75 kw moottori......
Ja noita "tran shitt in" akseleita on myös montaa erillaista; minulla on yhdet takanavat, ja niissä vetoakseli pitää pyörän pystyssä.
Siis ennen tuota nestetyppijuttua olin navan poraamisen kannalla...
HJ-Heikki
09.09.2012, 16:26
Siis Mihin tuo kavennettu akseli tulee?
Siis: paljonko vääntöä; ja onko aina sama suunta; pitää kestää? ja jos pettää, niin onko nurtsin leikkaus loppu, vai 300 kg katsomossa 200 km/h nopeudella???
Toki tuo nestetyppi kylpy aksulalle , ja varmaan oranssin värinen holkki, kun ne paritetaan, niin kuskaa TEHOA varmaan noin 0,001-1000 kertaa tuo.
(rakennusmaailmassa oli 18,5 metriä halkaisijaltaan olevalle pyörivälle alustalle rakennettu noin 180m2? mökki, ja sitä pyörittää o,75 kw moottori......
Ja noita "tran shitt in" akseleita on myös montaa erillaista; minulla on yhdet takanavat, ja niissä vetoakseli pitää pyörän pystyssä.
Siis ennen tuota nestetyppijuttua olin navan poraamisen kannalla...
Telahärveliä olen rakentamassa , ( taas ) edellinen oli hyd.vetoinen ja nyt meinaan mekaanista vetoa , tuppaa vaan tuleen liian levee jos ei kavenna akseleita............
Täällähän on tietoa niin kuin Esson baarissa ja aika samanlaistakin............
hitsaamalla kaventanut vetareita,eikä ole revennyt ikinä.toinen pää liki suoraksi,muutaman asteen viiste ja toinen enenmän kynän kärjen malliseksi,30mm vetarilla kolon leveys sinne 10mm luokkaan,hitsiä ja välissä oikoa moskalla koska vetelee.menee ihan migillä.hitsata tietenkin pitää osata.
Akselin kavensin sorvaamalla laipan ja akselin liitosta varten 8satkun lämpö krympin ja vedin lopuks puikolla kiinni päästä.Akseli oli 35mm ja laippa 25mm kartiomaisesti paksu. Vuoden verran oli havaittavissa elämistä ja sit repes. Epäilen että toi laippa on liian ohut ja elää auton painon alla joka venytti krympin.Ja dynotettua takapyörä tehoa oli 280hp.
http://i7.photobucket.com/albums/y278/kallek/CHEVROLET%20PICK%20UP%201936/vetarit12b002.jpg
BJ-40/76
09.09.2012, 20:40
Onko tuo transun akseli minkä ikäinen?
Ja eihän ole kitkalukollinen? (siis jos meinaat tehdä ohjauksen kääntöjarruilla)
Nuo minun transitin "takanavat", on jostain -60- -70 luvun setuvilta, ja sorvasin sisemmän laakeripesän noin 40 cm vetoakselin päähän.
Ja niissä vetoakseleista on semmoisia sorvausmuistoja, että vois olla hitsattavaa...
Noista vetoakselin laipoista ei ole mielikuvaa, mutta tuo kaventaminen laippaan krympillä sovittamalla, ja puikolla hitsaamalla olisi varmaan minun valinta.
Toki tuota typpeä on saatavilla pelkästään kaasuna, ja siinäkin usein happea ja hiilidioksidia....
Jos lyhennät krymppiholkilla akselista, niin lyhennä mahd. läheltä tasauspyorästöä, sillä noissa telahärvaleissä noiden telojen "off-set" tahtoo olla suuri, mikä aiheuttaa vetoakselille sekä vääntö- että taivutuskuormaa.
Ja jos krymppiholkin pituus on 300mm,ja sisähalkaisija vakio, niin ohenna holkin ulkopintaa vaikka 50mm matkalta lähes nollaan, niin kun tulee kuormituspiikki, niin "luistaa" holkissa pikkuisen, joten ei muodostu katkeamiskohtaa.
p.s kun minä suunnittelin bankun teloille telahärveliä, niin akseli ja vetarit oli mallina hj-60 lyhyemmänpuolen x2, ja perämurikka etuperästä(siis ilman kitkalukkoa). ja jarrut hj-60 etulevyt tuplasatuloilla. ja jarrutehostimet+ pääsylinterit samoin hj-60...
Vaan jos kerran sorvarille on asiaa niin mitä jos saman tien koneistaisi ne vetarin boorit oikeaan kohtaan ja pätkäisee loput pois??
Riippuu tietysti onko nolla budjetti vehje vai ei.
BJ-40/76
09.09.2012, 21:50
Vaan jos kerran sorvarille on asiaa niin mitä jos saman tien koneistaisi ne vetarin boorit oikeaan kohtaan ja pätkäisee loput pois??
Riippuu tietysti onko nolla budjetti vehje vai ei.
Aika monessa akselissa tuo jouston jatkuminen poorin päätyttyä on ratkaistu ohentamalla akselia, siten että iskukuormituksessa noihin poorin päihin ei pääse muodostumaana murtumakohtaa...?
bj-40 lc:lla ongelma on hoidettu ainevahvuudella....
HJ-Heikki
10.09.2012, 18:48
p.s kun minä suunnittelin bankun teloille telahärveliä, niin akseli ja vetarit oli mallina hj-60 lyhyemmänpuolen x2, ja perämurikka etuperästä(siis ilman kitkalukkoa). ja jarrut hj-60 etulevyt tuplasatuloilla. ja jarrutehostimet+ pääsylinterit samoin hj-60...
Joo tääs kohtaa olen sun kanssa samaa mieltä , paras vaihtoehto mullekkin olis BJ:n taka-akseli ja sen muuttais että molemmin puolin olis lyhyt vetoakseli , olis sopiva leveys ja kestävä akseli...................... niin ja tollasia tarvis kaksi etu ja taka vaunuun omansa.........ei vaan taida ihan äkkiä löytyä noita akselaita ja vetareita tarpeeks..........siksi Transiitin akselin kanssa painiskelen......................
Laippa pois sorvilla, siirto ja hitsaamalla kohdalleen.
Eikös HJ:kin täyskeveässä ole laippa hitsaamalla kiinni?
En oo kuullut kenenkään sitä siitä saumasta särkeneen.
Toimisikohan siinä sama hitsuutekniikka kuin jousissa eli esilämpöä ja hidas jäähdytys esim. vuorivillan sisässä.....?
Poorien pidennys ei taida onnistua monessakaan kun aksula on paksumpi poorien kohdalta.
BJ-40/76
12.09.2012, 07:41
Laippa pois sorvilla, siirto ja hitsaamalla kohdalleen.
Eikös HJ:kin täyskeveässä ole laippa hitsaamalla kiinni?
En oo kuullut kenenkään sitä siitä saumasta särkeneen.
Toimisikohan siinä sama hitsuutekniikka kuin jousissa eli esilämpöä ja hidas jäähdytys esim. vuorivillan sisässä.....?
Poorien pidennys ei taida onnistua monessakaan kun aksula on paksumpi poorien kohdalta.
vetoakselit (siis cruisereissa) valettu yhtenä kappaleena.
Ja jos jousia meinaa hitsailla, niin pitää myös karkaista ja päästää uusiksi......
Lyhensin joskus vetonivelen seuraavasti: pätkä pois keskeltä ja katkaisu kohdan päälle sorvattu holkki missä neljässä(2 per puoli) eri kohtaa poraus läpi. Näistä reiistä sitten "tulppahitsaus" vetarin pätkiin. Kesti ainakin 120hp:n sora revittelyt. Näin ei tule hitsisaumasta karkaistua rengasta vetarin ympärille.