Kirjaudu sisään

View Full Version : HJ60 startti


kimble7
25.08.2012, 19:08
pikku ongelmaa, eli aluksi luulin akkujen kömähtäneen mutta toisin kävi, no solenoidihan se oli. solenoidi puhistettu ja nyt nostaa kyllä rattaa mutta ei startti pyöri tai jos vasaralla koputtelee nii vaivaisesti pyörähtää? eli missä vika?!? pitäis huomiseksi saada kuntoon:D ja uudet akut hommattu. Kiitos jo etukäteen!

tottakaihan mä sillä startin piuhulla sohasin jarruletkuun:rolleyes:

BJ-40/76
25.08.2012, 19:51
solennoidin kuparilautanen ja ne kontaktit (siis ne kuparipultit, mihin tulee kiinni akulta tuleva kaapeli, ja starttimoottorille menevä piuha) tulleen tiensä päähän?

Ja että pääset käsiksi niihin, niin isolla kolvilla pitää lämmittää sitä tinatäplää siinä muovipäädyssä, että solennoidin 2. käämin toisen pään saa irti.

Noita kontakteja voi yrittää elvyttää hiomalla puhtaaksi ja lisäämällä prikan tuon kontaktin ja muovin väliin, ja jos ovat tasaisesti kuluneet, niin molempien alle.

Tuon äsken irroitetun käämin pään saat kiinni helpoiten, kun putsaat kaikki vanhat tinat pois esim. sulana ollessa paineilmalla.
Ja sitten uutta tinaa esitinaukseen (siis tinaat sen reiän ja käämin pään uudella tinalla, niin ohuesti että vain pinnan väri muuttuu, niin lopullinen kiinnitystinaus onnistuu varmemmin, varsinkin jos sinulla ei ole juoksutetta käytössä)

BJ-40/76
25.08.2012, 19:59
tottakaihan mä sillä startin piuhulla sohasin jarruletkuun:rolleyes:

24v sähköillä oleviin autoihin on 2 hyvää neuvoa;

1: akkujen välistä ei saa ottaa mitään!

2: aina kun touhutaan sähköjen kanssa, niin maakaapeli (alajänniteakun ja korin välinen-) irti akun - -navasta.

Ja päävirtakytkimet akun - navan ja korin/rungon välissä aiheuttaa enemmän ongelmia, kuin selvittää niitä (minun mielestä, asiaa puitu jossain topiikissa)

Jos joku käsistään kätevä on kytkenyt esim. radion 12v:iin noiden akkujen välikaapeliin, ja miinus kaapeli on irti, ja jotain kulutusta tulee; niin esim. radio voi palaa jo siitä, kun auton ovi avataan, siis sisävalon pitäisi syttyä:eek:

kimble7
25.08.2012, 21:06
24v sähköillä oleviin autoihin on 2 hyvää neuvoa;

1: akkujen välistä ei saa ottaa mitään!

2: aina kun touhutaan sähköjen kanssa, niin maakaapeli (alajänniteakun ja korin välinen-) irti akun - -navasta.

Ja päävirtakytkimet akun - navan ja korin/rungon välissä aiheuttaa enemmän ongelmia, kuin selvittää niitä (minun mielestä, asiaa puitu jossain topiikissa)

Jos joku käsistään kätevä on kytkenyt esim. radion 12v:iin noiden akkujen välikaapeliin, ja miinus kaapeli on irti, ja jotain kulutusta tulee; niin esim. radio voi palaa jo siitä, kun auton ovi avataan, siis sisävalon pitäisi syttyä:eek:




kokeilin sitä solenoidin toimivuutta kun oli startti irti ja kontaktipinnat putsattuna niin toimi silloin, jäi omaa tyhmyyttää kaapelit kiinni ja avot soppa oli valmis, eli solenoidi kyl toimii mut moottori ei pyöri. voikohan startin laakerit olla lopussa:confused: no huomenna tietää taas lisää. tappokytkin tulee tän jälkeen ja akut siirtyvät takatilaan. pitää viel kattoa noi mitä bj tossa kertoi, kiitos

BJ-40/76
25.08.2012, 22:23
kokeilin sitä solenoidin toimivuutta kun oli startti irti ja kontaktipinnat putsattuna niin toimi silloin, jäi omaa tyhmyyttää kaapelit kiinni ja avot soppa oli valmis, eli solenoidi kyl toimii mut moottori ei pyöri. voikohan startin laakerit olla lopussa:confused: no huomenna tietää taas lisää. tappokytkin tulee tän jälkeen ja akut siirtyvät takatilaan. pitää viel kattoa noi mitä bj tossa kertoi, kiitos

Kun kerran solennoidin kontakti on ok, niin silloin varmaan hiilet loppu.

Yleensä kun hiilet alkaa loppumaan, niin pyörittää ensin laiskasti muutaman kymmentä? starttia.

Oliko hj:ssä semmoiset hiilet, että kun kuluu liikaa, niin kuparipunos ottaa hiilenpitimeen kiinni? jos on, niin hätäensiapuna viilaa pidintä milli...

ja jos se oli niin että ottaa jousesta kiinni, niin:

Ja tähänkin olisi ensiapu: pistä tulitikku Hiiltä painavan jousen ja hiilen väliin...

Mutta nämä on hätäensiapua; siis uutta osaa kehiin ASAP

kimble7
26.08.2012, 08:19
jotaa hätäkeinoo pitää yrittää että pääsee ostamaan uuden:)

kiitos neuvoista!

Bj Andy
26.08.2012, 08:42
Jos ne hiilet on loppu niin autosähö liikkeessä joko vaihatat uudet tai hommaat uuden hiilisillan siihen.

Tietty helpolla pääsee uudella startilla.

Pelkät hiilet jos vaihat itse niin se tarvii sitten hemmetin ison kolvin ja mielellään neljä kättä. Ja jonkin verran tinaus taitoa.

kimble7
26.08.2012, 09:57
tällästä tänään:)

Jappi
26.08.2012, 10:15
Uudet kekäleet ja kevyt hionta hienolla vesihiomapaperilla kollektorille.