View Full Version : WJ jarru onkelma?
Mikä on vikana vai onko mikään kun oikeasta etujarru satulasta oli mäntä jumissa ja sitä edes takaisin liikuttelin (toista mäntää sisään ja toinen tulee ulos) sitä niin kauan että alko pelaan.. Ilma ruuvi ei auennut suosiolla niin ilmasin siitä letkun kiinitys kohdasta, enkä usko että sinne ois jääny ilmaa.
MUTTA kun autokäynnissä painaa jarrua nii poljin painuu hitaasti pohjaan. Normaali jarrutuksissa ei huomaa, ei oo mitää muistikuvaa onko se ennekin painunu pohjaan. Samallain tekee jos paikalla pumppaa jarrun "kovaksi" ja painaa niin menee hitaasti pohjaan.
Jarrut ottaa hyvin kiinni mutta mutta....
Niin ja voiko vaikuttaa kun paloja oli jälellä enään 3-5mm, uudet on ens viikon alussa tulossa..
_________________
Jeep Grand Cherokee -01 QD
Tuntematta WJ tä sen kummemmin, monissa "nykyautoissa" painuu poljin hissukseen kun painaa reilusti ja pitkään. Lienee tehostimen ansiota, auto sammuksissa poljintuntuman tulee olla kova, eikä saa silloin painua.
Ilmaa jos on, nousee poljin toisella polkasulla ihan selkeesti
Jos poljin on kova, ja jarrut hyvät niin ajoa, palojen kulumisella ei tuohon ole merkitystä
Ok. Jarrut on ihan ok vaikka tuntuu että menee syvemmälle ku ennen mutta soralla saa helposti kaikki renkaat lukkoon.
BJ-40/76
25.08.2012, 20:18
Mutta ei olisi ensimmäinen kerta, kun ilmauksessa olisi pääsylinteristä kumi saanut siipeensä. (siis jos nestettä ei häviä säiliöstä)
Siis vika vois olla pääsylinterissä; Tosin yhden kerran vastaavassa tilanteessa ABS:n yksikkö sai siipeensä, siis joku lika- tai paskakerrostuma teki tuhojaan. (tämä jenkki oli seisonut pari vuotta)
Siis poljin vajosi pohjaan noin 20 sekunnissa semmoisella jarruvoimalla, että absit alkoi hakkaamaan lumipolanne tiellä.
Ja siihen vaihdettiin pääsylinteri, (uusi toimi täsmälleen samoin) ja kaikki jarrusylinterit/jarruputket tarkastettiin, ja mistään ei tullut tippaakaa nestettä, eikä sitä myöskään hävinnyt säiliöstä:confused:
Eipä tuossa maha oll mitää onkkelmaa, virrat pois päältä, poljin ei painu mihinkään kun pumppaa kovaksi.. Muistaakseni edellisessä v70 teki samoin.
Jos siinä jotaki häikkää on niin eiköhän katsuri huomaa, paitsi tuota autoa ei saa ajaa dynolle..
Mutta ei olisi ensimmäinen kerta, kun ilmauksessa olisi pääsylinteristä kumi saanut siipeensä. (siis jos nestettä ei häviä säiliöstä)
Siis vika vois olla pääsylinterissä; Tosin yhden kerran vastaavassa tilanteessa ABS:n yksikkö sai siipeensä, siis joku lika- tai paskakerrostuma teki tuhojaan. (tämä jenkki oli seisonut pari vuotta)
Ja siihen vaihdettiin pääsylinteri, (uusi toimi täsmälleen samoin) ja kaikki jarrusylinterit/jarruputket tarkastettiin, ja mistään ei tullut tippaakaa nestettä, eikä sitä myöskään hävinnyt säiliöstä:confused:
Jeps, tosin jarruvoiman pitäisi kadota jos pääsylinteri falskaa sisäisesti.
Tuli tuosta ABS- systeemistä mieleen, sellaisella varuistetuissa autoissa pitää muistaa että ei saa päästää ilmatessa nestepintaa vajoamaan niin alas että ABS- yksikölle johtaviin putkiin pääsee ilmaa. Siinä vaiheessa matka jatkuukin korjaamolle jossa voidaan testerityökalulla avata ja sulkea yksikön venttiilit että se tulee ilmatuksi.
BJ-40/76
26.08.2012, 17:29
Eipä tuossa maha oll mitää onkkelmaa, virrat pois päältä, poljin ei painu mihinkään kun pumppaa kovaksi.. Muistaakseni edellisessä v70 teki samoin.
Jos siinä jotaki häikkää on niin eiköhän katsuri huomaa, paitsi tuota autoa ei saa ajaa dynolle..
Ei välttämättä katsuri huomaa, mutta jos poljin painuu alas, niin silloin jossain vaiheessa myös jarrut alkaa hävitä; kuvitteleppa tilanne, missä esim. kivenpäällä auto luistaa tilanteeseen, että puu on vieressä ja pitää pitää jarrulla paikalla, että appari kerkiää viemään vinssin koukkua jonnekkiin kiinteään..... ja kun jarrupoljin saavuttaa lattian, niin auto lähtee liikenteeseen "huomaamatta"...
Ja nuo sammuksissa tehdyt testit, missä alipaineet poljetaan pois, on melkoista itsepetosta; ilman tehostusta jarrut käytännössä täysin tehottomat. Kokeile VAROVASI vaikkapa suorassa alamäessä, sammuta auto rullatessa ja polje jarruista alipaineet pois, niin huomaat kuinka tärkeä alipaine on:rolleyes:
Ei välttämättä katsuri huomaa, mutta jos poljin painuu alas, niin silloin jossain vaiheessa myös jarrut alkaa hävitä; kuvitteleppa tilanne, missä esim. kivenpäällä auto luistaa tilanteeseen, että puu on vieressä ja pitää pitää jarrulla paikalla, että appari kerkiää viemään vinssin koukkua jonnekkiin kiinteään..... ja kun jarrupoljin saavuttaa lattian, niin auto lähtee liikenteeseen "huomaamatta"...
Ja nuo sammuksissa tehdyt testit, missä alipaineet poljetaan pois, on melkoista itsepetosta; ilman tehostusta jarrut käytännössä täysin tehottomat. Kokeile VAROVASI vaikkapa suorassa alamäessä, sammuta auto rullatessa ja polje jarruista alipaineet pois, niin huomaat kuinka tärkeä alipaine on:rolleyes:
Joo tiedetään tehostimen vaikutus, ed Kingcapissa kun ei ollut kunnossa tehostin niin melko kiva jarrutella.. varsinki isoilla renkailla, piti koko painolla melkee painaa.
Pitääpä kokeilla tuota mäki juttua sillee että ajan auto käynnissä siihen ja koitan painuuko poljin lattiaan pikku hiljaa ja lähteekö auto liikkuun...
Emäntä ei ainkaan sanonut että ois jotaki eroa normaaliin, harhakuvia taitaa olla
Jos se on vielä automaatti niin korjaa hemmetissä tuo vika. Joku päivä kun seisot risteyksessä ja se poljin menee,nimenomaan, pienellä voimalla painettaessa pohjaan, niin se vehje lähtee ryömimään ja siinä osaa käydä aika keljusti.
Eli jos sitä nestettä ei häviä niin ne pääsylkän tiivisteet on sökönä.
Melkein OT muttei ihan:
Miks noissa uusissa autoissa painuu poljin hissuksiin lattiaan, vaikkapa liikennevaloissa kun painaa jarrua "tosissaan"... eikä silti ryömi mihinkään ?
Mulla kun on ollut tapana sillointällöin kaikilla autoilla survoa jarrua ihan reippaasti ilman kummempaa syytä, niin tää on monesti hiukan ihmetyttäny ?
Jos se on vielä automaatti niin korjaa hemmetissä tuo vika. Joku päivä kun seisot risteyksessä ja se poljin menee,nimenomaan, pienellä voimalla painettaessa pohjaan, niin se vehje lähtee ryömimään ja siinä osaa käydä aika keljusti.
Eli jos sitä nestettä ei häviä niin ne pääsylkän tiivisteet on sökönä.
Poljin ei painu autokäynnissä "normaali" voimalla näköjään mihinkään mutta kun tosissaan painaa niin menee melkein lattiaa asti hiljaa eikä lähde eteenpäin, kokeilin tuota alamäessä.
Niin ja on automaatti.
lavanelikko
26.08.2012, 21:23
Melkein OT muttei ihan:
Miks noissa uusissa autoissa painuu poljin hissuksiin lattiaan, vaikkapa liikennevaloissa kun painaa jarrua "tosissaan"... eikä silti ryömi mihinkään ?
Mulla kun on ollut tapana sillointällöin kaikilla autoilla survoa jarrua ihan reippaasti ilman kummempaa syytä, niin tää on monesti hiukan ihmetyttäny ?
Voisko siellä olla jokin "paineen rajoitin" tms. :confused:
Miks noissa uusissa autoissa painuu poljin hissuksiin lattiaan, vaikkapa liikennevaloissa kun painaa jarrua "tosissaan"... eikä silti ryömi mihinkään
Puhutko nyt uusista, vai uudehkoista autoista? Ainakin niissä missä on hätäjarrutustehostin, niin aparaatti huomaa reilun poljinvoiman/ nopean (mutta liian heikon) painalluksen ja avustaa jarrutuksessa lisäämällä täydet paineet. Häviää silloin helposti jarrupoljin jalan alta :D
Puhutko nyt uusista, vai uudehkoista autoista? Ainakin niissä missä on hätäjarrutustehostin, niin aparaatti huomaa reilun poljinvoiman/ nopean (mutta liian heikon) painalluksen ja avustaa jarrutuksessa lisäämällä täydet paineet. Häviää silloin helposti jarrupoljin jalan alta :D
Juu, sekä että, 2000 luvun tuotteista kuitenkin...
Voi johtua juurikin hätäjarrutustehostimista, mutta tää mun hämmästelemä ilmiö on juuri alkup kysyjän tilanteen mukainen, painamalla rauhallisesti mutta reilusti (= kovaa) jarrua auton ollessa paikallaan, hiipii poljin pohjaan... Jarrupaine ja voima jää kuitenkin
Tilanne jossa assistentti auttaa pysähtymisessä on eri